Longlife huolto

Aloittaja rautiainen, 02.12.13 - klo:19:04

« edellinen - seuraava »

rautiainen

Tilauksessa on Golf VII Variant 2.0 TDI. Kuulin huhun, että Longlife huoltovälin aikana pitäisi uudella mallilla käydä teettämässä joku pienempi välihuolto? Liittynee siihen, jos huoltoväli venyisi yli vuoden pituiseksi. Voisiko joku asiasta tietävä valaista asiaa vai olenko ymmärtänyt väärin? Olen tottunut aiemmin, että VW Longlife -huoltoväli olisi n. 30 tkm.

Hevonlörö

Tuollahan tuota on sivuttu  :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15382.0

Huollon tiskillä saattavat myös tietää jotain.

sakke2013

Kysyn seuraavaa:

1) mitä maksaa Golf VII 30000km huolto?
2) onko huolto saman hintainen riippumatta huoltopaikasta?

Kiitos sille, joka vastaa. Ei ole vielä ajankohtainen, mutta helmikuussa kyllä. Lähinnä kiinnostaa, että kannattaako kysellä huoltohintoja eri liikkeistä.

makkis

Siis ainakin Skodassa (ja kai kaikissa vaginoissa) on LL-huolto muuttunut vuonna 2013. Ennen oli se noin 30tkm / 2 vuotta. Nyt on se noin 30 tkm / 1 vuosi.

Minusta vain hyvä asia. Nyt öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa, oli kilsoja mikä oli. Muut huollot sitten 30 tkm välein eli kaiken maailman raitisilmasuodattimet yms. Jos olisin käytettyä vaginaa ostamassa, katsoisin että se on nimenomaan tämän uudistuksen jälkeinen versio.

Itse olen ehkä himpun nihilisti, Octaaviin vaihtui öljyt tänään (2400 km) ja huollot kiinteästi 15 tkm välein.

T. Neuvoton

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:20:31
Siis ainakin Skodassa (ja kai kaikissa vaginoissa) on LL-huolto muuttunut vuonna 2013. Ennen oli se noin 30tkm / 2 vuotta. Nyt on se noin 30 tkm / 1 vuosi.

Minusta vain hyvä asia. Nyt öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa, oli kilsoja mikä oli. Muut huollot sitten 30 tkm välein eli kaiken maailman raitisilmasuodattimet yms. Jos olisin käytettyä vaginaa ostamassa, katsoisin että se on nimenomaan tämän uudistuksen jälkeinen versio.

Itse olen ehkä himpun nihilisti, Octaaviin vaihtui öljyt tänään (2400 km) ja huollot kiinteästi 15 tkm välein.

Jaa pualtoista kuukautta vanhan uuden mutta vanhanmallisen Yetini huoltokirjassa lukee, että seuraava huolto lokakuussa 2015 tai sitten kun ajettu 30 tkm ???

makkis

Oisko sun Jetin mallivuosi 2013? Ymmärtääkseni tämä koskee mallivuoden 2014 autoja, joita on toki kilvissä, esmes miun räsä.

T. Neuvoton

Onhan se tätä vuotta...kun puolilmatteeksi sain ;)

Newman

Mikään ei tietenkään estä huollattamasta autoaan "huoltovälinäyttöä" tiheämpään. Itse olen aina vaihtanut LL-öljyt sisäänajon jälkeen, minkä jälkeen kerran vuoteen.

makkis

LainaaMikään ei tietenkään estä huollattamasta autoaan "huoltovälinäyttöä" tiheämpään. Itse olen aina vaihtanut LL-öljyt sisäänajon jälkeen, minkä jälkeen kerran vuoteen.

Juuri näin. Teukkakin eikun vaan huoltoon vaikka jeti ei sitä pyytäisikään.

Tosin, huolettomia sadan tonnin etappeja olen laskenut LL-autoillakin, kakkosräsän LL tosin jäi poikkeuksetta alle 20 tkm mutta taas Bemun LL meni heittämällä 35 tkm lukemiin.

HoXXma

Eipä taida olla ainakaan OOOO:ssa muuttunut vaikka Skooodassa olisikin.

T. Neuvoton

Joo...tässä menee Teuvon viimeinen auto...ajelen näillä "hiontaöljyillä" sen ekan LL-välin eli pari vuotta...ja sen jälkeen pirssi kiertoon samalla kun eläköidyn - istumatyöläisen virkamieseläke kun riittää hädin tuskin syöpöttelyn jälkeen Turun seudun kuukausikorttiin ;)

makkis

LainaaEipä taida olla ainakaan OOOO:ssa muuttunut vaikka Skooodassa olisikin.

Tarkennan tähänkin että koskee siis mallivuoden 2014 autoja ymmärtääkseni, Audista tosin en tiedä. Skodassa ainakin näin on.

Eli, jos olisin vaikkapa vuonna 2017 ostamassa käytettyä vaginaa, etsisin mieluummin mallivuoden 2014 auton kuin 2014 rekisteröidyn 2013 mallivuoden auton. Toki yksilö aina ratkaisee, mutta noin karkeasti.

VAG!

Minusta vain hyvä asia. Nyt öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa, oli kilsoja mikä oli. Muut huollot sitten 30 tkm välein eli kaiken maailman raitisilmasuodattimet yms.

Nyt taidat makkis olla aavistuksen väärässä. VAG:n uusi "LongLife"-ohjelmahan ei toimi tuolla tavalla.

Uudessa ohjelmassa on kaksi erillistä osa-aluetta, jotka eivät ole sidoksissa toisiinsa. Itse huolto tehdään max 30tkm/1v -syklillä, mutta öljyt vaihdetaan max 30tkm/2v -syklillä. Jokainen meistä ymmärtää, että tästä tulee aivan tolkuton sillisalaatti, jos ajat reilusti alle 30 tonnia vuodessa. Ekan huollon kohdalla tehdään poikkeus, eli se tehdään ekan LL-öölien vaihdon yhteydessä. Sen jälkeen astuu voimaan tuo 30tkm/1V -sykli.

Kirjailin tästä yhden esimerkinkin tuonne toiseen keskusteluun. Eli oma tilanne oli Suomessa se, että LongLife-öölit kesti sen 26-30 tonnia ajoa ja sitten kompuutteri ilmoitti, että huoltoon mars. Jos tästä otetaan keskiarvoksi 28 tonnia ja että se tulee täyteen noin 16 kuukauden ajolla, niin päädytään tällaiseen huoltosykliin:

1. tammikuuta 2013 Eka huolto (sis öljynvaihto): 28 tkm
1.1.2014 tarkastushuolto
1.5.2014 öljynvaihto 56tkm
1.1.2015 tarkastushuolto
1.10.2015 öljynvaihto 84tkm
1.1.2016 tarkastushuolto
1.3.2106 öljynvaihto 112tkm
1.1.2017 tarkastushuolto

Kopioin nuo täältä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15382.msg353955#msg353955

makkis

Mulle jäi huoltoneuvojan puheesta tarkemmin miettien kuva että pointti on tuo yksi vuosi. Yli vuoden vanhoilla öljyillä olisi mahdotonta ajaa tai vastaavasti yli 30 tkm (tai mitä nyt auto LL:llä pyytää) on vaihtoheti paljon ajaville.

Jos ymmärsin oikein, minusta muutos on hyvä. Pihassa seisovaan autoonkin vaihtuu öljyt kerran vuodessa kaupparatsujen ja taksien jatkaen ennallaan.

Mutta, voin tosiaan olla väärässä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:22:03
Mutta, voin tosiaan olla väärässä.

Tavaa huoltokirjasi ajatuksella läpi, niin sieltä se totuus löytyy.

Öljyjä ei siis vaihdeta vähintään kerran vuodessa, vaan ainoastaan tarkastushuolto tehdään vähintään kerran vuodessa. Tämä tarkastus ei sisällä öljynvaihtoa.

makkis

No se on sitten justiin päinvastoin kuin huoltoneuvoja kertoi. Huoltoneuvojan mukaan öljyt vaíhdetaan kerran vuodessa minimissään ja tarkastushuolto kahden vuoden välein minimissään.

Eikö siis huoltoneuvojat osaa lukea huoltokirjaa? Itse en ole sitä edes etsinyt vielä, liekkö hanskalokerossa?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.12.13 - klo:22:09
No se on sitten justiin päinvastoin kuin huoltoneuvoja kertoi. Huoltoneuvojan mukaan öljyt vaíhdetaan kerran vuodessa minimissään ja tarkastushuolto kahden vuoden välein minimissään.

Näin mäkin sen luulin olevan.

Jos viitsit, niin lue huoltokirja tarkaan LL-ohjelman osalta ja raportoi tänne. Huoltokirjahan on käyttöohjeen kanssa samassa kansiossa.

EDIT: Mutta muista, että se ensimmäinen tarkastushuolto tehdään yhtä aikaa LL-öljynvaihdon kanssa. Vasta sitten tarkastushuolto siirtyy 30tkm/1v sykliin.

EDIT2: Kyllä tämä netistäkin löytyvä käyttöohje olisi minun kanssani samaa mieltä. Ja samoin oli autoliikkeessä lukemani huoltokirja. Mutta Suomessa voi toki olla asiat toisin. Tosin vahvasti epäilen sitä.

makkis

No minäpä viitsin ja ei mene noin.

Tarkastus: Huoltovälin näytön mukaan (ensimmäisen 2 vuoden tai 30000 km jälkeen, sitten taas vuosittain tai 30000 km välein (aivan kuten huoltoneuvoja minulle kertoi)

Öljynvaihto: Huoltovälin näytön mukaan tai 5000 km  tai vuoden välein. Huoltovälin näytön mukaan tai 7500 km välein tai 1 vuoden välein. Huoltovälin näytön mukaan tai 10000 km välein tai 1 vuoden välein. Huoltovälin näytön mukaan tai 15000 km välein tai 1 vuoden välein. (eli öljyt vaihtuu aina vuosittain tai 15000 km välein kuten huoltoneuvoja kertoi)

Jarrunesteen vaihto: Ensimmäisen kerran 3 vuoden kuluttua, sitten aina 2 vuoden välein.

makkis

Anteeksi VAG!, nyt minä kyllä kirjoitin omasta valinnastani eli kiinteästä huoltovälistä. LL-systeemi menee juuri noin, eli:

Tarkastus: Huoltovälin näytön mukaan (ensimmäinen 2 vuoden tai 30000 km jälkeen, sitten taas vuosittain tai 30000 km välein)

Öljynvaihto: Huoltovälin näytön mukaan (kuitenkin viimeistään 2 vuoden tai 30000 km kuluttua)

Jarrunesteen vaihto: Sama kuin kiinteässä.

makkis

Omalla kohdalla huoltoneuvojana toimii Janne ja kuten linkin pdf:stä voi päätellä, Janne oikeasti ymmärtää vaginoista aikas paljon ja muutenkin meidän on helppoa toimia  ;D

http://www.gt3cup.fi/images/Aarnio_Racing_2013.pdf

Kun Janne sannoo minulle että aja kiinteällä huoltovälillä, elä raivoa ekalla 2000 kilsalla ja tule vaihtamaan öljyt 1000-3000 kilsalla niin Makkis tekee niin. Kun siis kyseessä oma auto. Jannen opeilla mennään.

ram1

Helvetin typerä toi LL-moodi.Pitäs olla just toisinpäin.Öljyt vuosi/30tkm, ja tarkistus 2v/30tkm.Rahastusta ja auto kärsii.Mitä ne tarkistaa?.Johan kaikki valot vilkkuu nykyautoissa jos jotai vialla.Vaihtakaa ihmiset ne öljyt nyt vuoden välein, jos meinaatte ajella samalla pidempään.Miks tota LL- kikkailua ei voisi jo unohtaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

makkis

Ramina kirjoittaa totuutta. Tuo kiinteä on ihan fiksu.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.12.13 - klo:23:37
Helvetin typerä toi LL-moodi.Pitäs olla just toisinpäin.

Niinhän sen pitäisi. Mä olen ollut pitkään niitä harvoja, jotka ovat olleet tyytyväisiä LL-huoltojen käyttäjiä, mutta tämä uusi systeemi on kyllä niin surkea räpellys, että en edes minä sitä käyttäisi. Ekan LL-huollon jälkeen siirtyisin vanhaan, kiinteään 15tkm/1v -huoltoväliin.

Tämä uusi systeemi tulee parin vuoden kuluttua aiheuttamaan varmasti paljon porua ja hammasten kiristelyä. Ekat vuodet menee massoilla ihan ok, kun tuo tarkastushuollon yhden vuoden sykli astuu voimaan vasta ekan LL-öljynvaihdon jälkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy