A3 8V äänieristys

Aloittaja Rosmo, 12.10.13 - klo:10:55

« edellinen - seuraava »

Rosmo

Nudden projektien innoittamana aloin itsekin tuumasta toimeen. Tähän mennessä olen laittanut STP:n Silveriä etu- ja takalokasuojiin. Vaikutukseen olen ollut tyytyväinen. Taajamassa rengasmelusta hävisi suuri osa.

Lokasuojien vuokraus oli loppujenlopuksi suhteellisen kevyt ja helppo urakka. Sisälokarit on kiinni torx-ruuveilla ja auton työkaluissa on sopiva kärki pitkällä varrella niiden irrottamiseksi. Etulokari on kovempaa muovia ja sitä sai hieman taivutella, että lähti pois kolostaan ja että sai takaisin paikoilleen. Takalokari on pehmeämpää huopaamista materiaalia, joka tulee ulos ja menee takaisin ihan kiltisti. Takalokari oli ruuvien lisäksi kiinni kolmella pikakiinnikkeellä, jotka lähti irti hieman vääntämällä. Aikaa paloi kaikkinensa noin 7 tuntia ja mattoa reilu neliö, eli noin 11 levyä.

Ostin 2 mattopakettia Motonetistä. Eli nyt on vajaa paketti käyttämättä. Edelleen takaa kuuluu huminaa, varsinkin maantienopeuksissa. Ajatuksena olisi siis laittaa loput matot takakonttiin. En ole kuitenkaan uskaltanut repiä takakontin vuorausta vielä irti. Olisiko jollain antaa neuvoa? Tarkoitus olisi vuorata kontin pohja, mutta sitä huopaa ei taida saada pois irrottamatta kontin sivuilla olevia seinämiä? Ne ovat taas kiinni suhteellisen tiukkaan. Jonkun ruuvin olen löytänyt, mutta ne avaamalla ei ole seinämät vielä irronneet. Ilmeisesti siellä on lisäksi jotain kiinnikkeitä. Lähtevätkö ihan nykäisemällä, vai tarviiko työkaluja?
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

teemur

Mukava kuulla, että eristys tuntuu auttavan. Useimmat liimaavat eristeitä peltipintoihin auton sisäpuolella, kuitenkin sisälokasuojat tuntuvat olevan jollakin tapaa eristettyjä konsernin hiljaisemmissa autoissa (esimerkkinä tiguan vs golf, jotka "samalla pohjalevyllä" mutta toinen paljon hiljaisempi).

Mikäli A3 verhoilut kontissa on toteutettu kuten monessa muussa VAGineessa, sivuverhoilut lähtevät vasta, kun hattuhyllyn "kannatinmuovit" ovat irroitettu. Lisäksi voi olla tarpeen irrottaa takapuskuria vasten oleva sisämuovi

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teemur - 12.10.13 - klo:11:32
Mukava kuulla, että eristys tuntuu auttavan. Useimmat liimaavat eristeitä peltipintoihin auton sisäpuolella, kuitenkin sisälokasuojat tuntuvat olevan jollakin tapaa eristettyjä konsernin hilja :oisemmissa autoissa (esimerkkinä tiguan vs golf, jotka "samalla pohjalevyllä" mutta toinen paljon hiljaisempi).  8)

Mikäli A3 verhoilut kontissa on toteutettu kuten monessa muussa VAGineessa, sivuverhoilut lähtevät vasta, kun hattuhyllyn "kannatinmuovit" ovat irroitettu. Lisäksi voi olla tarpeen irrottaa takapuskuria vasten oleva sisämuovi

Kyllä, ja useimmissa malleissa kuten Paskatti 3C farkun sivuverhoilu pitää - ei repiä, vaan lopuksi nostaa ylöspäin irti paikoiltaan.  ;)
Eivät nämä yleensä liian monella kiinnikkeellä ole koriin pultattu, vaan suunniteltu mahdollisimman nopeaa (lue halpaa) kokoonpanoa varten.  :o
Yritetään pärjätä.

Nudde

LainaaNudden projektien innoittamana aloin itsekin tuumasta toimeen.

:)

LainaaEn ole kuitenkaan uskaltanut repiä takakontin vuorausta vielä irti. Olisiko jollain antaa neuvoa? Tarkoitus olisi vuorata kontin pohja, mutta sitä huopaa ei taida saada pois irrottamatta kontin sivuilla olevia seinämiä? Ne ovat taas kiinni suhteellisen tiukkaan. Jonkun ruuvin olen löytänyt, mutta ne avaamalla ei ole seinämät vielä irronneet. Ilmeisesti siellä on lisäksi jotain kiinnikkeitä. Lähtevätkö ihan nykäisemällä, vai tarviiko työkaluja?

Voi kun muistaisi, kun siitä on jo monta kuukautta.....eikun koitetaan siis, yksi ruuvi sijaitsee siinä missä hattuhylly on kiinni (olihan sinulla SB-malli?) siis sen muoviosan päässä/sisällä.  Sitten on pohjassa pari muovia etukulmissa, ne jotka pitää välipohjaa paikalla, muistaaksini 10 mm muttereita pari per puoli, sitten sidontalenkit sivuilla irti, siinähän on sellainen suoja päällä minkä alla kaksi jykevää ruuvia. Sen jälkeen on vaan nipsuilla kiinni, eli vetämällä sitten hieman taaksepäin ja ylöspäin niin lähtee. Toivottavasti muistin kaikki ruuvit :) Niin ja se takaosa, siis muovi siinä nostokynnyksen päällä irti kanssa, siinä  ei ole ruuveja. Suosittelen pohjan ja sivujen laittoa, sivut sekä lokarin päältä ja sivupelteihin. Ei kumminkaan kovin paljon muuten ei mene sivuverhousket enää paikoilleen. (oli muuten aika paljon helpompi purkaa ja tehdä kaverin Hiluxia viime viikolla, ovien äänieristys oli juhlaa, pääsi joka paikkaan heittämällä. No siihen taitaa vielä menn' joku 4 pakettia lisää kun hän innostui, ja yksi erillis-sarja lisää.......sai vaan eilen repsut katsastuksessa kun oli vaihtanut renkaat, kuuulemma liian isot.............

Mutta lopuksi täytyy todeta että hienoa että joku muukin on aloittanut tällaisen projektin, nyt harmittaa hieman ettei tullut silloin kesällä tehtyä oma topicci tästä ruuveineen päivineen, missä sijaitsee ym. No voisihän sen vieläkin tehdä kun vaan muistaisi.....

Toivottavasti tästä oli sinulle apua, ei ole kummoinen homma toi kontin purkaminen.

Nudde

Piti vielä tehdä nopea kuva aiheesta, toivottavasti muistin kaikki.


Apaju

VW ID.3 Life

Nudde

LainaaTässä myös ohjeita miten onnistuu tuo takakontin vuorausten irroitus.

no nyt on hyvät ohjeet, mistä nämä on?

Apaju

^
Elsawinistähän noi on
VW ID.3 Life

Nudde

LainaaElsawinistähän noi on

ok, en tunne paikkaa? onko se joku ilmainen vai vaan joillekin? Onko siellä sähkökaavioita?

Apaju

Tuolta Ebaystahan noita saa ainakin tilattua.
On siis sähköinen huoltohjelma ja sieltä löytyy myös sähkökaaviot.
Onko joku tietty hakusessa?
VW ID.3 Life

Nudde

LainaaOnko joku tietty hakusessa?

On, mistä purkista tulee coming homa/leaving home signaali, kun pitäisi noi sivupeilien vilkut saada toimimaan, olisiko se oven sisällä olevasta purkista? purkissa oli joku numero 5Q0 959 593A jos sain sen oikein kuvasta.

rob-s

Lainaakun pitäisi noi sivupeilien vilkut saada toimimaan

Mitä haluaisit, Nudde, että ne tekisivät?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Nudde

Lainaakun pitäisi noi sivupeilien vilkut saada toimimaan

Ja taas kirjoitusvirhe, siis sivupeileihin maavalot pitäisi asentaa, niin kuin edellisessä, ja sähköt löytää niille. Ei mitään vilkkuja :)

Rosmo

Erityiskiitos Nudde ja Apaju! Kiitos myös muille neuvojille.

Nämä ohjeet ja vinkit ovat kullan arvoisia omaa projektiani ajatellen. Arvasin, että täältä saa apua. Näistä on varmasti jeesiä myös muillekin, joita rengasmelu on alkanut ottamaan aivoon.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

Nudde

LainaaNämä ohjeet ja vinkit ovat kullan arvoisia omaa projektiani ajatellen. Arvasin, että täältä saa apua. Näistä on varmasti jeesiä myös muillekin, joita rengasmelu on alkanut ottamaan aivoon.

Ole hyvä vaan, aina autetaan jos vaan voidaan! Ihmettelen kuin jotkut sanovat että tämä A3 on hiljainen, mihin sitä verrataan, Skoda octaviaan?

VW_Johan

Hyviä neuvoja eristämiseen, kiitoksia siitä. Ei teillä satu olemaan samanlaisia vinkkejä miten ovet puretaan? Mulla on jotain irti toisessa ovessa, kuuluu musiikin kanssa jotain resonointia, voisi samalla laittaa vaimennusmatot.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 13.10.13 - klo:01:38
Ole hyvä vaan, aina autetaan jos vaan voidaan! Ihmettelen kuin jotkut sanovat että tämä A3 on hiljainen, mihin sitä verrataan, Skoda octaviaan?

Minä en ole sanonut A3:a hiljaiseksi, mutta eipä melu ole erityisemmin toistaiseksi häirinnytkään. Ja syynä lienee pitkälti se, että edellinen kärry oli ocu II räsä, jota nyt ei mitenkään voinut sanoa hiljaiseksi. Kyllä A3 sitä hiljaisempi on. Kannattaa siis pikkuhiljaa vaihtaa hiljaisempiin niin pysyy tyytyväisenä, ehken viitsikään "syödä" seuraavan kärryn (B9?) "parannuspotentiaalia" hiljentämällä A3:a... ;D

Ehkäpä maltillinen 17" rengastus (contit) myös auttaa. Sileällä alustalla on kyllä hiljainen (siis omaan korvaan), mutta pinnanvaihtelut kuuluvat melko selvästi, sillä karkealla jyristää melkoisesti. Toisaalta hiekkatiellä menee hiljaa ja laadukkaasti, liittynee äänten taajuuksiin. Saas nähdä mitkä on tunnelmat jahka nastat tulevat pian alle.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Apaju

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 13.10.13 - klo:07:42
Hyviä neuvoja eristämiseen, kiitoksia siitä. Ei teillä satu olemaan samanlaisia vinkkejä miten ovet puretaan? Mulla on jotain irti toisessa ovessa, kuuluu musiikin kanssa jotain resonointia, voisi samalla laittaa vaimennusmatot.

Etuovien purku onnistunee näillä ohjeilla
VW ID.3 Life

VW_Johan

wow, kiitos Apaju, juuri tällaista hain!

Rosmo

No nyt alkaa olemaan A3 niin hiljainen, kuin odotin sen olevan tehtaalta tullessaan. Edellinen autoni oli edellisen kopan Leon, joka on tunnetusti äänekäs auto. Alkuun tämä uusi SB tuntui hiljaiselta, kun oli tottunut pahempaan meteliin. Melu alkoi kuitenkin häiritsemään pikku hiljaa. Liekö syynä Pirellin 17" renkaat, joita joku muukin on tuossa isossa ketjussa arvostellut.

Onneksi mattoa saa pellin pintaan ja lokasuojien eristämisen jälkeen jäi 5 mattoa STP Silveriä yli, jotka upposivat kontin pohjan reunoille. Paljasta peltiä jäi vielä, mutta yllättävän hyvin vaimeni tälläkin määrällä.
https://www.dropbox.com/s/cupmlj5gkljbykb/2013-10-13%2012.39.36.jpg

Tuo kontin työstäminen oli loppujen lopuksi tosi helppo homma. Kiitos mainioiden neuvojen. Aikaa paloi noin 1,5 tuntia kaiken kaikkiaan. Täytyy varmaan hakea lisää mattoa huomenna ja peitellä noi loputkin kohdat kontista ja työstää vielä esim. takapenkin alunen. Auto ei voi koskaan olla liian hiljainen...
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

Markku J

Olisi kyllä upeeta, jos voisi ruksata lisävarustelistalta "erikoiseristyksen". Voisin maksaa siitä hyvillä mielin tonnin + verot.

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.10.13 - klo:19:59
Olisi kyllä upeeta, jos voisi ruksata lisävarustelistalta "erikoiseristyksen". Voisin maksaa siitä hyvillä mielin tonnin + verot.
+1

Tämä on kyllä erinomainen heitto. Luulisi autotehtaiden tarttuvan ajatukseen, sillä hiljaisuus on monen autonostajan vakio-/lisävaruste nro. 1.

Nudde

LainaaTuo kontin työstäminen oli loppujen lopuksi tosi helppo homma. Kiitos mainioiden neuvojen. Aikaa paloi noin 1,5 tuntia kaiken kaikkiaan.

Jep jep, takakontin purku ja äänieristäminen ei ole paha homma, ja ainakin mun mielestä hauskaakin!

LainaaTämä on kyllä erinomainen heitto. Luulisi autotehtaiden tarttuvan ajatukseen, sillä hiljaisuus on monen autonostajan vakio-/lisävaruste nro. 1.

Niinpä, mutta ei niin ei, kyllä sen saisi tehtaalla aika helposti hieman hiljennettyä. Mulla on nyt aika paljon tehty lisäeristystä, eikä se vielä tunnu olevan hiljaa, varmaan mun Good Yearin Efficientit tai mitkä nyt olivat.....olisi vaan pitänyt ostaa Hankookit.......

LainaaTäytyy varmaan hakea lisää mattoa huomenna ja peitellä noi loputkin kohdat kontista ja työstää vielä esim. takapenkin alunen. Auto ei voi koskaan olla liian hiljainen...

Juuri näin. Takapenkin alunen on helppo ja nopea tehdä, istuinosa vaan irti ja menoksi, suoraa helppoa pintaa. Mistä olet tota mattoa hankkinut?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.10.13 - klo:19:59
Olisi kyllä upeeta, jos voisi ruksata lisävarustelistalta "erikoiseristyksen". Voisin maksaa siitä hyvillä mielin tonnin + verot.

Niin kun painon säästö on päivän sana ja sitä kautta CO2 päästöt lisäpainoja on _turha_ odotella listoille... :(
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Markku J

^ Tiedän, mutta eikös tuo lisäpaino olisi helppo verottaa, kun nytkin on tuo "arvioitu autovero" hinnastoissa, ja lopullinen selviää auton maahantuontidokumenttien myötä. Nykyäänkin esim. vanteiden ja renkaiden valinta lisävarustehinnastosta voi nostaa autoveroa - eikö vaan ?

Ironic32

Minäkin maksaisin mielelläni moisesta lisäoptiosta, jos sellaista olisi uuteen autoon tarjolla, mutta liekö tuon puuttumisessa taustalla myös se, että pahin rengasmelun aiheuttaja (karhea asvaltti) on varsin rajatun markkina-alueen ongelma (noin pääsääntöisesti) ja toisaalta, mitä se kertoisi autosta imagomielessäkin, jos hinnastossa olisi mahdollista ostaa erikseen äänieristys autoon? Kulimallissa sitten vakiona kontissa litra lonkkua + peltorit ;D

Taky

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.10.13 - klo:20:29
...lisävarustehinnastosta voi nostaa autoveroa - eikö vaan ?

Kyllä, kyllä, mutta onko autotehtailla itressiä sille - ja sille että automme ovat äänekkäitä, mutta rahalla saa siitä hiljaisemman.

Mutta kuten totesit kohdaltasi, myös itse olisin maksamaan paremmasta äänieristyksestä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.10.13 - klo:20:48
Kyllä, kyllä, mutta onko autotehtailla intressiä sille - ja sille että automme ovat äänekkäitä, mutta rahalla saa siitä hiljaisemman.

Mutta kuten totesit kohdaltasi, myös itse olisin maksamaan paremmasta äänieristyksestä.

Kyse on ns. tuotedifferentioinnista, eli eri tuotteisiin tehdään tarkoituksella erilaisia ominaisuuksia kuten äänieristys. Mielestäni ei ole kuin rajoitetusti, perustelen asiaa seuravin esimerkein:

VAG-konsernin tavallisen kaduntallaajan ostettavissa autobrändeistä Audi on arvokkain ja hinnakkain, joten siitä on myös eristetty konserniveljiä hiljaisempi laittamalla tehtaalla enemmän äänieristysmateriaaleja. Audissa on myös usein ensimmäisenä uusimmat moottorit / tekniikat jne. Parempi äänieristys on sitä premiumia.  ;D

Seuraavana tulee VW, joka on usein hieman meluisampi kuin vertailukelpoinen Audi, mutta ei vielä monille häiritsevän äänekäs. VW on kuitenkin VAG:n volyymimerkki ja Audia edullisempi.

Kolmanneksi rankkaan Skodan, esim. Octavia jota useat ovat pitäneet verrokki Golfia meluisampana.  :o
Jotkut autolehdet ovat pitäneet Skodan malleja VW:tä laadukkaampana, mutta mielipiteeni koskee nyt vain melua.

Aikasemmin Seat oli se nelikon selvästi meluisin, ja monesti myös hinnaltaan edullisempi (esim. Cordoba vs. Polo).
Uusi Leon osoittaa aikaisempaa paremmalla äänieristyksellä, muotoilulla, LED valoilla jne., että Seatin profilointia, myyntimääriä / haluttavuutta ja lopulta merkin kannattavuutta halutaan parantaa.

Kun kerran on tottunut riittävän hiljaiseen autoon, ei mielellään vaihda meluisampaan.  :-\

Autotehtaat mielellään pyrkivätkin ohjaamaan autonostajat tehtaan kalliimpiin malliversioihin ja merkkeihin (Audi), joista saa paremman katteen. Samankokoisen auton valmistuskustannukset ovat liki samat merkistä riippumatta.
Ã,,änieristys, tehdasvarusteet ja muotoilukieli ovat hyviä keinoja erottua muista. Moottorit ja askit ovat usein samat.

Kysymys: jos Skoda olisi yhtä hiljainen mittareilla ja subjektiivisesti, niin kuka vielä ostaisi ehkä 10.000â,¬ kalliimman Audin ? Jos, niin muista - esim. varustelusyistä. Käsi pystyyn, jos on eri mieltä !  ???
Yritetään pärjätä.

Markku J

Nyt vaan kuulostaa siltä, että samalle peruspohjalevylle rakennetut A3 ja Octavia ovat lähes yhtä meluisia. A3:a on foorumilaisten purkamina nähty valokuvissa, eikä siellä ole juuri mitään eristeitä ovissa, takakontin pohjalla tai lokareissa. Skoda ei voi olla paljoa huonompi, jos ei ole Audissakaan mitään poistettavaksi. Tässä valossa ajattelin, että haluaisin Audille lisävarusteisen äänieristyspaketn.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 13.10.13 - klo:21:23
Nyt vaan kuulostaa siltä, että samalle peruspohjalevylle rakennetut A3 ja Octavia ovat lähes yhtä meluisia. A3:a on foorumilaisten purkamina nähty valokuvissa, eikä siellä ole juuri mitään eristeitä ovissa, takakontin pohjalla tai lokareissa. Skoda ei voi olla paljoa huonompi, jos ei ole Audissakaan mitään poistettavaksi. Tässä valossa ajattelin, että haluaisin Audille lisävarusteisen äänieristyspaketin.

Toki näin voi olla, en ole seurannut kaikkia keskusteluja. Olen omistanut kaikki merkit paitsi Audin (kustannussyistä).  :-X

Olen vaimentanut omatoimisesti Toledon 1:n, 2008 Passat 3C farkun ja osittain 2013 Passat B7 farkun.  ;)
Alusta/rengasääniin (jyrinään) ovien eristäminen vaikutti vain Seatissa, Ocu 1 farkku oli niin toivottoman meluisa, että se meni vaihtoon jo 8kk turtumisen jälkeen. Olisi varmaan pitänyt purkaa koko kulkine atomeiksi.  :o

Järkevä rengasprofiili ja urasyvyys, lattian ja pyöräpesien eristäminen tuottavat parhaan tuloksen haluttaessa siedettävän vaimeat rengasäänet. Ja urien vieressä ajaminen.  ::)

Tehtaalta olisi ilman muuta kolmen hatunnoston arvoinen teko, jos dB-paketin saisi tilata.  ;D
Ehkä A3:n eristystä parannellaan asiakaspalautteen perusteella vähitellen....  :D
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy