Ocu II TDI kytkinpoljin kangertelee

Aloittaja ptbr, 08.08.10 - klo:14:24

« edellinen - seuraava »

ptbr

Vielä pitää kysyä kytkinpolkimen tärinästä, onko normaalia kun tätäkään ilmiötä ei ole missään autossani ennen ollut. Eli kun vaihtaa vaihdetta ajossa, niin polkimessa tuntuu tärinää, ikään kuin joku takertelisi, eli liike ei ole jouhevaa. Paikallaan kun polkee poljinta, niin liikkuu ihan jouhevasti eikä mitään ylimääräistä tunnu. liikkeelle lähtö sujuu ihan hyvin, siinä ei ole mitään ongelmaa. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Jostain luin tuosta ilmiöstä, että dieselkone tärisee ja tämä välittyy kytkinpolkimeen, liekö näin? Pitänee tuokin tarkistuttaaa kun kiesi menee moottorinlämittimen aseennukseen ja jarrujen tarkistukseen.
Mulla ei ole aiemmin ollut dieselautoa ja silläpä näitä kyselen, tosin millään muulla dieselillä millä olen ajanut ei ole tällaista ollut.

Edit: lisätty nimimerkki: "ostinko paskan" ja muutettu otsikkoa oikeammaksi.

tarzi

Kyllä toi on suht normaalilta kuullostaa Diesel-autoon. Itellä ainaskin ollut aina melkein noin.  8)
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

ptbr

Tässä kun oon ajellessa seurannut, niin ei tuota karheutta ilmene kuin ajossa eikä se nyt mitenkään isosti edes haittaa. Onhan tuo diisselin kytkin muutenkin jäykemmän oloinen kuin edellisen bensavehkeen.

Tos®

Ei kyl omas golffissa mokomaa ole...

Kaksoismassa kenties oireilee?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ptbr

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 09.08.10 - klo:15:03
Ei kyl omas golffissa mokomaa ole...

Kaksoismassa kenties oireilee?

Kuulostaapa kalliilita :o No, sen verran vähän aikaa on ostosta, että keskustellaanpa myyjän kanssa jos jotain vikaa on.

Tos®

Tietysti jarru/kytkinesteen vaihto voi vaikuttaa johonkin kankeuteen...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

JeanC

Jumittaako se kytkinpoljin myös??, ei palaudu kun nostat jalkaa!!??

ptbr

Ei jumita, ainoastaan ajossa kun vaihtaa vaihdetta, niin polkimen liike on karkean oloinen, ei liiku jouhevasti. Tämä tuntuu nimenomaan painettaessa, liiike ylöspäin toimii oikein. Paikallaan ollessa ei ole mitään erikoista havaittavissa, samoin jos ajossa rullaa vapaalla ja painaa kytkintä niin kaikki on ok.

Arcca

Siis on onko tuo semmoista lievää tärinää kun esimerkikisi vapaalla tyhjäkäynnillä paikallaan kevyesti painat poljinta pikkaisen niin että alkaa tuntua vastusta? Jos tuosta on kyse niin sanoisin normaalia, nykyisessänikin on tuota. Dieselin käynti tosiaan tuntuu polkimessa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ptbr

Ei ole, taisin kuvailla asian aloitusviestissä väärin. Tuon lievän tärinän olen kyllä havainnut. Polkimessa tuntuu ikäänkuin rusahdus kun sen painaa pohjaan. Ajossa en ainakaan erota kuuluuko mitään ääntä.

EDIT: Vien kotteron torstaina myyjäliikkeeseen tarkistukseen, katotaanpa mikä on tuomio  ;)

ptbr

Jahas, haiseepa kytkinrempalle, mutta ensi viikolla saan lopullisen varmistuksen. Missä hinnoissa mahtaa ko. operaatio pyöriä? Tosin myyjä saa osallistua kustannuksiin omalta osaltaan, tässä ei pitäisi olla epäselvää kun auto on ollut mulla vasta pari viikkoa. Uskon, että tästä saa vääntää vielä kättä, mutta enpä aio antaa periksi.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: ptbr - 15.08.10 - klo:13:41
Jahas, haiseepa kytkinrempalle, mutta ensi viikolla saan lopullisen varmistuksen. Missä hinnoissa mahtaa ko. operaatio pyöriä? Tosin myyjä saa osallistua kustannuksiin omalta osaltaan, tässä ei pitäisi olla epäselvää kun auto on ollut mulla vasta pari viikkoa. Uskon, että tästä saa vääntää vielä kättä, mutta enpä aio antaa periksi.

Jos kytkimessä jotain vikaa on, tulee sen mennä täysin myyjän virhevastuun piikkiin. Kuluttajansuojan mukainen virheaikahan on puoli vuotta, tällöin voidaan olettaa vian olleen autossa jo ostohetkellä. Nimim. kokemusta on.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

tarzi

Toi kuuden kuukauden virhevastuu ei oo sit ihan niin yksinkertainen homma kun vois kuvitella. Autolla ajettu kuitenkin jo muistaakseni melkein 150 000.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

ptbr

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 16.08.10 - klo:17:43
Toi kuuden kuukauden virhevastuu ei oo sit ihan niin yksinkertainen homma kun vois kuvitella. Autolla ajettu kuitenkin jo muistaakseni melkein 150 000.

Joo, niin on, 147 tkm. Sain sovittua myyjän kanssa, että käytän auton merkkihuollossa tarkistuksella ja jos on vikaa, niin myyjä maksaa kulut ja jos ei, niin minä maksan. Kävi niin, että jouduin itse maksumieheksi, kokonaista 45 euroa. Vaan saatiinpa tuo asia pois kuleksimasta ja molemmille osapuolille asia loppuun.
Jos jatkossa tulee jotain, niin autossa on olemassa 20 tkm / 1 vuosi käyttöturva jota sitten sovelletaan ja kulut menee puoliksi.

ptbr

No voi perhana, ei tämä tainnut ollakaan loppuunkäsitelty. Alkoi kuulumaan aikamoinen kilkatus ja kalkatus jostain konehuoneesta ja ääni loppui kun painoin kytkimen pohjaan. Tämä tapahtui yhden kerran ja sen jälkeen olen ollut huomaavinani että kun kytkimen painaa pohjaan kuuluu juriseva ääni ja kun polkimen nostaa ylös kuuluu lonksahdus. Ei taida olla sittenkään ihan terve tuo kytkin?? Vai kenties kaksoismassa oireilee? Ja ei kun takaisin kauppaan kitisemään :)

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: ptbr - 25.08.10 - klo:08:46
No voi perhana, ei tämä tainnut ollakaan loppuunkäsitelty. Alkoi kuulumaan aikamoinen kilkatus ja kalkatus jostain konehuoneesta ja ääni loppui kun painoin kytkimen pohjaan. Tämä tapahtui yhden kerran ja sen jälkeen olen ollut huomaavinani että kun kytkimen painaa pohjaan kuuluu juriseva äääni ja kun polkimen nostaa ylös kuuluu lonksahdus. Ei taida olla sittenkään ihan terve tuo kytkin?? Vai kenties kaksoismassa oireilee? Ja ei kun takaisin kauppaan kitisemään :)

Kilkatus ja kalkatus --> kaksoismassa, tyyppivika tässä konetyypissä. Tai ainakin omasta kaveripiiristä kahteen muuhunkin vasvaavalla koneella olevaan itseni lisäksi on tuo osa vaihdettu.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

ptbr

No niin, saatiinhan tähän selvyys. Ensi kuussa menee auto remonttiin periaatteella kulut puoliksi. En tiedä oliko hyvä ratkaisu, mutta nyt tulee normaali vauhtipyörä kaksoismassan tilalle.

EDIT: Laitatan kuitenkin kaksoismassan, kaipa suunnittelijat on sen sinne miettineet kuuluvaksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy