Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.10.13 - klo:14:20
Niile jotka haluavat antaa luottokorttitiedot Adobelle  :o

Miten tämä poikkeaa yhtään siitä, että antaa ne luottokorttitiedot Verkkikselle?

Edit: heikkohermoisille muuten BoA tarjoaa todella kätevän "Shop Safe" ominaisuuden, jossa omalle luottokortilleen voi generoida "kertakäyttöisen" luottokortin numeron, tietyn maksimi rahasumman ja voimassaoloajan. Tuota itse käytän kun tilailen esimerkiksi lehtiä kotiin, niin eivät voi automaattisesti alkaa vinguttamaan tiliä kun edellinen tilaus päättyy ;)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kale - 18.10.13 - klo:08:40
Mutta siis joo, kameran vaihto polttelee itellä jo aika pahasti ja nyt olisi mahkut saada uusi kamera tuotua Jenkkilästä. Näyttäisi vaan pahasti siltä ettei siellä rungot ole mitenkään ilmaisia tällä hetkellä. Kiinnostavat mallit olisi 7D, 70D, 6D, 5D markII. Olisko Pokkuksella heittää vinkkiä edullisista ostospaikoista?
Itse en suosi mitään yhtä ainutta ostospaikkaa vaan metsästän hyviä diilejä muutaman verkkosivun kautta.
Slickdealsin sivut ovat tuohon ehdottomasti paras vaihtoehto: http://slickdeals.net/deals/photo/

Lisäksi Googlen shopping haku toimii Jenkeissä pirun hyvin. Siinä voi listata joko nettikauppaostokset tai liikkeet erikseen, jotka ovat lähellä sinua. Parhaimmat diilit ovat yleensä nettikaupoissa ja se on pienoinen ongelma lomalaiselle, koska toimitusosoitetta ei yleensä ole (moni paikka ei hyväksy hotellia osoitteeksi). Amazoni taitaa ainakin toimittaa myös hotelleihin, mutta yleensä lyhyellä reissulla pitää valita nopea toimitus, jotta tavara ehtii perille ennen kotiinlähtöä.

Kannattaa myös muistaa, että Ebayssa moni verkkokauppa myy erikseen omia tuotteitaan ja siellä saattaa olla erikoistarjouksia, joita et heidän normaalista verkkokaupastaan saa.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.10.13 - klo:14:20
Niile jotka haluavat antaa luottokorttitiedot Adobelle  :o

Ihan mielenkiinnosta, miksi sen luottokortin tiedon antaminen on niin NO NO!? Eiks meillä ole ne kortit just sitä maksamista varten?  ??? Ei mua ole koskaan häirinnyt että joku jossain tietää mun kortin numeron ja laskuttaa mua ihan mun omasta tahdosta, tuotteesta jota tarvitsen.

Itse käytän Paypalia niin saan helposti Ebayn kautta mitä tarvitsen, kortilla maksan parhaillani HBO Nordicin, Spotifyn, Adoben Creative Cloudin jne.. Jos nyt joku haluaa musta jotain profilointia tehdä niin senkun tekevät.

Jos haluaa radarilta veke niin kannattaa aluksi työntää sormet happoon, irrottaa kaikki hampaat... DNA on sit vähän hankala, et siellä jossian erämaassa kannattaa pitää esim happoammetta mestoilla et paniikin tullessa voi käydä siellä. Tietysti kaikki kortit kannattaa leikellä ja kauppoja ja muutenkin ihmisten kohtaamisia välttää. Ihan maan alle muuttaminen on yks kätevä juttu, niin ei sitten näy satelliittikuvissa, lämpökameroissa jne.

Peace :D

Mä vaan aidosti välillä ihmettelen. Toki periaatteensa kullakin...

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 18.10.13 - klo:15:25
^Tuolla BHPhotossa kannattaa kyllä käydä jos Isoon Omenaan sattuu ja on kiinnostunut yhtään kameratuotteista, pelkästään heidän logiistiikka siellä liikkeessä on näkemisen arvoinen.
Jos menette BHPhotoon käymään niin muistakaa,että liike on kiinni perjantaiillasta -sunnuntai aamuun.He kun ovat uskovaisia niin pitävät sapattina ovensa visusti lukossa.Tiedoksi vaan.
Always lead, never follow

Jyri

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.10.13 - klo:16:03
Miten tämä poikkeaa yhtään siitä, että antaa ne luottokorttitiedot Verkkikselle?
Kun kerran asuu pääkaupunkiseudulla, niin en ole koskaan ostanut verkkokaupasta mitään ilman että olisin sen hakenut paikan päältä.

Trackpad

Toimii muuten toi Canon 70D:n AF videossa perkuleen hyvin. Ebaysta tulossa vielä Flycam DSLR Nano niin kyllä kelpaa.

Voipi olla että still leikin kanssa alkaa tulemaan enemmissä määrin myös videota...

Markku J

Hyvältä kuulostaa. Tuo videon kanssa toimiva AF on iso parannus ja voisi omalla kohdallanikin poistaa erillisen videokameran tarpeen. Nyt olen vielä kuskannut reissussa vanhaa Panasonicin 3 -kennoista.

Kale

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.10.13 - klo:16:12
Itse en suosi mitään yhtä ainutta ostospaikkaa vaan metsästän hyviä diilejä muutaman verkkosivun kautta.
Slickdealsin sivut ovat tuohon ehdottomasti paras vaihtoehto: http://slickdeals.net/deals/photo/

Lisäksi Googlen shopping haku toimii Jenkeissä pirun hyvin. Siinä voi listata joko nettikauppaostokset tai liikkeet erikseen, jotka ovat lähellä sinua. Parhaimmat diilit ovat yleensä nettikaupoissa ja se on pienoinen ongelma lomalaiselle, koska toimitusosoitetta ei yleensä ole (moni paikka ei hyväksy hotellia osoitteeksi). Amazoni taitaa ainakin toimittaa myös hotelleihin, mutta yleensä lyhyellä reissulla pitää valita nopea toimitus, jotta tavara ehtii perille ennen kotiinlähtöä.

Kannattaa myös muistaa, että Ebayssa moni verkkokauppa myy erikseen omia tuotteitaan ja siellä saattaa olla erikoistarjouksia, joita et heidän normaalista verkkokaupastaan saa.

Tattis vinkistä. Webistä on tarkoitus tuotteita katsella ja luultavasti ehtii perille hitaammallakin postituksella kun aikaa on sen 3kk. Saitilta poimin tarjouksen 6D:stä B&H Photo Videolta 1574$ ja mutta linkin takaa hinta onkin 1899$. Tiedä sitten vaikuttaako tämä asiaan: Must proceed to checkout for final price.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 19.10.13 - klo:12:52
Kun kerran asuu pääkaupunkiseudulla, niin en ole koskaan ostanut verkkokaupasta mitään ilman että olisin sen hakenut paikan päältä.

Suht vainoharhainen saa kyllä olla jos pelkää luottokortilla maksamista netissä. Sitä vartenhan luottoyhtiöt takaavat kaiken väärinkäyttötilanteissa. Google kun jo muutenkin tietää meistä kaikista kaiken :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kale - 19.10.13 - klo:22:29
Tattis vinkistä. Webistä on tarkoitus tuotteita katsella ja luultavasti ehtii perille hitaammallakin postituksella kun aikaa on sen 3kk. Saitilta poimin tarjouksen 6D:stä B&H Photo Videolta 1574$ ja mutta linkin takaa hinta onkin 1899$. Tiedä sitten vaikuttaako tämä asiaan: Must proceed to checkout for final price.

Tuolla Slickdeals sivulla olevat tarjoukset voivat olla voimassa muutamista minuuteista useisiin viikkoihin eli joskus pitää olla nopea liikkeissään :) kannattaa lukea sen tarjousketjun viestejä, kun siellä porukka yleensä kommentoi jos tarjous on mennyt umpeen. Osa tarjouksista ei toimi kun Jenkeissä asuville.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 20.10.13 - klo:04:51
Suht vainoharhainen saa kyllä olla jos pelkää luottokortilla maksamista netissä. Sitä vartenhan luottoyhtiöt takaavat kaiken väärinkäyttötilanteissa. Google kun jo muutenkin tietää meistä kaikista kaiken :)
Väärä tulkinta motiivista, syy on tietysti tuossa tapauksessa nopeus, en malta odottaa jos tuotteen saa itse haettua  :D

Kieltämättä kuitenkin suosin aina payPalia, luotan sen käyttämiseen enemmän kuin korttitietojen antamiseen jonkun pikkupajan palvelimelle.

vasara

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 20.10.13 - klo:04:51
Vastuulliset nettikaupat ei talleta luottokorttinumeroita asiakkaan rekisteröintitietoihin.. osa sitä edelleen harrastaa. Suurin osa onneksi käyttää maksuliikenteeseen erikoistuneita ulkoisia palveluntarjoajia ja näillä firmoilla taas turvallisuuspuoli on paremmalla tolalla.
Kerran on käynyt Britti- nettikaupan kanssa niin, että heidän palvelimensa hakkeroitiin ja luottokorttinumerot oli joutuneet vääriin käsiin.
Ko. kaupan kanssa käyttämäni kortin vaihto oli ainoa ja pieni riesa. Tästäkin on jo monta vuotta.

Kukke

LainaaCanon 70D on pienempikennoisten lippulaivamalli ja täynnä hyviä ominaisuuksia. Uusi kenno, uusittu tarkennusjärjestelmä ja WiFi. .... (Suomesta hankkien).

Juu myöhästynyttä kiitosta vaan näistä. Ei kerennyt koneella käyä viikonloppuna kun piti mummolan ruokia käyä syömässä ;) Pittääpä lähtee hypistelemään...
Renault Clio 1.2 -98

MMV

Onkohan kokemusta noista SLR Magicin laseista M43-bajonetilla? Olisi muutama edullinen käytetty prime-optiikka tarjolla ja pitäisi päättää otanko vai jätänkö.

r.e.t

Vanha 550D tuntuu toimivan ihan ok videokamerana varsinkin hämärässä, mutta mikähän lopulta aiheuttaa panoroinnin nykimisen? Ã,,kkiseltään kun kokeilin niin sama ongelma toistui, oli kuvanvakain päällä tai ei ( sigma 17-50/2.8 ). Tuon takia joutuu edelleen kantamaan reissuilla videokokameraa mukana, vaikka mieluusti siitä jo luopuisi. Johtuuko ongelma objektiivistä, kamerasta vai kenties käyttäjästä ? ;D

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: r.e.t - 26.10.13 - klo:16:19
Vanha 550D tuntuu toimivan ihan ok videokamerana varsinkin hämärässä, mutta mikähän lopulta aiheuttaa panoroinnin nykimisen? Ã,,kkiseltään kun kokeilin niin sama ongelma toistui, oli kuvanvakain päällä tai ei ( sigma 17-50/2.8 ). Tuon takia joutuu edelleen kantamaan reissuilla videokokameraa mukana, vaikka mieluusti siitä jo luopuisi. Johtuuko ongelma objektiivistä, kamerasta vai kenties käyttäjästä ? ;D

Ensimmäisen linkin lopussa on asiaa videotoistosta. Näyttää Canon kompastuvan turhan karkeaan makrolohkojakoon.

http://tekniikanmaailma.fi/kuva-ja-aani/vertailut/tm-vertailu-kolme-jarjestelmakameraa

http://tekniikanmaailma.fi/s/f/editor/5%20Kuvanlaatutekijät.pdf

JMP

Nikonin vehkeistä on täällä ollut aika vähän juttua niin ajattelin kantaa korteni kekoon. Olin aiemmin canoni mies ja ostin uuden 500d:n muutama vuosi sitten. Kokeilin silloin verkkokaupassa myös nikonin laitteita, mutta canonin testivoitot veti puoleensa. Tuli kokeiltua monenlaista linssiä mutta jotenkin en ikinä ollut sataprosenttisen tyytyväinen canonin suorituskykyyn hämärissä olosuhteissa, esim sisäkuvauksessa. Käytännössä salama oli pakollinen että sai terävää kuvaa aikaiseksi.

Mietin pitkään että vaihdan canonin full frameen että pääsen ongelmasta eroon. Ennen ostopäätöstä kävin kuitenkin hypistelemässä kameroita taas verkkokaupassa. Ja onneksi kävin.. Full framet oli jotenkin mulle turhan isokokoisia ja painavia. Ei oikein voisi kuvitella että tuollaista kantaa kaulassa monta kilometriä. Kävin nikonin valinnan läpi ja ihastuin d5200 malliin. Edullinen, nopea, kevyt ja fantastisesti toimiva tarkennus. Dxomarkin mukaan lisäksi paras croppi koon kenno.

Pistin canonin myyntiin linsseineen ja ostin nikonin. Ostin kitin ja myin kittilinssin samantien sigman 17-50 f2.8 os hsm:n tieltä. Sain rungon näin jonkin verran edullisemmin.

Nyt kun kuvia on tullut otettua pari kk, niin olen todella tyytyväinen vaihtoon! Nikonin valovoima ja matala iso kohina tekee siitä minulle riittävän hyvän sisäkuvauksiin ettei salamaa enää tarvita. Lisäksi focus osuu nyt lähes 100% siihen kohteeseen mihin pitikin, canonissa sen kanssa oli jatkuvasti ongelmia. Yhdistelmä tekee erittäin terävää jälkeä. Ainoa negatiivinen puoli on nikonin akkukesto joka on huomattavasti canonia heikompi. Myös nikonin nappi järjestely sopii minulle canonia paremmin.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: JMP - 26.10.13 - klo:22:05
Nikonin vehkeistä on täällä ollut aika vähän juttua niin ajattelin kantaa korteni kekoon.
Pikkuisen kortta kekoon täältäkin. Olin siis viime viikolla lomareissulla, jonka yhteydessä tuli kuvattua - ainakin oman mittapuuni mukaan - runsaasti. Kalustona oli Nikonin D300 sekä pienempänä kaverina Nikonin Coolpix P7000. Järkkärin osalta pohdein lähtiessä putkivalintaa, päätyen lopulta ottamaan mukaan vain yhden putken, eli Sigman 18 - 50 mm f/2.8. Pääosin tuli kuvattua järkkärillä, alle 15 % tuolla pienemmällä. Molemmissa kameroissa rallennus RAW-formaattiin suurimmalla bittimäärällä. Kuvien arkistointi ja fiksailu juuri meneillään.

Reissun aikana tuli osallistuttua pariin opastettuun retkeen. Kummankin kohdalla mentiin tungoksen keskellä eteenpäin kohtalaista haipakkaa, joten rauhassa kuvaamiseen ei oikein ollut mahdollisuutta. Niinä kertoina kun pysähdyin säätelemään rungon asetuksia ja sihtailemaan sopivia kuvakulmia, oppaan tarina ja osin myös fyysinen eteneminen jatkuivat, eli jäin aina porukan hännille. Epäilemättä oppaastakin mälsää kun pitäisi päästä eteenpäin ja joukossa pari henkilöä kuvailevat kohteita, jotka opas on itse nähnyt tuhat kertaa...

Yhdessä kohteessa olimme pitkät tovit maan alla varsin hämärissä luolissa. Yritin tuolla parhaani mukaan ottaa kuvia kohteista. Oli kuitenkin sen verran hämärää, että valon niukkuus kiusasi jatkuvasti. En tohtinut kääntää herkkyyttä isommalle kuin 1600, kun kameran ruudulla ei rakeisuutta oikein huomaa, ainakaan kiireen ja tohinan keskellä. Kun tuossa objektiivissa ei ole kuvanvakainta, tuloksena oli alivalottuneita ja/tai tärähtäeitä otoksia. Alivalottuneita saa kyllä ihmeen hyvin fiksattua kuvankäsittelyohjelmalla, ainakin näin RAW-formaattia käyttäessä. Salamaa kokeilin jonkin verran, mutta kyllä se tehokkaasti latisti otoksia. Kyseessä siis rungon oma salama, ei sattunut isompi tällä kerralla mukaan.

Kotiin jäi objektiiveista mm. Nikkorin 18 -200 mm f/3,5 - 5,6. Tuon tuottamaan kuvanlaatuun en ole ollut varauksettoman tyytyväinen. Lisäksi tuo on hiukan painavahko kapistus. Plussana yllä kuvattua tarvetta ajatellen toki kuvanvakaaja. Noh, kun ei ollut mukana niin ei ollut, tiedä sitten olisiko ollut käytännössä parempi. Polttoväliä ajatellen en yhtään kertaa kaivannut enempää kuin tuo sigman tarjoama 50 mm.

Entäs sitten? Lomareissuja tulee sen verran harvakseltaan, että tällä perusteella ei ole tarvetta lähteä runko- tai objektiivikauppaan. Nykyisessäkin laitevalikoimassa takuulla kapasiteettia enemmän kuin itsellä osaamista. Vaikka tällä kerralla oli reissussa vähän teknistäkin haastetta, suurin puute on kuitenkin varsin rajallinen kyky bongata kuvauskohteita, tehdä fiksu rajaus ja valita sopiva kuvakulma. Nuo kun ovat rempallaan, saa parhaimmillaankin aikaisesti teknisesti korkealaatuisia latteuksia... :P

Yksi vaihtoehto tietysti olisi sekin, että jättäisi suosiolla kuvaamisen vähemmälle, nauttisi reissusta muilta osin ja tarvittaessa ostaisi esitekirjasia, tms., jotka ovat pullollaan laadukkaita kuvua. Tuossa toki on vähän sama maku kuin siinä, että joku leipoo itse pullaa vaikka sitä löytyy kaupastakin...

clacson

Lainaus käyttäjältä: JMP - 26.10.13 - klo:22:05
Pistin canonin myyntiin linsseineen ja ostin nikonin. Ostin kitin ja myin kittilinssin samantien sigman 17-50 f2.8 os hsm:n tieltä. Sain rungon näin jonkin verran edullisemmin.

Yhdistelmä tekee erittäin terävää jälkeä.
Eikös samaan terävien kuvien lopputulokseen olisi päässyt Canonin rungolla ja kyseisellä Sigmalla?
Sigmahan on tarkka koko polttovälialuella aukosta f/4 alkaen sekä Canon- että Nikon-kiinnityksillä. Vinjetointi on tuonkin linssien heikkoja puolia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Lainaus käyttäjältä: clacson - 29.10.13 - klo:08:34
Eikös samaan terävien kuvien lopputulokseen olisi päässyt Canonin rungolla ja kyseisellä Sigmalla?
Sigmahan on tarkka koko polttovälialuella aukosta f/4 alkaen sekä Canon- että Nikon-kiinnityksillä. Vinjetointi on tuonkin linssien heikkoja puolia.

AInakin Canoniin Tamronin vastaava Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II VC on karvan verran parempi kuin Sigma.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

JMP

Lainaus käyttäjältä: clacson - 29.10.13 - klo:09:08

AInakin Canoniin Tamronin vastaava Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II VC on karvan verran parempi kuin Sigma.

Mulla oli Tamronin 17-50mm f2.8 Canonissa, tosin ilman vakaajaa. Noista löytyy vertailuja joissa Sigma on peitonnut Tamronin useammin kuin toisinpäin, ainakin siis Nikonissa. Tutustuin noihin aika tarkkaan kun oli ostamassa Nikoniin linssiä ja Tamron oli toinen vaihtoehto ja halusin noista paremman. Ero on joka tapauksessa erittäin pieni noiden välillä. Aika olematon ongelma vinjetointi tuossa linssissä, ainakin mun kuvaamisella. Ainoa konkreettinen ongelma sigmassa (ja varmaan tamronissa myös) ton d5200 rungon kanssa on se, että se peittää suuren osan tarkennuksen apuvalon keilasta. Pimeässä kuvattaessa tarkennus osuu siis yleensä sinne valaistulle osalle jos sitä käyttää.

Nikon on ihan eri tasolla iso-herkkyyden käyttökelpoisuuden kanssa. Tuolla saa vielä täysin käyttökelpoisia kuvia yli 3000 tasolla ja iso-herkkyyden säädettävä automatiikka toimii päivittäisessä käytössä mallikkaasti. 500d Canoni ei vaan ole samalla tasolla, mikä ei tietenkään ole ihme ottaen huomioon ikäeron.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.10.13 - klo:16:03
Vastaan nyt aika vanhaan postaukseen, mutta Verkkokauppa.com:issa ei luottokorttitieto mene koskaan VK:lle. Verified by Visa-palvelu vain kertoo verkkiksen kaupalle onnistuiko veloitus vai ei. Tietoa itse kortista ei koskaan välity heille.

Itse koitan olla aika varovainen siitä, missä mun kortin tiedot on. Mutta kuten sanottu, jokainen vastaa omasta kortistaan, joten mitä näitä suremaan.

Adobelle sattui muuten sen korttimurron osalta pieni pilkkuvirhe: varastettuja tietoja ei ollut 2.9 milj vaan 38 milj. "no ei me tiijetä, joku suuri luku kuitenni"...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

jarppis

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 31.10.13 - klo:15:32
Vastaan nyt aika vanhaan postaukseen, mutta Verkkokauppa.com:issa ei luottokorttitieto mene koskaan VK:lle. Verified by Visa-palvelu vain kertoo verkkiksen kaupalle onnistuiko veloitus vai ei. Tietoa itse kortista ei koskaan välity heille.

Itse koitan olla aika varovainen siitä, missä mun kortin tiedot on. Mutta kuten sanottu, jokainen vastaa omasta kortistaan, joten mitä näitä suremaan.

Adobelle sattui muuten sen korttimurron osalta pieni pilkkuvirhe: varastettuja tietoja ei ollut 2.9 milj vaan 38 milj. "no ei me tiijetä, joku suuri luku kuitenni"...

Ennemmin minä annan kortin tiedot, kuin siirrän käteistä. Visa vastaa väärinkäytöksistä. Jos joku vie sun käteiset, et näe rahoja enää koskaan. Toki kortin vaihtuminen aiheuttaa vähän harmia, mutta siihen jo aika tottunut. Parin vuoden aikana kortti on mennyt pari kertaa uusiksi ja kerran suomikortti. Kertaakaan ei ole tililtä ehtinyt mennä rahaa, kun pankki/visa on puuttunut asiaan.

mremonen

^Joo, en kai mäkään käteisellä maksele. Lähinnä tarkoitin sitä, että kierrän kaukaa nuo paikat joihin pitää tallettaa kortin tiedot (XBox Live, iTunes ja nyt uusimpana Adobe CC). Noissa pitäisi luottokortin lisäksi olla mahdollisuus siirtää rahaa. Näinhän se on PayPalissakin. Jossa mulla tosin on kortin tiedot, kuin myös Amazonissa "historiallisista syistä".

Tietysti ei voi varmasti tietää kuinka kauan kukin kauppa lk-tietoja säilyttelee kun niistä ostaa. Siksi yleensä preferoin maksutapana PayPalia.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

vasara

Vielä ei näy Nikonin pian julkistettava uutuusrunko kokonaan..
Nikon Pure Photography: Episode #5 (English)

Vanhanajan säätörullat rungon päällä. Vielä kun saataisiin objektiiveihin takaisin aukon säädöt,
niin olisi ergonomia kohdallaan.

Markku J

Mielenkiintoinen retrokamera (Nikon DF ?) tulossa. Jos huhut pitävät paikkansa, niin saattaa olla hiukan liiankin pelkistetty, kun kirjoittelevat videokuvauksen puuttuvan siitä kokonaan.

Sinällään on hienoa, että menneisyydestä kopioidaan niitä parhaita asioita monellakin alalla. Tässä lanseerauksessa haetaan vanhanajan selkeää ergonomiaa ja tukevaa, metallista rakennetta kai päällimmäisinä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 01.11.13 - klo:15:28
Mielenkiintoinen retrokamera (Nikon DF ?) tulossa. Jos huhut pitävät paikkansa, niin saattaa olla hiukan liiankin pelkistetty, kun kirjoittelevat videokuvauksen puuttuvan siitä kokonaan.

Sinällään on hienoa, että menneisyydestä kopioidaan niitä parhaita asioita monellakin alalla. Tässä lanseerauksessa haetaan vanhanajan selkeää ergonomiaa ja tukevaa, metallista rakennetta kai päällimmäisinä.
Tuosta videopätkästä mitä vähän näkee, niin kameran säätörullat on samannäköisiä kuin filmi F3:sessa. Vielä kun olisi vanhanajan leikkokuva etsimessä, helpottaisi manuaali Nikkoreilla tarkentamista.
Hinnan arvioidaan asettuvan perusopiskalla 3000,- kantturoihin (tämä on huhu).

Videokuvausmahdollisuuden puuttuminen ei välttämättä haittaa. Olishan se hyvä, mutta kelpo videokuvaa saa pienemmilläkin kameroilla.
Ehkä tässä tavoitellaan 'Pure Photography' sloganin hengessä konstailematonta työkalua hyvien kuvien ottamiseen.
Järkkärien myyntiluvut on laskeneet maailmanlaajuisesti melko nopeasti. Valmistajien on keksittävä uusia juttuja.. minusta tämä yritelmä ei ole sieltä huonoimmasta päästä.

Male80

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 18.10.13 - klo:13:27
Itsellä myös kalusto päivittyy, kun Pentax julkaisi uuden K-3 APS-C rungon. Tuossa on mm. Pentaxin patentoima markkinoiden ensimmäinen säädettävä AA-filtteri. Nopeana pääsin vielä käsiksi Premium Silver Edition -malliin, jota valmistetaan maailmanlaajuisesti vain 2000 kpl erä joista muutama saadaan Suomeen.

http://www.dpreview.com/news/2013/10/07/ricoh-announces-pentax-k-3-24mp-dslr-with-optional-low-pass-filtering?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_42

https://www.focusnordic.fi/Product/100131

Täällä valtavirrassa uiskentelijoiden keskellä on pakko välillä liputtaa vähemmän tunnettujen merkkien puolesta. Näyttää siltä, ettei "sokkona" tehty ennakkotilaus mennyt metsään. Hyvin näyttäisi uusi APS-C Pentax pärjäävän jopa FF-kennoisten joukossa: http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5438&news=pentax+K-3+Nikon+D600+head+to+head+comparison+Pentax+wins
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

vasara

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 02.11.13 - klo:17:44
Täällä valtavirrassa uiskentelijoiden keskellä on pakko välillä liputtaa vähemmän tunnettujen merkkien puolesta. Näyttää siltä, ettei "sokkona" tehty ennakkotilaus mennyt metsään. Hyvin näyttäisi uusi APS-C Pentax pärjäävän jopa FF-kennoisten joukossa: http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=5438&news=pentax+K-3+Nikon+D600+head+to+head+comparison+Pentax+wins
Huippulaatua piirtää Pentaxin kenno. Pixel peeping tasolla tarkasteltuna isommilla iso arvoilla Nikonin kohina oli minun mielestä vähän pienempi. Kameroilla on ikäeroa kait vain vuosi Pentaxin hyväksi. Kehitys kehittyy.
Aps-c vs FF eroja on kuitenkin muuallakin.
Esim. syvyysterävyyden hallittavuus isolla kennolla parempi.
Etsimen kuva on isolla kennolla isompi ja kirkkaampi.
Periaatteessa dynamic range on isolla kennolla suurempi (ja kohina pienempi) jos käytetty tekniikka on muuten sama.
Nuo 6400 jne. iso arvojen kohinaerot tulee paremmin selville hämäräkuvauksessa.
Nykyiset aps-c kennot on kuitenkin nykyään niin hyviä, että parempaa kuvanlaatua harva tarvitsee.. lisäksi linssit on pienempiä ja telepäässä saadaan croppietu.

Markku J

Hienoa, että Ricoh/Pentax on saanut uusimman croppikennonsa noin hyväksi. Hieno suoritus testissä tuo Nikonin "peittoaminen". Siinä tosin ei tullut kunnolla esille hämärässä kuvaaminen, mikä lienee edelleen ison kennon vahvuusalue.

Pentax on niin hieno ja perinteinen merkki, että soisin sen säilyvän eturivissä, ettei markkinataistelusta tulisi pelkkää Nikonin ja Canonin mittelyä. Nuorena haaveilin Pentax ME superista, joka oli silloin yksi kärkipään rungoista ja kooltaan pieni. Samaten silloin Olympus OM-4 ti oli unelmani, joskin paljon kauempana tuosta Pentaxista hinnaltaan.

Minulla on nyt Canonin linssejä muutama, ja vaihto olisi siksi kallista. Toisaalta, jos halvempaan croppikennoiseen vaihtaisin, niin näistä full frame kilkkeistä saisi kohtuullisen hyvityksen. Taidan odotella vielä ja jatkaa 5D Mk III:lla, joka on aivan loistava kamera sekin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy