Oikein Kirjoitus

Aloittaja Quality, 08.11.10 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

Minua häiritsee,

jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä
158 (60.5%)
jos välimerkit ja isot kirjaimet eivät ole kohdallaan
118 (45.2%)
erityisesti otsikossa esiintyvät virheet
76 (29.1%)
jos teksti on niin huonosti kirjoitettu, ettei siitä saa kunnolla selvää
204 (78.2%)
kun toiset nipottavat tällaisista pikkuasioista
60 (23%)

Äänestäjiä yhteensä: 261

tsiih

Lainaus käyttäjältä: 4wdsuperbkombi - 30.01.12 - klo:19:07
Minua on aina ottanut päähän ilmaisu "tasan tarkkaan". Millä tavalla "tarkka" poikkeaa "tasan tarkasta"? Eikös "tarkka" jo lähtökohtaisesti ole tarkka, vai jättääkö sana ilmaan jotakin sellaista epätarkkuutta, jota tuo "tasan" -sana oikeasti vähentää?

"Tarkkaan ottaen olet oikeassa." vs. "Tasan tarkkaan ottaen olet oikeassa."
"Kello on tasan viisi." vs. "Kello on tasan tarkkaan viisi."
Minusta näillä esimerkkilauseillasi on selvä ero ja se kertoo puhujan äänensävystä. Tasan tarkkaan on hyvin päättäväinen ilmaisu.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.01.12 - klo:22:16
Minusta näillä esimerkkilauseillasi on selvä ero ja se kertoo puhujan äänensävystä. Tasan tarkkaan on hyvin päättäväinen ilmaisu.
Vielä kun laittaa lauseen eteen "itseasiassa", niin menee viesti perille ;)                           Soriiii Tsiih! Tarkoitus oli lainata 4wdsuperbkombin tekstiä :o

Markku J

Ja sitten tietysti mukaan itseäni suuresti häiritsevä muotisana "lähtökohtaisesti". Se tuntuu työkuvioissani olevan monen ihmisen vakiokamaa, jota tungetaan ihmeellisiin asiayhteyksiin.

tet

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 31.01.12 - klo:07:49
Ja sitten tietysti mukaan itseäni suuresti häiritsevä muotisana "lähtökohtaisesti". Se tuntuu työkuvioissani olevan monen ihmisen vakiokamaa, jota tungetaan ihmeellisiin asiayhteyksiin.

Minua risoo kun kaikki on nykyään "haasteellista". Miksei voi suoraan sanoa jos jokin on VAIKEAA? >:(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Flat

LainaaVielä kun laittaa lauseen eteen "itseasiassa", niin menee viesti perille

Itseasissa, itseasissa sana tarkoittaa sitä, että te muut ette tiedä asiata höykäsenpöläystä, vaan asia on niin kuin minä nyt sanon. Seuratkaaapaa vaan, tätähän se oikeasti tarkoittaa.

LainaaMinua risoo kun kaikki on nykyään "haasteellista". Miksei voi suoraan sanoa jos jokin on VAIKEAA?
Meitä opetetaan olemaan vahvoja ja päättäväisiä. Ei voi vaan tunnustaa, että jokin on vaikeata. Munattomien miesten puhetta jos jokin on haasteellista.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.01.12 - klo:22:16

Nooh, makunsa kullakin; minusta tuo tasan tarkka edustaa lähinnä järjen köyhyyttä, ja harmittaa aina kun lähtökohtaisesti( ;)) hyvä kielenkäyttäjä sortuu tuota ilmaisua käyttämään...

dosetti

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.01.12 - klo:08:19
Minua risoo kun kaikki on nykyään "haasteellista". Miksei voi suoraan sanoa jos jokin on VAIKEAA? >:(

Ainakin työelämässä tuo "vaikeaa" on sellaista valittamista kun taas "haasteellinen" osoittaa työntekijän mielenkiintoa ko. hommaa kohtaan ja luottoa omiin kykyihin tehdä se.

Quality

Niin suomen kieli kuin muutkin kielet ovat täynnä täytesanoja, jotka voivat myös helpottaa asian kuuntelua, kun puhe on vähemmän tiiviiksi pakattua ja antaa rennomman vaikutelman. Vaikkapa vierasta kieltä kuunnellessa pitää jäädä aikaa sanojen merkityksen ymmärtämiselle, varsinkin, kun vaikkapa englannin kielessä niillä on useita merkityksiä. Nyt siis puhun ohi aiheen, eli puheesta, kirjoitettu teksti on vähän eri juttu. Mutta jos sekin on oikein "tiukkaa", niin on pakko myöntää, että luettavasta tulee uuvuttavaa eikä asian omaksuminen välttmättä edisty lainkaan paremmin kuin hiukan täytesanoilla höystetty viesti.

Väittääkö joku vastaan? Anyway ... Itse asiassa ... kaiken kaikkiaan ... lähtökohtaisesti ... summa summarum ...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

kt

^^/^^^ Oikean kirjoitustavan lisäksi tekstin tyylilaji vaatiin harkintaa sanojen valinnassa. Kuvittelisin, että "tasan tarkkaan" tai "haasteellinen" voi olla myös satiirinen ilmaus sopivassa asiayhteydessä.  
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

clacson

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 31.01.12 - klo:10:01
Ainakin työelämässä tuo "vaikeaa" on sellaista valittamista kun taas "haasteellinen" osoittaa työntekijän mielenkiintoa ko. hommaa kohtaan ja luottoa omiin kykyihin tehdä se.
Aiemmin hommat vain olivat vaikeita ja siitä huolimatta ne tehtiin mielenkiinnolla omiin kykyihin luottaen.
Sitten tuli tämä "osallistuva" työnjohtaminen sekä duunarin "kannustaminen" ja vaikea p...ahomma liukeni muka haasteelliseksi.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Quality - 31.01.12 - klo:10:03
Niin suomen kieli kuin muutkin kielet ovat täynnä täytesanoja, jotka voivat myös helpottaa asian kuuntelua, kun puhe on vähemmän tiiviiksi pakattua ja antaa rennomman vaikutelman. Vaikkapa vierasta kieltä kuunnellessa pitää jäädä aikaa sanojen merkityksen ymmärtämiselle, varsinkin, kun vaikkapa englannin kielessä niillä on useita merkityksiä. Nyt siis puhun ohi aiheen, eli puheesta, kirjoitettu teksti on vähän eri juttu. Mutta jos sekin on oikein "tiukkaa", niin on pakko myöntää, että luettavasta tulee uuvuttavaa eikä asian omaksuminen välttmättä edisty lainkaan paremmin kuin hiukan täytesanoilla höystetty viesti.

Väittääkö joku vastaan? Anyway ... Itse asiassa ... kaiken kaikkiaan ... lähtökohtaisesti ... summa summarum ...

Sorry, että menee otsikosta ohi...

Hyvä kirjoitus, Quality. Olen tästä "hyvin pitkälle" samaa mieltä, mutta toisenlainenkin lähestyminen sallittaneen...

- Poliitikothan ovat erityisesti  kunnostautuneet täyttämään virkkeitä monenlaisilla lisäsanoilla ja -ilmaisuilla, jotka pahimmillaan estävät kokonaan viestin todellisen sisällön hahmottamisen. ???

- Sitten toinen asia, joka "itse asiassa" oli taustalla tuossa eilisessä "tasan tarkka" -viestissäni. Ainankin itselläni jää - yllättävän usein - jokin kuultu sana tai ilmaisu niin paljon pyörimään ja ärsyttämään päässä, että se estää varsin tehokkaasti esitelmän, puheen, tms. keskittyneen kuuntelemisen. Minussa on sen verran kielinikkarin/-poliisin vikaa, että jään tuollaisa sanoja ja kielikuvia mukustelemaan, ja sitten käy kuin metsolla soitimella että jää kaikki muu huomaamatta. Ja tuo ei siis ole mikään ylpeydenaihe vaan itseä(kin) ärsyttävä piirre.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: clacson - 31.01.12 - klo:10:16
Aiemmin hommat vain olivat vaikeita ja siitä huolimatta ne tehtiin mielenkiinnolla omiin kykyihin luottaen.
Sitten tuli tämä "osallistuva" työnjohtaminen sekä duunarin "kannustaminen" ja vaikea p...ahomma liukeni muka haasteelliseksi.

Eiköhän tämänkin ole Ameriikan hapatusta. Siellä konsultit, yms. positiivisuusnikkarit ovat keksineet, että ongelma on synkkä sana, mutta haasteellisuudessa piilee toivo paremmasta...

skriko

Minuakin ärsyttää tuo haasteellinen. Se on tasan tarkkaan vaikea eikä muuta. Tuo tasan tarkkaan on Tampereella viljelty sanonta ja korostaa asiaa hieman ehkä määräävällä sävyllä." Asia on tasan tarkkaan näin." Sitten ärsyttää kun kaikki lähtee jostakin. Tuota sanontaa kuulin ensimmäisen kerran Jari Kurrin suusta. Kurri selosti pelejä näin. Nyt puolustaja lähtee laukomaan. Politikot lähtevät selvittelemään asiaa. Puolustaja laukoo ja politikot selvittelevät asioita, mutta ulos lähdetään.

Tuomari

Semminkin. Verisuonet pullistuvat aina, kun kyseisen sanan näkee.

Mm. TM:ssa viljelevät tuota paskaa.

Myös se perinteinen lappeen Ranta pistää aina silmään.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.12 - klo:17:57
Minuakin ärsyttää tuo haasteellinen. Se on tasan tarkkaan vaikea eikä muuta. Tuo tasan tarkkaan on Tampereella viljelty sanonta ja korostaa asiaa hieman ehkä määräävällä sävyllä." Asia on tasan tarkkaan näin." Sitten ärsyttää kun kaikki lähtee jostakin. Tuota sanontaa kuulin ensimmäisen kerran Jari Kurrin suusta. Kurri selosti pelejä näin. Nyt puolustaja lähtee laukomaan. Politikot lähtevät selvittelemään asiaa. Puolustaja laukoo ja politikot selvittelevät asioita, mutta ulos lähdetään.

Noo, jospa se puolustaja oli maalin takana kahvilla, ja olisi sinne mielellään jäänytkin, mutta päätti sitten kuitenkin lähteä laukomaan. Kai sieltä maalin takaakin voi laukoa, mutta parempi jos lähtee jonnekin muualle mailallaan sohimaan. Poliitikotkin voisivat periaatteesa lähteä tukka putkella asioita setvimään, poistua vaikkapa omaan koppiinsa...  ;D

Newman

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 31.01.12 - klo:18:16
Semminkin. Verisuonet pullistuvat aina, kun kyseisen sanan näkee.

Mm. TM:ssa viljelevät tuota paskaa.
Se ei ole - itsesi kielikuvaa lainaten - paskaa, vaan pikemminkin ihan oikeaoppista kielenkäyttöä. "Semminkin" on vanha ja tarkoituksenmukainen sana ja eräänlainen alistuskonjunktio. Se, että sinä et pidä siitä, on mielipidekysymys. Mutta asia ei liity väärään kielioppiin.

Wekotin

+1

Meitin firmasta lähdetään aina kohti uusia "haasteita" kun siirrytään aidan toiselle puolelle jossa ruoho on vihreämpää.

Itse inhoan tuota "positio" sanan käyttöä kaikista työtehtävistä ja "koordinaattorin" käyttöä joka pirun tittelissä. Avoinna saniteettikoordinaattorin positio eli siivooja.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.01.12 - klo:19:39
Itse inhoan tuota "positio" sanan käyttöä kaikista työtehtävistä ja "koordinaattorin" käyttöä joka pirun tittelissä. Avoinna saniteettikoordinaattorin positio eli siivooja.
^ :D ;D Jep. Nykyaikaa. Nämä ajat eivät ole meitä varten. Eikös se ollut joku laulu?

Neppis

Toisaalta, jos aikataulun sanotaan olevan "haasteellinen", niin myöhästymisiä voitaneen jo pitää selviönä.  ;D
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 31.01.12 - klo:19:39

Meitin firmasta lähdetään aina kohti uusia "haasteita" kun siirrytään aidan toiselle puolelle jossa ruoho on vihreämpää.

..... näin ne aina ilmoitetaan ne lopulta ylitsepääsemättömät erimielisyydet .......... kohti uusia haasteita (eli näytettiin ovea).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Neppis

AutoBild 3/12 numerossa on "kuka on kukkulan kuningas?" testi, jossa vertaillaan eri kulkupelejä talvikeleillä. Kulkineita on hevosreestä ja moottorikelkasta nelivetolamboon ja kuplaan. Yksi testikulkineista on Mercedes Zetros 6x6, mutta tuon kohdalla käytetään sen vetotavasta koko ajan nimitystä "neliveto" - höh, mun mielestä se on "kuusiveto" (6-wheel-drive).  :D

OT: Audi S5 Coupe voitti.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 11.02.12 - klo:16:08
AutoBild 3/12 numerossa on "kuka on kukkulan kuningas?" testi, jossa vertaillaan eri kulkupelejä talvikeleillä. Kulkineita on hevosreestä ja moottorikelkasta nelivetolamboon ja kuplaan. Yksi testikulkineista on Mercedes Zetros 6x6, mutta tuon kohdalla käytetään sen vetotavasta koko ajan nimitystä "neliveto" - höh, mun mielestä se on "kuusiveto" (6-wheel-drive).  :D

OT: Audi S5 Coupe voitti.

OT2: Syntyperäiset Salolaiset sanoisivat tuostakin "Ketä on kukkulan kuningas?" Vasta 20 vuotta täällä asuneena en ole tuohon vielä tottunut...

Quality

LainaaSyntyperäiset Salolaiset

Ehkä tässä ketjussa sallittua on huomauttaa, että tuo kirjoitusasu tarkoittaa Salolainen-nimisiä, ei Salosta kotoisin tai siellä asuvia salolaisia. Samoin kuin suomalainen vs. Suomalainen. Kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella: venäläinen, ruotsalainen, virolainen, karjalainen, mikkeliläinen, helsinkiläinen.

Itse kommentti ketä vs. kuka on erittäin aiheellinen. En aio ikinä tottua virheelliseen lounaissuomalaiseen "ketä se oli?" -ilmaisuun. Kuullostaa hirveältä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

al

Quality

Leben und leben lassen.

Neppis

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Quality - 11.02.12 - klo:19:12
Ehkä tässä ketjussa sallittua on huomauttaa, että tuo kirjoitusasu tarkoittaa Salolainen-nimisiä, ei Salosta kotoisin tai siellä asuvia salolaisia. Samoin kuin suomalainen vs. Suomalainen. Kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella: venäläinen, ruotsalainen, virolainen, karjalainen, mikkeliläinen, helsinkiläinen.

Itse kommentti ketä vs. kuka on erittäin aiheellinen. En aio ikinä tottua virheelliseen lounaissuomalaiseen "ketä se oli?" -ilmaisuun. Kuullostaa hirveältä.
"Salolaiset" oli ensin pienellä, mutta sitten kasvoivat sarvet päähän...

mmak

Itse kommentti ketä vs. kuka on erittäin aiheellinen. En aio ikinä tottua virheelliseen lounaissuomalaiseen "ketä se oli?" -ilmaisuun.
Jännä, että kukaan ei ole vielä kuullut tuota sanottavan muodossa kekä :D
Itse sorrun moista viljelemään puheessa. Tiedä sitten, onko lähtöisin ennemmin pohjois-pohjanmaalta vai pirkanmaalta?

JNorr

RUK:ssa olessani tuli kerran kyseenalaistettua kouluttajan sanoma "ketä ei ole saanut?". Sen aiheuttamat seuraukset voi jokainen veikata itse. Myöskään minun korvaani tuo ketä tuskin koskaan tulee sopimaan.
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

Pepeto

Tuo "ketä"-sanan väärinkäyttö sattuu kyllä minunkin korvaan. Toinen ärsyttävä on turkulaisten ja ympäristön asukkaiden käyttämä konditionaali, kun puhutaan imperfektistä. Eli tyyliin: "Kun mä menisin sinne, se sanos mulle."
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy