Kirjoittaja Aihe: Seat Ibiza vm-99 1.6 8v, käynti ongelmia  (Luettu 13944 kertaa)

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Seat Ibiza vm-99 1.6 8v, käynti ongelmia
« Vastaus #30 : 19.09.10 - klo:20:45 »
Ai niin vikamuisti täyttyy, onko siitä minkälaista haittaa? Tuo vikakoodihomma ja niiden purkaminen onkin ihan oma lukunsa, joku varmaan osaisi kertoa siihen jotain kotikonsteja jos sellaisia on.
Mutta vielä tuosta tyhjäkäynnistä, onko tässä 1,6 koneessa vielä joku erillinen tyhjäkäyntimoottori?

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #31 : 19.09.10 - klo:20:54 »

Poissa tsiih

• Konkari
  • Golf V Variant -09 1,4 Tsi 90kw
    • Profiili
« Vastaus #32 : 19.09.10 - klo:21:03 »
Ai niin vikamuisti täyttyy, onko siitä minkälaista haittaa? Tuo vikakoodihomma ja niiden purkaminen onkin ihan oma lukunsa, joku varmaan osaisi kertoa siihen jotain kotikonsteja jos sellaisia on.
Mutta vielä tuosta tyhjäkäynnistä, onko tässä 1,6 koneessa vielä joku erillinen tyhjäkäyntimoottori?
Ei ole, kaasuläppää säädellään.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #33 : 19.09.10 - klo:22:06 »
Kiitos kavereille vastauksista ja opastuksesta. Minun täytyy nyt varmaankin keskittyä tuohon läpän säätäjään, siinä se vika ehkä on. Joudunkohan hankkimaan samalla koko läppärungon kun näytti olevan yhteen valettu.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #34 : 22.09.10 - klo:21:49 »
Löysin tältä palstalta apua vikakoodien lukemiseen, TOS:n vihjeen mukaan, kiitos siitä.
Vikakoodi: "Throttle Position Actuator". Eikös tuo aika varmasti tarkoita että kaasuläppäyksikkö ei toimi kunnolla. Mitä kannattaisi nyt tehdä: 1) viedä korjaamolle josko sen saisi säädettyä 2) Viedä korjaamolle ja pyytää vaihtamaan uuteen 3) hankkii itse uuden ja asentaa itse. Onko tuossa itse asentamisessa riski että ei saa kuntoon, joutuuko uuttakin säätelemään ?

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #35 : 22.09.10 - klo:21:51 »
Korjauta vanha/osta uusi, asenna itse ja hommaa testeriapua perussäädön tekemiseen.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #36 : 22.09.10 - klo:22:11 »
Minulla ei oikein ole kontakteja testeriapuun, eli onko nyt niin että jos uuteenkin pitää tehdä perussäätöä niin joudun vaan auton viemään korjaamolle.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #37 : 06.10.10 - klo:16:11 »
No nyt on sitten kaasuläppäyksikkö vaihdettu uuteen ja perussäätö tehty. Mutta tyhjäkäynti seilaa edelleen ja moottori nykii käydessä ja saattaa sammuakin. Eli joku muu vika siellä vieläkin on. Ja nyt kun näitä nykimisiä tulee niin kaasuläppä yrittää korjata käymistä omalla nykimisellään.
Vaihdettu on nyt myös uusi puola, tulpan johdot, tulpat, lamda, katti, veden lämpöanturi...
Mitä ihmettä tekisin seuraavaksi ? Omat ideat aika vähissä. Hyvät vinkit olis todella tarpeen.

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #38 : 06.10.10 - klo:21:49 »
Onko se aivan samanlainen kuin ennen vaihtoa? Jäikö vikakoodi pois? Onko uusi osa uusi vai käytetty?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #39 : 07.10.10 - klo:09:28 »
Kaikki vaihdetut osat ovat uusia. Ennen kaasuläppäyksikön vaihtoa vikakoodi viittasi siihen ja moottori ei pysynyt käynnissä kylmänä, lämpimänä tyhjäkäynti seilasi jonkin verran ja käynnissä oli nykimistä.
Kaasuläppäyksikön vaihdon jälkeen kone käy kylmänäkin ja mitään vikakoodeja ei ilmene mutta tyhjäkäynti seilaa vielä enemmän kuin aikaisemmin ja nykiminen on voimakkaampaa. Nyt kaasuläppä kuitenklin reakoi pätkimiseen ja läppä nykii katkoksien aikana.
Kaasuläpän sopeutus tehtiin korjaamolla mutta tuo epätasainen käynti siis jäi edelleen. Korjaamon kaveri epäili puolavikaa ja siksi vaihdoin puolan sekä tulpan johdot mutta tilanne ei parantunut.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #40 : 07.10.10 - klo:10:02 »
Imuvuoto jossain?
Alipaineletku joka johtaa jarrutehostimelle?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #41 : 07.10.10 - klo:11:34 »
Imuvuotoja ei pitäisi olla, tarkastin myös tuon jarrualipaineletkun.
Sen verran tarkennusta että nyt kylmänä moottori kävi tasaisesti mutta lämmetessään alkoi taas armoton nykiminen ja pätkiminen ja saattaa myös täysin sammua. Tämä kaikki siis tyhjäkäynnillä, autolla en nyt ole ajanut. Voi olla että ajossa kun kaasua painaa se voi käydäkin paremmin mutta pätkii jokatapauksessa.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #42 : 07.10.10 - klo:18:40 »
Toimiiko paremmin jos ottaa lämpöanturin johdon irti?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #43 : 07.10.10 - klo:22:41 »
Nyt en ole kokeillut lämpöanturin johdon irroitusta mutta anturin olen kyllä jo vaihtanut uuteen. Luullakseni ser pitåisi olla kunnossa.
Mites tuo virranjakaja ? Kannen olen siitäkin aukaissut ja näytti ehyeltä ja puhtaalta.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #44 : 08.10.10 - klo:08:38 »
Tarvike vai orkkis anturi... ?
Koita silti ottaa se johto irti hetkeks.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #45 : 08.10.10 - klo:13:36 »
Tarvikeanturi tuli vaihdettua. Nyt viimeisin käynnistyskokeilu aamulla kylmästä ja käynti oli heti epätasaista.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #46 : 08.10.10 - klo:15:29 »
Entäs johto irti?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #47 : 08.10.10 - klo:20:55 »
Kylmäkäynnistys johto irti, käynti epätasainen ja pätkii.

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #48 : 09.10.10 - klo:10:38 »
Map-anturi voisi tietysti myös olla rikki...siinä on myös imuilman lämpöanturi samassa. Tarkka moottorikoodi pitäis saada, jakopään kopassa on tarra jossa se lukee.
 Eikös se, joka teki perussäädön uudelle läpälle tarkastanut myös muiden antureiden toimintaa samalla??

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #49 : 09.10.10 - klo:19:58 »
Joo toi läpän säätö tehtiin vain pikaisesti jolloin todettiin että siellä on edelleen muutakin vikaa eikä sitten ollut enempää aikaa sitä tutkia. Mutta kun se ei antanut enää mitään vikakoodia, jos joku anturi olisi viallinen eikö siitä tulisi jotain koodia, vai eikö ? Onko korjaamoilla laitteita joilla antureiden kunnot voi todeta ?

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #50 : 09.10.10 - klo:23:46 »
Sehän riippuu ihan korjaamosta, ammattitaitoinen ja -tietoinen asentajahan se on tärkein työkalu ;)
No kuitenkin, vika voi johtua monesta asiasta ja autoa on helpoin korjata kun se on käsien, silmien ja korvien ulottuvilla.
Ei niitä koodeja vaan aina tule, paras vikakoodi tutkimisen kannalta tosin onkin päällä oleva vika.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #51 : 09.10.10 - klo:23:55 »
No usko omiin kykyihin tämän vian löytämiseen alkaa mennä ja siksi on aikaa jo varattu korjaamolta. Yritinpähän nyt vaan sinnitellä-

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #52 : 09.10.10 - klo:23:56 »
No usko omiin kykyihin tämän vian löytämiseen alkaa mennä ja siksi on aikaa jo varattu korjaamolta. Yritinpähän nyt vaan sinnitellä-

Ok  ;D Ilmoittele sitten mitä löytyy, kiinnostaa.

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #53 : 25.10.10 - klo:22:13 »
Ei tuu mitään, auto ollut korjaamollakin jo yli kaksi viikkoa mutta vikaa ei löydy. Sen verran tidetään että kone käy suht tasaseen kun ottaa kaasuläppäyksikön johdon irti. Mitään vikakoodeja ei ilmene.

Poissa tsiih

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #54 : 25.10.10 - klo:22:30 »
Egr ja alipaineanturi ovat ok?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #55 : 26.10.10 - klo:10:26 »
No MAP anturia ei ole vaihdettu mutta mielestäni sen toimivuus on mitattu. Missä ALM moottorissa on EGR venttiili ja aiheuttaako sen toimimattomuus tuollaisia onkelmia ?

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #56 : 03.11.10 - klo:13:26 »
Ei vieläkään selvää vikaa löytynyt, mutta seuraava kysymys jakohihnan ajoitusmerkeistä:

Kone ALM 1.6, 55kW. Kampiakselin hammaspyörän takana näyttää olevan ainakin kaksi ajoitusmerkkiä, vai onko vielä kolmaskin. Mutta minkä merkin mukaan hihna asennetaan ? Jos kampuraa kierretään käyntisuuntaan niin asetetaanko itse hammaspyörän merkki ensimmäiseen takana tulevaan merkkiin vai mihin ?
Jos joku tietää, kiitos vastauksesta jo etukäteen.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #57 : 03.11.10 - klo:14:54 »
Ajoitus pitäs kaiketi tarkistaa testerillä

[ylläpito on poistanut liitteen]

Poissa JAR

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #58 : 03.11.10 - klo:15:46 »
Ei kai jakohihnan asennuksessa testeriä tarvita, mutta jakohihna pitäisi saada oikeille hampaille ja sitähän ei saa ellei tiedä oikeita asennusmerkkejä.

Poissa Tos®

• Konkari
    • Profiili
    • Tos
« Vastaus #59 : 03.11.10 - klo:15:47 »
^Tuossa ekassa liitteessä näkyy ne ajoitusmerkit