Kirjoittaja Aihe: Erään TDI:n surullinen tarina, oli:Ocu II 1.9 TDi ei käynnisty  (Luettu 16490 kertaa)

ptbr

• Vieras
Nyt tuo kottero teki uuden tempun. Ei mokoma suostunut käynnistymään, virrat kyllä tuli päälle oikein, mutta kun avaimen käänsi käynnistysasentoon, niin ei tapahtunut mitään. Eipä auttanut muu kuin hinuri paikalle ja auto pajalle. Soittivat sitten muutaman tunnin päästä, että ei löydy heidän testerillä vikaa, huomenissa vievät merkkihuoltoon. Saapa nähdä kuinka s..tanan kallis lysti tästä tulee.
Mielenkiinnolla odotan mikä on hajonnut, vai ajonestoko tuossa temppuilee. Eihän kellään sattuisi olemaan samanlaisia kokemuksia?

EDIT:
Kun tämä näyttää olevan yksinpuhelua, niin muutin hiukan otsikkoa, tässä erään Ocun surullinen tarina.
« Viimeksi muokattu: 28.10.10 - klo:10:48 kirjoittanut ptbr »

Poissa tsiih

• Konkari
  • Golf V Variant -09 1,4 Tsi 90kw
    • Profiili
Vs: Ocu II 1.9 TDi ei käynnisty
« Vastaus #1 : 20.10.10 - klo:09:06 »
Oliko ongelma siis sellainen ettei starttimoottori pyöri?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ptbr

• Vieras
« Vastaus #2 : 20.10.10 - klo:12:34 »
Oliko ongelma siis sellainen ettei starttimoottori pyöri?

Jep, ei yritäkään. En tiedä miten ajonesto noissa toimii, antaako pyörittää. No, auto on tohtorilla ja odottelen soittoa mitä kuuluu.

ptbr

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.10.10 - klo:06:15 »
Saapas nähdä tuoko alkanut viikko mitään uutta tähän ongelmaan, viime viikolla ei vielä ollut mitään tiedossa.
Oliko jollain tuosta ajonestosta tietoa, miten se toimii?

ptbr

• Vieras
« Vastaus #4 : 26.10.10 - klo:08:42 »
No niin, vika selvisi ja auto on haettavissa pajalta. Syynä oli polttoainepumpun päärele. Suomen Autohuolto löysi vian aika nopsasti kun auto lopulta sinne saatiin. Eipä kestänyt kuin viikon tämä keissi. Ei oikein myyjäliikkeen homma toiminut, eivät itse löytäneet vikaa ja kesti kolme päivää toimittaa auto puolen kilometrin päähän asiantuntijalle. No, tänään saan Ocun alle ja taas mennään.

ptbr

• Vieras
« Vastaus #5 : 26.10.10 - klo:20:27 »
Trallalaa, eipä menty pitkälle. Illansuussa ocu päätti pistää pelin poikki ja hyytyi motarille kiihtyksen jälkeen. Muutaman kerran aikaisemmin päivällä esiintyi pientä nykimistä kiihdyttäessä, mutta ei kuulemma ole vakavaa huollon mukaan. Nyt auto on taas pajan pihalla ja aamulla pääsee keskustelemaan tilanteesta. Nyt ei enää naurata, vaikka ei taida itkukaan auttaa.
Nimimerkki Pyörii, vaan ei starttaa.

ptbr

• Vieras
Pientä päivitystä, eilen tuli viesti, että auto on valmis ja tänä aamuna suurin odotuksin hakemaan sitä. Eihän se lähtenyt käyntiin kuin neljännellä kerralla piiiiiiiiitkän startin jälkeen. No, sijaisauto alle ja ocu taas pajalle, polttoainepumppu vaihdettiin tankkiin ja 300 euron lasku käteen :-( Tällä kertaa auto toimi viisi kilometriä jonka jälkeen istahti uudelleen. Kymmenen minuutin odotuksen ja piiiiiiiiitkän startin jälkeen suostui käynnistymään ja pääsin pajan pihaan johon se sitten taas sammui eikä millään käyntiin. Sinne jäi ocu pihalle ja mulla matka jatkui sijaisautolla. Alkaa jo pikkusen nyppimään tämä homma, ensi viikolla taas pääsee jännäämään, että montako kilsaa tällä kertaa mennään.

Poissa RTWteam

• Konkari
  • VW Golf Highline 1.4 TSI 118kw
    • Profiili
Pientä päivitystä, eilen tuli viesti, että auto on valmis ja tänä aamuna suurin odotuksin hakemaan sitä. Eihän se lähtenyt käyntiin kuin neljännellä kerralla piiiiiiiiitkän startin jälkeen. No, sijaisauto alle ja ocu taas pajalle, polttoainepumppu vaihdettiin tankkiin ja 300 euron lasku käteen :-( Tällä kertaa auto toimi viisi kilometriä jonka jälkeen istahti uudelleen. Kymmenen minuutin odotuksen ja piiiiiiiiitkän startin jälkeen suostui käynnistymään ja pääsin pajan pihaan johon se sitten taas sammui eikä millään käyntiin. Sinne jäi ocu pihalle ja mulla matka jatkui sijaisautolla. Alkaa jo pikkusen nyppimään tämä homma, ensi viikolla taas pääsee jännäämään, että montako kilsaa tällä kertaa mennään.

Oletko harkinnut korjaamon vaihtoa jos tämän kerran jälkeen ei ala toimimaan? ::) Tietty parantuuko mikään jos korjaamoa vaihtaa..jaa a.

Poissa Ironic32

• Konkari
    • Profiili
Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että onko akkua testattu missään vaiheessa?

Ihan ensimmäiset oireet kuulostivat juuri samalta, kuin V40 dieselissä kerran meni akku vajaaksi, niin kaikki virrat päällä hienosti, mutta startti ei puhunut mitään. Akun latauksen jälkeen lähti hienosti käyntiin.

Jos akku on paskana, niin nämä nykyaikaiset vehkeethän tekevät mitä kummempia temppuja...

Edit: Niin ja minkäikäinen peli / minkä verran maileja takana?

ptbr

• Vieras
Auto on Ocu II 1.9  TDI vm. 2007, 154 tkm ajettu, vanha liisari joka on huollettu säännöllisesti merkkiliikkeessä.

Akkua ei ole tietääkseni testattu. Ensimmäinen käynnistymättömyys korjautui jonkun releen vaihdolla, siinä ei ole mitään epäselvää. Tämä sen jälkeen tullut vika onkin sitten mielenkiintoisempi, pitää ensi viikolla huomauttaa tuosta akusta. Startti kyllä pyörii todella hyvin, itseasiassa tänään kun huoltomies yritti käynnistää, niin mainitsi, että akku on ainakin kunnossa kun noin hyvin pyörittää.

Korjaamon vaihtoa en ole vielä ajatellut, mulla on tuossa myyjäliikkkeen kautta käyttöturva. Itsehän ne ei tätä remppaa tee kun ei ole tarvittavaa tietoa ja vehkeitä, teettävät merkkiliikkeessä. Olen sen verran jo sijoittanut tähän rahaa, että pitäisi saada jotain vastinetta niille ja jatkossa taidan pitää lompakon visusti kiinni. Eihän voi olla niin, että kokeillaan vaihtaa osia ja lyödään lasku käteen ja jos ei korjaudu vaihdetaan ja laskutetaan lisää. Joku takuu pitää työlläkin olla. Ainakin nyt tavallaan turhaan laskutettu pitää ottaa huomioon jos ja kun vika joskus selviää.

Poissa Ironic32

• Konkari
    • Profiili
Korjaamon vaihtoa en ole vielä ajatellut, mulla on tuossa myyjäliikkkeen kautta käyttöturva. Itsehän ne ei tätä remppaa tee kun ei ole tarvittavaa tietoa ja vehkeitä, teettävät merkkiliikkeessä. Olen sen verran jo sijoittanut tähän rahaa, että pitäisi saada jotain vastinetta niille ja jatkossa taidan pitää lompakon visusti kiinni. Eihän voi olla niin, että kokeillaan vaihtaa osia ja lyödään lasku käteen ja jos ei korjaudu vaihdetaan ja laskutetaan lisää. Joku takuu pitää työlläkin olla. Ainakin nyt tavallaan turhaan laskutettu pitää ottaa huomioon jos ja kun vika joskus selviää.

Jos tämä on sulle "tuore" ostos ja myyjäliikkeen kautta käyttöturva, niin itse kyllä vaatisin kaikki rahat takaisin, mitä on syydetty turhiin osien vaihtoihin. Oletko konsultoinut tuota myyjäliikettä, että on yhteisymmärrys tuosta korjaamosta myös heillä?

ptbr

• Vieras
Jos tämä on sulle "tuore" ostos ja myyjäliikkeen kautta käyttöturva, niin itse kyllä vaatisin kaikki rahat takaisin, mitä on syydetty turhiin osien vaihtoihin. Oletko konsultoinut tuota myyjäliikettä, että on yhteisymmärrys tuosta korjaamosta myös heillä?

Auto on ostettu elokuun alussa, eli aika tuore tapaus mulle. Myyjäliike on itse vienyt auton tälle korjaamolle, käyttävät ilmeisesti enemmänkin jos tulee VAG vehkeissä murheita. Ajattelin maanantaina kysellä valmiiksi kuluttaja-asiamieheltä mikä kanta heillä on tällaiseen. Osaan sitten pitää puoleni jos joudun asiasta riitelemään. Tähän asti nyt ei ole vielä isompaa sotaa ollut, sijaisautokin on järjestynyt ihan kivuttomasti.

Poissa _Mikko_

• Täysjäsen
    • Profiili
Tuossa tapauksessa sitten ainakin suurimman osan kuuluisi menn myyjäliikkeen piikkiin.

Poissa Ironic32

• Konkari
    • Profiili
Tuossa tapauksessa sitten ainakin suurimman osan kuuluisi menn myyjäliikkeen piikkiin.

Täysin samaa mieltä. Jos myyjäliike vielä on itse halunnut valita ko. korjaamon, niin kyllä vastuu kustannuksista myös kuuluu heille. Hyvin olet sikäli asian hoitanut, että myyjäliike on ollut mukana koko ajan tuossa ketjussa.

Ehdottomasti vaatisin rahojen palautusta noista "turhaan" vaihdetuista osista ja kun auto lopulta joskus saadaan kuntoon, niin korkeintaan marginaalisen osan suostuisin maksamaan noista lopullisista kustannuksista. Faktahan lienee kuitenkin tällä hetkellä se, ettei noiden satojen eurojen arvoisilla huolloilla ole ollut mitään vaikutusta tilanteeseen?

Edit: Kuluttaja-asiamiehen kantahan asiaan on sikäli selvä: Jos olet neuvotellut myyjäliikkeen kanssa molemmille osapuolille sopivan korjaamon ja vieläpä suostunut myyjäliikkeen ehdotukseen, niin tilanne pitäisi olla kannaltasi varsin hyvä: Vastuu kustannuksista pitäisi olla ehdottomasti myyjäliikkeellä.

ptbr

• Vieras
Olipas kuluttaja-asiamiehellä mielenkiintoinen kanta asiaan. On kuulemma täysin oikein laskuttaa tuollaisista osista jotka eivät korjaa vikaa. Ainoa tapa millä välttyy niitä maksamasta on vaihdattaa vanha osa takaisin. Tässä vaiheessa olkoon, sain tuon menemään myyjän kanssa puoliksi, oma osuus siis n.150 euroa ja tietää, että pa-pumppu toimii jatkossakin.

Tänään oli korjaamon huoltoneuvoja yhteydessä ja kertoi auton lähtevän nyt nätisti käyntiin kun olivat vaihtaneet taas jonkin releen. Auto tosin nykii ajossa niin pahasti, että eivät anna sitä ajoon. Tällä kertaa ehdottivat tandem pumpun vaihtoa, hintaa n.400 euroa. Pistin pelin poikki ja ilmoitin, että mitään ei tehdä ennen kuin olen myyjän kanssa keskustellut jatkokustannuksista. Huomenissa aamulla on tiedossa mielenkiintoinen keskustelu.

Poissa Karvis

• Konkari
    • Profiili
Ainoa oikea tapa tuossa on sopia että auto laitetaan kuntoon ja myyjä maksaa laskun vaikka siihen vaihdettaisiin mitä, ilmoittavat sinulle sitten kun auto on ehjänä noudettavissa. Jos joku turha osa vaihdetaan pitäisi korjaamon kantaa virhediagnoosistaan vastuu...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Poissa tuRboman

• Konkari
  • Subaru - Confidence in motion
    • Profiili
Lukaise tämä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

Lainaus
Toisinaan saattaa olla epäselvää, onko autossa oleva vika myyjän tai takuunantajan vastuulla oleva virhe vai johtuuko se jostain muusta syystä. Vian selvittämisestä aiheutuvista kustan-nuksista on ensisijaisesti vastuussa myyjä tai takuunantaja.

Lainaus
Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin-kin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.

Lainaus
Korjaamisesta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia. Korjauksen pitää tapahtua kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja ilmoitti viasta.

"All 4 The Driver"

ptbr

• Vieras
Lukaise tämä:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

Kiitos, tuo on jo tulostettuna ja otan sen mukaan hakiessani auton kun se joskus on kunnossa. Tästä näyttää kehkeytyvän riita, myyjä ilmoitti tänään maksavansa puolet kuluista. Turhaan vaihdetusta osasta saan rahat takaisin jos annan luvan vaihtaa vanhan osan takaisin. Ei kuulemma ole viallinen kun vika ei vaihdolla korjaantunut. Mielenkiintoista vai mitä? Tällainen tapaus on mullakin tiedossa, eräs tuttava tappeli Webaston korjauksesta ja silloin laittoivat vanhat ehjät osat takaisin ja eivät veloittaneet kuin siitä osasta jolla vika korjautui.

Vielä on tosin aikaista sanoa miten tässä lopulta käy, ihan vähällä en periksi anna. Hiukan oudoksuttaa tuo kuluttaja-asiamiehen kanta jonka mukaan olen velvollinen osallistumaan kuluihin.
Tämä autossa oleva käyttöturva on vielä sellainen asia jonka aion selvittää juurta jaksain. Kyseessä on sopimus jonka mukaan kulut menee puoliksi, mutta sama asia löytyy kuluttajansuojalaista, ei tällaista erillistä sopimusta tarvita. Olen jo maininnut asiasta myyjälle, katsotaan miten reagoivat.
En ole vielä viitsinyt tuoda osapuolten nimiä tiedoksi, mutta jos tämä kääntyy mulle tappioksi, niin varoitukseksi muille taidan laittaa nimet näkyviin. Oma asiointi ko. puljun kanssa päättyy tähän tapaukseen.

ptbr

• Vieras
Case is closed, alkuperäinen vika oli sittenkin siirtopumpussa, ilmeisesti se  oli jumitellut ja relevika johtui tästä. Eli ei sitä sittenkään ihan turhaan vaihdettu. Tandempumppu oli myös hajonnut, ei ollut saanut polttoainetta ja kun autoa yritettiiin käynnistää, niin kuivana pyöriessään oli rikkoutunut.
Nyt toimii taas, kuluja oli aika kivasti, alihankinnan lasku kaikkineen n. 1200 euroa ja siihen myyjän tekemät toimenpiteet, n. 300 euroa. Ihan ilmaiseksi en tästä selvinnyt, mulle tuli maksettavaa viidesosa koko potista. Sanoisin, että ei paha ottaen huomioon että mulla oli sijaisauto veloituksetta kaksi viikkoa. Aikamoista vääntöä oli, mutta löytyi kuitenkin ratkaisu, myyjän alkuperäinen vaatimus oli kulut puoliksi.
« Viimeksi muokattu: 06.11.10 - klo:09:23 kirjoittanut ptbr »

Poissa Tupo

• Konkari
  • Caddy Life 1,9TDI DPF 4Motion -09
    • Profiili
Lainaus
Ihan ilmaiseksi en tästä selvinnyt, mulle tuli maksettavaa viidesosa koko potista. Sanoisin, että ei paha ottaen huomioon että mulla oli sijaisauto veloituksetta kaksi viikkoa.
Kohtuulliselta vaikuttaa.

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi