Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

clima

Lainaus käyttäjältä: JLa - 10.05.13 - klo:09:17
Jatkan aiheen selvittelyä ja jään odottelemaan uusia, parempia, tarjouksia aloittelijalle sopivista laadukkaista digijärkkäreistä. Mikään kiirehän tällä hankinnalla ei ole, joten tutkitaan asiaa kaikessa rauhassa.

Turha optimaalista tarjousta on liian kauaksi aikaa jäädä odottelemaan, eli kauppaan vaan. Olin kanssasi samassa tilanteessa, mutta nyt 3 päivää ensimmäisen järjestelmäkamerani oston jälkeen voi todeta että kyllä tuollaisella aika paljon erilaista jälkeä saa kuin kohtuullisella pokkarilla (Canon S100).

Canon 600D + 18-55mm paketti tarttui Gigantista mukaan, mukaan sai myös "Parempia kuvia Canon EOS-järjestelmäkameralla" kirjasen, jossa on tällaiselle aloittelijalle ainakin hyvää tietoa.
Sattui viime viikolla olemaan Rajalassa digiviikot niin mopo karkasi heti käsistä ja tuli päivitettyä tuo kittiputki parempaan: EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM ja vielä sille kaveriksi EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, lisäksi vähän suodinta ja vastavalosuojaa. Eipä nuo nyt mitään L-sarjaa ole mutta arvoisteluissa (esim. http://www.objektiivi.info/objektiivi/listaus/canon) ovat saaneet ihan hyviä arvioita.
Enää täytyy vaan opetella kuvaamaan.  ;D

Markku J

Samaa mieltä olen - jos sitä vielä parempaa tarjousta odottelee, niin ei koskaan saa mitään harrastevarustetta. Tuo climan paketti on jo mahtava. Sen kanssa tekee hyvää jälkeä. Onnittelut hyvästä valinnasta !

Tällä kertaa en löytänyt Rajalan Digiviikon tarjouksista itselleni mitään sopivaa.

JLa

Nyt on pari hieman kalliimpaa vaihtoehtoa löytynyt Canon 600D:n rinnalle: vanhempi Nikon D7000 18-105 VR KIT -optiikalla tarjouksessa 799 â,¬ vai Nikon D5200 tarjouksessa hintaan 699 â,¬.
Mitä mieltä olette näistä kolmesta vaihtoehdosta?
Entä missä näistä saisi eniten vastinetta rahalle sekä valo- ja videokuvausominaisuuksia pitkälle tulevaisuuteen?

Onko näissä kaikissa kuvanvakaaja?
Nikonin sivuilta http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digital-cameras/slr/consumer/d5200 en löytänyt kyseistä tietoa.

JWM

Itse ostaisin D7000, on ns. ylemmän luokan kamera. Näissä ei ole kuvanvakaajaa rungossa, vaan se on aina objektiiveissa. (jos on.)

Markku J

Minä valitsisin noista Nikon D7000:n. Itselläni oli sellainen jonkin aikaa. Se on rungoltaan metallirakenteinen ja selvästi tukevammin tehty, kuin nuo kaksi halvempaa vaihtoehtoa. Sen hinta on nyt kohdallaan. Itse taisin maksaa pelkästä rungosta 1200 eur. Tuo 18-105 VR on kuvanvakaajalla varustettu ja ihan kelvollinen lasi yleiskäyttöön.

Jos videokuvaus on ensisijaisen tärkeää, niin kannattanee verrata kuitenkin videokuvausominaisuudet. Siinä suhteessa nuo uudemmat "muovikamerat" lienevät sukupolven verran fiksumpia. Minua ei videokäyttö isommin kiinnosta, joten olen sen suhteen pudonnut kärryiltä. Kuvaan videoni vanhanaikaisesti 3 -kennoisella Panasonicin videokameralla tarkennuksen paremman toimivuuden vuoksi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.05.13 - klo:13:57
Kuvaan videoni vanhanaikaisesti 3 -kennoisella Panasonicin videokameralla tarkennuksen paremman toimivuuden vuoksi.

Minäkin kuuluun tähän vanhojen ukkojen osastoon :) Vieläpä niin vanhojen, että kamerani tallentaa otokset nauhalle! Ja still-kuvat otan kameralla. Ja puhelinta käytän puhumiseen. Aikamoinen muinaisjäänne siis ;D

Tosin väitän, että kuvaamani videot ovat varmasti miellyttävämpää katseltavaa, kuin seitsemääntoista suuntaan heiluvat kännyotokset... Ja varmuuskopiotkin syntyvät vaivattomasti, kun laittaa täyden nauhan kaapiin talteen. Se kaappi ei kaadu ihan yhtä helpolla kuin pilvilinnat.

Marty McFly

Koska tältä palstalta tuntuu löytyvän asiantuntemusta tästä(kin) asiasta, niin kysynpä seuraavaa: Olen siirtymässä pokkarikameroista hieman monipuolisempia ominaisuuksia sisältäviin kameroihin, mutta koska helpohko mukaanotettavuus on edelleenkin must niin haussa on minidigijärkkäri. Luettuani lukemattomia artikkeleita olen mielestäni saanut vaihtoehdot kutistettua joko johonkin kameraan Olympuksen PEN M tai L -sarjasta, tai Nikonin 1J3:een.

Tällä hetkellä tuo Nikon kiinnostaa enemmän, mutta olen lukenut että ko. kameran hämäräkuvausominaisuudet eivät ole tyydyttäneet aivan kaikkia käyttäjiä tai testaajia. Itselle tämä on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska mielestäni digipokkarit ovat juurikin huonoimmillaan tässä suhteessa. Olen kuitenkin sen verran noviisi näissä kamera-asioissa, etten ole täysin perillä mihin ominaisuuteen tai arvoon minun pitäisi kameran teknisiä tietoja katsellessani kiinnittää huomiota että tuo valovoima selviää? Riippuuko tuo paljonkin itse kamerasta vai onko objektiivilla suurempi vaikutus asiaan? Ja mikä on ylipäänsä kamerassa/objektiivissa ns. hyvä valovoimasuuden arvo, eli kuvat iltahämärässäkin ilman salamaa onnistuvat?

Lisäselvennyksenä asiaan vaimoni sisko osti tyttärelleen hiljattain Nikonin D3100 "ensijärkkärin" NetAnttilasta, ja vaikka kyseessä on ilmeisen vaatimaton järkkärimalli niin testailujeni jälkeen mielestäni jo tuossakin valovoima oli itselle riittävällä tasolla. Miten tuon kameran valovoima on verrattuna 1J3:een? Ja absoluuttisena vertailukohtana minulla edelleen on siis aikaisemmin omistamani ja ostettaessa laadukkaat Canonin ja Ricohin digipokkarit, eli en ilmeisesti ole kuitenkaan hakemassa kuuta taivaalta tämän valovoiman suhteen.
Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet, 2008
Peugeot 5008 HDi 150 Sport, 2010

Markku J

Kuvaaminen hämärässä kiinnostaa minuakin ja se oli yksi syy hankkia Canon 5D Mk III täyden koon kennolla, ja siihen Canon 50 mm f/1.2 -optiikka.

Kennon koko ja optiikan valovoima ovat hämärässä kuvaamiseen eniten vaikuttavat tekijät. Hyvä kuvanvakaaja tuo vielä lisäetua jopa 3-4 aukon verran. Toki digitaalisilla korjauksilla (kohinanvaimennus) voidaan jotain saada aikaan, mutta kovin hyvää kuvaa minulle ei ole noista korjaimista jäänyt.

Olympus PEN ja Nikon 1 ovat kiinnostavia kameroita. Itselläni oli PEN mini hetken aikaa, mutta sen autofokuksen toimiminen hämärässä oli niin luokatonta, että laitoin sen vaihtoon saman tien.

Nikon ilmoittaa 1 J3:n kennon kooksi 13,2x8,8 mm ja Olympus 4/3" / 17,3x13 mm. Olympuksen kenno on siis alaltaan lähes kaksinkertainen.

Kennojen kokoja voi hieman visualisoida tällä kuvalla:

Omien kokemusteni pohjalta ostaisin Canonin 100D:n, jos koko ja hämäräkuvausominaisuudet ovat tärkeät.

Ohikulkija

LainaaLuettuani lukemattomia artikkeleita olen mielestäni saanut vaihtoehdot kutistettua joko johonkin kameraan Olympuksen PEN M tai L -sarjasta, tai Nikonin 1J3:een.

Mikä tiputti Sony NEX-5R:n porukasta?
Ainakin aikaisempi 5N mallia dpreview.com:ssa kehuttiin. Mutta onhan täyden koon kenno omaa luokkaansa.

Zeta

Sony:llä näyttäisi olevan 50e Cash back ohjelma nex-3n et nex-5r kameroihin. Itse arvon näiden kahden välillä.
VW Passat 3c Variant 2.0TDI 4Motion.

JLa

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.05.13 - klo:13:57
Minä valitsisin noista Nikon D7000:n. Itselläni oli sellainen jonkin aikaa. Se on rungoltaan metallirakenteinen ja selvästi tukevammin tehty, kuin nuo kaksi halvempaa vaihtoehtoa. Sen hinta on nyt kohdallaan. Itse taisin maksaa pelkästä rungosta 1200 eur. Tuo 18-105 VR on kuvanvakaajalla varustettu ja ihan kelvollinen lasi yleiskäyttöön.

Jos videokuvaus on ensisijaisen tärkeää, niin kannattanee verrata kuitenkin videokuvausominaisuudet. Siinä suhteessa nuo uudemmat "muovikamerat" lienevät sukupolven verran fiksumpia. Minua ei videokäyttö isommin kiinnosta, joten olen sen suhteen pudonnut kärryiltä. Kuvaan videoni vanhanaikaisesti 3 -kennoisella Panasonicin videokameralla tarkennuksen paremman toimivuuden vuoksi.

Kiitos asiantuntevista ja hyödyllisistä kommenteista teille kaikille!  :)

Päätös tuli tehtyä kommenttienne perusteella ja seuraavanlainen setti lähti tilaukseen Rajalan Nikon D7000 ZKit -kampanjatarjouksena:

• NIKON D7000 + 18-105 VR KIT
  • SIGMA 70-300/4-5.6 DG (NAF)
  • NIKON CF-EU08 -laukku
  • NIKON SDHC 16GB High Speed -muistikortti
  • NIKON Neutral Color NC Filter
  • HOYA PRO1 Digital Filter

Tänään kävin noutamassa paketin postista. Paketissa oli myös yllätyksellisesti kutsu Nikonin perustason valokuvauskurssille ja puhdistuspalveluesite. Onko kukaan käynyt Nikonin valokuvauskurssilla - onko hyödyllinen kurssi?

gloter

Mutta mikään ei voita alle satkun korealaista...anteeksi, oli pakko  ;D
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

clima

Hieno setti JLa, onnittelut!

Varmasti kurssilta saa arvokkaita vinkkejä joten jos on mahdollisuus osallistua niin ainakin itse menisin katsomaan.

Markku J

Onnittelut hyvästä valinnasta, JLa. D7000 on monessa testissä hyväksi tunnustettu, mekaanisestikin vahva runko.
Kurssilta saa hyviä perusvinkkejä, mutta kyllä samat asiat on helppo opetella kirjoistakin. Kokeileminen on nyt digiaikana niin helppoa & halpaa, ja antaa parhaat opit. Runsaasti vaan kuvausta.

Ohikulkija

LainaaSony:llä näyttäisi olevan 50e Cash back ohjelma nex-3n et nex-5r kameroihin. Itse arvon näiden kahden välillä.

Olin ostamassa kummitytön kanssa hänelle ensimmäistä järkkäriä. Vertailin myös noita Sonyn 3n ja 5r kameroita keskenään.
5r päihittää ainakin paperilla 3n:n mennen tullen (tarkennus pisteet, nopeus ym.)

Kummitytöllä on nyt siis NEX-5R kamera.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: clima - 26.05.13 - klo:20:34
Sattui viime viikolla olemaan Rajalassa digiviikot niin mopo karkasi heti käsistä ja tuli päivitettyä tuo kittiputki parempaan: EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM ja vielä sille kaveriksi EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, lisäksi vähän suodinta ja vastavalosuojaa. Eipä nuo nyt mitään L-sarjaa ole mutta arvoisteluissa (esim. http://www.objektiivi.info/objektiivi/listaus/canon) ovat saaneet ihan hyviä arvioita.
Enää täytyy vaan opetella kuvaamaan.  ;D

Reilu vuosi sitten pohdin 7D:n kaveriksi kahden zoomin settiä ajatuksella, että laadusta ei juurikaan tingitä. Pohdin kovasti omaa käyttötarvetta ja luin laajasti arvosteluja linsseistä. Olisin halunnut molemmat L-sarjaa tuhdimman rakenteen, laatuoptiikan ja sääsuojauksen vuoksi.

Laajakulmapäässä päädyin kuitenkin tuohon samaiseen EF-S 17-55:een, kun siinä oli kaikki kuvanlaatuun vaikuttavat palikat jopa paremmat kuin L-sarjassa, eli lähinnä laadukkaat optiset elementit, kunnon vakaaja ja valovoima. Näiden yhdistelmää kun ei L-sarjassa ollut. Miinuspuolelle siis jäivät vain huterompi rakenne ja sääsuojaus. Ja naurettavaa Canonilta, ettei mukana tule vastavalosuojaa vaikka linssi on kalliimpi kuin muutama L-sarjalainen. Pölynkeräystaipumus myös hieman mietitytti, mutta ruuvasin heti kiinni laadukkaan B+W:n filtterin ja mitään ongelmia ei ole ollut. Kallista linssiä ei sitten kannata sössiä halvalla filtterillä. Kaikenkaikkiaan mainio linssi, josta on taatusti paljon iloa. Harmi ettei ole EF, jos rungon joskus päivittää täyskennoseen... :-\

Teleputkeksi hommasin myös 70-300:n, mutta L-sarjalaisen. Halusin kakssatasta pidemmän zoomin, kun tykkään kuvailla luontojuttuja yms yleensä kohtuuhyvässä valossa, joten valovoimassa saatoin hieman tinkiä. Toinen "negatiivisuus" putkessa on sen paino, joka oli kuitenkin täysin tiedossa ja toki alempi esim 70-200 f 2.8:aan verrattuna. Samoin kolmesatanen on todella näppärän kokoinen moiseksi köntiksi. Ja rakenne on todella luottamusta herättävä. Aivan loistava putki ollut käytössä ja saa upeita lähikuviakin.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Marty McFly

Kiitoksia MarkkuJ:lle ja Ohikulkijalle kommenteista. Olen jatkanut aiheeseen perehtymistä ja vaikka tuohon Nikonin 1 sarjaan saa ilmeisen valovoimaisiakin objektiivejä, ne eivät taida täysin paikata kennon pienen koon tuomia puutteita hämäräkuvauksen suhteen. Kamerassa silti kiehtoo edelleen sen pieni koko, ja se että objektiivitkin ovat verraten pieniä verrattuna muiden merkkien vastaaviin. Toisaalta, onkohan tuokin kamera sitten käytännössä jo niin iso, että kynnys ja vaiva sen mukaanottamiseen ja kantamiseen on ihan toisenlainen kuin taskuun mahtuvan digipokkarin? Ja jos on, niin sittenhän "mukanaroudaamisen" vaiva on samaa luokkaa kuin oikeassa digijärkkärissä, eli voisin yhtä hyvin ostaa suoraan sellaisen?

Tuo Sony NEX-5 on epäilemättä ominaisuuksiltaa huippuluokkaa ja sikäli erittäin kiinnostava, mutta sen oli pudottanut kilpailusta Nikoniin verrattuna suurempi koko (objektiivin kanssa), kalliimpi hinta (minulla on mahdollisuus ostaa juurikin Nikon kohtuullisella alennuksella tuttavan kautta), sekä se, että olen jostain lukenut että Sonyn kuva- ja videotiedostojen käyttö Macilla ei ole ihan niin suoraviivaista. Jos tuo viimeinen uskomukseni/käsitykseni ei pidä paikkansa, niin oikaiskaa toki.

Keskustelimme vaimon kanssa asiasta eilen illalla, ja vaimo oli sitä mieltä - josta syystä minäkin olen nyt sitten sitä mieltä ;D - että kamerassa tulee olla myös videokuvaustoiminto, ja koko hoito saisi maksaa vain n. 500â,¬ tjsp. Näin ollen tuo Olympus PEN tippunee nyt sitten vaihtoehdoista pois, koska käsittääkseni tuohon hintaluokkaan sen videokuvan laatu ei vastaa esim Nikonin tai Sonyn kuvanlaatua.

Canonin 100D:tä en ollut edes miettinytkään, koska olin jostain syystä mieltänyt sen täysikokoiseksi järkkäriksi. Ilmeisesti asia ei kuitenkaan olekaan niin, vaan se on perusjärkkäriä pienempi, joten kiitos Markulle suosituksesta! Ominaisuuksiltaanhan tuo näyttäisi olevan mitä mainioin, mutta hintalappu ainakin vielä tässä vaiheessa on hieman liian paljon yli 500â,¬:n. Pitäisi myöskin päästä hypistelemään sitä hieman lähemminkin - kuten noita muitakin ehdokkaita - että saisin paremman kuvan siitä, mikä kamera istuu mitenkin käteen, mikä noiden vaihtoehtojen absouuttinen koko- ja painoero oiken on, ja saada ammattilaisen näkemystä siitä miten tärkeitä mitkäkin ominaisuudet omassa peruskäytössä tulevat olemaan, ja mikä on tässä vaiheessa pelkkää "hifistelyä".

Tuohon viimeiseen asiaan liittyen kävin Rajalan Helsingin liikkeessä viime torstaina tarkoituksena juurikin kameroiden lähempi vertailu ja lisätietojen sekä tarjouksien hakeminen, mutta liikkeessä oli sellainen remontista ja asiakasmäärästä (ja pienestä hlökuntamäärästä) johtuva härdelli päällä että hetken odottelun jälkeen jätin homman siltä erää sikseen. Pitää katsella varmasti muitakin liikkeitä, ja miettiä omaa kameran tulevaa käyttöäkin tarkemmin että se oikea ja tarkoituksenmukainen kameratyyppi, merkki ja malli löytyvät.
Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet, 2008
Peugeot 5008 HDi 150 Sport, 2010

Markku J

Kameroitten hypistely onnistuu hyvän neuvonnan kera ainakin minun "hovihankkijaliikkeessä" :  https://www.topshot.fi/

Heillä ei taida olla Sonya, mutta Olympus, Nikon, Canon, Panasonic, Samsung ja Pentax löytyy. Rajalan persoonaton palvelu ja sen jonottaminen on käännyttänyt minut sieltä pois. Yhden optiikan aikanaan ostin heiltä tarjouksesta, mutta sittemmin olen aina saanut TopShotista tuotteen "Rajalan hintaan", jos se on ollut jokin tarjous.

nicce

Nikon D3100 kaipaa kaverikseen uutta linssiä. Harkinnassa Sigma 18-200 ja Tamron vastaava. Tamron on aika halpa, foorumilaisilla kokemuksia ko. linsseistä?
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

kuvaustakin

Laitetaan vielä yhdenlainen näkökulma valokuvauskalustosta ja sen hankkimisesta.
Itsellä tullut kuvausta harrastettua viimeiset parikymmentä vuotta, etupäässä luontokohteiden kanssa. Välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisemmin. Painopiste on kuvauksessa kuitenkin siirtynyt entistä enemmän aktiivisemman retkeilyn mukanaan tuomiin tilannekuviin ja ennenkaikkea videokuvaamiseen. Videokuvaus on vienyt lähes täysin mukanaan koska sen informaatioarvo on lähes poikkeuksetta hyvin paljon suurempi kuin valokuvassa. Ja aktiivinen retkeily tuo tietysti tarvetta kuvauskalustolle olla mahdollisimman kevyt ja helposti mukaan otettava.
Aikaisemmin olen käyttänyt pelkästään Canonin 1-sarjalaista ja siihen kaveriksi sitten pidempää zoomia "legendaa 100-400" ja maisemakuviin 17-40.
Sitä voi sitten jokainen miettiä kuinka "näppärä" jo tuollainen perussetti on laittaa rinkkaan muiden varusteiden lisäksi! Ja vaikka ihan pelkästään päiväretkellä mukaan otto on sinällään jo melkoisen masentava kokemus.
Kunnes vuosi sitten onelma ratkesi kertaheitolla! Ja vastauksena oli tämä Nokian Purewiev kännykkä! Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin nyt on sitten vuoden päivät pelkästään kuljettu tuo kamerakännykkä taskussa. Ja äärimmäisen tyytyväinen olen ollut. Kuvaustilanteiden määrä on kasvanut huimasti koska kamera on tietenkin aina mukana. Ja ennenkaikkea, kuvien laatu on aivan ällistyttävän laadukas. Pitää muistaa että valovoimahan on 2.8. Ihan suoraan sanottuna jos tällä Nokialaisella otetaan maisemakuva, laitetaan herkkyydeksi ISO 50 ja otetaan se 38 megan paukku niin vastaavaan kuvanlaatuun saakin sitten laittaa jo melkoisen kasan tuhannen euron seteleitä. Videokuvaushan on myös ällistyttävän laadukas kunhan ei ala zoomaamaan. Jos vaihtoehtona on ns kittijärjestelmäkamera niin kuitenkin kehoittaisin hieman harkitsemaan että saako minkäännäköistä lisäarvoa kuvaukselle verrattuna Nokialaiseen. Ja jos mukanakuljetettavuus ja video ratkaisee niin kilpailijoitahan ei ole.

Nudde

LainaaTamron on aika halpa, foorumilaisilla kokemuksia ko. linsseistä?

mulla on tamronin 18-270 linssi, ei sillä piezolla, ja olen ollut todella tyytyväinen, ei mikään huippu mutta minun käyttööni tarpeeksi hyvä ja parasta on se laaja zoomi, tämä on hyvä "turistiobjektiivi".

Markku J

Kännykkäkameroihin suhtaudun suurella varauksella, kun niissä ei isommin voi optiikkaan panostaa. Megapikseleitä voi aina rakentaa kennoon, mutta se ei yksin riitä. Ehkä olen väärässä tuon Nokian huippulaitteen suhteen. Laitahan joitain mallikuvia meille foorumille, nimim. "kuvaustakin".

Jos homma olisi noin helppo toteuttaa, niin miksi Canon ja Nikon eivät sitä ole tehneet (liikevaihdon lasku ehkä pelottaa ?) - eikä toisaalta tuosta Nokiasta ole juurikaan meteliä pidetty. Taisi TM sen joskus testata...

Muistan kyllä kuunnelleeni Nokian Anssi Vanjokea joskus toistakymmentä vuotta sitten, jolloin hän eräällä isolla foorumilla sanoi, että Nokia tulee kamerabisneksessä ohittamaan johtavat kameravalmistajat. Tarkoitti kai volyymejä.

kuvaustakin

Tarvii laittaa jossain vaiheessa jahka saan opeteltua kuvan linkittämisen tänne. Eipä kuvat juuri oikeuksiin pääse kun niitä tarpeeksi pienennetään...Ja onhan noita esimerkkikuvia netti täynnä. Minun mielestä on syytä puhua tuon Nokialaisen kohdalla pikemminkin kamerasta jossa tulee kaupan päälle puhelin.
Nikonihan on mielestäni yrittänyt jo tehdä tuota nokialaisen pikselinyhdistämistekniikkaa joissain malleissa. Tuo nokialaisen pikselimäärähän ei nyt ole ihan sitä mitä noin niinkuin yleisesti mielletään.
Jos sinulla on mahdollisuus lukea tämän kevään Luontokuva-lehti niin siinä on asiaa tuostä härvelistä. Tokihan tuollakin on omat rajoituksensa, tietenkin. Mutta kun ne osaa välttää tai huomioida niin ei mitään ongelmaa. Ja kannattaa muuten huomata, varsinkin retkeilymielessä, että jalustaa käytettäessä ei tarvi olla enään niitä kaikkein painavimpia jalustoja vaan voi vallan erinomaisesti käyttää niitä "satasen rimpuloita"...
Ja edelleen maisemakuvauksessahan samaan kuvanlaatuun päästääkseen (hyvissä valoissa) saa kilpailijaksi laittaa Canonin tapauksessa täyden koon kennolla olevan rungon ja siihen L-sarjalaisen. Ja useimmiten hintalappukin alkaa sitten olla "kohdallaan".
Ja jos käytät vielä panoraamaohjelmaa niin on muuten aika mielenkiintoisen näköisiä ja yksityiskohtia tavattoman paljon kun kuvan leveys alkaa olla tuollaista 12 000 pikseliä.

Markku J

OK. Lukaisin just muistin virkistämiseksi tuon Nokian TM -testin. Yhteenvetona siinä sanottiin, että ero nykyaikaisiin perustason järkkäreihin on vielä selvä nokialaisen tappioksi. Jos lisätään kunnon optiikkaa perustason järkkäriin, kasvaa ero lisää. Tämän tietysti ymmärrän, kun kennon ja optiikan koko on noin pieni. Mutta aika hyvää jälkeä tuo Nokia oli testissä tehnyt, ja päihitti 10 Mpix kennolla varustetun Canonin pokkarin (Ixus 510 HS).

Testikuvia löytyi TM:n arkistosta. Ymmärrän tuon laitteen helpon mukaan otettavuuden. Mutta itse en voisi kuvitella vaihtavani Canon 5D Mk III:a tuohon "leluun".

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.06.13 - klo:11:37
Kameroitten hypistely onnistuu hyvän neuvonnan kera ainakin minun "hovihankkijaliikkeessä" :  https://www.topshot.fi/

Heillä ei taida olla Sonya, mutta Olympus, Nikon, Canon, Panasonic, Samsung ja Pentax löytyy. Rajalan persoonaton palvelu ja sen jonottaminen on käännyttänyt minut sieltä pois. Yhden optiikan aikanaan ostin heiltä tarjouksesta, mutta sittemmin olen aina saanut TopShotista tuotteen "Rajalan hintaan", jos se on ollut jokin tarjous.

Toivottavasti Markku J saat tuolta hyvät alennukset, koska kyllähän nuo hinnat ovat melko kovat. Rajala on heikko vertauskohde, koska se ei todellakaan ole halvimmasta päästä. Joskus digivkolla sieltä saattaa saada siedettävään hintaan jotain, mutta lähtökohtaisesti kaikki on aina halvempaa ulkomailla. Nuo yllämainitut putket tilasin toisen Hollannista ja toisen hieman epämääräisessä maineessa olevasta "englantilaisesta" Simply electronicsistä. Säästöä toista tonnia perus-Suomi-hintoihin.

Markku J

Minä olen vanhanaikainen asiakas ja maksan mielelläni TopShotiin hiukan ekstraa verrattuna nettikauppoihin ulkomailla. TopShotissa saan hypistellä laitteita, ja testatakin jopa yön yli erikoistapauksissa. He myyvät minun käytettyjä laitteita eteenpäin, ja pidän tuosta asiakassuhteesta. Lasse kauppiaana on mukava tyyppi, ja sinne liikkeeseen on mukava pistäytyä silloin tällöin ilman isoa asiaakaan. Se on minulle se juttu, josta olen valmis maksamaan vaikka sen "Rajalan hinnan".

Timppe

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.06.13 - klo:20:31
Minä olen vanhanaikainen asiakas ja maksan mielelläni TopShotiin hiukan ekstraa verrattuna nettikauppoihin ulkomailla. TopShotissa saan hypistellä laitteita, ja testatakin jopa yön yli erikoistapauksissa. He myyvät minun käytettyjä laitteita eteenpäin, ja pidän tuosta asiakassuhteesta. Lasse kauppiaana on mukava tyyppi, ja sinne liikkeeseen on mukava pistäytyä silloin tällöin ilman isoa asiaakaan. Se on minulle se juttu, josta olen valmis maksamaan vaikka sen "Rajalan hinnan".

Tilasin Englannista muutama vuosi sitten Nikon D3:n ja valovoimaista optiikkaa ja säästöä tuli lähes 3000â,¬. En voi sanoa, että tuossa olisi "hiukan ekstraa", kun sitä oli melkein 40%.
Ekat kamerani tilasin ulkomailta jo 70-luvun lopussa, kun Olympuksen rungon sai saksalaisesta kaupasta halvemmalla kuin suomalainen kauppias maksoi Bensowille.

Tämä Suomen yleinen kalleus näkyy valitettavasti vieläkin. Pienen kymppien säästön takia en ehkä viitsi vaivautua, mutta sadat tai tuhannet eurot kyllä jo suuntaa ostokset ulkomaille (muissakin tavaroissa kuin kameroissa).
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Markku J

Tuo kuulostaa jo kannattavalta diililtä. Kyllä minäkin aina ostoksia tehdessäni olen ottanut referenssin ulkomailta. Mutta en ole noin isoja eroja löytänyt, kun en ole ostanut noin kalliita laitteita. 5D Mk III:n kun ostin, niin se oli uusi kaikkialla maailmassa, ja kallis sen vuoksi.

Viimeksi ostaessani 50 mm f/1.2L -optiikkaa olisi Simply Electonics tarjonnut parhaan hinnan, mutta minulle jäi epäselväksi tulli ja alv -menettely, jos sieltä tilaa. Kysyin heidän asiakaspalvelustaan, mutta vastaus oli erittäin epämääräinen. En tiedä edelleenkään, lähettävätkö tuotteet Hong Kongista vai UK:sta.

VAG!

Minä olen vanhanaikainen asiakas ja maksan mielelläni TopShotiin hiukan ekstraa verrattuna nettikauppoihin ulkomailla.

Minäkin olen monessa asiassa valmis maksamaan hiukan ekstraa siitä, että voin kävellä kauppaan, kokeilla tuotetta ja lähteä kaupasta tuotteen kanssa. Valitettavan usein se hiukan ekstraa on kuitenkin hiukan erilainen käsite kauppiaalle ja minulle.

Hawtin

Ymmärrän tuon täysin, olen toiminut samoin laskujutuissa ja Ski servicen kanssa. Erona vain on, että niissä asioissa hintaeroa ei paljoakaan ole. Mutta jos kameravarusteissa puhutaan jopa tuhansien eroista, niin niin hyvään asiakassuhteeseen mulla ei ole varaa - eikä halua.

Ymmärtääkseni Simplyn kamat tulee Hongkongista Englantiin, josta ne postitetaan. Mitään tulleja ja alveja ei siis ostaja joudu maksamaan. En tiedä maksaako Simplykään alveja minnekään, mutta se asia ei liene ostajan vastuulla ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy