Subaru

Aloittaja k4ne, 02.12.09 - klo:19:55

« edellinen - seuraava »

nemos

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 14.04.13 - klo:14:01
Minä tykkään ulkonäöltään ehkä eniten parin mallisukupolven takaisen Foren muotoilusta. Periaatteessahan se onkin vain korotettu pieni farkku. Tyly ja koreilematon. Ja manuaali XT on suorituskyvyltäänkin tyly (5.9s 0-100kmh). Eipä silti, että tuossa uudessakaan mitään vikaa ois. Sopii minunkin silmään ihan hyvin. Toinen ääripää jos toisessa päässä on Kia Sportage (kaikki koristelukikat mitä löytyy ja vähän päälle, eihän sieltä edes näe ulos).

Minusta Sportage oli tässä huono esimerkki, autohan on hyvin pelkistetty ja puhdaslinjainen. Ikkunat toki ovat pienet.
Volvo XC60 T8 Inscription

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 13.04.13 - klo:23:04
Tuo malli on oman kiinnostuksen kohde. Olen ajanut vain XS:n. Miten oli X CVT:ssä keskikyynärnoja, liikkuiko kansi eteenpäin?

Mitä näkee monitoiminäytöstä? Peruutuskameraa ei ole, mutta puuttuuko muuta verrattuna XS:ään?

Jos koeajoauto oli pääkaupunkiseudulla, niin missä liikkeessä?
Nettisivujen mukaan X-mallissa ei ole ollenkaan monitoiminäyttöä. Tiedä sitten pitääkö paikkansa ::)

X-malli

XS-malli
Subaru Forester MY13 CVT XS

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Amazonmies - 14.04.13 - klo:19:40
Nettisivujen mukaan X-mallissa ei ole ollenkaan monitoiminäyttöä. Tiedä sitten pitääkö paikkansa ::)

Mielenkiintoista. Kuvien mukaan aika eri tilanne kuin esitteen teksti. Esitteen mukaan kaikissa malleissa olisi "Monitoiminäyttö näyttää nykyisen polttoaineenkulutuksen, keskikulutuksen, ajomatkan pituuden ja
keston, keskinopeuden, ulkolämpötilan ja kellonajan." Ehkä itse näyttö on vain köyhempi X:ssä kuin XS:ssä. Tuossa XS:ssä oli erilaisia grafiikoita lukujen lisäksi, ehkä X:ssä ei ole.

Amazonmies

No ei kyllä ole mitään uutta, että Subarulla on epäjohdonmukaisuuksia nettisivuilla ja esitteissä. Aikanaan kun ostin tuon Outbackin, niin kukaan ei osannut sanoa varmasti mistä mallista löytyy radion säätimet ratista. Myyjä väitti, että karvalakista seuraavassa varustetasossa ei olisi säätimiä, joten tyydyin sitten karvalakkiin. Olisi muuten ollut, sanoisin että aika huonoa markkinointia...

Mutta jos Nettiautosta katsoo, niin näyttäisi siltä, että X-malleissa ei ole isoa monioiminäyttöä. Eli niistä puuttuu alapuolen kuvassa näkyvän näytön oikea puoli ja itse näyttö on kapeampi.

Tuollaista Subarun nettisivuilla:

Monitoiminäyttö
(XS, XE ja XT malleissa)

stjärndykare

Pienenä erona mallien välillä on vielä kuvien perusteella mittarivalaistus. X mallissa punainen ja muissa valkoinen.

tuRboman

Tässä pari kuvaa koeajolta. Kyllä X:ssä on karummat näytöt tosiaan. En vain rekisteröinyt asiaa mitenkään kun "keskityin" muihin juttuihin.

Oli muuten ihan siisti väri tuo, jonka nimeä en valitettavasti tiedä. Sellainen huomaamaton, mutta ei kuitenkaan hopea/harmaa.
"All 4 The Driver"

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 15.04.13 - klo:14:30
Oli muuten ihan siisti väri tuo, jonka nimeä en valitettavasti tiedä. Sellainen huomaamaton, mutta ei kuitenkaan hopea/harmaa.

Burnished bronze, minun makuun liian vaalea. Nettisivujen ja esitteiden perusteella meinasin tilata tuon värisen, mutta oli lunnossa jotenkin tylsä...

tmr97

Näyttää siltä, että 2.0 CVT X:stä puuttuu XS:ään verrattuna:

1. Sähkösäätöinen kuskin penkki
2. Lähivaloista Xenonit
3. Peruutuskamera
4. Iso monitoiminäyttö
5. 2 kaiutinta (4 vs 6)
6. Säätö keskikyynärnojasta
7. Kaksialueisen automaattisen ilmastoinnin sijaan yksialueinen, mutta kuitenkin automaattinen
8. X-mode
9. Takaistuimen taitto tavaratilan puolelta
10. Sadetunnistin

Näistä itse en kaipaa tai käytännössä tarvitse: 1,3,7,8,9,10 (X-mode olisi tunnepuollella kova sana, mutta kun etuvedosta olisi siirtymässä, niin oikeaa tositarvetta ei ole)
Kohdista 2 ja 5 on myös "helppo luopua". Xenonit ovat heijastimilla, eivätkä mitenkään erityiset.
Ikävimmät puutteet ovat  4, 6 ja peruutustutka. Valitettavasti erikseen varusteita ei voi VAG-tyyliin tilata.

tuRboman

Nuo varustelujutut on kyllä tosi outoja joskus. Niinkuin ristiseläntuen säädön puute mua ihmetyttää. Kun se kuitenkin jostain markkinoilta löytyy. Ja taas esim joillain markkinoilla ei tule rattiläpysköitä cvt:n kaverina kuin XT:ssä. Ja niistä pitikin mainita kun moni muistaa ne turhaksi haukkua, toimivat hienosti moottorijarrutuksessa vaikkapa motarilta poistuttaessa. Ei tarvi vaihtaa manuaalille, senkun läpistä vetelee pienemmälle ja risteykseen tultua laatikko vaihtuu itsekseen takaisin automaatille jos et enää siihen kajoa. Tuohon kun totuttautuu niin mulla tulee usein käytettyä noin. Ihan samoin se toimi Foresterissakin. Ja kun moni valittaa tuossa olevasta viiveestä niin olen kyllä siitäkin eri mieltä. Se vain ei ole niin klosahtava tuo vaihto, joten tuntumalla se on erilainen. Itse vaihto tapahtuu nopeammin kuin suurimmassa osasta perinteisissä automaateissa.
"All 4 The Driver"

vasara

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 14.04.13 - klo:14:01
Minä tykkään ulkonäöltään ehkä eniten parin mallisukupolven takaisen Foren muotoilusta.
...
Samoin.. minustakin tämän mallin jälkeen on menty huonompaan suuntaan.

Uusin malli on liian kapea (keikkuu mutkissa (*, kuten 08-> mallikin) ja rengaskotelot / renkaat liian pienet suhteessa korkeaan kylkilinjaan.
(* Voimakkaasta kallistelusta valiteltiin mm. Moottori lehden (4/2013) testissä. 08-> mallin kallistelut testattu itse ja aika voimakasta oli. Vertailtuna GLK:hon ero on valtava (GLK:ssa adaptiivinen alusta)
Muut keskikoon maasturit mm. Bmw x3, Mersu GLK, Audi Q5 ovat leveämpiä ja senkin vuoksi keikkuminen vähäisempää.

tuRboman

Uusi on korkeampi sekä koriltaan, että maavaraltaan kuin tuo vanha. Eli kun jotain saadaan niin jotain menetetään. Mun mielestä nuo X3 ja knit ei kuulu samaan sarjaan. Ei varmaan kallistele kuin Subaru. Mutta käypä ajamassa vähän huonommalla tiellä. Siellä ne pehmeämmät joustot on plussaa. Comme ci comme ça.
"All 4 The Driver"

vasara

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 16.04.13 - klo:12:50
Uusi on korkeampi sekä koriltaan, että maavaraltaan kuin tuo vanha. Eli kun jotain saadaan niin jotain menetetään. Mun mielestä nuo X3 ja knit ei kuulu samaan sarjaan. Ei varmaan kallistele kuin Subaru. Mutta käypä ajamassa vähän huonommalla tiellä. Siellä ne pehmeämmät joustot on plussaa. Comme ci comme ça.
Näinhän se on. Oman GLK:n agility alusta on matalampi sport versio. Asfaltilla todella hyvä ja ei kallistele kurveissa käytännössä lainkaan. Hiekkatiellä nimismiehenkiharoissa täryttää.. en tiedä reagoiko alusta nopeisiin iskuihin liian voimakkaasti ja jämäköityy liikaa? Perus hiekkatieajossa kuitenkin ihan hyvä.
Tuollasissa terävissä iskuissa, sadevesikuopissa jne.. pehmeämpi alusta on paljon miellyttävämpi.

tuRboman

IS ja TM on jo kokeilleet Outback Diesel CVT yhdistelmää:

Pian sitä saa - tällainen on Subarun odotettu dieselin ja automaatin yhdistelmä!

Lainaa"Subarun CVT on ehdottomasti ollut markkinoiden CVT-aatelia, sillä siitä on onneksi puuttunut huomattavasti sitä kuminauhamaista venyvyyttä, jota lähes kaikki CVT-vaihteistot ovat edustaneet."

Ajettua: Subaru Outback 2,0D Lineartronic

Lainaa"Outback ei ole mikään keijukainen, mutta dieselin vääntö ja teho riittävät joutuisaan matkaamiseen. Myös maasto-ominaisuuksia riittää pidemmälle kuin on syytä käyttää. Lyhyen kokeilun perusteella maavara on näköismaasturiksi kiitettävän korkea, ja liukkaiden jyrkkien rinteiden kiipeäminen sujuu automaattivaihteisella autolla helposti."

Ja myös Suomen hinnoittelu tuntuu onnistuneen. Bensa CVT maksaa 43 795â,¬ ja diesel 44881â,¬ eli ei hirveästi nosta diesel hintaa. Ja jos varustelu on sama VA (ei vielä selviä mistään) kuin bensamallissa niin siinä on jo heti hinnat alkaen todella kattava varustelu, kuten xenonit, sähköpenkki kuskilla, bluetoot handsfreellä, sumuvalot, sadetutka, vaihteenvalitsimet ratissa, peruutuskamera yms.
"All 4 The Driver"

tmr97

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.04.13 - klo:12:15
Uusin malli on liian kapea (keikkuu mutkissa (*, kuten 08-> mallikin) ja rengaskotelot / renkaat liian pienet suhteessa korkeaan kylkilinjaan.
(* Voimakkaasta kallistelusta valiteltiin mm. Moottori lehden (4/2013) testissä. 08-> mallin kallistelut testattu itse ja aika voimakasta oli. Vertailtuna GLK:hon ero on valtava (GLK:ssa adaptiivinen alusta)
Muut keskikoon maasturit mm. Bmw x3, Mersu GLK, Audi Q5 ovat leveämpiä ja senkin vuoksi keikkuminen vähäisempää.

Moottori-lehdessä ei valiteta Foresterin kohdalla voimakkaasta kallistelusta, vaan todetaan molemmista testin autoista: "tiukemmissa käännöksissä korin kallistelu on melko suurta..." Uusi fore on testien mukaan selvästi vanhaa vähemmän kallisteleva (jämäkämpi) ja siitä seuraa moitteena Moottorin testissä "nypyttävä pintajousitus". Fore on 5,5cm GLK:ta kapeampi, mutta myös kevyempi (noin 250kg).

Uppe

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 16.04.13 - klo:15:11

IS ja TM on jo kokeilleet Outback Diesel CVT yhdistelmää

Onkohan dieselkoneeseen tullut mitään uudistusta vai tämä vanha,surullisen kuuluisa?

tuRboman

Startissa ajettiin tänään uusi Forester 2.0 XS CVT. Eipä tullut mitään yllättävää kommenttia. Lähestulkoon vois sanoa, että kaikki samat jutut mitä itse kommentoin edellä. Ja CVT sai kehut jälleen yhdeltä useita autoja testanneelta. Alustan toiminta sai myös erikseen kovasti kehuja kun Liinpää ymmärsi huomioida, että kyseessä on korkean maavaran omaava auto. Hiljaisuus sai kehuja ja muutenkin ajettavuus. Ja Subaruiden perusominaisuus, pieni kääntösäde mainittiin. Liekö bokserilla osuutensa tuohon kun kaikissa ajamissani Subaruissa asia on ollut juuri noin.

Tilaakin tuntui olevan noinkin kookkaalle miehelle sopivasti. Sekä edessä että takana. Ja kuten kuvasta näki niin kuski saa ratin oikealle paikalle ja asennon hyväksi. Kulutuksesta ei tullut ihmeemmin kommenttia ainakaan tarkemmin, mutta esim Moottori lehdessä mittasivat todellisen kulutuksen olleen testilenkillä 7.7l (ajotieturi 7.2) joka ei ole paha isolle nelivetoiselle katumaasturille. Ja edelleen sanon, että isolle, koska autossa on reilusti tilaa ja mittaakin on jo4.6m. Jos tuohon ajaa vaikkapa Focuksen rinnalle, niin pieneltä se Ford näyttää. 

Tosi hyvältä tuo Forester kaikin puolin vaikuttaa. Markkinoiden kannalta harmillisesti kuului vain sellaista huhua (ei Startissa) ettei diesel + Cvt välttämättä tule Foreen!? Toivottavasti tuo ei pidä paikkaansa.

Edelleen pidän tuota ykkösvaihtoehtona jos uutta autoa pitäisi nyt ostaa. Hinta on kuitenkin huomattavasti esim Outback mallia alempi.
"All 4 The Driver"

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 20.04.13 - klo:09:43

Tosi hyvältä tuo Forester kaikin puolin vaikuttaa.

Sallittakoon pieni kommentti tuohon kaikin puolin kohtaan, nimittäin jousituksen pinta kovuudesta on noissa lehtiartikkeleissa pientä valitusta esitetty. Ainakin itse kiinnittäisin siihen huomiota koeajolla ennenkuin foren ostaisin, tienpinnan nypytyksen tunteminen matka-ajossa voi olla pidemmän päälle harmittavaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tuRboman

Oletko käynyt ajamassa Foren?
"All 4 The Driver"

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 20.04.13 - klo:10:25
Oletko käynyt ajamassa Foren?

En ole, senpä vuoksi viittasinkin lehtitesteihin asiana johon kannattaa kiinnittää huomiota. Forester on kyllä hyvänoloinen peli, kiinnostaisi kovasti itseäkin jossei katumaasturi olisi niin huono valinta pääkäyttötarpeeseeni.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

JakeS

No niin. Subaru oli sitten iltapäivän koeajossa. Jollakin tavalla jätti ristiriitaisen tuntemuksen. Otin muutaman kuvankin mutta jostakin ihmeen syystä en saa tabletilta siirrettyä picasaan joten se siitä...

Ulkonäöstä jos vaikka aloittelisi. Aika vaatimaton xt-mallinakin. Perusmopomoottoreista eroittuu vain tuplapakoputkien, tummennettujen takalasien erilaisen etupuskurimuotoilun (ilmanotot kummassakin etunurkassa) ja tietenkin lasikatosta mutta sitä nyt ei ulkopuolelta heti edes huomaa koska auto on kuitenkin aika korkea. Rengastus on xt:ssä 18" eivätkä nekään mitenkään silmille hyppää vaikkakin selkeästi paremman näköiset kuin perusmallin 17" renkaat. Lisää rahankuluahan se on uusia gummeja hankittaessa. Väriltään auto oli helmiäisenvalkoinen joka sopi siihen itseasissa oikein hyvin ja mikä parasta, siitä ei tarvitse maksaa lisähintaa. Saattaisi olla minunkin valintani mikäli kaupoille pääsee/joutuu.
Muutenkin Foresterin muotoilu on aika neutraali. Ei ärsytä ketään mutta ei sitä nyt oikein kauniiksikaan voi sanoa. Moni kilpailija on kyllä suunnitellut menevämmän näköisen mallin. Oikeastaan XT:n kohdalla sopii sanonta "susi lampaan vaatteissa" oikein hyvin.

Sisätiloista voin sen todeta minkä aikaisemmin jo "kylmätyypeistä" huomasin. Tilat ovat riittävät ja 180 cm kuljettajan taakse mahtuu helposti toinen samankokoinen. Leveyttä voisi olla hieman enemmän mutta jos ajattelee että autossa matkustaa 2 aikuista plus lapset niin hyvin mahtuu. Toinen asia on jos täytyy kolme kuulantyöntäjää saada mahtumaan takapenkille niin sellaiseen kuljetustarpeeseen löytyy parempiakin autoja. Tavaratila ei ole kovinkaan suuri. Riittää hyvin normaalikäytttöön ja takapenkkien kippaussysteemi toimii hienosti takakontin sivuissa olevista kahvoista. Ei tarvitse könytä kontiin tai sisätilojen puolelta väännellä selkänojia alas. Lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna tilat riittäisivät loistavasti minun tarpeisiini. Voinhan tarvittaessa ottaa Sharanin alle jos ahdasta tulee.

Varusteista seuraavaksi. XT-varustukseen kuuluu jo oikeastaan kaikki tarvittava ja vähän ylimääräistäkin. Penkit ovat nahkaa (ihan laadukkaan oloista) samoin ovien kyynärnojat myös. Ovien "sisäpahvit" ovat kiiltävää ja kovaa mustaa muovia. Se hieman heikentää laadun tunnetta.
Katto avattava lasisellainen. Lasikatot ovat minulle olleet viime vuosina kaikkein tärkeimpiä turhista varusteista  :)
Ratista löytyy nappia niin paljon etten ehtinyt edes kunnolla tutustua. Radion, vakionopeussäätimen, ajotietokoneen, puhelimen, vaihteiston ja oikeastaan kaikkien ominaisuuksien säätämiseen liittyvät härvelit. Ratin takana on "läpät" millä voi vaihtaa itse kuviteltua vaihteita (cvt) sekä myös napit joilla vaihteistoa muutetaan urheilulliseksi tai normaaliksi. Kyseiset ohjelmat myös toimii. CTV:hen on ohjelmoitu 8- välityssuhdetta. Myöskin varsinaisesta vaihdekepistä voi vaihdella +/- tyyliin vaihteita.
Radio on muuten xt-mallissa harman cardon joten odotukset olivat suuret mutta sointi samaa luokkaa kuin muissakin laadukkaimmissa soittimissa.
Mittariston ajotietokone näyttää hyvin vanhanaikaiselta mutta varsinainen oikea ajotietokone taas oikein hyvältä. Värinäytöllinen josta näkee kaikki alkaen kaasunpainalluksesta,ahtopainesta,öljynlämmöistä,nelivedosta,kaltevuuuskulmista,kulutusmittareihin saakka. Tietenkin viisarikellokin siitä löytyy. Peruutuskamera värillisenä kytkeytyy näyttöön myös kytkettäessä peruutusvaihde päälle. Ja hyvin näkeekin. Jos ei nyt ihan iltasanomaa sen kautta voi lukea niin ei kauas jäädä. X-mode (tämä kuuluisa subarun maastomoodi) löytyy vaihdekepin etupuolelta. Hieno nappi onkin ja voi käyttää 0-40 km/h nopeuksissa. Pitäisi kiivetä vaikka puuhun niillä asetuksilla.  Pienen roson tyylikkyydelle aiheutta kyseisen napin kummallakin puolella olevat istuinlämmittimien katkaisimet jotka ovat kuin -80 luvun corollasta. Asentaakohan ne nuo maahantuonnissa jälkikäteen ?
Takaluukku aukeaa sähköllä niin siltätä kuin ulkoakin. Automaattisesti tasaavan jousituksen säätönappi näyttää hyvin samalta ja on siinä vieressä joten tarkkana saa aluksi olla.

Mutta lähdetääs ajamaan.. Pannu hörähtää käyntiin ihan nappia painamalla. Ei tarvitse olla kuin avain taskussa. Boxerin äänetkin kuullostaa ihan samalta kuin muissakin bensakoneissa. Tyhjäkäynnistä sen olin huomaavinaan ettei ihan niin tasaisesti käyt kuin monet bensakoneet mutta voihan olla että kuvittelinkin.
Ensimmäinen seikka mihin kiinnitin huomiota oli liikenteeseen lähdön suhteen oleva turhakin into kiihtyä. Auto suorastaan hyökkäsi jos huolimattomasti kaasuun koski. Muutenkin kaasun vaste oli aika terävä. Pieni polkaisu ja taas mentiin. Turbon vihellyskin kuului juuri sopivasti. Suorituskyky oli oikein passeli tuohon autoon. Pääsinpä moottoritien rampissa näyttämään volvomiehellekin närhen värkit. Kyllä tuolla kortista eroon pääsee halutessa. Valmistajahan lupaa 7,5 s/0-100 joka on tuollaiselle autolle ihan hyvä arvo.  Voimakin oli käytettävissä cvt:n kautta välittömästi eikä tarvinnut odottaa perinteisen automaatin viivettä pienelle vaihtaessa. Varsinkin sport-asennolla jossa oli siis 8-"vaihdetta" meno oli varsin urheilullista.
Alustakin oli tehojen mukaan suunniteltu eli oikein jämäkkä. Ei turhia kallistellut mutta kuitenkaan ei tuntunut kovalta. Korimallille tyypillistä nyökkäilyä töyssyissä oli kyllä havaittavissa. Sama ominaisuus on kyllä kaikissa muissakin kokoluokan "maastureissa".
Ehkä suurin pettymys oli kuitenkin rengasmelu. Sitä oli enemmän kuin olisin osannut odottaa. Farkkumondeoni on selvästi hiljaisempi.
Ohjauskaan eio Fordin tasolle pääse mutta sanotaan että oikein hyvää japanilaistasoa. Ihan tunnokkaan oloinen ja kiihdyttäessä ei ohjauksen vetelyä esiintynyt vaikka ne eturenkaatkin kiskoo eteenpäin. Mielenkiintoista olisi kokeilla kuinka auto toimii huippunopeudessaan (225 km/h) mikä on aika kova lukema tuon tyyliselle autolle.  Vetopainoa löytyy aina 2000 kg saakka mikä useimmille hyvin jo riittää.
51000 â,¬ on tuon auton hinta. Sillä saa vaatimattoman näköisen mutta tulisella sydämmellä varustetun pikkumaasturin. Lisävarusteihin aika tarvitse suuremmin rahaa uhrata mitä nyt toiset renkaat ja vetokoukku (1200 â,¬).
Vaihtotarjousta odotellaan alkuviikkoon, ja seuraavaksi on ohjelmassa Mazdan cx-5 ja ainakin Ford Kugan uusi malli. Suattaapi olla että Tiguan ja Q5 löytyvät myös listalta. Melkein veikkaan että näistä muista vaihtoehdoista löytyy se hiljaisempi auto laadukkaammilla sisämateriaaleilla mutta tuskinpa sitä fiilistä ainakaan samaan rahaan kuin Foresterissa on kaasua painaessa  ;D

Edit: Pari kuvaa helmiäisen valkoisesta

Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

tuRboman

Hyvää juttua. Kiitos kun kirjoitit heti oikein kunnolla. Harmi kun ei ole XT koeajettavissa täälläpäin. Ois kiva käydä kokeilemassa. Siitä on jo aikaa kun ajoin II-gen XT:llä. Ja silläkin meno maistui!

Startin koeajo:
Subaru Forester XS
"All 4 The Driver"

Ton-1

En ole kait ikuna ajanut Subbea ( tai sitten siitä on pitkä aika) mutta alkaa ihk oikiasti kiinnostaa tuo tekniikka, ei tosin minkään möykyn muodossa vaan jonkun normiauton muodossa.

Kaverilla on ikivanha ( v.2000 ?) Impreza (2.0 vapari/aut) ja kehuu sen maasta taivaisiin talviolosuhteiden valtiaaksi, poistuu kuulemma hyvin risteyksistä.

Nyt kun aikaa on täytyypi joku Subben edustaja käydä ajamassa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tuRboman

2.5i Legacy tai Impreza. Tosin "kelit" on jo menneet  8)
Subaru on erilainen. Ei siitä kaikki tykkää. Varsinkaan kojelautojen ja ovipielien hiplaajat  :P
"All 4 The Driver"

Ton-1

Ja nyt muistankin ajaneeni serkkuplikan miehen diesel-Legacy:ä - on liian laivamainen mun makuun.

Jäljelle jää vain  8) .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JakeS

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 20.04.13 - klo:12:33
Subaru on erilainen. Ei siitä kaikki tykkää. Varsinkaan kojelautojen ja ovipielien hiplaajat  :P

Tämän kyllä allekirjoitan. Subaru tekee hyvin sen minkä osaa (4-veto, cvt). Jos em. asiat painavat vaakupissa ostopäätöstä tehdessä niin valinta ei ole vaikea.
Tuo kirjoittamani tuntuma koeajosta on parisen viikkoa vanha. Tarjous tuli ja oli mielestäni vaihtoauton suhteen alakanttiin. Aikaa kun on kulunut jonkin verran ja jo moottorin tuoma seisokki hieman unohtunut niin olen alkanut miettimään että onko tuollainen auto kuitenkaan se oikea vaihtoehto minulle. nelikon haluaisin mutta ehkä se sittenkin on sopivampi minulle tavalliseen kotteroon lisättynä ? Jälkikäteen on nimittäin nuo "maasturin" tyypilliset ajo-ominaisuudet jääneet mieleen, eikä pelkästään positiivisessa mielessä.

Siinä mielessä olen hiplaaja, että minua ärsyttää suunnattomasti jos sisustusmateriaalit eivät oikein käyttöä kestä ja jokaisesta kengänpotkaisusta on pysyvä jälki ovipahvissa. Lapsiperheessä vielä asia korostuu. Mondeossa on kangaspenkit ja aina pesua vailla, Vokkelossa nahkat ja kaikissa tulevissa autoissani tulee myös olemaan.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

jarkko_h

Tänään tuli koeajettua uusi forre xs. 2 litrainen bensa cvt:llä.

Positiiviset asiat:
Positiivisin yllätys oli uuden cvt:n toiminta. Ei mitään edellisen forren perinteisen automaatin eikä RAV:n cvt:n kumimaisuutta. Vaihteistoa ei ajossa juuri huomaa, hyvä hyvä. Ei mitään DSG tyylisiä jurnutuksia eikä nykäyksiä. Forresterin CVT hakkaa mielestäni 6-3 koeajossa ja työajossani olleet DSG:t (sekä öljy että kuivaversiot).

Ajettavuus oli ok. Alusta on tosiaankin hiukan pintakova, mutta ei missään mielessä mielestäni häiritsevän paljon. Tuli kokeiltua myös murskepinnalla ja kovuus ei häirinnyt edes siellä. Vaikka täällä on mainittu kallisteluista, mielestäni ne oli todella pieniä tämäntyyliselle autolle. Forrester on ketterä kokoisekseen ja näkyvyys ulos on loistava.

Hyvää oli myös xmoden toiminta. Tosin kokeilupaikka ei ollut haastava (teollisuushallin rakennustyömaapohja pienine kumpuineen), mutta tuon lyhyen kokeilun perusteella tuosta modesta olisi oikeasti hyötyä vaikeissa paikoissa. Varmaakin 90% ostajille turha ominaisuus, mutta omaan käyttööni olisi käyttöä.

Toki sisätilat on vähän muoviset, mutta ne ovat toimivat. Ergonomia on hyvä ja ratin saa hyvään asentoon ja säätövaraa on sekä ratissa että penkissä paljon. Mittaristo näkyi kokonaan omilla asetuksilla ja taustapeili asettui täydellisen sopivalle korkeudelle.  Vertailuna uuden golfin kanssa osa mittaristosta jää omilla asetuksillani piiloon ratin taakse!   Forren kokeilun yhteydessä kävin istumassa uutta Ocua ja jotenkin se tuntui tylsältä Forren jälkeen.  Ocussa on aavistus pappamaisuutta ja Forressa spartalaisuutta.

Negatiivista oli
1) tuulen suhinat.
Ne tuli esille jo 80 km/h nopeudessa. Tosin tänään oli todella puuskainen ja voimakkaita nosteita sisältävä tuuli (puuskissa 11 m/s) ja tämä saattaa selittää osan äänistä. Pitää vielä käydä uudestaan koeajolla normikelillä.

2) Korkeus.
Nykyforre on mielestäni hiukan turhan korkea. Olen samaa mieltä aikaisempien kanssa että muutaman vuoden takainen malli oli näppärämpi. Uudessa Forressa pään pään ja katon väliin  jää pitkällä persjalkaisella ukollakin reilusti tyhjää tilaa. Hitusen kattoa madaltamalla ja istuinasentoa muuttamalla olisi autosta tullut vähän farmarimaisempi maavaran pysyessä samana ja näkyvyyden käytännössä paljoa kärsimättä. Välimuoto Forresterista ja XV:stä olisi se täydellisen korkuinen auto.

---
Vaikka kaksi negatiivista asiaa löytyi, niin aivan käsittämätön autokuume iski. Rahat olisi valmiina ja ei tässä tiedä miten päin olisi. Jaksaako odottaa scouttia tai mahdollista golf all trackia ja odotella että VAG saa tulevat lastentaudit noista ja uusista moottoreista pois. Lelujahan nuo tulevat olemaan Subaruun verrattuna huonoilla teillä, mutta farmarimaisuus ja VAGgineiden erinomainen matka-ajettavuus kiinnostaa.

Subarussa on kyllä luonnetta (hyvässä ja pahassa) aivan eri tavalla kuin näissä vaggineissa.  ::)

Leroy

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 20.04.13 - klo:15:22Siinä mielessä olen hiplaaja, että minua ärsyttää suunnattomasti jos sisustusmateriaalit eivät oikein käyttöä kestä ja jokaisesta kengänpotkaisusta on pysyvä jälki ovipahvissa. Lapsiperheessä vielä asia korostuu. Mondeossa on kangaspenkit ja aina pesua vailla, Vokkelossa nahkat ja kaikissa tulevissa autoissani tulee myös olemaan.

Tämä nyt on ollut ainoa ärsyttävä feature mitä olen omassa hankinnassani (käyt. leka) huomannut. Varsinkin kun auton hinkkaukseen ja hiposteluun taipuvainen olen. Legacyssa ainakin ne hopeiset konsolin muovit ottavat itseensä aika vähästä, samoin vaihdekepin ympäristön muovipaneeli. Kulutuksen kesto siis ilmiselvästi miinusta. Autoihin, tähänkään en kyllä mitään VIP -tyylin huttua, konjakin värisiä nahkapenkkejä tms. halua. Ei käy yksiin potkurilla yli ajetun naamani kanssa.

Muuten auto on ollut kuin tuulahdus raikasta ilmaa. Varusteita on rittävästi, liikaakin. CVT:stä en kyllä pahaa sanaa keksi, nyt kun sillä tovin ajanut, toimii loistavasti tuon motin kanssa yksiin. Vetotavasta ja sen toteutuksesta olen harmillisen vähän päässyt nauttimaan, ei tuottane pettymystä, ainakaan aiempien ajamieni Subaruiden perusteella.

Ylläpito kulut tietysti kasvaa tuollaisen perus jörri Comfortline dieseli Passatin jälkeen, mutta nämä asiat nyt oli ja pitää ollakin tiedossa jo hankintaa suunnitellessa.
Outback

Amazonmies

Ranssi

Iltasanomat (/AB Suomi) loistaa jälleen autotietämyksellään:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/06/08/subarun-jano-ei-heti-sammu/20138105/304

...vai olisi Subarussa pellin alla 150 hevosvoimainen bensaturbo, just joo.

pajuhale

Itsekin koeajoin tuon uuden Subaru Foresterin XS-versiona. Hieno auto kaikin puolin muuten, mutta auton vaihtoa suunnittelevana toisen vaihtoehtooni Skoda Yeti 4x4 2.0 TDI:hin verrattuna ohjaus oli mielestäni aivan tunnoton. Auto kyllä kulkee suoraan ongelmitta, on ihan ok hiljainenkin ja cvt oli todella mukava ajaa. Takatilojen muunneltavuus häviä Yetille mennen tullen. Toisaalta Foresterin mukana saisi automaatin ja nelivedon noin samaan hintaan kuin Yetissä nelivedon + manuaalin + dieselin. Subarussa on vakiona myös kuljettajan sähköpenkki. Päätös on hankala. Ajoa tulee noin 35000 - 40 000 km/vuosi, joten Foresterin vapaastihengittävä on kyseenalainen, tosin minulle aivan tarpeeksi puhdikas. Tiedä oiken miten tässä valitsisi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy