Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Tänään en ollut uskoa silmiäni. Joku selvästi vähän seniili herra veteli Volvo 850:llään sellaista peliliikettä, että opit on saatu varmaan venäläisestä liikenteestä. Tilannetta on hankala kuvata sen ansaitsemalla tarkkuudella ilman puisevuutta, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan homma meni about näin: Muuttoauto tukki meiltä molemmilta tien niin, että piti heittää auto ympäri, kääntyä seuraavissa valoissa päätielle ja ajaa seuraavaan liittymään. Itse tulin Volvon perässä, joten heitin auton ensin ympäri ja menin valoihin odottamaan. Volvo peruuttaa vasemmalla kaistalla risteyteen, näyttää parkkeeravan autoaan tien varteen, mutta heittääkin renkaat jalkakäytävälle, peruuttaa punaisia päin risteyksen läpi (risteyksestä saavat kääntyä vain siitä suunnasta tulevat, josta minä olin nyt tulossa ja vain oikealle eli risteävää liikennettä ei ole), kääntyy kielletysti vasemmalle ja vieläpä punaisia päin ja ajaa loppuhuipennuksena takapyöränsä piennarkivetyksen yli liian tiukan kaarroksen johdosta. Harmillisesti rengas ei puhjennut ja matka katkennut siihen paikkaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: JK - 01.08.11 - klo:21:19
Taas sama laulu, ei ota hermoon mutta havaintoja... Ajelin peräkärryn kanssa jokunen viikko sitten 4-tietä, Oulu-Jyväskylä-Oulu väliä noin 700km. 80 km/h gps:n mukaan, ja ohihan tietenkin pitää päästä sellaisesta tien tukkeesta ja heti. Havaintojen mukaan parhaita ohituspaikkoja on loivasti oikealle kaartava mutka, varsinkin jos lisänä on vielä keltainen viiva. Tai sitten ohituskaista, siis siihen suuntaan missä on vain yksi kaista, siitä vaan keltaisten yli. Paras oli keltaisella viivalla noin 100m ennen samaan suuntaan alkavaa ohituskaistaa, sitä ennen tietenkin oltiin roikuttu perässä olemattomalla turvavälillä ja "kurkittu" ohi vuoroin vasemmalta ja oikealta...

Sama reitti ajettu viimeksi vuosi sitten ja kuulostaa tutulta. Reitti on kohtuullisen harvakseltaan liikennöity ja jokainen varmasti ehtii ajoissa perille tuolta korpitaipaleelta, mutta silti ohitukset pitää tehdä keltaisilla viivoilla ja rynniä ohitukset sikin sokin toisiaan mielivaltaisesti ohittaen. Eikö erityisesti tuollaisella reitillä voi ajatella, että ne harvat ohitukset tehdään tarkasti ja varmasti riittävillä marginaaleilla, kun ohituksen jälkeen pääsee taas ajamaan omaa tahtiaan hyväksi toviksi. Minä minä minä -asenne on tässä(kin) varmasti se vallitsevin ajattelutapa.

Harva ajaa perävaunun kanssa lain sallimat 80 km/h. Minua nämä sääntöjä noudattavat eivät haittaa lainkaan, ohitus on helppo tehdä ilman suurta ylinopeutta ja yleensä nämä tapaukset ovat niitä, jotka ajavat oikeassa reunassa ja tasaista nopeutta. Pahimpia ohitettavia ovat melkein rajoituksen mukaista 100 km/h nopeutta etenevät, joilla nopeus seilaa ja samalla koko yhdistelmä vaappuu kaistalla laidasta laitaan. Näiden ohittamisessa pitää käyttää melkein aina hetkellisesti runsasta ylinopeutta ja ohituspaikan kyttääminen on rasittavaa, kun pitää kurkkia melkein vastaantulevien kaistan puolella. 

JK

Juu, vielä kun ajelin siihen aikaan että ei kyse ollut edes työmatka-liikenteestä, sikäli kun sitä heinäkuussa edes on. Mihin ihmeeseen sitä kesälomalla on ihmisillä kiire? Oikeassa laidassa ja vakkarilla, oikein arvasit. Olisin tarvittaessa päästänyt jononkin ohi jos sellaista olisi päässyt syntymään. Toki jos päästää tulemaan 100:n rajoituksella sellaiset 110-120 niin tuntuuhan tuo 80 jo matelulta. Mutta että ihan sokkona vedetään ohi? Ison kuomukärryn kokoinen koirankuljetus-kärry oli perässä mulla, hyvin peitti näkyvyyden.
VW ID.3 1st Max

MVA

Eilen taas vaihteeksi karavaanarit, ei anneta merkkiä että mene nyt sieltä takaa RS:lläsi ohi.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: MVA - 02.08.11 - klo:00:21
Eilen taas vaihteeksi karavaanarit, ei anneta merkkiä että mene nyt sieltä takaa RS:lläsi ohi.
Näkevät että se Ã,,rrÃ,,ss, eivätkä vaivaudu, pyyhkäiset kuitenkin halutessasi salamana sieltä  ;D
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: MVA - 02.08.11 - klo:00:21

Ei ohittamiseen mitään merkkiä tarvitse?  ??? Vai meinasitko, että kuolleessa kulmassa joku toinen kertoo sinulle koska riskeeraat henkesi ja lähdet ohittamaan? Henk.koht. en koskaan noteraa esim. rekkojen ohitusvilkutuksia. Se loppui 10v sitten, kun tukkirekka näytti vilkulla, että mene ohi ja 3 sekuntia myöhemmin Kiitolinjan rekka tuli vastapalloon. Tarkoitti ehkä hyvää, mutta paljon pahaa saavat myös aikaiseksi tuolla. Ja joissain tapauksissa traktorit ja rekat näyttävät vilkkua oikealle ihan vain siksi, että ovat kääntymässä sinne  8)

Tuo "tuu vaan ohi" tauti on tarttunut myös henkilöautoihin. Viikko sitten koitti yksi C-mersumies näyttää meikälle ohituspaikkoja, ihan kuin en itse näkisi sen hänen linttansa ohi. Siellä näytettiin keltaisella viivalla, jyrkässä ylämäessa jne. ja ihmeteltiin kun en mene ohi. Mutta en mene jos en itse näe. 100 alueella jampalla muutenkin nopeus meni 70 ja 110 välillä edes takaisin. Ja jokaisen kameratolpan kohdalla se jarrutti 70:iin jarruvalot helottaen.
-09 V70 2.4DA

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 02.08.11 - klo:11:45
Ei ohittamiseen mitään merkkiä tarvitse?  ??? Vai meinasitko, että kuolleessa kulmassa joku toinen kertoo sinulle koska riskeeraat henkesi ja lähdet ohittamaan? Henk.koht. en koskaan noteraa esim. rekkojen ohitusvilkutuksia. Se loppui 10v sitten, kun tukkirekka näytti vilkulla, että mene ohi ja 3 sekuntia myöhemmin Kiitolinjan rekka tuli vastapalloon. Tarkoitti ehkä hyvää, mutta paljon pahaa saavat myös aikaiseksi tuolla. Ja joissain tapauksissa traktorit ja rekat näyttävät vilkkua oikealle ihan vain siksi, että ovat kääntymässä sinne  8)

Tuo "tuu vaan ohi" tauti on tarttunut myös henkilöautoihin.

Samaa mieltä, kuvaamasi vääränlainen kohteliaisuus ei kuulu liikenteeseen.

Joustavuus ja tilanteen mukaan meneminen on periaatteessa hyvä asia, mutta voi aiheuttaa turhaa hämmennystä. Esimerkiksi lomareissulla eteen tuli tilanne, jossa huonon näkyvyyden risteyksessä päätietä ajanut ja vasemmalle kääntymässä ollut autoilija näytti minulle kolmion takana risteävälle tiellä seisseelle kädellään, että aja edestäni vastoin väistämissääntöä, jotta hänen ei kääntyessään tarvitse koukata keulani editse vaan voi loivemmalla ajolinjalla kääntyä samalle tielle, jolla olin odottamassa päätielle liittymiseen vuoroani. Periaatteessa ihan kiva ele ja tavallaan helpotti molempien elämää vähän, mutta tuollaiset viittomiset jäävät muilta tilanteeseen mahdollisesti tulevilta huomaamatta ja aiheuttavat sekaannusta. Kun noissa tilanteissa ei ole vain kaksi osapuolta vaan voi olla muitakin, jotka edelleen tekevät omat päätöksensä siihen perustuen, että muutkin osapuolet toimivat tieliikennelain mukaisesti. Ennakoitavuusperiaate menee pieleen noissa. Lisäksi jos et heti lähde kun toinen näyttää niin syntyy epätietoinen tilanne, että onko alunperin näyttänyt sitten tulossa vuorollaan vai jääkö edelleen odottamaan menemistäsi. Ja kun itse ajelen nelinkertaisella kaskon omavastuulla niin ei ole haluakaan ajaa kolmion takaa toisen eteen, joka syystä tai toisesta päälle ajettuaan sanookin poliisille hätistäneensä paarmoja kojelaudalta eikä kellekään koskaan mitään vapaita vuoroja ole näyttänytkään. Vähän kyynistä, mutta itsensä tuossa laittaa ongelmiin jos viittomiset ja tulkinnat menevät syystä tai toisesta ristiin.

Joskus itsekin näytin vilkulla ohituspaikkoja, mutta nykyisen kolmen kaistavaihtovilkun kanssa voi aiheuttaa sekaanuksia ja on muutenkin tarpeetonta. Jos on halu mennä ohi niin menkööt omalla vastuullaan ja omilla päätöksillään sen minkä kykenevät. Se riittää, että hitaampi ajaa kaistan oikeassa reunassa eikä blokkaa näkyvyyttä tarpeettomasti. Lisäksi kaukovuorojen bussikuskit moikkailevat toisiaan vasemmalle vilkuttamalla silloin tällöin ja vilkutukset voivat muutenkin tulla vahingossa syystä tai toisesta ilman tarkoitusta antaa kellekään mitään ohituskehoituksia.

Liikennesäännöt ovat siinä määrin selkeät ja yksiselitteiset, että Suomen liikennemäärillä selkein homma on, kun jokainen noudattaa vuorollaan omia sääntöjään eikä sooloile turhia omia merkkejään. Joku Bangladeshin ruuhkaliikenne asia erikseen käsimerkkeineen ja kaaoksineen.

Mikko

Idiootit joiden ikkunoista sinkoaa kaikki mahdollinen roska joka autoon sattuu päätymään. Harmaan farmari-Vectran (MIN-864) ikkunoista lensi kaljatölkkiä, limupulloa, hampurilaiskäärettä ynnä muut sekalaista roskaa. Oli kiva yrittää ajaa perässä ja väistellä.

savolaiskollega

Vihreiden valojen pelkääjät. "Minäpä nyt rupean jo hyvissä ajoin hiljentämään kun nään että vihreät palaa, etten vaan vahingossakaan kerkiä niillä vihreillä menemään".....voi V**TU !!!!!!! >:( >:( >:(

Arcca

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 02.08.11 - klo:20:06
Vihreiden valojen pelkääjät. "Minäpä nyt rupean jo hyvissä ajoin hiljentämään kun nään että vihreät palaa, etten vaan vahingossakaan kerkiä niillä vihreillä menemään".....voi V**TU !!!!!!! >:( >:( >:(

Olisko kysymyksessä tämä täältä http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/risteysajoI.php lainattu :
"Risteysajossa tämä perussääntö tarkoittaa muun muassa sitä, että risteystä on aina lähestyttävä sellaisella nopeudella, että kuljettaja pystyy ajoissa tekemään havaintoja ja tarpeen niin vaatiessa pystyy pysäyttämään ajoneuvonsa ennen risteystä."

Tuolle on oikeutuksensa valoristeyksessäkin sillä voihan joutua vihreilläkin pysähtymään jos risteävää tietä tulee esim hälytysajoneuvo valot vilkkuen.
Itse joskus tössin olemalla ajatuksissani ja hidastamalla vaikka vihreä palaa, jotenkin aivot sanoo että punainen siellä kuitenkin on. ::)

Ymmärrän kyllä ärtymisen aiheesi, ei siinä mitään. Ottaisi varmaan itseänikin tuo päähän jos ammattimaisesti ajaisin taajamissa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Quality

Taas tämä ikuisuusaihe eli moottoritiellä oikealta ohittajat. Kun on tarpeeksi autoja ja tarpeeksi monta ohitettavaa, vasen kaista hidastuu, kun kaikki pyrkivät hitaammista ohi. Joku älypää keksii sitten koukata oikean kaistan kautta ja änkeytyy olemattomaan rakoon hidastaen edelleen ohittavan letkan nopeutta. Yksi Opel-sankari sunnuntain paluuliikenteessä osoitti taas teiden ritarin elkeitä...

Onhan se tietty vähän pattitilanne, jos kaikki änkeytyy sinne vasemmalle kaistalle, mutta vähän siinä on vaihtoehtojakaan. Tietysti toivoisi, että juuri ja juuri ohitettavien nopeutta ajavat jäisivät hetkeksi siihen oikealle, jotta kiireisimmän ehtivät ensin. Kyllä sieltä tilaa tulee.

Merkillinen ilmiö ovat myös useimmiten pikkuautot, joilla on hirveä kiire kaasuttaa vasemmalle kaistalle, kun perävaunullinen tai asuntoauto ilmestyy horisonttiin. Siinä sitten junnataan tien tukkona eikä tahdota selvitä ohituksesta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Markku J

Tuusulantien remontti Tammiston kohdalla harmittaa. Se kestää kyltin mukaan vuoden lopulle. Tulee olemaan järkyttävä hidaste, kun normaali liikennevolyymi palaa. Etelään päin ajaessa on kiertotien kohdalle oikealle kaistalle jätetty vielä niin järkyttävät montut ja terävää asfaltin reunaa, että tuossa ei kukaan voi ajaa edes sitä sallittua 50 kmh. Ja 2,2 metriä leveä vasen kaista on liian kapea mutkissa.

Tulee rassaamaan minun hermojani loppuvuonna. Kiertoteitä ohi, mutta matka pitenee, ja aika sen myötä. Herätyskelloa vaan 30 min aikaisemmalle.

jni

^^Ja juuri tuon takia se vasen kaista (l. ohituskaista) ei vedä ja tulee tyypillinen tilanne Suomessa: vasen kaista on täynnä autoja ja oikealla muutama pakettiauto / kuorma-auto kilometrin matkalla. Jos erehdyt lainkuuliaisena kansalaisena siirtymään oikealle, niin vasemman kaistan valtiaat sulkevat kaikki raot ohitusta varten ja joudut olemaan oikealla kaistalla pussissa. Tällaisissa tilanteissa tyydyn siirtymään valtavirran mukaan ja pysyn vasemmalla.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

POSSU

Mjoo-ja kun pakko on ajaa siitä-kun asun just sen pohjoiseen menevän rampin kohdalla-jumbon takaa kiertämällä "saa" ajaa 7. liikennevalot ja 3km. pidempi reitti...

jallucola

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 02.08.11 - klo:20:55
Tuusulantien remontti Tammiston kohdalla harmittaa. Se kestää kyltin mukaan vuoden lopulle. Tulee olemaan järkyttävä hidaste, kun normaali liikennevolyymi palaa. Etelään päin ajaessa on kiertotien kohdalle oikealle kaistalle jätetty vielä niin järkyttävät montut ja terävää asfaltin reunaa, että tuossa ei kukaan voi ajaa edes sitä sallittua 50 kmh. Ja 2,2 metriä leveä vasen kaista on liian kapea mutkissa.

Tulee rassaamaan minun hermojani loppuvuonna. Kiertoteitä ohi, mutta matka pitenee, ja aika sen myötä. Herätyskelloa vaan 30 min aikaisemmalle.

Kiertotie poistettu tänään, 50km/h rajoitus toki vielä  ;D

JeanC

Mikä VI*TU siin on oikeesti et lisätään nopeutta kun ohituskaista alkaa. Mikkelistä Kouvolaan kävi tnn matka, 80 alueella ohituskaista. Eka körötellaan 85 mittarinopeutta (kärkyn ohitusta), ohituskaista kun alkoi niin nopeudet nostettiinkin 100 km/h. Kun ohituskaista loppui niin nopeudet tippuivat taas tuohon 85 km/h. Mikä PRKL on niin vaikeeta, VI*TU  >:( >:(

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 04.08.11 - klo:22:36
Mikä VI*TU siin on oikeesti et lisätään nopeutta kun ohituskaista alkaa. Mikkelistä Kouvolaan kävi tnn matka, 80 alueella ohituskaista. Eka körötellaan 85 mittarinopeutta (kärkyn ohitusta), ohituskaista kun alkoi niin nopeudet nostettiinkin 100 km/h. Kun ohituskaista loppui niin nopeudet tippuivat taas tuohon 85 km/h. Mikä PRKL on niin vaikeeta, VI*TU  >:( >:(

Ettei siinä ohituskaistalla ollut sitten satasen rajoitus? mikkelistä pohjoisen suuntaanhan on tämmöinen hienous että välissä on ohituskaista jossa satanen ja ennen/jälkeen 80 lätkät...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

JeanC

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 04.08.11 - klo:23:25
Ettei siinä ohituskaistalla ollut sitten satasen rajoitus? mikkelistä pohjoisen suuntaanhan on tämmöinen hienous että välissä on ohituskaista jossa satanen ja ennen/jälkeen 80 lätkät...
Ihan 80 lätkä oli.

Mikko

Nyt kun on taas siirtynyt ajamaan kodin ja työpaikan väliä niin on jälleen alkanut ärsyttämään nämä tasanopeuskuskit. Niitä nimittäin tolla pätkällä on melkein enemmän kuin rajoitusten mukaan ajavia. Siis niitä joilla nopeus on sama riippumatta rajoituksesta. 80-alueella mennään ylinopeutta ohi, mutta kun rajoitus nousee sataseen niin nämä samat autot tulevat perä edellä vastaan, ajaen edelleen samaa 95 km/h nopeutta. Ja sama toisinpäin. Yleensä kun tämä on vielä yhdistettynä siihen keskikaistan omistamiseen niin meinaa ärsyttää.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 05.08.11 - klo:08:33
Nyt kun on taas siirtynyt ajamaan kodin ja työpaikan väliä niin on jälleen alkanut ärsyttämään nämä tasanopeuskuskit. Niitä nimittäin tolla pätkällä on melkein enemmän kuin rajoitusten mukaan ajavia. Siis niitä joilla nopeus on sama riippumatta rajoituksesta. 80-alueella mennään ylinopeutta ohi, mutta kun rajoitus nousee sataseen niin nämä samat autot tulevat perä edellä vastaan, ajaen edelleen samaa 95 km/h nopeutta. Ja sama toisinpäin. Yleensä kun tämä on vielä yhdistettynä siihen keskikaistan omistamiseen niin meinaa ärsyttää.
Ette vaan puhuis Turunväylästä ja niistä tietyömaiden nopeusrajoituksista. Niinhän tuo näyttää tuossa useimmilla menevän. Itse kun hiljentää kaheksaankymppiin ja varsinkin kuuteenkymppiin niin jalkoihin jää. Kaikki vetää melko haipakkaa ohi....ja sitten tosiaan perä edellä tuleva useimmat vastaan myöhemmin.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.08.11 - klo:08:50
Ette vaan puhuis Turunväylästä ja niistä tietyömaiden nopeusrajoituksista. Niinhän tuo näyttää tuossa useimmilla menevän. Itse kun hiljentää kaheksaankymppiin ja varsinkin kuuteenkymppiin niin jalkoihin jää. Kaikki vetää melko haipakkaa ohi....ja sitten tosiaan perä edellä tuleva useimmat vastaan myöhemmin.

Sama pännii itseänikin.

Ja ei voi käsittää mikä oikein kestää saada kaikki valmiiksi ja työmaarajoitukset pois? Homma vaan venyy ja venyy ja harvoin näkee ketään tuolla töissä. Varmaan joku viiden hengen porukka varmaan tekee tuota sitä mukaa kun kerkeevät.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

jni

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 04.08.11 - klo:23:28
Ihan 80 lätkä oli.

Mikkelistä etelään on tosiaan yksi ohituskaistapätkä, jolla on 80 km/ rajoitus.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

tdi_tdo

Olen alkanut miettimään, että pitäisiköhän Suomessakin alkaa käyttämään enemmän äänimerkkiä. Reippaasti vain tööttää heti kun joku nukkuu valoissa, ei käytä vilkkua, hidastelee, hurjastelee tai muuten vain perseilee liikenteessä.

Itse olen pari kertaa nyt painanut tööttiä kun edessä joku ajelee seitsemää-kahdeksaakymppiä satasen alueella. Tuntui hyvältä.
-09 V70 2.4DA

Jamo

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 05.08.11 - klo:10:54
Olen alkanut miettimään, että pitäisiköhän Suomessakin alkaa käyttämään enemmän äänimerkkiä. Reippaasti vain tööttää heti kun joku nukkuu valoissa, ei käytä vilkkua, hidastelee, hurjastelee tai muuten vain perseilee liikenteessä.

Itse olen omaksunut tämän ärsyttävän etelä-eurooppalaisen tavan äänimerkin käyttöön - tosin vain ja ainoastaan nukahtaneiden ja vaaraa aiheuttavien herättelyyn eli varoitussignaalina, jollaiseksi äänimerkki lienee tarkoitettukin. Jotkut kiittävät ja "suomalaiset" viittaavat sormella, meitä on niin moneksi.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 05.08.11 - klo:11:12
Itse olen omaksunut tämän ärsyttävän etelä-eurooppalaisen tavan äänimerkin käyttöön - tosin vain ja ainoastaan nukahtaneiden ja vaaraa aiheuttavien herättelyyn eli varoitussignaalina, jollaiseksi äänimerkki lienee tarkoitettukin. Jotkut kiittävät ja "suomalaiset" viittaavat sormella, meitä on niin moneksi.
Joo, usein ihmetellään myös Aasian maita (esim. Kiina) joissa torvi soi jatkuvasti. Aika pian kuitenkin huomaa, että torvea käytetään siellä pääasiassa eri tavalla kuin täälläpäin maailmaa. Siellä on liikennetiheys sen verran erilainen, että torvea käytetään yleensä varoittamaan muita esim. kaupungin ruuhkassa viereisellä kaistalla olevia kaistanvaihtotilanteessa, että "Huomasitko minä tässä koitan vaihtaa kaistaa" jne. Torvensoittokin on yleensä sellainen lyhyt töräys.
Euroopassahan (ainakin pohjoiseuroopassa) sitä käytetään tyyliin "pois urpo eestä, minä tulen"  :) jonka takia moni kokee sen v***uiluksi.

jallucola

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 05.08.11 - klo:10:54

Itse olen pari kertaa nyt painanut tööttiä kun edessä joku ajelee seitsemää-kahdeksaakymppiä satasen alueella. Tuntui hyvältä.

No, nämä seitsemää-kahdeksaakymppiä satasen alueella ajavat ei tee mitään liikennesääntöjen vastaista, joten heille on tuhra tööttäillä. Se satanen ei ole miniminopeus vaan suurin sallittu, joten kaikki nopeudet sen alle ovat sallittuja.  ;D  Jokaisella on syynsä omaan nopeuteensa (tai hitauteensa), joten ohi vaan, jos vauhti ei miellytä.

Sensijaan ole itsekin töötännyt silloin kun joku ohittaa keltaisen viivan kohdalla tai tupeksii valoissa yli 5s. yms  :o

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: jallucola - 05.08.11 - klo:11:33
No, nämä seitsemää-kahdeksaakymppiä satasen alueella ajavat ei tee mitään liikennesääntöjen vastaista, joten heille on tuhra tööttäillä. Se satanen ei ole miniminopeus vaan suurin sallittu, joten kaikki nopeudet sen alle ovat sallittuja.  ;D

Alinopeudestakin voi kyllä saada poliiseilta huomautuksen tai jopa sakot, jos se haittaa liikennettä merkittävästi. Ei tosin tuolla nopeuserolla, mutta ei maanteillä ja motareilla nyt ihan mitä tahansa vauhtia saa ajaa, jos siihen ei ole kunnon syytä (esim. alla traktori, vedossa poikkeuksellinen kuorma tms.). Jos tuon nopeuden pitäminen johtuu vain henkilökohtaisista syistä kuten esim. uskalluksen puutteesta, niin löytyyhän Suomesta pikkuteitäkin, joita pitkin voi himmailla rauhallisempaan tahtiin. En itse tuollaisille tööttäilisi, mutta ymmärrän kyllä halun vähän herätellä miettimään.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mikko

Lainaus käyttäjältä: jallucola - 05.08.11 - klo:11:33
No, nämä seitsemää-kahdeksaakymppiä satasen alueella ajavat ei tee mitään liikennesääntöjen vastaista, joten heille on tuhra tööttäillä. Se satanen ei ole miniminopeus vaan suurin sallittu, joten kaikki nopeudet sen alle ovat sallittuja.  ;D  Jokaisella on syynsä omaan nopeuteensa (tai hitauteensa), joten ohi vaan, jos vauhti ei miellytä.

Ongelmahan on se, että nämä ajavat sitä ohituskaistaa pitkin vaikka oikea kaista olisi tyhjänäkin. Tai ainakin tuolla omalla työreitillä. Ohitusta on aina myös muutenkin pakko arvioida vähän tarkemmin, pääkaupunkiseudun turvaväleillä ei välttämättä takaisin enää pääse. Turvavälihän = mahdollisimman lyhyt väli edellä ajavaan, jotta kukaan ei pääse ainakaan minun eteen tulemaan. ;)

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 05.08.11 - klo:11:12

Kyllähän tuota äänimerkkiä kannattaa käyttää silloin kun sen käyttö jotenkin edistää turvallisuutta ja/tai liikenteen sujuvuutta. Itse tartun tööttiin hyvinkin hanakasti. Useimmiten lyhyt turaus jonkun herättämiseksi, joskus taas TÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT (...tun ..lkku, pois siitä keskeltä risteystä tukkimasta). Se tuntuu, oikeasti ihan hyvältä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

bender

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 05.08.11 - klo:12:20
Turvavälihän = mahdollisimman lyhyt väli edellä ajavaan, jotta kukaan ei pääse ainakaan minun eteen tulemaan. ;)

Turvavälissä on se hyvä puoli että jos se pääsee venähtämään liian pitkäksi niin tilanne korjautuu pian jonkun ystävällisen kanssa-autoilijan toimesta joka sen lyhentää taas alle auton mittaiseksi ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy