RS TSI vai TDI?

Aloittaja teejiipee, 30.08.15 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

TSI / Liftback
23 (20.4%)
TSI / Combi
47 (41.6%)
TDI / Liftback
8 (7.1%)
TDI / Combi
35 (31%)

Äänestäjiä yhteensä: 113

Petunet

Tuosta kävelystä tuli meleeni että muistan nähneeni artikkelin kuinka paljon CO2-päästöjä tulee jos lasketaan ihmisen kuluttama energia esim kävellessä 100km.
Taisi olla enemmän kuin autolla sama matka.  ;D
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 12.07.17 - klo:01:08
Sinänsä naurattaa kun RS:n kohdalla mietitään mikä on luonnolle parasta... kävely! ;)
Noinhan se on. Myös ihmetyttää jos RS:llä haetaan urheilullisuutta ja valitaan diesel. Mielestäni RS:ään sopii vain bensa, mutta ihmeellisiä ovat vielä nykypäivänä työpaikkojen työsuhdeautojen perusteet.

Janus

Eipä ollut itsellekään bensa-RS mahdollista, kun yksikään bensaversio ei työnantajan päästörajoihin mahdu. Tuli sitten otettua TDI 4x4 ja ihan tyytyväinen olen tuohonkin ollut. Eihän tuo nyt mikään raketti ole, mutta ihan mukavasti siinä käytännön ajoon voimaa kuitenkin on. Ja nelivedosta taisi samalla tulla pakolinen varuste itselle :) Manuaalina myös tuon dieselin koeajoin ja sen kyllä koin aika työläänä ajettavana vs. bensamanuaali, jonka olen aikaisemmin tyypännyt. Omasta mielestäni dieseliin ehdottomasti DSG. Tuo märkä SDG kun vielä tuntuu toimivan huomattavasti jouhevammin kuin tätä ennen itselläni ollut kuiva versio.

PV

Lainaus käyttäjältä: Janus - 12.07.17 - klo:10:39
Eipä ollut itsellekään bensa-RS mahdollista, kun yksikään bensaversio ei työnantajan päästörajoihin mahdu. Tuli sitten otettua TDI 4x4 ja ihan tyytyväinen olen tuohonkin ollut. Eihän tuo nyt mikään raketti ole, mutta ihan mukavasti siinä käytännön ajoon voimaa kuitenkin on. Ja nelivedosta taisi samalla tulla pakolinen varuste itselle :) Manuaalina myös tuon dieselin koeajoin ja sen kyllä koin aika työläänä ajettavana vs. bensamanuaali, jonka olen aikaisemmin tyypännyt. Omasta mielestäni dieseliin ehdottomasti DSG. Tuo märkä SDG kun vielä tuntuu toimivan huomattavasti jouhevammin kuin tätä ennen itselläni ollut kuiva versio.

Millaisia päästörajoituksia työnantaja teillä antaa? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, koska osa työnantajista on jo asettanut 100g maksimiksi, jolloin hybridi tai täyssähkö on suurinpiirtein jäljellejäävät vaihtoehdot.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.07.17 - klo:10:01
Noinhan se on. Myös ihmetyttää jos RS:llä haetaan urheilullisuutta ja valitaan diesel. Mielestäni RS:ään sopii vain bensa, mutta ihmeellisiä ovat vielä nykypäivänä työpaikkojen työsuhdeautojen perusteet.

Kyllähän urheilullisuuteen vaikuttaa myös alusta, auton muukin käyttäytyminen eikä pelkkä huipputeho. Kyllä itse ainakin arvostan hyvää alustaa joka ei liikoja kallistele. Kokonaisuus siis. Lisäksi lasken urheilullisuuteen myös esteettiset puolet. No kukin tavallaan.

splitxyz

Eihän auton tarvitse olla työsuhdeauto jotta sen voi hankkia, eli ei päästörajoituksista siinä mielessä tarvitse välittää jos ei halua. Tosin monelle on liian kallista tai ei haluta laittaa rahaa autoon mikä huono sijoitus.
Omaan käyttöön diesel RS ei tulisi mieleenkään. Tosin olen jo niin vanha että perhe menee omilla vehkeillä. Neliveto taitaa tulla hankittua seuraavaksi, kun Skodalla ei ole riittävästi tehoa niissä, saattaa merkki muuttua. Ei ole tarvetta kovin isoon autoon tyyliin 5 sarjan BMW tai E sarja Mersu tai Volvo 90 sarja.   
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 12.07.17 - klo:15:04
Kyllähän urheilullisuuteen vaikuttaa myös alusta, auton muukin käyttäytyminen eikä pelkkä huipputeho. Kyllä itse ainakin arvostan hyvää alustaa joka ei liikoja kallistele. Kokonaisuus siis. Lisäksi lasken urheilullisuuteen myös esteettiset puolet. No kukin tavallaan.
Onko diesel RS:ssä eri alusta kuin bensassa? Eli kallisteleeko bensaversio mielestäsi enemmän? Ja diesel on mielestäsi jollain tapaa esteettisempi kuin bensa, millä tavalla?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: PV - 12.07.17 - klo:13:33
Millaisia päästörajoituksia työnantaja teillä antaa? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, koska osa työnantajista on jo asettanut 100g maksimiksi, jolloin hybridi tai täyssähkö on suurinpiirtein jäljellejäävät vaihtoehdot.
Joillain työsuhdeautoilla ei ole CO2 rajaa ollenkaan, on vaan rajaus tiettyihin merkkeihin ja sen lisäksi hintaraja.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.07.17 - klo:17:56
Onko diesel RS:ssä eri alusta kuin bensassa? Eli kallisteleeko bensaversio mielestäsi enemmän? Ja diesel on mielestäsi jollain tapaa esteettisempi kuin bensa, millä tavalla?

Viittasin tässä Octavia RS vs Normi Octavia ja niiden eroihin. Bensa vs TDI RS taas ovat konetta lukuunottamatta lähes identtisiä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 12.07.17 - klo:20:16
Viittasin tässä Octavia RS vs Normi Octavia ja niiden eroihin. Bensa vs TDI RS taas ovat konetta lukuunottamatta lähes identtisiä.
Ok, toki voi normi Ocuunkin ottaa sport-alustan, mutta itse puhuin otsikon aiheesta.

Esteettisyydestä vielä sen verran, etten pidä Octaviaa juurikaan esteettisenä, varsinkin fl ei sovi omaan tajuntaani. Ja sitten jos vielä otetaan farmarimalli, niin huh, se ei sitten mitenkään sovi urheilullisuuteen. Mutta nuo nyt ovat makuasioita.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 12.07.17 - klo:21:58
Ok, toki voi normi Ocuunkin ottaa sport-alustan, mutta itse puhuin otsikon aiheesta.

Esteettisyydestä vielä sen verran, etten pidä Octaviaa juurikaan esteettisenä, varsinkin fl ei sovi omaan tajuntaani. Ja sitten jos vielä otetaan farmarimalli, niin huh, se ei sitten mitenkään sovi urheilullisuuteen. Mutta nuo nyt ovat makuasioita.

Näinhän se on. Makuasioista on turha kiistellä, makunsa kullakin.

Janus

Lainaus käyttäjältä: PV - 12.07.17 - klo:13:33

Noin tiukkaa ei meillä onneksi sentään ole. 140g on maksimi pääasiassa maantiekäytössä oleville autoille ja maastokäytössä paljon oleville jonkin verran enemmän. 100g alituksesta saa meillä sitten lisäporkkanan. Uusilla normeilla mitatuista autoista tahtoo vaan olla tuokin 140g jo sellainen, että jonkin verran hyviä vaihtoehtoja alkaa rajautua pois. Toivottavasti seuraavassa vaihdossa parin vuoden päästä olisi hyviä hybridivaihtoehtoja tarjolla, niin voisi ehkä päästä noilla rajoilla kohtuullisesti liikkuvaan autoon kiinni...

Viive

Ihmettelen itsekkin kun täällä kirjoitellaan että diiseli kannattaa vasta jos ajaa jotain 35000 km vuodessa, täysin sontapuhetta.
Jos mennään sillä mitä Skoda ilmoittaa diiselille vs bensalle kulutuksen (molemmat kuitenkin on mettässä mutta käytetään nyt noita) niin
itse laskin 4x4 diiseli DSG mallille verraten nykyiseen manuaali TSI 2.0 malliin että kilometrien taittopiste on noin 13-14 tkm välissä riippuen hieman diiselin vs 95 hintaerosta. Tällähetkellä hintaero on 22 senttiä täällä missä itse vaikutan niin tuolla laskien päästäisiin lähelle 13 tkm taittopistettä jonka jälkeen diiseli on aina edullisempi. Toki talvella diiseliä kuluu enemmän ja hinta on kovempi niin tuo 22 senttiä ei tule olemaan hintaero koko vuoden aikana. Ja tietenkin etuvetodiiselissä ero vielä suurempi kulutuksen ollessa pienempi.

Itsellä kuitenkin syyt miksi kallistuin vaihtamaan bensasta diiseliin olivat seuraavat:
-5 litraa suurempi tankki diiselissä (vaunun vedossa TSI tankillisella pääsee ajoteitokoneen mukaan käpäset 350 km)
-4x4 ei saatavilla muilla vaihtoehdoilla, vajaavetoinen on ollut vitsi puolet vuodesta =D.
-DSG en olisi ottanut tätäkään mutta 4x4 mallissa se nyt tuli väkisin.
-asuntovaunun vedossa kulutus todennäköisesti myös paljon pienempi kuin TSI koneella (nyt noin 13-14 litraa/100km joten jos diiselissä pääsis 10-12 väliin olis kova sana. Aika näyttää)
Tilauksessa: Skoda Octavia RS4x4 Combi TDI DSG  
Skoda Octavia RS TSI Combi -14                              
Nissan Skyline GT-R34 -99                                       
Nissan 350z -05                                                       
Skoda Octavia RS TSI -07
Jne....

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Viive - 15.07.17 - klo:20:03
Ihmettelen itsekkin kun täällä kirjoitellaan että diiseli kannattaa vasta jos ajaa jotain 35000 km vuodessa, täysin sontapuhetta.
Jos mennään sillä mitä Skoda ilmoittaa diiselille vs bensalle kulutuksen (molemmat kuitenkin on mettässä mutta käytetään nyt noita) niin
itse laskin 4x4 diiseli DSG mallille verraten nykyiseen manuaali TSI 2.0 malliin että kilometrien taittopiste on noin 13-14 tkm välissä riippuen hieman diiselin vs 95 hintaerosta. Tällähetkellä hintaero on 22 senttiä täällä missä itse vaikutan niin tuolla laskien päästäisiin lähelle 13 tkm taittopistettä jonka jälkeen diiseli on aina edullisempi. Toki talvella diiseliä kuluu enemmän ja hinta on kovempi niin tuo 22 senttiä ei tule olemaan hintaero koko vuoden aikana. Ja tietenkin etuvetodiiselissä ero vielä suurempi kulutuksen ollessa pienempi.

Itsellä kuitenkin syyt miksi kallistuin vaihtamaan bensasta diiseliin olivat seuraavat:
-5 litraa suurempi tankki diiselissä (vaunun vedossa TSI tankillisella pääsee ajoteitokoneen mukaan käpäset 350 km)
-4x4 ei saatavilla muilla vaihtoehdoilla, vajaavetoinen on ollut vitsi puolet vuodesta =D.
-DSG en olisi ottanut tätäkään mutta 4x4 mallissa se nyt tuli väkisin.
-asuntovaunun vedossa kulutus todennäköisesti myös paljon pienempi kuin TSI koneella (nyt noin 13-14 litraa/100km joten jos diiselissä pääsis 10-12 väliin olis kova sana. Aika näyttää)
Polttoaineen hinnan perusteella laskennallisesti tällä hetkellä tuo saattaa pitää paikkansa, kun dieselin ja bensan hinnat ovat harvinaisen kaukana toisistaan. Mutta käytännössä kun otetaan dieselin huollot, hiukkassuodattimien vaihdot, dpf-ongelmat, jne niin usein bensa tulee kannattavammaksi. RS:ssä kulutuserot ovat vielä isompia kuin perusmalleissa.

VR6

^ No ei kyllä mitenkään harvinaisen suuret ole dieselin ja bensan hintaerot. Joka kesähän nuo on noin 20centtiä ja talvella 15centtiä.

Mitenkähän dieselin huollot ovat kalliimmat? Minulla ei ole ollut yhdessäkään dieselautossa noita mainitsemia ongelmia. Tuolla tavalla kun ajatellaan niin voidaan mukaan keskusteluun ottaa bensojen turbo ja jakopää ongelmat, öljyn syönnit jne.

Huolto ja korjauskustannuksista voi tietysti lyödä faktaa pöytään jos sellaista on, sanotaan vaikka 200000km ajetuista. Itse en näissä ole huomannut mitään merkittäviä eroja ja molempia on tullut omistettua.

Toki itsekin valitsisin bensaturbon jos sen jatkoksi saisi nelivedon ja kilometrit vuodessa olisi 10-15 tuhatta. Ja HANKINTAHINTA olisi samoissa.

Hidalgo

Hienoa ettet ole törmännyt hiukkassuodatinongelmiin. Skodista minulla ei faktaa dieselin osalta ole, eikä myöskään 200tkm ajetuista, onneksi.
Se on kyllä totta että RS on dieselinä halvempi, mutta muiden mallien osalta näin ei ole.

VR6

Työpaikan 2.0 tdi vm 2012 siis cr koneinen meni vaihtoon päälle 300000 ajettuna. Moottorille ei tehty mitään muuta kun huollot, alkup. hiukkassuodatin. Ei mtn muuta kuin kovaa ajoa. Täyttä fuulaa väittää että ei kannata ostaa diiseliä hiukkassuodattimen takia. Tuokin auton käyttö kaukana "optimaalisesta".  Ihan samaan tapaan bensakoneisiin voi vikoja tulla ja väitän että huollot eivät hinnassa eroa..

Ambientti

Ohjaussoftat on aika paljon kehittyneemmät nykyisin ja DFP ongelmat siten vähentyneet. Jopa kaupunkipätkäajoa sietää kun se ajaa sen putsauksen vähän väliä ja jos se silloin tällöin onnistuu niin pitäisi pysyä auki. Lisäksi se varoittelee hyvissä ajoin jos ei ole putsaus ei ole onnistunut pitkään aikaan, että kannattaisi käydä pitempi lenkki.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy