Sekalaisia pikkujuttuja Superbissa

Aloittaja VAG!, 23.08.10 - klo:23:33

« edellinen - seuraava »

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: jni - 01.08.11 - klo:12:01
Ilmeisesti olet siis säilyttänyt autoja katoksessa tai tallissa.
En ole koskaan moista ylellisyyttä omistanut. En myöskään koskaan ole  esilämmittänyt yhtäkään neljästä Skodaa edeltävästä TDI-VAGgineestani. Kun ei tuolla Helsingin keskustassa oikein siihen ole mahdollisuutta. Kertaakaan ei ole dieseli jättänyt käynnistymättä...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Rodmani

Sellaista tiedustelemaan, että voiko aurauskulmien säädöt teetättää ihan missä vaan esim: euromaster vai onko jotain antureita joita pitää kalibroida merkkilikkeessä?? Madalluksen jälkeen pitäisi kulmat käydä laittamassa kuntoon.
Audi A4 B7 2.0tfsi Quattro-05
Ford Fiesta ST-16

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Rodmani - 22.08.11 - klo:20:52
Sellaista tiedustelemaan, että voiko aurauskulmien säädöt teetättää ihan missä vaan esim: euromaster vai onko jotain antureita joita pitää kalibroida merkkilikkeessä?? Madalluksen jälkeen pitäisi kulmat käydä laittamassa kuntoon.

Voi pelkän kulmien säädön teettää missä vaan, jolla laitteet ja osaaminen on.
Xenonien perussäätöä vissiinkin kyllä suositellaan madalluksen jälkeen, mutta senhän voi toki teettää sitten vaikka erikseen jossain mikäli tarvetta on. Eli siis sitä vag-com/vcds:llä tapahtuvaa, jossa sitten säädetään mekaanisestikin ne valot kohdalleen.
Itse en em. toimenpidettä ole kyllä mihinkään koskaan alustasarjan vaihdon jälkeen tehnyt, vaan olen säätänyt valot ihan mekaanisesti kohdalleen mikäli tarvetta on ollut. En tosin tiedä miten tommoset adaptiiviset bi-xenonit, kuten Superbissa on, niin reagoi moiseen. Varmasti ne olisi kai parempi säätää sen vcds:n kanssa kuten kuuluu.

Rodmani

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 23.08.11 - klo:19:04
Voi pelkän kulmien säädön teettää missä vaan, jolla laitteet ja osaaminen on.
Xenonien perussäätöä vissiinkin kyllä suositellaan madalluksen jälkeen, mutta senhän voi toki teettää sitten vaikka erikseen jossain mikäli tarvetta on. Eli siis sitä vag-com/vcds:llä tapahtuvaa, jossa sitten säädetään mekaanisestikin ne valot kohdalleen.
Itse en em. toimenpidettä ole kyllä mihinkään koskaan alustasarjan vaihdon jälkeen tehnyt, vaan olen säätänyt valot ihan mekaanisesti kohdalleen mikäli tarvetta on ollut. En tosin tiedä miten tommoset adaptiiviset bi-xenonit, kuten Superbissa on, niin reagoi moiseen. Varmasti ne olisi kai parempi säätää sen vcds:n kanssa kuten kuuluu.

Kiitos ja kummarrus tästä tiedosta. Eli aikaa varaamaa Euromasterilta ja katotaan sitten jos palstalta löytyy kymenlaakson alueelta xenonien säätöapua/kaapelia.
Audi A4 B7 2.0tfsi Quattro-05
Ford Fiesta ST-16

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Rodmani - 23.08.11 - klo:19:13
Kiitos ja kummarrus tästä tiedosta. Eli aikaa varaamaa Euromasterilta ja katotaan sitten jos palstalta löytyy kymenlaakson alueelta xenonien säätöapua/kaapelia.

Huomaa että se vaatii myös sen valojen suuntauslaitteen, eli sellaisen pömpelin minkälainen vaikkapa katsastuskonttoreilla on.
Käsittääkseni se säätö tapahtuu niin, että vcds:llä ajetaan valot perusasentoon ja sitten mekaanisesti ruuveista käännetään valot sojottamaan oikein ja sitten vcds:llä kerrotaan autolle, että nyt on ok.
Onnistuuhan tuo toki vaikka pimeässä seinää vasten ja teippimerkeillä valojen laskeumaprosentit kohdalleen, mutta saattaa mennä aika hankalaksi...
Ja tuota en tosiaan yhtään tiedä pitääkö adaptiivisille valoille opettaa/säätää muitakin asentoja kuin perusasento ja oikea laskeumaprosentti  :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Rodmani - 23.08.11 - klo:19:13

Ei madalluksen jälkeen tarvitse tehdä xenoneille säätöjä jos autoa madalletaan tasaisesti, mulle tehtiin se entiseen Ocuun madalluksen jälkeen mutta huollossa sanoivat sen olevan tarpeetonta. Eikä siinä kyllä säätötarvetta ollutkaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 23.08.11 - klo:22:05
Ei madalluksen jälkeen tarvitse tehdä xenoneille säätöjä jos autoa madalletaan tasaisesti, mulle tehtiin se entiseen Ocuun madalluksen jälkeen mutta huollossa sanoivat sen olevan tarpeetonta. Eikä siinä kyllä säätötarvetta ollutkaan.

No siksi kirjoitinkin että mikäli on tarvis.
Useimmat autot keulii vakiona, kuten monet Skodatkin ja kiinteät alustasarjat, siis pelkät jouset usein korjaa tätä "ongelmaa" ja korkeussäädettävillä alustoilla korkeus säädetään useimmiten tasaiseksi tai keulaa hieman perää alemmas. Joten jos valot on säädetty keulivalla vakioalustalla oikein, näyttää ne madalluksen jälkeen useimmiten liian alas.
Itse olen korjannut kyseisen ongelman säätämällä valoja ihan mekaanisesti ruuvista ylemmäs, mutta virallisesti se pitäisi tehdä testerin kanssa.

skk

Tähän ketjuun näköjään kirjoiteltu tuntemuksia Superbista, joten tässäpä näitä, n.10tkm takana.
Edelliseen autoon (Mondeo 2.2 TDCi wagon, '08) verrattuna:

+huomattavasti hiljaisempi
+koneen tärinät huomattavasti paremmin eristetty, tyhjäkäynnillä sisälle kuin "kuiskaus" verrattuna PSA:n pataan
+laadukkuus; osien sovitukset ihan toistaluokkaa kuin voortissa, ovet menee vähemmän rämisten kiinni, ei nitinöitä, mittarit ei väpätä jne.
+viihtyisämpi ohjaamo, vaikkakin hieman kapeampi
+suuntavakavuus, voorti otti paljon enemmän suunnanvaihtoja urista ja kallistuksista, mutta vastapainona mutkatiellä ford kyllä vie voiton ohjauksen tunnokkuudessa (ja muutenkin ohjauksen tunnokkuudessa)
+kulutus litran pienempi
+muutaman sentin leveys tekee autosta paljon ketterämmän oloisen kaupungissa?!
+ei toistaiseksi vielä korjaamokäyntejä, toisin kuin fjuurdilla.... jolla kympin aikana 4 kertaa takuufixausessa. Kop Kop.

-ilmastoinnin/lämmityksen yms, related napit pieniä, fordissa olivat hanskat kädessä käytettävää mallia
-hieman laiskempi, dsg kyllä tasoittaa käytännössä eroja
-tankki saisi olla se 70l kuitenkin

Että näin. Tuntemukset siis toistaiseksi hyvin positiiviset.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: skk - 15.09.11 - klo:20:50
Tähän ketjuun näköjään kirjoiteltu tuntemuksia Superbista, joten tässäpä näitä, n.10tkm takana.

Nyt kannattaa skk äkkiä hiukan muokata kommentteja. Syperbelihän on oikeasti tolkuton melupesä jota ei voi työajoo luovuttaa ilman Peltoreita, kun työsuojelu hyökkää heti päälle. Koneen rouskuttaa niin että paikat lähtee hampaista. Osien sovitukset ja fiilis ovat valovuosien päässä oikeista autoista. Ohjaamossa tulee heti ryssät mieleen. Auto riistäytyy heti käsistä kun tuulenvoimakkuus nousee yli neljään metriin sekunnissa. On niin iso lahna, että kuluttaa poskettomasti. Auto on niin kapea, että kolmea aikuista ei mahdu takapenkille. DSG hajoaa kaksi kertaa huoltovälillä ja öljyä saa laittaa joka tankkauksella puoli litraa.

Tämähän on siis totuus ja ainoa totuus. Näin asiat ovat, kunhan hiukan perehdyt netin saloihin :D

p.s. Ei ole Mondeota verrokiksi, mutta pirun tyytyväinen olen ollut meidän berbeliin.

tn62634

Ã,,lä unohda, että kori lyö pohjaanlyöntikumeihin mutkissa niin että pamahtaa, lasikatot räjähtelee itsekseen ja sen brezneviläisen muotoilun lisäksi auto haiseekin ryssälle... ;D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 15.09.11 - klo:22:21
Ã,,lä unohda, että kori lyö pohjaanlyöntikumeihin mutkissa niin että pamahtaa, lasikatot räjähtelee itsekseen ja sen brezneviläisen muotoilun lisäksi auto haiseekin ryssälle... ;D

Hittolainen, mä olen ollut vähän liikaa muissa jutuissa viime aikoina kiinni, kun nämä on jo päässyt unohtumaan.

Niin ja iskaritkin toimii vain kesällä! Ja nahkapenkeissä jakkaroiden takaosat eivät ole nahkaa!! Ja takalootan vuoraus on jostain Ukrainan traktoritehtaan ylijäämävarastoista varastettua!!! Joo, alkaahan nämä taas palautumaan mieleen ;D

tn62634

;D

Ei sellanen oikeasti varmaan hassumpi auto olisi, vaikka varapyöräkotelokin lienee peltipinnalla. ;D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 15.09.11 - klo:22:27
vaikka varapyöräkotelokin lienee peltipinnalla. ;D

Höpöjuttuja taas. On siihen oikealla puolelle liimattu optiolista kiinni. Ja ei ole edes pohjamaalissa, vaan ihan oikealla maalilla. Kai ::)

tn62634

Onneksi V6-malli on sentään Fordin koneella, kun neloskoneiset ovat Skodan omalla Varsovan liiton työntötankomoottorilla.

http://youtu.be/mpEzUn70SQE

HAL9000

LainaaNyt kannattaa skk äkkiä hiukan muokata kommentteja. Syperbelihän on oikeasti tolkuton melupesä jota ei voi työajoo luovuttaa ilman Peltoreita, kun työsuojelu hyökkää heti päälle. Koneen rouskuttaa niin että paikat lähtee hampaista. Osien sovitukset ja fiilis ovat valovuosien päässä oikeista autoista. Ohjaamossa tulee heti ryssät mieleen. Auto riistäytyy heti käsistä kun tuulenvoimakkuus nousee yli neljään metriin sekunnissa. On niin iso lahna, että kuluttaa poskettomasti. Auto on niin kapea, että kolmea aikuista ei mahdu takapenkille. DSG hajoaa kaksi kertaa huoltovälillä ja öljyä saa laittaa joka tankkauksella puoli litraa.

Olet jäljillä...

LainaaÃ,,lä unohda, että kori lyö pohjaanlyöntikumeihin mutkissa niin että pamahtaa, lasikatot räjähtelee itsekseen ja sen brezneviläisen muotoilun lisäksi auto haiseekin ryssälle..

Totuuden siemeniä...

LainaaNiin ja iskaritkin toimii vain kesällä! Ja nahkapenkeissä jakkaroiden takaosat eivät ole nahkaa!! Ja takalootan vuoraus on jostain Ukrainan traktoritehtaan ylijäämävarastoista varastettua!!! Joo, alkaahan nämä taas palautumaan mieleen

Voihan se olla ettei sitä varastettu...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tn62634

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 16.09.11 - klo:09:57
Voihan se olla ettei sitä varastettu...

Niin. Se ns. "huopa" voi olla tehty myös jostain juutalaisista...  Sisäverhoilun haju on kyllä sitten selvästi neuvostolähtöinen.

Unohtaa ei sovi myöskään tätä jo aiemmin maintsemaani korkeata, mutta pohjaavaa alustaa, jonka komponenteissa on taatusti käytetty jonkun Uljanovskin autotehtaan mallin ylijäämäosia heidän omien mallien modernisoinnin kautta.

Samoin vihreällä tiskillä asioidessaan on varaosat kääritty ruskeaan voipaperiin ja runsaaseen panssarivaunuvaseliiniin. Näihin tutustuu auttamatta takuuajan jälkeen, kun varaosia pitää alkaa ostaa itse.

Karvis

Ja sitten palaillaan takaisin asialinjalle.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

savolaiskollega

Jännä huomio kuskinpenkistä. Sähkösäätö toimii aavistuksenomaisella viiveellä eikä ole niin tarkka kuin apumiehen penkissä. Ja mm. pituussuunnassa, vaikka painat nappia eteen/taakse koko ajan niin liikkuu vain pätkän, sitten pitää nappi vapauttaa ja painaa uudelleen että liikkuu lisää. Ja ei nuo muistipaikatkaan näytä vörkkivän kunnolla. Pitänee käyttää pajalla. ???

skk

...outo featurismi, liekö kaikissa vaggeissa? ..miksi kummassa se peilinlämmitys pitää kääntää erillisestä napista päälle, eikö se voisi olla takalasinlämppärin yhteydessä ("niinkuin muissa") ?

skriko

Lainaus käyttäjältä: skk - 30.09.11 - klo:20:42
...outo featurismi, liekö kaikissa vaggeissa? ..miksi kummassa se peilinlämmitys pitää kääntää erillisestä napista päälle, eikö se voisi olla takalasinlämppärin yhteydessä ("niinkuin muissa") ?

Itse ole kokenut hyväksi erillisen peilien lämmityksen. Joskus peilit vetää huuruun ajaessa ja takalasi on ihan kuiva.

skk

Lainaus käyttäjältä: skriko - 30.09.11 - klo:20:47
Itse ole kokenut hyväksi erillisen peilien lämmityksen. Joskus peilit vetää huuruun ajaessa ja takalasi on ihan kuiva.

Onhan se tietysti noinkin, ja varmaan tuohon tottuukin, ja ymmärtää sen ideankin. Mutta näin "ekalla kerralla" tuntui vähän pöllöltä.

chr

Lainaus käyttäjältä: skk - 30.09.11 - klo:20:42

Tuo on ominaisuus, jota itse VAG-vehkeistä kaipaisin nykylaitteeseen. Tapana oli pitää peilien lämmitys aina päällä (nehän lämmittää 15min startista), toimi erinomaisesti. Nyt tuntuu tyhmältä, kun pitää samalla sulatella takalasia vaikka tarvetta ei ole.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: skk - 30.09.11 - klo:21:54
Mutta näin "ekalla kerralla" tuntui vähän pöllöltä.

Aivan yhtä pöllöltä tuntuu sateessa alkaa takalasia lämmittämään, kun haluaa vain peilit kuiviksi ;)

skk

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 30.09.11 - klo:22:12
Aivan yhtä pöllöltä tuntuu sateessa alkaa takalasia lämmittämään, kun haluaa vain peilit kuiviksi ;)

;D  Mä vaan ajattelen yhden katkaisimen taktiikalla ;)

Mutta jos kerta ne lämmittää vain 15min startista, niin antaa olla sitten kerta aina päällä. Ihan turhaa täällä siis huutelen :D

Tommi13

Tänään ajoin töistäkotiin ja vaimo oli pihalla haravoimassa lehtiä. Minulla oli puhelu käynnissä hands free toiminnolla auton kaiuttimien kautta ja ajonopeuteni oli n. 30 km/h tai alle. Vaimo kertoi minulle puhelun päätyttyä, että hän kuuli kaiken, mitä työkaverini puhui minulle kaiuttimen kautta. Täytynee jatkossa olla varovaisempi puheluiden aikana pihakadulla tai vaikka liikennevaloissa, jos ei halua kuuluttaa kaikkia asioita maailale. Minun ääni ei kuulemma kuulunut lainkaan.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

jni

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

_tj_

Kello jätättää pari sekuntia kuukaudessa.

savolaiskollega

tn62634

Ã,,änieristyksen puutteen huomaa siis ulkopuolellekin? :)

3.6 V6

Aika jännä tuo ulos kuuluvuus, kun ainakaan minä en kuule juuri mitään ulos, kun lapset autossa puhuvat.  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy