Vanteet

Aloittaja Trixter, 09.10.10 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Newman

Suositelkaapa jotain musta ja hopean väristä paksupuolaista (5?) vannetta, johon sopisi kesärengas kokoa 225/50 tms. Itselläni talvinakit ovat tuota kokoa ja tuntuvat ihan kelvollisilta. En oikein itse ole näihin hommiin perehtynyt, mutta en kaipaa mitään yltiöagressiivista vannetta, vaan jämäkän mustaan (kiiltolistaiseen) A4-autoon sopivan tanssikengän.

Minulla on mielestäni todella typerät vanteet ja renkaat, jotka tuli A4:n mukana. Siis Pirellin kesärenkaat koossa 245/45/R17 Audin jollain kymmenpuolaisella vanteella. Jos jotain kiinnostaa ja/tai haluat lisätietoja, laittakaa privaa. Panen paketin jossakin vaiheessa myyntiin.

En voi kuvitella ajavani noin leveillä läskeillä. Sinänsä paketti on hyvä, että renkaat suojaavat hyvin vanteita. Ja ovat 100 prosenttisen iskemättömät. Ovat siis pian kaupan.

Anteeksi lähes OT.

_156_

^ Jos haussa on 17" vanne, niin tuota parempaa vaihtoehtoa en keksi. Pitkään myynnissä ollut, ei liian yleinen, kohtuuhintainen ja kokoistaan isommalta näyttävä vanne. Mustaa ei ole, mutta puolan sisäosat näyttävät hieman tummemmilta. AEZ Wave 7,5" leveä, et 35.

Tomppis

Yksi hyvä vaihtoehto, puola ei ole kylläkään kovin paksu, mutta Etabeta Tettsut tai Jofiel? Hyvin laadukkaat, kestävät vanteet "pintatakuulla" eli kestää suolat ja kaikki maholliset. Eikä ollenkaan pahan hintanen, 17" jotain ~160 â,¬ kpl.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 06.01.11 - klo:14:06
Yksi hyvä vaihtoehto, puola ei ole kylläkään kovin paksu, mutta Etabeta Tettsut tai Jofiel? Hyvin laadukkaat, kestävät vanteet "pintatakuulla" eli kestää suolat ja kaikki maholliset. Eikä ollenkaan pahan hintanen, 17" jotain ~160 â,¬ kpl.

Kaikki eivät tykkää noista etabetan vanteista mutta omaan makuuni ovat hyvät. Jos otat jommat kummat niin ota Jofielit ovat hieman harvinaisemmat.  ;)

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 06.01.11 - klo:14:33
Kaikki eivät tykkää noista etabetan vanteista mutta omaan makuuni ovat hyvät. Jos otat jommat kummat niin ota Jofielit ovat hieman harvinaisemmat.  ;)

Ei tykkää ei, heitinki apuna kun uutta vannetta haettiin että siinä olisi pari vaihtoehtoa. Itsellä on nykyisessä autossa Jofielit, normi bright silverit, mutta tykkään niistä. Yhdet ainoat oon nähny täällä meidän kulmilla ja ne on "tuningnäyttely" Audissa, vaikkakin kyllä mahd. 19" white ceramic inox, mutta anyway, hienot vanteet kannattaa harkita !

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Newman - 03.01.11 - klo:16:30
Minulla on mielestäni todella typerät vanteet ja renkaat, jotka tuli A4:n mukana. Siis Pirellin kesärenkaat koossa 245/45/R17 Audin jollain kymmenpuolaisella vanteella. Jos jotain kiinnostaa ja/tai haluat lisätietoja, laittakaa privaa. Panen paketin jossakin vaiheessa myyntiin.

Et ole ainut B8-asiakas tuon tuskasi kanssa .....  :(    Ihan sivustakatsojana ei voi kuin ihmetellä mitä on gyntterien takahuoneessa tapahtunut kun 'arpa' antanut renkalle tämän koon ....  ;D  Itse olen myös neutraalin rengastuksen kannattaja (alustan suon kyllä olevan firm enough), linjasi 225/50/17 kuulostaa TOSI HYVÃ,,LTÃ,, allround-touhuun. Minä päädyin (edellisen kopan kanssa) 205/50/17 ratkaisuun.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

xp9

Kertokaapas viisaammat olisiko nuo vanteet sopivat, siis lähinnä että eivät tuu ulos lokareista?
19"x8.5" ET35 renkaat 245/35/19" ???

Markku J

Omasta A4:stä jäi mieleen todella paljon parantunut suuntavakavuus ja olemattomiin hävinnyt uraherkkyys, kun vaihdoin orkkisrenkaat (245/45-17) ja 10 -puolaiset alut näihin:

- S5 Replica -vanteet 8Jx18 ET 45
- renkaat Nokian Z, 225/45-18, "Made in Japan"

Tuollaiset ostaisin edelleenkin ihan ykkösvaihtoehtona omaan autoon.

xp9

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.01.11 - klo:13:40
Omasta A4:stä jäi mieleen todella paljon parantunut suuntavakavuus ja olemattomiin hävinnyt uraherkkyys, kun vaihdoin orkkisrenkaat (245/45-17) ja 10 -puolaiset alut näihin:

- S5 Replica -vanteet 8Jx18 ET 45
- renkaat Nokian Z, 225/45-18, "Made in Japan"

Tuollaiset ostaisin edelleenkin ihan ykkösvaihtoehtona omaan autoon.

En tiedä oliko tämä olevinaan vastaus kysymykseeni vai ihan vaan muuten postaus.

Itse olen jo päätynyt 19" kiekkoon. Lähinnä mieltä askarruttaa tuo 8.5" vanneleveys yhdistettynä ET35:een eli vieläkö ollaan järkevissä rajoissa tuon renkaan lokarin sisällä pysymisen kanssa.
Siihen jos joku osaa vastata järkevästi, niin teen päätökseni noiden vanteiden suhteen.

Flat

Taitaa tulla 14 mm ulommaksi kuin nämä

vasemmalla minun setuppi ja oikealla sinun.

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 11.01.11 - klo:14:02
En tiedä oliko tämä olevinaan vastaus kysymykseeni vai ihan vaan muuten postaus.

Itse olen jo päätynyt 19" kiekkoon. Lähinnä mieltä askarruttaa tuo 8.5" vanneleveys yhdistettynä ET35:een eli vieläkö ollaan järkevissä rajoissa tuon renkaan lokarin sisällä pysymisen kanssa.
Siihen jos joku osaa vastata järkevästi, niin teen päätökseni noiden vanteiden suhteen.

Itse harkitsisin tuohon rengastusta 235/35 R19, 8,5 vanne ei nimittäin välttämättä tarvitse noin leveää rengasta. Toki riippuu haluatko vannesuojaa enemmän, lokarin sisällä pysymistä vai onko kaikelle uraherkkyydelle ym ihan sama kunhan pysyy kaaren sisällä.
Flatti postas tuon kuvan niin jos silmämääränen arvio niin tulee aikalailla tasan lokarin reunaan mutta ei se ainakaan rupea raapimaan kaaria. Eli kiikkukaakku.

E: Pertsan kommentin jälkeen voisin todeta että jopa 9" vanne vois olla passeli, enkä usko että ET ois liian pieni, sillä voisi saada itseasiassa parhaan ulkonäön. Siihen sitte 245/35 19 kumi niin ois hyvä. ;)

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 11.01.11 - klo:13:10
Kertokaapas viisaammat olisiko nuo vanteet sopivat, siis lähinnä että eivät tuu ulos lokareista?
19"x8.5" ET35 renkaat 245/35/19" ???
No mulla on juuri 8,5" ET35 kesävanteet (koko tosin 18" mutta sehän ei vaikuta asiaan). Ei tule liian ulos, itse asiassa olis ehkä vielä hiukan varaa tulla muutama milli enemmänkin ulos.

EDIT: Näkyy esim. tuossa kuvassa

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.01.11 - klo:14:37
Taitaa tulla 14 mm ulommaksi kuin nämä...
Flat, mikä leveys ja ET sulla on noissa kesävanteissa?

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 11.01.11 - klo:15:01
Flat, mikä leveys ja ET sulla on noissa kesävanteissa?

Lukee tuossa "läpileikkaus-kuvassa", eli 8" näyttäis olevan..

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 11.01.11 - klo:15:03
Lukee tuossa "läpileikkaus-kuvassa", eli 8" näyttäis olevan..
Niinpä näytti olevankin. Mutta jos vertaa 8" ja 8,5" vannetta joissa molemmissa ET35, niin 8,5" vanne tulee hiukan reilu 6mm lähemmäs lokasuojan reunaa (eli puolet vanteen leveyksien erosta kun ET on sama)

xp9

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.01.11 - klo:14:37
Taitaa tulla 14 mm ulommaksi kuin nämä
vasemmalla minun setuppi ja oikealla sinun.
Eikö tuo sinun setappi aiheuta jo kohtuullista mittariheittoa?

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 11.01.11 - klo:14:59
No mulla on juuri 8,5" ET35 kesävanteet (koko tosin 18" mutta sehän ei vaikuta asiaan). Ei tule liian ulos, itse asiassa olis ehkä vielä hiukan varaa tulla muutama milli enemmänkin ulos.
EDIT: Näkyy esim. tuossa kuvassa
Täydellistä, kiitos :)

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 11.01.11 - klo:15:07
Niinpä näytti olevankin. Mutta jos vertaa 8" ja 8,5" vannetta joissa molemmissa ET35, niin 8,5" vanne tulee hiukan reilu 6mm lähemmäs lokasuojan reunaa (eli puolet vanteen leveyksien erosta kun ET on sama)
6mm itsekin laskeskelin jos tosiaan sama ET. (0.5"/2 inch2cm ~ 6mm)

Pertsa

^ja nuo mun renkaat on 225 siinä kuvassa, eli hyvin menevät 8,5" vanteelle noinkin "kapeat" renkaat.

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: xp9 - 11.01.11 - klo:15:13
Eikö tuo sinun setappi aiheuta jo kohtuullista mittariheittoa?
---

En tiedän miten audissa käyttäytyy itselläni kun vaihdoin nykyiseen autooni 205/55R16 - 225/40R18 niin mittariheittoa ei ollut kuin km/h verran, tämä testattu kolmen eri puhelimen GPS, noin 15-20 krt viiteen-kuuten eri nopeusnäyttöön. Elikkä harhaluulo siitä että kun vannekoko kasvaa niin tulee mittariheitto ei pidä paikkaansa, jos tätä haet. Mutta toisaalta kun tekee tuota testailua eri gepseihin ja näyttöihin ym, saa melko luotettavan heiton joten voi päästellä sen verran sitten "ylinopeutta"

Flat

tuo mun setuppi 225/40R19 aiheuttaa heittoa jinkin verra, muistaakseni kuitenkin alta 2%.

Flat

kannattaa muuten perustaa laskelmavertailut aina peruskumiin 225/55R16.

tuossa vielä kertaukseksi yksi laskuri

http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp

xp9

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 11.01.11 - klo:16:23
En tiedän miten audissa käyttäytyy itselläni kun vaihdoin nykyiseen autooni 205/55R16 - 225/40R18 niin mittariheittoa ei ollut kuin km/h verran, tämä testattu kolmen eri puhelimen GPS, noin 15-20 krt viiteen-kuuten eri nopeusnäyttöön. Elikkä harhaluulo siitä että kun vannekoko kasvaa niin tulee mittariheitto ei pidä paikkaansa, jos tätä haet.
Kyse siis matematiikasta eikä harhaluuloista. Tuolla sinun setupilla ero on todella minimaalinen.
205/55/16 halkaisija 632, kehä 198.5cm
225/40/18 halkaisija 637, kehä 200.1cm
Eroa 0.8% eli tuo 1km/h pitää paikkansa noin 100km/h vauhdissa.

Samalla todistin itselleni, että 19" koossa 245/235 samalla profiililla on "ihansama" eli eroa 1.2%.

fourvalve

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.01.11 - klo:16:42
kannattaa muuten perustaa laskelmavertailut aina peruskumiin 225/50R16.

tuossa vielä kertaukseksi yksi laskuri

http://www.rimsntires.com/rt_specs.jsp

Peruskumi on 205/60-16 tai 225/55-16 joka on useammassa A4 vakiona.
BMW z4 3.0i roadster

Flat

oho, niinhän se olikin....eli 55

xp9

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 11.01.11 - klo:16:46
Peruskumi on 205/60-16 tai 225/55-16 joka on useammassa A4 vakiona.

Näihin edellämainitulla 205/55/16 kumeilla eroa onkin jo 3.1%.
Sporttipaketin 245/45/17 kumeilla on muuten täsmälleen sama halkaisija kuin 205/60/16 kumeilla.

Flat

niin, missäs tuollaista 205 rengastusta on nelosen alla tarjolla ?

eikä tehtaan kumi ole aina 225/55R16 ?

fourvalve

Rekisteriotteen ensimmäinen kokovaihtoehto on 205/60-16, suurimmassa osassa ainakin 1.8tfsi ja 2.0tdi on tämä koko "vakiona" 225/55-16
BMW z4 3.0i roadster

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.01.11 - klo:16:57
eikä tehtaan kumi ole aina 225/55R16 ?

Näinhän se on, sport-paketin mukana tulee 245/45 R17 renkaat.

Muita vierintäkehältään vastaavia malleja ovat 205/60 R16, 225/50 R17, 225/45 R18, 245/40 R18, 225/40 R19, 245/35 R19, 255/35 R19, 255/30 R20 ja 265/30 R20.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tomppis

Niin itsellänihän ei ole Audi, ei sinne päinkään. Se on lujaa Toyota laatua millä tällä hetkellä ajan, siksi otin esimerkiksi 205/55, jos joku sitä ihmetteli, että mistä moisen revin.
Flat, tiedän että se perustuu matematiikkaan. Sen verran rengasliikkeessä on asiakkaille noita normeja katsellut, laskuja laskenut ymym. Monilla on vain semmonen oletus, joka on "isompi vanne/rengaskoko, enemmän mittariheittoa" tai ainakin itse olen moiseen törmännyt useasti.
Niin ja ihan tässä kaikelle kansalle tiedoksi johon olen myös törmännyt. Moni ajattelee perusrengastuksessakin että "no jos laittaisin vähän kapeammat tai matalaprofiilisemmat ois hyvä niin mitä ois tarjolla" -niin kannattaa katsoa kantavuus. Vaikka akselimassat ym ois alle tietyn kantavuuden, mutta rengasta ei suositella KO. autoon niin sillon sitä ei kannata laittaa siihen. Monet ihmiset on tullu moisella periaatteella että kapeampi on kivempi ajaa koska ei ota uriin (jopa 185/65R15 kokoisessa on haettu kapeampaa) ja niille saa vääntää ettei rengas sovellu autoon. Toivottavasti nyt joku edes tajusi mitä kirjotin. :D

E: 235/35R19 mitä ehdotin aiemmin ei ilmeisesti riitä kantavuudeltaan, en sen enempää ottanu selvää asiasta, heitin vain xp9 pulmaan uuden koon. Elikkä taitaa se 245/35R19 olla se oikea vaihtoehto. :)

Newman

Auttakaa hölmöä maalaista, joka ei jummarra vannejutuista mitään. Minulla on ne sporttipakettiin kuuluneet typerysrenkaat vanteineen (245/45/R17 Audin 10-spoke). Voinko hyödyntää noita vanteita jollain järkevämmällä rengaskoolla? Että siis ostaisin noille vanteille uudet kumit, jotka olisivat vähän kapeammat ja ilmavammat? Auttakee!  ???

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Newman - 11.01.11 - klo:19:39
Minulla on ne sporttipakettiin kuuluneet typerysrenkaat vanteineen (245/45/R17 Audin 10-spoke). Voinko hyödyntää noita vanteita jollain järkevämmällä rengaskoolla?

Nuo vanteet on 8" leveät, että kyllä niille 225/50R17 voi venyttää päälle.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy