Octavia III tehdas-webasto

Aloittaja aikon, 13.08.13 - klo:21:11

« edellinen - seuraava »

tgr

Ajoin Helsingistä Oulun seudulle toissapäivänä.
Pakkasta ollut sellainen 15 astetta ja auto käyttämättä eilisen.
Tänään Webasto ei lähtenyt käyntiin, herjasi liian matalaa akkujännitettä.
Auto 4500 km ajettu Ocu RS ja ensimmäiset pakkaset auton kanssa kyseessä. Siis mitä ihmettä?

japa

Ei kai ole ollut ajastimella päällä vahingossa silloin kun ei ole ollut tarvetta. :)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

TTO

Lainaus käyttäjältä: tgr - 29.12.15 - klo:12:54
Auto 4500 km ajettu Ocu RS ja ensimmäiset pakkaset auton kanssa kyseessä. Siis mitä ihmettä?

Akku on mahdollisesti viallinen. Tarkastuttaisin sen.

teräksenharmaa

Oma Ocuni herjasi aivan samaa viime talvena. Keväällä toisen huollon yhteydessä pyysin laittamaan vian kuntoon, mutta Metro-Auton tunarit eivät löytäneet mitään vikaa. Pahoin pelkään, että kunhan vain säät tästä kylmenevät, niin sama ilmoitus palaa.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: NS - 24.12.15 - klo:05:15
Hyvin toimii "ebay" T91R kake ja sulakekikka MY16 Octaviassa.
Nyt puuttuu vain se talvi....

Toimiiko kellään T91 sulake kikalla vm 16 autossa?
Uudessa lienee tuo R mallinen kake.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

costner82b

Lainaus käyttäjältä: tgr - 29.12.15 - klo:12:54

Pakko olla vikaa akussa tai  jossain. 180A laturilla akku on oltava 100% täysi kun olet auton sammuttanut Oulussa.
Ellei tahaton ajastus. Mutta 100% akun pitää kyllä 1 30min weba käyttö kestää ja silti olla vielä virtaa uutta lämmitystä varten. Ei sisäpuhallin niin paljon virtaa vie.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

Ambientti

Joo ei kyllä kuulosta normaalilta. Vertailun vuoksi juurikin kävin Lapissa reissun, auto seisoi kokonaisen viikon, lähtiessä pakkasta -25, ensin webastoa 30min, jonka jälkeen pistin vielä 15min lisää kun lähtö viivästyi, ja edelleen lähti käyntiin kuin palmun alta.

enkero

Ei kuulosta normaalilta ei, mutta tutulta kyllä.

Auto tuli ajettua parkkiin uudenvuodenaattona, ja tänään -15°C lämpötilassa ei sitten lähtenytkään alle 30min Webaston käytön jälkeen käyntiin. >:(

Edellinen 1,6TDI ei pilluillut kertaakaan noin, alkaa hajahtaa sille että on vikaa vikaa vikaa tai sitten pitää alkaa kysellä maahantuojan kantaa akkulaturin asennukseen
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

oranki

Taitaapa olla akussa vika. Minulla kesti 2 vuotta ja kaksi kuukautta päälle ja kilometrejä 87000. Akku alkoi purkaa itseään ihan oma-aloitteisesti, eikä Weba enää käynnistynyt. Huollossa eivät uskoneet ensimmäisellä reissulla ja niinpä toinen käynti parin viikon kuluttua - ärsyttävää. Eivät taida näiden akut ihan parasta A-luokkaa olla, sillä Superbissa kesti vajaat kaksi vuotta, vaikka ei ollut Webastoa.

costner82b

Lainaus käyttäjältä: oranki - 02.01.16 - klo:17:37
Taitaapa olla akussa vika. Minulla kesti 2 vuotta ja kaksi kuukautta päälle ja kilometrejä 87000. Akku alkoi purkaa itseään ihan oma-aloitteisesti, eikä Weba enää käynnistynyt. Huollossa eivät uskoneet ensimmäisellä reissulla ja niinpä toinen käynti parin viikon kuluttua - ärsyttävää. Eivät taida näiden akut ihan parasta A-luokkaa olla, sillä Superbissa kesti vajaat kaksi vuotta, vaikka ei ollut Webastoa.
Ei se webastokaan taida sit olla syyllinen että akku ei kestä kauaa. Eli toisin sanoen akkulaturikaan ei jatka akun elin ikää merkittävästi. Kiva sit jos akut on valmiiks paskoja. Ni eka talvi menee kuitenkin huollon kanssa kinatessa et onko vai ei.
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

enkero

Lainaus käyttäjältä: costner82b - 02.01.16 - klo:23:08
Ni eka talvi menee kuitenkin huollon kanssa kinatessa et onko vai ei.

Itse yritän saada auton asap yöksi liikkeen pihalle jäähtymään, jotta voivat sitten todentaa, onko käytös normaalia vai ei. Eilen tuli jo valmiiksi parkkeerattua keula tolppaa kohti jos joutuu taas antaa apuvirtaa.

Osaapa olla kelju ensimmäisen maailman ongelma. :)
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

oranki

Mietiskelin tuota akun purkautumista. Oletteko huomanneet, että 12V pistorasiassa on ikuinen virta päällä. Vaikkapa navigaattori tai tuulilasikamera tms. kuluttavat hieman jos ovat päällä. Kulutus on pieni, varmaankin luokkaa 200 - 1000mAh, mutta muutamassa vuorokaudessa saattaa akun varaus pudota hyvinkin puoleen. Sitten Webasto ei enää käynnisty ja jos seisonta-aika on vieläkin pidempi, niin ehkä autokaan ei enää starttaa.

enkero

Lainaus käyttäjältä: oranki - 03.01.16 - klo:10:41
Mietiskelin tuota akun purkautumista. Oletteko huomanneet, että 12V pistorasiassa on ikuinen virta päällä. Vaikkapa navigaattori tai tuulilasikamera tms. kuluttavat hieman jos ovat päällä. Kulutus on pieni, varmaankin luokkaa 200 - 1000mAh, mutta muutamassa vuorokaudessa saattaa akun varaus pudota hyvinkin puoleen. Sitten Webasto ei enää käynnisty ja jos seisonta-aika on vieläkin pidempi, niin ehkä autokaan ei enää starttaa.

Juu, huomattu on, mutta kun ei ole minkään valtakunnan laitetta noiden perässä.

Skoda Octavia 1.2T

Työmatka enää 5km, joten yli 1h lämmittely päivässä kostatunee piakkoin. Voinko ladata akkua huoletta ilman että irroitan sitä autosta mitenkään? Laturina Defan SmartCharge 4A
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Sampsa

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 04.01.16 - klo:17:21
Voinko ladata akkua huoletta ilman että irroitan sitä autosta mitenkään? Laturina Defan SmartCharge 4A
En ole asiantuntija, mutta olen ymmärtänyt, että nämä nykyaikaiset älylaturit on tarkoitettu juurikin akun lataamiseen sitä irrottamatta. Tietysti markkinoilla on vaikka minkä laatuisia "älylatureita", mutta luulisi nyt merkkituotteen olevan vähintään yhtä laadukas kuin "koko perheen tavaratalojen" myymät halpisversiot. Ainakin itse olen Ocuni akkua silloin tällöin ladannut C-tekin laturilla eikä näkyviä ongelmia ole ollut.

Syksyllä auto oli 30 tkm (ikää silloin n. 1,5 v) tarkastushuollossa ja siihen kuuluvassa akkutesterillä tehtävässä tarkastuksessa akku todettiin moitteettomaksi. Ja Weba on ahkerassa käytössä, parhaimmillaan (pahimmillaan) useita kertoja päivässä ihan itse käynnistettynä, yleensä 20-30 min kerrallaan.

Veke

Itsellä oli edellisessä autossa juuri tuo defan 4a laturi ja kyllä se oli talvella joskus viisikin päivää roikassa ja pari kuukautta sitten kun auton vaihdoin siihen tehtiin huolto jossa akkutesteri näytti akun olevan lähes uudenveroinen. Ja auto oli -11 vuosimallia ja alkuperäinen akku (reilu 4.5 vuotta). Nykyiseenkin otin tuon laturin niin saa weban laittaa aina täydellä akulla tulille. Itse ainakin suosittelen käyttämään aina kun sen vaan jaksaa tökätä lautautumaan. Näin talvella minulla se on vähintään joka toinen yö.
Octavia LB L&K 4x4 184 tdi DSG my16

Veke

Lainaus käyttäjältä: Veke - 04.01.16 - klo:23:57
Itsellä oli edellisessä autossa juuri tuo defan 4a laturi ja kyllä se oli talvella joskus viisikin päivää roikassa ja pari kuukautta sitten kun auton vaihdoin siihen tehtiin huolto jossa akkutesteri näytti akun olevan lähes uudenveroinen. Ja auto oli -11 vuosimallia ja alkuperäinen akku (reilu 4.5 vuotta). Nykyiseenkin otin tuon laturin niin saa weban laittaa aina täydellä akulla tulille. Itse ainakin suosittelen käyttämään aina kun sen vaan jaksaa tökätä lautautumaan. Näin talvella minulla se on vähintään joka toinen yö.

Anteeksi, meni termit sekasin. Siis mulla on ja oli tuo defa multicharger 1204 kiinteästi autoon asennettu normi miniplug-liitännällä varustettu laturi.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: Veke - 05.01.16 - klo:00:18
Anteeksi, meni termit sekasin. Siis mulla on ja oli tuo defa multicharger 1204 kiinteästi autoon asennettu normi miniplug-liitännällä varustettu laturi.

Mulla kanssa nykyisessä tuo kiinteä laturi. Tilattuun RS:ään en sitä ottanut, ajattelin pärjätä Defan Smartchargella. Joku kirjoitteli tuolla että sellaista ei voisi laittaa suoraan akun napohin? Liittyykö tuo miniplug jotenkin asiaan. Mulla on kyllä tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/455551/MTX--ja-Defa-SmartCharge-latausjohto-M6-liittimet mutta akun napoihinhan tuokin tulee.

Mikä tuo miniplug sitten on? Ulos puskuriin tuleva pistotulppa?
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

vws

Kaikki on varmaan jo lukenutkin mutta tässä lainaus käyttöohjekirjasta sivulta 209.

"Kun ladataan pienellä virran voimakkuudella, esim. pienakkulaturilla, ei akkukaapelien
kytkentää tarvitse irrottaa.

Ennen kuin ladataan suurella virranvoimakkuudella ns. “pikalatauksella”, täytyy
kuitenkin irrottaa molempien akkukaapelien kytkentä."

Tänään itse kävin hakemassa Defa Smartcharge (8A) ja laitoin sen lataamaan ilman kaapelien irroitusta. Miinuskaapelin tosin laitoin Start-Stop autoja koskevan ohjeen mukaisesti erilliseen "maa"-kenkään. Tuon käyttöohjekirjan tekstin tulkitsen niin että jos käyttää sellaista boosteri tms. toimintoa niin pitäisi kaapelit irroittaa. No huomenna se viimeistään selviää, menikö sähköt sekaisin.

Nii joo, syy miksi kävin laturin hommaamassa (ensimmäinen laturi tässä taloudessa) oli se että aamulla Webasto ei suostunut käynnistymään (dieseliä tankissa riitti kyllä, auto seissyt 2 vuorokautta). Vilkutti kakessa vihreää valoa nopeallavilkulla ja autostakin kun koitin laittaa päälle, niin valo paloi vaan 2 sekuntia. Oli mukavaa laittaa dieseli tulille kun pakkasta oli 20 astetta. Onneksi lähti käyntiin mutta oli kyllä karkeahko käyntiääni pitkään. Kun olin n. 15 min ajanut moottoritiellä niin weba suostui käynnistymään (moottori oli vielä silloin reilusti alle 90 astetta). Juu pätkäajoa aika paljon ja paljon weban käyttöä ja vieläpä ollut kännylaturi kiinni pistokkeessa koko ajan,
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

clacson

Auto seissyt viikon täällä Etelä-Suomen pakkasissa. Tänään sitten weba päälle sen puoli tuntia ennen lähtöä ja pirssi käynnistyi ongelmitta, eihän pakkasta ollut kuin 18 astetta. Kaiketi täytyisi hätävaraksi hankkia Defan älylaturi, vaikka tolppa antaa vain sen kaksi tuntia kerrallaan.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Candywhite

Mulla on RS tai jossa webasto, joinai uumuina auto ei käynnisty ja herjaa matakaa akkua. (webasto pitisi sammua automaattisesti jos akun varaus on liian pieni). Vartin odottelun jälkeen käynnistyy hienosti. Tämä vika on esiintynyt satunnaisesti, jopa kesällä. Akku vaihdettiin, mutta vika jäi. Itse veikkaan että minun autossa on jokin kosketushäiriö joka aiheuttaa tämän ärsyttävän satunnaisen vian.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

vws

Lainaus käyttäjältä: clacson - 05.01.16 - klo:19:17
Kaiketi täytyisi hätävaraksi hankkia Defan älylaturi, vaikka tolppa antaa vain sen kaksi tuntia kerrallaan.

Minullakin tolppa antaa sen kaksi tuntia kerrallaan. Defan manuaalin mukaan (jos englannin kieltä oikein ymmärsin) osaa "jatkaa" latausta hetkellisen katkon jälkeenkin. Kävin sitten itse pyörittämässä uuden 2 h:n jakson. Neljä tuntia latasi ja silloin näytti akun olevan täysi. Kivahan se olisi että yön yli lataisi, mutta ei jaksa parin tunnin välein herätä. Prismassa toi 8A versio oli 89,90.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

JAK

Lainaus käyttäjältä: vws - 06.01.16 - klo:12:00
Minullakin tolppa antaa sen kaksi tuntia kerrallaan. Defan manuaalin mukaan (jos englannin kieltä oikein ymmärsin) osaa "jatkaa" latausta hetkellisen katkon jälkeenkin. Kävin sitten itse pyörittämässä uuden 2 h:n jakson. Neljä tuntia latasi ja silloin näytti akun olevan täysi. Kivahan se olisi että yön yli lataisi, mutta ei jaksa parin tunnin välein herätä. Prismassa toi 8A versio oli 89,90.

Itse lukitsin tolpasta virrat päälle ruuvilla. Ei tuo laturi paljon virtaa vie ja talon hallituksen jäsen on kahdeksan vuotta lämmittänyt autoaan sisätilalämppärillä ja lohkolämppärillä 24/7. Mainitsin asiasta ja kun homma jatkuu tulkitsin niin, että siitä vaan.

Veke

Lainaus käyttäjältä: JAK - 06.01.16 - klo:18:01
Itse lukitsin tolpasta virrat päälle ruuvilla.

Ja minä tulitikulla

Pumpeli

Tapola

Minullakin jo uudesta lähtien ollu käynnistysvaikeuksia Webastolla etenkin pakkasella jos auto on ehtinyt seisoa yli vuorokauden. Sama peli jatkuu nyt kun pakkasia on saatu. Juuri äsken vahingossa huomasin puhelimella leikkiessäni että autossa onkin edelleen sinne asentamani Bluetooth OBD lukija kiinni, paljonkohan tuollainen vie virtaa... saattaisi selittää akun tyhjentymistä :)

-T
--
VW e-Golf 2019 / Enyaq iV 60 2021

clacson

Lainaus käyttäjältä: JAK - 06.01.16 - klo:18:01
Itse lukitsin tolpasta virrat päälle ruuvilla. Ei tuo laturi paljon virtaa vie ja talon hallituksen jäsen on kahdeksan vuotta lämmittänyt autoaan sisätilalämppärillä ja lohkolämppärillä 24/7. Mainitsin asiasta ja kun homma jatkuu tulkitsin niin, että siitä vaan.
Täytyy tarvittaessa tehdä jotain vastaavaa, tosin samassa tolpassa on hallituksen jäsenen auto eli ei kovin näkyvästi.  8)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Veke

Lainaus käyttäjältä: clacson - 06.01.16 - klo:19:53
Täytyy tarvittaessa tehdä jotain vastaavaa, tosin samassa tolpassa on hallituksen jäsenen auto eli ei kovin näkyvästi.  8)

Itellä on n. 3mm pätkä tulitikusta.. sitä ei kyllä huomaa jos ei tiedä mitä etsiä.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Veke - 06.01.16 - klo:19:57
Itellä on n. 3mm pätkä tulitikusta.. sitä ei kyllä huomaa jos ei tiedä mitä etsiä.
;D kiitos.

JAK

Lainaus käyttäjältä: clacson - 06.01.16 - klo:19:53

Meillä on sellainen väännin siinä kellossa, väänsin ruuvarilla irti ruuvi siihen tolppaan toiselle puolella ja väännin takaisin. Kukaan ei huomaa ja jos huomaa ja alkaa valittamaan käydään kehityskeskustelut talossa. Tuo laturi ei paljon virtaa vie vaikka onkin päällä auton tuossa seisoessa. Tulitikkua kokeilin, mutta kellossa oli voimaa niin paljon, että väänsi sen irti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy