Dpf paine-eroanturi, missä?

Aloittaja JeeRock, 12.07.14 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

JeeRock

Eli mistäs löytyy tuo anturi fyysisesti, kyseessä 2011 skoda superb ? Pitäisi vaihtaa kun pukkaa p2454 virhekoodia ja moottorin vikavalo palaa. Saa nollattua mutta tulee parin käynnistyksen jälkeen takaisin. On pelannut nollaamisen jälkeen yleensä kuukauden ilman vikavaloa. Nyt ei enää näköjään auta nollaaminen ja pitää vaihtaa mutta tosiaan mistäs tuon löytäisi tuolta konehuoneesta?
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

jkvi

Minä noista vikakoodeista niin ymmärrä. Mutta yleensä se itse DPF puhdistetaan/ tyhjennetään tuossa vaiheessa.
CRDi & Collection

tet

Dokuissa joita olen aiheesta nähnyt, on vähän huonosti merkattu anturien paikat. Veikkaan että se löytyy jostain itse DPF-pöntön kupeelta, sieltä moottorin ja rintapellin välistä. Impulssiputkia pöntön kupeella seuraamalla löytynee.

Vikahan voisi kai olla myös johtosarjassa. Tuo geneerinen OBD-koodi ei kerro paljon, VCDS:llä voisi löytyä tarkempaa tietoa viasta.

jkvi:n esittämä epäilys pöntön täyttymiseen tuhkasta ei liene oikea, jos vikavalo todella on moottorin eikä DPF:n valo.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JeeRock

Moottorin vikavalo tosiaan kysessä eikä mitään muita oireita ola, käy normisti eli ei mene vikamoodiin.
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

repomies

Vaikea on uskoa 2011 vm dpf:n täyttyneen. Ammattiajossa onnistuu toki tai jos koneessa on joku muu vika, mutta noin muuten aika vaikea uskoa.

Vanhoissa pumppareissa ainakin nuo anturit on kulutustavaraa. Tosiaan pöntön luota löytyviä putkia seurailemalla pitäisi löytyä, ja jos ei sillä löydy niin sopivaa ssp dokkaria voi yrittää kalastella googlella.

jabajee

Moottorin päällä, öljyn täyttökorkista vähän vasemmalle, lähellä rintapeltiä.
Tuon näköinen härpäke, josta putket menee dpf:lle.
http://fr-rtuning-shop.co.uk/images/source/DPF_Exhaust_Pressure_Sensor_G450_076906051A.jpg

Tuolla aiempaa tarinaa aiheesta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10658.0

Guest-470067

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.07.14 - klo:00:48
Moottorin päällä, öljyn täyttökorkista vähän vasemmalle, lähellä rintapeltiä.
Tuon näköinen härpäke, josta putket menee dpf:lle.
http://fr-rtuning-shop.co.uk/images/source/DPF_Exhaust_Pressure_Sensor_G450_076906051A.jpg

Tuolla aiempaa tarinaa aiheesta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10658.0
Aina ei mene kahta letkua DPF:lle:

https://www.dropbox.com/s/0y1mbferlxk3ij8/2014-06-02%2018.36.32.jpg

Tuossa erään Superbin paine-eroanturi, omasta kolopallosta löytyy vastaava. Kyseessä on esim CFFB koneesta löytyvä DPF:n paine-eroanturi, mutta myös muista koneista on tollaisia löytynyt. 1.6TDI koneessa voi olla vähän pidempi tuo "avoin" letku, mutta silti se löytyy.

https://www.dropbox.com/s/5zbp1eevwow6mjn/2014-06-02%2018.36.25.jpg

Sama osa takapuolelta, tuosta varaosanumeroa...

Kulutustavaraa ovat nuo paine-eroanturit. Puolenkymmentä pelkästään minulla käynyt diagnosoitavana... Helpoin tuo anturin on löytää kun etsii tulipeltiä vasten DPF:n yläosan, ja siitä katsoo vaaksanmitan vasemmalle (apparin puolelle).

tet

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 14.07.14 - klo:10:16
Aina ei mene kahta letkua DPF:lle:

https://www.dropbox.com/s/0y1mbferlxk3ij8/2014-06-02%2018.36.32.jpg

Eikös tuostakin kaksi letkua lähde? Kamaa on edessä kuvissa, mutta tuossa ekassahan näkyy selvästi kaksi letkua vierekkäin tuossa kiinnityspellin alapuolella? Kyllähän paine-eroanturissa aina kaksi impulssiputkea on, tai sitten itse anturi pultataan toisen mittauskohdan kupeeseen niin että toinen paine tulee suoraan anturikoteloon. Menee fysiikan lakien vastaiseksi, jos yhdellä ainoalla paineella mitataan paine-eroa. Voihan siellä tietenkin olla kaksi paineanturia ja paine-ero lasketaan sitten eculla näiden erotuksena. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Guest-470191

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.07.14 - klo:12:42
Eikös tuostakin kaksi letkua lähde? Kamaa on edessä kuvissa, mutta tuossa ekassahan näkyy selvästi kaksi letkua vierekkäin tuossa kiinnityspellin alapuolella? Kyllähän paine-eroanturissa aina kaksi impulssiputkea on, tai sitten itse anturi pultataan toisen mittauskohdan kupeeseen niin että toinen paine tulee suoraan anturikoteloon. Menee fysiikan lakien vastaiseksi, jos yhdellä ainoalla paineella mitataan paine-eroa. Voihan siellä tietenkin olla kaksi paineanturia ja paine-ero lasketaan sitten eculla näiden erotuksena. :)
Toinen letku on n. 5cm pitkä tuossa (vasemmanpuoleinen), ja se loppuu konetilan ilmaan tuossa paine-eroanturin alapuolella. Itselläni on täsmälleen samanlainen tuossa CFFB koneisessa autossa. Olin kyllä itsekin aika hämmästynyt kun tuon löysin.

Eli DPF:n paine-eroanturista on kahta mallia - sellainen joka haistelee oikeasti paine-eroa pöntön molemmin puolin siten, että letkut menee molemmin puolin DPF:ää. Sitten on tuo malli joka nuuskii paineen DPF:n yläpuolelta ja vertaa sitä "ulkoilman" paineeseen. Verrokki tulee siis tuon 5cm tumpin päästä.

Clippiä elsasta:
LainaaPressure differential sender -G505- determines charge status of particulate filter. It can be connected via two lines before and after the particulate filter or only with one line before the particulate filter. In this case the differential sender measures ambient pressure with an open line and calculates differential pressure with it.

tet

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 15.07.14 - klo:13:58
Toinen letku on n. 5cm pitkä tuossa (vasemmanpuoleinen), ja se loppuu konetilan ilmaan tuossa paine-eroanturin alapuolella. Itselläni on täsmälleen samanlainen tuossa CFFB koneisessa autossa. Olin kyllä itsekin aika hämmästynyt kun tuon löysin.

Enpä ole koskaan omassani anturiin huomiota kiinnittänyt, täytyi oikein käydä vilkaisemassa pellin alle. Tuollainen "yksiputkinen" se näytti olevan CFHC-koneessakin. Paikkakin lienee sama, siinähän se nököttää ihan framilla välipainepumpun ja rintapellin välissä päällimmäisenä. Ainakin helppo vaihtaa jos rupeaa kiukuttelemaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JeeRock

Osa vaihdettu, hintaa pörhöllä 80â,¬. Toinen putki tosiaan oli tuollainen 5cm pätkä, ensin luulin että oli katkennut mutta ei ollut. Vaihtoon meni 5minuuttia ja vikakoodin poisto perustesterillä. Ei ainakaan nyt 300km matkan jälkeen vikavalo syttynyt. Pörhön tiskillä epäilivät etä pitäisi jotenkin sopeuttaa mutta tiedä häntä, vaihdettu ilman sopeuttelua.
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

Mtyy

Lainaus käyttäjältä: JeeRock - 15.07.14 - klo:21:51

Pörhön tiskillä epäilivät etä pitäisi jotenkin sopeuttaa mutta tiedä häntä, vaihdettu ilman sopeuttelua.

DPF:lle kannattaisi tehdä anturin vaihdon yhteydessä pakkopoltto ja sen jälkeen kertoa eculle, että on uusi paine-eroanturi. Tällöin ecu tajuaa saamansa signaalin oikeanlaiseksi paineeksi, eikä anna turhia herjoja esim tukosa olevasta suodattimesta, vaikka tämä olisikin kunnossa.
Mutta jos vikavaloja ei tule, niin sitten defaultit on ok, ja ei kuin kovaa ajoa :)
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

Tonto

Lainaus käyttäjältä: Mtyy - 16.07.14 - klo:10:22
DPF:lle kannattaisi tehdä anturin vaihdon yhteydessä pakkopoltto ja sen jälkeen kertoa eculle, että on uusi paine-eroanturi. Tällöin ecu tajuaa saamansa signaalin oikeanlaiseksi paineeksi, eikä anna turhia herjoja esim tukosa olevasta suodattimesta, vaikka tämä olisikin kunnossa.
Mutta jos vikavaloja ei tule, niin sitten defaultit on ok, ja ei kuin kovaa ajoa :)

Juuri noin minullekin kerrottiin huollossa. Pakkopoltto jätettiin tekemättä, koska juuri ennen vikaa poltto oli tapahtunut.

Guest-470326

Lainaus käyttäjältä: Tonto - 16.07.14 - klo:10:44
Juuri noin minullekin kerrottiin huollossa. Pakkopoltto jätettiin tekemättä, koska juuri ennen vikaa poltto oli tapahtunut.
Poltto kannattaa teettää juurikin anturin vaihdon jälkeen, koska vian ilmenemisestä voi olla hyväkin tovi kun poltto on edellisen kerran onnistunut. Sitten sopeutus perään.

Tonto

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 16.07.14 - klo:12:58
Poltto kannattaa teettää juurikin anturin vaihdon jälkeen, koska vian ilmenemisestä voi olla hyväkin tovi kun poltto on edellisen kerran onnistunut. Sitten sopeutus perään.

Minulla oli viimeisin poltto ollut 200km ennen vikaa.

Tonto

Lainaus käyttäjältä: Tonto - 16.07.14 - klo:15:00
Minulla oli viimeisin poltto ollut 200km ennen vikaa.

^Toivottavasti siis poltot jatkossa onnistuu vaikka sopeutusta/pakkopolttoa ei tehty

jabajee

Ja kuulemma moottorinohjainlaitteen päivityskin kannattaa käydä tekemässä, ellei ole viimeisin versio sisässä jo.
Vaikuttanee polttosykleihin ja voihan niissä olla aina jotain käyntiin ja kulutukseen liittyviä "parannuksiakin".
Tehtaan softa-päivityksiähän ei yleensä saa, jos käyttää huolloissa muualla kuin marmori-liikkeessä.
Myös kaikki sopeutukset, pakkopoltot, yms. kannattaa tehdä, että anturi toimii varmasti oikein ja kunnolla.

Tonto

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 19.07.14 - klo:15:50
Ja kuulemma moottorinohjainlaitteen päivityskin kannattaa käydä tekemässä, ellei ole viimeisin versio sisässä jo.
Vaikuttanee polttosykleihin ja voihan niissä olla aina jotain käyntiin ja kulutukseen liittyviä "parannuksiakin".
Tehtaan softa-päivityksiähän ei yleensä saa, jos käyttää huolloissa muualla kuin marmori-liikkeessä.
Myös kaikki sopeutukset, pakkopoltot, yms. kannattaa tehdä, että anturi toimii varmasti oikein ja kunnolla.

Autossani on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Takuu loppunut. Mitä mahtaa huolto ottaa hintaa moottorinohjainlaitteen päivityksestä?

RSOCUstin

Mistäs kohtaa vcds:ssä löytyi anturin sopeutus. Järjestys poltto ja sopeutus?


RSOCUstin

Tänään tuli ajettu töihin normi reittiä ja normi tavalla. Keli kuten viime viikolla yms. Kulutus tippui edellisestä 5,3-4,8 joten kyllä tuo ihan selvästi oireili.
Lisäksi kun töihin pääsi niin flekti jäi pyörimään viideksi minuutiksi ja käry oli aika mellevä. Eli varmaan uusi anturi tajusi että pitäisikö poltella.
Ei paha investointi kun osa maksaa 45e ja sen vaihtaa max. 10 min.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy