Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

Tuksuu

Nyt kun renkaidenvaihtoaika alkaa olla käsillä, niin pistetäämpä pystyyn tämmöinen kysely.
Eli vaihdatko itse vai vietkö "ammattilaisen" tehtäväksi

Edit: Itse tulee vaihdettua renkaat :)

Donitsi

Mä kolhin vanteet, tunkkaan helman solmuun ja ammun lukkopultit pyöreäksi ihan itse.

Jude

Kyllä tulee itse vaihdettua. Tietää ainakin että on oikein laitettu ja oikeassa momentissa. Tosin se jeesaa että töissä autokorjaamolla  :)
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Bisti

Jos renkaat ei tarvitse tasapainotusta niin vaihdan itse, muuten vien liikkeeseen. Toisinsanoen siis joka toinen kerta vaihdan itse.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Tourano

Itse, vaikka huoltosopimukseen kuuluukin renkaidenvaihdot.

Mielestäni yksinkertaisinta ja nopeinta on vaihtaa itse, erityisesti talvirenkaisiin vaihto syksyllä. Keväällä pelivaraa olisi enemmän mutta esimerkiksi merkkikorjaamon tai rengasliikkeen palveluiden käyttö tuntuu kokonaisuutena aika työläältä, vaikka itse renkaidenvaihtotyö jäisikin pois.

Tietysti jos määräaikaishuolto tai vaikka uuden rengassarjan hankinta sattuu sopivasti...
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

tn62634

Kyllä. Tarpeen vaatiessa vaihdan myös auton moottorin itse.

savolaiskollega

Yleensä itse vaihdan. Saa nähdä teenkö tänä vuonna poikkeuksen.... :)

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 03.04.10 - klo:17:48
Yleensä itse vaihdan. Saa nähdä teenkö tänä vuonna poikkeuksen.... :)

Ã,,lä älä mee poikkeusta tekemään, säästä ne rahat ja osta vaikkapa uusi wunderi ;)

JeanC

Renkaat on Euromasterin rengashotellissa säilössä, samaan hintaan kuuluu asennus, putsaus, tasapainotus,säilytys, yms

Jyri

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 03.04.10 - klo:18:03
Renkaat on Euromasterin rengashotellissa säilössä, samaan hintaan kuuluu asennus, putsaus, tasapainotus,säilytys, yms
Paljonko lystistä saa maksaa?

JeanC

Ironic32

Helppo valinta pestä, vahata ja vaihtaa itse, kun omakotitalossa asuu ja on tilaa säilyttää. Eipäilemättä kuitenkin monelle kaupunkilaiselle (lue: esim. kerrostalossa asujalle) varmasti hyvä valinta tuollaiset rengashotellit, mutta ei kyllä aivan halpaa lystiä silti ole.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 03.04.10 - klo:18:18
Helppo valinta pestä, vahata ja vaihtaa itse, kun omakotitalossa asuu ja on tilaa säilyttää. Eipäilemättä kuitenkin monelle kaupunkilaiselle (lue: esim. kerrostalossa asujalle) varmasti hyvä valinta tuollaiset rengashotellit, mutta ei kyllä aivan halpaa lystiä silti ole.

Joo. Kerros- ja rivitalossa ei oikein viitsi pihallakaan säilytellä. Itsellä oli talven yksi vannesarja talon seinustalla. :-[

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 03.04.10 - klo:18:18
Autotallin hyllyt täynnä kaikkea ylimääräistä, siksi rengashotelli  ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 03.04.10 - klo:18:15
90 â,¬ per kausi

Rengashotellia käytän minäkin johtuen kerrostaloasumuksen surkeista säilytystiloista sekä Octavian paperihelmoista joita ei kestä tunkata hallitunkilla, hinta: 50â,¬/kausi.

Kunhan tässä saa asunnon hankintaprojektin päätökseen niin varastotila lisääntyy toivottavasti niin paljon että voi säilytellä itse, vaihdon saa silti suorittaa joku muu em. syistä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.04.10 - klo:18:40
Octavian paperihelmoista joita ei kestä tunkata hallitunkilla

Täh? Onko se sitten niin, että jos rengas puhkeaa ja pitäisi vararengas vaihtaa, niin pitää etsiä jostain autonosturi ettei helmat mene solmuun?
Eikö siellä tosiaan käyttöohjekirjassa ole ilmoitettu paikkaa mistä tunkata auto ilmaan?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 03.04.10 - klo:18:43
Täh? Onko se sitten niin, että jos rengas puhkeaa ja pitäisi vararengas vaihtaa, niin pitää etsiä jostain autonosturi ettei helmat mene solmuun?
Eikö siellä tosiaan käyttöohjekirjassa ole ilmoitettu paikkaa mistä tunkata auto ilmaan?

Kaippa se sillä orkkiksella kestää ehkä nostaa, hallitunkilla ei näköjään kestänyt edes siitä oikeasta paikasta. Ja ennen kuin aletaan naukumaan ettei saa raakana nostella niin mainitaan että välissä oli hyväksi havaittu kumitalla, linttaan meni silti >:( Ei pahasti mutta hieman kuitenkin, joten päätin että en enään tunkkaile jos ei ole aivan pakko :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ram1

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 03.04.10 - klo:18:43
No tunkkihan on autossa sitä varten.Skodan tunkki sellainen mikä ei vahingoita sitä helmaa.Se on totta ettei helmat kestä hallitunkkia  mutta käytin sellaista pehmustekiekkoa tällä kertaa.Silti vähän vekkiä tuli.Toki voi yrittää nostaa jostain muualta mutta iso hallitunkki ei oikein mahdu joka paikkaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skula

Hallitunkki, kompura ja pulttikone.. Niillä se hoituu, ihan tuossa kotipihalla  ;D

Mikko83

itse. Tarvittaessa vaihan kumet vanteille ja tasapainotan,tullut rengashommissa joskus oltua ja saan käyä ex paikassa hallissa vääntelemässä kumeja vanteille jos tarvis  ;D
Kyllä jettamies on aina jettamies.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.04.10 - klo:18:55
No tunkkihan on autossa sitä varten.Skodan tunkki sellainen mikä ei vahingoita sitä helmaa.Se on totta ettei helmat kestä hallitunkkia  mutta käytin sellaista pehmustekiekkoa tällä kertaa.Silti vähän vekkiä tuli.Toki voi yrittää nostaa jostain muualta mutta iso hallitunkki ei oikein mahdu joka paikkaan.

No jokapaikassa vaan marmoritiskeillä sanotaan aina asiakkaalle joilla on Skoda, VW tai Seat että älä käytä mukana tulevaa tunkkia renkaan vaihdoissa ja että se on vain hätäkäyttöön jos rengas puhkeaa&vaihdat vararenkaan>mutta mitään koko auton renkaanvaihtourakkaa ei sillä kannata ja saa suorittaa.

Tuksuu

^ Aivan, koska se tunkki siellä takakontissa on melkoinen lelu.

ram1

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 03.04.10 - klo:19:03
No jokapaikassa vaan marmoritiskeillä sanotaan aina asiakkaalle joilla on Skoda, VW tai Seat että älä käytä mukana tulevaa tunkkia renkaan vaihdoissa ja että se on vain hätäkäyttöön jos rengas puhkeaa&vaihdat vararenkaan>mutta mitään koko auton renkaanvaihtourakkaa ei sillä kanntata ja saa suorittaa.
Ne voisi myös sanoa millä tuota vekotinta voi nostaa tai laittaa sellainen tunkki autoon millä voi nostaa.Rs Ocuun vaihdoin aina tolla auton omalla tunkilla renkaat ja hyvin se kestää.Kyse varmaan siitä, että pestään kädet asiasta jos joku kämmää niin ei tartte taistella korvauksista.No nyt käytän hallitunkkia kun töissä renkaat vaihdan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jumppanen

Hallitunkilla ei näköjään kestänyt edes siitä oikeasta paikasta.
Hiukan vääntyi helman kantti Ocusta talvirenkaita hallitunkilla vaihtaessa,oli myös kumitalla välissä.Enään en käytä hallitunkkia,kävin ostamassa järeämmän haitaritunkin kesärenkaiden vaihtoa varten!
Itse vaihdan renkaat kahteen autoon ???

VW-man

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.04.10 - klo:19:07
Ne voisi myös sanoa millä tuota vekotinta voi nostaa tai laittaa sellainen tunkki autoon millä voi nostaa.Rs Ocuun vaihdoin aina tolla auton omalla tunkilla renkaat ja hyvin se kestää.Kyse varmaan siitä, että pestään kädet asiasta jos joku kämmää niin ei tartte taistella korvauksista.No nyt käytän hallitunkkia kun töissä renkaat vaihdan.

Niin no joo: siitähän siinä suurimmaksi osaksi on kyse ettei myyjäliike joutuisi vastuuseen kun asiakas tulee raivomaan, että tunkki petti alta tai että helmat on solmussa tjs. ja huutaa: että se on auton tai tunkin tai liikkeen tai automyyjän vika, että näin kävi.

Donitsi

Olen käyttänyt vanhassa Octaviassa tuota "widowmakeria" aina. Syynä pääasiassa että alle ei mikään normaali hallitunkki mene. Yhden ainoan kerran on kippi tullut ja silloinkin oli rengas vielä alla.

Seattiin vaihdoin samalla leskentekijällä ja talvirenkaat hallitunkilla. Hallitunkin kanssa se kyllä enemmän jännitti. Väliin tungin puolen metrin pätkän vaneria jotta vielä kuormaa olisi saanut pidemmälle matkalle levitettyä. Ikävästi se muovihelmaa rutisti ylöspäin joten eiköhän kesäpyörät vaihdeta tuota orkkistunkkia käyttäen.

Se kuka tiedon tietää mistä muualla kuin määritellyistä kohdista autoa voi nostaa sen kertokoon.

Pekka T

Itse vaihdan renkaani ja sitä helpottaakseni hankin hyvän hallitunkin ja myös Makitan mutterinväännin tuli ostettua.

En tiedä onko järkeä maksaa 320 â,¬ tunkista, mutta hyvä se on.  :)

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Donitsi

Tuollainen matala malli olisi itselläkin haussa.

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 03.04.10 - klo:19:17
Se kuka tiedon tietää mistä muualla kuin määritellyistä kohdista autoa voi nostaa sen kertokoon.

Varmaksi en mene sanomaan mutta Vrsclubin foorumilta löytyi tämmöset ohjeet.

Lainaa
Ai niin, mistä nostaa..Olka-akselien "ala-osa" on sellanen levymäinen ja siihen on hyvä myös hallitunkki laittaa. Eli jarrukilvestä, auton alle katsottaessa siirrät katsettasi kohti auton keskikohtaa joitain senttejä, niin huomaat kyllä "tasaisen" paikan. Muista käyttää jotain "pehmustetta", sillä hallitunkin rosoisella kupilla saa turhia jälkiä aikaan. Peräpään saa myös kätevästi "kerralla ilmaan", kun sijoittaa tunkin aivan auton keskelle "akselien kiinnityskohtaan".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy