Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 21.01.17 - klo:21:55
Ajelin juuri viime viikolla Tatravuoristossa. Mukava oli C-mersulla tuolla päästellä, tiet olivat sileitä, rapautumattomia, ehkä hiukan liukkaitakin muttei sen liukkaampia kuin Suomessakaan. Mäet olivat hiukan jyrkempiä kuin täällä, lunta enemmän ja hiukan kylmempää. Suomessa ajetaan nastarenkailla sen takia kun paremmasta ei tiedetä, kun aina on niin tehty. Tuhotaan siinä samassa sitten tieinfraa niin saadaan perustella LiVe Osakeyhtiöitä.
Suolaamisen lopettaminen ja rekkojen nastarengaspakko pienentäisi teiden kulumista enemmän kuin nastojen kieltäminen.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 21.01.17 - klo:22:02
Suolaamisen lopettaminen ja rekkojen nastarengaspakko pienentäisi teiden kulumista enemmän kuin nastojen kieltäminen.

Ja lisäisi huomattavasti onnettomuuksia.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.01.17 - klo:22:04
Ja lisäisi huomattavasti onnettomuuksia.
Olosuhteiden mukainen nopeus kaikilla kulkineilla on paras ratkaisu?  8)

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.01.17 - klo:22:04
Ja lisäisi huomattavasti onnettomuuksia.
Sen takia kaikki ilman Esc:tä olevat autot määrättävä pois liikenteestä ja paaliin.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 21.01.17 - klo:22:08
Sen takia kaikki ilman Esc:tä olevat autot määrättävä pois liikenteestä ja paaliin.

Ei ne fysiikan lakeja kumoa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Peke

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.01.17 - klo:22:04
Ja lisäisi huomattavasti onnettomuuksia.

Vitut. Tai no ehkä vähäksi aikaa, mutta minusta olisi suomalaisten(ja varsinkin täällä etelässä) muutenkin aika oppia ajamaan, kuten aikoina ennen suolausta. Ihmiset osaa olla tuolla liikenteessä niiiiiin tyhmiä. Ajetaan talvellakin ku kesällä ja sit ihmetellään ku lipsahtaa. Ja syytetään vaan joko keliä tai teiden kunnossapitoa eli suolausta. Hiekotuksen vois lopettaa kokonaan autoteiltä ja suolausta vähentää 90%. >:(
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Peke - 21.01.17 - klo:22:09
Vitut. Tai no ehkä vähäksi aikaa, mutta minusta olisi suomalaisten(ja varsinkin täällä etelässä) muutenkin aika oppia ajamaan, kuten aikoina ennen suolausta. Ihmiset osaa olla tuolla niiiiiin tyhmiä. Ajetaan talvellakin ku kesällä ja sit ihmetellään ku lipsahtaa. Ja syytetään vaan joko keliä tai teiden kunnossapitoa eli suolausta. Hiekotuksen vois lopettaa kokonaan autoteiltä ja suolausta vähentää 90%. >:(

Aijai kun sitä ollaan niin hyvää kuskia.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Peke

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 21.01.17 - klo:22:10
Aijai kun sitä ollaan niin hyvää kuskia.

Kyllä sen verran hyvä, että mulla toimii pää ja ennakointi. Talvella ei pidä ajaa kuin kesällä. Ja oma ajotaito on hankittu aikoina, kun suolausta ei juurikaan ollut(ainakaan kotipaikkakunnalla). Sillon sai kokeilla ja testata, oli jääradat ja liukasta joka paikassa kun oli pakkasta, lunta eikä teitä suolattu.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Peke - 21.01.17 - klo:22:11
Kyllä sen verran hyvä, että mulla toimii pää ja ennakointi. Talvella ei pidä ajaa kuin kesällä.

Hyvä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

vwmies

#789
Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 21.01.17 - klo:20:58
Kertokaa nyt mikä tässä autoveron (mahdollisessa) poistamisessa tuntuu niin pahalta? Lyhyellä tähtäyksellä ottaisin itsekin turpaan rahallisesti jonkin verran, mutta pitkällä tähtäyksellä tuo (mahdollisesti) auttaisi saavuttamaan ehkä parempaa autokalustoa mihin himoverotettuna ei muuten kynnet riittäisi? Vai sekö koko asiassa painaa, että tuon pihalla olevan pyhän lehmän ulkoinen arvo saattaisi muuttua? Kun kaikki rahat ovat kiinni asumisessa ja autossa niin muuhun ei ole sitt' mitään jäänytkään?

MUUTOS. Ja varautuminen tulevaan. Uusiin energiamuotoihin. Ja liikkumiseen. Sekä jakamistalouteen.

Omalta kohdalta ei tunnu niin hirveän pahalta (Paskatti vm. 2013). Asuminen (velka) ja auto ovat täälläkin ne suurimmat menoerät.
Tässä ajetaan hyvässä tai pahassa (riippuu näkökannasta) isointa muutosta, mitä voi autoliikenteen kohdalla tehdä. Ja nopeasti / heti.
Vanhallakin voin ajaa vaikka seuraavat 6 vuotta. Ja sitten on jo söhköautojakin käypään (ei nykyiseen sika-)  hintaan.

Ehkä myös joku poliitikko haluaa, että Europan vanhin autokanta alkaisi nuorentua. Mutta kuka tai ketkä ?

Jos liikenteen päästöjä halutaan oikeasti leikata edes paperilla, niin sähköauto on ainoa ratkaisu.
Ja sen seurauksena polttoaineveron tuotto tulee laskemaan, niinkuin myös mm. autojen alentuneen kulutuksen vuoksi laskenutkin.

Autoveron poistaminen kertärysäyksellä on vaikea asia autokaupalle, uudehkon auton omistavalle, liisingfirmoille, autokaupalle jne.
Sekä poliittisesti. Persut eikä kokoomus eivät hyväksy kepun / Bernerin selvitystä. Oppositio puhuu mitä puhuu, ei ole vallassa.

EU ei katso hyvällä suomalaista autoverotusta, alv veroa autoveron päälle eikä tuontiautojen verottamista mielivaltaisesti.
Lyhyesti: tavaroiden vapaa liikkuvuus EU-alueella. Autoverotus on silti kansallinen asia. Käytön, ei omistamisen verotus (rankaisu).

Tullin autoverotuksen sotkut (tai mielivaltaisuus) ovat oma lukunsa. Ei koske kirjoittajaa, mutta muutamaa 10-tuhatta suomalaista.

Liikenneverkkoyhtiön perustaminen vängällä. Myös poliittisesti. Tulee myös kalliimmaksi kun tulee uusia menoeriä kerätyille veroeuroille.

Sen varat ja velat ovat valtion budjetin ulkopuolella, eikä siis lueta valtion "syyksi". Näyttää paremmalta EU:ssa (valt. alijäämä / kriteerit).

Sen kaavailtu maakuntien 35% omistusosuus tulee siirtämään poliittista valtaa maakunnille.

Autojen liikkumisen seuranta muistuttaa isoveli valvoo - toimintaa tai Orwellin maailmaa. Kuka tahtoo tätä oikeasti ?
Ei onnistu kaikilla autoilla. Ei ole 12V söhköjä eikä mitään OBD-porttia.

Kun autokauppa pysähtyy lähes kokonaan eikä veroeurojakaan kilise (800 M, / v.) valtion kassaan, alkaa tapahtua vaikka nyt kielletään.  :o :P :'(



Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.17 - klo:18:43
Kaivappa samat kulutukset 80km/h nopeudella...
Edellisten vuosikymmenten autot pärjäävät suhteessa paremmin korkeilla nopeuksilla, mutta niiden hyötysuhde laskee jyrkemmin moottorin kuorman laskiessa. Vaikka hitaammilla nopeuksilla  massan merkitys kasvaa ja ilmanvastuksen merkitys vähenee, niin voimalinjan kehitys on niin kovaa, että autojen pulskistumisesta huolimatta kulutukset hitaissa nopeuksissa ovat tippuneet enemmän kuin suurissa nopeuksissa. Alla on 80/A4:n kulutuksia eri nopeuksissa ja prosenttiluku on ero 2016 vuoden malliin.

@ 60 km/h:
2016: 4,7 (+0 %)
2008: 5,3 (+13 %)
2006: 6,3 (+34 %)
1993: 6,6 (+40 %)

@ 80 km/h:
2016: 5,4 (+0 %)
2008: 6,1 (+13 %)
2006: 6,8 (+26 %)
1993: 7,1 (+31 %)

@120 km/h:
2016: 7,7 l/100 km (+0 %)
2008: 8,5 l/100km (+10 %)
2006: 9,6 l/100 km (+25 %)
1993: 10,0 l/100 km (+30 %)

TM:n mittaama massa
2016: 1595 kg
2008: 1510 kg
2006: 1495 kg
1993: 1275 kg

Jos nykypäivän osaamisella ja teknologioilla tehtäisiin yhtä laiska, epäturvallinen, pieni, epämukava ja varustelematon auto kuin tuo Audi 80 -93, niin sen auto painaisi nykyistä mallia vähintään 500 kiloa vähemmän ja kulutus olisi sen mukainen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 21.01.17 - klo:18:53
No jonkin verran. Sarjatuotantoautoissa aikoinaan pohjat löi tiskiin 0.30 - Audi 100, 1983.

Myös vääntävät moottorit ja sen myötä tulleet "aavikkovälitykset" ovat tiputtaneet moottotiekulutuksia merkittävästi.  :o

Uusimmat saksalaiset autot pääsevät ainakin sedanina cx = 0,24-25 arvoihin ja edelleen näyttävät autoilta eikä avaruussukkuloilta.  ;D
Tuo muotokertoimien vertailu ei vielä paljoa kerro. Ilmanvastus muodostuu tuosta muotokertoimesta ja otsapinta-alasta. Muotokerroin on laskenut ja otsapinta-ala on kasvanut vuosien  myötä.

Audi 100:n ilmanvastus on 0,30*2,05=6,2
Vuoden 2011 A6:lle ilmanvastus on 0,26*2,3=0,60

Kehitystä on siis tapahtunut, mutta ero ilmanvastuksissa ei ole sitä luokkaa mitä muotokertoimista voisi päätellä. Valmistajat tykkäävät kuitenkin mainostaa noita muotokertoimia, vaikka ne eivät kerro vielä yhtään mitään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 21.01.17 - klo:20:40
Juurikin näin. Priuksessa taas on menty ilmanvastauksessa toiseen suuntaan, mitä en oikein ymmärrä.
Mitä erikoista Priuksen kehityksessä on?

TDiih

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.01.17 - klo:01:34
Mitä erikoista Priuksen kehityksessä on?
Ilmanvastuskerroin on pienentynyt, mutta kokonaisvastus kasvanut otsapinta-alan kasvun myötä. Tämä on mielestäni hieman kummaa Ecoautossa. Tosin alle 60km/h vauhdeissa tuolla muodolla ei ole juuri mitään merkitystä. Ei pitäisi tuijottaa tuota pelkkää muotokerrointa, vaan pitäisi ottaa huomioon myös ala, jonka auto ilmaan puhkaisee. Niin kuin itse yllä jo mainitsitkin.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Herr K

VW Passat Variant GTE

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.17 - klo:21:35
Jaa nytkö se tiestön kuluminen on VAIN ja AINOSTAAN nastarenkailla ajavien syy eikä muuna aikana tie kulu  ;D ;D ;D. ,,lä viitsi edes sotkea sitä tähän topic:n.

Otit esimerkkinä VR:n, joka on monopoli eikä raiteilla paljon yksityisiä liiku muuten. Minä otan esimerkkinä: Carunan, Soklin, Digitan, Soneran millä on sössitty miljardeja ulkomaisille sijoittajille.

Bernerin autoveromalli suorastaan räjäyttäisi tuontiautojen virran Suomeen, uskovat tuontiautojen kauppiaat. Bemaria, Audia, Mersua ja jopa superurheiluautoja alkaisi tulla maahan.
http://www.iltalehti.fi/autot/201701202200056968_au.shtml

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005054796.html

Jos väylien yhtiöittämisellä on tarkoitus ”ratkaista” liikennerahoituksen lisäksi väyläyhtiön verran lisää tilaa Suomen julkisen talouden EU-raameihin, tarvitaan vielä radikaalimpi väyläremontti kuin ministeri Berner ja LVM ovat nyt tohtineet ehdottaa.

Julkisen talouden alijäämä- ja velkaraameihin syntyy lisää tilaa vain, jos väylät on yhtiöittämisen jälkeen tarkoitus myös yksityistää ja jos väylänpito on tarkoitus kaupallistaa ja avata kaikin puolin markkinaehtoiselle kilpailulle.

Se olisi kuin liikenneväylien Caruna.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 22.01.17 - klo:05:40
Ilmanvastuskerroin on pienentynyt, mutta kokonaisvastus kasvanut otsapinta-alan kasvun myötä. Tämä on mielestäni hieman kummaa Ecoautossa.
Mistä tuon otsapinta-alan voisi tarkastaa? Katsoin Priuksen nykyisen ja edellisen mallin korin ulkomitat, eikä niiden perusteella  näyttäisi kasvua tapahtuneen. Uusin malli on edeltäjäänsä 15 milliä leveäpi, mutta 15-20 milliä matalampi.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.01.17 - klo:12:54
Mistä tuon otsapinta-alan voisi tarkastaa? Katsoin Priuksen nykyisen ja edellisen mallin korin ulkomitat, eikä niiden perusteella  näyttäisi kasvua tapahtuneen. Uusin malli on edeltäjäänsä 15 milliä leveäpi, mutta 15-20 milliä matalampi.

Tässä on yleispätevä tutkielma ilmanvastuskertoimesta, tosin Volvoilla mutta graafeista ja kuvista saa hyviä vinkkejä.

https://www.mech.kth.se/courses/5C1211/Externals_2012/Ljundberg_2012_1.pdf

Madaltaminen, umpinaiset vanteet ja tietenkin tuulenohjaimet korin eri puolella laskevat cx kerrointa kun pyörteily vähenee.  ;)
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Eipä tuo Volvon esitys anna mitään informaatiota Priuksen muutoksiin.

repomies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.01.17 - klo:10:40
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005054796.html

Jos väylien yhtiöittämisellä on tarkoitus ”ratkaista” liikennerahoituksen lisäksi väyläyhtiön verran lisää tilaa Suomen julkisen talouden EU-raameihin, tarvitaan vielä radikaalimpi väyläremontti kuin ministeri Berner ja LVM ovat nyt tohtineet ehdottaa.

Julkisen talouden alijäämä- ja velkaraameihin syntyy lisää tilaa vain, jos väylät on yhtiöittämisen jälkeen tarkoitus myös yksityistää ja jos väylänpito on tarkoitus kaupallistaa ja avata kaikin puolin markkinaehtoiselle kilpailulle.

Se olisi kuin liikenneväylien Caruna.

Siis hetkinen, kyllähän tuossa Bernerin esityksessä ihan suoraan sanotaan, että tavoitteena on juurikin saada yhtiö luokiteltua valtionhallinnon ulkopuolelle. Se on ihan selkokielellä osassa 10.2.2 Vaikutukset julkiseen talouteen: "Suomessa julkisyhteisöjen velka ylitti tämän 60 prosentin
kriittisen rajan vuonna 2015. Liikenneverkkoyhtiöllä voi olla vaikutusta näiden EU:n
finanssipoliittisten tavoitteiden saavuttamiseen. Hankkeen valmistelun tavoitteena on, että
tämä toteutuisi.
Tämä edellyttää, että liikenneverkkoyhtiötä ei luokitella osaksi valtionhallin-
toa.
"

Bernerille täytyy antaa pisteet siitä, että hän ehdottaa Kreikkalaista tilinpitoa ihan rehellisesti sitä piiloittelematta. Siivotaan vähän velkoja muualle ettei näyttäisi luvut niin pahoilta. (edit: <- tuota kutsutaan sarkasmiksi)

TDiih

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.01.17 - klo:12:54
Mistä tuon otsapinta-alan voisi tarkastaa? Katsoin Priuksen nykyisen ja edellisen mallin korin ulkomitat, eikä niiden perusteella  näyttäisi kasvua tapahtuneen. Uusin malli on edeltäjäänsä 15 milliä leveäpi, mutta 15-20 milliä matalampi.
Tais itellä tehdä muisti nyt pahemman kerran tepposet. Täältä taisin noita lukemia joskus katsella.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Vehicle_Coefficient_of_Drag_List
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Näkökulma: Berner aikoo nyhtää myös rautatiekulut autoilijoilta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200057938_uu.shtml

"Yksi kaikkein hulluimmista seurausvaikutuksista on tässä: Mäntysen mukaan operaattorit pitää sopimuksilla suojata poliittisilta riskeiltä. Esimerkiksi jos Helsingistä Turkuun rakennetaan uusi rata, se vähentää viereisen moottoritien kysyntää. Samoin käy, jos eduskunta supistaa tai ohjaa verotuksella autoilua.

Lainsäätäjän harkintavalta kapenee. Autoilijat tai valtio joutuvat maksamaan operaattoreille vahingonkorvauksia, jos kansanedustajat puuttuvat operaattoreiden bisnesympäristöön."

"Valtio ja maakunnat rokottavat tiefirmaa uusilla kuluilla, joita ei ole nykyisin tieliikenteessä. Tieyhtiön alustavan tuloslaskelman mukaan yhtiö maksaa valtiolle ja maakunnille vuosittain korkoja, osinkoja ja tuloveroja yhteensä 366 miljoonaa. Kun tiemaksuja kertyy 1,3 miljardia, tämä tarkoittaa, että omistajat kähveltävät joka neljännen euron.

Eikä kuppaaminen tähän jää. Berner aikoo uittaa myös valtaosan rataverkon kuluista autoilijoille. Tämän paljastaa ministeriön teettämä kassavirtalaskelma.

Kun radat liitetään tieyhtiöön ehkä vuonna 2019, yhtiö saa hyvityksenä nykyiset ratamaksut, noin 60 miljoonaa. Summa ei kata alkuunkaan rataverkon menoja, koska ratamaksutason päättää unioni.

Autoilijat joutuvat maksamaan rataverkon vuotuiset noin 200 miljoonan operatiiviset kulut ja noin 400 miljoonan euron investoinnit.

Alijäämä katetaan näppärästi. Autoilijoiden tiemaksut nousevat samalla hetkellä noin 25 prosenttia, kun rataverkot siirtyvät Liikennevirastosta tiefirmaan. Autoilijat joutuvat subventoimaan junamatkustajia.

Henkilöauto on ollut valtiolle tähän saakka lypsylehmä. Berner panee paremmaksi. Hän myy lehmän teuraaksi."

Berner vakuuttaa: "Uuden auton uskaltaa ostaa vaikka heti maanantaina"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057805_uu.shtml

Berner syyttää Orpoa ja Soinia lupausten pettämisestä: "Yllätyin, että sitoumus ei pidä"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057804_uu.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.17 - klo:07:32
Näkökulma: Berner aikoo nyhtää myös rautatiekulut autoilijoilta:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200057938_uu.shtml
Henkilöauto on ollut valtiolle tähän saakka lypsylehmä. Berner panee paremmaksi. Hän myy lehmän teuraaksi."

Berner vakuuttaa: "Uuden auton uskaltaa ostaa vaikka heti maanantaina"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057805_uu.shtml

Berner syyttää Orpoa ja Soinia lupausten pettämisestä: "Yllätyin, että sitoumus ei pidä"  ;D ;D ;D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701222200057804_uu.shtml

Politiikan määäritelmä oli joskus yhteisten (yhteiskunnallisten) asioiden ajaminen tai hoitaminen.
Nyt paremmalta kuulostaisi: omien tai omien intressipiirien etujen turvaaminen now and forever.  :( :( :o :-[ :-[
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.17 - klo:21:05
Tämä koskee koko uudistusta mitä Berner yrittää ajaa läpi ei vain autoveron poistoa:

Oma mielipide on A:Sinun omaisuuden arvoa devalvoidaan kysymättä B:Tämä auttaa vain rikkaita, jotka ostavat uusia autoja ja nimenomaan isopäästöisiä C:Puhallus koko hommassa, joka on nyt ruvennut selviämään eikä se ole tiestön kuntoon laittaminen.


Tälläinen kupru käy vanhoille kolmen miljoonan auton omistajille, jotka ovat ostaneet luotolla uuden autonsa:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005053870.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Liikennekaaresta on tullut hallituksen farssi. Liikenneministeri huseeraa ja lupailee sitä sun tätä, mutta muut hallituksen ministerit kumoavat kaiken. Täytyy vaan katsella tilannetta huuli pyöreenä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.17 - klo:09:45

Tälläinen kupru käy vanhoille kolmen miljoonan auton omistajille, jotka ovat ostaneet luotolla uuden autonsa:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005053870.html
2-verojärjestelmä on ainoa järjellinen mahdollisuus. Uuden käyttömaksut vain autoverottomille autoille.
Valtionvarainministeri vähän aikaa tätä ratkaisua nikottelisi, mutta jo parin vuoden päästä tilanne olisi verotuottoinakin normalisoitunut.

LainaaA:Sinun omaisuuden arvoa devalvoidaan kysymättä
Tämä on epäolennainen seikka. Auton arvo 'devalvoituu' jokatapauksessa käyttötavarana nopeasti ja autoveron poistossa uusista autoista sulaa suurempi pala 'arvoa' pois. Veron osuus on muutenkin auton 'arvoa lisäävänä' mielikuvana vain Suomen sisämarkkinoilla. Suomalainen 50 tonnin auto on oikeasti arvoltaan vain n. 38 tonnin auto.. veron osuus ei tee sitä käyttöarvoltaan parempaa. Autoa ei voi käsittää samalla tavalla omaisuutena, kuin vaikkapa asuntoa, joka hoidettuna säilyttää arvonsa tai lisää sitä.. auto on kuin maitopurkki, jolla on käyttöarvo, joka laskee käytössä hyvinkin nopeasti :)

multsi

Jos ennen veronpoistoa rekisteröidyt autot jäisivät nykyisen malliseen systeemiin, niin se tarkoittaisi, että suomesta tulisi oikeasti se paljon puhuttu Euroopan Kuuba. Jos on mahdollista välttää tienkäyttömaksuja ja ajaa halvalla, niin kyllä kansa sen tekee. Eli jos annetan tilaisuus ajaa vanhalla autolla nykyisellä ajoneuvoverolla aivan vapaasti, niin nämä autot eivät tule poistumaan liikenteestä ikinä.

vwmies

Sitten kun autokauppa "pysähtyy" vaikka puoleen viime vuoden tasosta, niin jo alkaa tapahtua autoveropolitiikassakin:

Kuinka paljon valtio menettää nyt rahaa?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005057344.html

Paljon. Vuonna 2015 se keräsi autoveroa 884,1 miljoonaa euroa sekä arvonlisäveroa uusien autojen kaupasta 724,4 miljoonaa euroa, yhteensä siis 1,6 miljardia euroa. Tuolloin uusia henkilöautoja ostettiin 108 812 kappaletta, ja vielä ennen torstaita tämän vuoden toteutumaksi on autoala ennustanut 120 000 myytyä autoa.''

Tuosta voidaan laskea v. 2017 oletetuksi kertymäksi melkein 1,8 miljardia euroa.  Puoletkin tuosta pois ja VVM budjetissa on 900M, aukko. 

Lisäksi summaan tulee vielä uusien autojen varusteita liikkeen ulkopuolelta, esim. talvirenkaat ja muuta varustekauppaa.

Kertaheitolla tämä voi olla lian suuri askel Suomelle (ei: ihmiskunnalle  :o), nytkin autoveron määrää "alennetaan" vähitellen 4 kertaa perättäisinä vuosina. Mutta autovero pois 3 vuodessa, sekin olisi jo jotain eli ei äkkipysäystä. Moni liisarikin on juurikin tuo 3 vuotta.

Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.01.17 - klo:14:04
Siis hetkinen, kyllähän tuossa Bernerin esityksessä ihan suoraan sanotaan, että tavoitteena on juurikin saada yhtiö luokiteltua valtionhallinnon ulkopuolelle. Se on ihan selkokielellä osassa 10.2.2 Vaikutukset julkiseen talouteen: "Suomessa julkisyhteisöjen velka ylitti tämän 60 prosentin kriittisen rajan vuonna 2015. Liikenneverkkoyhtiöllä voi olla vaikutusta näiden EU:n
finanssipoliittisten tavoitteiden saavuttamiseen. Hankkeen valmistelun tavoitteena on, että
tämä toteutuisi.
Tämä edellyttää, että liikenneverkkoyhtiötä ei luokitella osaksi valtionhallin-
toa.
"

Bernerille täytyy antaa pisteet siitä, että hän ehdottaa Kreikkalaista tilinpitoa ihan rehellisesti sitä piiloittelematta. Siivotaan vähän velkoja muualle ettei näyttäisi luvut niin pahoilta. (edit: <- tuota kutsutaan sarkasmiksi)

Sitten muutaman vuoden päästä ulkomailla jokin rahastojätti hoksaa, että kas, tuolla Suomessa on myyty söhköverkot ja nyt voisi tehdä sama LiVelle. Ja käyttäjät maksavat pakollisen tienkäyttönsä / kulkemisensa taas kovempina käyttömaksuina.
Idiottivarma rahastuskeino. Ja ilman seurantalaitteitakin reilusti kiinteillä kk-maksuilla, aina 1 erä ja kk. Bingo.  :o
Yritetään pärjätä.

repomies

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.01.17 - klo:18:10
Jos ennen veronpoistoa rekisteröidyt autot jäisivät nykyisen malliseen systeemiin, niin se tarkoittaisi, että suomesta tulisi oikeasti se paljon puhuttu Euroopan Kuuba. Jos on mahdollista välttää tienkäyttömaksuja ja ajaa halvalla, niin kyllä kansa sen tekee. Eli jos annetan tilaisuus ajaa vanhalla autolla nykyisellä ajoneuvoverolla aivan vapaasti, niin nämä autot eivät tule poistumaan liikenteestä ikinä.

Kyllä niihin nykyiselläänkin kohdistuu sen verran maksuja, että poistuvat kierrosta ajallaan. Bernerin esittämässä mallissa kaikille autoille määrätään käytännössä tasavero päästöjen mukaan, auton iästä riippumatta. Mikään ei kuitenkaan estäisi tekemästä toisin. Nykyistä autoveroahan voi ajatella kertaluontoisena tienkäyttömaksuna. Bernerin malli on tasalyhennys joka vuodelta, mutta ihan yhtä hyvin voisi rakentaa tienkäyttömaksun etupainotteiseksi niin että alussa maksetaan veroja (anteeksi "maksuja") enemmän ja auton vanhentuessa vähemmän. Voisi käyttää ihan lineaarista maksun laskemista tai jopa jotain 1/X typpistä käyrää joka painottaisi maksuja omistamisen alkupäähän, mutta ei kuitenkaan kokonaan ostohetkeen kuten nykyinen autovero.

Näin toimimalla ei käytäisi yhtä härskisti köyhien kukkarolla kuten Bernerin tasaveron tapauksessa. Ei köyhille jotka ajavat niillä 20 vuotta vanhoilla autoilla voi lyödä yhtäkkiä satasia lisää käyttömaksua autoihin joiden arvo on lähinnä nolla. Tällaisia autoja on maaseutu pullollaan eivätkä niiden omistajat kieri rahassa, eikä heillä ole mahdollisuutta joukkoliikenteeseen. Bernerin on tietysti vähän vaikea ymmärtää tällaista, hän kun on istunut 25-vuotiaana perheyrityksen toimitusjohtajaksi ja vetelee 600 000 euron vuosiansioita ajellen firmansa Teslalla jolle junaili toki valtion tuet. Tuollaisesta norsunluutornista käsin köyhyyttä ja maaseudun pitkiä välimatkoja ei vaan kykene käsittämään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy