Tiguan R+Line rojektit

Aloittaja M.R, 09.05.16 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

M.R

Vuosi sitten RS+ Octavia vaihtui Tiguaniin ja jotain piti tehdä että myös Tiguan ansaitsisi + merkinnän ;D
Tässäpä muutama ( huono ) kuva ja lyhyt kuvaus mitä tehtiin suhteellisen kattavan vakiovarustelun lisäksi. Autosta löyty jo vakiona lane assist , DCC, ja adaptiiviset valot...
Tästä kaikki lähti:


Eli offroad napin ja toiminnon asennus ja koodaus. Oma autoni on mallia 4-motion ja varustelu sport&style ja siihen ei tiettävästi tätä varustetta ole ollut saatavilla edes tilaamalla. Käytännössä vaikeinta oli löytää oikea nappi tuohon yläriviin ja tietoa koodauksesta. Saksalaiset foorumit auttoivat tässä asiassa.
Tässä vielä muutama kuva toiminnassa..




Sitten oli vuorossa jotain helpompaa ja tyylikästä.
Tämän toimintaan saattamisesta kiitokset eräälle foorumin jäsenelle :)




Seuraavaksi oli vuorossa jotain perinterisempää retrofittailua




Tämän jälkeen vuorossa oli jotain haastavampaa. Asennuksessa ei niinkään, mutta se että valot sai palamaan oikealla teholla ilman vikavaloja ja että luukun valot saatiin palamaan yhtäaikaa vaati "muutaman" illan netissä tonkimista VCP:n hankinnan ja sen käytön harjoittelua...



Sitten tuli eteen matka pohjoiseen ja ajatus siitä että sinne lähdetään ilman vararengasta pelkän paikkapullon kanssa sai aikaan ajatuksen seuraavasta muutoskohteesta eli vararenkaasta ja tavaratilan välipohjasta. Tuohan on ihan bolt-on systeemi, mutta ettei homma menisi liian helpoksi piti renkaan sisälle saada täytettä.
Autossa oli alkuperäisenä Dynaudio jossa ei ole subia ensinkään ja kun vararengas tuli asennettua oli sen sisällä  mukavasti tilaa OEM subille jota hivenen muokattiin. Elementti vaihtui hieman parempaan rimpulaan ja koska Dynaudio vahvarissa ei ole subille lähtöä piti sille järjestää oma pikku Alpinen vahvistin. Kaikki on tuossa kiinni siten että 5 minuutissa purkaa välipohjan ja subin vahvareineen pois jos tilantarve yllättää. Vahvistimen virtakaapelit on varustettu ns. trukkiliittimin ja muutkin johdot on liittimillä eli on varsin simppeli purkaa.
Tässä muutama kuva aiheesta:




Jälkeenpäin on tullut vielä siistittyä asennusta ja kiinnityksiä, mutta tähän hätään en löytänyt parempia kuvia jaettavaksi sorry...

Pohjoisen reissun innoittamana ja virtaa keränneenä päätin toteuttaa pitkään päässäni muhineen idean. Tästä ei valitettavasti löydy kuin yksi edes jollain tavalla julkaisukelpoinen kuva, mutta se kertoo jo mistä on kyse.



Tämä projekti vaati viikkojen ja oikeastaan kuukausien seuraamista venäjän Tiguan foorumeilta ja ihmettelyä ja googlailua miten homma saadaan pelittään. Valitettavasti ei halvalla mitenkään, mutta lopputulos palkitsi sähkösäätöisellä muistitoiminnoilla olevalla penkillä.
Perusaihiona ostin Ruotsin purkurilta sähkösäätöisen nahkaverhoillun jakkaran johon sitten tilailin marmorilta johtosarjat, ebaystä ristiselän tuon joka tukee muistia sekä vanhasta penkistä verhoilun ja ohjausboksi jostain randomi nettikaupasta. Ohjainboksi oli todella vaikeaa löytää kunnes jälkiviisaana tajusin että olisin voinut käyttää vaikkapa Yetin boksia...noo tulipahan oikein Tiguanin älykin sitten penkkiin.
Tuota sähkösäätöistä muistilla olevaa penkkiä en muista nähneeni ikinä missään kangasversiona joten saattaa olla lajinsa ainoa...voin olla väärässäkin.

Sitten tulikin kesä ja virta oli lopussa eikä muuta jaksanutkaan kuin kiillottaa kulkine ja vaihtaa alle netistä löydetyt hieman modatut vanteet OEM henkeen tietty ;D



Ja jotta ei avan laakereilla levättäisi niin ajattelin vapun kunniaksi laittaa lisää valoa Tiguaniin...





ja sitten vielä tämän projektin haastavin osuus..



Ei osoittautunut kovin helpoksi nimittäin saada tuon avustimen valikkoa näkymiin mittaristoon ja pieniä murheita aiheutti myös sen toiminnasta kertova merkkivalo ledi.

Vielä yksi asennuskuva aiheeseen liittyen:



Samalla tuli myös vaihdettua vasemman taustapeilin moottori joka tukee tuota penkin muistitoimintoa. Näin saatiin tämäkin järjestelmä lopullisesti valmiiksi ja näin ollen peilitkin hakee muistiin laitetut paikkansa.

RNS-315 sai myös väistyä RNS-510 ja bluetooth systeemin tieltä kun ne tuli asenneltua noissa muiden rakentelujen lomassa  ;D

Vielä olisi pöytälaatikossa muutama ajatus muhimassa, mutta katsotaan saadaanko niitä ikinä käytännön tasolle. Aika sen näyttää ja pistän sitten lisää kertomusta..

Oliko järkeä vai ei? Enpä tiedä, mutta ehkäpä R+ merkintä on nyt ansaittu vai mitä olette mieltä?


teemur

Ei järkeä! Mutta ehdottomasti ansaittu + ! Iso peukku aherruksesta ja astetta haastavammista modeista
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

dwntime

Peukut täältäkin ja varsinkin siitä että sait projektit vielä tännekin näkyville.

Herran kanssa onkin kovasti juttua heitetty puolin et toisin myös foorumin ulkopuolella :)

M.R

Kiitos :D Tämä on toistaiseksi tällainen pintaraapaisu aiheesta. Ajatuksena että voisi jossain kohtaa muokata aiheisiin vähän lisää Infoa koodauksissa ym. Jos vaikka jollakulla on intoa alkaa toteuttamaan..

vwp

Kappas! Isoa peukkua ja sitä plussaa täältäkin, kiva nähdä kuvinakin näitä "kyliltä" kuultuja juttuja  ;)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

M_M

Iso peukku muutoksille! Kiva lukea näitäkin tarinoita joissa autolle tehdään muutakin kuin pestään, tankataan ja ajetaan. Volkkarikonsernin autot ovat kyllä kiitettävät mukautuvia erilaisiin retrofittauksiin, jotka saadaan tehtyä alkuperäisillä osilla ja sen näköisinä kuin olisivat tehtaalta tulleet.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M.R

VAG = aikuisten legopalikat :D

juppep

Isoa peukkua, tuo pari valoa vapun kunniaksi on mainiota... yksi assistant vain ;D

repomies

Tuo off-road nappula on minun mielestä hauskin, koska sitä ei muista tiguista löydy. Siinä saa merkkiliikkeenkin sedät hieman pyöritellä päätään että mikäs mikäs..

Yllättäen diggailen näitä toiminnallisia tunauksia. ;D Sääli sinänsä että taitavat olla enempi vähempi katoavaa kansanperinnettä component protectioneiden aikakaudella.

M.R

Tulipa tänään sadepäivän ratoksi selailtua lane assistin adaption valikkoja ja "vähän" kokeiltua.
Pari lisäominaisuutta sai sieltäkin kytkettyä päälle, mutta tuon "warning type" kohdan otin lopulta pois kun toivottua vibraa ei tullut ;D Vaatisi käsittääkseni vähän lisäpalikoita toimiakseen.. Saa korjata jos olen väärässä.







Sen sijaan kun tuon warning pointin muutti oletuksena olevasta aikeisesta myöhäiseen sai autolla ajella ilman käsiä todella pitkään ennenkuin mittaristoon tuli varoitus että ota nyt ohjat jo omiin käsiin ;D
Menee tosin kuin humalainen viivojen välissä kun korjaa aina senverran paljon kulkusuuntaa että menee siksakkia...

JAK

Kysytään kun on projektimies säikeessä. Olisi pikku pakko saada Tiganiin peruutuskamera, vuosimalli on 2015. Marmorilta ei lähde edullisesti tai järkevään hintaan. Syy on kuskin niskan vammautuminen, peruutustutka ei riitä (jälki korjattu). Marmorista pelkät osat yli 1000â,¬ ja epämääräinen määrä asennustunteja. Jos ei muu auta on siihen turvauduttava.

M.R

#11
Riippuu tietysti auton kokoonpanosta tai oikeastaan mikä soitin sattuu olemaan. Tämä on ihan toimiva pakettihttp://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rvc-kits/oem-rear-view-handle-camera-kit/ . Tuollainen oli aikoinaan itselläni Octaviassa Columbuksen ( RNS-510 ) kaverina.
Jos haluaa dynaamiset apuviivat tarvitsee asentaa tällainen http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rvc-kits/oem-hl-rvc-vw-tiguan-rear/
Tuollainen on itselläni Tiguanissa ollut tehtaalta lähtiessään. Ilman noita dynaamisia viivoja tosin pärjää mielestäni vallan hyvin.
Lisäksi tuo dynaamisilla viivoilla oleva kamera vaatii kalibroinnin merkkiliikkeessä ellei itsellä satu olemaan kalibrointi taulua ja esim. VCDS:ää tai vastaavaa käytössä.

JAK

Lainaus käyttäjältä: M.R - 15.05.16 - klo:17:29
Riippuu tietysti auton kokoonpanosta tai oikeastaan mikä soitin sattuu olemaan. Tämä on ihan toimiva pakettihttp://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rvc-kits/oem-rear-view-handle-camera-kit/ . Tuollainen oli aikoinaan itselläni Octaviassa Columbuksen ( RNS-510 ) kaverina.
Jos haluaa dynaamiset apuviivat tarvitsee asentaa tällainen http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rvc-kits/oem-hl-rvc-vw-tiguan-rear/
Tuollainen on itselläni Tiguanissa ollut tehtaalta lähtiessään. Ilman noita dynaamisia viivoja tosin pärjää mielestäni vallan hyvin.
Lisäksi tuo dynaamisilla viivoilla oleva kamera vaatii kalibroinnin merkkiliikkeessä ellei itsellä satu olemaan kalibrointi taulua ja esim. VCDS:ää tai vastaavaa käytössä.

Onkos vinkkiä missä saisi kiinni? Helsingin suunnalla. Muutamasta paikasta olen kysynyt, mutta ei hirveästä ole ollu kiinnostusta (ammattiliikkeillä). Itse en osaa, enkä pysty tuollaista asentamaan.

M.R

Uusi nappi toiminnallisuuksineen lisätty Tiguaniin ;D


M.R

#14
Eli tällainen toiminto saatiin tuolla napilla aikaiseksi.
VID-20161214-WA0002
Toiminto toimii myös kaukosäätimestä sekä tietenkin luukun avauspainiketta käyttämällä.
Lisäksi tuli rakenneltua myös "easy open" toiminto eli jalkaa puskurin alla käyttämällä luukku avautuu.

Ikävä kyllä tässä asennuksessa jouduttiin tinkimään oem linjasta, koska VW:n muista malleista ei löytynyt oikean mittaisia "pumppumoottoreita". Nyt olisikin Sharanin ja B8 Passatin pumput kaupan ;D
Pumput ja muut kontin avaukseen liittyvät härpäkkeet tuli hommattua Aliexpressin kautta Kiinasta ja tuo easy open sarja tuli Saksasta. Hivenen oem suuntaan noita sarjoja modaten sitten asennus...
Tämä "talvi" on tullut tuota testattua ja on joka kerta toiminut kuten pitääkin.

juppep

Peukkua tästäkin uniikista projektista, toi nappikin itsessään on jo sitä ;)

M.R

Juu kiitoksia vaan :) Tuollaista on tosiaan turha mennä kaupasta etsiin vaikkakin näyttää oem tuotteelta se ei sitä ihan täysin ole....eli soveltaan joutu "hiukan" tässäkin kohtaa..

M.R

#17
Ja niin koitti päivä jolloin minäkin päätin ryhtyä modaamaan vw merkkiä alias Repomiehen innoittamana ;D
No oikeastaan se oli jo käynyt mielessä aikasemminkin, mutta merkkejä keulamerkin vaihtamisen onnistumiseen ei vielä tuolloin pari vuotta sitten ollut.
Tänään se sitten tapahtui...sain kun sainkin merkin kiskottua irti ja keulasta paljastui aukko johon piti saada täytettä.

Monien tuntien, päivien ja viikkojen jälkeen onnistuin saamaan yhteyden oikeisiin henkilöihin joiden kanssa tämä oli mahdollisuus viedä ns. maaliin asti ja lopputuloksena ensimmäisen kerran saatiin tuloksia aikaiseksi.

Korostan siis että yksin en olisi tätä ikinä saanut ratkaistua ja iso kiitos kuuluu Joâo, Ruben ja Dmitri nimisille henkilöille eri foorumeilta pitkin maailmaa.
Niin ja tietysti jäsen juppep joka on jaksanut innostua ja antaa apua yhä uudestaan ja uudestaan eri testeistä tämän projektin parissa.
Pistän lisää kuvia kunhan lopullinen asennus saadaan tehtyä esittelykelpoiseksi.

M.R

Koska kuvat on kivoja niin tässä muutama kuva edelliseen viestiin liittyen.
Varmasti joku jo huomasikin että ACC:tä tässä rakennettiin Tiguaniin.
Muhkee varuste joka olisi pitänyt olla jo tehtaalta saatavissa ;)

Pöytä VW


ABS yksikön sielunelämää


Moottorin ohjaimen älyn puukotusta ;D

repomies

Nämä on todella hardcorea nämä ACC-versiot jotka on väsätty autoon johon ominaisuutta ei ole ollut edes alun perin saatavilla. Helppohan se oli Passattiin, mitä nyt käkkäriohjain meni uusiksi.

Todella liki maskin merkkiä näyttää olevan tuo tutka, toivottavasti merkki mahtuu siihen päälle vielä ilman isompaa kikkailua. Onhan se kuitenkin se tärkein. ;D

Mikäs viiksipaketti tulee, vai onko tuon säädöt rattinappien takana?

M.R

Kyllä sen hienon kiiltävän merkin siihen pitäisi juuri mahtua. Itseasiassa tuossa kuvassa on vielä prototyyppi versio tuosta tutkan telineestä, mutta ns. tuotantomalli tulee olemaan noin 1,5cm syvemmällä.

Kuva prototyyppi jalustasta


Minun autossani on ollut tehtaalta lane assist joten vakkariviiksi on jo erillinen. Tämä viiksi pitää vaihtaa Passatin vastaavaan ACC vipstaakiin ja rattiohjain jo sopivasti tukeekin tuota ;D
Tämä osuus onkin siis projektin helpoin kohta.

Tos®

Seuraan!

Onkohan tiqussa saman mittaiset pumput takaloosterissa kuin yetissä  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M.R

Voi olla aika lähellä samat. Voin mitata Tiguanin vanhat pumput kunhan eksyn taas tallille. Noin 3cm alemmas jää noilla sähköisillä pumpuilla takaluukun reuna eli ovat pikkuisen lyhyemmät kuin vanhat.
Itse noin 190cm vartta omaavana joutuu ihan hivenen nöyrtyyn luukun reunan kohdalla ettei osu pää verhoiluun. Tosin niin joutui alkuperäisillä pumpuillakin kun olivat jo hieman väsähtäneet ;D

M.R

Vihdoin sain johtosarjan ja  hienon VW merkin maailmalta ja asennettua ne paikoilleen ;D



Prototyyppijalkaan vaihtui vielä OEM tutkan kiinnitysruuvit jotka ovat muuten ihan älyttömän kalliita. Suomessa marmorilla saatöruuvi ja siihen tuleva kiinnike melkein 40 euroa kpl!!! Saksasta tilaten noin 16 euroa kpl.
Uusilla ruuveilla tutkan sai jäämään vähän sisemmäs ja näin saadaan hieno VW merkki sovitettua paikoilleen.



Vielä hieman tutkan suuntauksen fiksausta ja homma on täydellinen.

repomies


M.R

#25
No niin viimeiseen modaukseen hieman päivitystä ;D
Moottorin ohjaimeen sopivat loppufiksit tehty ja lopullinen asennus suoritettu ACC:n osalta ja voin sanoa että on se hieno varuste...yksi parhaista.
Tutkaa en lopulta säätänyt enää kun enemmän ajettuani tuntuu että toiminta on parantunut koko ajan. Liekö tuo sitten tekee jonkinlaista itsekalibrointia myös.

Follow & stop toimii hienosti :D
Kun jono lähtee liikkeelle pitää kaasupolkimella käyttää jalkaa hetken ja sen jälkeen auto taas seurailee edessä ajavaa.
VID_20170723_211324[1]
Myös moottoritieajo on nykyään vähemmän stressaavaa kun ei tarvi näppäillä vakkarin nappuloita kokoajan :D

VID_20170723_214057[1]

Projekti kokonaisuudessaan taisi kestää pari vuotta joten ihan pikku iltapuuhastelussa tässä ei ollut kyse. Ulkopuolisia apujakin tarvittiin melkoisesti kun osien epäyhteensopivuus piti saada ratkottua.

M.R

Tiguan sai lisää valoa syksyn pimeneviin iltoihin  ;D


M.R

No niin jatketaan nyt tätä ketjua taas muutamalla päivityksellä mitä Tiguan on saanut ansaitakseen R+ merkinnän jos vaikka jotakuta sattuu kiinnostamaan nämä meikäläisen puuhailut ;)

Naama sai uutta ulkonäköä osalla jota en vielä viimetalvena tiennyt olevankaan...



Myös ohjaamo on saanut pientä päivitystä muutaman napin muodossa ja toisaalta taas jotain on poistunut ;D
Joo myönnetään kuvasta löytyy vielä ainakin yksi kauneusvirhe joka tullaan korjaamaan...



Tällaista settiä tällä kertaa.

juppep

Nostan hattua jälleen ja livenä nähneenä voin vain kehua, ei varmasti tule toista vastaavaa hetkeen vastaan ;)

On siinä R-linen ulkonäössä vain kivaa eroa, tässä allekirjoittaneen naama vastaavalla osalla:

Tos®

Yeti vaihtui 16 malliseen R-Lineen  8)
Tuo viimasuojan varaosanumero kiinnostaisi?

Offroad nappi puuttuu myös ja kamera peilin juuresta

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy