Alfa Romeo

Aloittaja _156_, 02.12.09 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

tsiih

Lainaus käyttäjältä: makkis - 13.01.12 - klo:22:44
Mutta, jos lähdetään lomareissulle tai huviajelulle, niin Alfa on loistava ja nautinnollinen kone. Kauniskin. Joku sielu näissä on.
Olipa herkistävästi sanottu  :o Tosin aloin juuri syömään koirani kanssa samoja lääkkeitä mutta kuitenkin lämmitti.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 14.01.12 - klo:06:32
Olipa herkistävästi sanottu  :o Tosin aloin juuri syömään koirani kanssa samoja lääkkeitä mutta kuitenkin lämmitti.

Mies tasapaksussa Golffissaan tarviikin lääkkeitä, jos meinaa samaan fiilikseen päästä kuin Alffassa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Quality

LainaaMies

;D

Ehkä nainenkin?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

toukopouko

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 14.01.12 - klo:06:32
Tosin aloin juuri syömään koirani kanssa samoja lääkkeitä mutta kuitenkin lämmitti.

;D Melkein kahvit näppiksellä. Sielu...

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 14.01.12 - klo:06:48
Mies tasapaksussa Golffissaan tarviikin lääkkeitä, jos meinaa samaan fiilikseen päästä kuin Alffassa.

Täällä on ex-alfistina päästy nyt vielä parempaan fiilikseen, ja ilman lääkkeitä. ;D

Quality

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 14.01.12 - klo:09:59
Täällä on ex-alfistina päästy nyt vielä parempaan fiilikseen, ja ilman lääkkeitä. ;D

Mutta eikös se lääke ("valkea paholainen") ole jo nautittu?  :D
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 14.01.12 - klo:06:48
Mies tasapaksussa Golffissaan tarviikin lääkkeitä, jos meinaa samaan fiilikseen päästä kuin Alffassa.
Saan nauttia sitä fiilistä töissä ihan tarpeeksi kiitos! Joten nou tänks  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

makkis

Niin, arkiajot meillä mennään vanhalla 5-bemulla ja syynä tilat. Jotain kuvastaa kuitenkin se, että vanhempi tyttömme, reilu kolme vuotta, pyytää usein että voitaisko lähteä Alfalla, jos ei asialle, edes huviajelulle  :D

Aikoo kuulemma rakentaa pesulan alffaa varten ja lämpimän tallin. Tytöllä itsellään on hoppyhallin akkutoiminen avobemari joka on kuulemma "cool" laite mutta Alffan ostisi jos lotossa voittaisi  ;D

Vitsi näiltä tenavilta tulee legendoja....

Cyclic Stig

Giuliettakin tulee saataville (ainakin jossain päin mualimaa) kaksoiskytkinlaatikolla.

Tässä jonkinlaista koeajoa.

Yksi asia tuossa kiinnitti huomiota. Kyseessä on ainakin tuon jutun mukaan kuivilla kytkimillä varustettu loota mutta kestää(?) huomattavasti suuremman väännön kuin VAG:n vastaava. Testatussa dieselkoneessahan on 350nm.

Ehken ihan ekana olisi tilausjonossa kuitenkaan. Laatu-/ kestävyysraportteja odotellessa... ::)

hosee

Tullut suomessakin hinnastoon jo ennen vuoden puolta väliä, mutta käytännössä noita sai lähempänä loppuvuotta. Japanin tilanne vaikutti kuulemma joidenkin kriittisten komponenttien saatavuuteen. Viime kesänä ei koeajoautoja löytynyt ja toimituksia lupailtiin 6-8kk kuluessa. Tosin tällöin puhuttiin vain bensakoneista, diiseleiden parina tuon luvattiin tulevan tarjolle joskus tulevaisuudessa.

Kävin testaamassa 170hv bensa TCT:n joulukuun alkupuolella n. puolen tunnin pikakoeajon merkeissä. (Viime keväällä tuli italiassa ajeltua viikon verran vuokraamon diesel Giulettalla, joten vajaan parin tuhannen kilometrin kokemuksella ajettavuuden osalta tiesin kaiken olevan enemmän kuin kunnossa.) Hieno laatikkohan tuo oli. Mielikuvaksi jäi että vaihdot olivat ainakin DSG7:tä pehmeämpiä ja sivistyneempiä, mikä viitannee siihen että TCT sallii kytkimelle vähän enemmän luistoa vaihdon yhteydessä. Erityisesti tuon huomasi paikaltaan liikkeelle lähdettäessä. DNA:n D-asennossa käytös oli varsin tempperamenttista kaasupolkimen terävyydestä ja turbo-viiveestä johtuen. Ensimmäisen reilun puolen sekunnin aikana ei tuntunut tapahtuvan mitään, ja sitten yhtä äkkiä veto on päällä ja samaan aikaan turbo on astunut kunnolla peliin. Pari kanssa-autoilijaa varmaan luuli että yritin haastaa heitä viivalle....

Hieno peli, tällä hetkellä suunnitelmana olisi syksylöä vaihtaa CC Giuliettan 170hv bensa TCT:hen. Ellei sitten syksyyn mennessä myös Giulietta QV:ta saisi TCT:llä :)
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Cyclic Stig

^Ok, kuullostaa ihan lupaavalta. Kovin paljon en tosin laskisi Italiaanojen tekeleiden kestävyyden varaan. Tietenkin poikkeus vahvistaisi säännön. :D

Sen takia tuon koeajon lähinnä postasin kun ei noita tuplakytkintomaatteja vielä VAG:n lisäksi monilla muilla ole, varsinkaan "kansanautoluokassa". Fordilla toki ollut omansa jonkin aikaa, Hyundai/ Kia:lta kaiketi tulossa omansa pikapuolin. Bemarin ja Porschen lootat taas on kiinni sen hintaluokan vehkeissä, että niitä ei ihan jokainen tuulipukukansalainen ostele.

hosee

Alkuun ajatuksena oli vaihtaa talouden Golf Guilliettaan ja lievittää siten tuskaa siitä että omaa CC:tä pääsee vaihtamaan vasta ensi syksynä. Sitten samoihin aikoihin sattui The Beetlen ennakkojen yhteydessä järjestynyt 2.0T DSG Sport-version koeajo, ja aika kaupat tulikin tehtyä siitä :D Nyt pitää kärvistellä ja odottaa koska sille luvattaisiin edes joku toimitusaika-arvio. Kesän korvilla pitää palailla asiaan Guillietan kanssa. Viime kevään italian turneella jo päätin että sellainen taloon tulee, mutta jäin odottamaan TCT:n myyntiin tuloa.

Pikkuisen tuon TCT:n kohdalla tuo luotettavuus kyllä itseäkin mietityttää; liikkelle lähdettäessä turbon potku tulee D-asennolla niin samoihin aikoihin kun kytkin tarttuu kiinni että kytkin joutuu tuossa varmasti melko koville.
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

makkis

Tämän talven pohjat Alfalle, -33,5 astetta. Siinä tuo toimii kun muutkin laitteet. Vastoin yleisiä käsityksiä ovet toimii, lukot toimii, ikkunat toimii ja ylipäätään ei mitään ongelmia. Nyanssina aamun työmatkalta poimin viitostieltä kyytiin työmatklisen, jonka A4 B8 oli pakkaseen hyytynyt. No, se oli diesseli mutta kohtalon ivana rampilla, josta kaupunkiin menimme, oli hinurin lavalle nousemassa A4 B7. En tiedä oliko diesseli vai bensa, mutta pientä herjaa merkstä annoin.

Eikä tässä vilä kaikki, dunikaverin piti lähteä aamulla kyssiin synnyttämän, mutta Audin kommentti oli "kevväämmällä" mutta pari viikkoa pakkasessa seissyt Vojageri mholli tuonkin reissun  :D

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: hosee - 31.01.12 - klo:23:28
Alkuun ajatuksena oli vaihtaa talouden Golf Guilliettaan ja lievittää siten tuskaa siitä että omaa CC:tä pääsee vaihtamaan vasta ensi syksynä. Sitten samoihin aikoihin sattui The Beetlen ennakkojen yhteydessä järjestynyt 2.0T DSG Sport-version koeajo, ja aika kaupat tulikin tehtyä siitä :D Nyt pitää kärvistellä ja odottaa koska sille luvattaisiin edes joku toimitusaika-arvio. Kesän korvilla pitää palailla asiaan Guillietan kanssa. Viime kevään italian turneella jo päätin että sellainen taloon tulee, mutta jäin odottamaan TCT:n myyntiin tuloa.

Pikkuisen tuon TCT:n kohdalla tuo luotettavuus kyllä itseäkin mietityttää; liikkelle lähdettäessä turbon potku tulee D-asennolla niin samoihin aikoihin kun kytkin tarttuu kiinni että kytkin joutuu tuossa varmasti melko koville.
Hiihtoloman merkeissä hiihtelin Airportin Autokeskukseen ja eksyin kokeilemaan Giuliettaa. Sepäs oli mukava kokemus. Eli 1,4 multi kaksoiskytkinvaihteistolla. Miellyttävä liikkujainen, ehkä 170hv tuntui voimattomalta mutta muuten pysyi oikein hyvin lapasessa, ja tunne oli että auto tasan tarkkaan meni sinne mihin halusin. Pelleilyn puolellehan, tai ainakin yrittämiseen se siis välillä meni. Mistä myös tykkäsin oli hallintalaitteiden saatavilla olo sekä ajoasento. Ã,,ärimmäisen hyvä sellainen. Varustelutkin olivat ihan kattavat. Mikä ärsytti oli tuo meluisuus. Jossain määrin otti pannuun turhan terävä sisälle kantautunut ääni. Toisaalta sehän tässä Volvossa on että se opettaa liian hyvälle.

No summasummarum, ajattelin kesän tultua ehdotella mammalle että kokeilla voi italialaista tammaakin.

Sinällään mieltä ja hermoja polttelee yhä edelleen tuo tulossa oleva DSG 1.4tsi Beetle. Se että onko viisovinen kuitenkin turhan perinteinen jos toisella puolen on übermukava Beetle. No ei heitetä kirvestä kaivoon saatikka anoppia. Parempi olla vaihtoehtoja:)

Cyclic Stig

^Pelasiko tuo TCT-laatikko mielestäsi hyvin ja fiksusti?

hosee

Lainaus käyttäjältä: Anshjelm - 23.02.12 - klo:20:54
Miellyttävä liikkujainen, ehkä 170hv tuntui voimattomalta mutta muuten pysyi oikein hyvin lapasessa, ja tunne oli että auto tasan tarkkaan meni sinne mihin halusin.

....

Mikä ärsytti oli tuo meluisuus. Jossain määrin otti pannuun turhan terävä sisälle kantautunut ääni.

Niin se maailma muuttuu; muutama vuosi sitten luvut 170hv, 250Nm ja 0-100mk/h 7.7s tuskin olisivat synnyttäneet kommentteja voimattomuuden tunnusta. Ainakaan viisiovisessa perheautossa... Eihän sulla vaan ollut lipsahtanut DNA-kytkin A-asentoon....? :)

Rengasmelusta moni on moittinut. Itselläni ei tuosta ole kokemusta; italiassa tienpinnat tuntuvat olevan täkäläisiä sileämpiä ja rengasmelu siten vähäisempi. Suomessa heitetty koeajolenkki taas tuli tehtyä kitkarenkailla varustetulla autolla....
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 23.02.12 - klo:22:12
^Pelasiko tuo TCT-laatikko mielestäsi hyvin ja fiksusti?

No se toimi ihan ok. Kylläkin jotain arpomisenpoikasta taisi olla. Ei seattimen dsg:llä tuollasta.

...
Testasin itseasiassa kaikkia asetuksia ja vähän voimaton tunne tais jäädä.

makkis

Eilisaamuna viimein aamullakin oli plussalla eli kevät tulee ja Alfa alkaa toimimaan...

No, talven pakkasennätys jäi lukemaan -35,8 eli leuto talvi viime vuoteen verrattuna. Mitään kommervenkkejä tai vikoja tuo ei ilmaissut. Pahvia en laittanut syylarin eteen, olisi pitänyt, lämpöä vaan ei nykytapaan piisaa -25 ja alle kun moottori ei vaan lämpiä.

Lukkoja tai tiivisteitä en hoivaillut, tankkasin vaan ja toimi kuin junan vessa.

Vikojen osalta, koska ne loisti poissaolollaan, sanosin hyvä talviauto. Nyt sohjokelillä vaan konkretisoitu tuo onneton vetopito. Takavetoihin tottuneena ei vaan voi tajuta, kuinka onnettomia vempuloita nämä etuvedot ovat. Renkaat on uudet nastat ja Alfan perkeleessä saa luistoneston pois mutta esp jää häsläämään taustalle ja etuveto vimputtaa ties minne sohjossa ja esp puuttuu peliin koko ajan. Jos saisi espinkin pois, ei tuomioni olisi yhtä karu. Etuvedolla pilattu hyvä talviauto. Ei ansainne paikkaansa perheessä talvela 2013... Paitsi hurmaa se taas kesällä...

Emil Eagle

Talsa referoi jonkun koeajoa TCT:stä. Vaikuttaisi vaativan vielä jonkinlaista hienosäätöä?

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/11/alfa-romeo-giulietta-vaatii-kuskilta-ymmarrysta/201224585/304?rss=t134
Kiitokset mukavasta foorumista.

vandrock

Pakko myöntää. Iso VW on järkevyyden takia: kaikki toimii oikeaoppisesti, mahtuu perhe ja tavarat. Hieno ajaa, fiksua tyyliä, liikahtaakin, paha kritisoida mistään. Parempaa autoa on turha hakea. Vain yksi puuttuu ja sen mukana kaikki... juuri se sielu. Siksi vielä joskus Alfa-Romeo. Sitä eivät biittaa edes saman konsernin kalliimmat härpäkkeet, sillä sielua ei saa rahalla.

makkis

Nyt on kelit taipuneet plussalle ja äsken kävin 200 km siivun tarpeeseen ajamassa. En osaa selittää sitä fiilistä, pakko oli räpsiä kuvia ajosta mutta fiilis oli vaan huippua. Ei herjoja, tuntuma tiehen kroppaa myöden, hyvä olo ja ajamisesta vaan nauttii. Boset soi kovaa ja elämä hymyilee.

Paluumatkalla kyydissä oli anoppi eli nova soi hiljaa ajettiin rajoitusten mukaan. Silti kamera räpsähti ja kruunuksi kaupunkiin tullessa piiip piip motor control failure go to dealer... No, aamulla Alfa menee puoliolle, jahka palautuu niin resetoidaan.

Sielukkuutta! Ihanaa!

Marko_K

Alfan upea klassikon uusintapainos Disco Volantesta on ainakin kuvissa kaunein auto, jonko olen nähnyt pitkään aikaan.



http://wot.motortrend.com/touring-superleggera-alfa-romeo-disco-volante-appears-before-geneva-debut-176287.html

makkis

Pakko olla vaan taas kyyninen tuotannon suhteen.

Ulkonäön osalta jaan mielipiteesi.

Pertsa

#323
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 30.03.12 - klo:11:12
Alfan upea klassikon uusintapainos Disco Volantesta on ainakin kuvissa kaunein auto, jonko olen nähnyt pitkään
Ã,,kkiseltään vilkaistuna tuli etäisesti (hyvin etäisesti) mieleen Jaguar E-type. E-type on niin omituiset mittasuhteet omaava auto että ehkä juuri sen takia se on niin törkeän hieno. Samaa en kyllä voi sanoa tästä Alfasta, jotenkin ei toimi tässä. Ehkä se on vaan mun ennakkoluuloja tms. kun en ole koskaan pitänyt alfoja mitenkään kauniina autoina, toisin kuin useimmat  :-\

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 31.03.12 - klo:21:35
Ã,,kkiseltään vilkaistuna tuli etäisesti (hyvin etäisesti) mieleen Jaguar E-type.

Ei varmaankaan mikään ihme. Joidenkin väitteiden mukaan alkuperäinen Disco Volante vuodelta 1952 oli vahvasti vaikuttamassa E-Typen muotoiluun.

nemos

Lainaus käyttäjältä: makkis - 31.03.12 - klo:21:15
Pakko olla vaan taas kyyninen tuotannon suhteen.

Alfa Romeollahan ei ole mitään tekemistä tämän kanssa, vaan uutuutta valmistaa ja myy kovaan hintaan koripaja Touring Superleggera.
Volvo XC60 T8 Inscription

makkis

Vuoden Alfa kokemuksella voin sanoa, että jos et ole sosiaalinen immeinen, jätä merkki väliin. Vi....u joka paikassa joku spede alkaa kertaamaan Alfan historiaa ja sen käänteitä suvussa plus toki käymään läpi essonbaariongelmat talvella... Huoh... Keskivertovaginaa paremmin nämä talvella pelaa eli ei näissä mitään hypeä ole. Toimii ja hyviä ajaa. Jopa ovet aukeaa, myös talvella  ;D

K70

No varmaan siellä Lepajoella, mutta täällä syrjä-Suomessa ei sellaista autoa ole olekaan, että kukaan tulisi sanomaan siitä mitään.

Tänäänkin katoin aamuruuhkassa, kuinka Bentley ei herättänyt minkäänlaisia reaktioita jalankulkijoissa tai kanssa-autoilijoissa.

ps. Eipä ole Audissa ollut ongelmia ovien(kaan) kanssa.  ;)

makkis

Totta varmaan, vaikka kylällä on pätkäquattro alumiinipannulla (ja Bentley) niin mopopojat saa kiksejä perhealphasta....

Highland wanderer

Varmaan nykyään Alfaromeot on ihan hyviä autoja siinä kun volkkaritkin. Vanha maine vain on sitkeässä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy