Kesärenkaat 2015

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 28.02.15 - klo:08:17

« edellinen - seuraava »

Skoda Octavia 1.2T

Hakusessa  215/60/16. Mitä suosittelette? Ei kiinnosta rengas joka sulaa alle 20tkm ajolla.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 28.02.15 - klo:08:17
Hakusessa  215/60/16. Mitä suosittelette? Ei kiinnosta rengas joka sulaa alle 20tkm ajolla.

Sitten kannattaa ainakin Continentalit unohtaa. Ne sulaa alle varmasti kesässä, ainakin isoimmissa kokoluokissa. Samoin keskieurooppaan tehdyt Nokiat, esim. Zline jne. Hyviä renkaita, ehkä jopa koko kesän kumit. Ei vain sovellu tänne karkealle asfaltille, joten älä vain niihin sekaannu vaikka edullisesti saakin. Parhaimmat kokemukset viime kesiltä, ovat Goodyearista, sekä Michelineistä. Nyt kesäksi alle tulee Michelinin Pilot Sport 3:t, tosin 235/40R18:na. Kakkoskinderiin tulee Michelinin Primacy 3:et koossa 205/55R16. Noista Primacyistähän on vähän huonoa kuulunut, toisaalta taas hyvää. Koskien lähinnä suuntavakautta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Skoda Octavia 1.2T

Kiitos. Pitää nyt seuraavan TM:n testi tsekata ja sitten tehdä päätös.

Skoda Octavia 1.2T

Nokia Hakka Bluen olen ainakin kirjoituksien valossa jättänyt pois. Varmasti kelporenkaat, mutta ongelma lienee kuluminen, jota lehtien kausivertailuissa ei ehditä havaita?

kerkko

Näillä Pohjolan nopeusrajoituksilla tärkeimmät renkaan ominaisuudet ovat kaiketi pieni vierintävastus ja pitkä käyttöikä? Missä nuo toteutuisivat?

Tied. K.

SNG

Michelinit kestäviä omienkin kokemusten mukaan. Niissä on usein hieman korkeammat threadwear lukemat.

Suomesta ei taida yli 42000km mitoitettuja renkaita löytyä. Rapakon takana 100000km luokitellut ihan tyypillisiä. Pito- ja vesiliirto-ominaisuuksia tuo ei tosin paranna.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 28.02.15 - klo:10:46
Näillä Pohjolan nopeusrajoituksilla tärkeimmät renkaan ominaisuudet ovat kaiketi pieni vierintävastus ja pitkä käyttöikä? Missä nuo toteutuisivat?

Tied. K.

Itse olen sen verran neuroottiinen rengasasioissa, että ostan lähes joka vuosi uudet renkaat. Olen laskenut rengaskulut sen verran pieniksi autoiluni kokonaiskustannuksissa, että en näe järkeä ajaa enään renkaalla missä on pintää esim. 4-5mm jäljellä. Uuteen renkaseen verrattuna tuohon pisteeseen kulunut rengas on jo menettänyt huomattavan osan märkäpitonsa ominaisuuksista, jotka huomaa jo reippaammassa ajossa sadakeleillä joita meillä täällä riittää. Itse en osta rengasta koskaan käyttöiän mukaan. Pitkä käyttöikä --> kova kumiseos --> korreloi suoraan sen pito-ominaisuuksiin, nimenomaan negatiivisesti. Tässäkin sitten vielä ne keskieuroopan renkaat erikseen. Itse laitoin viime keväänä alle Nokian Zline:t 235/40R18 koossa. Meinasi ekaa kertaa käydä niin, että pitäisi ostaa toiset uudet kesärenkaat samana kesänä. Ajoin auton kuitenkin syksyllä vaihtoon, pintaa oli jäljellä juuri 2mm joka renkaassa. Noita ei missään nimessä voi suositella suomen kesään. Ihan normaalia reipasta ajoa noin 10tkm ja niiden taru loppui siihen.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D5A Summum

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.02.15 - klo:08:41
Sitten kannattaa ainakin Continentalit unohtaa. Ne sulaa alle varmasti kesässä, ainakin isoimmissa kokoluokissa.

Ensin ihmettelin tätä kommenttia. Mutten ihmettele enää:

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.02.15 - klo:11:16
Itse olen sen verran neuroottiinen rengasasioissa, että ostan lähes joka vuosi uudet renkaat. Olen laskenut rengaskulut sen verran pieniksi autoiluni kokonaiskustannuksissa, että en näe järkeä ajaa enään renkaalla missä on pintää esim. 4-5mm jäljellä.

Nimittäin 4-5 millisenäkin Continentaleilla ajaa vielä pitkään, kuluminen hidastuu selvästi. Itse ajoin edellisillä Conteillani (SportContact3 235/45-17) 50000 km hujatteille matka-ajoa, oliskohan ollut 3 milliä suunnilleen kun vaihdoin uusiin.

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.02.15 - klo:08:41
Noista Primacyistähän on vähän huonoa kuulunut, toisaalta taas hyvää. Koskien lähinnä suuntavakautta.

Nyt on Primacy3t alla, allekirjoitan tuon hyvän suuntavakavuuden. Tullee siitä, että on hyvin pyöreäolkainen rengas.
Negana aika pompottava rengas, taisi TM tai joku muu lehtikin asiasta huomauttaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

UniCue

Continentalin SportContact 5 ainakin syöpyy Suomen teillä kesässä. Viime keväänä ostetuissa 225/45-18 renkaissa on nyt 4-6mm pintaa. Kaverilla oli sama homma ja nyt kun alla on SportContact 3:t niin viime kesänä kului isommilla kilsoilla vain pari milliä. Liekö sitten kolmoset kovempaa seosta.
Itse en ainakaan enää hanki SportContact 5:a.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: UniCue - 28.02.15 - klo:14:53
Continentalin SportContact 5 ainakin syöpyy Suomen teillä kesässä. Viime keväänä ostetuissa 225/45-18 renkaissa on nyt 4-6mm pintaa. Kaverilla oli sama homma ja nyt kun alla on SportContact 3:t niin viime kesänä kului isommilla kilsoilla vain pari milliä. Liekö sitten kolmoset kovempaa seosta.
Itse en ainakaan enää hanki SportContact 5:a.

Itse olen parit tuollaiset SportContact 3:t sulatellut koossa 235/40r18. Molemmissa yhden kesän jälkeen ollut 3-4mm pintaa jäljellä. Nokian Zline oli huonoin kautta aikojen. Kuten tuolla edellä mainitsin, oli kesän lopulla pintaa juuri ja juuri 2 milliä jäljellä.
ex.Volvo V60 D5A Summum

kerkko

Mitenkäs sitten Continental Eco 5 (tjsp)?

K.

Atro

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 28.02.15 - klo:14:56
Nokian Zline oli huonoin kautta aikojen. Kuten tuolla edellä mainitsin, oli kesän lopulla pintaa juuri ja juuri 2 milliä jäljellä.

Minä taas ajelin zlineillä koossa 225/40/18 viime kesänä 10 tkm, pintaa edessä jäljellä 6,5 mm ja takana 7 mm. Olisko valmistuspaikalla väliä, mulla on Suomessa tehdyt...

Zachaeus

Pilot Sport 3 oli omani alla ensiasennusrenkaina ja en tykännyt yhtään; äänekkäät ja kulutus niillä >0,5-1l enempi kuin mitä Goodyear EGP:llä; molemmissa koko 245/40/18. Hieman jämäkemmät ne kyllä oli kuin Goodyearit mutta vaihto kannatti. Hakka8 vierinvastus suurinpiirtein samaa luokkaa kuin EGP; siinäkin sama rengaskoko. Kulutusero on täysin vertailukelpoinen; Kuopio-Kitee-Kuopio reitti, samoilla rajotuksilla ja sääolosuhteilla testattu, eikä tuolla reitillä melkein ikinä mitään ruuhkaakaan ole ollut sillon kun sitä ajan; ti-aamut aikaseen ja to-illat. Ja ennen kaikkea meteli hiljeni; toisaalta reikäasfaltilla ero ei ole niin iso mutta hyvällä asfaltilla kuin yö ja pv.
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

nemos

ADAC:n kesärengastestit 2015: http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Koossa 205/55R16 parhaat: Michelin Primacy 3, Goodyear EfficientGrip Performance ja Conti PremiumContact 5. Koossa 185/60R14 samat Conti ja Goodyear sekä Nokian Line.
Volvo XC60 T8 Inscription

Kiukas

Onko seuraavista mitään tuntoja?

Dunlop Sport Maxx RT
Uniroyal Rainsport 3
Goodyear Eagle F1
-16 Skoda Octavia Combi 1.8TSI 4x4
-09 Seat Exeo ST TSI sport
-06 Seat Leon TFSI

vagsam

TM 2015 testituloksen parhaimmat::

Continental Conti PremiumContact 5 (9,5 pistettä/viisi tähteä)
Nokian Hakka Blue (9,3/viisi tähteä)
Pirelli cinturato P7 Blue (9,3/viisi tähteä),
Goodyear Efficient Grip Performance (9,1/viisi tähteä)
Kumho Solus HS51 (8,9/viisi tähteä)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: vagsam - 04.03.15 - klo:13:30
TM 2015 testituloksen parhaimmat::

Continental Conti PremiumContact 5 (9,5 pistettä/viisi tähteä)
Nokian Hakka Blue (9,3/viisi tähteä)
Pirelli cinturato P7 Blue (9,3/viisi tähteä),
Goodyear Efficient Grip Performance (9,1/viisi tähteä)
Kumho Solus HS51 (8,9/viisi tähteä)
Kiitos vagsam. Mitä muita renkaita tuolla oli muuten testattavana?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Skoda Octavia 1.2T

Mitä mieltä Goodyear EfficientGrip Performance 95H renkaista 215/60r16 koossa? TM 2015 testissä tuli sijalle 4. Pisteitä 9.1. Toki testin rengas oli 205/55r16.
Ei huonoa kommenttia testissä. Hyvää oli vierintävastus ja pito märällä.

Osaatteko sanoa sulaako alle yhdessä kesässä?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 04.03.15 - klo:19:56
Mitä mieltä Goodyear EfficientGrip Performance 95H renkaista 215/60r16 koossa? TM 2015 testissä tuli sijalle 4. Pisteitä 9.1. Toki testin rengas oli 205/55r16.

Testistä voi myös lukea eri osa-alueet mitkä itseä kiinnostaa.Loppupisteet ei niin tärkeitä, kun aika samoissa mennään.Mutta lienee yksi parhaimmista kokonaisuuksista.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.03.15 - klo:20:05
Testistä voi myös lukea eri osa-alueet mitkä itseä kiinnostaa.Loppupisteet ei niin tärkeitä, kun aika samoissa mennään.Mutta lienee yksi parhaimmista kokonaisuuksista.

Tilasin nämä. Kaikkine töineen setti yli 100e Contin kumeja ja yli 150e edukkaanpi kuin Nokian. Tuollakin rahalla voi ostaa jotain pientä ja varmasti kelpogummit nämäkin.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 04.03.15 - klo:19:56

Tuollaiset ollut pari kesää ajossa, 215/55R16 koossa. Hyvät renkaat ne on, kohtuu hiljaiset ja jotenkin mukavat ja suuntavakaat. Ei sula yhdessä kesässä alle, mulla on noiden renkaiden aikana tullut ehkä keskimäärin 30 tkm vuodessa ajoa ja renkaat menee vielä kolmanneksi kesäksi alle. Palstan sporttiautoilijat noista joskus valitteli ettei ole tarpeeksi tarkat RS-ajoon.. Mitään muuta negatiivista en ole kuullut.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 04.03.15 - klo:20:26
Tilasin nämä. Kaikkine töineen setti yli 100e Contin kumeja ja yli 150e edukkaanpi kuin Nokian. Tuollakin rahalla voi ostaa jotain pientä ja varmasti kelpogummit nämäkin.
Luultavasti paremmat.Goodyear on kehittynyt huimasti.Ja etenkin talvirenkaissa.Tosin niissä sit alkaa jo hinnatkin olemaan Nokian ja Contin tasolla.Parit kokemukset Asymmetric kumeista on olleet hyvät, etenkin kulutuskestävyydeltä.Mutta mitään kumeja nyt ei oikein voi verrata keskenään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 04.03.15 - klo:20:28
Tuollaiset ollut pari kesää ajossa, 215/55R16 koossa. Hyvät renkaat ne on, kohtuu hiljaiset ja jotenkin mukavat ja suuntavakaat. Ei sula yhdessä kesässä alle, mulla on noiden renkaiden aikana tullut ehkä keskimäärin 30 tkm vuodessa ajoa ja renkaat menee vielä kolmanneksi kesäksi alle. Palstan sporttiautoilijat noista joskus valitteli ettei ole tarpeeksi tarkat RS-ajoon.. Mitään muuta negatiivista en ole kuullut.

Hienoa. RS meisinki ei nappaa itseäni. Ocu III autossani huonontienalusta ja näillä ylikoon kumeilla nostan alusta vielä toiset 15mm kuten nyt talvikumeilla. Auto siis Scout korkeudessa ja ylikoon kumit täyttää mukavasti kaaretkin. Eiköhän näillä mukava meno jatku.

FoamCleaner

Olisin itse lähtenyt varmaan Michelin Energy Saver + linjalle, jos pitkäkestoista rengasta yrittäis hakea.
Treadwear on 400 luokassa eli pitäisi olla hyvin rullaava ja kestävä. Märkäpito myös A luokkaa.

ram1

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 04.03.15 - klo:21:39
Olisin itse lähtenyt varmaan Michelin Energy Saver + linjalle, jos pitkäkestoista rengasta yrittäis hakea.
Treadwear on 400 luokassa eli pitäisi olla hyvin rullaava ja kestävä. Märkäpito myös A luokkaa.
Se vaan karmea ajaa.Ja Tw:t on mitä on.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

FoamCleaner

Katsokaa niitä renkaiden Treadwear tai UTQG merkintöjä myös, kun haette itsellenne sopivaa rengasta. Siihen käyttöön missä ja miten autolla ajette tai ostakaa eri tarkoitukseen eri renkaita.
Jos myyjä ei tiedä aiheesta mitään tai ei asiaa ymmärrä niin ehkä liikettä kannattaa vaihtaa. :)

- Mitä lähempänä luku on 100, nopeammin se kuluu. Yleensä myös hyvin pitävä rengas (varsinkin kuivalla), pehmeä rengas joissa myös yleensä suuri vierintävastus.
- Mitä suurempi luku tai enemmän pois päin luvusta 100, rengas kestää pidempään. Yleensä myös pieni vierintävastus, monessa myös hyvä märkäpito. Ei siis pitäisi olla normaali ajo-olosuhteissa mitään ongelmia.

Lukevat renkaan kyljessä niin mistään rakettitieteestä ei ole kyse, lukua tosin voi joutua "etsimään", jos ei rengasta ole nenän edessä tai netistä kaivamaan, jotta sen saa selville. Harvemmin esillä myynti-ilmoituksissa.

Kulutukseen tietysti vaikuttaa monen, monen, monta asiaa niin periaatteessa, jos renkaassa on Treadwear 200. Ajaa miten ajaa, sporttisesti, radalla käy kokeilemassa, kaupungilla jne jne vaikka 20thk. Periaatteessa Treadwear 400 renkaalla, samanlaisessa ajossa pitäisi päästä sen 40thk. Hyvin, hyvin karkeasti siis.

Esimerkki vielä.
- Michelin Pilot Sport Cup (ns. ratarengas) Luku 180.
- Michelin Energy Saver + (ns. pitkäkestoinen rengas) Luku 400.
Sporttisissa renkaissa on vain pieniä nämä luvut ihan syystä, halutaan pitoa. Kestävyys on sivuseikka. Ecoeco renkaissa siis toisinpäin. Normaali ajossa siis ei mitään ongelmaa.
On myös renkaita, joissa luvut ovat korkeampia mutta niissä ei sitten ajo-ominaisuuksiakaan ole. Pitää olla tarkkana. :)

ram1

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 04.03.15 - klo:22:09
Katsokaa niitä renkaiden Treadwear tai UTQG merkintöjä myös, kun haette itsellenne sopivaa rengasta. Siihen käyttöön missä ja miten autolla ajette tai ostakaa eri tarkoitukseen eri renkaita.
Jos myyjä ei tiedä aiheesta mitään tai ei asiaa ymmärrä niin ehkä liikettä kannattaa vaihtaa. :)

- Mitä lähempänä luku on 100, nopeammin se kuluu. Yleensä myös hyvin pitävä rengas (varsinkin kuivalla), pehmeä rengas joissa myös yleensä suuri vierintävastus.
- Mitä suurempi luku tai enemmän pois päin luvusta 100, rengas kestää pidempään. Yleensä myös pieni vierintävastus, monessa myös hyvä märkäpito. Ei siis pitäisi olla normaali ajo-olosuhteissa mitään ongelmia.

Lukevat renkaan kyljessä niin mistään rakettitieteestä ei ole kyse, lukua tosin voi joutua "etsimään", jos ei rengasta ole nenän edessä tai netistä kaivamaan, jotta sen saa selville. Harvemmin esillä myynti-ilmoituksissa.

Kulutukseen tietysti vaikuttaa monen, monen, monta asiaa niin periaatteessa, jos renkaassa on Treadwear 200. Ajaa miten ajaa, sporttisesti, radalla käy kokeilemassa, kaupungilla jne jne vaikka 20thk. Periaatteessa Treadwear 400 renkaalla, samanlaisessa ajossa pitäisi päästä sen 40thk. Hyvin, hyvin karkeasti siis.

Esimerkki vielä.
- Michelin Pilot Sport Cup (ns. ratarengas) Luku 180.
- Michelin Energy Saver + (ns. pitkäkestoinen rengas) Luku 400.
Sporttisissa renkaissa on vain pieniä nämä luvut ihan syystä, halutaan pitoa. Kestävyys on sivuseikka. Ecoeco renkaissa siis toisinpäin. Normaali ajossa siis ei mitään ongelmaa.
On myös renkaita, joissa luvut ovat korkeampia mutta niissä ei sitten ajo-ominaisuuksiakaan ole. Pitää olla tarkkana. :)
Ja kannattaa ehdottomasti myös joskus itse ajaa pidemmän aikaa erilaisilla renkailla, eikä lukea jotain opuksia.Mitä lähemmäs mennään sataa, niin sitä karmeampi ajaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

ram1

Ja tämä oli siis kuitti, jos nyt kukaan ei tajunnut.Luultavasti ei.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.03.15 - klo:22:14
Ja kannattaa ehdottomasti myös joskus itse ajaa pidemmän aikaa erilaisilla renkailla, eikä lukea jotain opuksia.Mitä lähemmäs mennään sataa, niin sitä karmeampi ajaa.

Ovat todella hyviä, siihen mihin ovat tarkoitettu ja erittäin hyviä ajaa siellä mihin tarkoitettu.

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 04.03.15 - klo:22:19Ja tämä oli siis kuitti, jos nyt kukaan ei tajunnut.Luultavasti ei.

Olisiko jotain vähän paksumpaa rautalankaa? Viestisi sisältö meni hieman ohi.

ram1

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 04.03.15 - klo:22:33

Ovat todella hyviä, siihen mihin ovat tarkoitettu ja erittäin hyviä ajaa siellä mihin tarkoitettu.

Olisiko jotain vähän paksumpaa rautalankaa? Viestisi sisältö meni hieman ohi.

Yllätys.No tämä ei siis ole mitään provoa.Olen autoharrastaja, ja olen ajanut lähes kaikilla renkailla, koska vaihdan autoakin 5 kertaa vuodessa.Kun etsii renkaita, niin etsi se keskitie.Katso niitä lehtien ajotuloksia, ei pisteitä.Aja itse niillä renkailla ja katsele muiden kokemuksia.Aina se kallein ei paras.Saatikkaan se minkä kyljessä lukee 400.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy