Osallistuuko vaimosi auton ostopäätökseen?

Aloittaja hapelton1, 06.01.14 - klo:10:10

« edellinen - seuraava »

Osallistuuko vaimosi auton ostopäätökseen?

Kyllä.
33 (25.2%)
Ei.
43 (32.8%)
Teemme päätöksen yhdessä.
39 (29.8%)
Tiedän jo tarkkaan mitä olen ostamassa, en tarvitse tukea.
15 (11.5%)
Vaimo tekee yksin päätöksen.
1 (0.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 131

Vaarivanhus

Ei ole tähän päivään mennessä osallistunut. Lienee hänelle saman tason asia kuin minulle rättien ja lumppujen hipelöinti Tarjoustalossa  :D
Joutilas 76v

3.6 V6

Meillä vaimo osallistuu päätöksentekoon tasapuolisesti, jopa lapsilta kysytään mitäs tykkäsivät siitä ja siitä, lähinnä takapenkin omaisuuksista. :) Asian tekee helpoksi, se, että molemmat tykkää samoista asioista, kuten tehosta, tiloista ja ergonomiasta.

Minä maksan ja se on ihan ok.  ;D

vasara

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 07.03.14 - klo:14:11
Ei ole tähän päivään mennessä osallistunut. Lienee hänelle saman tason asia kuin minulle rättien ja lumppujen hipelöinti Tarjoustalossa  :D
:) .. ja ei osallistu (ei valitse mun kalavehkeitä ja golfmailojakaan).. oman autonsa sai kuitenkin maksaa itse.

Mese08

Pääasiassa ei osallistu,tosin viimeisimmässä vaihdossa kyselin varovasti että mitähän hän tuumaa jos seuraava auto maksaa yli 50kâ,¬(joka sitten tuli maksamaan yli 60kâ,¬),tuumasi vaan,kuten aina ennenkin että, jos sulla on varaa siihen. No vaikka omasta palkastani maksan niin oman kuin hänenkin autot,niin yhteisiä rahojahan ne kaikki on ja siis jotain kautta ne yhdessä maksetaankin.

Kerran olen auton vaihtanut vaimolta salaa. Meillä oli 9kk ikäinen 307 ja myyjä teki erittäin houkuttelevan tarjouksen uuteen 406:seen hyvillä varusteilla siten ettei rahaa tarvinnut välissä yhtään ja kk-eräkin nousi vain mitättömän vähän. Tilasin sen ja kun luovutuksen aika tuli niin hain auton ja menin sillä hakemaan vaimon töistä. Olipahan ilme näkemisen arvoinen kun rouva alkoi etsimään autoa pihasta,kun avasin ovet kaukosäätimestä niin hetkeen ei puhuttu mitään. Tyytyväinen oli toki rouva kun asian selitin,mutta jäi kuulemma kaipaamaan pientä ja näppärää 307:aa.

Vaimon autot olen ostanut itse,toki samanlaista on käyty yhdessä koeajamassa ja vaihtoehtoja on käyty yhdessä läpi. Viimeksi vaimo halusi automaattivaihteiston, vakionopeudensäätimen ja paremmat valot ja minä halusin siihen ESP:n ja suksiluukun niin alkoi vaihtoehdot 10kâ,¬:n hintaluokassa olemaan aika vähissä.

Harvoin autoista jutellaan,mutta viimeksi vaimo kertoi yhä olevansa erittäin tyytyväinen Skodaan eikä osaa paremmasta haaveillakkaan.
E 220cdiA 4-matic 10.7.2017-
C 320cdiAT 4-matic Avantgarde 2008 11.7.2017
Exät:
E 220cdiA PB Elegance FL 2013 (2013-2017)
Octavia 2.0FSIA Elegance 2005 (2012-2017)
E 200cdiA Classic 2008(09-13)
Avensis 1.8VVT-i 2001(08-12)
Touran 1.9TDI 2006(06-08)
Touran 1.9TDI 2004(04-06)
406 ST HDI 2003(03-04)
307 XT HDI 2002(02-03)
406 SL1.9td 1996(00-02)
Astra 1.8gls 1992(00)
MB 200D 1978(94-97)

Jäpälä

Lainaus käyttäjältä: aak - 06.01.14 - klo:10:59
Vaimo ei vaikuta mun autoon mitenkään. Enkä mä hänen auton valintaan. Ilmoitamme kyllä jos olemme autoa vaihtamassa tai vaihtaneet.

+1
Audi A4 3.0 TDI

pappa

Vaimo päättää sen ratkaisevan osuuden: ostetaanko uusi auto vaiko eikö osteta. Vaimolla on nähkääs ne rahat. Jos olen onnistunut motivoinnissa, niin seuraavan kerran hän ottaa kantaa auton väriin.
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

focceristi

Kappas, täällä sama sävel! Psykologiaa ja kauttarantain vihjailua "taitaa tuo foccerikin kohta levitä kun sirittää" jne on tullut harrastettua. Nyt vaimo taitaa olla jo innostuneempi vaihtoon kuin itse. Varmaan ostais liikkeestä ekan auton mikä eteen sattuu jos väri passaa ja myyjäkin "on niin mukava" ::)
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Petri M

Yhteiset rahat niin yhdessä puhutaan rahapolitiikka, mutta muuten ei pahemmin valintaan osallistu.
Toki tiedän muutenkin hänen toiveensa ja niitä joustavasti noudatetaan.
Niin kauan kun rouva ei jää tienpäälle säilyy luottamus valintoihini.

Nuhteita on toki tullut passatin kohdalla DSG.n ja tehojen puuttumisesta.
Edellinen oli 2.0 TDi DSG niin tietty se mukavemmin tuohon moottoritielle lähti.
No passat lastuttettiin ja nyt ihan ok ajettava.

Vaimon Golf kun vaihtui  Caddyyn oli aloite enemmänkin vaimon, Caddy oli meillä lainassa
ja oli myytävänä.

WW

Eilen kävin koeajamassa seuraavan Passattini. Sen verran vaimolle koeajolenkillä kävin näyttämässä että hyväksyi värin. Tosin tiesin vastauksen jo ennestään koska olin sitä kuvasta näyttänyt.
Muutoin ei vaimo osallistu valintoihin.
VW Passat Variant 2.0 tdi DSG -09; 162tkm->
VW Passat Variant 1.9 tdi A -98; 159tkm->437tkm

repomies

Meillä vaimo on osallistunut valintaan aina vähintään keskustelujen tasolla, mutta sitten käytännössä olen kuitenkin joutunut sen valinnan tekemään. Enemmän se on ollut juuri sitä veto-oikeuden olemassaoloa ja värin valintaa vaimon osalta, eli vaimo on voinut sanoa "ei" halutessaan.

Ensimmäisen ostoksen jälkeen vaimo oli sitä mieltä että autossa pitäisi olla enemmän tehoa. No seuraavassa sitten oli. Nykyisestä valittaa että huoltokustannukset on korkeammat kuin one-point-slow corollassa. No niinpä, kaikkea ei voi saada.

MJ

Ennen viimeisintä auton hankintaa tuli lähes vuoden ajan selailtua mobile.de:tä. Välillä näytin Rouvalle erilaisia potentiaalisia hankintakohteita. Ainoa rajaus häneltä tuli sisustan värivaihtoehtojen suhteen. Ei siinä mitään, molemmilla meistä on onneksi tämän asian kohdalla melko yhteneväinen maku. Myös hänen(kin) kielteinen suhtautuminen automaattivaihteistoon ::) helpotti valinnan tekemistä.

Nykyisellä ajokilla Rouvaa moottoritiellä härnäilleet leluautokuskit (lue: idiootit) jäävät jonnekin takavasemmalle, eli moottoritehoillekin on ollut perustelunsa.

-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

palehti

Lainaus käyttäjältä: MJ - 02.04.14 - klo:09:45
Nykyisellä ajokilla Rouvaa moottoritiellä härnäilleet leluautokuskit (lue: idiootit) jäävät jonnekin takavasemmalle, eli moottoritehoillekin on ollut perustelunsa.
Idiootteja on monenlaisia, itse en ole motarilla törmännyt ensimmäiseenkään härnääjään ikinä. Kaikenmaailman nukkujia ja perässäroikkujia kylläkin riittää.

Asiaan.
Vaimolla on jotain toiveita minun autooni, eli sillä pitäisi olla kiva ja kevyt ajaa. Nykyinen auto on kuulemma kohtuullinen.
Vaimon omaa autoa hankkiessa katsastan vaihtoehdot ja vaimo tekee sitten itse hankintapäätökset vaihtoehdoista.
A6 C7 Allroad BiTdi, harrasteena BMW M5 -01 ja hallituksella A3 SB 1.0 2017

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 07.03.14 - klo:07:40
vastaus oli että "porrasperä ei ole niin nuorekas"

WAU! Ja minä ku pyrin välttämään rumia pappafarkkuja viimeseen asti.

OcuII vaihettii vaimon kanssa yhteistuumi RS:ään. Aluksi omasta innostuksestani lähtenyt ajatus. Aloin jo tyytyä vanhaan, mutta vaimon autokuume tuli pahasti juuri pari päivää myöhemmin ja sen jälkee kyse olikin enää siitä että kuka antaa parhaan tarjouksen.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Peke

Ei todellakaan osallistu. Sit ehkä, jos ostetaan kalliimpi, yhteinen auto.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

aak

Välillisesti kyllä.

Vaimo osti itselleen n. 30 teur auton ja mä jouduin sen maksamaan. Piti vähän tinkiä omasta koslasta.

Sf

Kyllä tästäkin asiasta aidosti keskustellaan, niinkuin kaikesta muustakin. Niin vaimon kuin lastenkin kanssa. Päätöksen teen sitten lopulta minä.
VW Tiguan 1.5 TSI DSG Style 2022

Eka Golf

Aina nykyään kysyn vaimolta kun käytettyä ostan. Pari kertaa yrittänyt minua "jarrutella" ja tuloksen oli molemmilla kerroilla "susi"!  :-[
Hänellä jokin "kuudes aisti" tai hyvä tuuri?  8)

B8VW

Kyllä osallistuu, varsinkin nyt kun auto tuli hänen päivittäiseen käyttöön.

Itse asiassa vaimolla lähti (tällä kertaa) mopo paljon pahemmin lapasesta mitä minulla, siitä mistä lähin liikkeelle autojen hinnoissa, päädyttiin loppujen lopuksi tuplasti kalliimpaan...  ;D

Ja parasta tässä oli se että 6-vuotias tyttöni sanoi minulle useana iltana hakuprosessin aikana että "isi, katotaan taas Nettiautoa" ja hienosti osasi pudotella kaikki perusjakkaraiset, jalopuiset, autot missä ei rattisäätimiä radiolle tms ja vääränväriset vaihtoehdoista heti pois  :)
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

HAL9000

Vähän. Tuolta puuttuu hänen osuutensa. Hän vaikuttaa väriin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Ripa76

Tietty sanoo tietyistä merkeistä kuten Skoda, että "älä nyt sitä osta". Kovasti yritti lykätä lähes kolmen vuoden takaistani autokauppaani, kun innostuin vaihtaa autoa parempaan. Toisin kävi. Lähdin hänen kanssa autokauppaan ja vaihdoin autoni kalliimpaan. Siinä ei vaimon mielipide vaikuttanut ainakaan sillä kertaa.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

clacson

Perhedemokratiassa yhteisillä rahoilla kun eletään, niin päätöksentekoon molemmat osallistuvat. Minä päätän enemmän tekniikasta, kun ratin takan istun ja rouva esteettisestä puolesta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

skriko

Minä päätän täysin oman auton ostot. Tosin kysyn puolisoni mielipidettä. Hän taas kuuntelee minua omissa autokaupoissaan koska saan sen 35% aina uudesta alennusta. ;)

jaiksi

Tässä yhden auton perheessä vaimoa ei autot juurikaan kiinnosta. Vapaasti saan tehdä päätökset ja toistaiseksi vaimo on ollut tyytyväinen valitsemiini autoihin.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

fish

Kyllä osallistuu.
Eikä sillä ole edes ajokorttia.
Touran 1.6 TDI DSG7

Jamo

Menin klikkaamaan "Tekee päätöksen itse". Ei se kyllä niin mene seuraavallakaan kerralla (kun vaimon auton päivitys vuorossa), vaikka näin alkujaan sen funtsin...ei saakeli. Ei vaan pysty.  8)
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Ripa76

http://yle.fi/uutiset/autokauppiaiden_kesken_kay_kuhina_kun_nainen_astuu_sisaan__mutta_ei_siita_syysta_kuin_luulet/7866028

Aika naurettava juttu jos miehet yleensä menee kotiin kysymään vaimolta lupaa. Varmaan sama pätee yksityisten välisiinkin kauppoihin, joissa mies perääntyy ja jää jahkailemaan, että ostaako vai eikö osta.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

savolaiskollega

Eukkoa ei ole eikä tule, joten saa ostaa juuri sellaisen auton kuin milloinkin huvittaa, keneltäkään kysymättä. 8)

heifetz

Osallistuu, mutta onneksi hänellä on sama auto-maku kuin minulla  8)
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

enkero

C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy