Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

sakal83

Nyt kun tämäKIN on jo karannut niin kauas aiheesta, niin tiedättekö sen ”faktan”:
’Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki’ ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

esko

Tätä keskustelua muutamana päivänä seuranneena olen sitä mieltä, että jatkan valitsemallani linjalla.
Liikun autolla paikasta A paikkaan B mahdollisimman turvallisesti en mahdollisimman agressiivisesti tai mahdollisimman paljon ohittaen. Hetkelliset nopeuksien reilut nostot eivät jouduta matkantekoa käytännössä yhtään. Kaikkien matkantekoa sen sijaan jouduttaa maantiellä ja moottoritiellä oman auton eteen jätetty reilu turvaväli. Tämän olen ottanut tavaksi, se helpottaa kummasti omaa ajamista ja ennen kaikkea toisten etenemistä.
Turvaväliä pitäessäni en ole koskaan kohdannut toisilta mielenosoituksellisia liikkeitä puhumattakaan jostain rattiraivosta tms. Päin vastoin saan usein ystävällisen eleen käden heilautuksena tai vilkulla kiitoksen.
Jos joku haluaa syystä tai toisesta ajaa rauhallisemmin olisi hänen annettava muille menijöille tilaa. Se on myös itselle turvallista. En ole mikään nysväri liikenteessä, mutta minulla ei ole kiire. Pitkillä siirtymillä mm. Lappiin olen huomannut monta kertaa kuinka sama auto saattaa ohittaa minut useaan kertaan samana päivänä.
Syitä voi olla monia, mutta kova ajo voi olla varsinkin huonoissa olosuhteissa aika rasittavaa ja vaatii useammin taukoja. Nopeusrajoitusten mukaan ajava on usein se hitaimmin sillä hetkellä liikkuva, mutta ei ole läheskään aina se viimeksi perille tuleva. Minulla ei ota luonnon päälle antaa kiireisemmille tietä.
Ymmärrän toki sen, että autojen suuri määrä ja koko massan hidas eteneminen jollakin tieosuudella voi ottaa välillä kiireistä päähän.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.08.18 - klo:12:57
Paljonko sillä pätkällä oli muita liikkujia? Kenties nopeus kasvoi siksi, että ohiteltiin sitä yhtä edellä ajavaa hidastelijaa. Ja sinä et vaan ehtinyt saavuttaa sen 2 km matkalla sitä ainutta tulppaa, joka nopeutta piti alhaalla ennen ohituskaistaa?
Suht hiljainen liikenne ko ajankohtana, joka mahdollisti ohituskaistalla roikkumisen ilman, että häiritsi muita. Edessä oli muutama auto, joiden nopeus kasvoi min 15 km/h kun ohituskaista alkoi ja laski saman verran, kun ohituskaista loppui. Ohituskaistalla ei näkynyt muita autoja minun lisäksi.. ts mahdollinen tulppa jonon ekana kiihdytti ohituskaistan ajaksi suurempaan marssinopeuteen ja veti muut mukanaan.

Hese57

Tarkoitetaanko kunnon moottorilla sellaista jossa tehoja +150Kw vai sellaista jolla pääsee ripeään ohitukseen?

Verrataanpa meidän perheen autoja.  Vaimolla 1,4 Corsa, minulla 1,4 Octavia. Kokoeroa paljon autoilla. Luulisi Corsan menevän pienellä kulutuksella kun on huomattavasti pienempi kuin Octacia. Mutta Corsa kuluttaa polttoainetta yli litran enemmän kuin Octavia kaupunkiajossa. Eikä maantielläkään pääse niin pieniin kulutuslukemiin kuin Octavia.
Toisella ei pääse ripeään ohitukseen, toisella pääsee huomattavasti paremmin. Kumpi on enemmän ecoauto niistä? 
Mielestäni ei tarvita ISOA moottoria kun vain pääsee reippaasti liikkumaan.

Kun lukee viimeisiä vastauksia viestiketjussa, vastaajat eivät ole lukeneet otsikkoa mihin kysymykseen halutaan vastauksia.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

esko

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 03.08.18 - klo:08:49
Tarkoitetaanko kunnon moottorilla sellaista jossa tehoja +150Kw vai sellaista jolla pääsee ripeään ohitukseen?

Verrataanpa meidän perheen autoja.  Vaimolla 1,4 Corsa, minulla 1,4 Octavia. Kokoeroa paljon autoilla. Luulisi Corsan menevän pienellä kulutuksella kun on huomattavasti pienempi kuin Octacia. Mutta Corsa kuluttaa polttoainetta yli litran enemmän kuin Octavia kaupunkiajossa. Eikä maantielläkään pääse niin pieniin kulutuslukemiin kuin Octavia.
Toisella ei pääse ripeään ohitukseen, toisella pääsee huomattavasti paremmin. Kumpi on enemmän ecoauto niistä? 
Mielestäni ei tarvita ISOA moottoria kun vain pääsee reippaasti liikkumaan.

Kun lukee viimeisiä vastauksia viestiketjussa, vastaajat eivät ole lukeneet otsikkoa mihin kysymykseen halutaan vastauksia.

Toki minä ainakin olin kysymyksen lukenut.

Mutta, pointtini oli se, että autoilijoiden omat mielipiteet moottoreista, autoista, niiden omistajista näkyvät aiemmin ketjussa kirjoitetulla tavalla usein liikenteessä.
Itse valitsen toki selkeästi mieluummin ekomoottorin kuin egomoottorin.

vasara

Oli vuoden ajossa A3 1.6TDI (81kW & 250Nm) nelivetona ja nyt A4 2.0TDI (140kW & 400Nm) nelivetona. Ns. 'kunnon' moottori ei ole tuo jälkimmäinenkään, mutta vaivattomammin se etenee. Vaivattomuus näkyy myös siinä, että tuo 1.6 TDI kulutti enemmän, kuin isompi kone, vaikka painoa oli autossa vähemmän.
Ei siinä mitään.. pienemmälläkin pääsi joka paikkaan ja ohitukset onnistui jouhevasti. Em. kuitenkin minusta osoittaa sen, että se kaikista pienin (eniten kait eko:na pidetty) moottori ei välttämättä olekkaan kaikista ekologisin johonkin tiettyyn autoon. Varmaan kaikille autoille löytyy pelkästään kulutuksen näkökulmasta optimi.

Väänänen

Ekolla mennään, koska en omassa käytössäni tehoreserviä tarvitse.
Ne tehot riittää millä pääsee töihin ja kaupoille. Ajo taajamapainotteista.

Ekoilu on myös hankinta- ja käyttökuluiltaan keskimäärin halvempaa, joten se on oma valintani.


GeeTee

Jep jep

Golf gte mukavasti käytellyt runsaan vuoden ajoilla noin 16 kWh/100 km.

Euroissa tämä tekee omalla edullisella 10c/kWh kotilatauksella ja töissä 12 c/kWh hinnoilla noin keskimäärin 1,7 euroa/100 km. 20 000 km kasassa.

Tehot riittävät ja heti käytössä toisin kuin polttomoottoreilla eli kuten kaikki jo tietää liikennevaloihin taakse jää vastaava GTI  8)

Ekomoottori eikä tarvi tehoistakaan säästellä ja kaikilla herkuilla tottakai kun tehdas sponssasi ostosta eli myivät tappiolla...

Miltäs kuulostaa käyttö. Öljynvaihtohuolto oli marmorilla kun pelkäs, että öljyyn kerääntyy vettä kun sitä ei tarpeeksi käytetä. Tämä 230 euroa...

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:18:25
Jep jep

Golf gte mukavasti käytellyt runsaan vuoden ajoilla noin 16 kWh/100 km.

Euroissa tämä tekee omalla edullisella 10c/kWh kotilatauksella ja töissä 12 c/kWh hinnoilla noin keskimäärin 1,7 euroa/100 km. 20 000 km kasassa.

Tehot riittävät ja heti käytössä toisin kuin polttomoottoreilla eli kuten kaikki jo tietää liikennevaloihin taakse jää vastaava GTI  8)

Ekomoottori eikä tarvi tehoistakaan säästellä ja kaikilla herkuilla tottakai kun tehdas sponssasi ostosta eli myivät tappiolla...

Miltäs kuulostaa käyttö. Öljynvaihtohuolto oli marmorilla kun pelkäs, että öljyyn kerääntyy vettä kun sitä ei tarpeeksi käytetä. Tämä 230 euroa...

Ja kaikki kulkemiseen kuluvat energiat tuotan aurinkopaneeleilla tottakai itse ja autoon saan tästä siirrettyä järkevästi noin puolen vuoden ajokilometreistä suoraan. Kauppatase kittää ja putin nuolee näppejään. Tällaista autoilun pitäis nykyaikana ollakin...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:23
Ja kaikki kulkemiseen kuluvat energiat tuotan aurinkopaneeleilla tottakai itse ja autoon saan tästä siirrettyä järkevästi noin puolen vuoden ajokilometreistä suoraan. Kauppatase kittää ja putin nuolee näppejään. Tällaista autoilun pitäis nykyaikana ollakin...

Paljonkos auto maksoi ja paljonkos nuo aurinkopaneelien asennus mahtoi maksaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Kyllä auto maksoi samoin aurikopaneelit. Auto vain käyttökuluiltaan niin onnistunut ja kun kaikki tietää ettei polttomoottoriautoista kukaan viiden vuoden jälkeen välitä niin kyseessä huippusijoitus.

Aurinkopaneelit tuottaa rahaa huomaamattomasti joka päivä ja ansio vaan nousee kun sähkönhinta nousee  8) Paneelit tuottaa energiaa 30 vuotta ja noin 7 vuodessa ovat itsensä maksaneet. Putin kärsii.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:33
Kyllä auto maksoi samoin aurikopaneelit. Auto vain käyttökuluiltaan niin onnistunut ja kun kaikki tietää ettei polttomoottoriautoista kukaan viiden vuoden jälkeen välitä niin kyseessä huippusijoitus.

Aurinkopaneelit tuottaa rahaa huomaamattomasti joka päivä ja ansio vaan nousee kun sähkönhinta nousee  8) Paneelit tuottaa energiaa 30 vuotta ja noin 7 vuodessa ovat itsensä maksaneet. Putin kärsii.

Hienoa kehua asioilla, eikä viitsi kertoa paljonko niihin investoi. KErtoo siis minulle, että pönkitetään turhaan vain omaa itsetuntoa tai asioita ei ole edes olemassa  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Tuohan oli hieno yhteenveto.

Kuka ostaa polttomoottoriauton käytettynä ja millä hinnalla 2024 ?

Mikä on sähkön hinta 2024?

Karpa jos sinä et näitä pysty heti hankkimaan niin ei tarkoita, että muut eivät siihen kykenesi... Elämä on.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:57
Tuohan oli hieno yhteenveto.

Kuka ostaa polttomoottoriauton käytettynä ja millä hinnalla 2024 ?

Mikä on sähkön hinta 2024?

Karpa jos sinä et näitä pysty heti hankkimaan niin ei tarkoita, että muut eivät siihen kykenesi... Elämä on.

Ylistämäsi auto ei ole farmari ja aurinkoenergian kuolettaminen on vielä sen verran lastenkengissä, että ei ole minun juttu, koska osaan myös laskea. Sinun laskelmia en ole nähnyt, vain mitä olet omilla kirjoituksilla hypettänyt.

Jo ekologisistä syistä kannattaisi ajaa dieselautolla  ;D.
"Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd?fbclid=IwAR3yyX1kSXpFOvXW4Dpk3Nfwnc7Txo9VWYyeEa0gnRllYh99Po6nLEF2cVU
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

GeeTee

Ei ole farmari koska en mitään farmaria tarvinnut. Passat gte farmari löytyy ja tehdas tekee niitä taas lähi aikoina toisin kuin golffeja joita ei kannata tehtaan mielestä tehdä ???

Se mitä pakoputkenpäästä tulee polttomoottoriautosta on aika vakio... Yllätys yllätys.

Neste käyttää hyväkseen päästösäädöksiä ja heidän mielestään munkinpaistajien ja palmuöljyjalostajien öljyjätteet ovat päästöttömiä... Muut pohjoismaat eivät ole samaa mieltä ja näin mydiesel on vain Suomessa vähäpäästöinen.

Kuka on oikessa ruotsalaiset vai suomaliset ?

Kräki

Itse vaihdoin vm2013 335i:n golf gte:hen(johtuen vähän siitä,että muijan mukula sai alkutalvesta kortin ja 400hv/takaveto ei oikein ollut hyvä yhdistelmä).
Golf oli kyllä ihan kiva koeajolla ja hyvät varusteet,mutta himaan kun sen sain,niin siihen jäi p-paikalle. Parit viikot vastentahtoisesti siihen kapusin ja kehuin itselleni,miten järkevä ratkaisu oli. No ei ollut...helvata auto kauppaan,tts alle,vähän uutta pumppua,ohjelmaa,putkea.
Neliveto on kyllä ihan turvallinen.ja kone riittävä.

GeeTee

 Tottakai 204 heppaa etuvanteille on parempi kuin 400 heppaa takavanteille... jos jälkikasvu on ihan päätöntä... Muuten en oikein ymmärtänyt kommenttia. Ilmeisesti et paljon gte golffilla ajellu ?

jhm

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:20:39

Neste käyttää hyväkseen päästösäädöksiä ja heidän mielestään munkinpaistajien ja palmuöljyjalostajien öljyjätteet ovat päästöttömiä... Muut pohjoismaat eivät ole samaa mieltä ja näin mydiesel on vain Suomessa vähäpäästöinen.

Kuka on oikessa ruotsalaiset vai suomaliset ?

Katkeralta kalkilta tuntuu tuo Nesteen My diesel olevan joillekin.Eroja tuntuu olevan maiden välillä,poliittisia päätöksiähän nuo ovat.Ruotsissa turve on uusiutuvaa jopa Eu:n mielestä ja taas Suomessa se on fossiilista polttoainetta.

Mukava ajella Neste My:llä,voi pitää talvella lämppärin päällä ja kesällä ilmastoinnin,rangea riittää  ;D .
VW Transporter T5  84kw 2014

jamo75

paneelit maksaa sellaiset 20k EUR sähköauton lataukseen niillä ei oikein ole kun teho heittelee ja esim. yöllä ei tule mitään. esim. lokakuusta mennään nollalla tuomme helmi / maaliskuulle.

henk koht en usko että 5 vuoden päästä polttomoottoriautoille on tapahtunut yhtään  mitäön. viime viikonloppuna sattuisi Suomen rekkarissa ollut lokinsiipi Tesla olevan abclle latauksessa, vähän hymyilitti tietäen auton arvon alennuksen

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:19:33
Kyllä auto maksoi samoin aurikopaneelit. Auto vain käyttökuluiltaan niin onnistunut ja kun kaikki tietää ettei polttomoottoriautoista kukaan viiden vuoden jälkeen välitä niin kyseessä huippusijoitus.

Aurinkopaneelit tuottaa rahaa huomaamattomasti joka päivä ja ansio vaan nousee kun sähkönhinta nousee  8) Paneelit tuottaa energiaa 30 vuotta ja noin 7 vuodessa ovat itsensä maksaneet. Putin kärsii.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Kräki

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:21:17
Tottakai 204 heppaa etuvanteille on parempi kuin 400 heppaa takavanteille... jos jälkikasvu on ihan päätöntä... Muuten en oikein ymmärtänyt kommenttia. Ilmeisesti et paljon gte golffilla ajellu ?
Juuri sen verran ajoin,että riitti. No pointti oli se,että ostan mielummin kunnon pannun,kun alan ekoilemaan.
Eikä se välttämättä tarkoita,että se nuoriso päätöntä olisi,mutta aina se itseä pelottaa.
Tietää kuitenkin oman nuoruuden,että ainahan se piti kokeilla,mutta käsi oli omassa taskussa,se hillitsi hyvinkin,mutta ei tarpeeksi.

teemut

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:18:25

Miltäs kuulostaa käyttö. Öljynvaihtohuolto oli marmorilla kun pelkäs, että öljyyn kerääntyy vettä kun sitä ei tarpeeksi käytetä. Tämä 230 euroa...

Kyllä oli kallis ölynvaihto. Fordissa 4 vuoden huollot merkkiliikkeesssä 210,.

GeeTee

#261
En nyt vieläkään oikein vakuuttunut vastaväitteistä eli mitä sieltä pakoputken päästä tulee polttomoottoriautosta... kuga laskee miten laskee....? Jos raakaaineet nolla niin hyvältä näyttää paperilla...

Itse asentelin aurinkosähköpaneelit 1 000 ,/kWp eli 5000 W tehot 5000 euroon ja tuttu sähkäri apuna.

,,lä osta 20k, aurinkosähköä äläkä missään nimessä käytettyä polttomoottoriautoa tuolla tietämyksellä...

a4b8

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.05.19 - klo:21:55
paneelit maksaa sellaiset 20k EUR sähköauton lataukseen niillä ei oikein ole kun teho heittelee ja esim. yöllä ei tule mitään. esim. lokakuusta mennään nollalla tuomme helmi / maaliskuulle.

henk koht en usko että 5 vuoden päästä polttomoottoriautoille on tapahtunut yhtään  mitäön. viime viikonloppuna sattuisi Suomen rekkarissa ollut lokinsiipi Tesla olevan abclle latauksessa, vähän hymyilitti tietäen auton arvon alennuksen
Uusi S hieman yli 90 000 ,, 5 v käytetty hieman yli 60 000 ,. Arvon alennus?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: teemut - 04.05.19 - klo:22:06
Kyllä oli kallis ölynvaihto. Fordissa 4 vuoden huollot merkkiliikkeesssä 210,.
Fordilla selvästi halvemmat hinnat kun k-caarassa.

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 04.05.19 - klo:22:16
Uusi S hieman yli 90 000 ,, 5 v käytetty hieman yli 60 000 ,. Arvon alennus?

Olen kuullut, että polttomoottoriautojenkin hinnat laskevat iän myötä, ja enemän...

a4b8

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:22:19
Olen kuullut, että polttomoottoriautojenkin hinnat laskevat iän myötä, ja enemän...

Samaa mieltä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

GeeTee

Kyllähän keihään kärjessä oleminen aina maksaa osansa, mutta alkuperäistä otsikkoa mukaillen se ei nykytilanteessa välttämättä merkitse edes rahallista menetystä vain päin vastoin...

Olemattomat käyttökulut ja jäännösarvo ?

Kehitys kehittyy!  :o

vasara

#267
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:20:39
...
Neste käyttää hyväkseen päästösäädöksiä ja heidän mielestään munkinpaistajien ja palmuöljyjalostajien öljyjätteet ovat päästöttömiä... Muut pohjoismaat eivät ole samaa mieltä ja näin mydiesel on vain Suomessa vähäpäästöinen.
...
Tarpeeton ja harhaanjohtavia tietoja sisältävä provo, kun näemmä olet artikkeleita asiasta lukenut. Eli viitannet MyDieselin PFAD osuuteen.. jota on MyDieselistä arviolta 30%. Neste ei osuutta kerro, joten tämä oli jostain lukemani stetson arvio.

PFAD on siis palmuöljytuotannon prosessijätettä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan kyseessä ei ole jäte, koska palmuöljytuotanto itsessään aiheuttaa sademetsien katoa (tästä metsäkato osuudesta olen itse täsmälleen samaa mieltä).. Eri ympäristöjärjestöilläkin on erimielisyyksiä tuosta palmuöljytuotannosta.. WWF mielestä vastuullinen tuotanto on Ok vs Greenpeace mielestä edes se ei.
Kriittisimpien tulkintojen ongelmana MyDieseliä vastaan on vain se, että palmuöljystä käyttää 80% elintarviketuotanto. Loput 20% menee kemikaaliteollisuudelle ja polttoaineisiin. NesteMy ei siis ole em. prosessijätteen aiheuttaja.

Jos tulkitaan niin, että PFAD ei ole jätettä, niin siitäkin huolimatta MyDiesel co2 päästöt ovat kertaluokkia pienemmät, kuin fossiilisen.. tosin silloin ei päästä alle sähköautojen tason (verrokkina Suomen sähköntuotanto ka co2), kuten jossain laskettiin :)
Eli kriittisimmänkin PFAD tulkinnan mukaan MyDiesel on huomattavan ekologinen valinta.
Mutta.. silti olen sitä mieltä, että Nesteen ei pitäisi tukea palmuöljyn kysynnän lisääntymistä edes tuotannon prosessijätettä hankkimalla.

Ruotsalaisestakin näkökulmasta vastuullisesti tuotettu palmuöljy on heidän elintarvikeollisuudelleen Ok, mutta palmuöljytuotannon jäte ei ole Ok polttoainetuotantoon.. eli näitä julkilausumia pitää aina vähän tulkita. Ei omaa tuotantoa = ei Ok :)

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 04.05.19 - klo:20:39
Se mitä pakoputkenpäästä tulee polttomoottoriautosta on aika vakio... Yllätys yllätys.
Kait tämä nyt oli vitsi, kun verrataan uusiutuvaa polttoainetta fossiilisiin?
Sama sähköautoissa.. sähkön tuotantotavalla on merkitystä.

GeeTee

Noh vaan Italiassa ja Suomessa palmuöljytisle on jätettä, muissa maissa sivutuote.

Ehkä tämän avulla Neste My-diesel näyttää hyvältä Suomessa.

Maailma pelastuu ja pakoputkenpäästä tupruaa.

Kaikki hyvin...

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.05.19 - klo:20:13
Jo ekologisistä syistä kannattaisi ajaa dieselautolla  ;D.
"Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!"
Vain jos tankataan kestävistä, uusiutuvista jäte/sivuvirroista tehtyä dieseliä, jos Nesteen My sellaiseksi luokitellaan. Jos mennään fossiilisella dieselillä, sähkö menee heittämällä edelle Suomen päästötasoilla.

Sen sijaan jos lasketaan Viron CO2-päästöillä (n.800gCO2/kWh), niin Iltalehden artikkelin kulutuksella; 0,2kWh/km*800.. = 160gCO2. Joka on itseasiassa fossiilisen dieselin lukemissa, vaikka lasketaan polttoaineen elinkaaripäästöiksi +20%, niin esim. 130gCO2 fossiilinen diesel jää vielä 156gCO2 hitusen alle tuon lukeman.

Kestävästi tehdyn biodieselin alle pääsee maatalouden sivuvirroista tehdyllä biokaasulla, laskennallinen CO2-päästö menee voimakkaan negatiiviseksi, sillä talteenotetut sivuvirrat itsekseen mädätessä/hajotessa tuottavat metaania joka on voimakas kasvihuonekaasu. Ottamalla talteen metaani ja muuttamalla se hiilidioksidiksi on itseasiassa tehty ilmastoteko. Sivutuotteena päästään eroon paikallisista hajuhaitoista eikä tarvitse kaataa sademetsää tropiikissa. Samoin haitalliset päästöt pakoputkesta ovat matalat. Eikä tarvita raskasta jalostamoa jonka rakentaminen kestää 5 vuotta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy