Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 03.01.12 - klo:08:26
Jos se lintubongari ei tajua lähteä liikkelle: Vaihde vapaalle, käsijarru ja hätävilkut päälle ja käyt sitte perskohtaisesti taluttamassa sen tampion suojatien yli. En itse ole tähän vielä joutunut, mutta pari kertaa on ollut lähellä. Minun puolesta seisoo vaikka koko kaupungin liikenne jos sillä saadaan yksi jalankulkija ymmärtämään mikä on kohteliaisuutta, mikä joustoa ja mikä vain yksinkertaisesti laki liikenteessä.

Suomalainen on kohteliaanakin road ragen vallassa... ;D

Gigaa

Hesarin sivuilla uutinen, että rattijuoppo ajoi Helsingissä 11-vuotiaan päälle suojatiellä ja pakeni paikalta. Tyttö menehtyi. Tietäisin mitä tekisin tuolle rattarille.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

jepi

Jos sallitaan ikävän tapauksen jälkeen paluu kevyempään kirjoitteluun:

Suojatiekäyttäytymistä pohtiessani minäkin ihmettelen täällä jo esilläolleita kahta asiaa:

-miksi jalankulkijat eivät uskalla käyttää oikeuksiaan?
-miksi autoilijat ovat Suomessa niin usein törkeitä suojatielle astumassa olevaa jalankulkijaa kohtaan?

Vastaus, tai ainakin osasyy: Minun sukupolveni (vm 1961) on aivopesty tuohon typerään käytökseen koulussa. Lieneekö ollut oikein Liikenneturvan edeltäjän Talvan kampanja:

"Katso ensin vasempaan, sitten oikealle, vielä kerran vasempaan ja vasta sitten kadun yli"

Lapsi ymmärsi tuon muodossa: "Ã,,lä vaan sinä kurja jalankulkija häiritse autojen menoa"

Loru jäi syvälle kansakunnan muistiin, elettiinhän aikaa ennen internettiä, kännyköitä, tai edes lankapuhelimien automaattikeskuksia.

Tämän lorun opetuksella monesta pienestä koululaisesta kasvoi isona röyhkeä kusipääautoilija. Lopputulos on tämä.

Jos kevennyksenä tällainen mielipide sallitaan.

Emil

Lainaus käyttäjältä: jepi - 04.01.12 - klo:14:49
"Katso ensin vasempaan, sitten oikealle, vielä kerran vasempaan ja vasta sitten kadun yli"

Kyllähän tuo elämänohje on ainakin minun hengen säästänyt ties miten monta kertaa. Lisäksi pitää tietenkin kuunnella. Ja tuolla käyttäytymisellä autoilijatkin ehtivät tajuta, että nyt tuo jalankulkija on pyrkimässä tien yli suojatietä pitkin.

Nykyisin kaiketi opettavat käyttämään liikennevaloja juoksukilpailun lähtövaloina. Tai ainakin olen semmoista nähnyt tehdyn, ja joukossa oli aikuinen mukana! Siinä ei ehdi autoja katsella, kun pitää sännätä juoksuun heti vihreän valon syttyessä.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Q8

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.01.12 - klo:15:33
Kyllähän tuo elämänohje on ainakin minun hengen säästänyt ties miten monta kertaa. Lisäksi pitää tietenkin kuunnella. Ja tuolla käyttäytymisellä autoilijatkin ehtivät tajuta, että nyt tuo jalankulkija on pyrkimässä tien yli suojatietä pitkin.

Nykyisin kaiketi opettavat käyttämään liikennevaloja juoksukilpailun lähtövaloina. Tai ainakin olen semmoista nähnyt tehdyn, ja joukossa oli aikuinen mukana! Siinä ei ehdi autoja katsella, kun pitää sännätä juoksuun heti vihreän valon syttyessä.

Henkilökohtaisesti minua jalan liikkuessani ärsyttää suunnattomasti autoilijoiden välinpitämättömyys. Tästä syystä Helsingissä liikkuminen tuottaa salaista mielihyvää. En jää odottamaan jonossa rakoa vaan astun suojatielle reippaasti. Siinä VAGilaistenkin turvavyöt ovat koetuksella kun ollaan menty virran mukana välittämättä seurata jalankulkijoita.

Valoista sen verran, että kyllä se yleensä on kuitenkin autoille muuttunut punaiseksi ennen kuin jalankulkijoille vihreätä näytetään.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Q8 - 04.01.12 - klo:15:51
Henkilökohtaisesti minua jalan liikkuessani ärsyttää suunnattomasti autoilijoiden välinpitämättömyys. Tästä syystä Helsingissä liikkuminen tuottaa salaista mielihyvää. En jää odottamaan jonossa rakoa vaan astun suojatielle reippaasti. Siinä VAGilaistenkin turvavyöt ovat koetuksella kun ollaan menty virran mukana välittämättä seurata jalankulkijoita.

Valoista sen verran, että kyllä se yleensä on kuitenkin autoille muuttunut punaiseksi ennen kuin jalankulkijoille vihreätä näytetään.

Se voi vaan se salainen mielihyvä loppua hyvinkin äkkiä, kun joku kerta se vaggilaisen turvavyö ei suojatien kohdalla olekkaan koetuksella...itse en lähtisi periaatteen takia tennarit jalassa autoa taklaamaan, vaikka olisinkin oikeassa.

Totta on, että ainakin pk-seudulla autoilijat kunnioittavat suojatietä hävyttömän huonosti! Itse paljon taajama-alueella ajavana käytän hyvinkin yksinkertaista keinoa jalankulkijoiden turvaksi...riittävän väli oman konepellin ja sen suojatien väliin! Henkilöautolla liikkuessani jätän suojatien ja auton väliin ainakin sen 3m raon ja isommalla kulkineella tuplasti sen. Näin se hölmöläinen ketä sieltä laput silmillä cafe latte kädessä tykittää, niin ainakin näkee kävelijän ja voi jopa keretä reagoimaan siihen. Ja ihme kyllä, kun näin toimii niin ihmiset alkavat pysähtymään ihan oma aloitteisesti suojatien kohdalla kun se sieltä selkeästi erottuu.  
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Q8

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 04.01.12 - klo:16:28
Se voi vaan se salainen mielihyvä loppua hyvinkin äkkiä, kun joku kerta se vaggilaisen turvavyö ei suojatien kohdalla olekkaan koetuksella...itse en lähtisi periaatteen takia tennarit jalassa autoa taklaamaan, vaikka olisinkin oikeassa.

Eihän sinne tietysti alle mennä, vaan tilannetta seuraten mutta määrätietoisesti.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Q8 - 04.01.12 - klo:15:51

Tottahan toki, mutta sittenkin pitää katsella ympärilleen ennen suojatielle menoa. Tai ainakin itse katselen, ja niin on opetettukin kai joskus. "Mutta minähän elänkin vielä." Turha luulla että kaikki autoilijat pysähtyvät punaisiin liikennevaloihin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

bilwert

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 03.01.12 - klo:09:37
On myös paikkoja, joissa autoilijat osaavat pysähtyä suojatien eteen kohtuu korkealla prosentilla. Esim. tuossa Helsingin Viikin Prisman edessä olevalla suojatiellä saa jalankulkija melko monesti autoilijan pysähtymään. Mistähän se johtuu? Jalankulkijoiden määrä? Hyvä näkyvyys autoilijalle? "Röyhkeämmät" jalankulkijat (yliopistohippejä)?

http://g.co/maps/unm4k
Nämä. ;D
Golf IV 2.0

_tj_

http://www.hs.fi/kotimaa/Lehdet+Liikenneministeri+haluaa+tiukempia+rangaistuksia/a1305553874861

Jotain järkeviä heittojakin tältä uudelta liikenneministeriltä näköjään on saatavissa.

Korvaton

LainaaJotain järkeviä heittojakin tältä uudelta liikenneministeriltä näköjään on saatavissa.
Totta tuo että suomessa aika villisti ajellaan jalankulkijoiden seassa.
Hyvä että tohon puututaan koska todella paljon ollut lähiaikoina yliajoja.
Toivottavasti tämä ei jää ainoaksi fiksuksi ehdotukseksi tältä ministeriltä... Yleensähän näiltä ministereiltä ei tule edes sitä yhtä hyvää järkevää ehdotusta.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: _tj_ - 22.01.12 - klo:08:44
Jotain järkeviä heittojakin tältä uudelta liikenneministeriltä näköjään on saatavissa.

Minusta tuossa on pielessä se, että "jalankulkijoiden päälle ajavien autoilijoiden rangaistuksia on hänestä tiukennettava". Kyllä minusta pitää tiukentaa niitä suojatiesääntöjen rikkojien rangaistuksia ihan ennen törmäyksiäkin.

Kunnon kampanja päälle, jossa tuota pysähtymistä valvotaan, ja suoraan ensimmäisestä päiväsakko ja kortti vaikka viikoksi jäähtymään. Tuota tehdään kuitenkin niin paljon, että kun kampanjakuukautena jokaisen tuttavapiiristä joku polttaisi korttinsa, niin puskaradioefekti olisi vahva ja homma ehkä menisi tehokkaasti jakeluun...  8)

Kova rangaistus, muttei kohtuuton -- kyse ei ole mahdottoman vaativasta säännöstä hallittavaksi, joten oma olisi vikansa. Ennen supervalvonnan aloittamista viikon TV-, lehti- ja radiokampanja aiheesta, niin ei tule yllätyksenä.

Newman

^ Erittäin hyvä ja toteuttamiskelpoinen idea. Muutos vaatii joskus vähän kättä pidempää.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.01.12 - klo:09:17
Minusta tuossa on pielessä se, että "jalankulkijoiden päälle ajavien autoilijoiden rangaistuksia on hänestä tiukennettava". Kyllä minusta pitää tiukentaa niitä suojatiesääntöjen rikkojien rangaistuksia ihan ennen törmäyksiäkin.

Kunnon kampanja päälle, jossa tuota pysähtymistä valvotaan, ja suoraan ensimmäisestä päiväsakko ja kortti vaikka viikoksi jäähtymään. Tuota tehdään kuitenkin niin paljon, että kun kampanjakuukautena jokaisen tuttavapiiristä joku polttaisi korttinsa, niin puskaradioefekti olisi vahva ja homma ehkä menisi tehokkaasti jakeluun...  8)

Kova rangaistus, muttei kohtuuton -- kyse ei ole mahdottoman vaativasta säännöstä hallittavaksi, joten oma olisi vikansa. Ennen supervalvonnan aloittamista viikon TV-, lehti- ja radiokampanja aiheesta, niin ei tule yllätyksenä.

Samalla olisi kätevä valvoa myös jalankulkijoiden käyttäytymistä, päin punaista ja suojatien vierestä kävelevät myös maijan penkille ja sakko kouraan. Ja kun kävelijälle ei voine kävelykieltoa määrätä niin sakko voisi vastaavasti olla hiukan kovempi kuin autoilijalle, myös jalankulkijat jotka ei mene yli kun autoilija tietä antaa tulisi saattaa vastuuseen teostaan. Niin ja ne pyöräilijät...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.01.12 - klo:09:37
Ja kun kävelijälle ei voine kävelykieltoa määrätä niin sakko voisi vastaavasti olla hiukan kovempi kuin autoilijalle, myös jalankulkijat jotka ei mene yli kun autoilija tietä antaa tulisi saattaa vastuuseen teostaan.

Toki jalankulkijoiden valvonta hoituisi samalla. Rangaistuksen suuruudesta olen kyllä eri mieltä. Autoilijalla on niin suuri ylivoima törmäystilanteessa, että mielestäni myös vastuu on suurempi ja sitä kautta rangaistus kovempi.

Tuota jälkimmäistä osaa en ymmärrä ollenkaan -- mistä teosta jalankulkija pitää saada vastuuseen, jos ei mene tien yli? Eihän siinä mitään rangaistavaa ole minkään lain mukaan.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.01.12 - klo:09:43
Toki jalankulkijoiden valvonta hoituisi samalla. Rangaistuksen suuruudesta olen kyllä eri mieltä. Autoilijalla on niin suuri ylivoima törmäystilanteessa, että mielestäni myös vastuu on suurempi ja sitä kautta rangaistus kovempi.

Tuota jälkimmäistä osaa en ymmärrä ollenkaan -- mistä teosta jalankulkija pitää saada vastuuseen, jos ei mene tien yli? Eihän siinä mitään rangaistavaa ole minkään lain mukaan.

Seistä tökötetään odottamassa suojatien yli pääsyä ja kun siihen pysähdyt niin ylitse ei halutakkaan mennä vaan viitotaan että mene vain, harvinaisen vittumainen tapa joka turhaan jumittaa liikennettä.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.01.12 - klo:09:46
harvinaisen vittumainen tapa joka turhaan jumittaa liikennettä.

Maailmassa on paljon vittumaisia tapoja, jotka voivat olla ärsyttäviä, mutta ei niistä sakkoja liene perusteltua jakaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.01.12 - klo:09:48
Maailmassa on paljon vittumaisia tapoja, jotka voivat olla ärsyttäviä, mutta ei niistä sakkoja liene perusteltua jakaa.

Tässätapauksessa se olisi enemmän kuin tarpeellista. Kyseisenlaisella käyttäytymisellä on turha odottaa parempaa suojatiekäyttäytymistä ::)

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.01.12 - klo:09:50
Kyseisenlaisella käyttäytymisellä on turha odottaa parempaa suojatiekäyttäytymistä ::)

Huomasin hymiön, mutta ei tuo mielestäni oikein kelpaa selitykseksi olla noudattamatta lakia silloin kun on auton ratissa. Potentiaalisten seurauksien ero on niin dramaattinen, ettei asioita voi rinnastaa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.01.12 - klo:09:50
Tässätapauksessa se olisi enemmän kuin tarpeellista. Kyseisenlaisella käyttäytymisellä on turha odottaa parempaa suojatiekäyttäytymistä ::)
Niin että kun joku käyttäytyy huonosti / ajattelemattomasti, niin opetanpa häntä käyttäytymällä itse huonosti. Siitäs saa! :P

Korvaton

Lainaaharvinaisen vittumainen tapa joka turhaan jumittaa liikennettä
Onhan liikenteessä todella paljon näitä mitkä jumittaa liikennettä turhaan... esim: Mopoautot mitkä ei aja reunassa, epävarmat kuskit mitkä ajaa 50-60kmh 80 alueella, dösät mitkä lähtee pysäkiltä eteen.
Listahan olisi loputon mutta itse näen hyvänä jos kävelijä näyttää käsimerkillä että mene vaan niin eipä tuu yllätyksenä tielle rynnistäminen.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.01.12 - klo:09:46
Seistä tökötetään odottamassa suojatien yli pääsyä ja kun siihen pysähdyt niin ylitse ei halutakkaan mennä vaan viitotaan että mene vain, harvinaisen vittumainen tapa joka turhaan jumittaa liikennettä.

tamä tapahtunut omalle kohdallekkin monta kertaa :-\

apa

Torstaina Tampereella Kalevantiellä yritti joku tappaa jalankulkijan kun olin pysähtynyt suojatien eteen. Kaveri paineli punaisella riisikipollaan jarruttamatta toista kaistaa ohi, ja ellei katua ylittämässä ollut naisihminen olisi ollut hereillä, niin olisi varmaan käynyt huonosti. Senteistä oli törmäys kiinni. Tällä kertaa oli jopa vastakkaisestakin suunnasta jo molemmille kaistoille pysähtynyt auto suojatien eteen, ja sieltäkin suunnasta oli ihmisiä lähtenyt ylittämään katua, joten luulisi että tilanteen olisi nähnyt jo kaukaa. Sen verran otti päähän tuo toiminta, että ilmoitinpa rekkarin sinivuokoille.
Audi A4 Avant LoQ 2.0 TDI quattro S tronic -17

kt

Ketään ei onneksi ollut suojatiellä, kun olin pysähtynyt suojatien eteen ihan risteyksessä olevan muun liikenteen takia. Taakseni tuli poliisiauto. No ehkäpä siksi, että poliisi oli paikalla, viereistä kaistaa ajava auto ei pysähtynytkään viereeni suojatien eteen. No poliisit olivat hereillä ja Skoda ulvahti, lähti perään ja vilkutti sinistä. Ja sinne jäivät selvittämään asiaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JTjones

Olen aina pienessä mielessäni miettynyt, että mistä tulee sana "suojatie"? Siis mikä suoja?

Siis onko valkoisilla katkoviivoilla (joita ei näin talvella edes näe) maalattu kadun pätkä, josta näin talvella lumen peitossa olevat liikennemerkit yrittävät varoittaa, ihmiselle suojapaikka? En ole koskaan ymmärtänyt tuota sanaa.

Minusta nimenomaan koko suojatien ideaa ja nimeä pitäisi muuttaa. Jokaiselle paljon autoilevalle tulee varmasti jossain vaiheessa tilanne, jossa joudut tekemään vähintään reippaanpuoleisen jarrutuksen, kun jalankulkija astuu eteen ja/tai toinen auto pysähtyy suojatien eteen. Ei se tee sinusta huonoa ihmistä. Jos joku väittää, ettei omalle kohdalle ole koskaan vastaavaa tilannetta sattunut on joko ajouransa alkutaipaleella, ajaa hyvin vähän, ollut hyvin onnekas tai valehtelee.

Itse pienen lapsen isänä yritän ajaa mahdollisimman tarkkaavaisena taajamissa varsinkin jos on paljon lapsia liikkeellä (koulujen lähellä eritoten) ja pysähdyn usein suojatien eteen antamaan tilaa, jos se vain on mahdollista ja turvallista. Mutta silti olen sitä mieltä, että tuo ehdoton jalankulkijan oikeus astua ajotielle suojatiellä pitäisi muuttaa tai sitä pitäisi tarkentaa. Jalankulkija näkee ja kuulee taatusti paremmin tapahtumat ympärillään kuin suojatietä lähestyvä autoilja. Autoilijalla näkökenttää häiritsee auton rakenteet, puskat, mainoskyltit, bussikatokset jne jne.

Aikanaan työkseni kymmeniä/satojatuhansia kilometrejä PK-seudulla ja eritoten Helsingin keskustassa ajaneena näin kaikenlaista: välillä todella törkeitä suorituksia autoilijoilta, mutta myös jalankulkijoilta, jotka todella käyttivät tuota oikeutta astua suojatielle tippaakaan kiinnostuneena muusta liikenteestä tai muista ihmisistä ympärillään.

Yksi tapaus jäi eritoten mieleeni, joka tapahtui Töölössä Museokadun ja Oksasenkadun risteyksessä. Kolme autoa lähestyi tätä tasa-arvoista risteystä eri suunnista ja minä olin ainoa, jolla ei ollut oikealta väistettävää. Sillä hetkellä, kun olin ajamassa risteykseen kulman takaa ja pysäköityjen autojen edestä juoksi n. 40-45 v. nainen suojatielle. Jouduin tekemään reippaan jarrutuksen ja nainen huomasi myös sen, koska ilmeisesti vasta sillä hetkellä huomasi minut ja muut risteystä lähestyvät autot. Tästä säikähtäneen ja tulistuneena hän koki oikeuksiaan loukatun ja jäi protestoimaan keskelle ajotietä sormimerkkejä näytellen ja kaikenlaista huudellen. Nousin myös itse autosta ulos ja koitin kertoa oman kantani tapahtuneeseen ja yritin sanoa tädille, että jos täti ei nyt seuraavan kerran ainakaan juoksisi ajotielle. Tätä täti ei ottanut kuuleviin korviinsakaan. Hän oli oikeassa, piste!

Eniten minua syletti, ei niinkään nämä aikuisten tempaukset, vaan joidenkin selvästi paikallisten lasten - jopa pienten lasten suojatiekäytös aivan Helsingin ydikeskustassa liikennevalottomissa risteyksissä. Malli oli selväsi opittu aikuisilta ja "terve pelko" autoja kohtaan puuttui täysin. Luotettiin vain niihin omiin oikeuksiinsa. Tämä ei tietenkään ole lasten vika vaan puute kasvatuksessa.

Omalle lapselleni tulen opettamaan, kunhan poika tuosta vähän kasvaa, että "kunnioita autoja terveellä tavalla. Jäät aina toiseksi jos osuma tulee. Suojatie ei nimestään huolimatta sinua suojele. Sinne astutaan vasta kun on aivan satavarmaa, ettei kummastakaan suunnasta, miltään kaistalta tule autoja."

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: JTjones - 22.01.12 - klo:12:24
Jokaiselle paljon autoilevalle tulee varmasti jossain vaiheessa tilanne, jossa joudut tekemään vähintään reippaanpuoleisen jarrutuksen, kun jalankulkija astuu eteen ja/tai toinen auto pysähtyy suojatien eteen. Ei se tee sinusta huonoa ihmistä. Jos joku väittää, ettei omalle kohdalle ole koskaan vastaavaa tilannetta sattunut on joko ajouransa alkutaipaleella, ajaa hyvin vähän, ollut hyvin onnekas tai valehtelee.

Varmasti, ainakin minulle on. Ja niistä jokainen on ollut yksiselitteisesti minun oma mokani eli olen laiminlyönyt liikennesääntöjen noudattamisen.

Laki on asiassa äärimmäisen yksiselitteinen:

"32 §

Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Olet oikeassa, että liikenteessä on näkemäesteitä ja yllättäviä tilanteita. Siksi oikea tilannenopeus on oleellinen asia. Jos jalankulkijaan ei ehdi reagoida, on tilannenopeus ollut yksiselitteisen väärä tai huomio jossain muualla.

Toki jalankulkijallakin on vastuu omasta kulkemisestaan. Mutta ajoneuvon kuljettajalla vastuu on selvästi ankarampi ja lakiin kirjattu.

SkoNalle

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.01.12 - klo:09:43

Käsittääkseni voimassaolevasta Tieliikennelaista
---
"44 §
Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie. (7.5.1997/414) "

---

Kun jalankulkija näkee autoilijan hidastavan pysähtyäkseen on hänen tuon edellä olevan velvoitteen täyttääkseen käpyteltävä sen tien yli - eikä viitottava vasta auton/autoilijan pysähdyttyä sitä menemään.
Samoin "juorukerhojen" muodostaminen kadun viereen nokka suojatielle päin ilman aikomustakaan ylittää katua on tuon perusteella kielletty - kun kerta ei ole aikomustakaan ylittää katua, ei siihen kadun reunaan saa "majoittuakaan".
Ja, jos tuota ei noudata poliisi voinee kirjoittaa maksulapun jonkinlaisesta liikenteen häiritsemisestä...  ???

Ja mitä tulee tuohon haittaan, niin itse pyrin hidastamaan ja tarpeen vaatiessa pysähtymään päästääkseni jalankulkijat kadun yli - mutta parin tuollaisen turhan toimenpiteen (jalankulkija joko viittoilee jatkamaan matkaa tai juoruilee kaverinsa kanssa) kynnys pysähtyä seuraavan jalankulkijan odotellessa nousee huomattavasti.

Ei vaan huvita pysähtyä huomatakseen, että jalankulkija onkin jo ehtinyt kasvattaa juuret maahan kiinni  >:( eikä saa aikaiseksi liikettä niveliin (siis niihin alapäässä oleviin muuta kroppaa liikuttaviin, jaloksikin kutsuttaviin).

Skoda Octavia Combi 1.4TSI DSG Elegance 2015
ex. Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG Elegance 2010

jarppis

Omien kokemusten mukaan, nuo viittojat on useimmiten vanhempia ihmisiä joilla ei ole kiire minnekkään. Niillä voi myös tien ylitys kestää sekunnin pari pidempään kuin nuoremmilla. Ja myös silloin, kun kaistoja on pari yhteen suuntaan, niin viittojia tuntuu esiintyvän. Syynä varmaan tähän se, että eivät halua tulla yliajetuksi toiselta kaistalta tulevan auton toimesta. Jos joku viittoo "että anna mennä vaan", niin nostan itse kättä takaisin tervehtien ja jatkan matkaa. Vauhti kuitenkin sellainen, että auton saa pysäytettyä vaikka käsimerkit tulkittaisiinkin väärin.

Q8

Lainaus käyttäjältä: jarppis - 22.01.12 - klo:16:37
Omien kokemusten mukaan, nuo viittojat on useimmiten vanhempia ihmisiä joilla ei ole kiire minnekkään. Niillä voi myös tien ylitys kestää sekunnin pari pidempään kuin nuoremmilla. Ja myös silloin, kun kaistoja on pari yhteen suuntaan, niin viittojia tuntuu esiintyvän. Syynä varmaan tähän se, että eivät halua tulla yliajetuksi toiselta kaistalta tulevan auton toimesta. Jos joku viittoo "että anna mennä vaan", niin nostan itse kättä takaisin tervehtien ja jatkan matkaa. Vauhti kuitenkin sellainen, että auton saa pysäytettyä vaikka käsimerkit tulkittaisiinkin väärin.

Itse hidastan (ja pysähdyn tarvittaessa) sekä väläytän valoja jos ei tule selväksi tuo tien antaminen. En oikein ymmärrä miksi jalankulkijat jaksavat odotella ja odotella 2 metriä suojatieltä sitä aukkoa liikenteessä jota ei moneen minuuttiin tule. Ja miksi ei juuri niille hitaammille voi erityisesti antaa tietä?

Mikko

Lainaus käyttäjältä: SkoNalle - 22.01.12 - klo:16:30
---
"44 §
Ajoradan ylittäminen

Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien, jos se on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja yleensä risteyksen vierestä.

Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Ajorataan rinnastetaan tässä pykälässä pyörätie ja raitiotie. (7.5.1997/414)"

Oman luetun ymmärtämisen mukaan tuossa puhutaan ajoradan ylittämisestä, ei suojatielle astumisesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy