Autokauppa

Aloittaja vaggina, 04.04.14 - klo:14:42

« edellinen - seuraava »

vaggina

Tuli ostettua auto viimeviikolla. Volkswagen Bora vm.2000 diesel. Auton myi minulle jobbari liikkeen omistajan tytön mies.

Myyjä kertoi auton olevan hyvässä kunnossa ja hintakin oli ihan kohdallaan. Kilometrejä oli 330tkm. Jakopääkin oli kuulemma tehty 35tkm sitten vaihdettu. Auto oli ollut myyjällä käytössä kuulemma muutaman kuukauden nykyisen auton ollessa pajalla.

Ostohetkellä auto ulkoapäin vaikutti ihan hyväkuntoiselta ja kaikenpuolin uskoin että autolla oli ajettu tuon verran. Huoltokirja oli kuulemma jäänyt entiselle omistajalle joten ajattelin sen saavan soittamalla myöhemmin.

Paperit kirjotettiin ja omistajana oli jobbari liike ja myyjällä oli luovarit autosta.

Myöhemmin paljastui kun aloin huoltokirjaa kyseleen auton entiseltä omistajalta. Jobbarit oli auton viikon omistaneet oikeasti. Autossa oli ollut viallinen mittaristo jossa oli 550tkm kun auto oli häneltä lähtenyt ja jakopäänhihnan vaihtoaikakin oli ylittynyt jo. Joten nämä kierot jobbarit oli vaihtaneet mittariston vähemmän ajettuun eikä kertoneet asiasta minulle mitään. Huoltokirjallakin oli varmaan vesilintua nakattu. Ostohetkellä mukana oli myös kaverini joka ei autosta huomannut mitään epäilyttävää.

Nytkö alkaa autoa miettimään niin kyllähän koneesta vähän ylimäärästä kuuluu ja kaarista alkaa maalit tippumaan.. :(

Vaikka auto onkin vanha ja käytetty niin nuorelle miehelle joka ensimmäistä auto ostaa niin on iso raha. Kyllä alko ottaan päähän.

Reklamaatiota tein ja jobbari liikkeen omistaja kiukkusena sitten soitti että hän ei vittu kuulu tähän asiaan mitenkään että hän on myynyt tälle tytön miehelle auton ja siitä on kauppakirja olemassa. Kummiskin papereissa oli yrityksen nimi ja allekirjoitus.? Tätä autonmyyjä en ole saanut kiini.

Onkohan minulla oikeus purkaa kauppa tai saada hyvitystä? Miten asian kanssa pitäisi toimia.

T5ID

Autokaupassa ei jobbariliikettä ole olemassakaan. On jobbari (yksityishenkilö, joka tekee pimeää autokauppaa) tai sitten liike.
Jos kysymyksessä on liike, ratkaisevaa on, kuka on myyjänä ja ostajana rekisteriotteen luovutusosassa. Jos siinä on liike myyjänä ja sinä ostajana, saat liikkeen vastuuseen. Jos luovutusosa kiertää niin, että yksityishenkilö, jolta auton ostit, on ostajana, et voi asioida liikkeen kanssa. Voit tietenkin nostaa oikeusjutun yksityishenkilöä kohtaan, se kyllä maksaa muutaman tuollaisen Boran verran.

vaggina

Joo eli tarkoitin pientä autoliikettä. Myyjä sanoi myyvänsä autoa liikkeen puolesta ja kyllä niissä papereissa oli liikkeen allekirjotukset.? Ilmoitusosassa myös. Minä olin ostaja ja myyjä oli se liike.

JakeS

Erikoista että kauppakirjassa on yrityksen nimi ja allekirjoitus. Tämä viittaa siihen, että auton todellinen myyjä on kuitenkin ollut autoliike.
Luulisi silläkin olevan jonkinlainen painoarvo.
Tapauksessa käytetyn omistajapyörityksen syy on selkeästi kuluttajansuojalain kiertäminen tarkoituksella.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

JakeS

Lainaus käyttäjältä: vaggina - 04.04.14 - klo:15:21
Joo eli tarkoitin pientä autoliikettä. Myyjä sanoi myyvänsä autoa liikkeen puolesta ja kyllä niissä papereissa oli liikkeen allekirjotukset.? Ilmoitusosassa myös. Minä olin ostaja ja myyjä oli se liike.
Mikäli näin on niin samantien yhteys http://www.kkv.fi/fi-FI/kuluttaja-asiamies. Eivät hekään rahojasi saa palautettua mutta suosituksen tekevät jolla on erittäin paljon painoarvoa siinä tapauksessa jos asiaa lähdet käräjöimään.

vaggina

Samalla jampalla on muuten taas auto myynnissä joka oli vasta kyseisessä liikkeessä myynnissä.

HiTecci

Kyllä tuo aika classic-tyyliseltä kierrätykseltä kuulostaa = tuo kuvio on jo aika moneen kertaan koeteltu, kuka siinä loppupelissä vastaa ja mistä, ei meinaan ole todellakaan ainut kerta kun tälläistä kauppaa kuulen tehdyn :-\

Jotenkin muistelen että tuo välikäsi on tässä kuitenkin ollut kaupantekovaiheessa myyjänä, josta tietty on liikkeellä olemassa paperit, "sopivasti" päivättyinä s.e. tuo välikäsi on just 1-2pv ennen sulle myyntiä sen "ostanut" tuolta liikkeestä = siksi rek.otettakaan ei olla "keritty" korjaamaan ko. välikäden nimiin. Mutta siis lopupelissä papereiden mukaan kyseessä on ollut yksityishenkilöiden välinen kauppa = ei kuluttajasuojaa, mistään takuista nyt puhumattakaan. Ja jos tuota välikättä tässä menee syyttelemään, niin varmasti kertoo olleensa ihan sinisilmäisen "tietämätön" kaikista esittämistäsi vioista ja puutteita = hänen pitäisi nostaa se case tuota liikettä vastaan p...n myymisestä, mutta kuinkakohan todennäiköistä tuon riidan syntyminen on ::) Ja jos hänen kovin lyhyttä auton "omistusaikaa" ihmettelet, niin saahan sitä ihminen muuttaa mieltää, ostaa ja myydä tavaraa just silloin kun itseä huvittaa 8)

Ja mitä tulee itse liikkeen leimaan papruissa, niin kai jonkun pitäisi todistaa että ko. henkilö on edes työsuhteessa ko. yritykseen tai että hällä on ko. liikkeen puolesta nimenkirjoitusoikeus = tuolla liikkeen leimallakaan ei välttämättä siis ole kauppakirjoissa mitään painoarvoa :o
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

vaggina

Välikäsihän tuon mittariston on vaihtanut ja sitten myi mulle sinisilmäsenä kusettajana. Liike muka ei tiennyt asiasta mitään. Pitäshän tuo homma tutkia kun tuntuu nuita autoja olevan myynnissä vähän väliä...onko tuo touhu ihan laillista?

Geoman

Ainahan voit tehdä ilmoistuksen poliisille, mikäli asiassa on rikollisia piirteitä. Samalla voit jättä rikosilmoituksen omaan asiaasi liittyen. Se poliisien työtä petosten selvittäminen. Ilmoitusten teko onnistuu netin kautta.

Vastapuoli asiassa on todennäköisesti vaikea tapaus, ja asioiden käsittely heidän kanssaan voi kestää kauan ja rahoja ei löydy mistään vaikka voittaisit.

vaggina

Tuon voisi tehdä  :D Haluan TODELLAKIN että tuommonen homma loppuu. Millasen ilmotuksen voisin tehdä? Petoksen tekohan tuo on että tahallisesti vaihdetaan mittaristoja autoon ja myydään niitä sitten eteenpäin. En kyllä autoa olisi ostanu jos kilsat olisin tiennyt kun eihän näilläkään ihan loputtomiin aja ja tarkoitus oli ostaa autoa vuosiksi. :(

Geoman

Mene netissä poliisien sivulle ja kerro tarinasi kuten olet sen meillekkin esittänyt.

fleetwood

Jos siinä kauppasopimuksessa on myyjänä liike, niin kannattaa ensin ottaa yhteys kunnalliseen kuluttajaneuvontaan. He tutkivat asiaa, kertovat sitten näkemyksensä siitä ja jos kyseessä on kuluttajansuojalain mukainen liikkeen ja yksityisen välinen kauppa, niin auttavat asian selvittelyssä.
Passat GTE Variant

jaris

Lainaus käyttäjältä: vaggina - 04.04.14 - klo:15:40
Välikäsihän tuon mittariston on vaihtanut ja sitten myi mulle sinisilmäsenä kusettajana. Liike muka ei tiennyt asiasta mitään. Pitäshän tuo homma tutkia kun tuntuu nuita autoja olevan myynnissä vähän väliä...onko tuo touhu ihan laillista?
Uhkaa ilmoittaa verottajalle autojoppauksesta......sehän se on ihmisen pahin vihollinen.
CX-5 awd

vaggina

Teenkö sähköisen rikosilmoituksen vai minkä? Tässä taitaa olla kyseessä tuo mitä HITECCI kirjotti. Yhteyttä otin kkv:hen otin jo sähköisellä lomakkeella. Pitääkö mulla käydä sitten jossakin kuulusteluissa tai jotain jos tuon rikosilmoituksen teen?

Tämä liikkeen ukkohan oli ihan raivohulluna kun otin yhteyttä  :D. Kuulemma mitä ihmettä mää sille soittelen kun asia ei kuulu hänelle mitenkään ja kirosi minkä kerkesi?

Miten tuonne verottajalle voisi tehdä ilmoituksen.

Aion käyttää niin paljon aikaa kun tämä vaatii että saan tuon homman loppumaan :)

JakeS

Aloita ensiksi kuluttuja-asiamiehestä. Sitä kautta sitten poliisin juttusille. Rikosnimike on petos. Kuluttaja-asiamies tekee tilanteesta oman ehdotuksensa. Autoliikkeen ei ole pakko sitä noudattaa mutta mahd.oikeudenkäynnissä sillä on todella suuri painoarvo.
Jos kyseessä on hiteccin mainitsema toimintatapa saatat olla heikoilla. Verottaja taas ei kuulu tähän asiaan ollenkaan.

vaggina

Kyllähän tuo pitäisi saada loppumaan kun kierrättävät nuita autoja tuolla tavoin.. :( Kyllä alkaa tuntuu että tässä kävi niin kuin hitecci sanoi.

Kugahan

Olisi muuten hyvä, jos kertoisit saman tien mistä autokaupasta ja kenestä yksityisestä myyjästä on kyse. Joku muu saattaisi välttää narutuksen.

V-O

En itse mainitsisi myyjän nimeä. Mistä sitä tietää millainen kööri siellä taustalla touhuaa...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 04.04.14 - klo:16:22
Olisi muuten hyvä, jos kertoisit saman tien mistä autokaupasta ja kenestä yksityisestä myyjästä on kyse. Joku muu saattaisi välttää narutuksen.

Tuosta voi vain pahimmillaan itse joutua kuseen julkisesta herjaamisesta tms => en suosittele :-[ Mutta siis todella vakiintunut menettely tuo taitaa olla näiden "ongelmatapausten" kanssa, jotka näin dumpataan liikkeestä ulos. Siis se ns. verkkohäkki-liikkeen vieläkin niljakkaampi muoto, todellinen pohjasakka >:( Luonnollisesti loppumaanhan tuollainen toiminta pitäisi saada, mutta aika harvalla on intoa, aikaa tai varsinkaan rahaa käydä tuota prosessia oikeudessa läpi => toiminta vain jatkuu ja lisää kusetettuja uhreja tulee :(
BMW R 1200 ST -05

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 04.04.14 - klo:16:11
Aloita ensiksi kuluttuja-asiamiehestä.

Jos tarkkoja ollaan, niin kuluttaja-asiamiestä ei kiinnosta pätkääkään tällaiset yksittäiset asiat, vaan ensin mennään  juttelemaan kunnallisen kuluttajaneuvonnan kanssa.
Passat GTE Variant

vaggina

Joo en ala täälä nimeä huuteleen. Sanon vaan että olkaa pirun tarkkoja näissä autokaupoissa! Yhteyttä otin tuonne kuluttajaneuvontaan. Ei tässä varmaan muutakaan voi tehdä? Harmittaa vaan tulevien autojen ostajien puolesta..varmaan tuo välikäsi nilkki kusettaa nuo halvemmat ja vanhemmat autot ja tuo omistaja ne "rehelliset" autot..tämäkinhän touhu on vissiin laillista?. :-\

cipher

Pahoittelut huonosta tuurista ensin. Sitten realiteetit:

1. Koneen kalinat ja maalivirheet jää ostajan piikkiin - ei tainnut kukaan "rikoksen tunnusmerkit täyttäen" pakottaa tuota ostamaan.

2. Ja tuo muu fiilistely. Tuon kuvion kokoluokka on sitten sitä luokkaa, ettei kannata hengitystä pidätellä viranomaisten toimia "odotellessa". Tuota puuhaa on "harrastettu" aina. Jos auto olisi varastettu ja siihen vaihdettu rehelliset kilvet jostain (vastaavan arvoisesta) kolaroidusta tms mutta vielä laillisesta - voisi jotain todellista mahdollisesti tapahtua. Tuosta mittarin vaihdosta hyvitystä on valitettavasti melko epärealista odotella.

vaggina

No ei minulla tuo auto nyt kauheasti vituttakaan kun onhan tuo hyvin pidetty ja kukaan ei ole epäillyt etteikö mittarilukema pitäisi paikkaansa  :D Mutta moottorin sisällä näyttää varmasti eriltä kun 200tkm sitten.. :( Vedot kuitenkin tallessa ja ei savuta joten apulaitteesta äänet taitaa kuulua tai jakopäässä joku rallattaa..  :-\ Jakopään huoltokaan ei ihan ilmasta ole jonka luulin olevan suoritettu..

Eniten ärsyttää tuo kusetus. Mielestäni tuon pitäisi loppua ja sen takia tänne avauduin. Varokaa näitä virheitä autokaupoissa.

skriko

Neuvo autonostajalle.
1. Jos et itse ymmärrä autoista niin paljon, että tutkit auton, koeajat ja huomaat kuitenkin kauppasi jälkeen että romu tuli ostettua, käytä asiantuntijaa. Joko kaveriasi joka on viisaampi tai vie kuntotarkastukseen.
2. Jos ei ole kaveria joka lähtisi asiantuntijaksi etkä halua viedä kuntotarkastukseen, osta suuresta merkkiliikkeestä.

Scodillakki

1) kyllä tuossa on selvä kusetus tapahtunut, turha tuossa on syyllistää ostajaa, vaikka vanha auto kyseessä

2)Kyllä isossakin liikkeessä on kusetus mahdollista, eivät tarkista niin perusteellisesti vaihtoautoja mutta kantavat useasti vastuunsa paremmin -> Tästä on kokemusta...

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.04.14 - klo:19:25
Neuvo autonostajalle.
1. Jos et itse ymmärrä autoista niin paljon, että tutkit auton, koeajat ja huomaat kuitenkin kauppasi jälkeen että romu tuli ostettua, käytä asiantuntijaa. Joko kaveriasi joka on viisaampi tai vie kuntotarkastukseen.
2. Jos ei ole kaveria joka lähtisi asiantuntijaksi etkä halua viedä kuntotarkastukseen, osta suuresta merkkiliikkeestä.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

HiTecci

No itseni olen antanut ymmärtää että merkkiliike niputtaa ne omat "ongelmatapauksensa" (liian paljon ajetut / liian vanhat / ...) jobbarille, jotka eivät vain syystä tahi toisesta sovi ko. liikkeen imagoon. Jos tuo auto kerää sitten jobbarilla pölyä liikaa päälleen, se menee seuraavalle, pienemmälle jobbarille verkkohäkkiin ja jos vieläkään ei kauppa käy, tehdään kuten tässä topicinkin tapauksessa. Eli tuosta sitten päättelemään, mistä kauppias-ketjun välistä ne parhaat käytetyt yksilöt saa poimittua. Tosin myös se käytettävissä oleva fyrkka iskee omat realiteettinsa, minkä kaupan ovenripaan on varaa tarttua ???

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 04.04.14 - klo:20:13
2)Kyllä isossakin liikkeessä on kusetus mahdollista, eivät tarkista niin perusteellisesti vaihtoautoja mutta kantavat useasti vastuunsa paremmin -> Tästä on kokemusta...
Ihan omallakin kokemuksella allekirjoituksen C5 tuli tänä keväänä hommattua ja kyllä vain, siitä löytyi muutama korjauksen kohde kaupanteon jälkeen. Mutta koska ko. myyjäketjulla ei ole Citroën-edustusta PK-seudulla, niin Veholle kävi C5:n tie ja lasku meni mukisemati ko. myyjäliikkeelle. Ei siis pienintäkään kädenvääntöä aiheesta ja pitää sanoa että teki kyllä vaikutuksen allekirjoittaneeseen => varmasti myös sitä seuraavaa vaihdokkia tulee ko. ketjun liikkeistä katseltua :)
BMW R 1200 ST -05

Geoman

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.04.14 - klo:19:25
Neuvo autonostajalle.
Kyllä minä lähden siitä, että autoliike on asiantuntija, jonka pitää toimia rehellisesti ja asiantuntevasti.

Onhan se aivan turha keskustella automyyjän kanssa, jos puhe on "kusetusta".

chr

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 04.04.14 - klo:21:34
Kyllä minä lähden siitä, että autoliike on asiantuntija, jonka pitää toimia rehellisesti ja asiantuntevasti.

Juuri niinhän se skrikokin sanoi, autoliikkeeseen jos homma ei ole hallussa.

OMK

Mikä ihmeen kunnianloukkaus tuo nyt olisi jos kaveri vaan puhuu totta? Mielestäni kaupan nimi ja kaupantekijöiden nimi ehdottomasti esille, ainoa tapa jolla toi touhu voi loppua on että sana kiirii. Ei sillä vielä itse rikosta tee jos kertoo tosiasiat :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: vaggina - 04.04.14 - klo:15:21

Kuka oli ostamasi auton rekisteriin merkitty omistaja?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy