Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 12.11.11 - klo:12:08
Miten joillekin on niin vaikeaa laittaa se vilkku päälle liikenneympyrästä poistuttessa?

Villi veikkaus ettei suurin osa tiedä tuota sääntöä.

Ton-1

Noita liikenneympyröitä on alkanut ilmaantumaan kuin sieniä sateella - tuo vilkunkäytön osaamattomuus alkaa olla major ongelma liikenteen luontaisen soljumisen edessä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Tikka

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.11.11 - klo:12:21
Näinkö tosiaan olisi? Kuulostaa minulle niin "hullulta", koska olen tuon säännön tiennyt ennen kuin minulla on ollut edes ajokorttia.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 12.11.11 - klo:12:49
Näinkö tosiaan olisi? Kuulostaa minulle niin "hullulta", koska olen tuon säännön tiennyt ennen kuin minulla on ollut edes ajokorttia.

Kyllä luulen asian olevan näin. Varsinkin iäkkäämmän kuljettajat eivät tiedä/muista tätä sääntöä. Joensuussa Eväskontin kohtaan kun rakensivat liikenneympyrän niin poliisi "opasti" kuljettajia kuinka siinä kuuluisi ajaa.  :D

Arcca

Itse en jaksa uskoa tietämättömyyteen, koska asiasta mainittu melkein jokaisessa artikkelissa jossa puhutaan noista ympyröistä.

Oma arvioni on että se johtuu ajatuksesta "en viitsi vilkuttaa, koska en haittaa ketään eikä ole vaaraa että joku ajaisi päälleni kun sirpaisen nyt tästä kohtaa oikealle".
Eli ei yksinkertaisesti tajuta että seuraavassa haarassa odottava olisi kiitollinen tiedosta.

Lisäksi paikoissa joissa ympyrästä ajaa 95% ajaa ns läpi vastakkaiselle puolelle, jotkut ei viitsine vilkuttaa "kun kaikki ajaa kuitenkin näihin suuntiin".

Tutkimushan asiasta pitäisi tehdä jotta totuus paljastuisi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.11.11 - klo:12:21

Toki moni ympyrä on niin surkean pienikin, että jos yhdestä reiästä menet sisään ja heti seuraavasta ulos, ei siinä edes kerkiä vilkkua käyttää. ;)

Ja tietämättömyys voi olla osasyy, vähän samaan tapaan kuin moni ei nähtävästi tiedä, että jos henkilöautoon kytketään peräkärri, ei ajeta sataa....

Levjsa

Mikä huvittavinta ympyrässä vilkuttamisessa, usein näkee niitä, jotka laittaa heti ympyrään tullessa vikun päälle, mutta vilkuttaa sisäkaarteeseen  ::) Poistuttaessa taas vilkku laitetaan pois päältä ja kertaakaan ei ole vilkku näyttänyt siihen suuntaan, johon pitäisi.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 12.11.11 - klo:13:34
Itse en jaksa uskoa tietämättömyyteen, koska asiasta mainittu melkein jokaisessa artikkelissa jossa puhutaan noista ympyröistä.

Minusta syy numero 1 on piittaamattomuus ja heti kakkosena tietämättömyys. Uskon vakaasti, että on olemassa suuri joukko auton käyttäjiä, jotka eivät lue lehdistä liikennesääntöjä koskevia juttuja. Heitä kiinnostavat aivan toisentyyppiset aiheet  :o

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 12.11.11 - klo:11:30
Joskus aikanaan muistan kun tuosta "turboliittymästä" puhuttiin töissä, että tuossa olisi mahdoton ajaa väärin. Ei tainnut suunnittelijat arvata mihin Suomalainen mieli kykenee kun se päästetään auton rattiin. :D Onhan tuossa toki kaunis ajatus, että autoilijoita ohjataan liittymien muotoilulla, mutta...

Riittävän iso turbokiertoliittymä ja hyvin tehty liittymän muotoilu, niin kyllä se luontaisilla ajolinjoilla ohjaa hyvin autoilijoita ja se väärin ajaminen vaatii jo keskittymistä!  ;) mutta kuten sanoit, niin Suomalainen mieli on ihmeellinen välillä... Nyrkkisääntö noihin turboihin tuleville: Ttiedä mihin olet menossa, lue ne yläpuoliset opasteet kunnolla, että osaat valita oikean kaistan ajoissa ja kas kummaa ei se ajaminen olekaan niin vaikeaa.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Kärki

Pesin tuossa äskettäin auton kun keli näyttää kuivahtavan. Mitäs sieltä kuljistä löytyikään? No sitä autoilijan parasta ystävää - eli suolakuraahan sieltä löytyi!!
Koska en ole autolla ajanut pariin viikkoon kuin pari lyhyttä ajomatkaa kaupungissa, voinee siitä päätellä että isompia teitä on siis suolattu jo oikein urakalla kun kaupunkiin saakka on suolaa autojen mukana kulkeutunut!

Ymmärrän kyllä, että on kelejä jolloin suolaaminen on perusteltua ja jopa välttämätöntä - mutta vielä en sellaisia kelejä kyllä ole näillä kulmilla huomannut! Lämpötila on tällä viikolla käynyt kahtena yönä hieman pakkasella, mutta muuten keli on tuolloin ollut todella kuiva, joten en nyt oikein pysty näkemään mitään erityistä teiden jäätymisvaaraa olleen olemassa!

Suolaaminen on ok silloin kun se on oikeasti tarpeen ja perusteltua, mutta nyt on taas näköjään alettu suolaamaan katsoen kalenteria, ei arvioiden vallitsevia olosuhteita!

arsik

"Ja tietämättömyys voi olla osasyy, vähän samaan tapaan kuin moni ei nähtävästi tiedä, että jos henkilöautoon kytketään peräkärri, ei ajeta sataa..."
mutta joskus talvella on kertakaikkiaan niin liukasta,ettei uskolla ajaa kovampaa,kuin satasta.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 12.11.11 - klo:15:43
Pesin tuossa äskettäin auton kun keli näyttää kuivahtavan. Mitäs sieltä kuljistä löytyikään? No sitä autoilijan parasta ystävää - eli suolakuraahan sieltä löytyi!!
Koska en ole autolla ajanut pariin viikkoon kuin pari lyhyttä ajomatkaa kaupungissa, voinee siitä päätellä että isompia teitä on siis suolattu jo oikein urakalla kun kaupunkiin saakka on suolaa autojen mukana kulkeutunut!

Ymmärrän kyllä, että on kelejä jolloin suolaaminen on perusteltua ja jopa välttämätöntä - mutta vielä en sellaisia kelejä kyllä ole näillä kulmilla huomannut! Lämpötila on tällä viikolla käynyt kahtena yönä hieman pakkasella, mutta muuten keli on tuolloin ollut todella kuiva, joten en nyt oikein pysty näkemään mitään erityistä teiden jäätymisvaaraa olleen olemassa!

Suolaaminen on ok silloin kun se on oikeasti tarpeen ja perusteltua, mutta nyt on taas näköjään alettu suolaamaan katsoen kalenteria, ei arvioiden vallitsevia olosuhteita!
En tiedä missä pain asustelet, mutta ainakin tuossa kehäkolmosen tuntumassa tuli jo viime tiistaina suola-auto aamulla vastaan. Varmasti ovat jo monessa paikkaakin suolailleet. Pesin itsekin tänään auton kun se jostain kumman syystä oli parissa viikossa vaihtanut täysin väriään. Talvi on tullut.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 12.11.11 - klo:12:49

Tiedän, että tietämättömyys on syy monella. Esim oma isäpappa kävi autokoulun ennen kiertoliittymien olemassaoloa ja itse neuvoin juuri autokoulussa saamani opit eteenpäin, koska juuri kun olin autokoulussa oli pari kiertoliittymää ilmestynyt kotikulmille. Hauskaa toki oli, että autokoulussa opetettiin väärin tuo vilkutus noissa tai ei kokonaan väärin, mutta sanottiin että vilkutetaan, kuten normaalissa risteyksessä. Eli kun olen tulossa kiertoliittymään ja tavoite oli tulosuunnasta katsoen mennä vasemmalle opettajan mukaan vilkku laitettiin vasemmalle. Tätä näkee sillointällöin vielä joidenkin tekevän. Nykyisin vilkuttelen vain poistumiset. Niin vanhempien ihmisten osaamiseen palatakseni... ei 40v sitten ajokortin suorittaneille ole mitään täydennyskursseja, eikä missään tv uutisissa tällaisia kerrota. Pitää olla melko aktiivinen autolehtien lukija, että moiset tiedot jostain oppii.

Karvis

Rajoitus 80 ja minulla nopeutta 83km/h, kaupungin ensimmäisiin valoihin matkaa n.1km. -90 luvun nipponi päättää ohittaa ja palaa omalle kaistalle etupuskuriani hipoen ja roiskuttaen kuravellipaskat suoraan silmile, jääden eteeni ajamaan tasan 80:ä, siis hitaammin kuin minä ajoin alunperin :o Hetkeä myöhemmin seisomme peräkkäin punaisissa valoissa...

Mikä vittu ihmisiä vaivaa ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 12.11.11 - klo:16:55tavoite oli tulosuunnasta katsoen mennä vasemmalle opettajan mukaan vilkku laitettiin vasemmalle.

Oho, enpäs ole kuullutkaan moisesta..  :o

Mikko

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 12.11.11 - klo:16:35
En tiedä missä pain asustelet, mutta ainakin tuossa kehäkolmosen tuntumassa tuli jo viime tiistaina suola-auto aamulla vastaan. Varmasti ovat jo monessa paikkaakin suolailleet. Pesin itsekin tänään auton kun se jostain kumman syystä oli parissa viikossa vaihtanut täysin väriään. Talvi on tullut.

Itse menin keskiviikkona viiden maissa aamulla taksin kyydissä hki-vantaalle ja ihan täällä etelä-espoossa länsiväylällä, kehä I:llä ja tuusulanväylällä noita suola-autoja ajeli vastaan.

Oma autokin oli ihan suolamoskassa kun tänään suurimmat huuhtasin renkaidenvaihdon yhteydessä.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 12.11.11 - klo:18:37
Oho, enpäs ole kuullutkaan moisesta..  :o

No mä pistin vilkun oikealle, kun ajattelin kuulleeni opettajan sanoman väärin tai sekoittavani itse oikean ja vasemman :D Se oli vaan että "eikun vasemmalle" ja  olin ihan wtf tunnelmissa, mutta pistin sitten vilkun vasuriin :)

Pepeto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.11.11 - klo:18:34
Rajoitus 80 ja minulla nopeutta 83km/h, kaupungin ensimmäisiin valoihin matkaa n.1km. -90 luvun nipponi päättää ohittaa ja palaa omalle kaistalle etupuskuriani hipoen ja roiskuttaen kuravellipaskat suoraan silmile, jääden eteeni ajamaan tasan 80:ä, siis hitaammin kuin minä ajoin alunperin :o Hetkeä myöhemmin seisomme peräkkäin punaisissa valoissa...

Mikä vittu ihmisiä vaivaa ???

Kyllähän noita tuolla liikkuu. Toinen yhtä hieno porukka ovat ne, jotka ohittavat moottoritiellä ja vetävät sitten etupuskuria hipoen poistumisramppiin samantien. Tai sitten ohittavat maantiellä ja pysähtyvät sitten muutaman sadan metrin päästä siihen eteen odottamaan vasemmalle kääntymistä.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

tdi_tdo

Voi prkl. Ajelen autolla Salosta Forssaan Somerontietä. Edessä yksi auto ja sen edessä traktori, eli mennään kuuttakymppiä. Autoja tulee välillä vastaan ja muuten on mäkeä ja tuplakeltaista. Kohta pääsee kuitenkin ohi kun pidemmät suorat aukeaa. Takaa tulee wanha farmarieskortti takapuskuriin kiini. Kiire on kuten työttömällä alkoholistilla muutenkin (kuskin naamasta päätellen). Eli ei kun ilman vilkkua tuplakeltaisten yli ja meikän ohi. Väliä edellämenevään oli se normaali 5-10m, eli siis tyypillinen traktorijono. Pakkohan siinä oli jarruttaa ja painaa torvea kun kaveri kiilaa takaisin "jonoon". Karvainen lippisukko siellä heilutteli kättään, eli ei paljoa kiinnosta tööttäilyt. Ja sittenhän sieltä tulikin jo traktorinohitettava suora, eli ei muuta kuin ilman vilkkua eskortilla ohi. Ekana jonossa ollut henkilöauto joutui tietenkin väistämään jarrun kanssa takaisin omalle kaistalle tai ääliö ajaa päin. Ilmeisesti silläkin paloi käämi, kun lähtivät satasta ajamaan peräkkäin ja ohitettu vilkutteli valoja (80 alue). Pakkohan sen eskortin oli ohi päästä, sillä 1km ajon jälkeen se kääntyi sivutielle. Autosta ja naamasta päätellen ukko oli just joku syrjäkylän vanhapoika viinanhakureissulla. Jotian tyhjiä pahvilaatikoita näkyi olevan takapenkillä.

Kaksi sanaa: Smith ja Wesson.
-09 V70 2.4DA

tet

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 12.11.11 - klo:16:55
Hauskaa toki oli, että autokoulussa opetettiin väärin tuo vilkutus noissa tai ei kokonaan väärin, mutta sanottiin että vilkutetaan, kuten normaalissa risteyksessä. Eli kun olen tulossa kiertoliittymään ja tavoite oli tulosuunnasta katsoen mennä vasemmalle opettajan mukaan vilkku laitettiin vasemmalle. Tätä näkee sillointällöin vielä joidenkin tekevän.

Britanniassa liikennesäännöt vaativat tekemään juuri noin, eikä mielestäni olisi ollenkaan hölmömpää ottaa tuo sääntö käyttöön meilläkin. Siellähän siis ympyrässä pyöritään myötäpäivään ja vilkutus menee näin:

* ekasta liittymästä ulos -> vilkku vasemmalle ennen ympyrää
* tokasta ulos (suoraan) -> ei vilkkua ympyrään tullessa, vasemmalle kun eka liittymä ohitettu
* kolmannesta ulos (oikealle) -> vilkku oikealle ympyrään tullessa, vasemmalle kun toka liittymä ohitettu

Nämä meidän minirinkulat on niin nopsasti ajettu ohi, että pitäisin erittäin suotavana tuollaista ennakkovilkun käyttöä. Nyt sitä vilkkua ehtii vilauttaa sen kerran tai ehkä kaksi ennenkuin on jo poistunut rinkulasta. Ei siinä muille paljon jää ennakointiaikaa, liikenne hidastuu aivan turhaan kun pitää arvailla minnepäin kukin on menossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.11.11 - klo:08:39

* ekasta liittymästä ulos -> vilkku vasemmalle ennen ympyrää
* tokasta ulos (suoraan) -> ei vilkkua ympyrään tullessa, vasemmalle kun eka liittymä ohitettu
* kolmannesta ulos (oikealle) -> vilkku oikealle ympyrään tullessa, vasemmalle kun toka liittymä ohitettu

Nämä meidän minirinkulat on niin nopsasti ajettu ohi, että pitäisin erittäin suotavana tuollaista ennakkovilkun käyttöä. Nyt sitä vilkkua ehtii vilauttaa sen kerran tai ehkä kaksi ennenkuin on jo poistunut rinkulasta. Ei siinä muille paljon jää ennakointiaikaa, liikenne hidastuu aivan turhaan kun pitää arvailla minnepäin kukin on menossa.

Hieno systeemi tuo engelsmannien mutta aivan liian monimutkainen, kun ei kaikki tiedä nykyistäkään.

Minusta meidän nykyinen sääntö on ihan tarpeeksi toimiva kunhan kaikki sen sisäistää, ja käyttää vilkkua niin ajoissa kun mahdollista.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Quality

Joo, ei missään tapauksessa pidä mennä muuttamaan tätä meillä jo aika monella selkäytimeen tarttunutta systeemiä, jossa vilkku päälle, kun ollaan poistumassa, eikä koskaan vasemmalle. Ainoa tilanne, jossa voisin harkita vasemmalle vilkutusta, on isossa, useampikaistaisessa ympyrässä, jos joutuisin jostain syystä vaihtamaan kaistaa. Taitaa olla kyllä kielletty ankarasti, joten se siitäkin. Ã,,kkiä siinä touhussa rytisee.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.11.11 - klo:08:39* ekasta liittymästä ulos -> vilkku vasemmalle ennen ympyrää

Mitäs sitten tehdään, jos risteyksiä onkin 5kpl ympyrässä? :D

Mulla oli muuten yksi britti kerran työkaverina. Hän toimi just noin risteyksissä ja yritin pari kertaa selittää, että täällä Suomessa vilkutetaan ympyrästä poistuessa. Mutta ei herra uskonut tätä. Sanoi, että näin se menee tottakai ja koska britit tekee näin, niin kaikki muutkin kansat toimivat samoin. Sama jamppa tosin sanoi syövänsä Fazerin mignon munatkin kuorineen, kun ne kuoret ovat sokeria. Koitin selittää niiden olevan ihan oikeita kananmunia, mutta selvästi kaveri piti meikää urpona ja nauroi moisille väitteille.  ;D
-09 V70 2.4DA

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 13.11.11 - klo:10:20
Sama jamppa tosin sanoi syövänsä Fazerin mignon munatkin kuorineen, kun ne kuoret ovat sokeria. Koitin selittää niiden olevan ihan oikeita kananmunia, mutta selvästi kaveri piti meikää urpona ja nauroi moisille väitteille.  ;D

Jos kaikki britit ajattelee noin niin ymmärrän hyvin miksi se kansa on jämähtänyt muinaisiin tuumiin ja maileihinsa, ja ajaa autolla väärää kaistaa :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RTWteam

Tutkimushan asiasta pitäisi tehdä jotta totuus paljastuisi.

Pitäisikö lähettää ELY:lle hakemus hankkeesta.  :D

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 13.11.11 - klo:10:26
Jos kaikki britit ajattelee noin niin ymmärrän hyvin miksi se kansa on jämähtänyt muinaisiin tuumiin ja maileihinsa, ja ajaa autolla väärää kaistaa :P

Itse asiassa siellähän on aika monessa kohtaa siirrytty SI-järjestelmään, mutta toki monta paikkaa vielä on missä ei ole siirrytty. Bensiksellä tankataan litroja eikä gallonoita, kuitenkin polttoaineen kulutusta mitataan MPG-yksiköillä (mailia per gallona). ::) Lämpötilaa mitataan Celsiuksina eikä enää Fahrenheitteina.

Oikean puoleiseen liikenteeseen siirtymisestä on ymmärtääkseni ollut keskustelua ja harkintaa, mutta homma on liian iso toteutettavaksi nykyaikana. Toki jossain pikkuruisella tyynenmeren saarella juuri hiljattain vaihtettiin puolia, mutta UK:n kokoisessa maassa homma maksaisi munuaisia. Veikkaanpa että mailit ovat käytössä samasta syystä, en osaa edes kuvitella mitä maksaisi saarivaltakunnan kaikkien tienviittojen uusiminen. :o

Sitten on tietysti vielä sekin näkökulma, että tilastonikkarien mukaan vasemman puoleisessa liikenteessä tapahtuu vähemmän kohtaamisonnettomuuksia kuin oikeanpuoleisessa, tosin ero on aika pieni. Selitykseksi on tarjottu esim. sitä että ihmisen oikeassa silmässä (heillä siis keskitien puoleisessa) on yleensä parempi näkökyky kuin vasemmassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Punderz

Oma arvioni on että se johtuu ajatuksesta "en viitsi vilkuttaa, koska en haittaa ketään eikä ole vaaraa että joku ajaisi päälleni kun sirpaisen nyt tästä kohtaa oikealle".
Eli ei yksinkertaisesti tajuta että seuraavassa haarassa odottava olisi kiitollinen tiedosta.

Lisäksi paikoissa joissa ympyrästä ajaa 95% ajaa ns läpi vastakkaiselle puolelle, jotkut ei viitsine vilkuttaa "kun kaikki ajaa kuitenkin näihin suuntiin".
En pääse kotiin ajamatta liikenneympyrän kautta. Monta kertaa viikossa täytyy jarruttaa ja odotella siinä ihan turhaan, kun ympyrästä ulos tuleva ei osaa/viitsi näyttää vilkkua. Välillä jos ehdin niin rullaan ikkunan alas, työnnän käden ulos ja näytän "tähtönen tuikkii" signaalilla että käytäpä sitä vilkkua. En tiedä tajuavatko...

Samoin ottaa päähän, että varsinkin oikealle kääntyvät laittavat vilkun päälle vasta viime hetkessä. Varmaan käyttävät vilkkua vaan koska on pakko, eikä tule mieleen että siitä olisi jollekulle hyötyä. Päivittäin tulen tiettyyn T-risteykseen kolmion takaa ja olisin kääntymässä oikealle. Usein vasemmalta tulee joku ja jään odottamaan, että menee ohi ja pääsen kaartamaan peräänsä. Vasemmalta tulija hidastaa hyvissä ajoin, ja sitten viime hetkessä, samalla kun jo kääntää rattia niin laittaa vilkun päälle ja kääntyy oikealle. Ihan turhaan odottelin siinä.

Tokihan minun pitää joka tapauksessa väistää ko. autoa (olisi minun vikani jos vaikka hänellä olisi vahingossa vilkku päällä muttei kääntyisikään ja törmättäisiin). Jos hän kuitenkin sekä hidastaa että laittaa vilkun päälle hyvissä ajoin, niin siihen uskaltaa kyllä aina tuupata. Pelkkään hidastukseen ilman vilkkua ei voi mennä väliin, vaan joutuu odottamaan ja valmiiksi jo ottaa päähän kun tietää että sieltä se vilkutus taas tulee vasta viime hetkessä.
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

chr

Suurin osa näistä ympyräongelmista johtuu siitä, että ne ympyrät on tehty väkisin jälkikäteen ja siksi niistä pääosa on naurettavan pieniä. Jos yrittää ajallaan vilkuttaa itsensä ulos, niin vilkku hyvä jos kerran vilkahtaa.

Quality

LainaaJos yrittää ajallaan vilkuttaa itsensä ulos, niin vilkku hyvä jos kerran vilkahtaa.

Jos jo ekasta aikoo ulos, niin vilkunhan voi laittaa päälle vaikka ennen ympyrää, ei siitä mitään epäselvyyttä aiheudu. Ja seuraavasta käännyttäessä vilkku päälle välittömästi, kun ei enää voi kääntyä siitä edellisestä.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.11.11 - klo:12:52
Kyllä luulen asian olevan näin. Varsinkin iäkkäämmän kuljettajat eivät tiedä/muista tätä sääntöä. Joensuussa Eväskontin kohtaan kun rakensivat liikenneympyrän niin poliisi "opasti" kuljettajia kuinka siinä kuuluisi ajaa.  :D

Porissa homma hoidetaan näinkin joustavasti ja asiakaspalveluhengessä:
http://maps.google.fi/maps?q=pori&hl=fi&ll=61.479315,21.81623&spn=0.00543,0.021908&sll=62.593341,27.575684&sspn=10.763129,28.125&vpsrc=6&hnear=Pori&t=m&z=16&layer=c&cbll=61.479185,21.816209&panoid=VFp-agtb4y-pzFZXUA3uJQ&cbp=12,1.33,,1,3.9
...ja poistuttaessa liittymästä kyltissä lukee "Muistitko vilkuttaa?" Mielestäni siinäkin mielessä poikkeuksellista, että yhtään kieltosanaa ei ole käytetty ohjeistamisessa!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy