Rengaskoon kaventaminen

Aloittaja TAG, 22.03.16 - klo:10:15

« edellinen - seuraava »

TAG

Moi,
itsellä tulossa tämän kesän jälkeen facelift mallin kesärenkaiden ensimmäinen uusiminen vastaan.
Onko kenelläkään kokemusta 2012 New Orleans 17 tuuman vanteilla rengaskoon muuttamisesta kapeammaksi?

eli... originaalit 235/55/R17 -> 215/60/R17 (jotka taisivat muuttua vakioiksi myöhemmin)

Mikään urheiluauto tuo ei ole ja tuolla vaihdolla saisi mukavuutta vähän ylöspäin ja kulutusta alaspäin, silti samoilla vanteilla. Mietin, että kapenivatko muo vanteet myöhemmin, kun 215 tuli vaihtoehdoksi 17 tuuman renkaaksi ja onko jollain kokemusta näihin alkuperäisiin 235 tarkoitettuihin vanteisiin 215 asentamisesta.

JaskaPankuttaja

Taitaa on 7" leveä tuo vanne.

Niinpä 215/60 17 on ok laittaa tuolle vanteelle.

On muuten harvinaisesti juuri täsmälleen saman kokoinen rengas vierintäkehältään kuin 235/55 17.

lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

skriko

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 22.03.16 - klo:13:06
Taitaa on 7" leveä tuo vanne.

Niinpä 215/60 17 on ok laittaa tuolle vanteelle.

On muuten harvinaisesti juuri täsmälleen saman kokoinen rengas vierintäkehältään kuin 235/55 17.
Eroa 0,25 millliä. ;)

TAG

#4
Kiitos infosta. Tietoa kokemuksista noilla kapeammilla otetaan myös mielellään vielä vastaan.

Tässä kuvassa vastaavan kokoisissa vaihtoehtoisissa ensiasennusvanteissa, Philadelphia, 215/60/17. Hyvin näyttäisi toimivan. Vaihdan varmaan tähän kokoon seuraavat. Näyttäisivät olevan myös edullisempi koko samoilla renkailla, mikä ei tietty mikään yllätys. Leveämpi elämä on aina kalliimpaa...

Tänään tuli kesärenkaat alle (235/55/17) ja melkoinen melunlisäys taas oli 215/65/16 kitkojen jälkeen. Ohjaustuntuma on kyllä taas kuin ihan eri autosta. Veikkaan, että ei noi kapeammat 17-tuuman kesärenkaat hirveästi tuntumaa muuta kitkojen suuntaan.

Olipahan muuten taas talvi, jolloin nolla metriä olisi itsellä ollut tarvetta nastarenkaille. Antakaa kitkoille mahdollisuus, niillä pärjää Tiguanin tapaisella autolla erittäin hyvin. Ja taas on pk-seudun päätiet pahoilla urilla aivan turhan takia, älytöntä tuhlausta persaukiselta maalta :(


TAG


pomo

Pääkaupunkiseudulla pärjää varmasti hyvin kitkoilla, niinä muutamana päivänä jos on huono keli pärjää varmasti varovaisuudella!

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: TAG - 22.03.16 - klo:23:15
Olipahan muuten taas talvi, jolloin nolla metriä olisi itsellä ollut tarvetta nastarenkaille. Antakaa kitkoille mahdollisuus, niillä pärjää Tiguanin tapaisella autolla erittäin hyvin. Ja taas on pk-seudun päätiet pahoilla urilla aivan turhan takia, älytöntä tuhlausta persaukiselta maalta :(

Lainaus käyttäjältä: pomo - 23.03.16 - klo:07:20
Pääkaupunkiseudulla pärjää varmasti hyvin kitkoilla, niinä muutamana päivänä jos on huono keli pärjää varmasti varovaisuudella!

Kitkarengaskuskit on vähän niinkuin vegaanit. Aina pitää joka paikassa päästä kertomaan oman valintansa erinomaisuudesta.  ;D
[/provo]

Sunkku

Moi.

Laitoin uuteen tiguun alle 225/55/17 rengastuksen ja olen erittäin tyytyväinen. Rengasmelu kohtuullisen hiljainen ja mittarivirhettä 100 ja 80 nopeuksissa 0-1kmh.

TAG

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 23.03.16 - klo:10:12
Kitkarengaskuskit on vähän niinkuin vegaanit. Aina pitää joka paikassa päästä kertomaan oman valintansa erinomaisuudesta. ...provo

Se, että kitkat eivät niitä railoja kaistoille kairaa, on vaan kylmä fakta. Nastarenkailijat taas ovat kuin tupakoitsijat, jotka eivät pääse addiktiostaan eroon, vaan tuhoavat sisuskalunsa. Kulut tietty jäävät yhteiseksi maksettavaksi. Käyttöön nastarengasmaksu myyntihintaan mukaan, jolla kompensoidaan ylimääräiset päällystetyöt, niin siitä vaan renkaat ropisemaan vaikka vuoden ympäri.  Maailmassa on monta lumista paikkaa, mutta nastarenkaita harrastavia maita vai pari. Ilmankin maailmalla pärjätään ihan hyvin. Tänään pärjäsi kesärenkaillakin mainiosti nastallisten seassa. ;)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: TAG - 23.03.16 - klo:13:50
Se, että kitkat eivät niitä railoja kaistoille kairaa, on vaan kylmä fakta. Nastarenkailijat taas ovat kuin tupakoitsijat, jotka eivät pääse addiktiostaan eroon, vaan tuhoavat sisuskalunsa. Kulut tietty jäävät yhteiseksi maksettavaksi. Käyttöön nastarengasmaksu myyntihintaan mukaan, jolla kompensoidaan ylimääräiset päällystetyöt, niin siitä vaan renkaat ropisemaan vaikka vuoden ympäri.  Maailmassa on monta lumista paikkaa, mutta nastarenkaita harrastavia maita vai pari. Ilmankin maailmalla pärjätään ihan hyvin. Tänään pärjäsi kesärenkaillakin mainiosti nastallisten seassa. ;)

TAG: täällä tai missään autofoorumilla on turha koettaa kertoilla pohjoismaisen kitkarenkaan mainiosta toimivuudesta. Se teilataan heti. Vanha sanonta "Kel onni on se onnen kätkeköön" pätee tässäkin asiassa. Terveisin toinen kitkarengaskuski. :)

skriko

Jostain luin tutkimuksen että jos siirryttäisiin kokonaan kitkoihin, maassamme kuolisi liikenteessä x ihmistä enemmän. Omasta mielestäni taas jos siirryttäisiin kokonaan kitkoihin, niin autoilijat ajaisivat ennekoivammin ja kuolisi vähemmän ihmisiä.

Jultsu

Meillä on näitä horinoita varten jo kolme yleisketjua joissa saa vääntää. Totean tänne vaan että se rengaskoon kaventaminen ei aina ole oikotie onneen: Mitä painavampi auto sen enemmän painetta kohdistuu per renkaan neliösentti ja täten kuluu myös nopeammin. Sain omassa 1900kg nelikossa sulamaan 205 leveistä kumeista 4mm yhden kesän aikana, kun 235 leveistä seuraavana kesänä ei kadonnut kuin milli.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.03.16 - klo:18:48
Sain omassa 1900kg nelikossa sulamaan 205 leveistä kumeista 4mm yhden kesän aikana, kun 235 leveistä seuraavana kesänä ei kadonnut kuin milli.

Opeliksin paino on 1503 kg ilman porukkaa. Normaali rengaskoko on 235. Nyt talvirenkaina 215 joilla olen ajanut vajaan kympin. Tarvitseepa mitata paljonko ovat kuluneet.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.03.16 - klo:18:48
Meillä on näitä horinoita varten jo kolme yleisketjua joissa saa vääntää. Totean tänne vaan että se rengaskoon kaventaminen ei aina ole oikotie onneen: Mitä painavampi auto sen enemmän painetta kohdistuu per renkaan neliösentti ja täten kuluu myös nopeammin. Sain omassa 1900kg nelikossa sulamaan 205 leveistä kumeista 4mm yhden kesän aikana, kun 235 leveistä seuraavana kesänä ei kadonnut kuin milli.

Hyvä pointti tuo kulumispuoli. Mietinkin jo, että jos kehä ei yhtään kasva ja samalla rengas kapenee, niin enemmän painetta siellä ainakin tarvitaan kantamaan sama massa. Eli jos kapeampi rengas on halvempi, niin etu katoaa helposti suuremman kulumisen kautta.

Jossain vaiheessa kuitenkin 2012 jälkeen rengaskoko on vaihtunut 215/60/17 kokoon Sport&Style varustetasossa. Varmaan sillä saatu se muutama verogramma pois

JoLah

#15
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 23.03.16 - klo:10:12
Kitkarengaskuskit on vähän niinkuin vegaanit. Aina pitää joka paikassa päästä kertomaan oman valintansa erinomaisuudesta.  ;D
[/provo]

Nastarengaskuskit on kun tuplaleukaiset lihansyöjät: Kun ne muutkin syö, emmä muuten. Tätä on aina syöty... ;)

Mä valitsisin aina mukavamman renkaan. Vaikka kaventaminen syökin rengasta, säästää se myös hermoja. Voisko renkaan profiilia kasvattaa ja kaventaa vähemmän/ ei ollenkaan? Sillä kulumisvaikutus pienenisi mutta mukavuutta tulisi ehkä vähän lisää.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: TAG - 23.03.16 - klo:20:51
Hyvä pointti tuo kulumispuoli. Mietinkin jo, että jos kehä ei yhtään kasva ja samalla rengas kapenee, niin enemmän painetta siellä ainakin tarvitaan kantamaan sama massa. Eli jos kapeampi rengas on halvempi, niin etu katoaa helposti suuremman kulumisen kautta.

Jossain vaiheessa kuitenkin 2012 jälkeen rengaskoko on vaihtunut 215/60/17 kokoon Sport&Style varustetasossa. Varmaan sillä saatu se muutama verogramma pois

Soppaan tuo lisää mausteita että yleensä leveämmät renkaat ovat pehmeämpää kumia kuin kapeammat.
Ja jos polttoaineen kulutus vielä otetaan mukaan niin alkaa muuttujia ja tekijöitä kustannuksissa sen verran ettei yksiselitteisten testienkään järjestäminen oikein onnistu.

Laskekaa huvikseen pintapaineen ero 235 ja 215 leveillä renkailla, paljonko prosentuaalisesti muuttuu ja mikä on korrelaatio tuohon aikaisemmin esitettyyn kulumiseroon.
Jotenkin epäilen että tuossa kulumiserossa on muitakin tekijöitä mukana kuin vain pintapaineen ero.

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: TAG - 22.03.16 - klo:23:15
Olipahan muuten taas talvi, jolloin nolla metriä olisi itsellä ollut tarvetta nastarenkaille. Antakaa kitkoille mahdollisuus, niillä pärjää Tiguanin tapaisella autolla erittäin hyvin. Ja taas on pk-seudun päätiet pahoilla urilla aivan turhan takia, älytöntä tuhlausta persaukiselta maalta :(

Pääkaupunkiseudun kesät talvet sulilla ja suolatuilla teillä nyt pärjäis ihan vaikka vaan julkisilla!  :P Siellä vois sekä nastat että yksityisautoilun kieltää mun puolesta ihan kokonaan!  :P

No, asiaan! Olis ihan kiva kuulla, että paljonko kulutus pienenee ja melua käytännössä pienenee noilla 215/60 17" kumeilla? Itellä olis muutaman kuukauden päästä 235/55 17" kumien vaihto edessä samoille vanteille ja vois harkita kapeempia alle seuraavana sarjana.
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.03.16 - klo:23:40

Laskekaa huvikseen pintapaineen ero 235 ja 215 leveillä renkailla, paljonko prosentuaalisesti muuttuu ja mikä on korrelaatio tuohon aikaisemmin esitettyyn kulumiseroon.
Jotenkin epäilen että tuossa kulumiserossa on muitakin tekijöitä mukana kuin vain pintapaineen ero.
Ei pintapaineesta voi paljoa päätellä. Pintapainetta on helppo laskea, riittää kun tiputtaa renkaan paineita normaalista. Tuolla ei kylläkään pidennetä renkaan kestoikää, vaan päinvastoin rengas kuluu nopeammin. Renkaan paineen korottaminen nostaa myös pinta-painetta, mutta samalla rengas pysyy viileämpänä vähäisempien muodonmuutoksien ansioista ja rengas pysyy pyöreämpänä maahan koskevalta osaltaan eli sortaa vähemmän normaalisti rullatessaan.

Kapeammalla ja leveämmällä renkaalla ei edes välttämättä ole juurikaan eroa pinta-paineissa. Leveämmällä renkaalla on vain lyhempi ja leveämpi kosketusala eli kapeampi rengas joustaa enemmän. Paljon riippuu renkaan paineesta ja rakenteesta.

TAG

#19
Tein pienen laskelman. Rengaskoon pienentäminen pienentää renkaan leveyttä n. 8,5%. Rengas-onlinen laskurilla alkuperäisrenkailla Bridgestone Duellereilla hinta putoaa n. 9%. Eli jos kuluminen lisääntyisi samassa suhteessa kuin pinta-alan vähentyminen, hinnan pudotus kuitaa tämän eron. Lisäsäästöt tulevat sitten polttoaineen kulutuksesta. Jos esim. kulutus putoaa 2%, niin kapeammilla tulee suuruusluokkaa 70â,¬ säästöä renkaiden elinaikana. Ei kovin kummoinen perustelu siitäkään.

Eli puhutaan pienistä eroista kokonaiskuluissa. Enemmän siis päätös vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, joissa leveämmät todennäköisesti paremmat. Vastaavasti melussa ja mukavuudessa kapeammat ovat todennäköisesti paremmat. Jos aikoo myydä autonsa pois vaihdettujen renkaiden elinaikana (todennäköistä itsellä), tulee kapeammat edullisemmiksi.

Ja monihan haluaa upgeidata autojaan uudemman vuosimallin näköiseksi. Tässä tapauksessa sen voi tehdä kaventamalla renkaita  :)

pajunen3

#20
Itse ostin oman tikkarini tänä keväänä maaliskuun lopulla ja siinä oli EI PYÖREÃ,,T KOREALAISET AEOLUS-renkaat. Eli tiedoksi kaikille jos ostaa Korealaisia niin saattaa saada minkä muotoiset tahansa. Itsellä ollut kahdet, toiset omaa syytä ja toiset oli valmiina. Kummassakaan tapauksessa renkaat eivät olleet pyöreät. En tiedä minkä muotoiset olivat, ehkä kolmikulmaiset, nelikulmaiset tai pentagonit, mutta joka tapauksessa pompotus loppui vain vaihtamalla renkaat. Tasapainotukset eivät muuttaneet asiaa yhtään, mikä paljasti renkaiden EI PYÖREYDEN. Tämä oli siis alustus asiaan :D

Noh. Päätin sitten katsoa tähän autoon sopivia vaihtoehtoja ja eksyin saksalaisen VW-varustelufirman Seikelin sivustolle. Sieltä kekkasin että autoon sopii 215/65/17 renkaat. Varmistelin vielä netistä muutaman lähteen kautta että niin on todellakin tehty myös ilman mitään alustamuutoksia. Renkaiden kehä kasvoi 5%, mikä on sallittu maksimi ilman että pitää tehdä muutoskatsastusta. Taisi itseasiassa jäädä muutamalla desimaalilla alle tuon sallitun rajan. Sitten metsästin renkaat. Aiempi kokemus YOKOHAMA-renkaista oli hyvä (PYÖREÃ,,T RENKAAT), joten päätin tilata 1001renkaat.com:sta Yokohama Geolandar A/T-S-renkaat kokoa 215/65 R17. Sain ne alle huhtikuun lopulla ja ajettu on n. 10000km.  8) 8) 8) 8) 8) AIVAN LOISTAVAT RENKAAT!!!!! 8) 8) 8) 8)

pasi61

Tuli vaihdettua  nuo 235/55/17 > 215/60/17 eco contact 6 continental renkaisiin
Ajomukavuus parani huomattavasti
Ei tarvitse kaksin käsin pitää kiinni ratista kun on uria tiessä
Ja sateella mukavammat varsinkin jos on paljon vettä tiellä
Ja hiljaisemmat


Lainaus käyttäjältä: TAG - 22.03.16 - klo:10:15
Moi,
itsellä tulossa tämän kesän jälkeen facelift mallin kesärenkaiden ensimmäinen uusiminen vastaan.
Onko kenelläkään kokemusta 2012 New Orleans 17 tuuman vanteilla rengaskoon muuttamisesta kapeammaksi?

eli... originaalit 235/55/R17 -> 215/60/R17 (jotka taisivat muuttua vakioiksi myöhemmin)

Mikään urheiluauto tuo ei ole ja tuolla vaihdolla saisi mukavuutta vähän ylöspäin ja kulutusta alaspäin, silti samoilla vanteilla. Mietin, että kapenivatko muo vanteet myöhemmin, kun 215 tuli vaihtoehdoksi 17 tuuman renkaaksi ja onko jollain kokemusta näihin alkuperäisiin 235 tarkoitettuihin vanteisiin 215 asentamisesta.

Tos®

Kavensin kanssa viime vuonna 235/50 r18 > 225/55 r18

En tiedä, ehkä ajettavuus vähän kärsi tuosta, mutta vähän mukavuutta tuli tilalle.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pasi61

Alkuperäiset oli Bridgestone Dueller 235/55/17 renkaat
Oli jotenkin hankalat ajaa ja rengas mies sanoi ettei ole nähnyt niin jäykkiä renkaita
Oli kuulema hankala saada vanteelta pois
Ehkä ne oli 2 laatua ?
Tuli auton mukana kun ostin käytettynä ja niillä oli ajettu 10tkm


Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.06.20 - klo:15:09
Kavensin kanssa viime vuonna 235/50 r18 > 225/55 r18

En tiedä, ehkä ajettavuus vähän kärsi tuosta, mutta vähän mukavuutta tuli tilalle.

Tos®

Bridgestonet oli minullakin, mallia en muista.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pasi61

Nyt ajettu n 1000km uusilla renkailla
Näköjään keskikulutus tippunut n. 1L/100km
Suurin osa moottoritie ajoa


Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 05.06.20 - klo:14:16
Tuli vaihdettua  nuo 235/55/17 > 215/60/17 eco contact 6 continental renkaisiin
Ajomukavuus parani huomattavasti
Ei tarvitse kaksin käsin pitää kiinni ratista kun on uria tiessä
Ja sateella mukavammat varsinkin jos on paljon vettä tiellä
Ja hiljaisemmat

Foxit

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 11.06.20 - klo:13:33
Nyt ajettu n 1000km uusilla renkailla
Näköjään keskikulutus tippunut n. 1L/100km
Suurin osa moottoritie ajoa
Sinullahan meni sitten valinta enemmänkin kuin hyvin. Oleellisin vaikutus moottoritienopeuksissa on juuri renkaan leveydellä ja olet kaventanut 20 mm jokaisen pyörän leveydestä ja tulos on nyt kuvaamasi kaltainen ja jopa hieman uskomattoman iso. Olet valinnut samalla paljon paremmin rullaavat renkaat, ilmeisesti E -> A? Todennäköisesti myös renkaiden massat ovat pienentyneet edellisistä. Millaista todellista nopeutta muuten ajat yleensä moottoritiellä?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

pasi61

Renkaat on eco contact 6 continental eli A luokan rengas
Motarilla normi nopeus 130km/h GPS mukaan


Lainaus käyttäjältä: Foxit - 11.06.20 - klo:14:24
Sinullahan meni sitten valinta enemmänkin kuin hyvin. Oleellisin vaikutus moottoritienopeuksissa on juuri renkaan leveydellä ja olet kaventanut 20 mm jokaisen pyörän leveydestä ja tulos on nyt kuvaamasi kaltainen ja jopa hieman uskomattoman iso. Olet valinnut samalla paljon paremmin rullaavat renkaat, ilmeisesti E -> A? Todennäköisesti myös renkaiden massat ovat pienentyneet edellisistä. Millaista todellista nopeutta muuten ajat yleensä moottoritiellä?

pasi61

2000km jälkeen keskikulutus 5.8L/100km sekalaista ajoa
Eli n. 2L/100km vie vähemmän
Uskomatonta miten renkaiden vaihto vaikuttaa asioihin noin paljon
Auto siis 1.4L etuveto tiguan vm 2016 ( se vanhempi korimalli)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: pasi61 - 25.06.20 - klo:15:28
2000km jälkeen keskikulutus 5.8L/100km sekalaista ajoa
Eli n. 2L/100km vie vähemmän
Uskomatonta miten renkaiden vaihto vaikuttaa asioihin noin paljon
Auto siis 1.4L etuveto tiguan vm 2016 ( se vanhempi korimalli)
Onko sinulla muuten kuinka kauan ollut tuo Tiqu omistuksessasi ja miten pitkältä ajalta olet tehnyt kulutusseurantaa?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy