Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 23.02.19 - klo:23:21
Nelivedot alk. 16 300 euroa. Sillä hinnalla pääsee naapureille ja palstoille elvistelemään.

Loistava esimerkki. Taitaa hieman päälle 11k, saada uuden vajaa vetoisen auton.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 24.02.19 - klo:01:39
Juuri näin. Itsellä neliveto ja siitäkin huolimatta sanon että pitää olla heikko itsetunto ja ahdas elämä ja pääkoppa, jos alkaa 2 vetoisia pitämään persaukisina. Jos lelut on jäänyt lapsena patterin väliin ja isi ei ole pitänyt sylissä, niin 'aikuisena' ahdistusta puretaan jopa haukkumalla etuvetokuskeja köyhiksi. Ymmärrys ei riitä siihen, että kaikki ei hyödy nelivedosta. Suosittelisin näille etuvetokuskeja köyhinä pitäville kuskeille nelivedon sijasta terapiaa.

Seuraava auto voi hyvinkin olla 2 veto.


Onko näin? Vai olisiko, niin että oikeissa käsissä tuo neliveto on tänäkin talvena ollut verraton peli oikeilla renkailla!

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 23.02.19 - klo:23:15
En ikinä osta nelivetoautoa vaikka voisin ostaa periaatteessa minkälaisen auton haluan.
Sijaisautona ollut nuita A4 nelkkuja eihän ne ole sen kummempia ajaa kuin etuvetoautokaan.
Normiliikenteessä ei mitään eroa.

Tässä on classinen esimerkki: En huomannut eroa. Eilinen aamu oli hyvä esimerkki, että jos ei huomannut eroa, niin kyllä havaintokyvyssä on vikaa.

Neliveto uusilla nastarenkailla on kyllä ollut loistava valinta tänä talvena. Tosin kohta voi alkaakkin miettiä kitkoihin siirtymistä, jos lämpimät kelit jatkuu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.02.19 - klo:22:51
Hohoo. Yksikään noista autoista ei ollut neliveto.

Tosin köyhäthän vajaavetoisilla ajaa ja selittelee miksi nelivetoa eivät tarvitsisi  ;D
Miltä vuosikymmeneltä tuo neliveto pitää olla, jotta pääsee naapurille elvistelemään rahoillansa? Vai käykö viime vuosituhanneltakin oleva? Entä tehot? Tuplana, eks je? ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Zego

Tarkotin sitä uskoa mitä liian monella nelivetokuskilla on, että jarrutkin pitävät paremmin ja sitten onkin se liian painava Volvo siellä ojanpohjassa (viimeksi eilen)...  :-\

b1mpo

Ei kertaakaan minkäänlaista pelon tunnetta(matkustajana olemista), vaikka kitkat ja vajaaveto olleet yli vuosikymmenen. Jos ymmärtää kelin päälle, niin keliolosuhteet ei yllätä. Kun tuolla tien päällä pääosin kaikki ajaa vajaavetoisilla, ei ajonopeuden nosto nelivedolla huonolla kelillä nosta turvallisuustasoa mihinkään, vaan laskee sitä. Ainoastaa kiihdytyksissä tuo neliveto tuottaisi ähäkuttifiilistä, millä itsellä ei ole merkitystä. Pääosin autot jäävät nytkin liikennevaloissa taakse, jäiselläkin, jos sillä on matkantekoon mitään merkitystä edes, kun vihreä aalto menee punaiseksi.

Mitä huonompi on fysiikan ymmärrys, sen tärkeämpää on ajaa nastoilla ja ehkäpä jopa nelivedolla. Jos jokin paikka on jäisen liukas, kuten kotipihat, on silloin kevyt hiekoitus paikallaan, eikä sitä varten nastoja tarvitse.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.19 - klo:11:13
Ei se mikään "fysiikan" ymmärrys ole. Voit joutua jonkun toisen kuljettajan syystä ääritilanteisiin ja nastat pelasti hyvien pito-ominaisuuksien vuoksi henkesi oman ja toisten.
Tiellä liikkuminen on talvikelillä jonkin verran jopa arpapeliiä. Voit syyttömänäkin joutua onnettomuuteen jonkun toisen takia.

Voit myös joutua ääritilanteeseen jossa KE-kitkat pelastavat omasi sekä muiden henget hyvien pito-ominaisuuksiensa johdosta. Tiellä liikkuminen on (kuten itse sanoit) talvikelillä jonkin verran arpapeliä. Joskus on lunta, joskus jäätä, useimmiten etelä-suomessa vettä. Voit myös itse ajella turvallisesti KE-kitkoilla vesisateessa ja vastaan tulee Hakka R2 ohjuksin varustettu ylinopeutta ajava näätäeläin (kärppä) jolla lähtee auto vesiliirtoon ja ajautuu kaistallesi.

Nelivedostakin on yleensä silloin vasta hyötyä kun vajaavedon kyvyt loppuvat kesken, oli kyse sitten normaalista ajotilanteesta tai ääritilanteesta jossa pito on loppunut ja auto on jo menossa poikittain.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.19 - klo:11:13
Ei se mikään "fysiikan" ymmärrys ole. Voit joutua jonkun toisen kuljettajan syystä ääritilanteisiin ja nastat pelasti hyvien pito-ominaisuuksien vuoksi henkesi oman ja toisten.
Tiellä liikkuminen on talvikelillä jonkin verran jopa arpapeliiä. Voit syyttömänäkin joutua onnettomuuteen jonkun toisen takia.
Täysin samaa mieltä.

58make

Eipä kuluvana talvena ole yhtään sellaista keliä ollut ettei ilman nastoja olisi selvinnyt,
aivan sama onko alla kitkat vai asfaltilla rapisevat nastarenkaat, muutama lumimyräkkä ollut
ja silloinhan nastasta ei mitään hyötyä ole, http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?lang=&cid=777&path=0,641,1582,666,667,777&k=Urban-Terrain-T-A
tuolla selviää vuoden ympäri.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.19 - klo:11:13
Ei se mikään "fysiikan" ymmärrys ole. Voit joutua jonkun toisen kuljettajan syystä ääritilanteisiin ja nastat pelasti hyvien pito-ominaisuuksien vuoksi henkesi oman ja toisten.
Tiellä liikkuminen on talvikelillä jonkin verran jopa arpapeliiä. Voit syyttömänäkin joutua onnettomuuteen jonkun toisen takia.
No onhan se fysiikan ymmärrystä, että tietää miten oma auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, joka taas lisää ennakointimahdollisuuksia jopa ääritilanteissa. Noilla keleillä, millä omat ajot on tapahtuneet tänäkin talvena, ei nastalla olisi ollut minkäänlaista lisäarvoa kenenkään hengen pelastamiseksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Kyllä mä luotan, ”rengastesteistä” huolimatta, vain omaan (liikennettä lukevaan ja ennakoivaan) ajotaitooni... ja siihen että voin nelikolla tarvittaessa vaikka väistää penkan kautta ja palata vielä ominavuin takaisin tielle.

Jos liikenteessä alkaa pelkäämään muiden tekemiä virheitä, on parempi pysyä kotona tai kulkea julkisilla. Erittäin todennäköistä on, että jos alkaa väistelemäään olemattomia on a) vaaraksi muille epäloogisella ajotavalla b) tien tukkona ( ainii, jokainen saa kulkea omalla vauhdillaan, riippumatta siitä pääseekö muut vai ei :D )


Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.19 - klo:13:56
Ai, että oikeinko Ritari ,,ssä ?
Niin vain näitä kauhutilanteita tulee etteen varsinkin kolareissa, eiks' juu.

No muutama miljoona kilsaa alle, niin opit itsekin ;)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.02.19 - klo:11:33
...
Nelivedostakin on yleensä silloin vasta hyötyä kun vajaavedon kyvyt loppuvat kesken, oli kyse sitten normaalista ajotilanteesta tai ääritilanteesta jossa pito on loppunut ja auto on jo menossa poikittain.
Nelivedon antama lisämukavuus liukkailla ajelussa on myös 'hyöty'.. ainakin itelle.
Paras lisävaruste, jonka autoon saa.. jos joku ei sitä halua / tarvitse, niin mitäpä se minulle kuuluu.

Jultsu

Väittäisin että ajoneuvon sivuluisu on aina ääritilanne, oli se sitten itse tietoisesti aiheutettu tai ei. Eipä se nelikko suoraan ajettaessa (tai liikkelle valoista lähdettäessä) myöskään auta yhtään mikäli kitkaa on riittävästi niiden kahden vetävän pyörän ja ajoalustan välillä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Näyttää vajaavetoisen perustelu olevan yhtä tunteisiin menevä asia, kuin kitkarenkaiden, että kyllä niillä "pärjää"  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Kyllä. Meillä vajaavetoisten maailmassa alkaa kateus nostaan välittömästi päätään, kun joku rupee keulimaan jollain toistakytä vuotta vanhoilla nelivedoilla.
Toistaseks kuitenkin pärjätään.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.02.19 - klo:15:37
Väittäisin että ajoneuvon sivuluisu on aina ääritilanne, oli se sitten itse tietoisesti aiheutettu tai ei. Eipä se nelikko suoraan ajettaessa (tai liikkelle valoista lähdettäessä) myöskään auta yhtään mikäli kitkaa on riittävästi niiden kahden vetävän pyörän ja ajoalustan välillä.
Itse en autoa ole vahingossa sivuluisuun saanut koskaan. En edes tiedä kuinka nykyauton saa sellaiseen tilanteeseen muutoin, kuin ajamalla jossain urassa tiedostamatta liukkautta huonoilla renkailla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

paimentolainen

Tämä talvi on ollut aika poikkeuksellinen olosuhteiltaan.

Vuokraan Avanttia asiakkaille, mutta yleensä vain sulan maan aikaan. Tänä vuonna olen kuitenkin vienyt sen kymmeniä kertoja asiakkaille, jotka ovat jumissa lumihangessa, loskassa tai katolta tippuneen lumen keskellä. Touareg on pannut parastaan mökkiteillä, sivuteillä, umpihangessa, kiiltävillä jääpintaisilla teillä ja niin edelleen. Muutaman kerran on ollut pakko ottaa Antti pois trailerilta, että on päässyt jonkun jäisen mäen ylös.

Yksi hankalimmista tilanteista oli kuvassa. Yön aikana mäki oli sateen takia kiillottunut semmoseksi, ettei siinä pysynyt pystyssä. Piti kuitenkin lähteä hakemaan Anttia pois asiakkaalta, joten otin riskin ja lähdin peruuttamaan kärryä kääntääkseni sen. Alamäki kuitenkin vei voiton, ja Volsu lähti pikkuhiljaa valumaan... Ja pysähtyi, kun kärry otti kiinni autoon. Jälkiä ei kuitenkaan jäänyt, koska "törmäys" tapahtui niin pienellä vauhdilla. Hauskasti muovipuskuri vaan antoi periksi ja palautui ennalleen. Noh, taljalla kärry irti autosta ja yritys lähteä ylämäkeen. Kaikki 4 nastarengasta ruopi jäätä, mutta siitä huolimatta volsu lähti valumaan alas mäkeä. Siinä sitten jarrut lukkoon, ja pikkuhiljaa auto valui kymmenkunta metriä alaspäin, ennenkuin nastat purivat tasaisemmalla kohdalla.

Melkein tekisi mieli väittää, että tänä talvena kitkoilla ongelmia olisi ollut enemmän, ja tuossa kuvan tilanteessa volsu olisi katollaan alempana pellolla vähänkin huonommalla pidolla.

Tämä tarina siksi, että ei kaikki "pärjää" kitkarenkailla. Ketjut on kyllä hankintalistalla, mutta ei niitäkään koko ajan voi/jaksa käyttää. Ja onneksi tuo volkkari on työkäyttöön hankittu, eli mitään ihmeempiä tunnesiteitä siihen ei ole...

Ja voisiko porukka pikkuhiljaa lopettaa tuon toisten haukkumisen? Kuulostaa ihan amis-touhulta, eikä anna yhtään sen fiksumpaa kuvaa haukkujasta kuin haukuttavastakaan. Noloa seurata tommosta.

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

Perjantai iltana ja lauantai yönä satoi vettä mökillä. Tämän jälkeen lauantai aamuna pakastui ja veti sen jälkeen tien ihan peilille. Jotenkin nauratti, kun ajelin Sumiaisten tietä pitkin kotio päin, että kyllä olisi taas saanut kitkoilla pärjäillä. Tänään sitten tuli aamuyöstä ajeltua Stadiin, niin lunta tuli sellainen 10-15cm taas nauratti nämä ihmiset jotka kehuvat laittavansa kesärenkaita alle.

Kyllä nuo Continental Conti Ice contact 2:t on kyllä pirun hyvät talvirenkaat. Nasta sellaiset! Ei tarvitse vain "pärjätä" ja voi ajaa ihan rajoitusten mukaan ilman ongelmia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 10.03.19 - klo:12:45
Conti on paras ja turvallinen premium valinta. Vähän kalliimpi mutta paljon parempi. Jokohan ensi syksyksi tulee tämä uusi kuminastarengas yleiseen myyntiin. Odottelinkin jotain uutta Contilta.

Eivät jollota ja ovat tarkat ajaa! Toisin kuin Nokialaiset.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Eipä nuo talvirenkaat pysty fysiikan lakeja kumoamaan, kuten tuossa alla on, varsinkaan kun sattuu lumisade ja näkyvyys tippuu lyhyeksi pöllyävän lumen vuoksi. Oulun seudulla nastarenkaiden subjektiivisesti arvioitu markkinaosuus on luokkaa 95-99%. Esim. parkkihallissa saa hakemalla hakea kitkoilla varustettua autoa. "pärjäähän" sitä nastoillakin, kun malttaa pitää järjen mukana. 

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/onnettomuudet-halvaannuttivat-pohjantien-liikenteen-kempeleessa-kolareissa-oli-mukana-29-ajoneuvoa-ja-13-henkiloa-loukkaantui/816649/
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.03.19 - klo:20:24
Eipä nuo talvirenkaat pysty fysiikan lakeja kumoamaan, kuten tuossa alla on, varsinkaan kun sattuu lumisade ja näkyvyys tippuu lyhyeksi pöllyävän lumen vuoksi. Oulun seudulla nastarenkaiden subjektiivisesti arvioitu markkinaosuus on luokkaa 95-99%. Esim. parkkihallissa saa hakemalla hakea kitkoilla varustettua autoa. "pärjäähän" sitä nastoillakin, kun malttaa pitää järjen mukana. 

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/onnettomuudet-halvaannuttivat-pohjantien-liikenteen-kempeleessa-kolareissa-oli-mukana-29-ajoneuvoa-ja-13-henkiloa-loukkaantui/816649/

Jos alla on paskat renkaat oli ne kitkat tai nastat ei ne kumoa fysiikanlakeja tai idioottimaista ajokäyttymistä jolloin ei pidetä asianmukaista turvaväliä!

Mutta ääritilanteissa ne erot nimenomaan tulevat hyvienkin renkaiden välillä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Tuolla Kalevan kommenttikentässä oli jo joku kerennyt kommentoimaan, että yhdellä onnettomalla oli kitkarenkaat alla. Aika huono vitsi, vai liekö syyllistä etsitty? Mutta jännä huomata, että hyvien kelien jälkeen tulee yksi huono keli, niin kyllä rytisee. Kuten aina talven ensimmäisillä liukkailla. Herkästi unohtuu turvavälit, tilannenopeus, ennakointi. On se ihme homma.

Suberb 2012

Onhan siinä voinut käydä niinkin, ettei ole päässyt nasta-jehujen jaloista vaan pois. Tai sitten ei ole osannut hallita menopeliään, liikaa tilannenopeutta, liian lähellä edelläajavaa jne...
Ehkä kaikki muut kitkarenkailijat on osanneet arvioida tilanteen ja ehtineet välttämään onnettomuuden taidolla ja tiedolla ;)

No paha sanoa mikä on totuus, kun ei ollut itse paikalla.


Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 11.03.19 - klo:21:56
Tuolla Kalevan kommenttikentässä oli jo joku kerennyt kommentoimaan, että yhdellä onnettomalla oli kitkarenkaat alla. Aika huono vitsi, vai liekö syyllistä etsitty? Mutta jännä huomata, että hyvien kelien jälkeen tulee yksi huono keli, niin kyllä rytisee. Kuten aina talven ensimmäisillä liukkailla. Herkästi unohtuu turvavälit, tilannenopeus, ennakointi. On se ihme homma.

V60

Viikonloppuna ajelin 80:n tietä kitkoilla,  jossa jää alla ja lumi päällä. Kitkojen pito aivan onneton. Nopeus 40-60 km. Ei siinä kovempaa voinut ajaa ilman että riski kasvaa liian isoksi. Ongelma on siinä kun pito vaihtuu tiestä riippuen. Kaikki ei sitä tajua.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.03.19 - klo:21:00
Jos alla on paskat renkaat oli ne kitkat tai nastat ei ne kumoa fysiikanlakeja tai idioottimaista ajokäyttymistä jolloin ei pidetä asianmukaista turvaväliä!

Mutta ääritilanteissa ne erot nimenomaan tulevat hyvienkin renkaiden välillä!
Luulenpa että tässä(kin) tapauksessa perimmäinen syy kolariin lienee liian suuri tilannenopeus ja onnettomat turvavälit. 100km/h vauhdissa jo 1 sekunnissa (reagointi) auto etenee sen n.28m, lumipyryssä tai autojen nostamassa pöllyävässä lumessa näkyvyys voi olla rajautunut muutamaan kymmeneen metriin max. Siinä jos eteen tupsahtaa hitaampi auto tai jopa pysähtynyt, paraskaan rengas ei auta. Välillä niitä teiden ritareita näkee jotka vasemmalta kaistalta moisissa olosuhteissa porhaltavat melkoista vauhtia ohi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.03.19 - klo:23:11Välillä niitä teiden ritareita näkee jotka vasemmalta kaistalta moisissa olosuhteissa porhaltavat melkoista vauhtia ohi.
Ja välillä tällaisten ritarien tarinoita saa lukea myös tältäkin foorumilta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.03.19 - klo:09:47
Kolarointia on aivan turhaa puolustella millään. Huono keli silloin lasketaan nopeuksia huomattavasti ja lisäätään turvavälejä. Toisilla toppaa renkaat toisilla ei. Kunnolliset nastat ovat oikea ratkaisu nuissa pohjoisen keleissä.
Vakuutukset nousee toisten pöljäilessä. Conti nasta pysähtyy varmasti, takaa tuleekin "kirkatero" joka jymäyttää perään ja saa seuralaisa. Niin ja se ajotaitokin ja tilannehallinta voi olla mitä sattuu.

Pohjoisessa sitä lunta yleensä on enemmän ja kitkarengas toimii lumella loistavasti. Pariin otteeseen tänäkin talvena pohjoisessa käyneenä voin sanoa, että nastarenkaille en kokenut mitään tarvetta. Etelän vaihtelevat kelit ovat ne haastavammat, mutta ei niilläkään mitään tarvetta nastarenkaille ole. Tänään aamulla työkaverin perään ajettiin nastarenkailla varustetulla autolla ja työkaverilla itsellään on kitkarenkaat autossa. Eli tärkeintähän on se keliin sopiva ajotapa, aivan kuten on monet kerrat jo todettu.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

jt

Kitkan jarrutusmatkahan on keskimäärin lyhyempi kuin nastan lumikelillä. Jäällä taasen nasta on parempi. Renkaan ikääntyminen ja kuluminen vaikuttaa lisäksi jarrutusmatkoihin hieman poikkeavasti rengastyypistä riippuen, lisäksi lämpötila. Suurin tekijä on kumminkin kuski.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

seaboss

Jokunen  vuosi tuli seurattua tuota kempele-oulu työmatkaliikennettä, ja täytyy sanoa että ihmettelen ettei pahempaa ole jo aiemmin sattunut, nastapellet ajeli väliin aika reippaita ylinopeuksia kelistä riippumatta ja kulutti tiet uusimiskuntoon parissa vuodessa. Kitkoilla ei ollut mitään ongelmia koskaan, mutta ajeltiinkin rajoitusten ja joskus olosuhteiden mukaan. Tässä siis myös työkaverin kokemukset 4 talven ajanjaksolta.
Kerran kuusamon ramppissa oli tukos ja pohjantiellä toppas liikenne kokonaan, mua edellä menevä auto posotti sitten niin että teki lukkojarrutuksen ja pyöri kaistallaan, mutta sai silti pysäytettyä ilman kolhuja, ajoi sitten tilanteen rauhoituttua rinnalle,mut ei tullut tytöltä katsekontaktia vaikka pitkään rinnalla katselin, kovin oli pää matalalla:)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.03.19 - klo:13:31
Mua naurattaa kitkajeesusten röntgenkatseet  ;D

Normi-ihmisillä on muitakin aisteja kuin pelkkä näkö, mutta uskon että sulta on kuulo heikentynyt kahdestakin syystä ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy