Vaihtoon menevän auton huolto

Aloittaja Guido, 11.03.10 - klo:12:01

« edellinen - seuraava »

Guido

Onko kenellekään tullut eteen tilannetta, että tilauksessa olevan auton "laskettu aika" lähestyy samaa tahtia kuin vaihtoon menossa olevan auton huoltoilmaisimessa kilometrit lähestyvät nollaa? Kiitos AKT:n lakon aiheuttaman toimitusten viivästymisen näyttää tulevan autoni luovutus lykkäytyvän ehkä jopa muutamalla viikolla ja tällä hetkellä Skoda tervehtii käynnistettäessä "Service 900 km" -tekstillä eli käytännössä auto on "pakko" viedä huoltoon viimeistään ensi viikolla.

Mitä tehdä? Kärsiäkö arviolta 350-400 â,¬ "ylimääräinen" mh-huolto omissa nahoissaan vai viedäkö auto muutaman viikon kuluttua tylysti vaihtoon "Service Now" -teksti Maxidotissa vilkkuen?

Huoltoajan tilasin ensi viikolle, joten tämä on lähinnä retorista pohdiskelua ja harmituksen purkamista. Jos olen vaihtoauton luvannut olevan uuden auton luovutushetkellä kunnossa niin kyllä se mun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että se on asianmukaisesti huollettu, ml. voimassa oleva ajoturva.

Urlaub

Kannattaisi kysyä autoliikkeen mielipidettä. Jos ovat palveleva liike, niin huoltavat auton sen saatuaan.

Jos vaativat huoltamaan, niin kannattaisi ehkä tingata liikkeestä todella sopuhintainen huolto. Jos siihenkään eivät suostu, niin tiedätpä ainakin missä et tule Volkkariasi huoltamaan..

Zausa

Mä ainakin sain uuden auton tilaushetkellä mukaani lapun jossa oli lista muistettavista asioista mitä pitää olla mukana/ottaa huomioon kun uutta autoa vaihtoauton kera tulee noutamaan. Ko. lapussa muistutettiin että pidäthän vaihtoautosta yhtä hyvää huolta kuin tähänkin asti ja huollat sen huolto-ohjelman mukaisesti. Eli periaatteessa kai pitäisi huoltaa (ainakin ko. liikkeen tapauksessa) mutta kaitpa tuokin on autoliikkeen kanssa sovittavissa.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.03.10 - klo:12:09
Jos siihenkään eivät suostu, niin tiedätpä ainakin missä et tule Volkkariasi huoltamaan..

Tässähän huoltotarpeen aiheuttaa luovutuksen viivästyminen, ja vaikka viivästys ei johdu suoranaisesti liikkeestä johtuvasta syystä niin kyllä liikkeen olisi hyvän asiakaspalvelun takia otettava asia huomioon.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Male80

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.03.10 - klo:12:01
Mitä tehdä? Kärsiäkö arviolta 350-400 € "ylimääräinen" mh-huolto omissa nahoissaan vai viedäkö auto muutaman viikon kuluttua tylysti vaihtoon "Service Now" -teksti Maxidotissa vilkkuen?

Itse olen tässä uutta autoa odotellessa ajanut nyt kahdella autoliikkeen vaihtoautolla (vanhan auton myin jo tammikuussa). Molemmissa mittarissa huoltoilmaisin huutaa serviceä, mutta myyjä sanoi että ajele vaan, huolletaan sitte myöhemmin.

Eli itse en enää huoltoa tekisi.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

vincent

Niissä sopimuksissa taidetaan yleisestikin ottaen todeta, että auton omistaja on vaihdokista vastuussa siihen saakka kunnes vaihto tapahtuu. En suosittele jättää huoltoa tekemättä ainakaan ilman, että asia on liikkeen kanssa selkeästi sovittu.
Jos auto nyt odotuaikana sattuisi hajoamaan/vikaantumaan ja huomattaisiin, että huolto on jätetty tekemättä määräaikana niin varmasti tuo aiheuttaisi muutaman ylimääräisen harmaan hiuksen asiaa selvitettäessä.

Itse olen sopinut tämän jo valmiiksi kaupantekovaiheessa, vaikka tilatessa huollon tarpeesta ennen uuden luovutusta ei olisikaan varmuutta. Myyjän neuvotteluhalukkuus asiasta tuossa vaiheessa on yleensä paljon parempi kuin jälkikäteen. Tähän tilanteesenhan tämä jälkiviisas neuvo ei apuja enää tuo, mutta seuraavaa kertaa ajatellen.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

wiltzu

Edellistä autoani ostaessani Skodan merkkiliikkeestä, huomasin service-valon palavan ja mittarissa oli n.91tkm.
Myyjä ihmetteli tätä eikä ollut tietävinään että jakohihna pitäisi vaihtaa 90tkm kohdalla, tai että auto pitäisi huoltaa 90tkm kohdalla.
Neuvottelin huollon tietenkin ostohintaan mukaan, mutta itselle jäi sellainen maku suuhun, että yrittivät myydä huoltamattoman auton minulle ja olisivat sitten laskuttaneet jälkeenpäin huollon vielä erikseen.

Eli ainakin tässä tapauksessa asiakas oli antanut "huoltamattoman" auton vaihdossa uuteen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: wiltzu - 11.03.10 - klo:14:59
Neuvottelin huollon tietenkin ostohintaan mukaan, mutta itselle jäi sellainen maku suuhun, että yrittivät myydä huoltamattoman auton minulle ja olisivat sitten laskuttaneet jälkeenpäin huollon vielä erikseen.

Eli ainakin tässä tapauksessa asiakas oli antanut "huoltamattoman" auton vaihdossa uuteen.

Ei tuossa mitään makuaistia tarvita, myyjän tarkoitus oli toimia juurikin niin kuin arveletkin. Se on sitten puhdasta uppaduppaa, jos myyjä väittää "ettei ollut huomannut" huollon tarvetta. Voihan sen tietysti joku uskoakin..

Aikanaan kävi vähän samaan tapaan, kun ostin Laakkoselta käytetyn dieselkoneisen Vw Polosen. Se oli 90-lukua eli ajoneuvoveroa ei laskutettu päivittäisen omistajuuden perusteella, vaan maksajana oli koko vuodelle se, joka auton omisti 1.1.

Tein kaupat kulkineesta joskus aivan tammikuun alussa ja tiesin vallan hyvin, että käyttömaksu+dieselvero menee Laakkosen piikkiin. Elettiin pari viikkoa ja mitäpä teki Laakkoset? Lähettivät sen verolipun minulle maksettavaksi, vaikka verovelvollisena siinä seisoi Autotalo Laakkonen.  ???

Soitin hetimiten Laakkoselle ja sieltä jokin päällikkötason kaveri sitten pahoitteli, että olivat epähuomiossa lähettäneet laskun minulle.  ::) Niin varmaan, epähuomiossa hyvinkin.. Valitettavasti varmastikin suhteellisen suuri osa vastaavan kirjeen saaneista maksoi verot omasta pussista.

Samainen Polonen oli muutoinkin vähintäänkin opettavainen auto. Muutama kuukausi myöhemmin näet selvisi, että auton mittaristo oli vaihdettu ja ajomäärästä uupui about puolet! Auto oli kuitenkin myyty minulle uuden mittarin lukemilla. Myyjän selitys oli jälleen epähuomio, eikä heillä kuulemma ollut mahdollisuutta saada muiden Vw-korjaamojen tietoja käyttöönsä. Joo-o, uppaduppaa jälleen, koska se mittarin vaihto oli sattumalta tehty Laakkosella. :P

Enpä ole noiden kusetusten jälkeen Laakkoselta autoa ostanut.

Guido

Kiitokset kommenteista. Kyllä mulla oli etukäteen tiedossa, että 90 tkm huolto tulee osumaan varsin lähelle uuden auton luovutusta. Itse asiassa pahimpien tilaushetkellä tiedossa olleiden ennusteiden mukaan vaihdokin mittarissa olisi voinut olla reippaasti yli 90 tkm uuden auton luovutushetkellä... Olin siis tilaushetkellä varautunut vielä tämän huollon maksamaan enkä asiaa sen takia sen kummemmin edes ottanut puheeksi, varsinkin kun 1.6 FSI:ssä 90 tkm huolto ei ole sen kalliimpi kuin 30/60 tkm huollotkaan.

Pientä harmitusta vaan aiheuttaa nyt se, että auto olikin tulossa muutamaa viikkoa arvioitua nopeammin ja ilman ahtaajien lakkoa se olisi _ehkä_  jo mulla ajossa. Jos nyt kuitenkin sattuu niin onnekkaasti, että myyjä sattuu soittamaan lähipäivinä niin aion toki kysäistä tästä asiasta. Kyseisessä liikkeessä tuskin tulisin kuitenkaan Volkkariani huollattamaan yli 100 km matkasta johtuen ja myyjäkin asian arvannee kotipaikkakuntani perusteella, joten tuota neuvotteluvalttia en aio edes kokeilla tämän asian suhteen.

Pitää seuraavan kerran autoa vaihtaessa muistaa kuitenkin huomioida tämäkin asia tilausvaiheessa. Aina oppii ja ehkäpä joku lukija tämän keskustelun perusteella muistaa asian ottaa omaa autonvaihtoaan suunnitellessaan huomioon.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.03.10 - klo:15:08
Olin siis tilaushetkellä varautunut vielä tämän huollon maksamaan enkä asiaa sen takia sen kummemmin edes ottanut puheeksi, varsinkin kun 1.6 FSI:ssä 90 tkm huolto ei ole sen kalliimpi kuin 30/60 tkm huollotkaan.

Ensimmäisessä viestissäsi hinta-arvio 350-400e kuulostaa aika isolta. Kuukausi takaperin huollatin Laakkosella Jettani (1.6FSI) ja 90tkm perushuolto olisi ollut 209e. Teetin pari ylimääräistä juttua samalla ja hinnaksi tuli karvan alle 300e.. mutta melkein satasta halvemmallakin olisi selvinnyt. en jaksa uskoa, että Octavia 1.6FSI:n huolto on paljoa kalliimpi. Onhan se parisataakin rahaa, eipä sillä..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: wiltzu - 11.03.10 - klo:14:59
Edellistä autoani ostaessani Skodan merkkiliikkeestä, huomasin service-valon palavan ja mittarissa oli n.91tkm.
Myyjä ihmetteli tätä eikä ollut tietävinään että jakohihna pitäisi vaihtaa 90tkm kohdalla, tai että auto pitäisi huoltaa 90tkm kohdalla.

Mutta jos menisit vaihdossa tarjoamaan moista niin kyllä myyjällä tietoa olisi ja paljonkin. Sääliksi käy niitä asiakkaita jotka eivät tiedosta tällaisia asioita ja joutuvat tavallaan syyttä maksumiehiksi.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.03.10 - klo:15:08

Pientä harmitusta vaan aiheuttaa nyt se, että auto olikin tulossa muutamaa viikkoa arvioitua nopeammin ja ilman ahtaajien lakkoa se olisi _ehkä_  jo mulla ajossa. Jos nyt kuitenkin sattuu niin onnekkaasti, että myyjä sattuu soittamaan lähipäivinä niin aion toki kysäistä tästä asiasta. Kyseisessä liikkeessä tuskin tulisin kuitenkaan Volkkariani huollattamaan yli 100 km matkasta johtuen ja myyjäkin asian arvannee kotipaikkakuntani perusteella, joten tuota neuvotteluvalttia en aio edes kokeilla tämän asian suhteen.

Myyjä on saattunut hyvinkin hinnoitella autosi niin, että siinä on huolto tekemättä vaihtoon tullessa eikä edes oleta että olet sen teettänyt. Ainakin omassa kaupassani myyjä hyvinkin tarkkaan huomioi tulevan huollon tarpeen. Kannattaa siis olla itse aktiivinen ja kysyä "mitäs tehdään". Jos ei ole hinnassa huomioitu voivat silti tulla hyvinkin vastaan asiassa, tai sitten niin että hintaan pannaan pari sataa lisää ja liike hoitaa huollon, jääpähän sinulta siinäkin vaiva pois. Voit vain voittaa kysymällä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

MacVolsu

Minä olen ottanut linjaksi sen että pidän autoani loppuun saakka omanani vaikka kuinka olisi menossa vaihtoon. Nyt vaihtoon lähdössä oleva Jetta on tarkoitus vahata ensi tai seuraavana viikonloppuna.
Kun runsas kaksi vuotta sitten vaihdoin Polon T5:een niin kolme viikkoa ennen luovutusta ostin uudet renkaat Poloon kun en kehdannut viedä sellaisella rengastuksella olevaa autoa vaihtoon. Minä sain hyvän mielen ja niin varmaan sai tuleva ostajakin. ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 11.03.10 - klo:21:04
Kun runsas kaksi vuotta sitten vaihdoin Polon T5:een niin kolme viikkoa ennen luovutusta ostin uudet renkaat Poloon kun en kehdannut viedä sellaisella rengastuksella olevaa autoa vaihtoon. Minä sain hyvän mielen ja niin varmaan sai tuleva ostajakin. ;)

No huh huh! Tuo on kyllä kunnioitettavaa uhrautumista! Tuollaiselta mieheltä (?) ostaisin mielelläni käytetyn auton.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 11.03.10 - klo:21:04

Päivän paras! siis onko näin hyviä ihmisiä todella olemassa?

PS. Itse ajattelisin kyynisesti että liike/asentaja nappaa tällaisesta "liian hyvät" renkaat omaan käyttöön.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 11.03.10 - klo:21:11
PS. Itse ajattelisin kyynisesti että liike/asentaja nappaa tällaisesta "liian hyvät" renkaat omaan käyttöön.

Kyllä, juuri noin tapahtuu monessa autoliikkeessä. Ei varmaankaan liikkeen johtoportaan käskystä, vaan fiksauspoikien luontaisetuna.

MacVolsu

Ei ainakaan kyseisestä ajoneuvosta, näin sen liikenteessä uudella omistajalla ja alla olivat minun hankkimani kummit.

skula

Minkälaiset renkaat poloon ostit? Tuskin normi rengas ketään autoliikkeessä kiinnostaa. Eihän varkaatkaan jaksa ruuvata autosta alle 18" vanteita enää nykyään...

MacVolsu

Normirenkaat, Continentalin ContiSport muistaakseni, en ole ihan varma mallista, 195/55-15, joten normikokokin ;)

skula

Oho, ei sentään mitän Piccoloita.. Hatunnosto, mutta en usko että tuollaiset kiinnostais ketään autoliikkeesssä...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 11.03.10 - klo:16:59
Ensimmäisessä viestissäsi hinta-arvio 350-400e kuulostaa aika isolta.

Se ei kuulosta isolta vaan se on iso. Itse huollatin Ocun joulun alla, 90tkm huolto maksoi ~380â,¬. Tuossa hinnassa oli mukana lisätöitäkin kuten forte-käsittely moottorille ja vaihteistoöljyn vaihto, jo pelkästään nuo lootaöljyt maksoi reilu satkun vaihdettuna ::) Harmitti hiukan kun huoltoneuvoja ei hokannut kaupata mulle jarrunesteiden vaihtoa, olisi vaihdattanut nekin samaan syssyyn kun vaihto alkaa olla käsillä lähiaikoina :-\

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 11.03.10 - klo:21:29
195/55-15, joten normikokokin ;)

Aika kallis koko tosin, noin niinku normi kokoisista kumeista.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.03.10 - klo:21:33
Aika kallis koko tosin, noin niinku normi kokoisista kumeista.
Maksoihan se jotakin mutta minä sain mielenrauhan kun saatoin hyvin palvelleen Polon vaihtoon  :'(

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Skula - 11.03.10 - klo:21:32
Oho, ei sentään mitän Piccoloita.. Hatunnosto, mutta en usko että tuollaiset kiinnostais ketään autoliikkeesssä...

Usko pois, kyllä ne kiinnostaa siellä vaihtoautoja fiksaavia 18-v. ammattikoululaispoikia. Kelpo renkaat II-koppaisen Golfin alle ja jos ilman saa, niin..

1.8 "APR" Q

Itsellä viimeisimmässä kaupassa edellisen auton ajotietokone oli vilkutellut huoltoon jo aika kauan. Muistaakseni tais olla muutama sata kilometriä vielä jäljellä kun vein auton liikkeeseen. Mulla ei ollut aikomustakaan huoltaa autoa ennen vaihtoa,sillä Audissa olisi tullut 60 tkm. huolto ja kustannusarvio oli 600 euron luokkaa. Mainitsin myyjälle kun auton vein liikkeeseen ja myyjä mainitsti vaan,että "huoltohan jää sitten meidän murheeksi".
Mitenkään ei huoltoa huomioitu kauppaa tehtäessä vaikka kumpikin osapuoli kyllä tiesi uuden auton luovutuksen olevan niillä main,kun vanhassa on huollon aika.
Näin kävi myös ensimmäisessäni Audi kaupassa. Vaihto-Octaviassa huoltoon taisi olla 200 kilometriä ja samainen myyjä (nykyään myyntipäällikkö) tokaisi samalla lailla kun nytkin,että he hoitavat huollon.
Ilmeisesti joka liikkeessä ei näin hyvää palvelua saada ja huollosta voi tulla jonkinmoinen vääntökin. Myönnän kyllä.että tässä uusimmassa kaupassa tiesin,että "kallis" huolto on tulossa ja sovin uuden auton luovutuksen niin,että huolto jää liikkeen kontolle.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Urlaub

^ Se huolto ei liikkeelle maksa lähellekään 600 euroa. Tuskin on nettohinta edes 200 euroa.

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: 2.0 DSG - 11.03.10 - klo:21:41
Ilmeisesti joka liikkeessä ei näin hyvää palvelua saada ja huollosta voi tulla jonkinmoinen vääntökin.
Mahtaako olla paljonkin vaikutusta jos asioi ns pienessä merkkiliikkeessä vs Laakkonen tai vastaava? Suurempi voi katsella näitä asioita hieman avarakatseisemmin.

skula

Ottavat sen huollon kustannuksen seuraavalta ostajalta pois..  Ei siinä sen kummempaa..

1.8 "APR" Q

LainaaSe huolto ei liikkeelle maksa lähellekään 600 euroa. Tuskin on nettohinta edes 200 euroa.
Tuo on ihan totta,mutta meikäläinen säästi siinä kuitenkin sen 600 euroa. Sillä rahalla sain hyvät kitkat autoon jäi vielä lompakon pohjallekin jotain.
LainaaOttavat sen huollon kustannuksen seuraavalta ostajalta pois..  Ei siinä sen kummempaa..
Tuokin on kyllä ihan fakta. Nimittäin sen verran kova hinta edellisessä autossa oli kun se myyntiin pistettiin. Mutta kyllähän senkin jokin osti. Vuoden vaihteen jälkeen tuli useita A4:sia parin vuoden ikäisinä vaihtoautohalliin ja kyllä kaikki aika pian myytin pois,vaikka muutaman tonnin lisäpanostuksella olisi saanut samanlaisen,mutta uuden.
Eli kyllä Audi aika haluttu on vaihtoautona ja sitä myöten myös jälleenmyyntiarvo on hyvä.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: 2.0 DSG - 11.03.10 - klo:21:54
vaikka muutaman tonnin lisäpanostuksella olisi saanut samanlaisen,mutta uuden.
Eli kyllä Audi aika haluttu on vaihtoautona ja sitä myöten myös jälleenmyyntiarvo on hyvä.

Sama huomattiin itsekin, vaihtoautoa kytättiin AANelosen kohdalla mutta päädyttiin uuteen kohtalaisen pienen hinnaneron takia.

Jumppanen

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.03.10 - klo:12:01
Onko kenellekään tullut eteen tilannetta, että tilauksessa olevan auton "laskettu aika" lähestyy samaa tahtia kuin vaihtoon menossa olevan auton huoltoilmaisimessa kilometrit lähestyvät nollaa? Kiitos AKT:n lakon aiheuttaman toimitusten viivästymisen näyttää tulevan autoni luovutus lykkäytyvän ehkä jopa muutamalla viikolla ja tällä hetkellä Skoda tervehtii käynnistettäessä "Service 900 km" -tekstillä eli käytännössä auto on "pakko" viedä huoltoon viimeistään ensi viikolla.

Mitä tehdä? Kärsiäkö arviolta 350-400 â,¬ "ylimääräinen" mh-huolto omissa nahoissaan vai viedäkö auto muutaman viikon kuluttua tylysti vaihtoon "Service Now" -teksti Maxidotissa vilkkuen?

Huoltoajan tilasin ensi viikolle, joten tämä on lähinnä retorista pohdiskelua ja harmituksen purkamista. Jos olen vaihtoauton luvannut olevan uuden auton luovutushetkellä kunnossa niin kyllä se mun käsittääkseni tarkoittaa sitä, että se on asianmukaisesti huollettu, ml. voimassa oleva ajoturva.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy