Oikein Kirjoitus

Aloittaja Quality, 08.11.10 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

Minua häiritsee,

jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä
158 (60.5%)
jos välimerkit ja isot kirjaimet eivät ole kohdallaan
118 (45.2%)
erityisesti otsikossa esiintyvät virheet
76 (29.1%)
jos teksti on niin huonosti kirjoitettu, ettei siitä saa kunnolla selvää
204 (78.2%)
kun toiset nipottavat tällaisista pikkuasioista
60 (23%)

Äänestäjiä yhteensä: 261

Jamo

Lainaus käyttäjältä: Quality - 14.03.11 - klo:20:00Buuttaus, mailaus, scrollaus etc. istuvat aika huonosti suomen kieleen, mutta vaikea niistä on irtikään päästä, kun kerran ovat syvälle pesiytyneet. Suomen kielen uudissanojen vakiinnuttaminen on osoittautunut kovin työlääksi.

Mutta toisaalta kirjoitetussa mediassa käytettävä kieli on muuttunut "jossain välissä" - oletettavasti tällä vuosituhannella - huomattavasti puhekielen suuntaan ilmaisujen osalta ja mitä luultavimmin painetussakin sanassa ryhdytään jossain vaiheessa scrollaamaan. Lieneekö syynä sitten sukupolvien väliset erot vai heikko peruskoulun päästötodistus, mutta lähes päivittäin lehdistä hyppää silmille monenlaisia ilmaisuja, joita ei välttämättä olisi ajatellut näkevänsä käytettävän vastaavissa yhteyksissä esimerkiksi 15 vuotta sitten. Esim. 90-luvulla autot olivat vielä hallinnassa, tänään ne lähtevät käsistä. En missään nimessä pahoittele kielen kehittymistä ajan kuluessa, ehkä aika vain on ajamassa itsestä ohi, koska kiinnitän huomiota tällaisiin asioihin.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

makkis

Off-topic, mutta kuunnelkaapa arvostamani ulkoministeri Stubbin käyttämää puhekieltä... voi siinä eläkeläismummolta mennä paljon ohi viisaita sanoja  ;D

tsiih

Y on lähempänä e:tä kuin j ja vielä samalla rivillä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

kt

Jos käyttää sanaa "Jeti", ei ole vaaraa väärinymmärtämisestä. Sensijaan "Jaris" ei käy minustakaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Reneto

Tasapuolisuuden vuoksi: Autoni malli on tästedes Yetta  8)

btw, näyttää hauskalta kirjoitettuna tuo "tästedes". Oli pakko guuglata sana ennen lähettämistä, aiheesta ja otsikosta johtuen.. On se suomea.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kt

Täällä foorumilla voi hyvin käyttää näitä lempinimiä, mitään pelkäämättä! Mutta me suomalaiset olemme niin epävarmoja ja luulemme tsekkien ja amerikkalaisten nauravan meille, jos me kirjoitetaan "Jeti".  Ruotsalaisethan kai sanovat "snöman", joka on ihan hanurista.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

LS

Lainaus käyttäjältä: Quality - 14.03.11 - klo:20:00
Hyvä idea. Sinänsä on hyvä kysymys, milloin vierasperäisen sanan kirjoitusasu voidaan "kääntää" suomen kielen mukaiseksi. Lienee käytännössä sääntö, että tuotemerkkejä ei saa muuttaa (toki lempinimeä voi käyttää), mutta muita sanoja kyllä. Ei tietysti näytä kovin kauniilta kirjoittaa vaikkapa "serviisi", mutta "läppäri" menettelee. Buuttaus, mailaus, scrollaus etc. istuvat aika huonosti suomen kieleen, mutta vaikea niistä on irtikään päästä, kun kerran ovat syvälle pesiytyneet. Suomen kielen uudissanojen vakiinnuttaminen on osoittautunut kovin työlääksi.

Käännettinhän nuita nimiä aiemminkin "suomeksi". Mm. Teräsmies Clark Kent oli "Lauri Kenttä". Kentän tyttöystävä Lois Lane oli "Irma Manner" ;D Itse mieluummin käytän nimiä alkuperäisasuissaan.

Tikka

En nyt mitenkään halua nipottaa näistä kirjoitusvirheistä, joita täällä foorumilla esiintyy, mutta toisinaan ne vaan pistää silmään aika selvästi. Kaikenlaiset pilkkuvirheet yms. ei haittaa täällä mitään (ainakaan minua), mutta paljon näkee esimerkiksi yhdys sana virheitä. Toki ei nuo niin hirveästi häiritse, että yöunet menisivät, mutta hiukan nuokin vaikeuttavat ja erityisesti hidastavat lukemista.

minun takiani näitä kaiken laisia virheitä ei tarvitse todellakaan korjata. ne vaan antavat itse kirjoittajasta hiukan tyhmän kuvan jos perus asiat eivät ole hallussa

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 09.06.11 - klo:13:09
En nyt mitenkään halua nipottaa näistä kirjoitusvirheistä, joita täällä foorumilla esiintyy, mutta toisinaan ne vaan pistää silmään aika selvästi. Kaikenlaiset pilkkuvirheet yms. ei haittaa täällä mitään (ainakaan minua), mutta paljon näkee esimerkiksi yhdys sana virheitä. Toki ei nuo niin hirveästi häiritse, että yöunet menisivät, mutta hiukan nuokin vaikeuttavat ja erityisesti hidastavat lukemista.

minun takiani näitä kaiken laisia virheitä ei tarvitse todellakaan korjata. ne vaan antavat itse kirjoittajasta hiukan tyhmän kuvan jos perus asiat eivät ole hallussa

8)  ???  ;D  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Skula

En ole totaalinen äidinkilelen hallitsija itesekään mutta nää pistää silmään aina, ja kun näitä joiltain tulee toistuvasti niin hämmennyn välillä syvästi  :D

LainaaMondeo voitti taas passatin diesel vertailun tuulilasin vertailussa...

Vai onko se minun suomenruotsalainen taustani joka hämmentää kirjoitetun tekstin ymmärtämistä  ???

edit:boldattu esimerkki omasta oikeinkirjoituksesta
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Pertsa

Ton-1

Meinas alkaan v*tuttamaan täällä töissä mutta tää avitti, kiitos. ;D

Ocu_P

Foorumiteksteissä kirjoitusvirheet ei ärsytä, muissa teksteissä kylläkin. Itse pyrin kirjoittamaan asiallisesti tännekin, mutta silti huomaan virheitä omissa viesteissäni jatkuvasti... Pitää laittaa kännykkänetin käytön ja työn ohessa kirjoittelun (kuten nyt) piikkiin. Ja viestieni editoinnit on lähes poikkeuksetta kirjoitusvirheiden karsimista.

tsiih

Ihan sama mitä vastauksissa lukee mutta kun otsikko on peetä niin ulkoasultaan kuin asiasisällöltään niin...
Ei voi näin miehisellä foorumilla odottaa ihan täydellistä kirjoitustaitoa, miettikää nyt vähän jo kouluaikoja  ;) ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Quality

LainaaIhan sama mitä vastauksissa lukee mutta kun otsikko on peetä niin ulkoasultaan kuin asiasisällöltään niin...

Ja se otsikko loistaa kauas jo heti, kun sivuston avaa  >:(

LainaaEi voi näin miehisellä foorumilla odottaa ihan täydellistä kirjoitustaitoa, miettikää nyt vähän jo kouluaikoja

Tämä on niitä topicceja (huom. äidinkielelle vieras sana), joissa alkaa toistaa itseään. Mutta menköön. Itsehän kuulun kielinipottajiin, etten vain olisi siinä(kin) suhteessa vähän "akkamainen" ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

pokkus

Itse olen huomannut omassa kirjoituksessa, että kirjoitustaito heikkenee joka vuosi, mitä kauempana kouluajat ovat. Etenkin TKK:lla tuohon oikeinkirjoittamiseen puututtiin todella tarkasti ja siellä tosiaan oppi kirjoittamaan hyvää suomea. Onhan se aina niin, ettei taidot pysy tallessa ellei niitä harjoita tarpeeksi. Siltikin pyrin aina kirjoittamaan parhaani mukaan, mutta kiireessä tekstistä voi valitettavasti tulla epäselkeää, jos ei ehdi kunnolla oikolukemaan ennen lähetystä. Lisäksi olen huomannut, että näin foorumeilla ja epävirallisia maileja kirjoitellessa tuppaan laittamaan outoja täytesanoja tekstiin mukaan. Tästä hyvänä esimerkkinä kyllä-sanan käyttö omassa tekstissä. Monissa paikoin se ei ole tarpeellinen sana ollenkaan, mutta jostain se on vaan omaan kirjoitustyyliin tarttunut mukaan :)

Kapa

Politiikka ei hirveästi innosta, mutta Timo Soinin vahvuus on todella hyvä kielen osaaminen. Parempi kuin oppi-isällään Veikolla. Pekka Vennamollakin se oli parempi kuin isällään. Retoriikasta en sitten osaa sanoa mitään.

Quality

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 09.06.11 - klo:19:59
Politiikka ei hirveästi innosta, mutta Timo Soinin vahvuus on todella hyvä kielen osaaminen.

LainaaViestintäalan ammattilaisten järjestö ProCom on palkinnut perussuomalaisten puoluejohtajan Timo Soinin Vuoden johtajana. Soini palkittiin ennenkaikkea erinomaisesta esiintymisestään ja kyvystä puhua politiikkaa niin, että kansalaiset ymmärtävät mistä on kysymys.

Palkintoraati katsoo, että puoluejohtaja Timo Soini loi kevään vaaleissa viestinnällisen menestystarinan, joka jää aikakirjoihin.

- Johtamiseen tarvitaan aina viestintää. Soini on populisti, jolla sanomisen substanssi on harvinaisen hyvin hallussa. Hyvän esiintyjän tunnistaa siitä, ettei hänen tarvitse päteä monimutkaisella munkkilatinalla tai yliasiallisella ilmaisulla, raati perustelee.

-- Siinähän se tuli (http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/06/timo_soinille_vuoden_johtaja_-palkinto_2652658.html).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Tikka

Lainaus Golf VI Chatistä:

Teholastu/ohjelmointi hiilikuitu teippaus kone pelti katto sivu peilit  rieger r tyylinen etu puskuri votex helma levikkeet gti mallin taka vaimennin ulos tulot molemmin puolin taka osa ulos tuloille olis jo valmiina se ala osa sitten säädettävä alusta ja jotku 18 tai 19" vanteet.

;D

tommyt

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 14.08.11 - klo:11:17

Teholastu/ohjelmointi hiilikuitu teippaus kone pelti katto sivu peilit  rieger r tyylinen etu puskuri votex helma levikkeet gti mallin taka vaimennin ulos tulot molemmin puolin taka osa ulos tuloille olis jo valmiina se ala osa sitten säädettävä alusta ja jotku 18 tai 19" vanteet.

;D
Tämän kirjoittaja käyttää varmaan ennustavaa tekstinsyöttöä kännykässä. Niissähän yhdyssanojen kirjoittaminen on lähes mahdotonta ja ainoa nopea tapa on pilkkoa yhdyssanat osiin mutta senkin voi tehdä niin että sanat pysyvät vielä yhdessä.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Skula

Potkaisee itseään nilkkaan!

<auts!>

Lainaus käyttäjältä: skula - 17.10.11 - klo:14:30
En tiedä vielä alumiiiiinium-vanteita jotka ei talvikäyttöä kestäis paremmin kuin toinen, kunhan kiskoo ja hinkkaa pari kerrosta vahaa päälle...

Oikein kirjoituksessani ei varmaan niin paljon huomattamista mutta muussa ulosannissa sitäkin enemmän.. Käsi/Näppis ylös jos ei ole kanssani samaa mieltä!

Muuten kyllä melko hyvin täällä nykyään ihmiset ja muut kirjoittaa, selvän saa eikä tulkinnan varaa juuri jää, paitsi minulla.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 14.08.11 - klo:11:17

Ei ainakaan 19" vanne.  ;D ;D

vasara

Lukekaapa seuraava nopeasti..

LainaaCmabrigden yilopitson tuktimusken muakaan ei ole väilä msisä
jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat, aiona täkreä aisa on, että
esnimmäinen ja viimienen kijrain ovat oikelila piakiolla. Loput voiavt
olla missä jäjretsyskessä tahasna ja imhinen voi sitli lukea tesktin
ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijraitna eriskeen, vain sanan
kokoniasuuetna

Suurin osa ymmärtää enempiä miettimättä, mitä ylläolevassa lainauksessa kerrotaan, vaikka lähes kaikki sanat on väärin kirjoitettu. Aivot korjaavat taianomaisesti sisääntulevaa dataa. Mutta ei ihan aina.. nuotin vierestä soittaminen kuulostaa nuotin vierestä soittamiselta :)

arsik

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.03.11 - klo:22:10
Jos käyttää sanaa "Jeti", ei ole vaaraa väärinymmärtämisestä. Sensijaan "Jaris" ei käy minustakaan.
Eikös tämä Jeti ole tunnistamaton lumimies?

Late

Lainaus käyttäjältä: arsik - 17.10.11 - klo:16:47
Eikös tämä Jeti ole tunnistamaton lumimies?

Tietoa täältä: Jeti

vandrock

Komppaan ankarasti kaikkia pyrkimyksiä pitää palstan kieliasu ja etenkin keskustelutyyli asiallisena. Jokainen Suomi24-sivuilla vieraillut tietää, mikä on tiukan moderoinnin vaihtoehto. Väittäisin, että jokainen pystyy halutessaan kirjoittamaan ymmärrettävästi, kohteliaasti ja asiallisesti.

Vanha kotipalstani, Peugeot-foorumi, on netin laadukkaimpia autoaiheisia sivustoja. Siellä ihmiset ovat tottuneet sivistyneeseen kirjoitustapaan, vaikka pientä natinaa välillä ilmeneekin. Käykääpä katsomassa. On hienoa huomata, että Das Forum arvostaa samanlaista meininkiä.

Vesihiisi

Minua on aina ottanut päähän ilmaisu "tasan tarkkaan". Millä tavalla "tarkka" poikkeaa "tasan tarkasta"? Eikös "tarkka" jo lähtökohtaisesti ole tarkka, vai jättääkö sana ilmaan jotakin sellaista epätarkkuutta, jota tuo "tasan" -sana oikeasti vähentää?

"Tarkkaan ottaen olet oikeassa." vs. "Tasan tarkkaan ottaen olet oikeassa."
"Kello on tasan viisi." vs. "Kello on tasan tarkkaan viisi."

Skula

Lainaus käyttäjältä: XUE - 30.01.12 - klo:19:19
niin tämä vasemmistoviherpipertäjä leikkaisi sekä kilometrikorvauksia
työajoista sekä työpaikan ja kodin välisiä työmatkahävennyksiä,
jos se vapaasti saisi huseerata  :-\

Täytyy luottaa mm. Kokoomuksen että ne ampuu alas välittömästi jo ehdotukset,
koska tuohan on täysin työntekemisen hankaloittamista sekä kustannuksia nostava.
mm. SMKJ liitto on tullut ulos asiassa,samoin Veronmaksajien keskusliitto.

Kummasti se Ministeriauton takapenkiltä katsottuna maailma näyttää kovin
erilaiselta kuin meiltä kuolevaisilta.
Toiseksi, huomaa hyvin ettei ole eduskuntavaalit vuosi kun tuollaisia
mimmi laukoo - kartoittaa hyvin äänestäjät  >:(

;D

Neppis

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 30.01.12 - klo:19:07
Minua on aina ottanut päähän ilmaisu "tasan tarkkaan".

Jep, turha tehostesana, jota ei (onneksi) usein kuule.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Newman

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 30.01.12 - klo:19:07
Minua on aina ottanut päähän ilmaisu "tasan tarkkaan". Millä tavalla "tarkka" poikkeaa "tasan tarkasta"? Eikös "tarkka" jo lähtökohtaisesti ole tarkka, vai jättääkö sana ilmaan jotakin sellaista epätarkkuutta, jota tuo "tasan" -sana oikeasti vähentää?
Tarkka on tarkka "tasan" niin kauan, kunnes löydetään vieläkin tarkempi menetelmä, joka tekee aiemman tarkan epätarkaksi. Siksi esimerkiksi vakionopeussäädin on oikeasti tasanopeussäädin, koska auton nopeus ei ole koskaan "tasan tarkkaan" vakio.

Mutta sanontahan on tosiaan täysin turha. Niin kuin moni muukin sanonta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy