Alfa Romeo

Aloittaja _156_, 02.12.09 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

makkis

Minäkin olen lueskellut ettei 159 tarjoa ajettavuudeltaan samaa fiilistä kuin 156, mutta perskele kun uusia/uudempia 156:ia ei ole olemassakaan kun tämä omani... Lienee viimeisimpiä maassamme myytyjä, kun 159 oli jo saatavilla tuolloin.

Markku J:lle sen verran alfaoppia, että tämä 2.0 JTS ei ole alitehoinen ja on aito italalainen tekele, itseasiassa aika tämänpäivän vapariteknologiaa. Kiertää korkeala ja kovaa kuin twinsparkki mutta vääntää silti alhaalta kuin muuli. Paljon hienompi teos kuin vikkapa vaginan 2.0 FSI. Ei toki mikään tykki ole 65 hv auto, realiteetit ne on tässäkin. 159:n 2.2 JTS taas on alitehoinen peltomoottori, jolla ei ole alfan tai italian kanssa mitään tekoa. Kone on jenkkiperäinen GM tuote, jota löytyy yleisesti mm. Omegoista suomessa. Ei kerrä, ei väännä, tekee vaan työnsä.

Vaan kun tuo 159 n motoilultaan yksi kauneimmista koskaan näkemistäni auoista, niin mieli tekee viimeiiä BTi koneisia malleja. BTi on täysin verrattavissa vaginan tsi/tfsi konisiin, joskin BTi kiertää. Motronicia voi softata joten tuosta saisi kai kilhakan ajokin?

Tosin, talvi lähestyy ja voihan paluu pempeleiriin tulla helposti ensilumien myötä....

tn62634

Mutta BMW:n hinnalla saa jo aika paljon uudempaa Alfaa...

Markku J

Tuo alitehoisuus vaan tuli mieleen, kun tänään käskytin Bemua (3.0 litraa ja 204 hv tehoisena) Tampereelle ja takaisin. Sen kanssa pärjää, mutta yhtään pienempää vaparia en hyväksyisi itselleni. Kick down kuljettaa autoa ohituksiin, mutta ei mitenkään erityisen voimallisesti. Mahtaa olla tilanne vielä surkeammin tuon vanhan Alfan kanssa ?

makkis

Joo toki saa, mutta vanhakaan pempe ei rämise ja resonoi kuten uusi Alfa.... Mutta joku tässä Alfassa vaan on tunnepuolella, joka minuun vetoaa.

Omassa tapauksessa tuo hinta nyt ei ole se ykköspointti, toki minulla ei ole varaa sadantonnin autoihin mutta tarkoitan siis sitä että jos mieileinen pempe maksaisi vaikkapa 30keur ja enemmän miellyttävä Alfa 5keur, niin ei minulla olisi ongelmaa ajaa tuolla ykköstonnien laitteellakaan, vaikka kukkaro sietäisi kalliimmankin. Auto ja fiilis määrää, ei hinta. Toki jos olisi taloudellisesti riippumaton, niin fiiliksiä loisi aivan muut laitteet kuin alfa  ;D

Tikka

Markku J on tainnut vaan päästä tottumaan liian tehokkaisiin autoihin. ::) Kyllä Suomessa pärjää vähemmälläkin, ja helposti.

eGetin

Juu on kyllä persdyno nollausta vailla, omalla Golfillakin saa kortin oikeastaan ihan huomaamatta laakista hyllylle huonolla tuurilla, jos sattuu ohittamaan nasta laudassa jotain vekotinta. Eri juttu jos Markku J tykkää vetää tuota Hki-Tre -väliä 200km/h lasissa :D

makkis

Niin, kyllä itselläni alaraja on paljon alempana kuin Markku J:llä. Muutama kesä takaperin ajelin päivän kaverivainaan 1.6 FSI Oculla ja maantiellä tuo ihan oikeasti ahdisti, kun vaan tehoa ei ole, en edes tiedä tuon arvoja. Ahisti kuitenkin, mutta liikenteen rytmissä pysyi, nipin napin.

Hetken aikaa mulla oli se 2.5 vapari volle v70 ja ohitukset silläkin ahisti, en senkään tehoja tiedä, mutta toisin kuin oculla, vollella ei tullut tunnetta jalkoihin jäämisestä.

Mää luulen että omalla kohdalla raja kulkee jossain kymmenessä sekunnissa nollasta sataan, sen pitää mennä ilman koneen kiduttamista, normikiihdytyksellä. Mein vanha pempe taitaa paperilla mennä 10,2 ja kun joka päivä maantielle liittyy, niin komsii komsaa ahistaako tuolla... Alfa menee speksien mukaan 8,2 ja sillä ei minua ahista yhtään kun pintakaasulla pääsee liikenteen rytmiin.

Markku J

Tehoihin tottuminenhan tässä on se juttu. Se kuuluisa Persdynon nollaus. Minulla tuo 3-litrainen 204 hv vapari on nyt siinä sietorajalla. Meneehän se tarpeeksi, kun kick downilla kiljuttaa, mutta ei se mitään elämyksiä tarjoa muuten, kuin äänten muodossa, mikä 3 -litran kuutosesta on kuitenkin OK. En voisi tällä hetkellä itselleni kuvitella normiautoa 2 -litraisella vaparilla - se on TOSI surkea, kun on tehokkaampiin tottunut.

jalkkis

Kyllä te ootte Kermaperseitä ;D

Mun edellinen VAGgine oli 75hv VW Polo. Sillä pysyttiin täysin ongelmitta muun liikenteen vauhdissa ja mentiin rekoistakin ohi 2-3 hlön kuormalla. Enkä muuten koskaan myöhästynyt mistään auton takia ;)

Kapa

Aikoinaan sanottiin kun joku puhui poskettomia, että puhuu ilman alahuulta! Jos ei Suomessa Tampereelle pääse kivutta ilman 200 hevosvoimaa, niin kannattaa katsoa peiliin, eikä tulla posottamaan asiaa nettiin! Mutta kukin tavallaan. Mutta ainakin Suomen lainsäädännön puitteissa tuollainen on todella käsittämätöntä.

Markku J

Tampereelle pääsee perille toki vähemmälläkin, mutta minun alalimiitti autoilleni alkaa olla tämä 204 hv vapari, jossa ei ole diesel -vääntöä. Jos pitää ohittaa, niin koneessa pitää olla paukkua. Tämä vapari on siinä ja siinä siedettävyydeltään.

tn62634

Sitten alkaa olla paukkua, kun kaasun painaminen pelottaa... ;)

makkis

LainaaSitten alkaa olla paukkua, kun kaasun painaminen pelottaa...

Pitää paikkaansa. Naapurin 1000/1000 pempe alkaa olla nipussa ja pitäisi viedä se säätöön kaverin penkkiin. Tuollaisen jos saa pelaamaan sinne päinkään mihin se teorissa kykenee, niin tässä meillä auto jossa on paukkua  :D

Koppahan on e34 M5.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.08.11 - klo:21:27
Tampereelle pääsee perille toki vähemmälläkin, mutta minun alalimiitti autoilleni alkaa olla tämä 204 hv vapari, jossa ei ole diesel -vääntöä. Jos pitää ohittaa, niin koneessa pitää olla paukkua. Tämä vapari on siinä ja siinä siedettävyydeltään.

Nämä on aina näitä jossitteluja ja tottumiskysymyksiä. Itse isoon bensavapariin tottuneena en taas mistään nimessä sitä dieseliin vaihtaisi. Diesel-vääntö kun ei ole mitään verrattuna ison bensavaparin vääntöön. Samalla tapaa se potkukin hiukan loistaa poissaolollaan ja kierroalue on kapea kuin huippumallin vyötärö. Ongelma on se, että jos oikeasti tästä haluaisi ripeämpää menoa, niin pellin alta pitäisi löytyä 5:lla tai mieluummin jopa 6:lla alkava hevosvoimamäärä. Tarviiko tämmöistä oikeasti liikenteessä, etenkin Suomessa? Ei missään nimessä. Itse en voisi kuvitella edes tilannetta Suomessa, jossa oikeasti tarvitsisin enemmän tehoa kuin 200hp, oletuksena, että alla on normaali perheauto. Sadalla hepallakin liikuttaa pikkuista autoa ihan kivasti, vaikka kyydissä olisi 4 aikuista, kunhan muistaa tämän ohituksissa.

POSSU

Kaipaan silti isolohko/pikkulohko+paxton aikoja...

VWonderman

Vaikka nyt nämä tehokeskustelut ei oikein Alfa-topicin alle sovi niin...

Pitäisikö liian tehokkaat autot kieltää?

;D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

pokkus

Oli kyllä harvinaisen rasittava video katsoa, vaikka osittain siinä ihan asiaakin puhuttiin. Se on kyllä totta, että ei sitä tehokasta autoa oikeasti Suomessa voi juuri mitenkään muuten perustella kuin mukavuustekijänä ja niinä pieninä kikseinä, joita saa esim. ramppikiihdytyksissä, oletuksena että autolla ajetaan 100 prosenttisesti lain mukaan kuten tuossa videossakin asiaan viitattiin. Taisi videon tekijällä olla jotain Bemaria vastaan, kun se niin silmätikuksi jutussa otettiin.

RoccoScientist

Olenko yksin mielipiteineni, jos sanon videota kuvanneen kuskin tehneen muutaman vähän turhan hazardin ohituksen?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tn62634

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 26.08.11 - klo:03:50
Se on kyllä totta, että ei sitä tehokasta autoa oikeasti Suomessa voi juuri mitenkään muuten perustella kuin mukavuustekijänä ja niinä pieninä kikseinä, joita saa esim. ramppikiihdytyksissä

No, ei pelkästään Suomessa. Aika harvassa maassa enää saa ajaa niin paljon kuin autolla pääsee ja uskaltaa.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 29.08.11 - klo:11:21
Olenko yksin mielipiteineni, jos sanon videota kuvanneen kuskin tehneen muutaman vähän turhan hazardin ohituksen?

Et luultavasti ole, itse katsoin ihan samaa :) Ne tosin varmaan tarkoituksella valittu juuri tuohon ja näyttäisi, että videot otettu netin syövereistä eikä videon tekijä ole siis itse autollaan kyseisiä pätkiä ajanut.

Peeveli

Vaikuttaa vahvasti siltä, että VW ostaa lähitulevaisuudessa Alfan:

http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Industry-News/Three-new-Maseratis-coming-in-quick-succession---Marchionne/

Eli myydään jos maksetaan tarpeeksi. Volkkarilla on rahaa, ja koska sen pomolla on tähtäimessä merkin saaminen talliin, niin varmasti ladotaan seteleitä tiskille sen verran että nimi tulee myyntipaperiin.

Eli tässähän ajetaan jo nyt ennakoivasti konsernivehkeellä! :D

Peeveli

Uusimmassa TM 22/2011 on lehden käyttötestiautoista juttua. Uusimmista tulokkaista on väliraportit. Mukana on myös Giulietta Multi Air, jolla ovat ajaneet 37 tkm viime helmikuusta alkaen. Ainoa vika on juuri alkanut etuoven kaiuttimen pätkiminen, muita vikoja ei ole ollut. Kehuivat ajettavuutta, jousitusta, moottoria ja kulutustakin. Saas nähdä meneekö loppumatkakin yhtä vähin murhein.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.11.11 - klo:07:24
Vaikuttaa vahvasti siltä, että VW ostaa lähitulevaisuudessa Alfan

Toivotaan kuitenkin, että volkkarin muotoilijat pysyvät visusti erossa alfan suunnittelusta. En haluaisi nähdä niin umpitylsää sisustusta alfassa kuin on passat/golf/jetta-linjassa..... :D

Guest-182219

Hei palstan Alfailijat. Tiedän että teitä täällä on... :)

Tuttavan autokuume on pisteessä, jossa italaialainen lämmin autonrakennustaito yhdistettynä kylmän pohjolan hinnoitteluun kuumottaa ohimoa senverran kuumeisesti että kohta olisi päästävä koeajolle. Mitä ja ihmettä nuista pitäisi tällaisen germaaneihin tottuneen kuljettajan osata apukuskina katsoa jos tuttavalle kaveriksi lähtee Alfaa katsastamaan? Hienoa tyyppivikalistaa löytää netistä, mutta käytännössä olisi kiva tietää onko näissä perusvikojen lisäksi jotain huomioitavaa? Netistä saa lukea että nuo ovat makeita ajaa ym, mutta onko tuollainen ~5000e Alfa ihan törkeän huono sijoitus kun pitäisi autolla voida ajellakin. :)

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/3948742
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/4433051

Tuollaisia menopelejä on kaverille ensiautoksi siis katseltu. AlfaBBS:n tyyppivikalistaa olen tutkaillut ja koittanut haeskella tietoa, mutta vielä en ole tyhmyyttäni näistä lämminverisistä uskaltanut mennä heidän palstalleen ilmaisemaan.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=7447

tsiih

Alustan ruoste ja maalipinta nilkkojen alapuolelta. Muut viat ilmenevät yleensä vasta kovemmilla pakkasilla  :D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Guest-182376

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 13.12.11 - klo:05:59
Alustan ruoste ja maalipinta nilkkojen alapuolelta. Muut viat ilmenevät yleensä vasta kovemmilla pakkasilla  :D
Kiitos vielä "back-uppaamisesta".

Löytyi pari aika pelottavaa kuvasarjaa ulospäin siisteistä Alfoista, missä oli alle 10v ikäiseen autoon suorittamaan melkoisia pohjapeltien uusimisoperaatioita. Eihän tuo mitään jos olisi levyseppähitsari ammatiltaan ja paljon aikaa, mutta tuttava kun käyttää meikäläistä autokonsulttinakin niin ei tuota hitsarihommaa viitsisi alkaa enää opettelemaan. :D 

Peeveli

En nyt alfailijanakaan osaa oikein ConD:tä neuvoa yksityiskohtaisesti, etenkin kun kyseessä ilmeisimmin olisi 156-malli. Mitä olen noista kuullut, niin se jakohihna on ainakin joissain bensamalleissa tolkuttoman kallis vaihdattaa merkkiliikkeessä; en tiedä onko niin kallis 2-litraisessa kuin esmes V6-mallissa jossa koneen joutuu osittain irrottamaan ja nostamaan operaation ajaksi. Toki etenkin eteläisestä Suomesta löytyy ei-merkkiliikkeitä Alfoille, ja hintataso kohtuullisempi. jos ei itse osaa tehdä remppaa. Muita isompia ongelmia en ruosteen lisäksi 156:sta ole kuullut, ne moottorin vikavalot ja muutkin varoitusvalot voivat pitää showtaan mutta eivät yleensä estä ajoa, ja alustan nivelet ovat kulutustavaraa (paitsi olen alfabbs-foorumilta lukenut että vaihtamalla nivelet ja puslat tiettyihin laadukkaampiin merkkeihin loppuvat ongelmatkin). Ruostejutut 156:sta kannattaa tutkia huolella, ja tietysti muukin yleisolemus paljastaa onko sitä pidetty huolella vai heittopussina. Pyydä tuttavaasi tutustumaan intensiivisesti alfabbs-merkkifoorumiin, sieltä löytyy hakusanoillakin lisää infoa.

Guest-182386

Kiitokset kommenteista.

Kyllä tuota AlfaBBS:ää on tullut selattua, osin kiitokset juuri sinulle. :D 156 Alfa tuttavalla tavallaan kiikarissa onkin ollut, kun hinnat ovat törkeän halpoja muutamilla mielenkiintoisilla malleilla.

Jakohihnalle näytti nuihin 2.0 JTS koneisiin vaihtoväli olevan 60tkm/3v joka sinänsä tuntuu lyhyeltä ja jos vaihto vielä on arvokasta, niin pistää miettimään "sijoituksen" halpaa hintaa tosissaan.

Myös niveliä kuulostaa menevän, mutta niin niitä menee Passatista ja A4:stakin ja kolkattipa vanha Primerakin vastaavalla etuakselistorakenteella kuin mitä tuo 156 Alfa. Sähköjuttujen tutkimiseen saa hankittua alfadiag-softan ~100e sijoituksella joten ei sekään nyt kynnyskysymykseksi muodostu. Mutta tuo hiton ruoste, sitä kun ei saa koodattua pois. :)

Pitää tässä viikonlopun lähestyessä pohtia minkämerkkisiä autoja lähdetään katselemaan..

tsiih

Muistaakseni mitä olen noiden 156:sten pohjia katsellut, on jotkut olleet sitten taas yllättävän hyviä. Ilmeisesti eivät kestä suolaa ollenkaan tms. Että hyvänkin saattais löytää, vaikka joku massattu yksilö!
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peeveli

Oman Giuliettani viime aikojen huomoita:

* Moottorin vikavalo syttyi jokunen aika sitten, ja vikakoodit nollattiin merkkikorjaamolla (viittasi pakokaasupäästöihin mutta vikaa ei löydetty)

* Eilen kaatosateessa parkkeerasin taskuparkkiin peruuttamalla, ja käänsin etupyörät täysin linkkuun. Noh, auto pahastui ja kone sammui kerrasta. Uudellenstarttaus ja toimi normaalisti taas. Samassa parkissa vaimoa odotellessa sammutin välillä auton, ja kun ikkunat alkoivat huurtumaan käynnistin taas. Pistin sitten ns. tehopuhalluksen päälle erillisestä painonapista (samanlainen ikkunan logolla kuten volkkareissakin). Samanaikaisesti kun tehopuhallus käynnistyi, radio vaihtoi täysin itse radiokanavaa muistipaikasta toiseen. Todella täysautomaattinen radio. :D

* Etupää on alkanut narista hidastetöyssyissä, takapäästä on kuulunut jo jonkin aikaa. Noh, ääniä kuului aikoinaan vageistakin joten ei hetkauta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy