Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Karvis

Edelleen se rampissa nysvääminen v**uttaa rankasti, miksei sitä kaasua voi painaa vaan pitää yrittää nylkyttää siihen liikennevirtaan kuuttakymppiä?

Tässä yhtenä päivä moinen nysväri oli jälleen edessä ja hän päätti kiilata liikennevirtaan hitaalla vauhdilla vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut pitkästi jäljellä, poljin sitten kaasua lisää ja ohitin tämän nysvärin kiihdytyskaistaa pitkin ja liityin vasta sitten 4:s tielle ~suurinta sallittua nopeutta. Olen tehnyt samoin joskus ennenkin ko. paikassa kun kiihdytysväylää on pitkästi ja jos liikennetilanne on ollut sopiva, mutta rikonkohan jotakin pykälää tuossa ??? Mielestäni en, mutta mitähän lainkirjain mahtaa sanoa?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

M0gstis

Ajelin eilen kotiin päin tämän kesän ensimmäiseltä kesälomareissulta. Muutama kymmenen kilometriä ennen kotia ajelin jonossa jossa edelläni meni rekka ja henkilöauto, takana muutamia autoja. Alkoi ylämäki jossa ohituskaista, ohitin rekan ja henkilöauton ja löin vakkarin osoittamaan 112km/h. Katoin peilistä kun vasentakaistaa kiitää uudehko Toyotan Land Cruiser. Ohituskaistan viime metreillä se koukkaa meikäläisen eteen, siinä vaiheessa tojotan kuljettajalta loppui menohalut ja joudui vetämään liinat kiinni etten mennyt sen perään. Ilmotin kyllä kaverille ettei ohitus kyllä mennyt ihan niinku piti  >:(

Muuten vajaan 1000km reissu sujui ilman mainittavampia törttöilyjä.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.07.11 - klo:23:35
Edelleen se rampissa nysvääminen v**uttaa rankasti, miksei sitä kaasua voi painaa vaan pitää yrittää nylkyttää siihen liikennevirtaan kuuttakymppiä?

Tässä yhtenä päivä moinen nysväri oli jälleen edessä ja hän päätti kiilata liikennevirtaan hitaalla vauhdilla vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut pitkästi jäljellä, poljin sitten kaasua lisää ja ohitin tämän nysvärin kiihdytyskaistaa pitkin ja liityin vasta sitten 4:s tielle ~suurinta sallittua nopeutta. Olen tehnyt samoin joskus ennenkin ko. paikassa kun kiihdytysväylää on pitkästi ja jos liikennetilanne on ollut sopiva, mutta rikonkohan jotakin pykälää tuossa ??? Mielestäni en, mutta mitähän lainkirjain mahtaa sanoa?

En tiedä rikkooko tuossa jotain pykäliä, mutta itsekin joskus tehnyt samoin. Eli edellä mennyt on liittynyt valehtelematta n. 40 km/h nopeudella heti liittymisrampin alusta valtatiellä jolloin olen sitten tempassut sen rampin päähän ja liittynyt sillä 100 km/h vaudilla tiehen. Ei siis mitenkään aiheuta vaaraa sille edeltä liittyneelle, eikä tarvitse mitenkään kiilata kun rakoa jää ja paljon, mutta kyllähän siinä varmaan hämmennystä aiheuttaa...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

eGetin

Itse sain vastaavalla toiminnalla Carina-kuskille aiheutettua elämänsä vitutuksen ilmeisesti, kun autolla painoin ramppia pitkin oikealta ohi (olin siis liittymässä moottoritielle jossa nopeusrajoitus 100km/h). Carinalla oli siinä vaiheessa arviolta 80km/h vauhtia, oli helpompaa vain jatkaa kiihdytystä sataseen kuin hidastaa siinä kohtaa kun Carina oli rinnalla. En tiedä sitten ottiko Carinaa päähän vielä enemmän se, että takakontissa oli tuo pirullinen valkoinen kolmio, mutta sisäinen liikennepoliisi heräsi heti. Carina lähtikin yhtäkkiä kiihdyttämään siihen satasen nopeuteen ja tuli rinnalle nylkyttämään ja heiluttelemaan käsimerkkejä. Otti vissiin päähän kun itse vain hymyilin ja vilkutin ja jatkoin vakkari päällä satasta eteenpäin. Tämän jälkeen tämä jäikin sitten aivan takapuskuriin kiinni hinkkaamaan.
Viereiseltä penkiltä kyllä tuli kommentti ettei näin saisi tehdä, mutta en ole kyllä aiemmin itsekään kuullut etteikö valmiiksi rampilla mennessä saisi mennä ohi jos se sujuvoittaa sinne motarille liittymistä.

ePa

Parina edellisenä viikonloppuna on tullut istuttua auton ratissa yksinään useamman tuhat kilometriä, niin on ollut aikaa pohita mikä ottaa hermoon...

Eniten sykkeitä nostattanut on se, kun ohituskaistalle siirryttyäni ohitettava alkoi kiihdyttämään estäen ohituksen. Ei auttanut kuin palata takaisin omalle kaistalle. Ja tämä toistui seuraavallakin ohituskaistalla, mutta silloin en enää palannut ohitettavan taakse.

Toinen mikä jonossa ajaessa ottaa päähän on se kun ajetaan 80km/h alueella gps nopeuden mukaan ~82-85km/h tiellä, jossa on kameratolpat ja kameran sattuessa näköpiiriin sen hetkinen kärki painaa jarrua tiputtaakseen nopeuttaan kjopa ~70km/h tai alle varmistellaakseen ettei välähdä. Voi hyvänen aika millainen haitariefekti siitä syntyy taaempana. Miksei voi ajaa sitä ~82-85 väliä, kun se kamera ei kumminkaan välähdä vielä noista ylityksistä. Ja näillä sahaajilla on ollut navigaattorit ikkunoilla (keskellä), että todennäköisesti siellä on tiedetty todellinen nopeus, eli mittarivirhettä ei voida syyttää.

Muuten kyllä sykkeet on pysynyt aisoissa.

James

Lainaus käyttäjältä: ePa - 04.07.11 - klo:14:53

Toinen mikä jonossa ajaessa ottaa päähän on se kun ajetaan 80km/h alueella gps nopeuden mukaan ~82-85km/h tiellä, jossa on kameratolpat ja kameran sattuessa näköpiiriin sen hetkinen kärki painaa jarrua tiputtaakseen nopeuttaan kjopa ~70km/h tai alle varmistellaakseen ettei välähdä.

Entäpä sitten kun mennään 100km/h alueella 80km/h ja vielä hidastetaan tolpan kohtaa ,ettei vaan välähtäisi.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: James - 04.07.11 - klo:15:38
Entäpä sitten kun mennään 100km/h alueella 80km/h ja vielä hidastetaan tolpan kohtaa ,ettei vaan välähtäisi.

Tärkeintä on tietenkin ajaa varovasti (varotaan siis ettei vaan saada sakkoja). Muista, että ketään ei saa päästää ohi ainakaan liian helpolla, jos auton tehot ei riitä kisassa niin keksi jotain muita koiruuksia ;D

DyyD

Täytyy todeta että eilen hatutti totaalisesti. Ajeltiin moottoritietä kohti kotia, vakkari päällä, todellista nopeutta gepsin mukaan 125km/h. Yksi mitsupishin kuljettaja päätti aloittaa leikin, ensin eteen ja sitten hiljennys, minä menin ohi, sitten taas hän ohi ja hiljennys... Tätä kesti yhteensä 6 ohitusta, jonka aikana en muuttanut vakkarin asetuksia ollenkaan. Sitten hieman kypsähdin ja vain jäin ohituskaistalle ajamaan seuraavaksi 10 kilometriksi, vaikkei ohitettaviakaan ollut. En mennyt sen kovempaa, muttei mitsun takanakaan ollut ketään. Siellä se ähelsi ihan puskurissa kiinni kunnes päästin ohi. Tämän jälkeen tajusi jatkaa matkaa hyvän matkaa edelle ja häivisi horisonttiin... vain jäädäkseen taas taakse motarin loputtua ensimmäisissä valoissa.  :P

Mitä ihmisten päässä liikkuu että saa tekemään tällaista? Ymmärrän toki, ettei mitsussa tainnut olla vakkaria, eikä ollut sitä pienintäkään siinä kuskin jalassa. Eikä tainnut mitsu kulkea ylämäessä kovempaa vaan hyytyi. Puuh.

MasTurbo

Taas nämä mulkvistit jotka ei ryhmity kääntyessän vaikka tilaa olisi.Tänään oli ehkä muutamasta kymmenestä cm kiinni etten leimannut ventolla jonkun akanrähjän perseeseen joka liikkui avensiksen paskalla.Ensin näytti että tapaus ryhmittyy ja naps,jarrut lukkoon ja jäänkin tähän keskelle.
Minkähän noille tekisi seuraavalla kerralla...
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Kiviharju

Vilkun väärinkäyttäminen/käyttämättömyys kiertoliittymissä ottaa taas kerran pattiin oikein kunnolla.

Aamulla meinasin ajaa S40 volvon kupeeseen kiertoliittymässä kun papparainen laittoi hieman ajoissa vilkun poistumisen merkiksi.
Vilkutti siis samaan liittymään jossa itse odotin, mutta jatkoikin vilkku päällä ympyrässä seuraavaan liittymään.
Jos olisi kolahtanut olisi kyllä todistajia ollut paikalla, kun papan takana ajanut autoilija katsoi minua päin näytti sormella Volvoa ja pyöritteli päätään. Taisi huomata että kävi aika lähellä.

Yleensä ahdistaa se ettei vilkkua käytetä ollenkaan, mutta tällä kertaa näin päin.
Audi A4 Allroad quattro -17

makkis

LainaaTaas nämä mulkvistit jotka ei ryhmity kääntyessän vaikka tilaa olisi

Totta, tämä ottaa hermoon itseänikin. Tosin, taidetaan MasUrpon kanssa olla ne ainoat tällä seutukunnalla, ketä ylipäätään ryhmittäytyy.

Toinen mikä ottaa hermoon kun tuo MasUrpo on siirtynyt perusurpo-mallisiin ajopeleihin ja ei sitä bongaa edes tuolta liikenteestä. Toista se oli RäSä aikaan, silloin otti liikenteessä hermoon kun näki MasUrpon Räsän ja masentui kuinka paskainen oma juuri pesty ja vahattu auto olikaan  ;D

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 03.07.11 - klo:23:35Tässä yhtenä päivä moinen nysväri oli jälleen edessä ja hän päätti kiilata liikennevirtaan hitaalla vauhdilla vaikka kiihdytyskaistaa olisi ollut pitkästi jäljellä, poljin sitten kaasua lisää ja ohitin tämän nysvärin kiihdytyskaistaa pitkin ja liityin vasta sitten 4:s tielle ~suurinta sallittua nopeutta. Olen tehnyt samoin joskus ennenkin ko. paikassa kun kiihdytysväylää on pitkästi ja jos liikennetilanne on ollut sopiva, mutta rikonkohan jotakin pykälää tuossa ??? Mielestäni en, mutta mitähän lainkirjain mahtaa sanoa?

Ei tuossa mitään lakia ole sinun puolestasi rikottu. Noin minäkin usein teen.

Samaa kiihdytyskaistalla kainostelua olen itsekin monasti ihmetellyt. Moni ei vain tunnu uskaltavan painaa sitä poljinta pohjaan asti. Kai se on jokin psykolooginen juttu. Mitä sitten tuohon kiihdytyskaistan loppuun asti käyttämättömyyteen tulee... Epäilen, että moni pelkää, että se kaista loppuu varoittamatta kesken. "Parempi" siis puikkasta siihen ajoväylälle siinä neljänkympin nopeudessa. Ei sitten yhtään ajatella minkälaista vaaraa siinä muille aiheutetaan.

Kaikista koomisimpia nuo tilanteet ovat silloin kun näkee, että se edessäsi kiihdytyskaistalla nysväävä auto on mallia "6s tai alle nollasta-sataan". Miksi ostaa auto tehokkaalla moottorilla, jos ei kuitenkaan ole aikomusta käyttää sen voimavaroja sen yhden kerran kun niille tarjoutuu todellista laillista käyttöä!

Arcca

Ei noista kiihdytyskaistoilla hitaasti ajavista jaksa enää suuresti hermoilla, on niin yleistä. Käytännössä aina kovassa liikenteessä on joku edessä, jos ei muuta niin sitten rekka.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.07.11 - klo:21:15
Totta, tämä ottaa hermoon itseänikin. Tosin, taidetaan MasUrpon kanssa olla ne ainoat tällä seutukunnalla, ketä ylipäätään ryhmittäytyy.

Toinen mikä ottaa hermoon kun tuo MasUrpo on siirtynyt perusurpo-mallisiin ajopeleihin ja ei sitä bongaa edes tuolta liikenteestä. Toista se oli RäSä aikaan, silloin otti liikenteessä hermoon kun näki MasUrpon Räsän ja masentui kuinka paskainen oma juuri pesty ja vahattu auto olikaan  ;D

Kiinnitä huomiota hohtavaan mustaan v mallin farkku golffiin :-*
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Kuikka K

Kyllä minua sapettaa eniten nämä puskuriin liimantuvat. Eilen musta taximersu hinkkasi peräkonttia ja nopeutta oli muutama km yli sallitun (navilla kalibroitu). Olisi ollut tilaa ja näkyvyyttä ohitukseenkin. Pakkohan siinä oli vetää bussipysäkille ja päästää hinkkari ohi. Toinen samanlainen Land Roverissaan tänä aamuna. 3 km yli sallitun oli nopeus ja kaveri yrittää työntää peräluukusta väkisin sisään. Annoin tilaa ja kaveri siirtyi eteen ajamaan ja pudotti nopeuden tuon 3 km alle sallitun. Onneksi matka ei ollut pitkä, olisi varmaan alkanut ketuttamaan.

Itselläni 50 km työmatka suuntaansa ja ajelen kaikessa rauhassa pienempiä teitä muutaman km yli rajoitusten. Sen verran varaan aikaa, ettei turhaan tarvitse hurjastella. Riittävän välin kun pitää edellä ajaviin, liikennetilanteen näkee paremmin ja ohittamaan lähteminenkin sujuu tarvittaessa rivakasti.

Skodalla nyt viikkoa vaille kahdessa kuukaudessa vähän yli 6 t mittarissa ja tyytyväinen olen ollut. Keskikulutus 4,1 l löpöä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 05.07.11 - klo:09:13
Mitä sitten tuohon kiihdytyskaistan loppuun asti käyttämättömyyteen tulee... Epäilen, että moni pelkää, että se kaista loppuu varoittamatta kesken. "Parempi" siis puikkasta siihen ajoväylälle siinä neljänkympin nopeudessa. Ei sitten yhtään ajatella minkälaista vaaraa siinä muille aiheutetaan.

Jos itse ajaa kiihdytyskaistaa hitaasti ajavan perässä ja hitaasti ajava uskaltaa työntää autonsa 50 mittarissa motarille, niin tilannehan on suorastaan loistava. Painaa itse lusikan pohjaan rampilla ja ohittaa hitaasti ajavan rampilla ja liittyy hänen eteensä motarille. Siinähän sitä on hyvää tyhjää tilaa vaikka toisille jakaa.

Jos kyseinen henkilö ei uskalla liittyä motarille hitaalla vauhdilla heti rampin alussa, niin sitten tilanne käy luonnollisesti hankalammaksi.

TTL

Lainaus käyttäjältä: Kuikka K - 06.07.11 - klo:11:57
Skodalla nyt viikkoa vaille kahdessa kuukaudessa vähän yli 6 t mittarissa ja tyytyväinen olen ollut. Keskikulutus 4,1 l löpöä.

OT: Lämmityspolttoöljyn eli löpön voiteluominaisuudet eivät kaikissa tapauksissa ole moottoripolttoöljyn veroiset, joten kulujen säästö voi koitua lopulta hyvin kalliiksi. Turvallisinta olisi ajella dieselöljyä eli naftaa poltellen, jolloin yllättäviltä veroseuraamuksiltakin voi välttyä  ;) /OT

Noista takaloosteeriin liimautujista olen yleensä samaa mieltä. Yksi hyvä keino ärsyttää heitä on antaa oman vauhdin rauhallisesti hiljentyä reilusti alle sallitun varsinkin silloin, kun ohitusmahdollisuutta ei ole.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Thorgen

Eiköhän se nätein ole hidastaa niissä ohituspaikoissa, en minä ainakaan tarkoituksella jaksa katella niitä puskurissa kiinni (enkä etenkään pyörän takarenkaassa).

Lähellä roikkuminen kertoo ainakin yhden faktan. Ohittaminen on selkeästi liian vaativa suoritus. Valitettavan yleistähän se ja niinhän ne jonot saavat alkunsa. Kärjestä auto pari ajaa kaistalla keski- ja piennarviivaa seilaten. Paikkoja on mutta kun päätä ei ole niin eihän se onnistu. Seuraavat tuskin uskaltavat ohittaa sitä muutamaa kerralla vaikka paikkaakin olisi, kun katsovat sitä renkaiden lämmittelyä takaa.

Reilu väli, mutkan suoristuessa pienemmälle ja vauhtia. Jos paikka niin ohi. Mikäli ei, niin uutta väliä ja toisto seuraavaan mutkaan. 75 heppainen Vento opetti poikasena ja vaikka voimaa on nykyään aivan eri malliin niin mieluummin sen tekee kunnolla.

Parhaita hetkiä on silti ajaa rauhallista 120 vauhtia 8+ letkan ohitse pitkällä suoralla. Suomalainen käsitys turvallisuudesta on ajaa perseessä kiinni eikä välttämättä haluakaan ole ohittaa. Koska se ohitushan on se vaarallinen osuus..

makkis

LainaaNoista takaloosteeriin liimautujista olen yleensä samaa mieltä. Yksi hyvä keino ärsyttää heitä on antaa oman vauhdin rauhallisesti hiljentyä reilusti alle sallitun varsinkin silloin, kun ohitusmahdollisuutta ei ole.

Olet juuri yksi niistä teidemme dameista johon minun hermot menee!!! Jos minä minä minä minä liimaudun konttiisi, tulee sinun tajuta että kyttään vain ohituspaikkaa. Mikäli minulla ei ole kiire tai minua vituttaa, jätän kyllä reilun turvavälin.

Ongelman ydin on siinä, että edustan sitä nanopromillen kansanosaa joka uskaltaa ohittaa alinopeusspeden. 99,999999999% jäävät kinnaamaan siihen perääsi sinun määräämäsi nopeuden mukaisesti.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: makkis - 07.07.11 - klo:21:52
Olet juuri yksi niistä teidemme dameista johon minun hermot menee!!! Jos minä minä minä minä liimaudun konttiisi, tulee sinun tajuta että kyttään vain ohituspaikkaa. Mikäli minulla ei ole kiire tai minua vituttaa, jätän kyllä reilun turvavälin.

Ongelman ydin on siinä, että edustan sitä nanopromillen kansanosaa joka uskaltaa ohittaa alinopeusspeden. 99,999999999% jäävät kinnaamaan siihen perääsi sinun määräämäsi nopeuden mukaisesti.
Mitä helvettiä makkis?! Kehtaat vielä väittää että etsit ohituspaikkaa, kun sijoitat itsesi ehkäpä surkeimpaan mahdolliseen kohtaan sitä varten. Jos oikeasti haluaisit nähdä kunnolla mistä kohtaa mennä ohi, jättäisit sitä väliä :) Yllättäen näkyy eteenpäin vähän paremmin. Samoiten saa lingottua itsensä "hieman" nopeammin siitä hidastelijasta ohi, eikä vasemmalla kaistalla tarvitse viettää lähellekään niin pitkää aikaa kuin jos siinä vasta aloittaa kiihdyttämisen.

makkis

höpö höpö geketin, teorissa asia on noin, mutta käytännössä se on autonvalintakysymys...

eGetin

Pyh. Olkoot tehoa vaikka kuinka, on välin jättäminen aina se ainoa oikea tapa tehdä ohitus. Se munanjatke (tai muu vastaava) ei ole niin ihmeellinen auto että se auttaisi näkemään rekan kontin läpi saati nopeuttaisi ohitusta ilman alkuvauhtia.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: makkis - 07.07.11 - klo:23:41
höpö höpö geketin

Lainaus käyttäjältä: makkis - 07.07.11 - klo:23:01
Sykkeli kirjoittaa kyllä asiaa...
Mikä vittu sä olet oikein, että heittelet täällä tällaisia omia versioitasi toisten nimimerkeistä?? Olen muistaakseni sinulle joskus aiemminkin asiasta huomauttanut. Tuo ei kuulu asiaan, ymmärrätkö? Mikäli et osaa kirjoittaa nimimerkkejä niinkuin ne kuuluu kirjoitettavan niin älä kirjoita ollenkaan. Kyse kun ei selvästikään ole siitä, ettetkö osaisi vaan vaikuttaa pikemminkin kanssajäsenten halveksumiselta. >:( >:(

Quality

Cyclic Stig, savolaisuus ei ole vika vaan ominaisuus  ;). Savolais-Makkikselta olemme tottuneet näkemään mitä mielikuvituksellisimpia väännöksiä vaikka mistä, joskin ymmärrän, että nimen ja myös nimimerkin uuteen uskoon rustaaminen saattaa tuntua ao:n identiteettiä loukkaavalta. Onko sitten niin, että myös jokaikinen lemppari aiheuttaa näppylöitä? Näin kävi itselleni kouluaikoina, ja helvetiksihän se elämä muuttui. - Leben und leben lassen -.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tdi_tdo

Olet juuri yksi niistä teidemme dameista johon minun hermot menee!!!

Tämä lienee koko tarkoitus hidastamisella? Sanoisin että hyvin näkyy toimivan. Itsekin teen sen siinä vaiheessa jos aletaan valoja välkyttelemään. Esim. motarilla 80-alueella, kun ajelen 90:iä vasenta kaistaa jonon ohi, niin silloin tällöin tulee joku A4 pitämään valoshowta perään. Herra haluaa ajaa sataa kolmeakymppiä. Poistuu tosin heti seuraavasta liittymästä.

Tarkennetaan: Turusta kun lähtee ykköstietä pois, niin aina on joku 150km/h ajava lippisjuippi joka kurvaa renkaat vinkuen Kaarinan liittymään. Jossa on 500m jono autoja jo valmiiksi jonottamassa :D
-09 V70 2.4DA

Tommi13

minä minä minä minä

Ottamatta kantaa kuinka tosissaan makkis tässä on, niin tuossa lainauksessa taisikin kiteytyä koko keskustelun ydin.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: makkis - 07.07.11 - klo:23:41
höpö höpö geketin, teorissa asia on noin, mutta käytännössä se on autonvalintakysymys...

Auton tehot ei kyllä vaikuta näkyvyyteen ollenkaan tai sitten ei ole kyse tehoista vaan onkin kyse korkeasta autosta tai siinä on  tähystystorni...Siinä persuksissa kiinni oleva näyttää takana tuleville huvittavalta kun jarruvalot vilkkuu ja auto seilaa puolelta toiselle kun ei näe edessään kuin edellä ajavan takalasin...Ja sitten kun se ohituspaikka tulee niin ei joko huomaa tai lähtee viime tingassa kun voisi jättää vähän väliä ja ohittaa turvallisesti, eikä tarvitse koko tehoreserviä ottaa käyttöön. Avutonta.

_tj_

Yleinen asia, joka tietenkin ottaa hermoon, on se, että ihmiset eivät korjauta rikkinäisiä vilkkujaan. Mutta sujuvuutta haittaa myös se, että vilkku jää päälle ja sitten ajellaan kilometri tolkulla oikeaa kaistaa vasen vilkku palaen. Ja 100% tapauksissa vilkuttajalla lasissa reilu alinopeus, tietenkin. Siinä sitten takavasemmalta tultaessa ei voi rullata rinnalle ja ohi rajoitusten sallimaa nopeutta, vaan pitää hidastaa vielä sitä vilkuttelijaa hitaammalle nopeudelle. Jos etuoikalla vilkku palaa, niin tietenkin hänelle annetaan tilaa vaihtaa kaistaa. Siinä sitten matkaa taittuu tovi, ennen kuin voi olla varma, ettei kyseessä ole kuski, joka kauhusta kankeana ei uskalla vaihtaa kaistaa vaikka haluaisi ja tilaakin olen antanut, vaan että vilkku vain on jäänyt päälle. Ja oman hinurin taakse 10cm päähän ehtii siinä ajassa kerääntyä tietty pari awdia, jotka haluavat ylinopeutta ajella, mutta molemmat kaistat vetää alinopeutta kun vilkkuautosta ei voi noin vain painaa ohi kuten äsken todettiin. Viimeksi tänään aamupäivällä kehäykkösellä tällaisen tapauksen pääsi kokemaan. Miten sitä vihreää pulssia silmien edessä ja ohjaamossa kuuluvaa naksutusta voi olla huomaamatta?

eGetin

Se jää huomaamatta siinä vaiheessa kun kuski jännittää itse ajamista niin paljon, että kaikki huomio menee siihen jännittämiseen. On kyllä ihan jännä että pitää sitten tuupata sinne motarille jos ei uskalla siellä ajaa.

Quality

Ei nyt varsinaisesti ottanut hermoon, mutta herätti kovasti kummastusta, kun nelostien moottoritieosuudella eräs VW Transporter ajeli kaikessa rauhassa hätävilkut päällä. Ensireaktio yleensä on, jotta tuo on vaihtamassa ohituskaistalle, kunnes selviää, että kaikki vilkut vilkuttavat. Siinä sitten hiljennellään porukalla ja ihmetellään, ja lopulta pyyhälletään ohi. Näytti olevan lapsia etupenkillä, olisivatko päässeet hätävilkkunappulaan käsiksi. Mutta merkkivalo kojetaulussa on sen verran näkyvä, ettei luulisi vahingossa jäävän päälle.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy