Autonvaihtopohdiskelua

Aloittaja Sean80, 08.08.10 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

Parru

Yhdellä kaverilla diagnosoitiin ADHD, joka toimi autokaupoissa ja muussakin rahankäytössä kuin tuuliviiri. Aina kun kaverin näki, oli uusi auto tai moottoripyörä alla. Nykyään lääkitys on kohdallaan. Tämä vain komenttina kun on autokuume -nimistä asiaakin käsitelty.

clima

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.08.10 - klo:12:39Mutta onko Skula jo vaihtamassa Touaregia seuraavaan, vai onko herra hankkimassa kakkosautoa?

Kun Peevelin case on nyt taputeltu, odotellaan tosiaan sitten Skulan siirtoja.
Kovin on eri palstoilla herralta tipoittain tietoa tullut, mutta juttujen perusteella nyt kyllä odottaisi että jotain erityistä on sitten tulossa...
Kun näitä veikkauksiakin on esitelty, niin oma arvaus on XC60 R-line.

Tikka

Mielestäni Peevelillä on hyvät perustelut valinnalleen, taatusti Suomessa tuolla moottorilla kerkeää jokaiseen paikkaan. Vielä kun selviäisit seuraavasta haasteesta eli ajaisit autollasi useita vuosia, olisi seuraavassa auton vaihdossakin enemmän rahaa käytössä, kun koko aikaa ei olisi tonnit lennelleet hukkaan auton vaihdoissa. :) Toivottavasti tuleva auto toimii huolettomasti!

Leroy

Yritin pysyä tästä ketjusta pois vaikka mikä olisi, mutta ei, ei pysty...

Multa tämä Peeveli saa kyllä täyden tuen valinnalleen. Tässähän on vaan käyty läpi tyypillinen  autonvaihtoon liittyvä draaman kaari. Ja ihan onnellisesti vielä päättyikin. Pitäähän sitä nyt mielikuvamatkustaa ensin huolella, ennen kuin tekee mitään päätöksiä. Hyvä vaan, että mies pääsi eroon siitä Toyotan rimpulasta, tuo Golffi on takuulla enemmän autoilullistakin mielihyvää tuottava valinta ja antaa vielä päihin edelliselle kaikilla ajettavuuden kuviteltavissa olevilla osa-alueilla. Hyvä auto hyvällä moottorilla. End of story.

Jotenkin ihmetyttää miksi niitä vaihtoehtoja ei voi olla vähän joka suunnasta, tunnetta ja sopivaa impulsiivisuutta voi mielestäni liittyä myös autonvaihtoon. Ei kai se nyt niin helvetin vakavaa voi olla näiden peltilehmien kanssa, että aina rajataan ne vaihtoehdot tyyliin Corolla vs. Golf  ja sitä sitten jännätään vaimon kanssa lauantai-iltaisin kieli keskellä suuta, että onko se tämä vai tuo. Itse olen vähän jäävi kertoilemaan mitään auton vaihdon "Vietnam-juttuja", kun noita vanhoja raatoja tulee kotiin kuljetettua, mutta...sanonpa kutenkin, että nykyistä Plussaa ostatellessani olin jo menossa yhdessä vaiheessa hakemaan jotain loppuun poljeksittua saksantuliaista (328 touring, ei niin yhdellä tiellä mitään v*tun järkeä). Siitä oli jo paperitkin valmiina, mutta sinne jäi jobbari istumaan koppiinsa ettanit poskessa, kun palasin alkuperäiseen suunnitelmaan ja kurvasin hakemaan Plussaa.
Outback

skula

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.08.10 - klo:12:39

Markun metkuihin on jo tottunut, joten sillä rintamalla ei sentään ollut ehtinyt mitään tapahtumaan. Mutta onko Skula jo vaihtamassa Touaregia seuraavaan, vai onko herra hankkimassa kakkosautoa?

Kuten sanoin, se oli optiona pihalla jos tilaan uuden.. Touareg on turhan mahtipontinen valinta minulle. Joten sekin meni sitten sen sileän tien, kun nyt tein seuraavasta päätöksen ja seuraava EI siis ole Touareg.

Jotenkin kyllä tykkäsin tuosta, mutta kai se järki kuitenkin voitti ???

Huoh.. Tuota TIPpiä tulee aina vaan enemmän ikävä.. mutta minkäs teet.. Se on poistuvaa mekaniikkaa :(

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 13.08.10 - klo:13:44
Hyvä vaan, että mies pääsi eroon siitä Toyotan rimpulasta, tuo Golffi on takuulla enemmän autoilullistakin mielihyvää tuottava valinta ja antaa vielä päihin edelliselle kaikilla ajettavuuden kuviteltavissa olevilla osa-alueilla.

Kerroppas Leroy hyvä että mistäs kohtaa se Peevelin Toyota on rimpula? Itse olen samanlaisella puolitoista vuotta kärrännyt, ja rimpula on kyllä kaukaisin mahdollinen adjektiivi kuvaamaan tuota autoa. Kyllä Golf menee enemmän sinne rimpula osastolle.
Tuo kuvailusi vain kertoo sen että ko. vertailukohtaa et koskaan ole käynyt ajamassa, etkä varmaan koskaan ole edes sisään istahtanut. Käyhän kokeilemassa niin voi se mieli muuttua. Avensis on erinomaisen paljon parempi ajettava maantiellä varsinkin talvella kun tiet ovat polanteiset. Olen siitä jo aikasemminkin kirjoittanut, että Skodalla meinasi parku päästä, Avella menee samat pätkät nätisti ja jännittämättä.
Se on jotenkin naurettavaa miten täällä aina joku "tietäjä" alkaa huutelemaan tuollaista soopaa omaamatta mitään kokemusta asiasta.

Ei se mitään, kaupunkiautoksi Golf on varmasti näppärä. Jos sillä pitää yhtää omaa persettä isompaa kuskata, niin sitten loppuu tilat kesken. Niin ja se sisämelu, sille kun on tullut niin allergiseksi että pelkkä ajatuskin alkaa aiheuttamaan kutinaa.

Golffari

Lainaamistäs kohtaa se Peevelin Toyota on rimpula?

No esimerkiksi radion yms..säätönamiskat ja yleisilme on kuin 80 luvun clarionista.
Ja kuitenkin eletään jo vuotta 2010... ::)
Turos Hevi Gee-Romurauta
VW....?

Peeveli

Ei pojat vedetä herneitä nenään puolin tai toisin! tai käy kuten tässä:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/08/1169989

;D

Leroy

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 13.08.10 - klo:14:05
Kerroppas Leroy hyvä että mistäs kohtaa se Peevelin Toyota on rimpula?

No Leroypas kertoo...Alkuun täytyy pahoitella, tarkoitukseni ei ollut nimenomaan Peevelin Toyotaa kutsua rimpulaksi. Tarkoitin, että kaikki Toyotat ovat sellaisia. Lisäksi mielestäni ihan asiallista kuittailua, kuitenkin heppu on siirtynyt takaisin foorumin merkkeihin. Totta, en ole kyseistä automallia (Avensis) ajanut. Kyydissä jouduin istumaan kun paikallinen taksiyrittäjä kiikutti minua grillijuhlista kotiin kesällä. Ei voinut ainakaan sen Avensiksen takapenkillä päihtynyt asiakas silmiään ummistaa kun se nypyttävä jousitus herätti joka jumalan pullonkorkin kohdalla. Niitä alustoja ne ei vaan saa toimiviksi, ei niin millään. Siinä varmaan ainakin yksi syy, miksi joku 4 -vuotta vanha Passat -malli edelleen pyyhki sillä lattioita autolehtien testeissä silloin lun ko. Avensis markkinoille tuli. Enemmin vaikka ajan Peltorit korvilla rengasmelun vuoksi kun kestän sitä nypytystä.

Lisäksi nimenomaan tuo Golf on, niinkuin itse totesit näppärä kaupungissa ja kuitenkin ajettavuudeltaan sellainen, että pitempikin siivu taittuu luppoisasti.Kaikinpuolin tasapainoinen kokonaisuus.

Outback

Golffari

VW....?

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 13.08.10 - klo:14:53
DowNtimE

tuolla saat hehkuttaa sitä ke30.stä....
http://www.fintoys.net/

http://koti.mbnet.fi/rvaa/r/rutinoff/Toyota-kerhon%20jasenhakemus.pdf

Minä mitään hehkuta. Kuten olen itsekin aiemmin kirjoittanut täällä että auton puutteet ja ominaisuudet ovat alkaneet itseäkin joissain määrin jurppia.

Edelleenkään en kuitenkaan allekirjoita noita Leroyn kommentteja. En tiedä mitä se taksikuski autolleen on tehnyt mutta ei kyllä meikäläisen yksilö nypytä.
Leroyhan voi vaikka puhkoa korvansa jos tekee kolvilla ajosta jotenkin siedettävämpää, minulle se ei ole optio. Saatanan säkeitä ei kiinnosta enää ajossa kuunnella. Minä haluan kuulla mitä sieltä radiostakin suolletaan.
Lisäksi toimiva huolto oli yksi ehdoton edellytys vaikka liisarista kyse onkin. Minä vaan en jaksa jonkun Horstilta oppinsa saaneen savinaaman kanssa alkaa vääntämään kättä siitä, onko vika minun, auton, vaiko kuun asennon, maahantuojan ja huollon pidättäytyessä kaikesta vastuusta.
Ja mitenkähän sinä nyt sen rimpulan määrittelet? Golfin ovista kuuluu ihanainen pellin kilkatus kun ne nasauttaa kiinni. Avesta kuuluu tumps. Muutenkin Ave on kojetaulua ja sisustaa myöden paljon jämäkämpää tekoa.
Minun takapuoleni ja selkäni ei jostain syystä kestänyt Golfin penkkejä. En tiedä kestäisikö urheiluistuimiakaan, mutta comfortlinen penkit olivat melko karmeat. Tunnin koeajolenkillä puutui perse ja selkä jo siihen kuntoon ettei autosta meinannut ylös päästä.

Golf on kyllä hyvä auto, mutta sen oikeampi vertailukohta on juurikin Corolla, josta ei kyllä sitten irtoa mitään positiivista minultakaan. Samalle kokoluokalle VAG -konsernissa kyllä sitten Ave häviää jo. Eli juurikin Passat. Vanhempi Passat nyt ei kuitenkaan sitä lattiaa Avella pyyhi vaikka hyvä auto olikin ajaa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 13.08.10 - klo:11:51
No minä jo ihmettelinkin, että taitaa tämä Peeveli olla oikea taikuri jos tuolla 30 kiloeurolla löytää jonkun ihmeellisen tunteisiin vetoavan auton!
- -
Markku J ja Skula on sikäli vähän huonoja esimerkkejä tähän autonvaihtorumbaan kun heillä tuntuu tuo budjetti liikkuvan tavan tallaajan tavoittamattomissa (+50 kiloeuroa).

Eikö muka löydy tunteisiin vetoavia, massasta poikkeavia ja persoonallisia autoja alle 30 tuhannen euron hintaluokassa? Autotalli.comista löytyivät pikaisella haulla hintaluokasta 20-30 tuhatta euroa mm. nämä autot:

- Alfa Romeo Gt 3.2 V6 Coupe, vm. 2005,  hinta 21900 â,¬
- BMW M5 4.9, vm. 1999, 27900 â,¬
- Hummer H2 6.0 Vortec V8, vm. 2003, hinta 27900
- Jaguar XJR 4.0 V8, vm. 1998, hinta 22900 â,¬
- Lexus ls 250 V6, vm. 2006, hinta 29900 â,¬
- Mercedes-Benz E 500, vm. 2002, hinta 29900 â,¬
- Porsche 911 Carrera 3.2, vm. 1985, hinta 23500 â,¬
- Rolls-Royce Silver Shadow 6.8 V8, vm. 1979, hinta 29800 â,¬

Kaikki nämä ovat käytettyjä, mutta käytetyillähän me itse kukin ajamme, riippumatta siitä, minkä ikäisinä olemme auton hankkineet.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: mol - 13.08.10 - klo:13:14
Muistelen lukeneeni jostain autolehdestä ettei tuollakaan koneella varustetut autot mitään varsinaisia lämmön lähteitä ole...
Jos on vähänkin mukavuuden haluinen niin ei pärjää ilman webastoa.Moottori ei lämpene
pakkaskelissä.Ajotieturi näyttää hirvittäviä kulutuslukemia ennen moottorin lämpenemistä ???

Käyntiääni talvella epämääräinen pörinä ennenkuin saa moottorin lämpöiseksi, jos yleensä saa sen lämpöiseksi. Herkempi luulee auton olevan rikki.Talvella tuli ikävä entistä Toyotaani!
Aikaisemmin mainitsin omaani asennetun webaston jälkias. Sen jälkeen miellyttävää autoilua.

Omakohtaisia kokemuksia 1.4 90kw TSI.stä   

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 13.08.10 - klo:14:51
Lisäksi nimenomaan tuo Golf on - - näppärä kaupungissa ja kuitenkin ajettavuudeltaan sellainen, että pitempikin siivu taittuu luppoisasti.Kaikinpuolin tasapainoinen kokonaisuus.

Taitaa Golf nousta arvoon arvaamattomaan Peevelin valinnan myötä. Kiitos siitä! Golf Plussasta sanoisin, että se on selvästi tilavampi tavalliseen Golfiin verrattuna. Korkeampi kori ja kuskin istuimen asento tekee ihmeitä niin matkustamon kuin tavaratilan kannalta. Kun meikäläinen ottaa sopivan kuljetusasennon tavan Golfissa, ei takapenkille taakseni jää juuri jalkatilaa. Mutta kun Plussassa menen kokeilemaan jäljiltäni takapenkkiä, tilaa on lähes ruhtinaallisesti. Kun penkki on korkealla, pitkäjalkaisenkaan ei tarvitse vetää sitä ääriasentoon taakse. Kokeilkaapa!
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

tsiih

Lisääpä Peevelinen se lisälämmitin heti listalle, ilman ei pärjää jos ensi talvi on oikea talvi. Just ja just selvisin viime talvesta styroksikeulapeitolla, säteilylämmitintä korventamalla ja sisätiloja etukäteen kuumentamalla sisälämppärillä sekä ajamalla puhallin useimmiten täysin kiinni. Onneksi on autokatos ja ilmainen sähkö...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tupo

LainaaEikö muka löydy tunteisiin vetoavia, massasta poikkeavia ja persoonallisia autoja alle 30 tuhannen euron hintaluokassa?
Eihän tunteisiin vetoavan ja omistamisen halua herättävän auton tarvitse välttämättä olla massata erottuva ja "eksoottinen".  ???

LainaaGolf on aina tavallisuudestaan huolimatta herättänyt minussa myös omistamisen halua ja automiehenäkin tunnetta. Kai se on se käteensopivuus, konstailemattomuus ja erinomainen tasapainoisuus.
Tätä juuri tarkoitan ja tästä syystä Golf on aina herättänyt minussa omistamisen halua ja positiivisia tunteita. Parin Golfin jälkeen meillä oli ensin Touran ja nyt Caddy, eli "golfinsukuisissa" on pysytty. Tasapainoinen, toimiva kokonaisuuskin voi "vedota tunteisiin", vaikka ei massasta erottuisikaan. Toisaalta Golfin "ajaton" muotoilu mielestäni erottuu omalla tavallaan - mielestäni positiivisesti -  massasta (japsit / ranskikset).  :D

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 13.08.10 - klo:15:37
Eikö muka löydy tunteisiin vetoavia, massasta poikkeavia ja persoonallisia autoja alle 30 tuhannen euron hintaluokassa? Autotalli.comista löytyivät pikaisella haulla hintaluokasta 20-30 tuhatta euroa mm. nämä autot:

- Alfa Romeo Gt 3.2 V6 Coupe, vm. 2005,  hinta 21900 â,¬
- BMW M5 4.9, vm. 1999, 27900 â,¬
- Hummer H2 6.0 Vortec V8, vm. 2003, hinta 27900
- Jaguar XJR 4.0 V8, vm. 1998, hinta 22900 â,¬
- Lexus ls 250 V6, vm. 2006, hinta 29900 â,¬
- Mercedes-Benz E 500, vm. 2002, hinta 29900 â,¬
- Porsche 911 Carrera 3.2, vm. 1985, hinta 23500 â,¬
- Rolls-Royce Silver Shadow 6.8 V8, vm. 1979, hinta 29800 â,¬

Kaikki nämä ovat käytettyjä, mutta käytetyillähän me itse kukin ajamme, riippumatta siitä, minkä ikäisinä olemme auton hankkineet.

Arvasin, että olisi pitänyt täsmentää tuota omaa kommenttia. Eli siis 30 tonnilla on vaikea löytää uusi/uudehko max vuoden ikäinen ja vähän ajettu käyttöautoksi soveltuva laite. Jos persaus kestää ostaa kakkosauton, niin sitten tuolla kolmella kympilla saakin vaikka mitä pientä ja kivaa kuten nyt vaikka se Mini!

Reilummin käytettyinä sitten löytyykin jo esim. noita mainitsemisiasi autoja joissa onkin jo fiilistä.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Vaginaman

Lainaus käyttäjältä: Reo - 13.08.10 - klo:16:08
Jos on vähänkin mukavuuden haluinen niin ei pärjää ilman webastoa.Moottori ei lämpene
pakkaskelissä.Ajotieturi näyttää hirvittäviä kulutuslukemia ennen moottorin lämpenemistä ???

Käyntiääni talvella epämääräinen pörinä ennenkuin saa moottorin lämpöiseksi, jos yleensä saa sen lämpöiseksi. Herkempi luulee auton olevan rikki.Talvella tuli ikävä entistä Toyotaani!
Aikaisemmin mainitsin omaani asennetun webaston jälkias. Sen jälkeen miellyttävää autoilua.  
Omakohtaisia kokemuksia 1.4 90kw TSI.stä  

Totta. Se onkin Skodien ja VW:n ainoa huono puoli, että niissä piisaa rengasmelua ja että lämpiäminen on hidasta ja lämmityslaite on heikkotehoinen.  
Tuo olikin lukemani perusteella yksi syy miksi Peevelillä jäi lopulta edellisen kerran Golf VI sinne kauppaan. Muita syitä oli pelko DSG:n kestämisestä, rengasmelu ja kokokin taisi lopulta olla liian pieni. Vääntyvät ovetkin aiheutti pelkotilaa etukäteen vaikka ne eivät olleet Variantissakaan vielä vääntyneet. Voin muistaa ehkä väärin osan noista syistä miksi sitä tilausta ei lopulta tehty. Ne asiat ei sitten enää merkitsekään mitään, on jo unohdettu ja taas uskalletaan hankkia VW.

Kuitenkin haiskahtaa, että tämä olisi kuitenkin kaiken järkeilynkin jälkeen hieman hätiköity päätös kun koko hommassa eräs tärkeä pointti näyttää olevan sekä tässä että edellisissä autonvaihdoissa hirveä hoppu saada se vanha yhtäkkiä nopsaan vaihtoon ja samaten äkkiä uusi alle vaikka samaan aikaan vannotaan itselle ja muille, että tässä rauhassa katselen ja vertailen eri vaihtoehtoja ja mikään kiire ei ole mitään tilata.

Siksi ehkä varustelutasokin on tuo eikä joku muu ja siksi lisävarusteitakaan ei ole voitu enempää valita. Väri nyt voi olla toki oikeastikin hänestä se kaikista paras.

En ole itsekään rahamies, mutta syy lopulliseen valintaan voi olla myös autojen hinta. Mihinkään ihmeellisyyksiin ei ollut mahdollisuutta joten siksi päätyminen kompromissiin ja karsintaa sekä "järkeilyä" siinäkin mallissa.
Isompi mosa tai joku muu merkki tarkoittaa sitä, että hinta olisi ollut uudesta kallimpi kuin vaihto tuohon uuteen perusgolfiin. Nyt jää rahaa ehkäpä taskuunkin :)
Erikoisia ja enempi tunteisiin vetoavia autoja olisi ollut enempi käytetyissä valittavissa mutta kun Peevelille yksi tärkeä asia oli se, että autossa on tehdastakuu. Käytetystäkin oli puhetta, mutta se taitaa olla Peevelille tietoinen riski jota hän ei kuitenkaan halunnut ottaa vaikka vähän käytettykin oli aluksi mielessä. Auton piti olla aluksi kompakti, mutta välillä mielessä kävi isompikin auto (Octavia, Exeo jne.) ja sitten taas pienemmät kuten DS3. Citikka oli lopulta kuitenkin liian pieni. Onhan Golf HB ehkä tuota isompi, mutta kun ei nyt vaan kävisi niin, että kohta valitetaan tavaratilan kokoa tai sitä kun penkit ei kaadu tasaiseksi pinnaksi. Onpahan Avensis farmari ja Golf farmari aivan toisenkokoisia autoja. Tai valitetaan sitä, että kyyti on kylmää tai että olisimpa ottanut Exeon kun se oli niin paljon hiljaisempi. Tai kaduttaa kun ei tilattu Highline varustelutasoa tai jotain tiettyä lisävarustetta.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: Vaginaman - 13.08.10 - klo:17:13
Totta. Se onkin Skodien ja VW:n ainoa huono puoli, että niissä piisaa rengasmelua ja että lämpiäminen on hidasta ja lämmityslaite on heikkotehoinen.  
1.4 90Kw TSI moottoriset on on ehkä VAG:n hitaammin lämpeneviä autoja,ainakin malleista joilla olen itse ajanut.Polttoainelämmitin pitäisi olla vakiovarusteena pohjolan oloihin.

1.2 TSI Yeti voitti TM talviauto vertailun,ensi talvi näyttää todellisuuden kuinka hyvin, tai huonosti ne lämpenee ;D Tarvitaanko Webastoa/Eeberiä?

Rengasmelu keskustelua olen kummastellut hiukan,itse olen tyytyväinen koska rengasmelu hiljaisempi kuin edell.-07 Toyotani. En väitä Ocua hiljaiseksi, mutta hyvin pärjää :)
Rengas valinnoilla huomattava vaikutus meluun.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 13.08.10 - klo:15:10
Samalle kokoluokalle VAG -konsernissa kyllä sitten Ave häviää jo. Eli juurikin Passat. Vanhempi Passat nyt ei kuitenkaan sitä lattiaa Avella pyyhi vaikka hyvä auto olikin ajaa.

Pakko puolustaa 3bg Passattia. Sattui meinaan oma Avensis-koeajoni samaan aikaan kun allani oli 3bg. Kun Avensiksesta hyppäsi suoraan 3bg:n puikkoihin, niin kyllä 100tkm ajettu 3bg:n alusta tuntui todella hyvältä. Lattiaa pyyhkiminen olisi liioittelua, mutta parempi se oli. Ja todettakoon vastapainoksi ettei uusi Avensis ole mielestäni rimpula, päinvastoin, oikein laadukkaan oloinen olemukseltaan.

Mutta minä olenkin suuri 3bg fani, se on s-nan hyvä auto!
En ole ollenkaan varma että 3C:ssä mentiin parempaan suuntaan, 3C:n sähköinen ohjaus on huonompi kuin 3bg hydraulinen, toisaalta 3C (tai oikeastaan CCstä nämä mun enemmät kokemukset) kallistelee vähemmän.
Mutta 3bg nieli epätasaisuudet paremmin. Laatuvaikutelmakin on mennyt huonompaan suuntaan, nitinöitä oli vähemmän kuin nykyisessä CCssä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 13.08.10 - klo:20:07
Mutta minä olenkin suuri 3bg fani, se on s-nan hyvä auto!

Tämän allekirjoitan minäkin. Pidin edellisestä Passatista TODELLA paljon, siksipä uusi olikin hiukka pettymys. Ajettavuus kyllä oli mielestäni ihan kohallaan tuossa uudessakin. Ja yleisestikin ajettavuus sekä vaihteensiirron ja kytkimen yhteistoiminta oli saumatonta. Paaaljooon parempi kuin Avessa. Sisustan muovilaatu oli sitten ISO pettymys. Pikkuasia, mutta aurinkolipan kartonkipahvimainen olemus oikeasti säikäytti. Luulin aluksi että ne lärpättimet oli pahvia :)

Leroy

Itse viittasin tuolla aiemmalla "lattian pyyhkimis" kommentilla juurikin 3C Passattia. Ja pohjana tuolle kommentille oli Tuulilasin vertailu, jossa oli mukana tuolloin juuri ilmestynyt uusi Avensis ja 3C Passat, joka jo mallina oli usemman vuoden vanha. Tuossa vertailussa Passat pesi Toyotan, uudet Accordit, sitikat un muut. No, oikeastaan, nota varsinkaan tuon syttöpaperi Tuulilasin vertailuja on aika turha vetää näihin tunnepitoisiin keskusteluihin, mutta kuitenkin osoittaa sen, että joku muukin arvostaa tiettyjä ominaisuuksia autoissa.

Ja DowNtimelle vielä...en todellakaan ole itse ajanut tätä uusinta Avensista, joten sen ajettavuudesta en sano mitään. Se voi olla kuinka ihku tahansa, mutta huollon kivat sedät ja pienempi (kai..?) rengasmelu ei vielä saa rakkautta ko. malliin syttymään. Jotain muutakin ihan konkreettiseen ajotapahtumaan liittyvää lisähoukutinta pitää löytyä.

Niin, ja 3bg -diggari olen itsekin. Se oli "hands down" paras auto mitä minulla on koskaan ollut.
Outback

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 13.08.10 - klo:21:44
Ja DowNtimelle vielä...en todellakaan ole itse ajanut tätä uusinta Avensista, joten sen ajettavuudesta en sano mitään. Se voi olla kuinka ihku tahansa, mutta huollon kivat sedät ja pienempi (kai..?) rengasmelu ei vielä saa rakkautta ko. malliin syttymään. Jotain muutakin ihan konkreettiseen ajotapahtumaan liittyvää lisähoukutinta pitää löytyä.

Toisinpäin se valitettavasti toimii. Rakkaus hiipuu juurikin noiden asioiden huonon toteutuksen vuoksi. Näin kävi itselle. Merkkiin en valitettavasti palaa. Ainoa merkki VAG-konsernista joka vielä kiinnostaa on Audi. VW ei.

Kuitenkin olit tuomitsemassa Avensista aivan paskaksi autoksi, ja koko Toyotan täysin rimpuloita tekeväksi autovalmistajaksi. Vertailut ovat aina vertailuja, niihin vaikuttavat merkin edustajien ja lehden toimittajien illanvietot yms. poikkitieteelliset tapahtumat liiaksi. Jokainen tekee omat johtopäätöksensä OMIEN kokemustensa perusteella.
Ja itse asiassa ei se Avensiksella lattiaa pyyhkinyt. Totesivat että Toyota on viimeinkin saanut asioita korjattua ohjauksessa ja alustassa, mutta ei vielä olla aivan kilpailijoiden tasolla. Ja tällä kilpailijalla tarkoitettiin nimenomaan Passattia.

Jos Toyota kerta tekee NIIN paskoja autoja, niin miksiköhän se sitten kuitenkin on maailman suurin autovalmistaja? Ja miksi täällä Suomessakin Toyota myy autojaan todella hyvin? Ovatko Suomalaiset sitten niin tyhmiä että ostavat vaan rimpuloita?

skula

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 13.08.10 - klo:22:29
Jos Toyota kerta tekee NIIN paskoja autoja, niin miksiköhän se sitten kuitenkin on maailman suurin autovalmistaja? Ja miksi täällä Suomessakin Toyota myy autojaan todella hyvin? Ovatko Suomalaiset sitten niin tyhmiä että ostavat vaan rimpuloita?

No tyhmistä tiedä, mutta paremmastakaan eivät tiedä..

Muistelen sitä erään lottovoittajan haastattelua.. "Saatetaan kiertää vähän mualimoo, ja ehkä se uus tojotakin laitetaan."

Ouzi

Mitäköhän ostaisi seuraavaksi kun tuli Golf tänään myytyä. Ensi viikolla luovutan auton pois. Tuli jo katsottua octavia Rs Fl tdi dsg combia. Auto oli -09 37 tkm ajettu. Mut olihan se hyvä ja tehokas ajaa. Mut tolla hinnalla melkeen ostan mieluummin uuden peruskuljettimen ja saa halvemmallakin. Ja uusi on aina uusi ;)

McVAG

Niin, autokuume on sellainen tauti että se iskee joillekin useammin kuin toisille. Taudinkuva ja oireetkin vaihtelevat henkilöittäin. Ääritapauksia olemme me joilla ns. Jatkuva autokuume.
Autot kiinnostaa paljon ja tulee luettua todella paljon autolehtiä ja selailtua myyntipalstoja.

Omat vaihtoprojektit on menneet aina hyvin pitkälti sekoilun ja säätämisen kautta. Viimeisimmät varsinkin, edellistä autoa ostaessa ajoin niin käytetyt TT:t, Boxsterit, S3:t, perhesedanit ja farkut. Lopulta käteen jäi uusi Octavia combi 2.0 tdi dsg eleganse herkuilla. No eihän tämä mitään, mutta kun  ostaja on yksin elävä sinkku ja ikää oli silloin n 25v niin olisihan sitä voinut mielenkiintoisemman ja enemmän tunteitaa herättävän hankkia.

Octavia kesti puolitoista vuotta, jona aikana sitä hieman laitettiin. Laittamisen kanssa oli säätöä laitanko lisää kromia vai otanko viimeisetkin pois. Autossa ei ollut mitään vikaa, loistava ajaa ja muutenkin laatutuote, autokuume vain nousi niin pahaksi että lähdin koeajamaan autoja. Taas oli ihan hakusessa mitä tahdon, jotain erikoisempaa kuitenkin eikä tasaisen varmaa.

Noh taas tuli ajettua ne isot sedanit, sportti viistoperät jne. Sitten satuin koeajamaan Volvon C70:n, ihastuin avoautoiluun täysin ja se oli saatava. Volvosta vaan vaihtotarjous oli huono, noh läheisestä liikkeestä löytyi VW Eos josta tarjous oli niin hyvä että kaupat tuli nopeasti.

Eosin kanssa on sitten koettu ylämäet, alamäet, ajamisen hurmokset ja äärimmäiset tuskastumiset. UltimateVW:n puolella tästä enemmän tarinaa. Keväällä oli hetkiä jolloin kiersin kovin kauppoja ja parinkertaa
Menin ensimmäiselle koeajolle papereiden ja renkaiden kanssa. Kauppoja ei syntynyt, Audi A4, A6, TT, Porschen Boxtster, Alfa Romeo GT, Seat Lenon Cupra, Jaguar S-type, Skodan Yeti, Superb, Renault Clio 2.0 Sport, BMW 330i, 520d, VW Passat CC ja Mersun C sedan ja farkku sekä MB E jäi kauppaan. Taas voi huomata miten täysin erilaisia autoja katselen, mutta silti niissä on yhteistä se että ne jokainen tekevät jonkin asian erittäin hyvin.

Sitten tuli kesä ja kelit lämpeni. Eos alkoi taas kerätä pisteitä itselleen. Nyt on tilanne että pitää uusia talvirenkaat ensi kaudelle ja jarrulevyissä vähän kulumaa. Miettinyt vaihtaisiko vain pitäisikö. Tylsä auto ei ole ainakaan ollut ja edelleen sytyttää kipinän. Ei sitä tiedä, saattaa vaihtua ensi viikolla tai sitten vuosien päästä. Toistaiseksi autokuumeeni on horrostilassa eli rajoittuu autolehtiin ja nettiauton selailuun. Koeajoille en ole intoutunut ja vähän tietoisesti vältellytkin. Rahaa kun voi laittaa muuhunkin ja se ei kasva puissa...

Lienen autokauppiaan painajainen, ikinä ei tiedä onko kaveri miten tosissaan, ei kyllä aina tiedä kaveri itsekkään. Mitä vain voi tapahtua, ostaa heti tai innostus laantua. Tarjouksen jos pyydän niin silloin on kyllä aina homma ollut ns. liipasimella. Keväältä eniten harmittaa se BMW 330i, emmin hetken liikaa ja se meni alta. Olisi ollut juuri ne varusteet mitä hain ja kyllä sen kulutuksenkin kanssa olisi pystynyt elämään, sekä törkeän hintaisten vakuutusten. Saa nähdä milloin taas kuume nousee ja minkä kulkineen ratista sitä itsensä löytää.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 13.08.10 - klo:16:46
Kun meikäläinen ottaa sopivan kuljetusasennon tavan Golfissa, ei takapenkille taakseni jää juuri jalkatilaa. Mutta kun Plussassa menen kokeilemaan jäljiltäni takapenkkiä, tilaa on lähes ruhtinaallisesti. Kun penkki on korkealla, pitkäjalkaisenkaan ei tarvitse vetää sitä ääriasentoon taakse. Kokeilkaapa!

Tässä on yksi kautta aikain käyttämistäni autovalinta-kriteereistä, joista en tingi! Minun on mahduttava hyvin istumaan itseni taakse. Tällöin voin hyvillä mielin laittaa myös sinne takajakkaralle matkustajia ilman niitä "Mahuxä? Otanko penkkiä hiukka eteenpäin?" ja näin olisi molemmilla epämukava matka tiedossa :-\ Ja kun tällä ukolla on fyysistä mittaa 196cm/100kg, niin "ihan" joka auto ei tuota kriteeriäni täytä - ja korimalli nyt ainakin menee lähes järjestäin farkun puolelle, pidemmän akselivälin ja korkeamman päätilan vuoksi. Samaten esim. jos joskus Citroëniin päätyisin, en tuota voisi ottaa radiokaukkarilla ja/tai cruisella lainkaan, sillä polvet ei enää mahdu noiden viiksien alle :-\

Ja prätkän valinnassa homma menee vieläkin kaposemmaksi :-\ Kun tuo jalkojen ja selän suhde tosiaan on enempi kahlaaja-tyyppiä, niin todella harvassa on ne fillarit joihin polvetkin mahtuu kunnolla niille tarkoitetuihin paikkoihin. Yleensä juuri se tankin levein kohta osuu polvilumpion vierelle => jalkojen asento on kaikkea muuta kuin mitä prätkävalmistaja on tarkoittanut, jyrkistä polvikulmista yms. vielä puhumattakaan :(

Ja penkin korkeudesta, niin jostain muistan joskus lukeneeni että penkin korkeus on oikein kun nyrkki mahtuu pään ja katon väliin juuri ja juuri. Tällöin kuljettajan silmät ovat about sillä tasolla mihin autovalmistaja ne on tarkoittanut. No joissain malleissa tuo tarkoittaa että sen jakkaran voi meikäkin hilata niin ylös kuin ikinä vain tulee - enkä nyt tarkoita sentään mitään smurffibusseja ;)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: Skula - 13.08.10 - klo:22:57
No tyhmistä tiedä, mutta paremmastakaan eivät tiedä..

Muistelen sitä erään lottovoittajan haastattelua.. "Saatetaan kiertää vähän mualimoo, ja ehkä se uus tojotakin laitetaan."

Niin. Säälittävää vaan kun edelleenkin löytyy niitä jotka kuvittelevat että hyvää ja halpaa on olemassa.....

skula

On tämä kyllä vaikeata..

Eilen illalla tai siis lähemmin yöllä.. Taas koin jotain niin mukavaa kyytiä omalla autollani CC:llä, ja vielä kun muistelin samalla torstaista koeajoa uudella vitos-bemarilla, ja kuinka CC meni motarilla ja maantiellä, kehäteillä, paljon soljuvammin, ei tarvinnu paimentaa, CC vaan meni eteenpäin niin kuin auton pitääkin.. Niin alkoi pieni kuvitelma heräämään että josko sitä tällä CC:llä malttais ajaa takuuajankin jälkeen.. Hemmetti kun DSG:n pitää pilata koko auto, ja se pieni särö tekee hallaa joka päivä..

Sitten kun taloon tuli toinenkin auto, niin sekin sekoitti päätä ja pakkaa..

Vaikka samalla kun näitä pohdin, niin muistelin perjantaista koeajoa vielä lämpimin mielin, mielitiettyäni CC:n tilalle tulijaa.. Hauska, laadukas ja mukava. Ja niin kiva ajaa.. Varmasti kelillä kuin kelillä, ja vähän heikommassakin maastossa..  Valitettavasti siinäkään ei kaikki vaatimani kriteerit täyty  :-\ Mutta katsotaan nyt.. Onpahan vielä yksi syy lisää jarrutella nimien rustaamista..

Tämä vuosi nyt joka tapauksessa mennään näillä nykyisillä, tai siis uutta en hommaa tänä vuonna enää.. Siirrän suosiolla kaupanteon ensi vuoden puolelle, jos mitenkään nyt onnistuisin  :-X (katsoo ylöspäin ja - pliis - ).. Nyt voin vapaasti vaikka sitten myydä CC:n, ja kikotella voortilla kunnes uuden aika koittaa..  Voortissa on ainakin maavaraa enempi, ja uuvet talvirenkaat siihen pitäis ostaa, niin siinähän sitä ollaan jo pykälää lähempänä nelivetoa kuin CC:llä  ;D

Kaikkein parasta on kuitenkin se että CC näyttää pitävän hintansa kiitettävästi jollei jopa loistavasti..

Leroy

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 13.08.10 - klo:22:29
Kuitenkin olit tuomitsemassa Avensista aivan paskaksi autoksi..

No tämähän ei nyt alkuunkaan pidä paikkaansa. En sanonut noin. Avensis on varmaan ihan kelpo auto ja palvelee käyttäjäkuntansa tarpeita. Lähinnä porukkaa, joille se autoilu ei NIIN suurta roolia arjessa näyttele. Tärkeää on vain vaivaton ja luotettava siirtyminen paikasta toiseen ja juurikin mainitsemasi radion kuuntelu matkanteon jouduttamiseksi. Enemmän tuo Golf on ns. "ajajan auto" kuin Ave, joten sitäkin taustaa vasten on helppo Peeveliä ja hänen värikkäitä autonvaihtokäänteitään nimenomaan Avensiksen jälkeen ymmärtää.

Penkeistä vielä...Kyllä ne on kaikissa Toyotoissa, Nissaneissa, Mazdoissa jne. melkoisia lypsyjakkaroita verrattuna Golffin (esim Highline) penkkeihin..

Mutta tämä tästä, en halua enää tätä topiikkia näillä Toyota -kommenteilla terrorisoida... :P
Outback

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy