Talvirenkaat talvi 2013/2014

Aloittaja topias, 22.07.13 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: Daworder - 13.08.13 - klo:21:55
osaisko kukaan sanoa kannattaako Firestone Winterforce nastoja hankkia?

Varastossa on sarja tulevan auton alle asennettavaksi, mutta kokemuksia ei luonnollisesti ole.

Rengaskauppian kyl kovasti kehui mm pääkaupunkiseudun taksareiden niitä käyttävän, ja kauppiaan puheet on sitten oma lukunsa, mutta olisi saanut myytyä kallimmatkin niiden sijaan jos olisi Firestonen kehumiseltaan niitä halunnut kaupata kun ensin Nokialisten perään kyselin.

No tuleva kevät sen näyttää onko niistä mihinkään.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Daworder

Suosittelivat niitä minullekkin vaihtoehtoisina halvempina renkaina.

nopealla gogletuksella,  ulkomaisella palstalla kovin kehuttiin lumi ja jää pitoa,  kulutus kestävyys oli luokkaa 3-4 talvea.
ääntä pitävät jonkin verran,  mutta se taitaa kuulua muutenkin nastarenkaiden luonteeseen. 

pantero

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 24.07.13 - klo:13:26
Michelinin kumiseos reagoi lämpötilaan, se kovettuu pakkasessa. Miinus 20 asteessa kumi on 30% kovempaa kuin nollassa. Ei välttämättä lupaa hyvää melun suhteen, onneksi omat ajot jäisillä teillä.

Minulla on ollut Michelin... X -ice 2 nastarenkaat Yetissä ja nyt myös Mazdassa. Olen ollut erittäin tyytyväinen niihin; kaikissa talvikeleissä sekä lumisilla pääteillä rengas on suuntavakaa ja rauhallinen, umpihangessakin OK. Jos ei olisi lähes uudenveroiset renkaat Mazdassa, ostaisin oitis X-ice3:set.

Tuo kumiseoksen jäykistyminen kylmässä toimii nimenomaan toisinpäin jo X-ice 2:ssakin. Eihän melu lumipöllyssä ja talvinopeuksilla ole suurikaan ongelma, vaan nimenomaan keväällä, kun tiet ovat sulina ja päivisin on jo lämmintä. Silloin ajetaan lähes kesänopeuksilla ja nastojen ropina rupeaa kuulumaan. Olen havainnut juuri Yetissä, että X-ice 2:kin on hämmästyttävän hiljainen ja nastojen ääni ei juurikaan kuulu. Se selittyy juuri sillä, että nastat painuvat lämpimässä renkaan sisään, eivätkä ropise silloin kovinkaan paljon.

Tätä ominaisuutta on ilmeisesti nyt vielä korostettu X -ice 3;ssa.

Odotellaan syksyn testejä ja katsotaan, miten Michelin pärjää vs. Nokian multinastat...

Killer

Talveksi tuli ostettua Nokia Hkpl7 koossa 225/40/18  kun sattuu tallissa olemaan sopivat vanteet tyhjinä noille.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

manni

Hakkapeliitta kasit tulossa Roomsteriin, kokoa 195/55 R15.
Uusikaupunki

Kaaruna

Kovasti jengillä on tulossa hakkapeliittaa alle! Täältä: nokian renkaat, olen itse lukenut noista ja yleisestikkin ihan pätevää infoa tuntuisi olevan. Onkos tämän talven juttu enempi nastat sitten noiden melkein-uusien määräyksien johdosta?

pantero

Lainaus käyttäjältä: Kaaruna - 05.09.13 - klo:15:01
Kovasti jengillä on tulossa hakkapeliittaa alle! Täältä: nokian renkaat, olen itse lukenut noista ja yleisestikkin ihan pätevää infoa tuntuisi olevan. Onkos tämän talven juttu enempi nastat sitten noiden melkein-uusien määräyksien johdosta?

Maltahan vielä hetki! TM:n seuraavassa numerossa 16/2013, joka julkaistaan 11.9.2013, on talvirenkaat testattu.

Arvelen, että sen jälkeen täällä alkaa tulosten retostelu arviointi ja pohdiskelu siitä, mikä on mihinkäkin tilanteeseen paras valinta. Oma lyijykynäni ainakin on jo valmiiksi teroitettu...

c-son

Minulla on Ibiza ST:n alle tulossa myös täksi talveksi kitkat 15" vakiokoossa. Edelliset olivat Continental CVC5 ja nyt näyttää siltä, että teen valinnan Nokian R2 ja Michelin Xi3 välillä. Mielenkiinnolla odotan ensi viikolla ilmestyvää TM:n talvirengastestiä ennen lopullista ostopäätöstä.

pomo

Minä puolestani aloitan tänä talvena ns. eläinkokeen, leluautoon on ostettuna eco top nastat koossa 225/40/18. Vähän kyllä jännittää, että miten käy kun tulee liukkaat... Tuolla autolla ei kyllä ajeta talvella kuin muutama tonni.... Mutta nämä on nyt minun ensimmäiset "halpis" talvirenkaat 2000- luvulla...Katotaan vieläkö naurattaa kun liukkaat tulee...

manni

Lainaus käyttäjältä: pomo - 07.09.13 - klo:17:56Minä puolestani aloitan tänä talvena ns. eläinkokeen, leluautoon on ostettuna eco top nastat koossa 225/40/18. Vähän kyllä jännittää, että miten käy kun tulee liukkaat... Tuolla autolla ei kyllä ajeta talvella kuin muutama tonni.... Mutta nämä on nyt minun ensimmäiset "halpis" talvirenkaat 2000- luvulla...Katotaan vieläkö naurattaa kun liukkaat tulee...
Mulla on Samarassa ollut saman firman pinnoitetut kitkarenkaat, 175/70R13. Ovat kestäneet kulutusta suhteellisen hyvin jo kolme talvea, mutta pitoa ei ole enää kovin hyvän tuntuisesti. Rungot ovat hyvin löysät, mutta talvinopeuksilla pärjää ja moottoritienopeuksia varten kannattaa paineita nostaa hieman normaalista. Hauska fakta: valmistaja on kotoani 500 m päässä.

Jostain syystä tulevaan autoon halusin kunnon nastat...
Uusikaupunki

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: pantero - 05.09.13 - klo:15:14
Maltahan vielä hetki! TM:n seuraavassa numerossa 16/2013, joka julkaistaan 11.9.2013, on talvirenkaat testattu.

Arvelen, että sen jälkeen täällä alkaa tulosten retostelu arviointi ja pohdiskelu siitä, mikä on mihinkäkin tilanteeseen paras valinta. Oma lyijykynäni ainakin on jo valmiiksi teroitettu...

Heps! Täälläkin odotellaan samaa mielenkiinnolla, kuten myös tuosta seuraavaa keskustelua. Linssien kiillotus on jo menossa (virtuaaisesti ainakin, kun en laseja käytä).

Olen viimeisestä 10 vuodesta ajanut 8 vuotta kitkoilla, välissä pari nastoilla, etuvetoisilla vermeillä. Näin pääosin koska ajot ovat yleensä hyvin suolatuilla isoilla teillä ja toisaalta noissa autoissa rengasmelu kuului sen verran hyvin kabiiniin.

Nyt uuden nelikko-A4:sen kanssa nuo uudet noksun nastat kutkuttavat. Houkuttelee lähinnä ajatus ultimaattisesta pidosta jääkeleillä jne tuon neliveto + nastat yhdistelmän kanssa. Mutta luetaan nyt testit ja arvotaan sitten vielä hetki :-)

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

pomo

Lainaus käyttäjältä: Taky - 24.07.13 - klo:08:41
Omassa Focus tapauksessani paineet luonnollisesti ojennukseen ja pyöränkulmat on fiilattu kohdalleen 1500 km ajon jälkeen, parani mutta ei kokonaan rauhoittunut.
Kesägummit alle ja auto muuttui laakista linjansa pitäväksi.

Eli sitten ne contit oli vissiinn fordin alustalle liian jäykät, koska kesärenkailla tilanne parani?

JarnoF

Talvirenkaan virkaa toimittavat tänäkin vuonna jo viisi talvea palvelleet Nokian Hakkapeliitta vitoset. :D

Alkaahan noista paras pito olemaan jo poissa. Uraa kyllä on ja kutakuinkin kaikki nastat tallella. Toinen juttu sitten mitenkä kovettunut kumi ja pyöristyneet nastat toimivat...

Ehkä olisi aika tutustua tulevaan TM:n talvirengastestiin.

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 09.09.13 - klo:08:51
Ehkä olisi aika tutustua tulevaan TM:n talvirengastestiin.

Hetki vielä, se aika on ylihuomenna 11.9.2013 - siis silloin ilmestyy TM:n talvirengastesti.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Loungeliner

Vanteille pyöriteltiin viikolla 33 paistetut Hakka 8:t kooltaan 225/40-18. Odottelevat omassa ***** hotellissaan talven saapumista :)

Taky

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 09.09.13 - klo:09:06
Hetki vielä, se aika on ylihuomenna 11.9.2013 - siis silloin ilmestyy TM:n talvirengastesti.

Nasta
1. Nokian Hakkapeliitta 8
2. Pirelli Ice Zero
3. Continental ContiIce Contact

Kitka
1. Michelin X-Ice X13
2. Nokian Hakkapeliitta R2
3. Bridgestone Blizzak WS70
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

manni

Kiitos tiedosta. Ei Hakkapeliitta 8 välttämättä ollut kovin huono valinta tulevaan autooni :)
Uusikaupunki

Janus

Miten Goodyear ja Michelin pärjäsivät nastoina? Mitä uuden Nokian melusta sanottiin? Voisiko tänne laittaa vaikko koko listan sijoituksista?

Edit: Ja olikos uusi Bridgestonen Spike mukana?

BMF

Voisiko joku kopsata TM:stä plussat ja miiinukset / arvosanat vielä näin aamutuimaan noista Top 3 kitkoista. Voi laittaa nastoistakin...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vkjoki

TM:n testituloksia katsottaessa ei kannata pitäytyä kolmen kärkeen, koska eri autoilijat arvostavat renkaissa eri asioita. Siispä oma suosikki voikin olla kokonaistuloksissa sijalla 6., mutta kuitenkin paras omia pisteytysperusteita käytettäessä.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Jyri

Eipä tarjonnut yllätyksiä TM tulokset, ainakaan Nokian osalta, mutta Contin sijoittuminen ainostaan nastarenkaissa kolmen kärkeen oli lievä yllätys.

Hawtin

Taitaapi sitten tulla hakka 8 alle. 8 ja Pirelli olivat nastojen parhaat, 8,6 ja 8,5. Ainoat muut päälle kasin olivat Conti ja Gislaved, molemmat 8,2. Paras kitka, Michelin, 7,6.

Hakka 8:n suoritus oli aika tasapainoinen, heikoimpana märän asfaltin ajettavuus. Jäällä ja lumella aivan huippua. Etenkin jäällä selvästi paras ja ainoa kympin rengas. Suuresta nastamäärästä huolimatta melussa nastojen parhaimmistoa, voitti mm. Pirellin. Kitkat tietty paljon hiljaisempia. Vierinvastus 8:ssa keskiverto.

Aika tömäkkä on vain hinta, kun eilen nopsaan vilkaisin. Tonni asennettuna koossa 205/50/17. No, yhdet kumit riittänevät auton pitoajaksi, joka lienee maks 5 v.

Edit. vierinvastuksessa paras olikin Nokian kitka.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Markku J

Minä ostan Poloon Hkpl 8:t. Golfiin ehkä jotkin halvemmat nastarenkaat, kun auto menee vaihtoon tammikuussa. Ocu RS:ään tekisi mieli ottaa Misukan kitkat melun takia.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.09.13 - klo:11:02Ocu RS:ään tekisi mieli ottaa Misukan kitkat melun takia.
Kitkat otan minäkin RäSään, mutta pitänee tutustua paremmin Misukan ja Nokian kitkojen eroihin...

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.09.13 - klo:11:02
Minä ostan Poloon Hkpl 8:t. Golfiin ehkä jotkin halvemmat nastarenkaat, kun auto menee vaihtoon tammikuussa. Ocu RS:ään tekisi mieli ottaa Misukan kitkat melun takia.

Kannattaa sitten pitää katse tiessä Misukoilla. Oli meinaan aika pysäyttävä, kun katsoi jarrutustaulukkoa jäällä. Parhaaksi kitkaksi valittu Michelin hävisi 8:lle yli kaksikymmentä metriä (40,7 ja 61 m). Ja vauhtia oli vain 50 km/h! Tietty voidaan mussuttaa, ettei puhdasta jäätä nyt niin paljon teillä ole, mutta kyllä tuo kuitenkin pistää miettimään. Kyllähän sitä jäätä piisaa pienemmillä valta- ja kantateillä ja 80 km/h vauhdissa tuo ero olisi ero elämän ja kuoleman välillä. Siis jos asiat menisivät pieleen, ja aina välillä ne menevät.

En nyt kuitenkaan halua aloittaa/jatkaa nasta/kitka-väittelyä. Jokainen ostaa juuri ne rinkulat kuin haluaa.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.09.13 - klo:11:16
Kitkat otan minäkin RäSään, mutta pitänee tutustua paremmin Misukan ja Nokian kitkojen eroihin...

Lyhyesti todettuna; Nokian kitkat parempia jäällä ja melussa/vierinvastuksessa, Misukka asfaltilla ja suuntavakaudessa. Lumella tasapäisiä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 11.09.13 - klo:10:58
Hakka 8:n suoritus oli aika tasapainoinen, heikoimpana märän asfaltin ajettavuus. Jäällä ja lumella aivan huippua. Etenkin jäällä selvästi paras ja ainoa kympin rengas.

Näinhän se tuppaa talvirenkaissa aina menemään. Mikään rengasvalmistaja ei ole vielä onnistunut luomaan talvirengasta joka on loistava märällä asvaltilla ja jäällä.

Parhaiten tämä totuus käy ilmi skandikitkojen ja nopeampien nopeusluokkien kitkojen välillä. Toiset on hyviä jäällä ja toiset märällä asvaltilla. Esimerkiksi Nokianin H-luokan kitkat eivät yleensä pärjää eurotesteissä, koska Nokiani painottaa kovemmissakin nopeusluokissa jää- ja lumipitoa. Näissä testeissä tämä käy ilmikin, mutta kun arvostelujen kertoimet suosivat muita ajo-ominaisuuksia, niin Nokianit putoavat aina tuloksissa.

VAG!

Pikaisesti kun artikkelin silmäili läpi, niin mielestäni Hankook oli testin iso yllättäjä. Todella hyvät ominaisuudet jäällä ja lumella. Todellinen myyntihinta on varmasti merkittävästi alhaisempi kuin Noksun kasilla.

Kulinaristi

Yllättävän paljon menee testi ristiin viime vuotisen (17/2012) kanssa eräillä renkailla.

Esim: Misukka viime vuonna keskitasoa ja sama rengas nyt voittaja kitkoissa. Myös Pirelli paransi tulostaan.

Continental ja Vredenstein taas putosivat aika reippaasti listalla.

Saman kokoiset gummit testissä ja samoilla autoilla tehty. Testiympäristö ehkä eri ainakin osin, nyt kun sisähallissa osa tehtiin.

Olisivat saaneet kyllä Nokian vanhat olla myös mukana. Ja Goodyearin "vanha" tosi hyvä kitkarengas.

vagsam

Itse olen tätä samaa ihmetellyt aina näissä että miten noiden edellisvuotisten renkaiden sijoitukset voi yht'äkkiä heitellä noin paljon seuraavana vuonna..ehkä Nokialla ja Pirellillä ollu parhaat "saunaillat" tänä vuonna  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy