Minkä vahan valitsisit autollesi?

Aloittaja rob-s, 19.10.10 - klo:21:14

« edellinen - seuraava »

Minkä näistä vahamerkeistä valitsisit autollesi?

AutoGlym
133 (31.7%)
Zymol
2 (0.5%)
Sonax
13 (3.1%)
Swissvax
11 (2.6%)
Dodo Juice
19 (4.5%)
Meguiars
44 (10.5%)
Ei mikään näistä
89 (21.2%)
Turtle Wax
21 (5%)
Collinite
88 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 401

harri81

Autoglymin vahoja ite olen käyttäny
ekana punasesta pullosta vaha ja sen jälkee kullanvärisestä supergloss pinta
mustia muovi osia jos on niin bumber care myöskin autoglymiltä.

Hannes

Täällä puhutaan että liuotinpesu vie vahat pinnasta......ei muuten pidä paikkaansa ainakaan wurhthin pinelinen kohdalla. Eli ensin autosta huuhdellaan painepesurilla enimmät kurat alkaen alhaalta ylöspäin, sen jälkeen pinelineä vaahdottimella pintaan , muutama minutti annetaan vaikuttaa ja sitten huuhdellaan huolellisesti.

Tämän jälkeen jos haluaa voi auton pestä vielä ja on kauan edellisestä pesusta mutta monasti pelkä huuhtelu pesu riittää.

Ainut on että alla pitää olla hyvä vaha jos noin autoa hoitaa eli collinite ei lähde ainakaan tuollaisessa käsittelyssä pois ja auto todella kiiltää, vain kaksi vahausta kesässä riittää.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 09.06.14 - klo:18:03
Pikaiseen tein muutaman googlehaun ja testit, jotka löysin niin eivät sisällä yhtäkään ns. laadukasta vahaa vaan näitä samoja perusmarkettivahoja, joita vertaillaan keskenään.
Ei olut pelkkiä markettivahoja (ainakaan hinnan puolesta). Kaikkia vahoja ei tietenkään millään saa samaan testiin.

2009 AB vahatesti:
1. Alaska GT 2000, 93p, 4â,¬/l
1. Biltema Super Wax, 93p, 10.98â,¬/l
3. Swisswax Scuderia, 83p, 650â,¬/l
4. Sonax Premium Class Carnauba Care, 77p, 325â,¬/l
5. Korrek TFX, 76p, 31.06â,¬/l
6. Turtle Extreme Nano-tech Formula, 68p, 32.50â,¬/l
7. W5 carcare, 67p, 18.60â,¬/l
8. Würth Sabesto kestovaha, 48p, 71.60â,¬/l

2010 AB vahatesti:
1. Car-S autovaha, 11,90e/l, 95p
2. Sonax Liquid Wax, 21,8e/l, 83p
3. Meguiar's NXT Gen Tech Wax 2.0, 54,51e/l, 73p
4. Turtle wax Original autovaha, 15,98e/l, 73p
5. Autoglym Super Resin Polish, 43,08e/l, 71p
6. Carlake Sunshine autovaha, 47,60e/l, 69p
7. Korrek uuden auton vaha, 36,86e/l, 68p
8. Biltema Brilliant wax, 18e/l, 64p
9. Presta Double Wax, 78,22e/l, 62p
10. Autosmart Hardwax Protector, 39,64e/l, 55p

Lainaus käyttäjältä: Lebis - 09.06.14 - klo:18:03
Eipä taida ollakkaan, ei ole ainakaa vielä vastaan tullut sellaista testiä, jossa minun mittapuulla hyviä vahoja vertaillaan markettivahojen kanssa samalla viivalla.
Mitä ne todella hyvät vahat on?
Luulisi, että ainakin pesukintaassa / muuten vaan maailmalla joku hardcore puunaaja niitäkin testannut?
Ei itse viitsi ostaa lukemattomia purnukoita, kun noilla edullisilla testivoittajilla saa niin hyvää jälkea.. jos löytyy joku ylivertainen, niin ilman muuta kokeillaan.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.06.14 - klo:09:18

2009 AB vahatesti:
1. Alaska GT 2000, 93p, 4â,¬/l
1. Biltema Super Wax, 93p, 10.98â,¬/l
3. Swisswax Scuderia, 83p, 650â,¬/l
4. Sonax Premium Class Carnauba Care, 77p, 325â,¬/l
5. Korrek TFX, 76p, 31.06â,¬/l
6. Turtle Extreme Nano-tech Formula, 68p, 32.50â,¬/l
7. W5 carcare, 67p, 18.60â,¬/l
8. Würth Sabesto kestovaha, 48p, 71.60â,¬/l

Varsinkin 2009 AB vahatesti on surullista luettavaa. Miksi verrata omenoita ja appelsiineja keskenään?  (Swisswax (suojaava) vs Biltema (sekasikiö). Harmi vain, että moni vielä uskoo testituloksia, kun ei osaa kyseenalaistaa tuloksia :(

vasara

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 10.06.14 - klo:09:47
Varsinkin 2009 AB vahatesti on surullista luettavaa. Miksi verrata omenoita ja appelsiineja keskenään?  (Swisswax (suojaava) vs Biltema (sekasikiö). Harmi vain, että moni vielä uskoo testituloksia, kun ei osaa kyseenalaistaa tuloksia :(
Se on tosiaan surullista luettavaa hardcore vahaajalle / vahakauppiaalle, kun halpa voittaa.. ja tässä tapauksessa satoja kertoja halvempi.
Tuo kyseinen Swisswax on carnaubavaha. Miten sitä oli käytetty testissä 'väärin'? Swisswaxin sivuilla vahaa neuvotaan laittamaan puhtaalle pinnalle, eli mitään muita aineita ei valmistajan mukaan alle tarvita.

Vahakauppiaat on keksineet kivoja nimiä vahoille. On hybridiä, sealanttia ... kaikkien tarkoitus on pohjimmiltaan sama, suojata autoa ja antaa kiiltoa. Toinen kestää paremmin ja toinen huonommin. Miksei niitä voisi vertailla?
Harvalla perusvahaajalla on esim. kiiltomittaria / mittaria, jolla vahakerroksen paksuutta (kestoa) voidaan tarkasti mitata.. testaajilla on.
Biltema (sekasikiö) lienee vahakielellä hybridivaha.

Kerro se huippuvaha, niin kokeilen.
(Joku muu kuin 650â,¬/L maksava swisswax.. joku raja kusetuksella)

rami

nokivasara on aivan oikeassa. On aivan turhaa ostaa autonpinnan puunaukseen monenlaisia tököttejä.
Kyllähän kauppamiehet kehittelee vaikka minkälaisia käsittelyohjelmia omille tuotteilleen.
On pesukinnasta erilaisia autoshampoita ja monen laista tököttiä. Mikä sen mukavampaa kun myydä muutaman satasen edestä asiakkaalle autonhoitotarvikkeita/vuosi?
Pitää kokeilla suraavaksi tuota Car-S vahaa. ;D

dosetti

Pinnan puhdistamisessa ymmärrän monia eri aineita, pelkkä pesu ei jätä pintaa puhtaaksi. Onko kukaan löytänyt/kokeillut Carpro Trix-ainetta? Näyttäisi siltä, että pitää tilata ulkomailta. Vahauksessa en sitten ymmärräkään monia aineita, jokainen vahaa millä haluaa. Ennen tykkäsin AG SRP, nyt Colliniten vahasta ihan keston vuoksi. Parhaan tuloksen olen saanut srp alle ja colli päälle, johtuneeko siitä, että srp:n jälkeen pinnasta on tullut "puhtaampi" kuin pelkkää collia laittaessa.. Paitsi on puhdistanut pintaa, on myös peittänyt naarmuja ja "likaisen" pinnan.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.06.14 - klo:10:39
Se on tosiaan surullista luettavaa hardcore vahaajalle / vahakauppiaalle, kun halpa voittaa.. ja tässä tapauksessa satoja kertoja halvempi.
Tuo kyseinen Swisswax on carnaubavaha. Miten sitä oli käytetty testissä 'väärin'? Swisswaxin sivuilla vahaa neuvotaan laittamaan puhtaalle pinnalle, eli mitään muita aineita ei valmistajan mukaan alle tarvita.

Vahakauppiaat on keksineet kivoja nimiä vahoille. On hybridiä, sealanttia ... kaikkien tarkoitus on pohjimmiltaan sama, suojata autoa ja antaa kiiltoa. Toinen kestää paremmin ja toinen huonommin. Miksei niitä voisi vertailla?
Harvalla perusvahaajalla on esim. kiiltomittaria / mittaria, jolla vahakerroksen paksuutta (kestoa) voidaan tarkasti mitata.. testaajilla on.
Biltema (sekasikiö) lienee vahakielellä hybridivaha.

Kerro se huippuvaha, niin kokeilen.
(Joku muu kuin 650â,¬/L maksava swisswax.. joku raja kusetuksella)

Itse en tarvitse litraa swisswaxia. Sillä pienellä purkilla (200ml) vahaa sen 20-30 kertaa ja se kestää itsellä sen 3-4 vuotta. Pikaisella laskutoimituksella vahakerran hinnaksi tulee noin 3â,¬.

Milloin maalipinta on puhdas? Edes uuden auton maalipinta luovutuksen yhteydessä ei ole niin puhdas, että siihen voidaan laittaa esim. swisswax suoraan pintaan...

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.06.14 - klo:20:14
Täällä puhutaan että liuotinpesu vie vahat pinnasta......ei muuten pidä paikkaansa ainakaan wurhthin pinelinen kohdalla. Eli ensin autosta huuhdellaan painepesurilla enimmät kurat alkaen alhaalta ylöspäin, sen jälkeen pinelineä vaahdottimella pintaan , muutama minutti annetaan vaikuttaa ja sitten huuhdellaan huolellisesti.
Colliniten purkissa lukee "detergent proof", eli saattaa kestää pesuaineita paremmin kuin jotkin verrokkituotteet. Faktatietoa ei itselläni asiasta ole.

Liuotinpesuaineiden kohdalla annostelu on avainasemassa. Liuotinpesuainettahan juuri käytetään vahvana seoksena vanhan vahan poistoon. Hyvin laimeana seoksena ei kiusanne vahaa paljoa, mutta mikä on jäljelle jäävä pesuteho?

Olen itse viime aikoina suosinut juuri näitä vahaturvallisia pesuaineita, koska olen sen verran laiska vahaamaan, etten viitsi montaa kertaa vuodessa vahata sen vuoksi, että olen itse poistanut vahakerroksen pesuaineilla.

Rauska

Mikäs on kiiltävä pinta luonnostaan, no peili!!
Hierokaapa nittä eri vahojanne peiliin (esim sisällä isoon) ja kiillottakaa. Huomaako kiillossa eroja 8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

vasara

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 10.06.14 - klo:11:21
Itse en tarvitse litraa swisswaxia. Sillä pienellä purkilla (200ml) vahaa sen 20-30 kertaa ja se kestää itsellä sen 3-4 vuotta. Pikaisella laskutoimituksella vahakerran hinnaksi tulee noin 3â,¬.
No eihän tuokaan kallista ole, jos noin riittoisaa, mutta pysyykö aineen ominaisuudet kunnossa useamman vuoden avatussa purkissa?

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 10.06.14 - klo:11:21
Milloin maalipinta on puhdas? Edes uuden auton maalipinta luovutuksen yhteydessä ei ole niin puhdas, että siihen voidaan laittaa esim. swisswax suoraan pintaan...
Pesun jälkeen märän maalipinnan puhtauden saa minusta hyvin selville sormilla hivelemällä. Pienet mikronypylät, joita ei silmin näe, tuntuu sormenpäissä. Sitten vaan cleaneriä tai savea.. kuka mitäkin. Kovin hiovia aineita en itse kovin usein käyttäisi. Kun pinta tuntuu lasimaiselta, niin valmis vahattavaksi.
Jos ja kun talven jäljiltä pientä mikronaarmua, niin esim. Megun ultimate compoundilla hellävaraista hiontaa. Sama aine muuten kiveniskemien paikkauksessa hyvä. Kuivuneen paikkamaalauksen saa parhaassa tapauksessa hiottua täysin näkymättömäksi.
Tämmösellä maallikkotason työketjulla saa ainakin omaan makuun riittävän hyvän lopputuloksen.

makelja

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 10.06.14 - klo:11:29
Colliniten purkissa lukee "detergent proof", eli saattaa kestää pesuaineita paremmin kuin jotkin verrokkituotteet. Faktatietoa ei itselläni asiasta ole.

Liuotinpesuaineiden kohdalla annostelu on avainasemassa. Liuotinpesuainettahan juuri käytetään vahvana seoksena vanhan vahan poistoon. Hyvin laimeana seoksena ei kiusanne vahaa paljoa, mutta mikä on jäljelle jäävä pesuteho?

Olen itse viime aikoina suosinut juuri näitä vahaturvallisia pesuaineita, koska olen sen verran laiska vahaamaan, etten viitsi montaa kertaa vuodessa vahata sen vuoksi, että olen itse poistanut vahakerroksen pesuaineilla.

Collin poistosta sen verran että ei tahdo lähteä edes Fairyllä vaikka muut yleensä lähtevät. Tarvitsee kovempia liuottimia. Tai sitten jonkun cleanerin, esim Dodon Lime primen.

tapanixxx

Alaska gt 2000 näyttää olevan todella hyvä vaha. Sekä ominaisuuksien että hintansa puolesta.

Itse pidin aiemmin parhaana vahana turtle waxin originalia mutta alaska näyttää kiistatta olevan parempi.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.06.14 - klo:15:26
Alaska gt 2000 näyttää olevan todella hyvä vaha. Sekä ominaisuuksien että hintansa puolesta.
...
Testivoittajat ei petä :)

Tuossa yksi testi, jossa vähän eri merkkejä kuin Auto Bildin testissä
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/36249/wax-and-polish-test
Voittajana Turtle Wax ICE Synthetic Paste Polish

Ja vielä uudempi testi, jossa edellämainittu tipahtanut kolmanneksi..
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/63776/car-wax-and-car-polish-2013-group-test

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.06.14 - klo:20:14Täällä puhutaan että liuotinpesu vie vahat pinnasta......ei muuten pidä paikkaansa ainakaan wurhthin pinelinen kohdalla. Eli ensin autosta huuhdellaan painepesurilla enimmät kurat alkaen alhaalta ylöspäin, sen jälkeen pinelineä vaahdottimella pintaan , muutama minutti annetaan vaikuttaa ja sitten huuhdellaan huolellisesti.

Tämän jälkeen jos haluaa voi auton pestä vielä ja on kauan edellisestä pesusta mutta monasti pelkä huuhtelu pesu riittää.
Kyllä muuten vie, tai sitten en vain osaa. Yli 15% seoksella tuntuu jo mikä tahansa vahapinta kärsivän. Normaalisti menetelminä olen käyttänyt max. 10% seosta pienestä painepullosta tai puutarhaletkun päähän laitettavasta "sekoittajasta", jolloin pesuteho ei riitä kun huuhtelukin tapahtuu tuolla puutarhaletkulla. Esipesu vaatiikin ainakin meikäläisellä aina myös shampoopesun kintaan kanssa, jotta tulee puhdasta. Painepesuri olisi varmasti erittäin helpottava laitos... ::)

Lainaus käyttäjältä: rami - 09.06.14 - klo:19:54Olen kyllä omistanut kymmeniä uusia autoja eikä niitä ole tarvinnut myllyttää ainuttakaan. Ainut vaihe mikä oli VAG autojen maalauksessa 80-90 luvulla kun siirryttiin vesimaaleihin  oli ikävä kauhtuminen jo 2-3 vuoden ikäisissä autoissa.
Sen jälkeen ovat maalit parantuneet laaduiltaan.
Pese auto säännöllisesti ja vahaa tavallisella vahalla 2-3 kertaa vuodessa mielestäni riittää.
Tietysti jos haluaa sen kanssa puuhastella on asia erikseen,mutta lopputulosta tuskin edes huomaa. :D
Tarkka autonpitäjä olen minäkin ,mutta en kyllä lähde autoa myllyttämään kovin mielelläni.
90-luvulla monissa autoissa ei vielä ollut lainkaan lakkakerrosta normivärien kanssa, jolloin maalipinta harmaantui nopeasti. Maalit ovat itseasiassa joissain tapauksissa jopa ohuempia kuin ennen mm. ympäristö- ja kustannusvaikutusten takia. Omassa autossani (vs. 96) on ihan normisininen väri ilman lakkaa, jolloin ennen kiillotusta se oli todella kuluneen näköinen. Tässä vertailua.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.06.14 - klo:09:18
Ei olut pelkkiä markettivahoja (ainakaan hinnan puolesta).

Mitä ne todella hyvät vahat on?

Ei itse viitsi ostaa lukemattomia purnukoita, kun noilla edullisilla testivoittajilla saa niin hyvää jälkea.. jos löytyy joku ylivertainen, niin ilman muuta kokeillaan.
Tuo Swissvax on jo muutenkin sen hintaista, etten minkään ikinä maksaisi vahasta tuollaista hintaa. Kiinteästä vahasta saa helposti kymmeniä vahauskertoja, toisinkuin noista nestemäisistä. Omasta FK1000p-purkista tuskin huomaa että siihen on koskettu, ja sillä on vahattu jo kuusi autoa. 312g purkki tulee siis kestämään vielä pitkään, jolloin litra/kilohinta jää todella alhaiseksi. Todella hyviä vahoja on jo täälläkin moneen kertaan pyöritetyt Finish Kare 1000p, Collinite 476s, Meguiar's #16, Dodo Juice Supernatural Hybrid ja Menzerna Power Lock. Näiden hinta voi tuntua korkealta ja saatavuus huonolta, mutta ne oikeasti ovat riittoisia ja jättävät hyvän jäljen. Tämän kun yhdistää helppoon käytettävyyteen, niin mitä voi enää vaatia? Itse ainakin olen siirtynyt käytännössä kokonaan Turtle Waxin, Korrekin ja AG:n tuotteista noihin "kalliimpiin", enkä ole katunut. :)

Tuosta CarPron TRIX:stä on kyllä kokemusta, toimii hyvin pikitahroihin. Raudanpoistoon käytän edelleen ihan IronX:ää, sillä onhan sitä "vuotamista" niin kiva katsella. :D Molempien yhteispelillä sai likaisista kesä- ja talvivanteista todella puhtaat, mitä nyt joistain vannepainoista jäi osittain vielä liimat paikoilleen.

Tässä vielä kuva kiilloitusta vaativasta maalipinnasta. Kuva siis 10v vanhasta reilut 200tkm ajetusta autosta. Hologrammeja ei ole, mutta muuta pesu- ja lumiharjanaarmua senkin edestä. Lisäksi ovenhakkaumia kyljissä, nirhaumia puskureissa ja kiveniskemiä keulassa. Jopa huollossa sanoivat, että myllytys kohentaisi reilusti yleisilmettä. :D Vai väittääkö joku kirkkain silmin että tuo on virheetön? ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

JobeliX

Ite vahailen tällä hetkellä Chemical Guysin Pete's 53 Black Pearl Wax:ia ja on hyvää..
Nimensä mukaisesti on helppo vahata mustaa autoa ja jätti mukavan kiillon pintaan, varsinkin ku veti päälle
viellä saman valmistajan V7 hybridisealantin. Sillon tällöin pesujen jälkeen käytän Finish Karen  Extra Slick Final
Body Shine ja sekin on hyvää kamaa.. Ylläpitää vahapintaa ja sillä vasta kiillon saaki pintaan  :P

Joku vois luulla tätä jo mainospuheeks, mut ei.. Oon vaan niin innoissani ku kunnon kamoilla
auton pesu ja hoiton on helppoo,nopeeta ja myös aika tyydyttävää :D :D

rami

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 12.06.14 - klo:21:35
Kyllä muuten vie, tai sitten en vain osaa. Yli 15% seoksella tuntuu jo mikä tahansa vahapinta kärsivän. Normaalisti menetelminä olen käyttänyt max. 10% seosta pienestä painepullosta tai puutarhaletkun päähän laitettavasta "sekoittajasta", jolloin pesuteho ei riitä kun huuhtelukin tapahtuu tuolla puutarhaletkulla. Esipesu vaatiikin ainakin meikäläisellä aina myös shampoopesun kintaan kanssa, jotta tulee puhdasta. Painepesuri olisi varmasti erittäin helpottava laitos... ::)
90-luvulla monissa autoissa ei vielä ollut lainkaan lakkakerrosta normivärien kanssa, jolloin maalipinta harmaantui nopeasti. Maalit ovat itseasiassa joissain tapauksissa jopa ohuempia kuin ennen mm. ympäristö- ja kustannusvaikutusten takia. Omassa autossani (vs. 96) on ihan normisininen väri ilman lakkaa, jolloin ennen kiillotusta se oli todella kuluneen näköinen. Tässä vertailua.
Tuo Swissvax on jo muutenkin sen hintaista, etten minkään ikinä maksaisi vahasta tuollaista hintaa. Kiinteästä vahasta saa helposti kymmeniä vahauskertoja, toisinkuin noista nestemäisistä. Omasta FK1000p-purkista tuskin huomaa että siihen on koskettu, ja sillä on vahattu jo kuusi autoa. 312g purkki tulee siis kestämään vielä pitkään, jolloin litra/kilohinta jää todella alhaiseksi. Todella hyviä vahoja on jo täälläkin moneen kertaan pyöritetyt Finish Kare 1000p, Collinite 476s, Meguiar's #16, Dodo Juice Supernatural Hybrid ja Menzerna Power Lock. Näiden hinta voi tuntua korkealta ja saatavuus huonolta, mutta ne oikeasti ovat riittoisia ja jättävät hyvän jäljen. Tämän kun yhdistää helppoon käytettävyyteen, niin mitä voi enää vaatia? Itse ainakin olen siirtynyt käytännössä kokonaan Turtle Waxin, Korrekin ja AG:n tuotteista noihin "kalliimpiin", enkä ole katunut. :)

Tuosta CarPron TRIX:stä on kyllä kokemusta, toimii hyvin pikitahroihin. Raudanpoistoon käytän edelleen ihan IronX:ää, sillä onhan sitä "vuotamista" niin kiva katsella. :D Molempien yhteispelillä sai likaisista kesä- ja talvivanteista todella puhtaat, mitä nyt joistain vannepainoista jäi osittain vielä liimat paikoilleen.

Tässä vielä kuva kiilloitusta vaativasta maalipinnasta. Kuva siis 10v vanhasta reilut 200tkm ajetusta autosta. Hologrammeja ei ole, mutta muuta pesu- ja lumiharjanaarmua senkin edestä. Lisäksi ovenhakkaumia kyljissä, nirhaumia puskureissa ja kiveniskemiä keulassa. Jopa huollossa sanoivat, että myllytys kohentaisi reilusti yleisilmettä. :D Vai väittääkö joku kirkkain silmin että tuo on virheetön? ::)

90-luvun autoissa tuli vesimaalit jotka aiheutti maalin kauhtumisen.
Varsinkin Volkkarin punan maali meni reilussa vuodessa haaleammaksi,eikä sitä oikeestaan voinut hoitaa muuten kun hinkkaamalla vahaa pintaan. Nähtävästi ei ollut tarpeeksi kokemusta tehtailla maaleista.
70-luvun tavalliset maalit kestivät aika hyvin jotka eivät olleet vielä vesiohenteisia.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.06.14 - klo:10:46
90-luvun autoissa tuli vesimaalit jotka aiheutti maalin kauhtumisen.
Varsinkin Volkkarin punan maali meni reilussa vuodessa haaleammaksi,eikä sitä oikeestaan voinut hoitaa muuten kun hinkkaamalla vahaa pintaan. Nähtävästi ei ollut tarpeeksi kokemusta tehtailla maaleista.
70-luvun tavalliset maalit kestivät aika hyvin jotka eivät olleet vielä vesiohenteisia.

Hyvänä puolena kuitenkin 90-luvun maalipinnassa on kiillon palauttaminen. On huomattavasti helpompi kiillottaa kuin nykyinen kova VAG-maali/lakka pinta. Monesti myös kiilto on huomattavasti parempi kuin nykyinen VAG pinta.

rob-s

LainaaMonesti myös kiilto on huomattavasti parempi kuin nykyinen VAG pinta

Nykyään aika monessa autossa on tehtaalta todella appelsiinimäinen lakkapinta mikä tekee siitä vähämmän kiiltävän.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

rami

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 13.06.14 - klo:11:19
Hyvänä puolena kuitenkin 90-luvun maalipinnassa on kiillon palauttaminen. On huomattavasti helpompi kiillottaa kuin nykyinen kova VAG-maali/lakka pinta. Monesti myös kiilto on huomattavasti parempi kuin nykyinen VAG pinta.
Kyllä sen kiillon pystyi palauttamaan mutta kesto oli jälleen lyhytaikainen.

Eilen vahasin auton Turtle Nanovahalla (punainen puteli 12â,¬) tuli kiiltävä ja kaunis pinta.
Lisäksi vaha on erittäin helppo käyttää ja kiilloittaa.
Katsotaan miten kestää pesua.
Liotellaanpas vaan pelkällä vedellä eikä käytetä pesuaineita niin tulos on helposti havaittavissa. ;D

Pti

Jo haluat että se on vaha ja s kestää on vaihtehtoina Mafra tai Pro Yellow.

Ja se on tosi! ;D

Skoda Octavia 1.2T

Juuri vetäsin Autoglymin punaisen ja kultaisen. Tykkään näistä.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

TLPH

Itsellä käytössä kaava:
BiltHamber+Solmaster 40 sekoitus esipesuun,jonka jälkeen pesu rastafleece-sienellä Dodon violetinvärisellä pesuaineella.Sen jälkeen CarLack-68 ja fleece-sienellä koko auton puhdistus ja parin tunnin  jälkeen vahana puhdistetulle pinnalle FK-1000 hi paste kahteen kertaan.
Tämä on riittänyt 3kertaa vuodessa tehtynä :)
Pesu n.2 viikon välein kesällä, talvisin viikon.

Trally

Nyt on testattu BiltHamberit.
-Esipesu Bild Hamber surfex hd suoraan painepesurin vaahdottimesta. Seoksesta ei tieto.
-Käsinpesu pesuhanskaa käyttäen BH surfex hd, seos 15%
-Puhdistus BH cleanser fluid ennen vahaa.
-Vahaus BH finis-wax

Aineista ei moitittavaa. Surfex hd tuntuu olevan hyvää ainetta. Samoin finis-wax. On helppoa työstää. Katsotaan vielä kuinka kestää pinnassa.  :)

poloboy

Puhdistin juuri vanhempien Jetan (Tempest Blue, mv. -12, 17 tkm) ensin suihkuttamalla pesunesteliuosta pumppupullosta auton pintaan, sitten normaali huuhtelu runsaalla vedellä. Tämän jälkeen pesin auton kintaalla, jonka jälkeen puhdistin maalipinnan Turtlen Clay Barilla. Clay Bar-käsittelyn jälkeen pesin auton toistamiseen, jonka jälkeen käsittelin maalipinnan Chemical Guysin Glossworkz Glazella. Vahaus piti tehdä Armor All Shieldillä, mutta oli ilmeisesti liian lämmin (?), koska vaha paloi tosi nopeasti kiinni maalipintaan, niin ettei sitä saanut pyyhittyä pois. Tiedän, että tuon vahan kanssa pitää olla nopea, muuten palaa juuri tuolla tavalla kiinni maalipintaan, mutta noin nopeaan kiinnipalamiseen en ollut varautunut. Vahan levityksen ja kiillotuksen välillä kului aikaa maks. pari minsaa, mutta silti kävi noin. Vahasin sitten loput autosta W5:n kiinteällä halpisvahalla, pinnasta tuli ihan OK, saa nähdä miten kestää.
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

frozzu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.06.14 - klo:16:23
Testivoittajat ei petä :)

Tuossa yksi testi, jossa vähän eri merkkejä kuin Auto Bildin testissä
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/36249/wax-and-polish-test
Voittajana Turtle Wax ICE Synthetic Paste Polish

Ja vielä uudempi testi, jossa edellämainittu tipahtanut kolmanneksi..
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/63776/car-wax-and-car-polish-2013-group-test

Ainakin aiemmassa testissä testattiin 6 viikkoa. Ei kovin kestotesti mielestäni.

Itselläni on kokemusta monenlaisista vahoista esim. autoglym, collinite 476s, collinite 915, Menzerna Powerlock, FK1000P jne.

Kestoltaan selkeästi paras on ollut FK1000P. Tällä menee helposti 6kk esim kun vahaa keväällä ja syksyllä niin pärjää ympäri vuoden. Kestää hyvin kesän kuumuudet ja talven loskat ja suolat. Haju on liuotinmainen, mutta eipä näitä mitään kannata impata. Levittäminen on vaahtomuovilevittimellä helpohko annostella ettei tule liikaa. Ei tarvitse odottaa pitkää aikaa että kuivuu eikä tämän alle tarvitse laittaa muita aineita, esim. autoglym punainen. Toki voi laittaa jos haluaa. Riippuen ilmasta (kuuma kuiva tai kosteahko) joskus voi olla hieman hankalampi ottaa pois. Mutta kunhan muistaa pyyhiä aina puhtaalla mikrokuituliinalla niin ettei mene liina tukkoon niin pärjää hyvin.

Collinite 476s pärjää hyvin talvivahana(kestääkin melkein 6kk), mutta mielestäni molemmat collinitet on antautunut helpommin kun on tullut helteet kesällä (nämä onkin carnauba pohjaisia vahoja). Kun ns. auton puunaamisharrastuksen aloitin, aloitin 476S ja olin siihen todella tyytyväinen (talviaikaa). Sitten halusin kokeilla muita n. vuoden jälkeen ja testailin kaiken näköisiä vahoja. Esim. Butter wet wax, Collinite 915 jne. Butter wet wax teki hienon ja liukkaan pinnan, mutta kesto oli 1-2kk, joten ei siitä sen enempää. Collinite 915 olin ehkä eniten pettynyt. Ei tullut niin liukasta eikä märän näköistä pintaa kuin Butter wet waxilla ja tuntui että kesä helteillä kun auto seisoi päivän auringossa, tämä alkoi antautua jo kesällä (vahattu alku kesästä/loppu keväästä).

Powerlock oli helpohko levittää vaikka onkin nestemäinen. Ensin tuntui että n. 4-5kk sai kestoa, mutta toisella kertaa vain pari kuukautta, olisiko ollut pohjissa eroa vai käytinkö pohjana jotain muuta ainetta. Powerlockista tuli hieno pinta mutta tosiaan kesto ei ollut paras mahdollinen ja antautui myös kesällä suht helposti.

Autoglymistä on käytössä punainen super resin polish aina silloin tällöin pohjille. Ei tätä kuitenkaan voi yksinään laittaa, kun kuluu aika nopeasti pois muuten. Ei kestä kulutusta yksinään. Putsaavana vahana toimii pohjalla. Toinen autoglymin tuote jota käytän paljon on keltainen vinyl & rubber care. Voi käyttää sisätiloihin muoveihin ja ulkopintoihin muoveihin. Tulee listoistakin kuin uusia. Joskus aikanaan käytin punaista + kultaista yhdistelmää. Silloin en vielä putsannut maalipintaa kunnolla vaan tyydyin pelkkään liuotinpesuun ja sen jälkeen AG punainen + kultainen yhdistelmä. Muistan että tuossa meni aikaa kyllä todella paljon, varsinkin odottamiseen että sai pyyhiä pois. Parempi kesto oli kun piti pidempään pinnassa ennen kuin pyyhi pois. Kesto ei kuitenkaan kovin hyvä. 1-2kk. Vaikkakin kiilto oli hyvä.

Loppuyhteenvetona voisin sanoa, että nyt kun en enää ole jaksanut viime vuosina testailla vahoja niin ainoaksi vahaksi jota käytän on valikoitunut FK1000P. Kestää kesällä ja kestää talvella. Voi käyttää myös vanteisiin. Nimitys 1000p tuleekin käsittääkseni siitä, että kestää lämpöä enemmän (olisiko ollut 1000 astetta fahrenheitia), joten tätä voi huoletta käyttää myös vanteisiin. Olen vahannut omia autojani sekä tuttujen autoja useampaan kertaan tällä ja jokainen on ollut tyytyväinen ulkonäköön ja pesun helppouteen. Varmasti ainakin 20 vahauskertaa purkista on tullut ja vielä on ainetta jäljellä kunnolla. Ei ole tarvinnut yli kolmeen vuoteen ostaa uutta purkkia, ellen ole testaillut huvin vuoksi jotain muuta. Joten hinnalle saa kyllä vastinetta.
Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 MPI -06

Ex-VAG: Seat Leon 1.4TSI 122 Style -13 (Emocion Red), Skoda Fabia 1.4TDI Sport -08

maileri

Paikallisesta s-marketista cars vaha -50% eli hinnaksi jäi 3,45â,¬. Testivoittaja ja halpa hinta on toimiva yhdistelmä.

sambolo

viimeks laitoin collinite 476s, todella helppo levittää ja kiillottaa, helpompi kun esim AG punanen litku.. kestäny myös sen kaks pesua mitä kerenny pestä :D AG kesti ehkä yhen.. pohjia mulla kyllä ei erikoisemmin ole..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Tourano

Lainaus käyttäjältä: maileri - 22.07.14 - klo:13:47
Paikallisesta s-marketista cars vaha -50% eli hinnaksi jäi 3,45â,¬. Testivoittaja ja halpa hinta on toimiva yhdistelmä.

Joskus syksyllä piti vahata eräs auto syyshuollon yhteydessä talvisäilöön viedessä ja ei ollut autovahaa mukana. Jostakin ABC:ltä kävin hakemassa tuota mainittua vahaa ja vahasin auton. Vaha oli työläs kuin jotkut 1990-luvun Korrekin vahat ( ???) mutta tulipahan vahattua.

Alkukesästä kun auto sitten tuli ensimmäistä kertaa pesuun, ihmettelin kuivatessa autosta irtoavaa vaaleaa möhnää. Pikkuhiljaa aloin ymmärtää sen olevan vahaa mutta en muistanut silloin käyttäneeni syksyllä eri vahaa kuin normaalisti.

Aiemmin ei ole koskaan esiintynyt vastaavanlaista vahan irtoamista ensimmäisessä pesussa vaikka auto on välillä päässyt karkaamaan talvisäilytyksestä liikenteeseen ilman pesua.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

maileri

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 22.07.14 - klo:22:14
Joskus syksyllä piti vahata eräs auto syyshuollon yhteydessä talvisäilöön viedessä ja ei ollut autovahaa mukana. Jostakin ABC:ltä kävin hakemassa tuota mainittua vahaa ja vahasin auton. Vaha oli työläs kuin jotkut 1990-luvun Korrekin vahat ( ???) mutta tulipahan vahattua.

Alkukesästä kun auto sitten tuli ensimmäistä kertaa pesuun, ihmettelin kuivatessa autosta irtoavaa vaaleaa möhnää. Pikkuhiljaa aloin ymmärtää sen olevan vahaa mutta en muistanut silloin käyttäneeni syksyllä eri vahaa kuin normaalisti.

Aiemmin ei ole koskaan esiintynyt vastaavanlaista vahan irtoamista ensimmäisessä pesussa vaikka auto on välillä päässyt karkaamaan talvisäilytyksestä liikenteeseen ilman pesua.

Hinta/laatu suhde on kunnossa ja vaha toimii näistä sinun subjektiivisista kokemuksistasi huolimatta.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy