Yölliset HDR kokeilut

Aloittaja Jyri, 28.04.10 - klo:00:47

« edellinen - seuraava »

Jyri

Kävinpä sitten ottamassa muutamia kuvia yöllä ja kokeilin miten HDR toimii niiden kanssa.
Eli nuo kuvat on otettu RAWna +-2 ja tuotu PhotoShoppiin HDR importilla jossa ajettu Photomatix Tone Mapping + Imagenomic Noiseware...En oikein osaa päättää sopiiko tuo niin hyvin tuollaisiin yökuviin??

Edit. Verrokiksi laitoin tuosta toisesta NONHDR eli normaalin version...

[ylläpito on poistanut liitteen]

Simola

Hyvä kokeilu!

Ehkä ongelmana on kuitenkin se, että auto ei tule riittävästi taustasta esiin, taustan ollessa pitkän valotuksen ja sen aiheuttaman pienen aukon vuoksi yhtä terävä kun kuvauksen kohdekin. Tausta saisi olla minusta vähän epäterävämpi. Se taas toisaalta veisi HDR ideaa.

Täytyy silti itsekkin kokeilla!
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Otto.

Valkotasapainoa kannattais virittää kylmempään suuntaan. Nyt kuvien punaisuus hyppää ainakin mulla silmille.

Tos®

Koita joskus leikkiä sopivalla lampulla ja valottaa osa autosta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Simola - 28.04.10 - klo:07:32
Hyvä kokeilu!

Ehkä ongelmana on kuitenkin se, että auto ei tule riittävästi taustasta esiin, taustan ollessa pitkän valotuksen ja sen aiheuttaman pienen aukon vuoksi yhtä terävä kun kuvauksen kohdekin. Tausta saisi olla minusta vähän epäterävämpi. Se taas toisaalta veisi HDR ideaa.

Täytyy silti itsekkin kokeilla!
Itse asiassa tuo on otettu aukolla 8, kun juuri tuo HDR ideana on että taustakin erottuu, mutta yölliset kuvat katuvalaistuksessa mustasta autosta HDR kuvina, vain niin kovin helpolla syövät tuon auton erottuvuuden, pitää miettiä jotain...

Edit. Pitää kokeilla tuota valolla leikkimistä, nyt ei aika oikein riittänyt useammalla salmalla kikkailuun...

Simola

Juu, kyllä varmaan kohteen valaisulla saa hienoja efektejä tuohon.
Sen ymmärrän että HDR vaatii pienehkön aukon.

Male80

Tälläisiä kokeiluja on aina mukava seurata.

Tässä kohtaa täytyy kehua tuon oman Pentax K-7:n HDR-modea, joka hoitaa koko homman kamerassa. Oli ainakin ilmestyessään ensimmäinen laatuaan: Pentax K-7 HDR
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

JeanC

Ylin kuva oli omasta milestä aika hieno  ;)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 28.04.10 - klo:17:09Tässä kohtaa täytyy kehua tuon oman Pentax K-7:n HDR-modea, joka hoitaa koko homman kamerassa. Oli ainakin ilmestyessään ensimmäinen laatuaan: Pentax K-7 HDR
[OT]Itse en taasen voisi kuvitellakaan antavani kameran muokata kuvia, itse asiassa ärsyttää kun omassakin on kaiken maailman korjauksia ja punasilmäisyyden poistoja kamerassa. Minä haluan kameran kennon tuottaman materiaalin mahdollisimman muokkaamattomana, tällöin säilyy kaikki mahdollisuudet muokata kuvaa mihin suuntaan tahansa, tai niin itse asiassa nykyinen Nikon tekee, eli jos siellä käyttää noita niin se ei muuta alkuperäistä kuvaa vaan tallentaa uuden, mutta silti, kuvat kameralla ja muokkaukset Photarilla.[/OT]

Male80

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.04.10 - klo:20:21
[OT]Itse en taasen voisi kuvitellakaan antavani kameran muokata kuvia, itse asiassa ärsyttää kun omassakin on kaiken maailman korjauksia ja punasilmäisyyden poistoja kamerassa. Minä haluan kameran kennon tuottaman materiaalin mahdollisimman muokkaamattomana, tällöin säilyy kaikki mahdollisuudet muokata kuvaa mihin suuntaan tahansa, tai niin itse asiassa nykyinen Nikon tekee, eli jos siellä käyttää noita niin se ei muuta alkuperäistä kuvaa vaan tallentaa uuden, mutta silti, kuvat kameralla ja muokkaukset Photarilla.[/OT]
Ethän sinä voi itse siihen vaikuttaa, että miten Photoshop tuon HDR-kuvan muodostaa. Ja Pentax siis tekee tuon kamerassa. Ja tämähän on vain lisäominaisuus. Toki voin tehdä saman perinteisesti Photarilla. Lopputuloksessa kun vain ei ole juurikaan eroa...

Jyri

Pointti on siinä että kamerasta tulee RAW tiedosto jossa tallessa kaikki mitä kennolle on valoa mennyt, ja loppu on sitten itsestä kiinni, tuohon HDR kuvan tekoon voi kyllä vaikuttaa ja paljon photarissa.

Turhaahan minä tässä narisen noista automaattikuvankäsittelyominaisuuksista kamerassa, nehän on vaan persaukisten ongelmia, hommais vaan jonkin D3X tai D3S niin ei tarttis valittaa  ::)   ???

Male80

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.04.10 - klo:22:26
Pointti on siinä että kamerasta tulee RAW tiedosto jossa tallessa kaikki mitä kennolle on valoa mennyt, ja loppu on sitten itsestä kiinni, tuohon HDR kuvan tekoon voi kyllä vaikuttaa ja paljon photarissa.
Kuten sanoin, tämä on LISÃ,,ominaisuus. Toki voin räpsiä tuolla ne RAW kuvat ja kasata HDR-kuvan tietokoneella. Tai vaihtoehtoisesti muokata kameran kasaamaa HDR-kuvaa. Se on vaan mekoisen kätevää, kun näkee jo kuvaustilanteessa tuon HDR-kuvan kameran näytöllä ja voi sen perusteella muokata asetuksia haluamaan suntaan.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 28.04.10 - klo:23:04
Kuten sanoin, tämä on LISÃ,,ominaisuus.
Juu-u, enkä ollut moittimassa sinun kameraasi vaan omaani, jossa minua on nuo pirun toiminnot ärsyttäneet kuten myös se ettei ole raskinut/ollut varaa kunnon kameraan niin ei tarvitsisi kitistä  :-[

Male80

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.04.10 - klo:23:14
Juu-u, enkä ollut moittimassa sinun kameraasi vaan omaani, jossa minua on nuo pirun toiminnot ärsyttäneet kuten myös se ettei ole raskinut/ollut varaa kunnon kameraan niin ei tarvitsisi kitistä  :-[
My bad  :-[ Ei ihan ajatukset kohdanneet  :D

Simola

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.04.10 - klo:23:14

En tainnut nyt ymmärtää, että mikä on ongelma. Minusta lisäefektejä ei ole kamerassa pakko käyttää, jolloin ne eivät kai ole myöskään ongelmia.
Kyllä Jyrin kamera on ihan hyvä peli, eikä varmasti jää kuvien laatu ainakaan rungosta kiinni. Kyllä se optiikka ratkaisee. ;)

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Simola - 29.04.10 - klo:07:39
En tainnut nyt ymmärtää, että mikä on ongelma. Minusta lisäefektejä ei ole kamerassa pakko käyttää, jolloin ne eivät kai ole myöskään ongelmia.
Kyllä Jyrin kamera on ihan hyvä peli, eikä varmasti jää kuvien laatu ainakaan rungosta kiinni. Kyllä se optiikka ratkaisee. ;)
Ei ole pakko käyttää enkä käytä, mutta minua tosiaan häiritsee se että kamerassa on ylipäätään mitään kuvankäsittelyä, ymmärrän kyllä miksi ne siellä ovat ja kuten jo usemmin todettu ongelmahan on siinä että olen ostanut kameran johon oli varaa eikä kameraa jonka olisin halunnut  ;) Ei vaisinkaan oikeasti olen kovin tyytyväinen tuohon. Unelma olisi jos PCllä voisi koodata mitä toiminnallisuuksia ja valikoita kamerassa on.

dr_ink

Edelliset viestit siirtyi koska ajankohta ei ollut yö, tämä kelvannee tähän topicciin.
Napsasin äsken (18.5.2010 klo.00.20) parvekkeelta kun tupakilla kävin.
Tämä oli kameran mielestä "optimi".
Ja tässä pikainen (<1min) HDR. (kuvat pienennetty, yhdistetty ja ja saturaatiota tiputettu 10pykälää)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy