Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 427293 kertaa)

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 312
    • Profiili
Köyhää tai köyhän touhua tämä vääntö.

No, onneksi joku ostaa uusia premium-autoja, että jatkokäyttäjät voivat säästää valitsemillaan tavoilla ja saavat silti täyden hyödyn premiumin ominaisuuksista.

Jos vain säästö on mielessä, kannattaa valita jo uutena  halvempi kiesi, johon niitä varaosia ja renkaita ostetaan.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa ile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
  • C7 Allroad 3.0TDI
    • Profiili
Eli sanotaan, että yhteensä 360e säästö esim kahdelle vuodelle. Parille talvelle tuo tekee noin 10kk ajoa eli 36e/kk.

Tuon kun suhteuttaa auton hintalappuun ja autoilun kuluihin, ei tänne mene jakeluun miksi lähteä säästämään tällaisessa paikassa. Varmasti voi olla ihan ok:t, en sitä kiellä eikä ole kyllä kokemustakaan, mutta - no, jokainen tyylillään.

Aikaisemmin perusteluissa oli mukana, että verrokki häviäisi erityisesti ja vain ääritilanteissa, mutta jos siinä merkkikumissa on pitoa talven ääriolosuhteissa enemmän, kehtaisin rengasturistina väittää että on siinä pitoa enemmän myös muillakin talvikeleillä. Ei kait se extrapito vain maagisesti tule siellä rajoilla vaikka toki rajat on pidemmällä.

Mutta hyvä vaan kun tulee uutta tuoreempaa kulmaa tähän ketjuun, kun alkoi jo tympimään tuo kitka-nastavänkäys ja siihen perään eurokitkaähinä. On jotain uutta väännettävää pl. nämä turhat OT-rinkulakuskikitinät ;)

Poissa Whitewill

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Oliko nankang:t alla?

Ei vaan nokian kitkat. Ei nastoista välitä.
Audi A7 Sportback, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Simonsin sport putkisto

Ex VAG:

Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
VW Vento 1.8 '95

Poissa Whitewill

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Olen itse sitä mieltä että on jokaisen oma asia millaisilla renkailla ajavat. Oli sitten talvi- tai kesärenkaat kyseessä. Yhtä totuutta ei kuitenkaan ole mikä on järkevää tai paras vaihtoehto kenellekin. Mielipide-eroja on kuten näkyy ja hyvä niin  :) Ilman palautetta ja keskustelua ei mitkään asiat kehity siihen suuntaan kuin kuluttaja haluaisi.

Pitää tietysti kunnioittaa jokaisen valintoja, vaikka olisi erimieltä. Myös kaikkien lompakon paksuus ei ole renkaiden suhteen yhtenevä. Siksi pientä kunnioitusta kun huudellaan että rahalla saa ja taksilla pääsee. Tätäkin ketjua lukevat monet sellaiset joiden on pakko tulla toimeen edullisemman tai jopa halvan hinnan renkailla halusivat tai ei. Tunnen itse monia. Itselläni on ollut etuoikeus valita mitä autoni alle laitan, olen siitä tyytyväinen. En kuitenkaan sokeasti luota kaikkeen mitä puheenasteella liikkuu. Testejä seuraan aktiivisesti koska on hyvä ollut seurata miten esim. Korealainen Hankook on noussut vuosissa "premium" renkaiden tasolle. Kohta jo ohi? Samaa kehitystä näkee myös Kiinan rengasvalmistajilla, joilla on resursseja kehittää renkaitaan. Osa heistä maaliman suurimpia renkaiden valmistajia. Perässä tulevat ja kohta rinnalle. Kesärenkaissa LingLong erittäin hyvänä esimerkkinä joka pärjäsi lähes tuplasti kalliimpaan "misukkaan" nähden erinomaisesti. Itselläkin kyseiset renkaat olleet kesäajossa ja osoittautuivat kyllä kaikin puolin erinomaisiksi. Suosittelen.

En minä täällä ketään pakota mitään ostamaan tai väitä että edullisemmat renkaat on parhaat. Totean vain että kohtuullisella rahalla saa hyviä renkaita jotka eivät kalpene kalliimman luokan "premiumeille" aivan normaalissa ajossa. Tämä rallikansan metrien ja sekunttien vääntö on huvittavaa kun ne ei ole konkretiaa arkielämässä. Hyvin tuo liikenne tuolla on sujunut vaikka lähes jokaisessa autossa on erirenkaat kuin seuraavalla. Siksi korostin kuskin merkitystä. Ja lopuksi. Edellä mainitut asiat edustavat omaa mielipidettäni perustuen kokemukseeni eri renkailla ajettuani vuosien saatossa. Ne eivät edusta yhdenkään rengasliikkeen, rengasvalmistajan tai erillisen ihmisyksilön näkemyksiä. Kiitos.
Audi A7 Sportback, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Simonsin sport putkisto

Ex VAG:

Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
VW Vento 1.8 '95

Poissa jti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.
Mutta jos lasketaan renkaiden kilometrikohtaista kuluerää niin kuluminen tuo erittäin merkittävän osan laskukaavaan.

Jos merkillä a voi ajaa 50tkm ja ne maksavat 500eur kierros ja vastaavasti merkin b renkaat kestävät 30tkm ja maksavat 400eur kierros niin kummat ovatkaan edullisemmat? Hupsista, yhtäkkiä halpisrengas maksaakin 50tkm ajosuoritteella 666eur + yhdet ylimääräiset rengastyöt.

Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.469
    • Profiili
Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.
Mutta jos lasketaan renkaiden kilometrikohtaista kuluerää niin kuluminen tuo erittäin merkittävän osan laskukaavaan.

Jos merkillä a voi ajaa 50tkm ja ne maksavat 500eur kierros ja vastaavasti merkin b renkaat kestävät 30tkm ja maksavat 400eur kierros niin kummat ovatkaan edullisemmat? Hupsista, yhtäkkiä halpisrengas maksaakin 50tkm ajosuoritteella 666eur + yhdet ylimääräiset rengastyöt.

Kannattaa tutustua esimerkiksi TM:n kestotestien kulueriin, niin saa jonkunlaisen vastauksen paljonko todellisuudessa renkaiden kulut ovat kokonaisuudessa, kun autoilee. Se on aika vähän, jos vara ajaa kalliimmalla autolla, jonka arvo laskee vuodessa 4000-10000€.

Jos se taas suhteutetaan 500-1000 euron autoon, niin mikä tahansa rengassarja on kallis.

Mutta itse olen sitä mieltä, että jos on varaa autoilla, niin tulee olla vara ostaa myös renkaat eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa/huonoa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.152
    • Profiili
Tästä asfaltin karheudesta sellainen "mielenkiintoinen" havainto, että ajaessani keväällä mm. Helsingistä Tampereelle ajourat asfaltissa olivat selvät; ajoura-alue oli tosi sileäpintaista, mutta urien ulkopuolinen koko muu asfaltti oli tosi karkeaa - tämä useamman kymmenen kilometrin matkahavainto. Ajelin muun liikenteen salliessa "tutkien" tien reuna-alueita myöten - ja sama autossakin tuntuva karheus oli tien reunasta reunaan. Tätä karheutta vähän ajetulla pinnanosalla eivät ole aiheuttaneet nastarenkaat.

Ei ole tullut koskaan tuota väliä talvella ajettua. Viime keväänä ekan kitkatalven loputtua oli helposti havaittavissa, että urat ovat karheita täällä meilläpäin. Hirmuinen meteli urissa ajaessa, mutta heti kun siirtyi pois urista niin melutaso laski dramaattisesti. Oli helppo aistia, että on aika vaihtaa kesärenkaat alle.

Tuolla Hki-Tre välillä on ilmeisesti jotain "inversioasfalttia" sitten käytetty, semmoista joka tasoittuu nastoilla kun tavallinen asfaltti karhentuu. :P Tai sitten puhumme hieman eritason urista. Kun asfaltista kuluu bitumi pois, niin jäljelle jää pelkkä kiviaines joka takuuvarmasti on karheampaa kuin bitumipinta.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa jti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Kannattaa tutustua esimerkiksi TM:n kestotestien kulueriin, niin saa jonkunlaisen vastauksen paljonko todellisuudessa renkaiden kulut ovat kokonaisuudessa, kun autoilee. Se on aika vähän, jos vara ajaa kalliimmalla autolla, jonka arvo laskee vuodessa 4000-10000€.

Jos se taas suhteutetaan 500-1000 euron autoon, niin mikä tahansa rengassarja on kallis.

Mutta itse olen sitä mieltä, että jos on varaa autoilla, niin tulee olla vara ostaa myös renkaat eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa/huonoa!

Kyllä noita kokonaiskulueriä tulee seurailtua ja niistä saa tosiaan kuvaa minkälainen rooli rengaskuluilla on kokonaiskuluissa.

Silti unohtuu mikä on eri rengasmerkkien elinkaaren kustannus. Sitä ei ole testeissä mitattu. Jenkeissä on Tread Wear merkinnät jotka antavat suuntaa elinkaaren pituudesta ja siten voi arvioida kuinka pitkään rengassatsilla ajaa.

Esimerkki nykyisestä autosta:
- nastarenkaat hakkapeliitta 7. joilla ajettu 5 talvea ja 84tkm. Kaikki nastat tallella ja pitävää, kovettumatonta pintaa edelleen 6-7mm.
- kesärenkaita mennyt kahdet continental eco contactit joilla molemmilla ajettu 45-50tkm, vaihto tehty 4,5mm kohdalla.
Ehkä huono esimerkki verrata T luokan nastoja V luokan kesärenkaisiin mutta antaa kuvaa siitä kuinka merkittävä rengaskulujen ero voi eri merkeillä olla.
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 365
  • Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
    • Profiili
Mittailin tänä keväänä hieman tiheämmin uusien kesärenkaiden kulumista vaihdosta näihin hetkiin. Mittaukset suoritin vain vetäviltä etupyöriltä kahden keskimmäisen uran alueelta. Vetämättömät takapyörät ovat kuluneet yleensä karkeasti kaksi kertaa hitaammin. Alla tuloksia:
  • Ajettu: 0 km, Mitattu: 9.4.2018 , Urasyvys: 7 mm
  • Ajettu: 664 km, Mitattu: 28.4.2018, Urasyvys: 6,7 mm
  • Ajettu: 1184 km, Mitattu: 10.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
  • Ajettu: 1912 km, Mitattu: 19.5.2018, Urasyvys: 6,5-6,6 mm
Renkaat etuvetoisen Lexus CT 200h (2011) alla ja renkaat Michelin Primacy 3 koossa 205/50R17, 93H XL.
Itse itseäni lainatakseni laitan vähän vielä jatkoksi kesärenkaitteni kulumisen seurantaa, jos jotakuta tässä jo kiivaan talvirengaskeskustelun seassa kiinnostaa. Huomatkaa että nämä on mitattu pelkästään vetävistä eturenkaista:
  • Ajettu: 2329 km, Mitattu: 1.6.2018 , Urasyvys: 6,4-6,5 mm
  • Ajettu: 3544 km, Mitattu: 27.6.2018, Urasyvys: 6,3 mm
  • Ajettu: 4821 km, Mitattu: 15.7.2018, Urasyvys: 6,2-6,3 mm
  • Ajettu: 8371 km, Mitattu: 16.9.2018, Urasyvys: 5,9 mm
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Autolehtien testeistä puuttuu renkaiden kulumisen testaus. Tottakai siihen vaikuttaa ajoprofiili ja tiestön kunto.

Tuulilasissa oli testattu joskus vuosituhannen vaihteessa. Siinä parhaiten kestivät merkkirenkaat. Ero halpisrenkaisiin oli merkittävä. Parhaiten kestäneet Good Year ja Michelin kestivät tuplaten mitä huonoin halpis. Samalle kestävien renkaiden vierintävastus oli pienempi. Lopputulos oli, että merkkirengas tuli selvästi edullisemmaksi. Kestää kauemmin ja vie vähemmän polttoainetta. Hommasin sitten seuraaviksi renkaiksi ne Good Yearit. Vierität herkästi ja kestivät hyvin.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa joukose

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 589
    • Profiili
Ite laitoin eilen alle Continentalin uusimmat kitkat vaikka eteläsuomessa pääasiassa ajelenkin. Syitä oli muutamia miksi jo nyt.
Kesärenkailla oli jo ajettu 22 tkm. Odotan niiden kestävän 50 tkm minun motariajossani. Eli en halunnut kuluttaa niitä enempää niin menevät vielä ensi kesän. Toisekseen kesätossut on 255 leveät ja kitkat 225 leveät jolloin pikkasen saa lisäturvaa syksyn vesiliirtokeleille. Kesärengas tosin on kivempi ajettava jämäkyydessään motariajossa.

Tosin ensi kesän jälkeen kesägummit ostan jostain muualta kuin Suomesta koska hintaero repeää esim. Latvian ja Suomen hinnoissa merkittäväksi rengaskoossa 19/45/255.
Audi A6 Sedan S line Business Sport 2.0 TDI Black Edition 2018
Ford Fiesta 1996 1.3 ruisku 2d
Porsche 911 Turbo + power kit 2018
"Sitä saa mitä tilaa"

Poissa a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 500
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Ei nyt liity talvirenkaisiin mutta vahvasti renkaisiin

http://smartson.fi/hae-testaajaksi/rengastesti/

Forumilaiset vaan hakemusta sisään niin saadaan ainakin joku sisäpiiriläinen näkemään ruåttalaista rengastestausta.

-karppa- ainakin ilmoittautuu??  :D
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.220
    • Profiili
Vai nettikaupoissa vanhaa rengasta ;D Aina saanu erittäin tuoreet. Kummassakohan mahtaa olla nopeampi varastonkierto, suositussa useisiin maihin toimittavalla nettikaupalla vai sillä pärnäsen peräkylän rengasliikkeellä. Aina kun käynyt tutulla asennuttamassa renkaat(myyvät myös itse) on todennut, että halvalla sait. Viimesin ostos uunituoreet Goodyear efficient grip performance 225/40-18 440e alle laitettuna.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Ei nyt liity talvirenkaisiin mutta vahvasti renkaisiin

http://smartson.fi/hae-testaajaksi/rengastesti/

Forumilaiset vaan hakemusta sisään niin saadaan ainakin joku sisäpiiriläinen näkemään ruåttalaista rengastestausta.

-karppa- ainakin ilmoittautuu??  :D


Houkuttelava tarjous...
Jotenkin vaan ounastelen, että lomakkeen täyttäneelle jatkossa ”yhteydenpito” rajoittuu lähinnä s@@t@n@lliseen spammin määrään jos miltäkin alan toimijalta...

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.469
    • Profiili
Houkuttelava tarjous...
Jotenkin vaan ounastelen, että lomakkeen täyttäneelle jatkossa ”yhteydenpito” rajoittuu lähinnä s@@t@n@lliseen spammin määrään jos miltäkin alan toimijalta...

Kannattaa lukea tarkkaan mihin kaikkeen suostuu. Oli ihan mielenkiintoista tekstiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/uTYSP8cK?ref=ampparit:6648&ext=ampparit
Lainaus jutusta..
Tutkijat myöntävät, että esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaat säästävät 60–770 ihmishenkeä vuodessa, mutta niiden aiheuttamat oheisvaikutukset haukkaavat maailmanlaajuisesti 570–2 200 elinvuotta.

Vertailu 1 maa vs maailmanlaajuisesti & ihmishenget vs elivuodet.
=> 'johtopäätökset' melkoista spekulointia.

Tottakait nastarenkaissa on ongelmansa, mutta ne on oikeassa talvikelissä turvallisin vaihtoehto. Pohtimalla omaa rengasvalintaansa sen mukaan ajaako talvirenkailla pääasiassa ns. 'oikeassa talvikelissä' & minimoimalla ajamisiaan mahdollisuuksiensa mukaan pystyy kukin osaltaan vähentämään autoilun haittoja.

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 365
  • Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
    • Profiili
Tottakait nastarenkaissa on ongelmansa, mutta ne on oikeassa talvikelissä turvallisin vaihtoehto. Pohtimalla omaa rengasvalintaansa sen mukaan ajaako talvirenkailla pääasiassa ns. 'oikeassa talvikelissä' & minimoimalla ajamisiaan mahdollisuuksiensa mukaan pystyy kukin osaltaan vähentämään autoilun haittoja.
Mikä on oikea talvikeli? Minusta olisi myös paikallaan tuoda ainakin ilmi myös se tosiasia että kuluneet nastarenkaat (1- 2 talvea ajetut / n. 10 tkm) ei pidä jäällä paremmin kuin kitkat ja tästä eteenpäin nastarenkaan pito jäällä huononee nopeammin kuin kitkan.
Lexus CT 200h - Hybrid A Comfort (2011)
ex: Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol
      Volkswagen Polo 1,2 TDI

Poissa seaboss

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
  • VW amarok 2,0 TDI 132kw aut. Highline -14
    • Profiili
Nastarengas käyttäjien mielestä varmaan tämä +8 astetta ja auringon paiste, kun näyttää nastat ropisevan. Tämä ei ole mitään uutta järjettömyyttä suomessa ,vaan ihan tuttua nastalogiikan ja narsistien ajattelemattomuutta,jossa oma kykenemättömyys laitetaan kaikki kärsittäväksi ja maksettavaksi. Ilmeisesti nyt perjantaina kaikki ovat jäämerelle työreissuun menossa kovalla kiireellä, mutta minkä helvetin takia pitää ajaa puolen suomen läpi kesäkelissä nastarenkailla.
Volvo V90 CC D4- 18
Tulossa: amarok V6

Poissa Sokka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Minusta olisi myös paikallaan tuoda ainakin ilmi myös se tosiasia että kuluneet nastarenkaat (1- 2 talvea ajetut / n. 10 tkm) ei pidä jäällä paremmin kuin kitkat ja tästä eteenpäin nastarenkaan pito jäällä huononee nopeammin kuin kitkan.

Laittaisitko linkkiä lähteeseen, jossa asiaa on tutkittu ja todeksi todettu tuo ylläoleva?

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Laittaisitko linkkiä lähteeseen, jossa asiaa on tutkittu ja todeksi todettu tuo ylläoleva?

https://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

Poissa pjuhp

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Onko täällä kokemusta Linglong greenmax winter ice- kitkarenkaista?
Katselin noita vaihtoehtona uusiksi talvirenkaiski. 225/55r17 koossa nuo maksaisivat paikallisessa rengasliikkeessä 370€, kun taas merkkirenkaat maksaisivat lähes tuplastin tuon verran. Tämän vuoden tm testissä nuo näyttivät pärjäävän varsin kohtuullisesti talviolosuhteissa, esim. jarrutusmatka jäällä kärkitasoa ja pisteet talviolosuhteissa samat kuin Michelinin ja Goodyearin kitkoilla. Lähinnä saivat arvostelua terävästä pidon rajasta, enkä tuota pidä kovin tärkeänä, kun en harrasta pidon rajoilla ajamista ja ESP joka tapuksessa tasoittaa pidon rajaa. Asfalttikokeissa taas suoritus ei ollut niin hyvää, mutta tätä en pidä suurena puutteena talvirenkaissa ja joka tapauksessa erot asfalttikokeissa ovat varsin marginaalisia.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Lainaus jutusta..
Tutkijat myöntävät, että esimerkiksi Ruotsissa nastarenkaat säästävät 60–770 ihmishenkeä vuodessa, mutta niiden aiheuttamat oheisvaikutukset haukkaavat maailmanlaajuisesti 570–2 200 elinvuotta.

Vertailu 1 maa vs maailmanlaajuisesti & ihmishenget vs elivuodet.
=> 'johtopäätökset' melkoista spekulointia.
Tuossa on nyt megaluokan tulkintavirhe jutussa. Molemmat numerot viittaavat tilastollisesti arvioituihin menetettyihin elinvuosiin (avatkaa ne lähteet ja lukekaa sieltä). Eli Ruotsissa
* Nastarenkaiden turvallisuushyöty tilastollisesti arvioiden on 60-770  elinvuotta (vähentyneet onnettomuudet)
* Ruotsin nastarenkaiden käytön aiheuttama menetettyjen elinvuosien määrä maailmanlaajuisesti 570-2200 elinvuotta (terveyshaitat ja onnettomuudet). Siitä n. 1/3 on Ruotsin rajojen ulkopuolella, mm. kobolttikaivoksissa tapahtuneet onnettomuudet (kobolttia menee nastoihin).

(60 elinvuotta = 20v kaveri jonka elinajanodote 80v ajaa kuolonkolarin).

Ruotsin liikenne on Euroopan turvallisinta mitä tulee kuolemantapauksiin (n.25 per miljoonaa asukasta, Suomi n. 39 per 1m). Eli käytännössä n. 250 kuollutta liikenteessä per vuosi koko vuodessa. Eihän nyt nastarenkaat voi säästää mitenkään  770 kuolemantapausta talven aikana kun niitä on koko vuodessa about 250 (!).
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ruotsin-tieliikenne-eun-turvallisinta-suomikin-petrannut/790272/
Btw. ja Ruotsissa käytetään kitkoja selkeästi enemmän kuin Suomessa joten jos tavoitellaan kokonaisturvallisuutta, keinot ovat todennäköisemmin jotain muuta kuin nastarenkaat kaikille talvella..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 377
    • Profiili
https://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jalkkis

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 592
    • Profiili
Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå.

"15 oktober 2010"

Näin siis 8v sitten. Mitenhän tänä päivänä?

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 278
    • Profiili
Ruotsin VTI:n vuoden 2015 tutkimuksen mukaan kulunut nastarengas menettää jäällä ominaisuuksia nopeammin, mutta on kuitenkin selvästi parempi kuin kulunut nastaton.
Lainaus
Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent. Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck
https://www.motormagasinet.se/article/view/418712/vti_har_testat_slitna_vinterdack

Lumella Keski-Euroopan kitka heikkenee nopeimmin.
Lainaus
Vid jämförelse av de slitna däcken med de nya så är det de europeiska däcken som tappat klart mest prestanda, ca 20–25procent för alla prestandamått: broms, styr och acceleration. Prestandatappet för dubbdäcken är ca 10-15 procent, och för de nordiska vinterdäcken ett par procent mindre.
https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack_878116

Myös märällä asfaltilla on testattu:
Lainaus
Broms- och styrprestanda för dubbdäck och nordiska däck är i praktiken likvärdiga, nya såväl som begagnade.
https://www.vti.se/sv/Publikationer/Publikation/vaggrepp-pa-vat-asfalt-for-slitna-och-nya-vinterda_956515
« Viimeksi muokattu: 05.10.18 - klo:19:23 kirjoittanut Hesse »

Poissa Myhky

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 331
    • Profiili
Minä luotan michelinin markkinointipuheisiin.

Golf GTI 230hv manuaali -14

exät:
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Poissa saksala

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
  • VW Tiguan 1.4TSI 4Motion
    • Profiili
Tuossa ylempänä mainitussa VTI:n 2015 tutkimuksessa nastarenkaat näyttävät olevan aika vanhoja ja kuluneita (taulukko alla). Ovat näin kuluneinakin kuitenkin jäällä selvästi parempia kuin kitkarenkaat. Ei oikein tue Teknikens Världin paljon suppeamman testin 2010 tulosta, jossa nastarengas on heikentynyt jo 10000 km ajettuna kitkarenkaan tasolle.

http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:878116/FULLTEXT01.pdf


Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
...
Btw. ja Ruotsissa käytetään kitkoja selkeästi enemmän kuin Suomessa joten jos tavoitellaan kokonaisturvallisuutta, keinot ovat todennäköisemmin jotain muuta kuin nastarenkaat kaikille talvella..
Ruotsiin vertailtaessa pitää huomioida se, että Ruotsin 10 miljoonan väestöstä 50% asuu Götanmaalla, joka on kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella. 40% ruotsalaisista asuu Sveamaalla, joka sekin on lähes kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella.
Ainoastaan 10% ruotsalaisista asuu Norrlandissa, joka em. pohjoispuolella.. käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Suomen leveysasteilla Ruotsi on lähes asumaton.

En minäkään käyttäisi nastoja Suomen etelärannikolla. "nastarenkaat kaikille talvella" onkin järjetön ajatus. Kyllähän ihmisten pitäisi itse osata käyttää harkintaa siinä, mitä autonsa alle ostaa?

Poissa jpee

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ruotsiin vertailtaessa pitää huomioida se, että Ruotsin 10 miljoonan väestöstä 50% asuu Götanmaalla, joka on kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella. 40% ruotsalaisista asuu Sveamaalla, joka sekin on lähes kokonaan Suomen etelärannikon eteläpuolella.
Ainoastaan 10% ruotsalaisista asuu Norrlandissa, joka em. pohjoispuolella.. käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Suomen leveysasteilla Ruotsi on lähes asumaton.

En minäkään käyttäisi nastoja Suomen etelärannikolla. "nastarenkaat kaikille talvella" onkin järjetön ajatus. Kyllähän ihmisten pitäisi itse osata käyttää harkintaa siinä, mitä autonsa alle ostaa?

Mistä tulee ajatus, että nastarenkaat olisivat parhaimmillaan pohjoisessa? https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/
Tuon mukaan pitoero nastan ja kitkan välillä on suurimmillaan jäällä 0 asteen tuntumassa ja jo - 8 asteessa ero on kutistunut varsin pieneksi, eli pohjoisen oikeassa talvessa nasta ja kitka toimivat jotakuinkin yhtä hyvin. Pikkupakkasia taas talvella esiintyy yleisesti Saksassakin. Väittäisin, että nastarengaskelejä saattaa olla jopa enemmän etelä Ruotsissa kuin Kainuun korvissa (mikäli tiet pääsevät jäätymään suolaamiselta).

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi