Suojatien eteen pysähtyminen

Aloittaja HAL9000, 23.03.10 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 11.08.15 - klo:13:51
Nyt olisi poliisilla oiva tilaisuus kivuta sieltä puskista keskeltä mettää mittailemasta kun 100 alue muuttuu 80 alueeksi ja tulla sakottamaan niitä ketkä oikeasti on vaaraksi liikenteessä. Suojatierikkomuksista voisi oikeasti lätkäistä päivittäin isoja sakkoja jos vain haluttaisiin.

Minäkin olen sitä mieltä, että liikennevalvonnan painopisteissä saattaisi olla tarkistamisen varaa. Esimerkiksi rattijuopumusten määrä on ties kuinka pitkään ollut laskussa, ja tätä liikennerikosta paheksutaan yleisesti. Samaa ei voi sanoa suojatiesäännön noudattamatta jättämisestä tai punaista päin ajamisesta. Rattijuoppo on liikenteen suurin konna, kun taas "kunnon kansalainenkin" aina välillä "vahingossa" ajaa päin punaista.

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 11.08.15 - klo:13:51
Euroopassa kulttuuri on ihan toiselta planeetalta. Kun jalankulkija lähestyy suojatietä niin jo pitkältä autoilija pysähtyy. Siellä se on ihan päivänselvää liikennekäyttäytymistä. Tosin osataanhan siellä ajaa motarillakin yms, jotta kyllä meillä on niin paljon opittavaa.... .

Tämän havainnon olen tehnyt minäkin. Esimerkiksi Tukholmassa autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen on selvästi toisenlaista kuin Helsingissä. Suomalaisessa liikennekulttuurissa on lisäksi muitakin piirteitä, joita on vaikea löytää muualta Länsi-Euroopasta. Meillä esimerkiksi pysäköidään yleisesti jalkakäytävillä ja pyöräteillä. Kiinnittäkääpä tähän huomiota, kun käytte seuraavan kerran vaikkapa Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Berliinissä tai Lontoossa. Te ette näissä kaupungeissa näe jalkakäytävillä lojuvia autoja. Sen sijaan esim. Helsingissä ilmiö on yleinen niin jakeluliikenteen kuin yksityisautoilijoidenkin parissa. Minusta tuntuu, että meidän suhtautumisemme autoon ja autoiluun on jossain määrin toisenlainen kuin useimmissa muissa Länsi-Euroopan maissa, ja että suojatiekäyttäytymisemme on heijastuma tästä.

Morpheus3

Itse tilannetta seuranneena täytyy myöntää, että tuon lainkohdan noudattaminen on mennyt Suomessa viime vuosina aina vain huonompaan suuntaan... Todella usein näkee tilanteita, että autoilijalla ei ole edes aikomusta pysähtyä päästääkseen jalankulkija yli tien. Eikä ole yksi tai kaksi kertaa kun olen itse autolla liikkeellä ollessani havainnut tilanteen, että aikuinen on joutunut suojatiellä väistämään autoa.

Olen itse sitä mieltä, että autoilijan tulee AINA pysähtyä suojatien eteen jos näkee että suojatien vieressä on ihminen (minkä ikäinen vain) menossa tien yli. Ainoan poikkeuksen mielestäni tuo se tilanne, jos tie sattuu olemaan niin poikkeuksellisen liukas että kaara ei säädyllisellä jarrutuksella ehdi pysähtyä ennen suojatietä.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JFabiaK

Hyvää teksti Mattinen! Meillä on paha "kulttuuriniksahdus/jälkeen jäänti" liikennekäyttäytymisessä - ja tämän korjaaminen on paljon akuutimpi kuin median perussuomalaisien jahtaaminen. Tätä edellisen lauseen loppuosaa en malttanut olla kirjoittamatta, koska tämä kuvastaa sen mitä media pitää tärkeimpänä - sen sijaan että puuttuisi mm. liikennekäyttäytymiseen. Voisi sanoa, että (mm. medialla) on vilkku päällä, mutta väärään suuntaan - jos sitten on edes ollenkaan päällä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

clacson

Lainaus käyttäjältä: teholopa - 11.08.15 - klo:13:51
Euroopassa kulttuuri on ihan toiselta planeetalta. Kun jalankulkija lähestyy suojatietä niin jo pitkältä autoilija pysähtyy. Siellä se on ihan päivänselvää liikennekäyttäytymistä. Tosin osataanhan siellä ajaa motarillakin yms, jotta kyllä meillä on niin paljon opittavaa....
Kolme viikkoa tuli seurattua tuota eurooppalaista kaupunkiliikennekulttuuria sekä autolla että jalan. Oli sen kaiken puolin jotain, mihin tuskin metsäsuomalaisella mentaliteetilla: minä itte aina nyt, koskaan pystytään. Kyllä siinä itsekin yritti oppia sivistynyttä käyttäytymistä, jota jatkan vaikka joku peräluukusta sisään tulisi.
Toinen huomionarvoinen asia oli rampeissa olevat vetoketjuohjausmerkit, siinä tyhmempikin tajuaa miten tielle on tultava.

Noille valottomille suojateille vaan rajusti jatkuvaa 24h kameravalvontaa ja virhepisteytys käyttöön. Kun tarpeeksi monta sakkoa rapsahtaa (toistuvista kerrannaisena) ja välillä kortti kuivuu, niin luulisi kovimpaan kaaliinkin opin menevän.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Raiden

Ite yritän pysähtyä aina kun näen että joku aikoo suojatielle siirtyä. Välillä pistää vain ärsyttämään kun yrittää antaa tilaa mummelille tai papparaiselle niin tämä alkaa viittomaan että mene vain. Sitten molemmat viittoo että voit mennä ja lopuksi se päätyy siihen että minä jatkan ensin matkaa.
Pyörällä tai kävellen puolestaan kun olen liikenteessä ja auto pysähtyy niin tulee kiitettyä autoilijoita kättä nostamalla.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Raiden - 11.08.15 - klo:15:11
Ite yritän pysähtyä aina kun näen että joku aikoo suojatielle siirtyä. Välillä pistää vain ärsyttämään kun yrittää antaa tilaa mummelille tai papparaiselle niin tämä alkaa viittomaan että mene vain. Sitten molemmat viittoo että voit mennä ja lopuksi se päätyy siihen että minä jatkan ensin matkaa.

Tämä on tuttu ilmiö minullekin. Kyse on todennäköisesti juuri siitä, että suomalaisessa kulttuurissa auto menee ensin, ja jalankulkija vasta sen jälkeen. Tämä on jo niin pitkä perinne, että autoilijan normista poikkeava käytös yllättää jalankulkijan. Suomalainen jalankulkija on lisäksi yleisesti ottaen aika nöyrä. Monen mielestä auton kuuluukin mennä ensin, ja näin ajattelevia on todennäköisesti eniten ikäihmisten joukossa.

Lainaus käyttäjältä: Raiden - 11.08.15 - klo:15:11
Pyörällä tai kävellen puolestaan kun olen liikenteessä ja auto pysähtyy niin tulee kiitettyä autoilijoita kättä nostamalla.

Tämä on kaunis ele, mutta se myös osaltaan korostaa sitä, kuinka nurinkurinen tilanne Suomessa on. Käden nostaminenhan nimittäin tarkoittaa sitä, että autoilijaa kiitetään siitä, että hän (sillä kertaa) suostuu noudattamaan TLL 32.1 §:n suojatiesääntöä. Voisiko kukaan meistä kuvitella nostavansa kättä kiitokseksi toiselle autoilijalle, joka jättää ajamatta kylkeemme kolmion takaa?

hece

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.08.15 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: Raiden - 11.08.15 - klo:15:11
Pyörällä tai kävellen puolestaan kun olen liikenteessä ja auto pysähtyy niin tulee kiitettyä autoilijoita kättä nostamalla.
Tämä on kaunis ele, mutta se myös osaltaan korostaa sitä, kuinka nurinkurinen tilanne Suomessa on. Käden nostaminenhan nimittäin tarkoittaa sitä, että autoilijaa kiitetään siitä, että hän (sillä kertaa) suostuu noudattamaan TLL 32.1 §:n suojatiesääntöä. Voisiko kukaan meistä kuvitella nostavansa kättä kiitokseksi toiselle autoilijalle, joka jättää ajamatta kylkeemme kolmion takaa?
Tässä ei nyt käynyt ilmi millaiselle suojatielle (tai oikeastaan pyörätien jatkeelle) Raiden on fillarillaan saapunut. Mikäli kyseessä suoran tien ylittävä suojatie mitä autoilija lähestyy kääntymättä ja kolmiota/stop-merkkiä ohittamatta, ei autoilijan tarvitse pyöräilijälle tilaa antaa. Ellei pyöräilijä ole selvästi taluttamassa ja siten jalankulkija.

Jos auto tulee kolmion/stop-merkin takaa tai kääntyy ja siten on väistämisvelvollinen, olen samaa mieltä. Suotta sitä erikseen kiitellä lain noudattamista.

lemmentalja

Tänäänkin taas pääsi todistamaan kanssa autoilijoiden älykkyyttä tammistossa. Huomasin kahden pojan lähtemässä ylittämään tietä suojatien kohdalta ja pysäytin autoni oikealla kaistalla pari auton mittaa ennen kävelijöitä. Kolmannen 50km/h ohi suhahtaneen auton jälkeen naksahti ja ajoin oman autoni poikittain ajoradalle, estäen nuo tulevien urpojen murhanyritykset. Pojat seisoivat koko tämän ajan jo ajoradalla minun autoni edessä.

Ois tehny mieli kysyä noilta mulkuilta, että "menikö omasta mielestä hyvin?"
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

vwp

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 11.08.15 - klo:20:40
Tänäänkin taas pääsi todistamaan kanssa autoilijoiden älykkyyttä tammistossa. Huomasin kahden pojan lähtemässä ylittämään tietä suojatien kohdalta ja pysäytin autoni oikealla kaistalla pari auton mittaa ennen kävelijöitä. Kolmannen 50km/h ohi suhahtaneen auton jälkeen naksahti ja ajoin oman autoni poikittain ajoradalle, estäen nuo tulevien urpojen murhanyritykset. Pojat seisoivat koko tämän ajan jo ajoradalla minun autoni edessä.

Ois tehny mieli kysyä noilta mulkuilta, että "menikö omasta mielestä hyvin?"

Paljon parempi vaihtoehto, kuin katsella poikien mätkähtävän viereisellä kaistalla maahan..  :-\

Itse taluttelin eilen pyörää yli suojatien kaksikaistaisella tielllä täällä maanteiden kusipäiden mekassa, Tampereella. Kauempaa lähestyi muutama auto, joista etummainen oli ensimmäisellä kaistalla ja seuraavana tullut vaihtoi jo toiselle kaistalle, koska puolen kilometrin päässä on vasemmalle kääntyvä risteys ja moni vaihtaa jo tuossa kohtaa kaistaa valmiiksi.
Ensimmäisenä ajanut subaru ei näyttänyt juuri hidastavan vauhtiaan ja olinkin jo valmiina hylkäämään pyörän ja hyppäämään pari nopeaa askelta taakse. Tämä sankari kun aivan viimeisillä hetkillä teki koukkauksen vasemmalle kaistalle (melkein kiilaten sen toisena tulleen) niin huomasin, että puhelintahan sekin naputteli. Pistää oikein vituttamaan tuollaiset kusipäät, pitääkö jonkun kuolla ennen kuin tajuavat kirjoittaa sen viestinsä vaikka pysäkillä tai määränpäässä.
Harmi kun rekisterinumeron perusteella auto oli oma eikä esimerkiksi yrityksen auto.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: vwp - 12.08.15 - klo:08:47
Paljon parempi vaihtoehto, kuin katsella poikien mätkähtävän viereisellä kaistalla maahan..  :-\

Itse taluttelin eilen pyörää yli suojatien kaksikaistaisella tielllä täällä maanteiden kusipäiden mekassa, Tampereella. Kauempaa lähestyi muutama auto, joista etummainen oli ensimmäisellä kaistalla ja seuraavana tullut vaihtoi jo toiselle kaistalle, koska puolen kilometrin päässä on vasemmalle kääntyvä risteys ja moni vaihtaa jo tuossa kohtaa kaistaa valmiiksi.
Ensimmäisenä ajanut subaru ei näyttänyt juuri hidastavan vauhtiaan ja olinkin jo valmiina hylkäämään pyörän ja hyppäämään pari nopeaa askelta taakse. Tämä sankari kun aivan viimeisillä hetkillä teki koukkauksen vasemmalle kaistalle (melkein kiilaten sen toisena tulleen) niin huomasin, että puhelintahan sekin naputteli. Pistää oikein vituttamaan tuollaiset kusipäät, pitääkö jonkun kuolla ennen kuin tajuavat kirjoittaa sen viestinsä vaikka pysäkillä tai määränpäässä.
Harmi kun rekisterinumeron perusteella auto oli oma eikä esimerkiksi yrityksen auto.
Suomessa on se kumma piirre, että turvallisuutta lisäävia säädöksiä kyllä olisi, mutta kun poliisikaan ei esim. tuota puhelimen käyttöä ajon aikana juuri valvo saapi siitä sakota, niin siitä(kään) ihmiset eivät juuri välitä. Mikä vaikeus on opetella käyttämään HF:tä autossa, ja tosiaankin jättää ne viestien kirjoitukset sellaiseen aikaan kun auto on paikallaan?!?!

Itselläni on tuon asian suhteen se hyvä puoli, että kun ajan käsihallintalaitteilla, niin molempia käsiä on PAKKO käyttää ajamiseen eikä turhanpäiväiseen puhelimen näpräämiseen. Ja autossani on jo tehdasasenteinen BT-HF, joten puhelin saa olla joko taskussa, tai telineessä jos on navigaattorikäytössä. Tuokin tulee uuden auton kanssa muuttumaan, kun on tehdasnavi.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 12.08.15 - klo:09:04
Suomessa on se kumma piirre, että turvallisuutta lisäävia säädöksiä kyllä olisi, mutta kun poliisikaan ei esim. tuota puhelimen käyttöä ajon aikana juuri valvo saapi siitä sakota, niin siitä(kään) ihmiset eivät juuri välitä.

Silloin tällöin tähänkin kiinnittävät näköjään huomiota.

http://yle.fi/uutiset/tarkkaamattomuus_tappaa__poliisi_valvoo_kannykankayttoa_liikenteessa/8151293
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.08.15 - klo:10:05
Silloin tällöin tähänkin kiinnittävät näköjään huomiota.

http://yle.fi/uutiset/tarkkaamattomuus_tappaa__poliisi_valvoo_kannykankayttoa_liikenteessa/8151293
Ja tässä toinen outous: Jos on jokin tehoratsia tulossa tai jo menossa, niin siitä pitää sitten luukuttaa niin että ihmiset sen varmasti tietävät, ja osaavat ajatella että "hahaa, nytpäs ajelenkin tämän viikon käyttämättä puhelinta ajaessa, että vältän mahdolliset sakot".

Ihmettelen miksi noin tehdään, koska yllätyksellisyydellä noista ratsioista saataisiin varmasti enemmän irti, ja varmasti ihmiset muistaisivat asian paremmin jos yhtäkkiä yllättäen napsahtaa sakko puhelimen näpräyksestä tai vaikkapa ilman turvavyötä ajamisesta.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

audioman

Asun Helsingin kantakaupungissa enkä juurikaan käytä omaa autoa liikkuessani kaupungilla. Liikun työasioissa paljon myös Tallinnassa. On kyllä pakko sanoa, että merkitävä osa suomalaisista autoilijoista ovat aivan junttiperän uunoja suhteessaan jalankulkijoihin. Muutama päivä sitten asetelma rautatieasian edessä oli tämä: liikennevalot keltaisella ja liikenne aika hiljaista illan tunteina. Jalankulkijat ovat aloittaneet kadun ylityksen ja odottavat ajoradalla oikeanpuoleisella kaistalla, kun vasemmanpuoleista kaistaa pitkin lipuu kolme autoa peräkkäin pysähtymättä suojatien eteen. Tallinnassa en koskaan näe tuollalista toimintaa.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

HAL9000

Nyt kannattaa myös huomioida että Helsinki on suomessa aivan ainutlaatuinen kaupunki. Täällä jalankulkija edes jossain määrin huomioidaan. Pienemmillä paikkakunnilla jalankulkijalla ei ole mitään oikeuksia. Olen joskus ollut päästä hengestäni kun pohjanmaalla pienemmässä kaupungissa lähdin ylittämään katua, suojatietä pitkin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

JFabiaK

Onhan Helsinki aivan "ainutlaatuinen" kaupunki - Suomessa. Ja hesalaiset - keitä nyt sitten ovatkaan - pitävät itseään aivan ainutlaatuisina. Kuitenkin suurin osa suomalaisista asuu puna-viherkuplan (=Kehä III:n sisäpuoli) ulkopuolella.  Ikävimmät suojatieonnettomuudet ovat tapahtuneet kuitenkin pk-seudulla, vaikka niitä ongelmia pyritään osoittamaan muualle - nykypolitiikasta (viittaan tuohon kuplaan) opittu piirre?
Jokaisen pitäisi itse muuttaa asenteitaan ja itsekontrollia liikenteessä ja muussakin elämäsään - muuten parannusta ei saada aikaan. Oikeuksien ja itsekeskeisyyden pitkäaikainen (poliittinen) junttaaminen on mennyt niin syvälle, että onpa vaikeaa päästä edes ymmärtämään jotain velvollisuuksista.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

lemmentalja

#405
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.08.15 - klo:12:38
Onhan Helsinki aivan "ainutlaatuinen" kaupunki - Suomessa. Ja hesalaiset - keitä nyt sitten ovatkaan - pitävät itseään aivan ainutlaatuisina. Kuitenkin suurin osa suomalaisista asuu puna-viherkuplan (=Kehä III:n sisäpuoli) ulkopuolella.  Ikävimmät suojatieonnettomuudet ovat tapahtuneet kuitenkin pk-seudulla, vaikka niitä ongelmia pyritään osoittamaan muualle - nykypolitiikasta (viittaan tuohon kuplaan) opittu piirre?
Jokaisen pitäisi itse muuttaa asenteitaan ja itsekontrollia liikenteessä ja muussakin elämäsään - muuten parannusta ei saada aikaan. Oikeuksien ja itsekeskeisyyden pitkäaikainen (poliittinen) junttaaminen on mennyt niin syvälle, että onpa vaikeaa päästä edes ymmärtämään jotain velvollisuuksista.

Se on stadilaiset, ei "hesalaiset". Millä tavalla ihmiset täällä pitävät itseään ainutlaatuisina? Eroaako tämä "ylpeys" omasta kotikunnasta jotenkin turkulaisista, tai vaikka niistä "pohojolaisista", jotka ovat  tunnetusti hyvin vaatimattomia omasta syntyperästään?.

Vaikka valtaosa väestöstä asuu tämän "puna-viherkuplan?" ulkopuolella, niin vaikuttaisiko onnettuuusmääriin se, että helsingissä asuu 600 000 ihmistä 213,92 km² alueella? Ja tästä puuttuu vielä kaupungissa päivittäin työn tai muista syistä vierailevat ihmiset. Helsingin keskustan alueella olevan suojatien yli kulkee minuutissa samanverran ihmisiä, kuin siitä pälkäneen kyläkaupan eteen sijoitetusta vastaavasta päivässä. Tähän kun lisätään autojen lukumäärä, mikä on varmasti suhteessa sama, niin soppahan on valmis...

Miten mielestäsi näitä ongelmia pyritään osoittamaan muualle? Kirjataanko helsingissä sattuneet onnettumuudet vantaan puolelle?

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että asennemuutosta ja juurikin tuota itsekontrollia tämä liikenneviidakko tarvitsee tuon värikkään kuplan molemmin puolin!
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.08.15 - klo:10:58
Nyt kannattaa myös huomioida että Helsinki on suomessa aivan ainutlaatuinen kaupunki. Täällä jalankulkija edes jossain määrin huomioidaan. Pienemmillä paikkakunnilla jalankulkijalla ei ole mitään oikeuksia. Olen joskus ollut päästä hengestäni kun pohjanmaalla pienemmässä kaupungissa lähdin ylittämään katua, suojatietä pitkin.
Outoa!  ??? Kun kerran muutin Pohjanmaalle pieneen kaupunkiin, niin kun pysähdyin risteykseen miettimään mihin päin menisin, pysähtyivät kaikki autot odottamaan että mille suojatielle astun!  8)

tet

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 15.08.15 - klo:14:31
Se on stadilaiset, ei "hesalaiset".

Puoli miljoonaa suomalaista kutsuu helsinkiläisiä stadilaisiksi, 5 miljoonaa hesalaisiksi. Täällä "pöndellä" (menikö oikein?) puhutaan suomea, ei hollantia tai ruotsia. Sana "stad" tarkoittaa kaupunkia ja on siis yleisnimi. Sen käyttö erisnimenä katsotaan täällä itseään täynnä olevien hesalaisten mahtailuksi.

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 15.08.15 - klo:10:58
Pienemmillä paikkakunnilla jalankulkijalla ei ole mitään oikeuksia. Olen joskus ollut päästä hengestäni kun pohjanmaalla pienemmässä kaupungissa lähdin ylittämään katua, suojatietä pitkin.

Ja ihan tämän yhden kokemuksenko perusteella teit päätelmän, että taas kerran kehä-III on se raja jonka sisäpuolelle sivistys rajautuu?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

lemmentalja

#408
Lainaus käyttäjältä: tet - 16.08.15 - klo:19:30
Puoli miljoonaa suomalaista kutsuu helsinkiläisiä stadilaisiksi, 5 miljoonaa hesalaisiksi. Täällä "pöndellä" (menikö oikein?) puhutaan suomea, ei hollantia tai ruotsia. Sana "stad" tarkoittaa kaupunkia ja on siis yleisnimi. Sen käyttö erisnimenä katsotaan täällä itseään täynnä olevien hesalaisten mahtailuksi.

Ymmärsinkö oikein, että 5miljoonan ihmisen mielestä oman alueensa murteen käyttäminen on mahtailua? Eli jos vaasalainen kutsuu itseään "pohojalaaseks"(koska asuu pohjanmaalla), niin hän on silloin itseään täynnä oleva vaasalainen joka mahtailee? Mielestäni ei ole mitenkään tajuntaa räjäyttävää, että kaupungissa asuva kutsuu itseään kaupunkilaiseksi...vai mitä?

Monesti tuntuu, että se on kovempi juttu landella asuville tämä "helsinkiläisyys" kuin täällä asuville.

Mitä tulee tämän murteen alkuperään, on se alun perin muodostunut helsingissä asuvien suomenkielisten ja ruotsinkielisten yhteiseksi kieleksi(=syy kielten sekamelskaan). En näe tätäkään mitenkään ylimielisenä mahtailuna. Enemmän minua kiinnostaisi esimerkiksi se, miksi turkulaiset puhuvat miten puhuvat?  :D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

mattinen

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 15.08.15 - klo:14:31
Se on stadilaiset, ei "hesalaiset". Millä tavalla ihmiset täällä pitävät itseään ainutlaatuisina? Eroaako tämä "ylpeys" omasta kotikunnasta jotenkin turkulaisista, tai vaikka niistä "pohojolaisista", jotka ovat  tunnetusti hyvin vaatimattomia omasta syntyperästään?.

Vaikka valtaosa väestöstä asuu tämän "puna-viherkuplan?" ulkopuolella, niin vaikuttaisiko onnettuuusmääriin se, että helsingissä asuu 600 000 ihmistä 213,92 km² alueella? Ja tästä puuttuu vielä kaupungissa päivittäin työn tai muista syistä vierailevat ihmiset. Helsingin keskustan alueella olevan suojatien yli kulkee minuutissa samanverran ihmisiä, kuin siitä pälkäneen kyläkaupan eteen sijoitetusta vastaavasta päivässä. Tähän kun lisätään autojen lukumäärä, mikä on varmasti suhteessa sama, niin soppahan on valmis...

Miten mielestäsi näitä ongelmia pyritään osoittamaan muualle? Kirjataanko helsingissä sattuneet onnettumuudet vantaan puolelle?

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että asennemuutosta ja juurikin tuota itsekontrollia tämä liikenneviidakko tarvitsee tuon värikkään kuplan molemmin puolin!

Asiallinen puheenvuoro, johon on helppo yhtyä.

clacson

#410
Helsingissä liikenteessä on myös osa 46000 espoolaisesta ja vantaalaisesta muiden  ympäryskuntien asukkaita unohtamatta. Helsinkiläinen liikennekulttuuri on siis noin miljoonan ihmisen luoma sekasotku.
Mitä tulee aitoihin stadilaisiin (väh. kolmannessa polvessa), niin lukumäärä ei ole 500000 vaan pikemmin jotain 10000, kaikki muut ovat maaltamuuttajia tai heidän jälkeläisiään, joten ei ole ihme, ettei kaupungissa osata liikkua.  8)
Stadissa pitää tsennaa, mitä jengi pamlaa. Tääll ei duunata niinku böndellä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

JFabiaK

No, siinäpä oli monta saittia "suojatien eteen pysähtymistä". Narsistinen jengi pamlaa omiaan - tartunta nykymedialta??  Aiheen sivustahan tämäkin kommentti - mutta menköön muitten jatkoksi. ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

lemmentalja

#412
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 16.08.15 - klo:23:56
No, siinäpä oli monta saittia "suojatien eteen pysähtymistä". Narsistinen jengi pamlaa omiaan - tartunta nykymedialta??  Aiheen sivustahan tämäkin kommentti - mutta menköön muitten jatkoksi.  :D

Nytkö helsinkiläiset on jo narsistejakin?  ;D kaiken lisäksi sinähän tämän Off topicin lietsoit aluilleen!  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

mattinen

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 17.08.15 - klo:09:00
Nytkö helsinkiläiset on jo narsistejakin?  ;D kaiken lisäksi sinähän tämän Off topicin lietsoit aluilleen!  ;D

Minustakin keskustelussa tapahtui aika yllättävä ja tarpeeton käänne Helsinki vastaan muu Suomi -asetelmaan. Tuolla aikaisemmin todettiin, että Helsingin liikennekulttuuri on hieman muuta Suomea kehittyneenpää jalankulkijoiden huomioimisen suhteen. Itse olen ollut tekevinäni tämän saman havainnon, mutta toki asiasta voi olla toistakin mieltä. Lisäksi Helsingilläkin on vielä pitkä matka siihen huomaavaisuuteen, mitä autoilijat Tallinnassa ja Tukholmassa jalankulkijoita kohtaan osoittavat. Ongelma syntyi ehkä ilmaisusta "ainutlaatuinen". Siitä saattaa ehkä joillekin tulla mieleen, että helsinkiläiset pitäisivät itseään jotenkin muita parempina ihmisinä. Tämä taitaa olla edelleenkin aika yleinen ennakkoluulo, vaikka itse törmäsin siihen viimeksi armeijassa noin 100 vuotta sitten :)

Kuitenkin jos todetaan, että "ikävimmät suojatieonnettomuudet ovat tapahtuneet kuitenkin pk-seudulla", niin on mielestäni enemmän kuin paikallaan pohtia liikennetiheyden vaikutusta jalankulkuonnettomuuksien määrään. Jos nimittäin Helsingin (ja helsinkiläisten) liikennekulttuuria halutaan verrata muihin paikkakuntiin esim. jalankulkijaonnettomuuksien määrää mittarina käyttäen, niin tottahan silloin onnettomuudet on suhteutettava jalankulkijoiden ja ajoneuvojen määrään. Eli tässä ei kyllä ole kyse "narsistisen jengin pamlaamisesta", vaan siitä, että otetaan kantaa esitettyyn väitteeseen. Voi tietysti olla, että ilmaisulla "ikävimmät suojatieonnettomuudet" viitattiin johonkin muuhun, kuin onnettomuuksien määrään. Jos näin on, niin silloin ilmaisun tulkinnanvaraisuus tekee sen arvionnista vaikeaa. Ensin nimittäin pitäisi määritellä, mitä tarkoitetaan "ikävimmillä suojatieonnettomuuksilla".

kt

Soitin juuri äsken paikkakuntamme puisto-osaston vastuuhenkilölle ja manasin muutaman ruusunpuskapenkin maanrakoon. Ne nimittäin ovat kevyenliikenteen ja autotien välissä ja kasvaneet noin metrin korkeudelle ja ulottuvat suojatien läheisyyteen noin 5 metrin päähän. Puskat estävät näkyvyyden kevyenliikenteen väylältä autotielle ja todellakin myös päinvastoin. Vaadin, että 20 metriä ruusupuskaa on poistettava. Olin nimittäin ajaa yhteen pikkupojan kanssa aamulla, kun hän kurvasi sieltä ruusupuskasta pyörätien jatkeelle. Onneksi olin varuillani ja pysähdyin ennen suojatietä. Mitään ei käynyt, mutta poika kyllä säikähti pahoin.

...Hiljaista kuuntelua puhelimessa....kunnes ääni vastaa, että ei tästä puskasta ole kukaan koskaan ennen valittanut....

Poltin päreeni ja sanoin, että seuraavan kerran soitan sinulle, kun kuolleita lapsia lasketaan siinä suojatiellä. Oli vika sitten lapsen tai autoilijan, niin soitan sinulle ihan varmasti! ...
....Joo, pitänee lähteä katsomaan....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HAL9000

Olen pahoillani siitä jos loukkasin jotakuta väittämällä että täällä tiheimmän ja vilkkaimman liikenteen alueella on jostain syystä pikkuhiljaa kehittynyt/kehittymässä kulttuuria jossa heikommat otetaan huomioon. Tätä kirjoittaessa on tosin juuri kuollut pyöräilijä auton alle ja toinen joutunut bussikuskin rusikoimaksi. Eli opittavaa on vielä vaikka kuinka.

Samaan hengenvetoon on todettava että omilla kotinurkilla on kyllä nyt viimeaikoina havainnut erittäin positiivista kehitystä tämän suuntaan. Ei täällä kovin montaa liikennevalotonta suojatietä ole, mutta viime aikoina kun olen lähestynyt jotain niistä, on autoilijat poikkeuksetta pysähtyneet, jopa mopoautoilijat... :-)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

JarnoF

Viikon Espoossa asuneena uskallan jo tottuneena maalaisena kommentoida muutamaa tapausta:
1. Tuossa isommalla rakennuskesittymällä (Espoon Keskusko se on nimeltään? Siinä ostoshelvettien välikadulla) pysähdyin antamaan tilaa vasemmalla kadun ylitystä odottavalle mummolle. Piti oikeasti melkeen laittaa auto parkkiin ennenkuin mamma tajusi lähteä ylittämään tietä. Ja aikaa kului.

2. Eilen (tyttö tarakalla) suhailtiin pyörällä tuolla jossain Latokasken(?) suunnalla. Ajelin pyörätietä kohti pyörätien jatketta ja valmistauduin pysähtymään lähestyvän Mersun takia. No niinhän se Johtotähtikin alkoi hidastamaan ilmeisesti olettaen, että tekee jonkun jalon laupeudentyön luopuessaan etuajo-oikeudesta. Antaa varmaan kolmion takaa tuleville autoilijoillekin tilaa. Siinä sitten tuijoteltiin hetki puolin ja toisin ja ihmeteltiin, että kumpikohan tässä nyt etenisi.

Sattuihan näitä vastaavia tietysti tuolla Helsingin puolellakin. Sitä vaan, että jos kaikki liikkuisi niiden lakiin kirjattujen sääntöjen mukaan olisi liikenne paljon sujuvampaa ja helpompaa.

gunman

Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78


gunman

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 19.08.15 - klo:00:24
Kyllä. 31.3.2014.

Höhö, kappas. En hoksannut katsoa päivämäärää.
No, itse aihe ei vanhene ihan heti. :(
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy