A3 8V äänieristys

Aloittaja Rosmo, 12.10.13 - klo:10:55

« edellinen - seuraava »

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.10.13 - klo:21:14

Kysymys: jos Skoda olisi yhtä hiljainen mittareilla ja subjektiivisesti, niin kuka vielä ostaisi ehkä 10.000â,¬ kalliimman Audin ? Jos, niin muista - esim. varustelusyistä. Käsi pystyyn, jos on eri mieltä !  ???

Käsi pystyssä - oikeastaan kummatkin kädet. Taitaa olla yksi harvoista automerkeistä jota en ole edes koskaan käynyt auton hankinnan yhteydessä koeajamassakaan. Jostain syystä Skodaa vaivaa edelleen imagovaje, joten rahat menee hymyssä suin muille merkeille.

Toinen "paljon tärkeämpi" syy on se mitä duunin tj ilmoitti aikoinaan - jos joku on hankkimassa Skodaa niin auto jätetään sitten parkkiin kadun varteen, eikä sitä tuoda firman parkkipaikalle. En tiedä onko tämä leikkisä letkautus edelleen voimassa mutta ainuttakaan Skodaa ei ole, eikä ole ollut firman työntekijöillä (n. 50 henkilöä) :-[.

Rosmo

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 13.10.13 - klo:20:12
Jep jep, takakontin purku ja äänieristäminen ei ole paha homma, ja ainakin mun mielestä hauskaakin!

Mistä olet tota mattoa hankkinut?

Joo, hauskaa hommaa tuo on. Käden jälki näkyy ja kuuluu. Mattoa olen ostanut Motonetistä.

Olisin myös valmis maksamaan ekstraa, jos saisi äänieristyspaketteja. Hieman kateellisena katselin tätä virolaista firmaa ja sen tarjontaa:

http://www.ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/

Suomesta en löytänyt mitään vastaavaa ja vaikka löytyisi, hinnat eivät varmaan olisi ihan samaa luokkaa.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 13.10.13 - klo:22:09
Joo, hauskaa hommaa tuo on. Käden jälki näkyy ja kuuluu. Mattoa olen ostanut Motonetistä.

Olisin myös valmis maksamaan ekstraa, jos saisi äänieristyspaketteja. Hieman kateellisena katselin tätä virolaista firmaa ja sen tarjontaa:

http://www.ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/

Suomesta en löytänyt mitään vastaavaa ja vaikka löytyisi, hinnat eivät varmaan olisi ihan samaa luokkaa.

Mikä estää ajamasta lahden yli? Tuleehan siitä vähän lisähintaa, mutta voi ottaa matkailun kannalta. Vuokraa vaikkapa auton ja ajelee viikonlopun baltiassa.

Rosmo

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 13.10.13 - klo:22:24
Mikä estää ajamasta lahden yli? Tuleehan siitä vähän lisähintaa, mutta voi ottaa matkailun kannalta. Vuokraa vaikkapa auton ja ajelee viikonlopun baltiassa.

Eipä sinällään mikään estä. Pointtini oli, että vastaavaa voisi joku markkinoida lahden tälläkin puolella. Kysyntää luulisi riittävän, kun katsoo tämänkin  keskustelun kommentteja.

Itse olen tehnyt nyt noin puolet tuosta comfort-paketista ja ero alkuperäiseen äänimaailmaan on merkittävä. Voisi kuvitella, että vastaavan paketin pystyisi joku tarjoamaan kilpailukykyiseen hintaan täällä Suomessakin. Ei siihen aikaa palaisi ammattilaiselta niin paljoa ja tuo materiaali nyt ei ole kovin kallista.

Minun ei tarvinnut lähteä merta edemmäksi kalaan, kun on oma talli, jossa voin rauhassa työstää. Aina ei ole ollut ja silloin olisin varmasti tarttunut joko tuohon Viron reissuun tai sitten johonkin täkäläiseen tarjoukseen, jos sellaisia olisi ollut.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 13.10.13 - klo:23:12
Voisi kuvitella, että vastaavan paketin pystyisi joku tarjoamaan kilpailukykyiseen hintaan täällä Suomessakin. Ei siihen aikaa palaisi ammattilaiselta niin paljoa ja tuo materiaali nyt ei ole kovin kallista.

Niinhän sitä luulisi. Materiaalikustannuksista voin sanoa tämän verran: tilasin omaan autooni noin 100kg vaimennustuotteita, kyselin tarjouspyynnöt suomalaisista firmoista ja Ravolarilta. Hintaeroa halvimman (Ravolar) ja kalleimman suomalaispuljun välillä taisi olla jopa 1000 euroa. Viron pojille lähti siis noin 1100 euron tilaus, eli puhutaan jo 50% säästöstä (tai 100% hinnanerosta.)

Lisäksi kun ottaa huomioon suomalaisen työntekijän hinnan firmalle, niin tuntiveloituksessakin on kolmin-nelinkertainen ero. Koko auton vaimennus vie kahdelta ihmiseltä ainakin 2 täyttä työpäivää, eli 30 työtuntia. Tämä siis vähintään, uudemmissa ja monimutkaisemmissa sähkölaitteita ja airbageja täynnä olevissa autoissa tuo purku ja kasaus hidastuu entisestään. Arvioituna 30h * 40e/h = 1200e työn osuus.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Nudde

LainaaEipä sinällään mikään estä. Pointtini oli, että vastaavaa voisi joku markkinoida lahden tälläkin puolella. Kysyntää luulisi riittävän, kun katsoo tämänkin  keskustelun kommentteja.

Niin kuin Jultsu jo asian ilmaisi, jos koko autoa lähtee tekemään eestityyliin palaa noin yhdeltä henkilöltä noin viikko, eli 1500-2000â,¬ maksaa se työ, sitten vielä materiaali päälle, ehkä noin 400-500 niin lopputulos on että se maksaa noin 2000-2500 täällä meillä, ja silloin ei ole niin paljon asiakkaita enää. Jos joku on valmis sen maksamaan tiedän kyllä firmoja jotka tekee näitä hommia, niillä taitaa se tuntihinta olla 70 euro......eli 40 x 70 = 2800 plus matskut, montako  laitetaan?

MoFFe

Hmm... onko tuo A3 oikeesti noin äänekäs?
Miten se on jos vertaa esim. seiska Golfiin tai sitten A4seen?
Itse en huomannut että se olisi äänekäs kun testailin 2.0tdiq s-tronicia. Siinä oli 18" vanteet alla, toisaalta en tiedä mitkä kumit (en katsonut).

Jos vertaan volvoon niin en kyllä huomannut mitään ero, tai oikeastaan V60 on enemmän melua ja mun mielestä se on melko hiljainen. A4sta en enää muista millainen se oli, mutta ei se paljon hiljaisempi ollut mitä volvokaan. Nythän mulla on volvossa 19" kumit alla mutta mutta... voisihan ne olla hieman hiljaisemmat. Mutta ei ne pahemmin häiritse.

Noh, mä tykkään kyllä projektista. Et ei sinää mitään mutta tuntuu se vähän ikävältä kun upo uudesta autosta pitää repii irti kaiken  :)

Mites muuten takuu tuollaisesta? Noh ainakaan erillaisista äänistä ei ainakaan sit voi valittaa audille mutta ainakin voi ne itse sitten korjata.

Ohikulkija

LainaaHmm... onko tuo A3 oikeesti noin äänekäs?
Miten se on jos vertaa esim. seiska Golfiin tai sitten A4seen?

Minäkin olen tätä pohtinut.
Kun koeajoin A3, niin rengasäänet oli kyllä hiukan suuremmat kuin omassa A4:ssa. Samalla tasolla A3:n kanssa oli Volvo S60 ja BMW 320i xDrive.
Peräkontin vararengas alueen ja sedanissa hattuhyllyn alapuolen voi kyllä eristää, kun ei tarvitse mitään repiä irti.

Hawtin

Nämä meluasiat on kyllä niin subjektiivisia kysymyksiä, että jokainen tehköön omat ratkaisunsa asian suhteen. Ymmärtääkseni autolehdet eivät ole moittineet A3:a meluisaksi, tai sitten tämä on mennyt minulta ohi. Tuskin on yhtään meluisampi kuin verrokkinsa suht samassa hintaluokassa, mutta ehkä osalla väestä on suuret odotukset "preemium"-kärrylle. Tai sitten heidän nurkillaan on kuluneempaa asfalttia. Ja kun muita ongelmia on aika vähän, niin pitäähän sitä jostain napista. Eikös Ruotsissa ole hienot ja sileät tiet, joten tuskin Moffella on ongelmia melun suhteen. Tähän viittaisi hänen havaintonsa omalta koeajolta. Tuskin S3 on sen meluisampi, paitsi sitä mukavaa moottorimelua, mutta siitähän siinä on maksettu ;D (ja kelpaisi kyllä minullekin se melu)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Rosmo

Juuri näin.

Koeajamani uudet Leon, Golf ja A3 ovat melutasoltaan samalla tasolla eikä niitä nyt meluisiksi autoiksi voi haukkua. Kuitenkin nyt 5 kuukautta A3:lla ajeltuani ja uuden auton huuman haihduttua, alkoi renkaista kantautuva jyrinä häiritsemään. Audilta odotin ehkä loppujen lopuksi sitten kuitenkin vielä hiljaisempa autoa. Se sai sitten minut innostumaan tekemään asialle jotain.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 13.10.13 - klo:21:44
Käsi pystyssä - oikeastaan kummatkin kädet. Taitaa olla yksi harvoista automerkeistä jota en ole edes koskaan käynyt auton hankinnan yhteydessä koeajamassakaan. Jostain syystä Skodaa vaivaa edelleen imagovaje, joten rahat menee hymyssä suin muille merkeille.

Toinen "paljon tärkeämpi" syy on se mitä duunin tj ilmoitti aikoinaan - jos joku on hankkimassa Skodaa niin auto jätetään sitten parkkiin kadun varteen, eikä sitä tuoda firman parkkipaikalle. En tiedä onko tämä leikkisä letkautus edelleen voimassa mutta ainuttakaan Skodaa ei ole, eikä ole ollut firman työntekijöillä (n. 50 henkilöä) :-[.

2001 Ocun ollessa alla kuuli vielä niitä säälittäviä Skeida ym. nimittelyjä, itse käänsin keissin Skodillaciksi.  8)
Seuraavana keväänä alla oli jo facelift Passat 3BG, joka herätti jo selvää kateutta monessa vanhemmalla ja halvemmalla ajaneessa.   :P Nyt kun hankkii uuden Ocun, niin joku voi jopa pitää järkevänä (ostoksena).

Firmoilla on oma autopoliitiikkansa, ja kun 24% alvin saa vähentää verotuksessa, niin asia ei ole niin merkityksellinen kuin yksityishenkilöllä - siis omilla varoilla maksavalla. Lisäksi yritys voi tehdä kalustosta kuten autoistaan poistoja, jotka pienentävät verotettavaa tulosta niin haluttaessa.  ::)

Aikoinaan Finnairin henkilökunnalla oli kielto ostaa Mersua työsuhdeautoksi, luultavasti aivan kateuden välttämiseksi.  :-[ VW:llä kun ajaa, niin ainakaan herätä kateutta, ja jos laatu vielä laskee niin lähinnä sääliä.  :'(
Yritetään pärjätä.

Hawtin

Uusin TM näyttäisi vahvistavan sen, ettei A3 ole erityisen meluisa, kun kerran oli premium-vertailun hiljaisin ja sai siitä kehuja. Totesivat kyllä saman kuin itsekin, että asfaltin laadulla on melko selvä vaikutus melun määrään. Isomman kokoluokan autot ovat varmasti keskimäärin hiljaisempia ja useampi täällä taitaa olla vaihtanut A3:een esim A4:stä tms isommasta, mikä saattaa vaikuttaa meluarvioon.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Rauska

No mulla nyt ajantasaista arviota. Eilen vaihdoin siis A5 SB > A3 SB.
A5:ssä Hankookin V12 renkaat 18"  ja A3:ssa Pirellin Cinturato P7
A5:ssä alunperin Contin ContiSport oli äänekkäämpi.

Jos verrataan Hankookia A5:ssä ja Pirelliä A3:ssa niin moottoritienopeuksissa Pirelli on melko kovaääninen. Kuitenkin kaupungissa esim. poikittaisien siltarumpujen tms. ylitys on todellä hiljaista Pirellillä.
Hankook taas jysäyttää kunnolla jälkimmäisissä tapauksissa.
Mutta äänieristystä tuo A3 kyllä kaipaisi, kuten moni on jo tehnytkin.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Bax

A3 oli tosiaan  testattu TM:n uusimmassa numerossa ja vertailussa "lähtötason Premiumit" hiljaisin luokassaan. Nyt kun oli pakko taas vaihtaa talvirenkaat, niin kyllä nastojen ääni paljaalla asfaltilla kuuluu. Kesärenkailla mielästäni miellyttävän hiljainen kun otetaan auton hintaluokka huomioon.
Yleisesti ottaen olen kyllä tyytyväinen A3:n äänitasoon. Suomen tiet tuovat vain sen kaikkein pahimman esiin, autossa kuin autossa (poislukien todelliset premiumit).
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

rami

Ei tarvitse repiä autoa hajalleen eikä liimailla mattoja kun laittaa tai antaa olla sellaiset renkaat kooltaan kun ne tehdastoimituksenakin ovat.
Kannattaa vielä valita renkaat kuitenkin melumittausten perusteella.

Muoviklipseillä on tapana rikkoutua ja veltostua kun niitä revitään auki.

Nudde

LainaaMuoviklipseillä on tapana rikkoutua ja veltostua kun niitä revitään auki.

Onneksi uudessa A3:sessa ei ole muoviklipsejä, vaan ihan rautaa kaikki.

rami

No hyvä että on pelkkää rautaa.    Tulee mieleen Suomi konepistooli Pura ja Kokoa. ::)

Nudde

LainaaNo hyvä että on pelkkää rautaa.

Tämän uuden kolmosen saa aika hyvin purettua ja nippuun takaisin, ei tarvitse pelätä nitinää/ntinaa vaikka sen tekaa, ja jos äänieristystä lisää loppuu yleensä ne viimeiset muutkin pienet äänet...... :)

MoFFe

Hyvä juttu... teetän varmasti itsekkin sitten kesälla on auto alla!  :P

Rosmo

Ajattelin jatkaa projektiani ovien eristämisellä. Apajulla olikin hyvät ohjeet niiden purkamiseksi, mutta kaipailisin pientä vinkkiä itse eristämisestä. Riittääkö pelkkä butyylimatto, vai oletteko laittaneet muutakin ovipahvin alle? Mahtuuko tuonne kuinka paksua tavaraa laittaa? Oletteko vaimentaneet myös ulkopeltiä sisäpuolelta, vai vain oven sisäpellin?

Nudden kommenteista päätellen ovipahvit ovat metallisilla kiinnikeillä takakontin reunojen lailla. Ei siis tarvitse pelätä niiden hajoamista?

Nudde

Itse en oikein suosi niitä pehmeitä materiaaleja oviin, kosteuden takia, koitin laittaa yhteen oveen pahvin ja metallin väliin, mutta ei oikein mahtunut. Itse siis olen laittanut sekä välimetalliin että ulkopeltiin.

Tässä purettu kliini ovi. Siinä näkyy myös noi palloklipsit.

Väliin vaimennusta niin hyvin kuin saa, tässä autossa saa aika hyvin.

Ja sitten valmiit ovet:

Rosmo

Mainiota ja kiitos kuvista. Lähtikö noi klipsit irti helposti? Ei tarvinne siis mitään noita Audin omia työkaluja...?

Nudde

Ei tarvitse mitään erikoistyökaluja, klipsut jää oveen kiinni, siis noi pallot. Ruuvit löytyy kaiutinritilän takaa. En nyt muista oliko ovipanelin alla kanssa ruuveja? jos niiin irti vaan. Sitten vaan lähdetään "repimään" ovipahvia irti, alhaalta aloitetaan koska sehän on sitten tiputettu siihen ikkunarakoon se koko ovipahvi, eli nostetaan sitten pois.
Niin ja kannattaa muistaa ne kaikki johdot sieltä välistä irroittaa ;) eli kun pahvi on jo hieman irti saa ne helposti sieltä irti.

Rosmo

Onko sulla Nudde Sound System autossasi? Minä ainakin sellaisen ruksin ja kuvittelin saavani etuoviin kahdet kaiuttimet.

Purin etuoveni eristääkseni niitä ja havaitsin, että multa puuttuu noi keskikajarit. Takaovissa ne on, mutta edessä tosiaan vain noi alakajarit. Täytynee mennä kauppaan valittamaan...

Ohikulkija

LainaaOnko sulla Nudde Sound System autossasi? Minä ainakin sellaisen ruksin ja kuvittelin saavani etuoviin kahdet kaiuttimet.
Yritin etsiä A3 Sedanista kuvaa jossa olisi ASS:n kaiuttimet merkattu mutta en löytänyt.
Onko kukaan nähnyt sellaista?
Tarkoitan kuten tässä A5:n kuvassa.

Rosmo

En ole itsekään löytänyt kuvaa SS:stä, mutta taisin hätiköidä turhaan. SS:ssä ei ilmeisestikään ole edessä noita ovikaiuttimia kuin yhdet. Toiset kaiuttimet löytyvät A-pilarista. Noi toiset ovikaiuttimet tulevat sitten B&O:n mukana.

Alkoi muuten Sound Systemkin soimaan ihan eri tavalla, kun sain vuorattua ovet butyylimatolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy