Passat 2011 facelift

Aloittaja joukose, 05.11.10 - klo:19:38

« edellinen - seuraava »

MTu

Lainaus käyttäjältä: mjpk - 30.12.10 - klo:18:16
MIINUKSET:
- Ratin etäisyyssäätö ei ole riittävä (jota myötä ajoasento jää 194 cm:n ruodolla kompromissiksi)

MAKUASIAT:
- Perusaudiolla voi kuunnella uutiset, musiikkia sillä ei tule raiskattaman

PLUSSAT:
- Hiljaisuus! Positiivinen yllätys, ei juurikaan häviä V60:lle (ehkä kovemmassa vauhdissa tuulensuhinat nousevat suhteessa voimakkaammin esiin)

Poimin vähän juttuja lainaukseen kommentoitavaksi.. :)

Tuo ratin etäisyyssäätö yhdistettynä puutteelliseen istuinosan etureunan korkeussäätöön on luokkaa käsittämätön rähmellys volsulta! Vai onko siellä tuota ergonomiaa suunnittelemassa joku, joka välttämättä haluaa istua kuin kirkon penkissä selkänoja pystyssä kädet suorana? Sekä V60 että V70 tarjoaa paljon paremman ajoasennon ja reisituen varustelutason alatasolta lähtien. Puhumattakaan siitä että jopa jo V50 pesee passatin. T.nimi. 193cm ;)

Perusaudiot ovat perusaudiot - ei sillä että Volvon puolella perusvehkeet olisivat yhtään sen paremmat. Siellä tosin jo 7-800e lisäpanostuksella saa perustasoa selkeästi parempaa poppia kehiin.

Hiljaisuus... Tähän en V60:stä aikoinaan ajaessani kiinnittänyt silleen huomiota kuin nyt volsua ajaessani. V60 oli enemmänkin normitasolla, kun taas Passat aiheutti pienen hämmennyksen. Passatissa toki yli 100km/h nopeuksissa tuli häiritseviä suhinoita hiukan liikaa. Siihen asti homma oli aika hyvin hanskassa. Passatissa tuntui moottori olevan eristetty kokolailla loistavasti.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: MTu - 30.12.10 - klo:15:48
Mulla on "pakollisina varusteina" webasto + xenonit + sähköjakkara. Skootterin hinta nousee ikävän paljon kun noi on mukana.. Vähän riippuen mitä Superbista tai Passatista ruksii mukaan, niin kummallakin päätyy aika nopeasti semmoseen 42-43tâ,¬ hintalappuun - eli suht tasapeli. Meillä tuo hintakatto joustaa sen verran että lisävarusteita saapi ostella omalla pankkikortilla lisää... mut joku raja siinäkin toki on mitä henk koht perstasku kestää :)

No jos nuo on ainoat ehdottomat vaatimukset, niin Superb Combi 140TDI Ambition webastolla ja sähkötuolilla metallivärin kera kustantaa toimituskuluineen ~39tâ,¬ ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mjpk

Kahdesta ekasta pointistasi ei voi olla kuin samaa mieltä. Harmillista Passatin kohdalla että audion äänenlaadun saa korjattua rahalla (voisi kuvitella että Passatin Dynaudiolla brändätty versio olisi Volvon Premiumin tasolla), mutta ajoasentoa ei... Tosin automaatin kohdalla ei omasta mielestäni ole aivan niin tarkkaa ja siksi Volkkari on edelleen lyhyellä listalla. Mutta silti, WTF??

Mitä tulee äänimaailmaan, niin ehkä minulla oli Passatin osalta odotustaso (aiempien kokeilujen perusteella) niin alhaalla että hiljaisuus jätti näinkin vahvan muistijäljen. Joka tapauksessa tämä osa-alue tuntuu olevan hallinnassa, ainakin 16-tuumaisilla kitkoilla (17-tuumaiset kesikset näyttävät olevan mallia BMW, millä voi olla epäedullisia vaikutuksia?).

Volvon moottoriäänien osalta ajattelisin että heillä ei ole haluttukaan vaimentaa koneen ääntä piiloon, ainakaan vitoskoneiden kohdalla - niissä moottoriäänien sopiva esilläolo kiihdytyksissä on minusta vain etu (tasanopeudella, koneen kiertäessä noin 1400, ei koneesta kuulunut mitään). Toki sitten PSA:n pikkudiiseli (joka _saattaa_ olla jo "luontaisesti" äänekkäämpi) päästelee sen verran voimakasta peruskolinaa (ja kiihdyttäessä heittää sepeliä betonimyllyyn) että homma kääntyy päälaelleen.      

MTu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.12.10 - klo:19:43
No jos nuo on ainoat ehdottomat vaatimukset, niin Superb Combi 140TDI Ambition webastolla ja sähkötuolilla metallivärin kera kustantaa toimituskuluineen ~39tâ,¬ ;)
DSG versiona tuo oli 40539e (ilman metalliväriä) + toimituskulut. Siihen pysäköintitutkat jotta ollaan passat paketti I:n kanssa tasoissa, ja hinta on 41te.
Vastaava passat comfort variant 2.0TDI DSG + passat paketti I + webasto + sähköjakkarat olis 41600e plus toimituskulut.

Ovat sen verran lähellä toisiaan, että multa jää kyllä skoda ajamatta :)

mla

Listahinta on aina listahinta ja väliraha on eri asia - Superbia ja Passattia kun olen verrannut tarjouksissa niin hintaero on ollut 5000-15000e Superbin hyväksi viimeisimmässä kolmessa kaupassa. Kummasti sai jo koeajamaan Skodaa tuo hintaero tarjouksissa ;)
Juu 15000e huonoimman tarjouksen antoi kukas muu kuin Vv-auto h.v. tarjouksellaan.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

MTu

Lainaus käyttäjältä: mla - 30.12.10 - klo:20:12
Listahinta on aina listahinta ja väliraha on eri asia - Superbia ja Passattia kun olen verrannut tarjouksissa niin hintaero on ollut 5000-15000e Superbin hyväksi viimeisimmässä kolmessa kaupassa. Kummasti sai jo koeajamaan Skodaa tuo hintaero tarjouksissa ;)
Juu 15000e huonoimman tarjouksen antoi kukas muu kuin Vv-auto h.v. tarjouksellaan.

Meikäläisellä leasing, ni mennään ovh hinnoilla :(
Edelliseen viestiini lisänä vielä se, että jos Superbiin otetaan molemmille sähköjakkarat eteen, niin ollaan tasan samassa hinnassa kuin passat vastaavilla varusteilla.

Pitäis oikeastaan yleissivistyksen vuoksi käydä ajamassa toi Superb, ja verrata sitä tohon facelift passattiin...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: MTu - 30.12.10 - klo:20:17
Edelliseen viestiini lisänä vielä se, että jos Superbiin otetaan molemmille sähköjakkarat eteen, niin ollaan tasan samassa hinnassa kuin passat vastaavilla varusteilla.

Pitäis oikeastaan yleissivistyksen vuoksi käydä ajamassa toi Superb, ja verrata sitä tohon facelift passattiin...

Joko passatissa oli xenonit tuohon rahaan? Niitähän taitaa saada vasta joskus milloin lie ::)

Markku J

Upea lisävarustetarjonta on Passatiin. Tuosta voisi varustella aikamoisen luksusauton, jos liki kaikki herkut ottaisi. Itse ajattelin Variantin 4 Motion TDI DSG -version laskea vielä verrokkina BMW 520 dA:lle, jonka joutuisin ottamaan ihan karvalakkina. Mitä varusteita tuohon liisarin hintarajaan sitten mahtuisi (349 th SEK netto n -10% alennuksen jälkeen). Xenonitkin taitaa saada jo ennen kesää, joten sikäli voisi Passat sopia minun aikatauluuni Ruotsissa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.12.10 - klo:20:29
Joko passatissa oli xenonit tuohon rahaan? Niitähän taitaa saada vasta joskus milloin lie ::)

Xenonit voi jo tilata. Tuotannossa viikolla 4..(viimeisin tieto)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

TDI69

Nykyisen auton (Passat Variant 1,9 TDI Luxline) leasing umpeutuu heinäkuun alussa.

Seuraavaa autoa olen jo alkanut haarukoida ja lähinnä facelift Passat ja Superb kiinnostaa.
Dieseliä automaatilla alunperin ajattelin, mutta Passatissa hintaero Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG ja 2,0 TDI 103 kW DSG (siis Variantteja) on tyrmäävät 5000 euroa ja verotusarvossa siis 70 euroa! TDI vääntää varmasti paremmin, mutta suorituskyvyssä ei liene dramaattista eroa?

Kysymyksessä on käyttöetu eli maksan itse polttoaineet ja kilometrejä tulee 25000 km/vuosi. Nyt kuitenkin dieselveroa (jonka työnantaja maksaa) aletaan valtiovallan toimesta laskea ja siirtää sitä dieselin hintaan, joten tästäkin syystä alkoi tuo 1,4 TSI kiinnostaa.

Onko kellään teistä kokemuksia tuosta autosta joko ennen faceliftiä tai sen jälkeen? Taitaa olla kuitenkin melko harvinainen versio.

mjpk

Lainaus käyttäjältä: skula - 30.12.10 - klo:21:08
Xenonit voi jo tilata. Tuotannossa viikolla 4..(viimeisin tieto)

Ja toimitusta xenonilliselle lupailtiin huhtikuulle jos nimet laittaisi paperiin pikapuolin. Vähän epäilen että voi hieman venyä koska kuulemma jonossa on melko lailla xenoneilla tilattuja. 

Quality

Kävin pikaisesti vilkaisemassa uutta Passatia. Kun bensamoottorivaihtoehtoina ovat myös 1.8 TSI ja 2.0 TSI ja kummankin saa DSG:llä, alkaa valikoima olla jo kattava. Kaksilitrainen on rapiat 6000 kalliimpi, mutta siihen sisältyy DCC, jonka arvo veroineen on yli 1200.

Onhan sisusta karu, mutta mielestäni asiallisen tyylikäs. Sopisi minulle. Tavaratila on selkeästi A4:a suurempi, sisätiloilla ei ole niin suurta merkitystä.

Harmi, ettei ollut sopivaa mallia koeajettavana, jotta olisin voinut todeta monien mainostaman hiljaisuuden. Hymyilytti, kyn naismyyjä yritti tarjota koeajoon 1.8 litraista CC:tä. Sitä kun en ollut katsomassa enkä kokeilemassa.

Lähtöhinnaltaan A4 ja Passat kaksilitraisella bensakoneella ovat jokseenkin tasoissa, mutta eroa Passatin hyväksi tullee varustetasossa. Pitäisi tehdä tarkempi vertailu (vai joko sen joku täällä teki?). Omassa arvioinnissa autot ovat samalla viivalla siitä huolimatta, että Passatin ongelmista on raportoitu Audia useammin. Facelift on hyvä sauma saada uudistettu, mutta koeteltu malli, jossa toivon mukaan lapsentaudit on korjattu. A4 B8 on jo kolmivuotias, joten siinä voisi olla mielekästi odotella faceliftiä.

Ja tämähän ei tarkoita, että vakavissani harkitsisin autonvaihtoa ;). Nykyiseen olen täysin tyytyväinen, se on erinomainen ajettava ja on osoittautunut luotettavaksi ja vähävikaiseksi kaikilla keleillä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

1.8 "APR" Q

Kävin myös tekemässä Passatilla tunnin lenkin. Päällimmäisenä jäi kanssa mieleen auton hiljaisuus. No siinähän ne suurimmat plussat tulikin. Ihan hyvä ajettava ja 1.8 turbo sopii autoon tosi hyvin. Jotenkin vain jäi vaisu fiilis autosta. Sisältä olisi mielestäni pitänyt vähän uudistaa enemmän. Sisälook jotenkin vähän "vanhahtava"...ja noi hinnat on mielestäni yläkäntissa...jotkut mallit esim. 1.8 turbo on hinnaltaan kohtuullinen,mut sitten tehokkaampi diesel ja  kaksilitrainen bensa on mielestäni todella "kalliita" volkkariksi.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

TDI69

Lainaus käyttäjältä: TDI69 - 31.12.10 - klo:10:19
Nykyisen auton (Passat Variant 1,9 TDI Luxline) leasing umpeutuu heinäkuun alussa.

Seuraavaa autoa olen jo alkanut haarukoida ja lähinnä facelift Passat ja Superb kiinnostaa.
Dieseliä automaatilla alunperin ajattelin, mutta Passatissa hintaero Comfortline 1,4 TSI 90 kW DSG ja 2,0 TDI 103 kW DSG (siis Variantteja) on tyrmäävät 5000 euroa ja verotusarvossa siis 70 euroa! TDI vääntää varmasti paremmin, mutta suorituskyvyssä ei liene dramaattista eroa?

Kysymyksessä on käyttöetu eli maksan itse polttoaineet ja kilometrejä tulee 25000 km/vuosi. Nyt kuitenkin dieselveroa (jonka työnantaja maksaa) aletaan valtiovallan toimesta laskea ja siirtää sitä dieselin hintaan, joten tästäkin syystä alkoi tuo 1,4 TSI kiinnostaa.

Onko kellään teistä kokemuksia tuosta autosta joko ennen faceliftiä tai sen jälkeen? Taitaa olla kuitenkin melko harvinainen versio.

Itse itselleni vastaten; kävin kokeilemassa tunnin lenkillä tuota 1,4 TSI:tä DSG:llä melko perusvarustein ja samalla tuli siis koettua ensimmäistä kertaa tuo facelift-versio.

+ hiljainen auto, siis myös rengasmelultaan. Parannusta selkeästi edelliseen versioon.
+ istuimet huomattavasti paremmat kuin Luxlinessä, erityisesti säädettävät niskatuet ovat loistavat
+ moottorin puhti riitti mainiosti koelenkin haasteisiin

- tylsä, niin kovin tylsä sisätiloiltaan. Ei ole pahemmin eroa vanhaan versioon; ihan kuin olis omalla autolla ajanut :(
- moottori lämpeni hitaasti ja kylmäkulutus oli korkea. Moottorin lämmettyä vei enemmän bensaa kuin olisin kuvitellut.

sorppi

Mulla on liisarivaihtoehtoina Passat Highline ja SuperB Elegance, molemmat farkkuna ja 140hv tdi + DSG-paketilla.
Tuossa ennenkun Passat tuli koeajettavaksi, olin kokeillut superpöön lisäksi hintaverrokkeja Avensis 150hv, Mazda 6 163hv Exclusive, ja V70 1,6d 109hv. Kolme viimeksi mainittua nyt ei vain yksinkertaisesti pärjää tässä vertailussa.

Niinkuin suurimmalla osalla muillakin täällä, Passatista julkistetut kuvat eivät herättäneet mitään muita tuntemuksia kuin pettymyksen. Keulassa on vähän yritystä mutta siihen se sitten jää.
Nyt kun olen käynyt tutustumassa Passattiin ensin yön- ja sitten kolmen yön yli pituisilla koeajoilla, mielipide on hieman pehmentynyt tasapainoisen kokonaisuuden ansiosta. Koska myös SuperB:tä on tullut koeajettua lähes yhtä paljon, uskallan heittää kehiin vertailun.

Varusteista sen verran, että molemmissa on (lisävarusteet huomioituna) mm.:
- 17" alut
- Pysäköintiavustin ja etu- ja takatutkat
- nahka-alcantara sisustus + sähköjakkarat
- Bi-Xenonit (kääntyvät kaarteissa). Passatiin saa dynamic-avukkeen, joka listallanikin on. Skodaan ei sellaista saa.
- Webasto/Eberi tjms. kaukokäytöllä. VW:n eberi on parempi ainakin siinä mielessä että siinä on erillinen akku.
- Bluetooth HF
- sivuturvatyynyt takana
- Pikkunavi 5"

Skodassa lisäksi vakiovarusteena (jotka Passatiin pitäisi ottaa lisämaksusta):
- sähköllä avautuva takaluukku
- "Ambient"-valaistus jalkatiloissa ja ovissa

Skodan verotusarvo jää kympin-kaksi kuussa kalliimmaksi. Kun otetaan huomioon VW:n pienempi kulutus, ero onkin sitten jo meidän perheen ajoilla (45tkm/v) yhteensä 60â,¬ kuussa VW:n eduksi. Voi tosin olla että todellinen kulutusero on pienempi.

Ulkonäöstä sen verran että keula on mielestäni hienompi SuperBissa mutta muuten Passat on tasapainoisemman näköinen kokonaisuus. Sisältä molemmat on melkein jopa hienoja nahka-alcantaralla (vrt. premium-merkkien vastaavat), erityisesti VW:n ilman lisähintaa valittavissa oleva beiget istuinosat/muuten tummanruskea-paketti.

Passat Highline:
+ karvan verran hiljaisempi
+ 4cm leveämpi takapenkki (lantioleveys). Oleellinen mittatieto kun sullotaan kolmea lastenpenkkiä takaistuimelle.
+ Kantavuutta ehkä vähän yllättäen jopa 120kg enemmän
+ Kulutus 0,8L/100km vähemmän
+ Polttoainesäiliö 10L isompi. edellä mainitun kanssa tarkottaa ~300km pitempää
tankkausväliä.
+ Suorituskykyarvot karvan verran paremmat
+ parempi vakkari (Skodassa sama kuin Fabioissa ja Poloissa, Passatissa kunnollinen eri viiksi)
+ Automaatti pitkät/lyhyet
+ kuljettajan väsymyksenvalvonta sun jotain muuta modernimpaa mitä ei Skodaan saa.
+ takaluukun pohjan alle varapyöräkoteloon mahtuu helposti kolme päkkiä kaljaa (piiloon vaimolta!).
+ Ensimmäinen ikinä ajamani auto, jossa pääntuen saa oikeasti säädettyä pituussuunnassa kohdalleen siten että päätä pystyy lepuuttamaan ajon aikana
+ Auto start-stop oikeasti toimii DSG:n kanssa hyvin! Jopa 10 asteen pakkasessa.
+ Takamatkustajien sisävalot saa kurotettua etupenkiltä päälle helpohkosti. Kätevää kun on pieniä lapsia. Skodassa ei onnistu.
- Vakioaudion reservit on huonot verrattuna mihin vaan edes läheiseen kilpailijaan. Päivitys parempaan liian kalliiksi hinnoiteltu kun yrittää tasapainoilla firman liisarihintarajojen kanssa.
- Käsijarrukäännöstä ei ole mahdollista tehdä pienissäkään vauhdeissa-kiitos sähkökäppärin.

SuperB Elegance:
8cm pitempi kun Passat; yhtä paljon etu kuin haittakin. Etu tulee pidemmästä akselivälistä joka ehkä tasapainottaa maantieajoa, mutta pituus tekee autosta epäsuhtaisen näköisen.
+ No, isompi takajalkatila
+ keskikonsolin näyttö takapenkkiläisille on hieno yksityiskohta
+ tehokkaat audiot vakiona
+ monimuotoisempi takaloosteri. On verkkoja, tilanjakajia, liikkuvaa pohjaa sun muuta
+ perinteinen käsijarrukahva: käkkärikäännös talvikelissä pienessä vauhdissa onnistuu!!
- räpylästä tulee mun kirjoissa iso miinus
- muutamista yksityiskohdista johtuen kokonaisuus on jo vanhahtava verrattuna Passatiin

Valintani on näillä näkymin Passat.

Kale

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 05.01.11 - klo:02:04
Skodassa lisäksi vakiovarusteena (jotka Passatiin pitäisi ottaa lisämaksusta):
- sähköllä avautuva takaluukku
- "Ambient"-valaistus jalkatiloissa ja ovissa

Passatissa kannattaakin näköjään ottaa tuo varustepaketti II ennemmin kuin pelkkä sähköllä toimiva luukku koska siihen sisältyy tuo luukun lisäksi paljon muutakin ja on verottomana kympin halvempi. Outoa hinnoittelua.

-Passat-paketti II 430â,¬
Lämmitettävä tuulilasi
Lämmitettävät takasivuistuimet
Takaluukun sähköinen avaus- ja sulkemistoiminto
Variant Comfortline, Highline

-Takaluukun sähköinen avaustoiminto 440â,¬
Variant

Hassua, että ambient valotkin ovat poistuneet highline varusteista.

sorppi

Lainaus käyttäjältä: Kale - 05.01.11 - klo:08:15
Passatissa kannattaakin näköjään ottaa tuo varustepaketti II ennemmin kuin pelkkä sähköllä toimiva luukku koska siihen sisältyy tuo luukun lisäksi paljon muutakin ja on verottomana kympin halvempi. Outoa hinnoittelua.

-Passat-paketti II 430â,¬
Lämmitettävä tuulilasi
Lämmitettävät takasivuistuimet
Takaluukun sähköinen avaus- ja sulkemistoiminto
Variant Comfortline, Highline

-Takaluukun sähköinen avaustoiminto 440â,¬
Variant

Hassua, että ambient valotkin ovat poistuneet highline varusteista.

Olen pyöritellyt lisävarustelistaa ja laskeskellut hintoja ja tehnyt excel-taulukoita, jotta pääsisin itseäni eniten miellyttävään kokonaisuuteen. Olisinkin ottanut tuon, mutta koska halusin sähköpenkit, paketti II olisi nostanut lisävarusteiden kokonaishinnan firman asettaman ylärajan yli. Niinpä se jäi pois. Superpissa sähköinen luukku kuuluu Elegance varustepakettiin. VW saisikin ottaa mallia Skodasta tässä asiassa. Palvelisi työsuhdeauton ottavia. Aionkin ottaa asian esille jos ja kun menen tekemään tilausta Passatista. Mielestäni esim. Paketti I:n pitäisi ehdottomasti kuulua highline-varustukseen.

TDI69

Mulla aika lailla sama valintatilanne kuin nimimerkki Sorpilla ja todella paljon samankaltaisia huomioita. Eli loppusuoralla ovat samat Superb Combi ja Passat Variant samalla 140 hepan TDI -koneella ja DSG:llä. Varustetasoversiot on mulla Sorppia astetta vaatimattomammat Ambition ja Comfortline.

Kulutusero ei uskoakseni ole ihan niin merkittävä kuin valmistajan ilmoittamat lukemat antavat ymmärtää, mutta kyllä varmaan about puolen litran ero on varmasti kulutuksissa on.

Mulla kk-maksu kääntyy taas Superbin eduksi 590 euroa vs. 600 euroa käyttöedun verotusarvolla mitattuna siis. Polttoainekulut ovat siis puolestaan Passatilla edullisemmat.

Merkittävimpiä varuste-eroja niillä lisävarusteilla, joita olin ajatellut:
Superb
+ tavarasäiliön verkko ym. kiinnityssysteemit
+ keskikonsolin näyttö takamatkustajille
+ takasivuikkunoiden verhot

Passat
+ Park assistant
+ etuparkkitutka
+ sähkötakaluukku
+ lämmitettävä tuulilasi ja takapenkki

Muita huomioita ja omia mielipiteitäni:
Superb
+ mellevät takajalkatilat
+ aavistuksen verran paremman näköinen (täysin oma mielipiteeni)
+ edustavamman näköinen kojelauta (täysin oma mielipiteeni)
- rengasmelu hieman kovempi
- antiikkinen vakionopeussäädin (mulla oli samanlainen vm. 2003 Passatissa)

Passat
+ hiljaisempi
+ vähäruokaisempi
+ niskatukien säätömahdollisuus eteenpäin on loistava
- tylsät sisätilat (mulla tällä hetkellä edellisen version Passat, sisätilat näyttävät samoilta)

Jokin mua vetää kaikesta huolimatta tuon Superbin puoleen. Siis vaihtelunhalun lisäksi.
Mutta en ole vielä päätöstäni tehnyt. Vaikeaa, niin kovin vaikeaa...
::)

sorppi

Lainaus käyttäjältä: TDI69 - 05.01.11 - klo:10:42
Merkittävimpiä varuste-eroja niillä lisävarusteilla, joita olin ajatellut:
Superb
+ takasivuikkunoiden verhot

Muita huomioita ja omia mielipiteitäni:
Superb
+ edustavamman näköinen kojelauta (täysin oma mielipiteeni)

Passat
- tylsät sisätilat (mulla tällä hetkellä edellisen version Passat, sisätilat näyttävät samoilta)

Jokin mua vetää kaikesta huolimatta tuon Superbin puoleen. Siis vaihtelunhalun lisäksi.
Mutta en ole vielä päätöstäni tehnyt. Vaikeaa, niin kovin vaikeaa...
::)

Nuo takasivuikkunoiden verhot unohdin, ne tosiaan tulee superbiin ja Ambientessa vai liekö jo comfortissakin? Passatiin maksaa 160â,¬.
Allekirjoitan osin kommenttisi sisätiloista. Superbin kojelauta on tietyssä mielessä...no se ei ole samanlainen kun Passatissa ja se kai on hyvä asia. Ehkä se on vähän premiumimman näköinen?
Highlinessa tosin taitaa olla himpan verran enempi blingblingiä sisustuksessa kun comfort-varustetasossa, joten se toivottavasti kompensoi. Tekis mieli nähdä ihan elävässä elämässä, millaset on ne puujäljitelmälistavaihtoehdot, mitä Highlineen saa ilman lisämaksua.
Edellisessä passatissa kojelauta oli luotaantyöntävämmän näköinen. Jotenkin tää ei ole niin paha, jotenkin vähemmän ufo. Ja ne peruslistatkin on hillitympää värisävyä.
Mutta Highlinen sisätiloista kun puhutaan niin ainakin minun silmää hivelee nahka-alcantara-jakkarat, joissa istuinosat beiget ja penkkien sivut ja muu sisusta tummanruskeat. Ja se uuden nahan tuoksu...ahh.  :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 05.01.11 - klo:02:04
+ parempi vakkari (Skodassa sama kuin Fabioissa ja Poloissa, Passatissa kunnollinen eri viiksi)

Lainaus käyttäjältä: TDI69 - 05.01.11 - klo:10:42
- antiikkinen vakionopeussäädin (mulla oli samanlainen vm. 2003 Passatissa)

Nyt on pakko kysyä, että mikä siinä vakkarin viiksessä niin harmittaa?

Itse olen käyttänyt varmaan kaikkia mahdollisia toteutuksia ja ei kait tuon parempaa sijoituspaikkaa vakkarille oikein ole(rattinapit on myös hyvät), erilliset viikset on minusta melkoisen typeriä keksintöjä kun saman asian voi hoitaa yhdellä ja samalla viiksellä joka on jo valmiiksi ihanteellisellla paikalla. Tämä nyt on vaan minun mielipide, mutta kuulisin mielelläni myös miksi sen pitäisi olla erilainen.

VAG!

aa

VAG!

aa

TDI69

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 05.01.11 - klo:17:09
Itse en pistä mitään merkitystä puolen litran eroille normikulutuksissa, kun TM:n ja Tuulilasin testeissä mitatut todelliset kulutukset yleensä heittävät enemmän kuin puoli litraa molempiin suuntiin.

Jos puolen litran kulutusero olisi oikeasti merkitsevä tekijä, niin ainakin minä yrittäisin etsiä autolehdistä testejä ja saada vähän suuntaa siitä, miten auton mitattu kulutus yleensä suhteutuu ilmoitettuun. Otetaan nyt yhtenä esimerkkinä Tuulilasissa ollut parivertailu Superb 2.0 TDI DSG & V70 D3 A:

Ilmoitettu kaupunkikulutus:
Skoda 7,5
Volvo 8,2

Testissä mitattu vertailukulutus kaupungissa:
Skoda 8,5
Volvo 11,0

Teoriassa eroa 0,7, käytännössä 2,5.

Juuri näin normaalitapauksissa. Ilmoitettuihin lukuihin ei ole luottamista.

Tässä tapauksessa on kuitenkin sama voimalinja (moottori ja laatikko), suurin piirtein sama massa ja ilmanvastus, toisessa start-stop ja pienen vierintävastuksen renkaat ja tämä helpottaa arvionteja kun oletettavasti kumpikin valmistaja "valehtelee" suurin piirtein saman verran. Tämä siis oletuksena; isoa eroa ei kulutuksessa luulisi olevan...

downtime

Perjantaille varattu koeajo 140 hv tdi + dsg highline variantille. Mielenkiintoista päästä kokeilemaan autoa vihdoinkin.
Kovasti alkanut pyöriä ajatuksissa että josko ottaisikin passat variant 4motionin. Tosin vaimo tuskin puhuu mulle seuraavaan vuoteen sen jälkeen ;)
passatin leasing-vuokrat eivät ole auton hintaan nähden mitään poskettomia. Vaikka auton hinta varusteineen oli jossain 52t euron korvilla oli kuukausierä silti "vain" vähän reilu 600 e. Moni halvempikin auto maksaa enemmän.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.01.11 - klo:16:49

Itse olen käyttänyt varmaan kaikkia mahdollisia toteutuksia ja ei kait tuon parempaa sijoituspaikkaa vakkarille oikein ole(rattinapit on myös hyvät), erilliset viikset on minusta melkoisen typeriä keksintöjä kun saman asian voi hoitaa yhdellä ja samalla viiksellä joka on jo valmiiksi ihanteellisellla paikalla. Tämä nyt on vaan minun mielipide, mutta kuulisin mielelläni myös miksi sen pitäisi olla erilainen.

Jos uudessa Pasuunassa on sama kuin CCssä, erillisviiksestä pystyy tekemään +1/+10/-1/-10 säädöt yhdellä liikkeellä. Vilkun vakkariviiksestä tuo ei onnistu, ei ainakaan niistä mitä minulla on ollut ja nyt Yetissä. Lisäksi Pasuunassa säädetty nopeus näkyy maxiDotissa, en tiedä näkyykö Superbissa muttei ainakaan Yetissä. Itsekään en tykännyt siirtymisestä erillisviikseen, mutta nyt kun sen salat on oppinut niin hyödyt (enemmät ominaisuudet) voittaa haitat.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TDI69

Juuri näin. Arcca puki sen hyvin sanoiksi. Juuri noi pointit takee Passat vakkarista paremman. Paitsi, että uudessa maxi-dotissa ei näe kummassakaan autossa (ainakaan DSG:n yhteydessä) ENÃ,,Ã,, vakkariin valittua nopeutta. Käsittääkseni ne lienevät identtiset, siis maxi-dotit.

Aluksi lisäviiksi tuntuu oudolta, mutta nyt sen käyttö on luonnollista.

ddt

Makuasioitahan nuo ovat, mutta omalla kohdalla jään kaipaamaan passatin erillistä vakkariviikseä. Paljon ajavana vaihtelut tasakymmenien välillä ovat mukavia juuri tuolla vakkarilla. Ilman ajotietokoneen näyttämää asetusnopeutta hyötyä ei nähdäkseni olisikaan, kun huomio menisi nopeusnäytön seuraamiseen mihin se asettui.

Eräs (oli pari muutakin) valintaperuste miksi jäin VW-kantaan, enkä houkutuksesta huolimatta siirtynyt Skodaan, oli juuri vakkari. Vaikka maxi-dotin asetti näyttämään numeraalista sen hetkistä nopeutta, puuttui siitä mielestäni tuo askeltamisen helppous.
Alla Octavia-14 Elegance LB 1.6. TDI DSG , ex-Touran -11 1.6 Tdi DSG7, ex-Passat -08 1.9 Tdi Luxline

MTu

Lainaus käyttäjältä: downtime - 05.01.11 - klo:18:14
Perjantaille varattu koeajo 140 hv tdi + dsg highline variantille. Mielenkiintoista päästä kokeilemaan autoa vihdoinkin.
Kovasti alkanut pyöriä ajatuksissa että josko ottaisikin passat variant 4motionin. Tosin vaimo tuskin puhuu mulle seuraavaan vuoteen sen jälkeen ;)
passatin leasing-vuokrat eivät ole auton hintaan nähden mitään poskettomia. Vaikka auton hinta varusteineen oli jossain 52t euron korvilla oli kuukausierä silti "vain" vähän reilu 600 e. Moni halvempikin auto maksaa enemmän.

52tâ,¬ auto leasingvuokra 600â,¬? Siis HÃ,,H? Millä kilometreillä & sopimuspituudella toi on mahdollista???
Eikä vaimo tiedä siitä auton mallista mitään mitä et sille kerro, ja otat ilman takaluukun merkintöjä, ni eiks se oo sit ihan perusvolkkari sen jälkeen?  ;)

downtime

Lainaus käyttäjältä: MTu - 05.01.11 - klo:18:34
52tâ,¬ auto leasingvuokra 600â,¬? Siis HÃ,,H? Millä kilometreillä & sopimuspituudella toi on mahdollista???
Eikä vaimo tiedä siitä auton mallista mitään mitä et sille kerro, ja otat ilman takaluukun merkintöjä, ni eiks se oo sit ihan perusvolkkari sen jälkeen?  ;)

36kk/60tkm. Palkkavaikutus oli pikaisesti laskettuna n. 640 euroa. Perus bluemotion manuaali highline yli 9000 euron varusteilla oli n. 100 e halvempi.

Ja vaimo haluaa auton jossa istutaan korkeammalla ja niin periaatteessa haluan minäkin. Tosin neliveto-Passatin ollessa kyseessä, voisin joustaa tästä :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 05.01.11 - klo:18:15
Jos uudessa Pasuunassa on sama kuin CCssä, erillisviiksestä pystyy tekemään +1/+10/-1/-10 säädöt yhdellä liikkeellä. Vilkun vakkariviiksestä tuo ei onnistu, ei ainakaan niistä mitä minulla on ollut ja nyt Yetissä. Lisäksi Pasuunassa säädetty nopeus näkyy maxiDotissa, en tiedä näkyykö Superbissa muttei ainakaan Yetissä. Itsekään en tykännyt siirtymisestä erillisviikseen, mutta nyt kun sen salat on oppinut niin hyödyt (enemmät ominaisuudet) voittaa haitat.

Hyviä pointteja kyllä nuokin, toki Skodankin viiksestä saapi kilsan kerrallaan plussaa tai miinusta mutta kympin muutokset ei onnistu yhdellä napsautuksella. +/-10 olisi tietysti ihan hyvä lisä mutta en ole osannut sitä kaivata, kun nopeus tippuu enemmän kun hetken pidempään painaa sitä keinukytkintä.
Tuon vakkarin nopeuden saa näkymään Skodan Maxi-DOTiin jos sen siihen haluaa ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy