Vaihtoon menevän auton huolto

Aloittaja Guido, 11.03.10 - klo:12:01

« edellinen - seuraava »

Tupo

LainaaMinä olen ottanut linjaksi sen että pidän autoani loppuun saakka omanani vaikka kuinka olisi menossa vaihtoon.
Sama täällä. Olen yrittänyt pitää autot aina käyttö/myyntikunnossa (=siistinä ja huollettuna). Silloin sen voi (yrittää) myydä myös suoralla kaupalla yksityiselle ostajalle. Touraniin tehtiin viime keväänä iso huolto (jakohihna, vesipumppu, ym.) uuden auton "odotusaikana" 6 viikkoa ja 3500 km ennen vaihtoa. Tarkoitus oli myydä itse, mutta kysyntä oli silloin olematonta (ostajaehdokkaat tarjosivat naurettavan vähän). Lopulta auto meni siis vaihdossa liikkeeseen - ja myytiin eteenpäin heti seuraavana päivänä, kun tuli vaihtoautolistalle.  8)

Edit: Meidän tapauksessa asia oli myös sovittu automyyjän kanssa jo kauppaa tehdessä.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.03.10 - klo:21:33
Itse huollatin Ocun joulun alla, 90tkm huolto maksoi ~380â,¬. Tuossa hinnassa oli mukana lisätöitäkin kuten forte-käsittely moottorille ja vaihteistoöljyn vaihto, jo pelkästään nuo lootaöljyt maksoi reilu satkun vaihdettuna ::) Harmitti hiukan kun huoltoneuvoja ei hokannut kaupata mulle jarrunesteiden vaihtoa, olisi vaihdattanut nekin samaan syssyyn kun vaihto alkaa olla käsillä lähiaikoina :-\

No juu, tuleehan huollolle hintaa, jos kaikkea ylimääräistä teettää. Ite otin mm. tuon mainitsemasi jarrunesteiden vaihdon.
Pointtini oli se tässä Guidon tapauksessa, että kun tarvitsee vain sen määräaikaishuollon ja liikkumisturvan leiman, niin pääsee paljon halvemmalla. Vaihtakoon uusi omistaja tai liike omaan piikkinsä jarrunesteet tai vaihteistoöljyt. Karua, mutta näin minä tekisin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 11.03.10 - klo:22:10
Pointtini oli se tässä Guidon tapauksessa, että kun tarvitsee vain sen määräaikaishuollon ja liikkumisturvan leiman, niin pääsee paljon halvemmalla.

Niin no, tätähän minäkin yritin selvittää :P Yritin tuoda esille kuinka korkea tuo hinta-arvio on tuolle Guidon huollolle, oman huolto olisi maksanut ~230â,¬ ilman mitään lisätöitä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.03.10 - klo:22:26
Niin no, tätähän minäkin yritin selvittää :P Yritin tuoda esille kuinka korkea tuo hinta-arvio on tuolle Guidon huollolle, oman huolto olisi maksanut ~230â,¬ ilman mitään lisätöitä.

Ok. Guido saa itse päättää paljonko maksaa huollosta  ;)
Ei liikkeellä ole kyllä mitään mussutettavaa jos leimat löytyvät vihosta. Liikkumisturvan leima jää tosin saamatta, jos huollossa ilmenee korjaustarvetta, luulisin.

muuli1010

Olen huollattanut autoja aina sen mukaan mita huoltokirjassa lukee, eika juuri tehty huolto tai juuri tulossa oleva huolto ole ikina vaikuttanut vaihdokin arvoon millaan tavalla. Tulossa oleva maaraaikaishuolto kun ei ole liikkeelle mielestani mikaan iso juttu pain vastoin tuotahan voidaan kayttaa jopa myyntikikkana ja viimeisena vetona siina vaiheessa kun hinnasta aletaan ostajaehdokkaan kanssa ihan oikeesti keskustelemaan hyvalla tuurilla uusi omistaja ei osaa tuota edes tinkia mukaan ja jos tuosta tulee kysymys niin liike voi leipoa tuon kauppaan mukaan ja katos kummaa ostaja kandidaatti on varsin tyytyvainen onnistuessaan tinkimisessaan. Olin kerran koeajamassa runsaan vuoden ikaista Audia jolla oli ajettu runsaat 30 tkm mittaristossa paloi jakoavain ja auto valitti muutenkin vahaisesta oljysta mutta myyjaa tuo ei tuntunut kiinnostavan kaveri totesi vaan tiedusteltaessa etta katos joo nakojaan edellisella omistajalla on jaany huolto teettamatta, joten varsin tarkalta ja tasmalliselta vaikutti tuonkin merkkiliikeen toiminta. Auto mielletaan Suomessa kalliiksi joten siita kannattaa pitaa huolta eika tuossa mitaan vaaraa olekkaan mutta toisaalta liikkeelle tuo "silmatera" on vain kauppatavaraa huollettu siisti yksilo on aina helpompi myytava mutta valitettavasti tuo huolenpito ei juurikaan vaikuta siihen mita liike tuosta vaihdossa hyvittaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 11.03.10 - klo:22:34
Ok. Guido saa itse päättää paljonko maksaa huollosta  ;)
Ei liikkeellä ole kyllä mitään mussutettavaa jos leimat löytyvät vihosta. Liikkumisturvan leima jää tosin saamatta, jos huollossa ilmenee korjaustarvetta, luulisin.

Kaikki tarpeelliseksi katsotut lisähommat pitää teetättää jotta liikkumisturva pysyy voimassa, tuskin paljon autoliikettä kiinnostaa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.03.10 - klo:12:01
Onko kenellekään tullut eteen tilannetta, että tilauksessa olevan auton "laskettu aika" lähestyy samaa tahtia kuin vaihtoon menossa olevan auton huoltoilmaisimessa kilometrit lähestyvät nollaa?

No huoltoilmaisinta ei ollut mutta 120 000 huoltoon oli kolmisen sataa km kun kauppias soitti että auto on muutaman päivän päästä noudettavissa.
Huolto oli jo tilattu perjantaille kun uuden haku oli saman viikon maanantaina.
Kun myyjä soitti tiesin että huollon raja menee yli muutaman sata km niin ilmoitin vain että taitaa huolto mennä sitten teidän piikkin, niin myyjä vain totesi että joo.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Sande

Ilmoitin jo kauppakirjaa allekirjoitettaessa että 60 000 km huoltoa en tule autoon tekemään, jos se tulee vastaan ennen uuden auton saapumista. Myyjä koetti mussuttaa jotain vastaan ja sanoi jotta pitää käydä kysymässä asiaa myyntipäälliköltä, josta sitten saapuikin naama punoittaen takaisin ja asiasta ei puhuttu enää mitään. Nyt siis mittarissa 59 000 ja uutta odotellaan 3-4 viikon päästä(?)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Sande

Vielä tuosta "huollon rajasta"... mikä se oikein on? Missä on sanottu että auto on huollettava juuri esim. 120 000 km? Eikö yhtä hyvin huollon voi tehdä 119 000 tai 121 000 km:ssa? Ymmärtääkseni kyllä...

Tosin olen tavannut kerran kalamiehen joka lähti kesken kalapäivän ruotsin puolella huoltamaan 100 hv Yamahaa rantaan kun siihen tuli kuulemma 100 h:n öljynvaihto :-) Luultiin vitsiksi ja että jotain muuta ongelmaa, mutta siellä se lirutteli öljyjä koneesta kun tultiin lohien kanssa rantaan.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Guido

Tästähän kehkeytyikin pitkä ja mielenkiintoinen keskustelu, jossa on näkemyksiä laidasta laitaan. Jotenkin olen itsekin taipuvainen ajattelemaan niin, että niin kauan kuin auto on omistuksessani suhtaudun siihen myös kuin omaani ja pyrin pitämään sen asiallisessa kunnossa. Toki raja menee kohdallani siinä, että uusia renkaita en sentään ryhdy vaihtoa varten ostamaan, vaikka kesärenkaat alkavatkin olla jokseenkin loppuun ajettuja.

Eli mikäli Golf ei jonkun ihmeen kautta ole ensi viikon perjantaihin mennessä luovutusvalmiina tulen melko todennäköisesti teettämään Skodaan 90 tkm huollon mahdollisine liikkumisturvan vaatimine lisätöineen (joita ei mun käsittääkseni juuri pitäisi olla) ihan omankin mielenrauhan takia. Onhan mahdollista, että pahimmassa tapauksessa joudun ajamaan / saan ajaa Skodalla vielä useita viikkoja ja äärimmäisen huonolla tuurilla ensimmäinen tien päälle jääminen tapahtuisi tietenkin heti kun olisin jättänyt mh-huollon teettämättä...

Pitää sitten koettaa tinkiä vaikka jotain VW:n toppatakkia ymv. kaupan päälle huollon hinnan edestä tai kompensaationa viivästyksen aiheuttamista henkisistä kärsimyksistä...  ;D

jkvi

Edellisessä volkkarikaupassa sovin automyyjän kanssa niin renkaiden vaihdon kuin mahdollisen huollon. Kaupat tehtiin keväällä talvirengaskauden lopulla ja tiesin, että entisen auton renkaat eivät ole enää lailliset uuden auton saapumisen aikoihin juhannuskesällä. Todettiin, että renkaat tulevat heiltä halvemmaksi, joten kävin laitattaan alle uudet muutama viikko ennen uuden luovutusta liikkeen laskuun. Huollosta en muista varmaksi, saatoinpa maksaa sen itsekin, kun se oli pelkkä öljynvaihtohuolto ja mitään suurempaa ei ollut odotettavissa. Nuo sopimiset on tehty sen jälkeen, kun väliraha on tingattu kohtuulliselle tasolle ja kauppa on minun puolesta lähes päätetty, noita yksityiskohtia lukuunottamatta.

Mutta ainakin minä pelaan avoimin kortein ja pyrin sopimaan asiat jo kaupantekohetkellä kun tietoon tulee suurin piirtein uuden auton luovutuksen ajankohta.
CRDi & Collection

kt

Aina kun olen tarjousta pyytänyt, olen arvioinut myös autoni kilometrimäärän siten, että se olisi mahdollisena vaihtopäivänä suurinpiirtein kohdillaan. Menettely on onnistunutkin melko hyvin, vain muutaman sadan km virhe on joskus tullut. Ja olen sanonut myyjälle, että auto annetaan siinä kunnossa kun se sinä päivänä on.
Kun sitten lopullista kauppasopimusta on väännetty, niin joka kerta myyjä on vedonnut tuon tarjouspäivän jälkeen olet ajanut 2000 km ja sanonut, että hänen pitää alentaa tarjoushintaa tältä osin. Sitten kerron, että tavallaan pitäisi tehdä toisinpäin, koska tarjouksessa lukee 88500 km ja nyt mittarissa on 85000km. No myyjä tietysti, että mites se niin voi olla, jolloin kerron, että tottakai tarjousta pyytäessäni arvioin paljonko tulen ajamaan ennen vaihtoa. Ja myyjä tietysti puristaa nyrkkiä taskussa.
Niin ja siitä lähellä olevasta 90 tkm huollosta sanoin, etten sitä tee, vaan te saatte sen tehdä. No sitten vaihtoauton ostanut henkilö soitti ja kyseli autosta. Minäkin kysyin, että oliko firma tehnyt 90tkm huollon? Ei ollut tehnyt ja ostaja sanoi hoitavansa se itse.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HJP

... Jos uuden auton toimitus on viivästynyt alkuperäisestä arviosta, niin en itse edes harkitsisi maksavani vaihtoon menevän auton huoltoa, jos huollon ajankohta osuu uuden auton alkuperäisen toimitusaika-arvion jälkeiselle ajanjaksolle.

Guido

Lainaus käyttäjältä: HJP - 12.03.10 - klo:13:17
... Jos uuden auton toimitus on viivästynyt alkuperäisestä arviosta, niin en itse edes harkitsisi maksavani vaihtoon menevän auton huoltoa, jos huollon ajankohta osuu uuden auton alkuperäisen toimitusaika-arvion jälkeiselle ajanjaksolle.

Täsmennetään vielä sen verran, että tilaussopimuksen tarkistettuani siellä lukee toimitusaika-arviona n. 4 kk, joka tulee itse asiassa täyteen vasta huhtikuun alussa. Auto oli kuitenkin tuotantolinjalla jo muutamaa viikkoa arvioitua aikaisemmin.

Kyse ei siis ole siitä, että auto olisi myöhästynyt alkuperäisestä toimitusaika-arviosta.  Golf oli itseasiassa tulossa useita viikkoja arvioitua aikaisemmin, mutta ahtaajalakon takia toimitus viivästynee siten, että se saattaa osua hyvinkin lähelle alunperin arvioitua. Riippuen lakon kestosta voi toimitus toki viivästyä tuostakin...

Eihän tässä tosiaan mitään epäselvää olisi, jos toimitusaika-arvioksi olisikin ilmoitettu n. 3 kk, joka olisi hyvinkin ilman ahtaajalakkoa voinut toteutua.

kt

Viime kerralla ostosopimusta tehtäessä kysyin huvikseni, että jos otankin auton vasta kuukauden päästä siitä, kun se olisi luovutuskunnossa kaupassa. Että käykö niin? No kyllä olisi käynyt, mutta sille laskettiin hinnaksi noin 500 euroa. En koskaan päässyt perille, miten tällaisen luvun sai laskettua.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sande

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.03.10 - klo:14:59
Viime kerralla ostosopimusta tehtäessä kysyin huvikseni, että jos otankin auton vasta kuukauden päästä siitä, kun se olisi luovutuskunnossa kaupassa. Että käykö niin? No kyllä olisi käynyt, mutta sille laskettiin hinnaksi noin 500 euroa. En koskaan päässyt perille, miten tällaisen luvun sai laskettua.

Autoliikkeen pitää tilittää auton sisäänostohinta maahantuojalle ja samalla maksun viivästyminen sitoo liikkeen käytettävissä olevia varoja myyntikatteen osalta. Eiköhän se 500 muodostu tuosta?

Reneto

Oho, ensimmäistä kertaa kuulen, että luovutuksen viivästyttäminen maksaa.
Sehän on kuitenkin suht yleistä, että vuodenvaihteessa asiakas tahtoo siirtää auton luovutuksen uuden vuoden puolelle, että saa papereihin "uudemman mallin". Maksavatko ihmiset auton etukäteen, vai onko se ihan yleistä että maksetaan 500 euroa ylimääräistä?

muuli1010

Asioistahan voi yleensa sopia varsin helposti niin kauan kun neuvottelut ovat kesken joten tuossa vaiheessa luovutusajankohdasta sopiminen on vain yksi kohta muiden mukana, mutta sen jalkeen kun asioista on jo kertaalleen sovittu niin onkin jo vahan vaikeampi neuvotella siita josko tehtaiskin nain ja nain..... Kun viimeksi tilasin uutta autoa niin ehdottamani luovutuspaiva ei ollut liikkeelle mikaan ongelma kaveri vaan totesi etta pistetaan tilaukseen ja seiskoot sitten varastossa odottelemassa muutaman viikon jos sattuu tulemaan liikkeeseen hyvissa ajoin ennen sovittua paivaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy