Taloussanomat: Volkkarin DSG-vaihteiston menetetty maine

Aloittaja Erkki7, 06.01.14 - klo:15:12

« edellinen - seuraava »

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: zagg - 06.01.14 - klo:19:09
Sun autohistoria lienee tässä nyt kaikkein epäoleellisin seikka ;) Anyhow, uusia ne  on mullakin olleet.

Näin on, emännällä oli bimmeri ja laatikko oli hyvä. Harmiksi vaan auto oli maanantaiversio, eikä maahantuojaa kiinnostanut ollenkaan (eli samanlaista meininkiä kuin VWllä)

Jotkut vaan jaksaa puolustella ja vähätellä noiden DSG-vaihteistojen ongelmia.

Niinpä, mutta jos DSG ei ole itsellä aiheuttanut ongelmia, niin hankala haukkua DSG laatikkoa. Tietysti jos haluaa olla massan mukana tahi toimia agitaattorina niin voi siirtyä haukkumaan - vaikkei olisi koskaan DSGtä edes nähyt ;)

mutta tosiasia on että viatonta autoa ei (enää) ole olemassakaan.  Joissakin ei kestä laatikot, joissakin ei kestä jakoketjut, joissakin imusarjassa irtoaa läpät, jotkut ruostuu, joissakin katkee hihnat....

Tarkotin sitä, että vaikka autoni olivat uusia kuten sinullakin, niin minun autossani oli silti ongelmia.

No aika vähän on ollut bemareissa niitä irtoavia imusarjan läppiä. 135kW 20d (diesel) taitaa melkein olla ainoa moottori, joissa tätä ongelmaa on ollut  ja aika vähän on ollut niitäkin joista niitä on oikeasti irronnut. Moni on poistanut niitä täysin varokeinoina vaikka ongelmaa ei edes olisi ollut omassa autossaan. Niin ja minulla on kyllä bensaturbollinen BMW, jos tuo oli tarkoitettu joksikin kuittailuksi minua kohtaan. Asiasta on vaan noussut hirveä paniikki ja haloo joillakin foorumeilla sekä myös kuittailun aihe monelle VAG-vehkeellä ajavalle. Jollakin sitä pitää puolustauta DSG- ja TSI-kohuja ja ongelmien paisutteluita sekä keskusteluita vastaan.

Olen nähnyt tarpeeksi risoja DSG-laatikoita korjaamolla, joten kokemuksesta höpäjän. Mulla on ollut myös itselläni kaksi DSG-vaihteellista autoa ja molemmissa oli ongelmaa ja hajosi asioita. Isäni ja äitini edellisessä Golfissa hajosi myös DSG-vaihteiston kytkinpakka ja mekatroniikka.

Varmasti voisi olla, että en ajaisi bemarillakaan, jos olisin jossain bemariliikkeessä töissä ja näkisin päivittäin livenä, että niissäkin on ongelmia. Mutta kun en ole ja kaikki omat bemarit on toimineet ongelmitta ja paremmin kuin omat entiset volkkarini, niin luotan siksi siihen merkkiin vielä.

VW-PEPE

Terve!

Hankin hiljattain auton VW Passat 1.4 TSI Multifuel 118KW (DSG-7) Mittarissa vajaat 30 000 km. Itse ajanut vajaa 3000 km ja ei ongelmia. DSG pelaa hyvin ja on todella mukava, mutta nyt sattui silmiin tämä keskustelu tästä DSG:n kestävyydestä ja jakoketjujen ongelmista.

Käytin autoni juuri huollossa ja merkkiliikkeen edustaja sanoi, että nämä ongelmat ovat olleet etupäässä alkupään autoissa. Omassa autossani (käyttöön 12/2011). Ei kuulemma ongelmia enään ole.

Eri keskustelufoorumien jutut pitää tietysti suodattaa, mutta oisko jollain itsellistä kokemusta uudemmista autoista. Pitääkö pistää saman tien Volkkari vaihtoon vai murehdinko turhaan?

kt

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 07.01.14 - klo:16:34
Ainoastaan launch controllilla varustettu DSG pärjää manuaalille jos tosikuskit ratissa, esim. hepponen DSG 7 ei sisällä LC:tä ja miettii pitkän tovin ennenkuin irtoaa viivalta, manuskakuski on jo kaukana koska voi kerää valmiiksi kierroksia koneesta jne, mun kohdalle ei toistaiseksi ole sattunut samalle viivalle kuin nukkumatteja aivan sama mikä laatikko autossa ollut. Ehkä joskus kohtaan voittajani, mutta tällä hetkellä reaktionopeus on tajuton siinä jää kaikki huuli auki katteleen ;)

Kun nyt EI ole kyse kilpa-ajosta, vaan normaalista liikkeellelähdöstä liikennevaloista. Siellä on eturivissä keskimääräiset  suomalaisjätkät manuaalillaan ja DSG:llään. Ja ihan pikkuisen vaan kumpikin painavat kaasuaan. Ja dsg on hetken päästä kauempana, kun se manuaalijätkä sählää niiden vaihteidensa kanssa. 8)

Eikä tietenkään ihme, jos ketjut katkee ja dsg hajoo tuollaisessa menossa ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Filixon

Enpä usko, että DSG:n maineeseen vaikuttaa vähääkään se, miten sillä selviää liikennevalolähtökilpailuissa. Mutta mimmoiset vaihteet mahtoi olla ralli-Polossa, jolla voitettiin maailmanmestaruus? Puoliautomaatit vai mitkä?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 07.01.14 - klo:17:30
Enpä usko, että DSG:n maineeseen vaikuttaa vähääkään se, miten sillä selviää liikennevalolähtökilpailuissa. Mutta mimmoiset vaihteet mahtoi olla ralli-Polossa, jolla voitettiin maailmanmestaruus? Puoliautomaatit vai mitkä?

Eikös noissa ihan sekventiaalit ole.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

MMV

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 07.01.14 - klo:17:57
Eikös noissa ihan sekventiaalit ole.

Vaihteenvaihto tapahtuu kepillä sekventiaalisesti. Muutoin ovat perinteisiä suorakytkentälaatikoita "tavallisella" kytkimellä (monilevysintteri).

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 07.01.14 - klo:15:57
Onko teistä kumpikaan käynyt itse ajamassa jenkeissä?

Olen useammankin kerran, vaikka siitä viimesimmästä jo muutama vuosi onkin vierähtänyt :-[

Sinällään vaan kökkö juttu kun VAG on nyt tuon DSG-nimen "polttanut" noilla alkupään (?) epäonnisilla askeilla => pitäisi nimi vaihtaa ja aloittaa siltä osin ikäänkuin puhtaalta pöydältä uudelleen. Mutta taasen asiaa tuntevat voisivat nostaa tuosta älämölön että samaa tavaraa se on, uudella nimellä = miksi ihmeessä moinen nimenmuutos :-\ Ja taas toisaalta VAG toi aikanaan TSI-brändin kaksoisahtimella (turbo + kompressori samassa moottorissa), mutta nythän nuo tavis-hyrrätkin on TSI-logon alla. Eli ei voi kuin ihmetellä VAG:in linjauksia näissä tuotenimeämisissä ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Jmj

On tullut täällä luettua DSG:n ongelmasta ja luettua muualtakin. Täältäkin tuli katsottua:
http://www.teknikensvarld.se/2014/01/31/46109/12-tickande-bilbomber--bilarna-du-ska-se-upp-med/

Olenkohan iskemässä päätäni puuhun?
Odottelen Seat Leonia 1,4 TSI DSG:llä. Luvassa tuolla vaihteistolla ja maaliskuussa (ennakkotieto) tilattavissa.
Vaihtoa olen tekemässä.
Kerroin myyjälle DSG:n ongelmista. Hän sanoi, että syy olisi löydetty. Johtunut sähköä johtavasta öljystä. Öljylaatu vaihdettu ja ongelma olisi nyt poissa.
Yhtään VAG:n tuotetta ei ole aiemmin ollut.
Automaatti on autossa oltava.
"Valistunut" neuvo olisi paikallaan.
Olisko parempi hakea ratkaisu muista merkeistä?

Jmj

tet

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.01.14 - klo:18:10
Ja taas toisaalta VAG toi aikanaan TSI-brändin kaksoisahtimella (turbo + kompressori samassa moottorissa), mutta nythän nuo tavis-hyrrätkin on TSI-logon alla. Eli ei voi kuin ihmetellä VAG:in linjauksia näissä tuotenimeämisissä ???

Eihän tuo TSI (Turbo Stratified Injection) viittaa millään lailla kaksoisahdettuun. Se ensimmäinen nyt vaan sattui olemaan kahdella ahtimella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy