Autovero poistuu?

Aloittaja skriko, 22.12.14 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.01.17 - klo:18:10
Jos ennen veronpoistoa rekisteröidyt autot jäisivät nykyisen malliseen systeemiin, niin se tarkoittaisi, että suomesta tulisi oikeasti se paljon puhuttu Euroopan Kuuba. Jos on mahdollista välttää tienkäyttömaksuja ja ajaa halvalla, niin kyllä kansa sen tekee. Eli jos annetan tilaisuus ajaa vanhalla autolla nykyisellä ajoneuvoverolla aivan vapaasti, niin nämä autot eivät tule poistumaan liikenteestä ikinä.

Aivan tasan varmasti yritys- ja leasing-puolelta tulee uutta kalustoa koko ajan. Ja kun tulee aika laittaa nuo kiertoon, on se kysynnän ja tarjonnan laki kun määrää. Alhainen myyntihinta varmasti houkuttelee porukkaa siirtymään uudempaan ja samalla korkeisiin vuosimaksuihin. Jokainen omistajaporras kun tuossa auton ikääntyessä pitää autoa vain sen 2-3v, niin en näe mitään estettä miksei se pyörisi 2-verojärjestelmästä huolimatta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.01.17 - klo:17:40
Tämä on epäolennainen seikka. Auton arvo 'devalvoituu' jokatapauksessa käyttötavarana nopeasti ja autoveron poistossa uusista autoista sulaa suurempi pala 'arvoa' pois. Veron osuus on muutenkin auton 'arvoa lisäävänä' mielikuvana vain Suomen sisämarkkinoilla. Suomalainen 50 tonnin auto on oikeasti arvoltaan vain n. 38 tonnin auto.. veron osuus ei tee sitä käyttöarvoltaan parempaa.
Tilanne on vähän sama kuin kuppimies, joka vastustaisi alkoholiveron alennusta sillä, että oman viinavaraston arvo laskee. Autovero on keinotekoinen maksu, jossa maksetaan ei yhtään mistään. Autoveron määrä oon tippunut paljon sinä aikana kun itse olen autoillut, eikä tuo veron tiputus ole kenenkään omaisuuksia syönyt.

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.01.17 - klo:18:10
Jos ennen veronpoistoa rekisteröidyt autot jäisivät nykyisen malliseen systeemiin, niin se tarkoittaisi, että suomesta tulisi oikeasti se paljon puhuttu Euroopan Kuuba. Jos on mahdollista välttää tienkäyttömaksuja ja ajaa halvalla, niin kyllä kansa sen tekee. Eli jos annetan tilaisuus ajaa vanhalla autolla nykyisellä ajoneuvoverolla aivan vapaasti, niin nämä autot eivät tule poistumaan liikenteestä ikinä.
Tämä ongelma olisi ratkaistavissa melko yksinkertaisesti sopivan pituisella vuosien siirtymäajalla, jonka jälkeen autoverotettujen autojen kilometriveroetu poistuu.

golffisti IV

Lainaus käyttäjältä: multsi - 23.01.17 - klo:18:10
Jos ennen veronpoistoa rekisteröidyt autot jäisivät nykyisen malliseen systeemiin, niin se tarkoittaisi, että suomesta tulisi oikeasti se paljon puhuttu Euroopan Kuuba. Jos on mahdollista välttää tienkäyttömaksuja ja ajaa halvalla, niin kyllä kansa sen tekee. Eli jos annetan tilaisuus ajaa vanhalla autolla nykyisellä ajoneuvoverolla aivan vapaasti, niin nämä autot eivät tule poistumaan liikenteestä ikinä.

Hyvä että annetaan ajaa vanhemmilla autoilla, ajallaan nekin poistuvat, on paljon ihmisiä jotka ei halua elää autovelassa monia vuosia. Omanikin on iäkäs kulkupeli, luotettava on ollut,  päässyt paikasta A > B.  Bernerin esitys olisi tuottanut vanhemmille autoille tuplaverotuksen, jota esitteli nimellä maksu, Maaseudun väkeä A.B esitys olisi rasittanut kohtuuttomasti. Monikaan ei sen vuoksi lähde ottamaan velkaa vaikka sen verottoma saisikin, eiköhän ostokset tehdä tarpeen mukaan.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

vasara

^Jokusen vuoden Siirtymäaika olisi yksi vaihtoehto. Luontainen autojen poistuma toinen. Loppujen lopuksi sellaiset autoilijat, joilla on mahdollisuus / halua tekohengittää vanhaa käyttöautoa vuosikausia on hyvin vähän.. ei minusta valtiontalouden ongelma suuressa kuvassa.
Jo jokusen vuoden päästä vaihtoautomarkkinatkin olisi lähes täysin alunperin verottomien autojen kyllästämät.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.01.17 - klo:20:03
Tilanne on vähän sama kuin kuppimies, joka vastustaisi alkoholiveron alennusta sillä, että oman viinavaraston arvo laskee. Autovero on keinotekoinen maksu, jossa maksetaan ei yhtään mistään. Autoveron määrä oon tippunut paljon sinä aikana kun itse olen autoillut, eikä tuo veron tiputus ole kenenkään omaisuuksia syönyt.

Aika moni viisaampi on eri mieltä. Nimenomaan tuo autoveron hävittäminen kerralla tiputtaa auton arvoa huomattavasti, joka tarkoittaa sitä että sinun väliraha/välirahaksi antamasi auto on +-0. Kuten tuossa aikaisemmassa jutussa todettiin esimerkkien kera:

"Koska autokauppa on ollut viime vuosina nihkeää, on halpaa rahaa autonostoon ollut viljalti tarjolla. Sitä on myös käytetty.

Esimerkiksi LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki tietää kertoa, että pääkaupunkiseudulla kaksi kolmesta uuden auton kaupasta on tehty osamaksulla, ja niistä 70 prosenttia on rahoitettu velkarahalla auton verollisesta hinnasta. Tyypillinen maksuaika on 60 kuukautta, eli viisi vuotta.

Suuren eurooppalaisen autoluotottajan, Santanderin johtaja Hannu Heliö on samoilla linjoilla. Keskimääräinen velan osuus uuden auton hinnasta on 73,5 prosenttia, maksuaika 54 kuukautta.

Käytännössä noin 30 000 euron uuden auton hinnasta on siis reilut 20 000 euroa velkaa, ja maksettavaa vielä vuosiksi. Autoveroa tällaisessa tyypillisessä autossa on ollut uutena noin 6 500 euroa. Jos autovero poistuu, ovat tällaisten autojen omistajat varmasti nyrpeinä. Vanha oman käsirahan osuus menisi sen siliän tien. Uuden auton saisi toki ilman autoveroa, mutta vanhasta on maksettavaa yhtä paljon kuin sen vaihtoarvo olisi.

Pahimmassa tapauksessa autokauppiaalle pitäisi maksaa, että hän ottaisi vaihdokin halliinsa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.17 - klo:20:31
Aika moni viisaampi on eri mieltä. Nimenomaan tuo autoveron hävittäminen kerralla tiputtaa auton arvoa huomattavasti, joka tarkoittaa sitä että sinun väliraha/välirahaksi antamasi auto on +-0. Kuten tuossa aikaisemmassa jutussa todettiin esimerkkien kera:
Ok, tehdään sitten suomalaisista kerralla rikkaita eli korotetaan autovero vaikka kymmenkerrtaiseksi.

repomies

Mahtaako Nokivasaran sukunimi olla Berner? Nyt herätys jumalauta. Luepa tästä mikä on henkilöautojen keski-ikä jossain Pohjois-Karjalassa: https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tilastokeskus%20ajoneuvokanta-33608

Nuo ovat keskiarvoja. On aika hitosti ihmisiä jotka ajavat keskiarvoa vanhemmilla autoilla. Ihmisiä joiden tarvitsee jatkossakin ajaa vastaavilla käytännössä arvottomilla autoilla, koska muuhun ei ole varaa. Mieti huviksesi miten ajaa tuo pienimpien tulodesiilien väki siellä jossain missä bussi kulkee kerran päivässä eestaas jostain kilometrien päästä! Luuletko että heille on ihan ok jos vuotuiset maksut nousevat satasia? Ei ole, voin sen luvata, vaikka en itte tuohon joukkoon kuulukaan. Minulle sopii oikein hyvin että verotusta ja sosiaaliturvaa lasketaan, mutta Bernerin esitys ei ole mikään hienosäätö vaan törkeä köyhien kuppaus jolla viedään syrjäseutujen pienituloisimmilta myös mahdollisuus liikkumiseen.

Peke

Ja sit on myös jonkun verran sellaisia kuten mä. Ostin yli 100 000â,¬ arvoisen auton reilu vuosi sitten ja maksoin autoveroa vajaa 26 000â,¬ ja nyt yhdessä yössä auton arvo tippuisi tuon melkein 1/3. Reilua? Ei todellakaan, vaan ryöstö. >:(
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

vasara

^^Jos auton ostaa lähes täysin velkarahalla ja jopa 5v maksuajalla, niin sehän vastaa liisariautoa.. tällöin maksetaan auton käytöstä tiettyä kuukausimaksua. Samalla tavalla veron poisto laskee auton jälleenmyyntihintaa käteisellä ostaneilla. Uuden saa sitten em. pudotustakin edullisemmin.

Kuten edellä todettiin.. verollisille autoille uusimuotoiset käyttömaksut ei ole kannatettava, eikä oikeudenmukainen malli.
Autoliitto taisi laskea, että pelkästään 2016 rekisteröidyissä autoissa on autoveroa jäljellä 1,5 Miljardia euroa. Ei valtio voi vain todeta, että mitäs maksoit niin paljon veroja.. tässois niiden päälle tämmönen 'maksu' :)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.01.17 - klo:20:31
Käytännössä noin 30 000 euron uuden auton hinnasta on siis reilut 20 000 euroa velkaa, ja maksettavaa vielä vuosiksi. Autoveroa tällaisessa tyypillisessä autossa on ollut uutena noin 6 500 euroa. Jos autovero poistuu, ovat tällaisten autojen omistajat varmasti nyrpeinä. Vanha oman käsirahan osuus menisi sen siliän tien. Uuden auton saisi toki ilman autoveroa, mutta vanhasta on maksettavaa yhtä paljon kuin sen vaihtoarvo olisi.

Pahimmassa tapauksessa autokauppiaalle pitäisi maksaa, että hän ottaisi vaihdokin halliinsa."

Tässä on loistava käytännön esimerkki siitä, että muuta kuin kiinteää tai siihen verrattavaa omaisuutta ei ikinä kannata ostaa velaksi. :o
Sitten kun joskus pitää päästä eroon, niin jm-arvon ja velan suhde voi olla aivan päin hanuria.   :'(
Autokauppias tienaa paitsi autosta, vielä paremmin lisävarusteista ja rahoitussopparin myynnistä.   :-*

Muuten: onko kukaan sanonut sanaakaan tasapuolisuudesta tässä "uudistuksessa" ?

Kokemuksesta, nyrkkisääntönä sitä uutta tai uudehkoa autoa kannattaa pitää noin 5 v. tai hieman alle 100tkm.
Yritetään pärjätä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.01.17 - klo:20:44
Mahtaako Nokivasaran sukunimi olla Berner? Nyt herätys jumalauta. Luepa tästä mikä on henkilöautojen keski-ikä jossain Pohjois-Karjalassa: https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tilastokeskus%20ajoneuvokanta-33608

Nuo ovat keskiarvoja. On aika hitosti ihmisiä jotka ajavat keskiarvoa vanhemmilla autoilla. Ihmisiä joiden tarvitsee jatkossakin ajaa vastaavilla käytännössä arvottomilla autoilla, koska muuhun ei ole varaa. Mieti huviksesi miten ajaa tuo pienimpien tulodesiilien väki siellä jossain missä bussi kulkee kerran päivässä eestaas jostain kilometrien päästä! Luuletko että heille on ihan ok jos vuotuiset maksut nousevat satasia? Ei ole, voin sen luvata, vaikka en itte tuohon joukkoon kuulukaan. Minulle sopii oikein hyvin että verotusta ja sosiaaliturvaa lasketaan, mutta Bernerin esitys ei ole mikään hienosäätö vaan törkeä köyhien kuppaus jolla viedään syrjäseutujen pienituloisimmilta myös mahdollisuus liikkumiseen.
Minähän nimenomaan kannatin 2-verosysteemiä, niin että verollisille autoille ei tule uusia maksuja.

-karppa-

Onneksi en osta autojani velaksi, mutta kuten jutusta selvisi, niin aika moni muu ostaa. Myös tälläkin forumilla, kun lukee noita uusien autojen topic:ja missä revitään hiuksia päästä tämän Berner:n aivopierun vuoksi  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Peke - 23.01.17 - klo:20:45
Ja sit on myös jonkun verran sellaisia kuten mä. Ostin yli 100 000â,¬ arvoisen auton reilu vuosi sitten ja maksoin autoveroa vajaa 26 000â,¬ ja nyt yhdessä yössä auton arvo tippuisi tuon melkein 1/3. Reilua? Ei todellakaan, vaan ryöstö. >:(
Kun maksaa ilmasta, niin siinä on aina sellainen vaara, että tuo "sijoitus" kadottaa arvonsa yhdessä yössä.

Gerge

Ministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058005.html
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

Leon8

Noni, nyt Berner ilmoitti, että liikenneverkko-selvitystyö keskeytetään, eikä autoverotus muutu. Kaipa se sitten muuttuu joskus kertarysäyksellä. Keskustelussa on todettu Ruotsin poistaneen autoveron muinoin kertalaakista. Onko ko. maan talouskasvu sen verran kovaa, että menetetyt tulot saatin kerättyä toisella tapaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Gerge - 23.01.17 - klo:21:19
Ministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005058005.html

Tais tulla gaggaa tuulettimeen ihan tarpeeksi  ;D ;D ;D. Ei kerinnyt kauaa tuo ota-kantaa keskustelu olla auki. Ei edes vuorokautta.

Ministeri ilmoittaa, että liikenne- ja viestintäministeriö keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierroksen ja Ota kantaa â€"keskustelun tänään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.01.17 - klo:20:44
On aika hitosti ihmisiä jotka ajavat keskiarvoa vanhemmilla autoilla. Ihmisiä joiden tarvitsee jatkossakin ajaa vastaavilla käytännössä arvottomilla autoilla, koska muuhun ei ole varaa. Mieti huviksesi miten ajaa tuo pienimpien tulodesiilien väki siellä jossain missä bussi kulkee kerran päivässä eestaas jostain kilometrien päästä! Luuletko että heille on ihan ok jos vuotuiset maksut nousevat satasia? Ei ole, voin sen luvata, vaikka en itte tuohon joukkoon kuulukaan. Minulle sopii oikein hyvin että verotusta ja sosiaaliturvaa lasketaan, mutta Bernerin esitys ei ole mikään hienosäätö vaan törkeä köyhien kuppaus jolla viedään syrjäseutujen pienituloisimmilta myös mahdollisuus liikkumiseen.
Itse en näe autoveroa järkevänä progressiivisen verotuksen muotona. Autovero korreloi ainoastaan autojen keksityn verotusarvon kanssa, eikä sillä ole mitään suoraa yhteyttä auton arvoon. Rikas voi ajaa halvalla autolla ja pienituloinen voi ostaa lainalla arvokkaan auton. Suomessa on jo entuudestaan yksi maailman ehdottomasti progressiivisimmista verotuksista. Pitääkö autoilunkin verotus sotkea tähän progressioon? Määrätään verotuksen progressio tulojen mukaan ja jätetään autot pois sotkemasta tätä. Sekin tuossa vähän sotii järkeä vastaan, että haluaisit autojen verotuksen pyörivän vähiten tuottavan desilin ehdoilla. 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.01.17 - klo:21:32
Itse en näe autoveroa järkevänä progressiivisen verotuksen muotona. Autovero korreloi ainoastaan autojen keksityn verotusarvon kanssa, eikä sillä ole mitään suoraa yhteyttä auton arvoon. Rikas voi ajaa halvalla autolla ja pienituloinen voi ostaa lainalla arvokkaan auton. Suomessa on jo entuudestaan yksi maailman ehdottomasti progressiivisimmista verotuksista. Pitääkö autoilunkin verotus sotkea tähän progressioon? Määrätään verotuksen progressio tulojen mukaan ja jätetään autot pois sotkemasta tätä. Sekin tuossa vähän sotii järkeä vastaan, että haluaisit autojen verotuksen pyörivän vähiten tuottavan desilin ehdoilla.

Autoverohan on ollut Suomessa vuodesta 1958 saakka...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

#828
No nyt vain kaikki innosta piukeana autokaupoille, vaikka sillä osamaksulla! Ostakaa nyt niin pirusti niitä verotettuja peltilehmiä niin voitte ihastella pihalla lojuvaa verokasautumaa!

"Liikennemerkin *höh, iPhone muutti liikenneverkon joksikin muuksi* kehittämistä mietitään Sipilän mukaan seuraavaksi rauhassa hallituspuolueiden kesken, ennen kuin seuraavista askelmerkeistä päätetään."

Ehkä viimeistä twistiä tässä saagassa ei ole kuitenkaan nähty... ::)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

vwmies

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 23.01.17 - klo:21:40
No nyt vain kaikki innosta piukeana autokaupoille, vaikka sillä osamaksulla! Ostakaa nyt niin pirusti niitä verotettuja peltilehmiä niin voitte ihastella pihalla lojuvaa verokasautumaa!

Ehkä viimeistä twistiä tässä saagassa ei ole kuitenkaan nähty... ::)

Siis LiVen valmistelu - vaikka se oli LVM tilaustyö, kummallisuuksineen keskeytetään. Ja poliitikot kirkkain silmin vakuuttavat, että "autoveroon" ei tule (muita) muutoksia tällä vaalikaudella. Ja A-Studiossakin myönnettiin, että 100Mâ,¬ on valtion budjetissa suuri summa. No, ehkä se näyttää tältä.

Hauskaa, autokauppias pelkää myynnin sakkaavan tilauskirjan tultua toimitetuksi ja kehoittaa ostamaan uuden auton vaikka huomenna.....

Silti: Pariisin ilmastosoppari pitää saada täytettyä ja ne söhköautotkin tulevat halvempina voimalla 2020-luvulla. Mitäs sitten tehdään ja verotetaan ? Ja miten tieinfra sillä aikaa vain saa jatkaa rapautumistaan. Liian monta isoa asiaa ratkaistavana.  :o
Yritetään pärjätä.

TAG

#830
On tää vaan niin vaikeeta. Verotuksen yhtälössä on nyt VAIN yksi täysin kaikkeen yhteensopimaton elemetti, AUTOVERO. Sen päivät ovat olleet luetut jo 21 vuotta ja yhä jaksaa Suomi hakata päätään seinään vuodesta toiseen. Ei tarvita mitään muuta kuin Ruotsin temppu eli tulee se aamu, kun todetaan, että autoveroa ei sitten enää ole. Muutama kymppi lisää ajoneuvoveroon, kymmenen senttiä lisää polttoaineveroon ja loput hoituu kirkkaasti kasvavilla liikevaihtoveroilla ja autokaupan muilla välillisillä veroilla.

Ei tää oikeasti ole vaikeeta. Miten Suomesta on tullut nykyisenkaltainen hölmölä. Itse kohta 50v ja ensimmäiset 40v elin ihan täydellisen erilaisessa käsityksessä suomalaisuudesta. Suomi on osoittautunut yhdeksi maailman tyhmimmistä kansoista, kun siihen asti oli luulot toisesta päästä.

Edit: Niin ja päällä olevana pommina on yhä autoveron mahdottumuus  ulkomaisten leasing autojen suhteen. Ne vapautuivat pari viikkoa sitten käsittääkseni

enkero

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 23.01.17 - klo:21:40
No nyt vain kaikki innosta piukeana autokaupoille, vaikka sillä osamaksulla! Ostakaa nyt niin pirusti niitä verotettuja peltilehmiä niin voitte ihastella pihalla lojuvaa verokasautumaa!

Työtä käskettyä, viime keskiviikkona vaihdoin Skeidan imatralaisystävämme kanssa kilpailevaan merkkiin. Santtu hoiti taas homman - jännityksellä odotan sitä päivää kunnvelkapääoma on suurempi kuin auton reaaliarvo. Tähän mennessä maagisesti oman pääoman kiinteä määrä on ainakin paperilla kasvanut, vaikka lieka kaulassa on (taas) yhtä pitkä kuin 19kk sitten. Seuraavassa vaihdossahan se kosahtaa, vaikka piti jo edellisessä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

repomies

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.01.17 - klo:20:58
Minähän nimenomaan kannatin 2-verosysteemiä, niin että verollisille autoille ei tule uusia maksuja.

Hyppäsin jo ajatuksissani tilanteeseen jossa entiset verotetut autot on paalattu. Uusi, esitetty malli ei toimi köyhille.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: enkero - 23.01.17 - klo:22:02
Työtä käskettyä, viime keskiviikkona vaihdoin Skeidan imatralaisystävämme kanssa kilpailevaan merkkiin. Santtu hoiti taas homman - jännityksellä odotan sitä päivää kunnvelkapääoma on suurempi kuin auton reaaliarvo. Tähän mennessä maagisesti oman pääoman kiinteä määrä on ainakin paperilla kasvanut, vaikka lieka kaulassa on (taas) yhtä pitkä kuin 19kk sitten. Seuraavassa vaihdossahan se kosahtaa, vaikka piti jo edellisessä.

Ensi vuonna mitä suurimmalla todennäköisyydellä olen tilailemassa näitä aikoja uutta menopeliä nykyisen tilalle. Toivoisin voivani tilailla sitä ilman autoveroa! :)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

repomies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.01.17 - klo:21:32
Itse en näe autoveroa järkevänä progressiivisen verotuksen muotona. Autovero korreloi ainoastaan autojen keksityn verotusarvon kanssa, eikä sillä ole mitään suoraa yhteyttä auton arvoon. Rikas voi ajaa halvalla autolla ja pienituloinen voi ostaa lainalla arvokkaan auton. Suomessa on jo entuudestaan yksi maailman ehdottomasti progressiivisimmista verotuksista. Pitääkö autoilunkin verotus sotkea tähän progressioon? Määrätään verotuksen progressio tulojen mukaan ja jätetään autot pois sotkemasta tätä. Sekin tuossa vähän sotii järkeä vastaan, että haluaisit autojen verotuksen pyörivän vähiten tuottavan desilin ehdoilla.

En minäkään pidä päällekkäisestä progressiosta, mutta enhän sellaista ehdottanutkaan. Esimerkiksi päivähoitomaksut ovat päällekkäistä progressiota, koska ne on sidottu suoraan tuloihisi. Ainoa keino välttää tuo on jättää lapset tekemättä tai olla muuten käyttämättä koko palvelua.

Minä tarjosin vain mallin jossa ihan jokainen voi minimoida veronsa - jos on valmis ajamaan aina 20 vuotiaalla autolla. Ei se ole mitään progressiota, se on valinta. Niinhän nykyinenkin autovero toimii! Kun ostat käytännössä arvottoman auton, paljonko maksat veroa? Et juuri yhtään. Näin se on mennyt ja näin se saa mennä jatkossakin. Maksun pätkäisy tasakokoisena uusille ja vanhoille autoille ei todellakaan ole reilua köyhiä kohtaan. Varmaan sen tajuatkin, vaikka oman etusi takia et siitä välitäkään.

Monet asiat tässä yhteiskunnassa joudutaan säätämään pienituloisten ehdoilla. Olisi aika härskiä pokkana leikata kaikkein pienituloisimmilta, lähinnä köyhyysrajalla olevilta useita satasia per vuosi, ja lahjoittaa satojen tonnien ökyautojen ostajille kymppitonneja. Tai ei ehkä sinun mielestäsi, mutta sinä et taidakaan paljon omaa napaasi pidemmälle kyetä ajattelemaan.

Aika uskomatonta että edes kehtaat väittää etteikö autovero korreloisi autojen arvon kanssa. Kyllä tuo korrelaatio on hyvinkin suuri, etenkin uusilla autoilla, tosin sitä sotkee päästöverotus. Ei silti tarvita kummoistakaan tilastonikkaria osoittamaan että musta ei ole valkoista vaikka miten muuta väittäisit.

japa

#835
Voi jestas sentään tätä hallituksen sirkusta. Kuka nuihin nyt oikeesti uskoo. Nythän on tilanne se että piti saada nopeesti rauhoitettua, että verohanat ei mene kiinni. Mutta kuten tiedossa on, niin bensaverotulot pienenee vuosi vuodelta ja tiet rapautuu. Jotain on tehtävä ihan lähitulevaisuudessa. Eli uudistuksia on tulossa ja nämä takinkääntäjät sen tietää hyvin. Sipilän oli pakko saada tälle kepun hankkeelle lisäaikaa koska rahantulo tyrehty kuin seinään. Turha uskotella että tällä nykyisellä mallilla päästäis kahta vuotta pidempään koska rahantulovirta pienenee koko ajan ja korjauvelka kasvaa kovaa vauhtia.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 23.01.17 - klo:22:19
Ensi vuonna mitä suurimmalla todennäköisyydellä olen tilailemassa näitä aikoja uutta menopeliä nykyisen tilalle. Toivoisin voivani tilailla sitä ilman autoveroa! :)

Aina ei elämässä saa mitä toivoo... :(

Epes

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 23.01.17 - klo:22:19
Ensi vuonna mitä suurimmalla todennäköisyydellä olen tilailemassa näitä aikoja uutta menopeliä nykyisen tilalle. Toivoisin voivani tilailla sitä ilman autoveroa! :)

Hirveä katastrofi on vältetty ja saadaan maksaa autoveroa jatkossakin. Voi ihanaa ilon päivää. Autovero, tuo suomalaisen raavaan miehen tuki ja turva ankarassa maailmassa. Se on, pysyy ja paranoo!

Ja mikä ihaninta, keskimääräisen suomalaisen auton, 200tkm ajetun, 2005 mallisen 1.6 Volkswagen Golfin hinta ei romahtanutkaan veronpoiston seurauksena ........

sakal83

Tässähän tää demokratia tulee just hyvin esille. Teit niin tai näin, niin aina suurinosa itkee ja osa hymyilee  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

#839
Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.01.17 - klo:22:33
Minä tarjosin vain mallin jossa ihan jokainen voi minimoida veronsa - jos on valmis ajamaan aina 20 vuotiaalla autolla. Ei se ole mitään progressiota, se on valinta. Niinhän nykyinenkin autovero toimii! Kun ostat käytännössä arvottoman auton, paljonko maksat veroa? Et juuri yhtään. Näin se on mennyt ja näin se saa mennä jatkossakin. Maksun pätkäisy tasakokoisena uusille ja vanhoille autoille ei todellakaan ole reilua köyhiä kohtaan. Varmaan sen tajuatkin, vaikka oman etusi takia et siitä välitäkään.
Verotuksen ei pitäisi ohjata ajamaan vanhoilla epäturvallisilla, epämiellyttävillä ja saastuttavilla autoilla. Minua tämä koko kuvio ei nyt sinänsä kovin paljon kosketa suuntaan tai toiseen. Merkitys minulle on lähinnä siinä, että jos autovero korvattaisiin kilometriverolla, niin hybridin lisäksi bensakrematorio olisi verotuksen puolesta vaihtoehto. Taitaa kuitenkin olla niin, ettei tuo ole enää realistinen vaihtoehto.

LainaaMonet asiat tässä yhteiskunnassa joudutaan säätämään pienituloisten ehdoilla. Olisi aika härskiä pokkana leikata kaikkein pienituloisimmilta, lähinnä köyhyysrajalla olevilta useita satasia per vuosi, ja lahjoittaa satojen tonnien ökyautojen ostajille kymppitonneja. Tai ei ehkä sinun mielestäsi, mutta sinä et taidakaan paljon omaa napaasi pidemmälle kyetä ajattelemaan.

Aika uskomatonta että edes kehtaat väittää etteikö autovero korreloisi autojen arvon kanssa. Kyllä tuo korrelaatio on hyvinkin suuri, etenkin uusilla autoilla, tosin sitä sotkee päästöverotus. Ei silti tarvita kummoistakaan tilastonikkaria osoittamaan että musta ei ole valkoista vaikka miten muuta väittäisit.

Et näköjään pysty keskustelemaan asioista ilman, että joudut vajoamaan aivan turhaan henkilökohtaisuuksiin. Nähtäväksi jää, kuinka pitkään viitsin olla kertomatta, kuinka fiksun kuvan viestisi antaa sinusta.

Lähdetäänpä liikkeelle siitä, että satojen tonnien ökyautot ovat Suomessa täysi sivuseikka riippumatta siitä, miten autoilua verotetaan. Tuo on nolla-argumentti. Suomessa rikkaita on niin vähän, ettei tuollaisille autoille löydy merkittävää märää ostajia missään tapauksessa. Vaikka autoista maksettaisiin pelkkää §tasaveroa, niin  mistä se satojen tonnien autojen ostajille lahjoitettava raha tulee? Kuka lahjoitta, kenelle lahjoitetaan ja missä muodossa lahjoitus siirtyy?

Jos koet olevasi riittävän hyvä tilastonikkari, niin osoita korrelaatio seuraavasta esimerkistä. Ostin hiljattain auton, jonka listahinta Suomessa on jossakin välillä 62-64 tonnia. Voi hyvinkin olla, että uuden kaksivetoisen Dacia Dusterin karvalakkimallin ostaja maksaa autostaan hieman enemmän autoveroa kuin minä omastani, vaikka kyseisen Dusterin listahinta on alle neljäsosa oman autoni listahinnasta. Missä on korrelaatio? Käytetyissä heittelyä on sitten vieläkin enemmän.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy