Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

jsep

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 26.05.12 - klo:09:34

Toinen tapaus itsekkyydestä on sulkea kaistanvaihtoväli kun huomaa jonkun aikovan tulla siihen.

Oli pakko puskea sitten väkisin siihen kun rampille oli päästävä.

Ja olet sitä mieltä että väkipakolla väliin änkeäminen ei ole itsekästä? Olisiko ollut ihan mahdotonta ryhmittyä sille oikealle kaistalle jo muutama kilometri aikaisemmin, kun kerran tiesit, että olet motarilta poistumassa? Taisit voittaa ajallisesti ehkä puoli sekuntia ja aiheutit toiselle harmia. Tämä olkoon se toinen näkemys omasi lisäksi...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: jsep - 04.07.12 - klo:22:10
Ja olet sitä mieltä että väkipakolla väliin änkeäminen ei ole itsekästä? Olisiko ollut ihan mahdotonta ryhmittyä sille oikealle kaistalle jo muutama kilometri aikaisemmin, kun kerran tiesit, että olet motarilta poistumassa? Taisit voittaa ajallisesti ehkä puoli sekuntia ja aiheutit toiselle harmia. Tämä olkoon se toinen näkemys omasi lisäksi...

En olisi aiheuttanut harmia jos kyseinen autoilija olisi pitänyt nopeutensa ja välin edellä ajavaansa ja päästänyt minut yli ko kaistan rampilta ulos. Mutta ei, piti sulkea väli, ja aiheuttaa ensin minulle se harmi.

Olisiko sitten pitänyt ajaa rampin ohi ja löytää itsensä Helsingistä, etten olisi vaan mahdollisesti kenties itsekäs? Täytyy myös huomata että ko tapaus sattui yhtäkkiä toisen autoilijan tahallisesta kiusanteosta, aikaa valintojen tekemiseen oli sekuntti luokkaa.

Aikaisemmin oikealle kaistalle voi joo mennä jos haluaa körötellä siinä rekkojen ja muiden hitureiden perässä kilometritolkulla. Usein niin teenkin, tuolla kerralla satuin nyt olemaan vasemmalla kaistalla, luultavasti se veti paljon parempaa vauhtia silloin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Mikko

Sen takia vilkkua ei tule käyttää kaistanvaihdoissa, se kun on osalle porukasta merkki vetää pikavauhdilla kiinni.

Oma kokemus viime viikolta. Valkoinen A4 ajeli takana, liittymä tulossa, vierellä bussikaista joka muuttuu kohta liittymäkaistaksi. Edellä ajava vaihtaa tuolle kaistalle oikealle ja minä laitan vilkun päälle ja vilkaisen taaksepäin. Audi vaihtaa kaistaa bussikaistan kohdalla ilman vilkkua ja kiihdyttää voimakkaasti yrittäen kuroa sen kolon kiinni mihin olen juuri vaihtamassa. Joko ajan ohi liittymästä tai sitten kiihdytän hieman ja tungen väkisin väliin. Valitsin jälkimmäisen jolloin takana alkaa hirveä valoshow. Liittymä jakaantuu kahdeksi kaistaksi, itse ryhmityn vasemmalle sinne kääntyäkseni, Audi painaa oikealta ohi ja tunkee väkisin minun eteen ja kääntyy samaan suuntaan kuin minäkin.

eGetin

Pah, jos siinä on sopiva rako niin ei muuta kuin reipas kaistanvaihto ja jos meinaavat vetää rakoa kiinni niin vastaavasti nasta lautaan ja edellä olevan auton takapuskuria hipoen kaistalle omaan paikkaan.

E: Eli juuri niinkuin Mikko teki ;D

TeBsu

Tänään ärsytti eräs volvo kuski, tuli vaajakosken moottoritietä vaajakoskelle päin, niin piti mennä eka ohite, sit vaihto oikeelle kaistalle. No sitten se jäi ajamaan kahen kaistan keskelle, ettei mahtunu ohite, kaks kertaa sai tööttäillä, et tuli tietä. Sit tänään keskus-sairaalan pihassa olin menossa parkkiin, niin minkä vidun takia se v40 ja transetti pitää jättää parkkiin et vie puoltoista ruutua, kun siinä on muutenkin vähän paikkoja.. Jos oisin ollu lappuliisa, niin molemmat ois saanu sakon....  ::)
lord of the rings

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 04.07.12 - klo:22:56

Oma kokemus viime viikolta. Valkoinen A4 ajeli takana, liittymä tulossa, vierellä bussikaista joka muuttuu kohta liittymäkaistaksi. Edellä ajava vaihtaa tuolle kaistalle oikealle ja minä laitan vilkun päälle ja vilkaisen taaksepäin. Audi vaihtaa kaistaa bussikaistan kohdalla ilman vilkkua ja kiihdyttää voimakkaasti yrittäen kuroa sen kolon kiinni mihin olen juuri vaihtamassa. Joko ajan ohi liittymästä tai sitten kiihdytän hieman ja tungen väkisin väliin. Valitsin jälkimmäisen jolloin takana alkaa hirveä valoshow. Liittymä jakaantuu kahdeksi kaistaksi, itse ryhmityn vasemmalle sinne kääntyäkseni, Audi painaa oikealta ohi ja tunkee väkisin minun eteen ja kääntyy samaan suuntaan kuin minäkin.

Jotenkin tuntuu että tällaisten kuskien (eli A4 tässä tapauksessa) aivoissa liikenne ajatellaan kilpailutilanteena jossa nokkeluudella tai vääryydellä otetaan oma paikka, ei muiden huomioon ottamisella. Oikeus ja kohtuus olisi ollut että Mikko olisi ollut A4:n edellä lopputilanteessa (koska Mikko oli edellä aikaisemminkin kokonaisuutta katsellen), mutta ei A4:n mielestä koska hän oli onnistunut yksittäisessä tilanteessa keplottelemaan itsensä edelle.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kasis

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.07.12 - klo:21:21
Jarruvalon syttyminen ennen vilkkua.
+1 >:(
Välillä moinen aiheuttaa turhaan tuskaisia tilanteita. Osa moisista käyttäytyjistä nostaa jalan kaasulta n.500m ennen jarruvalo episodin alkua. Siinä joutuu pari kertaa miettimään edellä ajavan aikomuksista.
Scirocco & VI Golf Variant

tet

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 05.07.12 - klo:08:37
+1 >:(
Välillä moinen aiheuttaa turhaan tuskaisia tilanteita. Osa moisista käyttäytyjistä nostaa jalan kaasulta n.500m ennen jarruvalo episodin alkua. Siinä joutuu pari kertaa miettimään edellä ajavan aikomuksista.

Tästä tuli väistämättä mieleen oikeusratkaisu josta juuri hiljattain luin muistaakseni TM:stä. Siitä kävi ilmi että nämä vilkutusasiat voivat olla välillä aika kinkkisiä, aina ei voi suoraan sanoa kuka on syyllinen jos vilkkua käyttää tai ei käytä ja jotain sattuu.

Tilanteessa kaksi rekkaa törmäsi huoltoaseman liittymässä. Toinen rekka oli lähdössä aseman pihasta ja kääntyi vasemmalle. Vasemmalta lähestyi toinen rekka joka laittoin vilkun oikealle, jolloin pihasta tullut rekka lähti puskemaan tielle, luullen että toinen rekka kääntyy aseman pihaan. Se ei kuitenkaan ollut menossa sinne vaan kääntymässä oikealle heti aseman pihaliittymän jälkeen olevasta tienhaarasta. Autot törmäsivät (onneksi ei käynyt pahasti kenelläkään) ja homma meni käräjöinniksi.

Hiljan tuli korkeimmasta oikeudesta tuomio joka vahvisti molempien alempien oikeusasteiden näkemyksen, eli ei muuttanut käräjä- ja hovioikeuden tuomioita. Syyllinen tilanteessa oli yksinomaan aseman pihasta tullut rekkakuski, joka kääntyi tiellä ajavan rekan eteen. Minkäänlaista syytä ei ollut toisessa kuskissa, joka vilkutti oikealle muttei kääntynyt aseman pihaan kuten toinen oletti.

Ymmärrän tuomion tavallaan, mutta toisaalta en. Jos kuljettajan toiminnan ennustettavuudella ei ole tuollaisessa tilanteessa mitään väliä niin se pistää kyllä harkitsemaan tarkkaan milloin käyttää vilkkua ja milloin ei, ja milloin luottaa toisten vilkutuksiin ja milloin ei. :( Itse olisin saattanut kyseisessä tilanteessa toimia juuri niin, että olisin hiljennellyt ilman vilkkua vauhdin aivan alas. Vasta juuri aseman liittymän kohdalla sitten vilkkua, ettei toinen ennätä luulemaan minun kääntyvän ko. liittymästä. Tässä tilanteessa sitten taas joku kanssa-autoilija olisi voinut kirota kun ei osata vilkkua näyttää ajoissa...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kasis

Itse en luota liikenteessä muihin, kun itseeni!
Jos odotan risteyksessä tienylitystä- tai kääntymistä varten ja vasemmalta tulee auto, jolla on vilkku vasemmalle, odotan niin kauan, että tämä todellakin tekee kääntymisen ja sitten vasta menen itse. Toki jos etäisyyttä on vasemmalta tulevaan autoon, lähden takuuvarmasti ensin itse. Kun tuolla liikenteessä on kaikenlaista "aikojaa", ei parene luottaa muihin, kun itseensä.
-parempi katsoa, kuin katua-  ;)

Vaarivanhus

Juuri näin. Aikoinaan paljon moottoripyörällä liikuskelleena joutui suhtautumaan muihin tielläliikkujiin ja heidän aikomuksiinsa täysin varauksellisesti. Yhtään ei pidä luottaa, ennenkuin on varma. Kahdella pyörällä kulkija häviää autolle aina, vaikka olisi liikennesääntöjenkin mukaan miten oikeassa tahansa. Ei paljon lohduta puida pyörätuolissa nyrkkiä ja todeta "minäpä olin oikeassa!"
Joutilas 76v

re2

Joo, siihen kanssapelurin vilkun käyttöön on yleensäkin syytä suhtautua hyvin viitteellisesti, eli se lähinnä ajoittain auttaa ennakoimaan mitä tämä toinen mahdollisesti saattaa piakoin tehdä. Joka viikko näkee autoilijoita, joilla on epähuomiossa unohtunut vilkku päälle ja siinä sitten perässä saa arvuutella milloin se kuski todella meinaa kääntyä vilkuttelemaansa suuntaan. Erityisen pelottavaa tuollaista tapausta on lähteä ohittamaan, jos se vilkku näyttää vasemmalle.

Tietenkin monisatakertainen määrä on niitä, jotka eivät vilkuttele ollenkaan. Eivät edes niissä tilanteissa kun siitä todella olisi kanssa-autoilijoille hyötyä. Se sapettaa.

MVA

Karavaanarit.

Ajetaan ihan keskellä tietä omalla kaistalla eikä edes hälytysajossa olevalle ambulanssille suostuta antamaan tietä.

Edit: tämä mainitsemani teiden-ritari-karavaanari oli matkalla asuntoautolla.

exari

Kesäloma maiseman katselijat--100 rajalla 85-75 vauhtia.   Plondit jotka meikkaavat ajaessaan 20 alle rajoituksen-kilometrin jono takana...

0251

Lainaus käyttäjältä: MVA - 05.07.12 - klo:21:51
Karavaanarit.

Ajetaan ihan keskellä tietä omalla kaistalla eikä edes hälytysajossa olevalle ambulanssille suostuta antamaan tietä.
Joo tässä kesälomareisulla asfalttiäijien punaiset valot keräsivät järkyttävän autoletkan . Ja kun se sitten vihreiden myötä nytkähti liikkeelle,niin siellä jaloissa pyörivät karavaanarit estivät tehokkaasti liikenteen normaalirytmin löytymisen. Olisivat voineet vetää vähäksiaikaa levikkeelle,vaan ei. Ohittele sitten sellaisessa kilometriletkassa. Onneksi olin lomalla olis muuten voinu ottaa todella pattiin

Peeveli

- Toyota Corollat ( ne nyt vaan kykkivät jostain ihmeen syystä yleisesti 10-30 km/h alle rajoituksen oikeaa nopeutta)(sen sijaan Yarikset ja Avensikset ajavat selkeästi reippaammin)

- motarin vasemmalle kaistalle eteen änkeäjät jotka hidastavat vielä vauhtinsa 120 alueella sataseen jääden vieressä ajavan rinnalle; varmaan tarkoituksellista kiusantekoa (noh näistä mennään sitten tarvittaessa ohitse oikealta)

- alinopeusnysvääjät jotka piristyvätkin ohituksen tapahduttua ajamaan samaa nopeutta tullen persiiseen kiinni ja roikkuen samalla provosoivasti keskiviivan ylitse välillä seilaten (lienee jotakin homoerotiikkaa tms. jota joku liikennepsykolooki voisi tutkia)

tet

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 06.07.12 - klo:10:18
- Toyota Corollat ( ne nyt vaan kykkivät jostain ihmeen syystä yleisesti 10-30 km/h alle rajoituksen oikeaa nopeutta)(sen sijaan Yarikset ja Avensikset ajavat selkeästi reippaammin)

Gorilla on vaarien suosikkiauto, siitä se kai johtuu.

Lainaus käyttäjältä: exari - 05.07.12 - klo:22:06
Kesäloma maiseman katselijat--100 rajalla 85-75 vauhtia.

Suomessa on paikoitellen hienot maisemat, kyllä niitä kelpaa katsella. Eihän noin reilua alinopeutta ajavissa mitään ongelmaa ole, vilkku vasemmalle ja kaasua.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 05.07.12 - klo:12:03
Juuri näin. Aikoinaan paljon moottoripyörällä liikuskelleena joutui suhtautumaan muihin tielläliikkujiin ja heidän aikomuksiinsa täysin varauksellisesti. Yhtään ei pidä luottaa, ennenkuin on varma. Kahdella pyörällä kulkija häviää autolle aina, vaikka olisi liikennesääntöjenkin mukaan miten oikeassa tahansa. Ei paljon lohduta puida pyörätuolissa nyrkkiä ja todeta "minäpä olin oikeassa!"
Se voi olla, että vain itseensä luottaminen kumpuaa juurikin prätkällä ajamisesta.

Kasis

Karavaanarit.

Toisaalta voi olla kaikkien kannalta turvallisempaa, etteivät anna tietä.
Seurauksena saattaa olla pysäyttämätön heiluriliike tuhoisin seurauksin, jos vaunuilija tekee nopean väistöliikkeen. :o

RSOCUstin

On se kumma kun se pää ei käännyt liikenneympyrään tultaessa. 6 krt ainakin tällä viikolla joku tullut eteen kun olet jo hyvä matkaa itse kulkenut ympyrässä. Edeleen punaisen auton havaitseminen ei voi olla vaikeaa. Ymmärtäisin jos olisi jonkun muun värinen. Sapetuksen sapetus...

Jokker

Omat varomattomat kaistanvaihdot, meinasin rutata todella typerästi tänään. Ihme kun ei opi olemaan räpläämättä puhelinta/navia ajaessa...
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Jokker - 06.07.12 - klo:22:18
Omat varomattomat kaistanvaihdot, meinasin rutata todella typerästi tänään. Ihme kun ei opi olemaan räpläämättä puhelinta/navia ajaessa...
Oli mukava lukea tämä  :) Ei syytetä muita huonosta liikennekäyttämisestä.
Positiivisella asenteella pärjäämme :)

MVA

Karavaanarit.
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 06.07.12 - klo:14:24
Toisaalta voi olla kaikkien kannalta turvallisempaa, etteivät anna tietä.
Seurauksena saattaa olla pysäyttämätön heiluriliike tuhoisin seurauksin, jos vaunuilija tekee nopean väistöliikkeen. :o
Tähän tarkennuksena, että oli kyse asuntoautosta, ei yhdistelmästä vetoauto+asuntovaunu.

P.Alikka

Hämmennystä taas aiheutti tälläinen...

Eilen illalla paluu lomareissulta Tampereelle ja mukavan rauhallinen oli liikenne. Jämsän kiertoliittymästä lähdettiin etelää kohti ja edessä matkasi paketti auto ja sen edelleä punainen Nissanin diipadaapa. Diipa ajeli tuon alun 80 km/h rajoituksen gps:n mukaan n. 78-81 nopeutta, joka on hiukan vähemmän kuin minun yleisesti käyttämä reissunopeus (n. 84 todellista). No ajeltiin rauhassa pienessä jonossa tätä vauhtia kunnes alkoi ensimmäinen ohituskaista. Paketti auto edessä hyytyi mäkeen ja tästä menin ohi ja ajattelin mennä samalla tuosa Diipasta, mutta se kiihdytti vauhdin tuonne 100-105 väliin (alkoi samalla 100 rajoitus), joten ajattelin, että ehkäpä hänen perässään voisi ajella sopivan välin takana jos nopeus asettuu sopivaksi. Jonkun aikaa ajeltua alkoi näyttää siltä, että Nissanin matkanopeus asettuu tuonne hiukan 98-100 väliin, eli taas hiukan vähemmän kuin oman matkanopeus 100 alueella (n. 104 todellista). Ajattelin sitten, että ohitan joko sopivassa kohtaa kaksikaistaisella osuudella tai seuraavalla ohituskaistalla.

Eteemme tuli sitten vielä avolapa Mazda joka ajeli rauhallista hiukan reilua 80 nopeutta aina tuonne seuraavalla ohituskaistalla asti jolla Nissanin sitten lähti ensin tuota ohittamaan. Minä perässä ja samalla ajattelin jatkka Nissanin ohi... Tämä ei sitten tuolle 60+ (arvio) Diipa kuskille sopinutkaan, vaan alkoi villisti kiihdyttää nopeuttaa aina tuonne 1X0 asti. Tässä vaiheessa pää pyörien totesin, että wtf!!! ja jatkoin kiihdyttämistä. Ohi pääsi ennen ohituskaistan päättymistä, mutta nopeus kävi "hiukan" yli sallitun! Lopuksi vielä hän löi pitkät valot päälle.. ei taas ymmärtänyt minun pieni pääni tätä käytöstä? Tie oli tyhjä edessä ja ainoaksi motiiviksi keksin hänen käytökselleen tarpeen toimia tiepoliisina ettei kukaan vaan aja kovempaa kuin hän. Ok, olisin voinut jättää ohittamisen sikseen, mutta mitä sitten? Tämä diipadaapa olisi ajanut sitä omaa matkanopeuttani alhaisempaa nopeutta (joka vieläpä seilaa siihen malliin, että vakkarin käyttö perässä ei oikein onnistu) ja siinä sitten olisi sompailtu. Vaihtoehto laskea oma reissunopeus alle 100 ja jatkaa vakkarilla menoa, mutta kun tie edessä tyhjä, liikenne rauhallista, niin miksei jatkaa tuota reissunopeutta jolla koko matkan jo olin ajanut...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Vagisti

Näitä yllämainittuja tapauksiahan löytyy yllättävän paljonkin. Melkein aina, kun lähtee pidemmälle reissulle niin semmoinen tulee jossain vaiheessa peräedellä vastaan.

Enkä minäkään mitenkään reikäpäässä kaahaile, vaan juurikin sen 5-8 km/h yli rajoituksen mittarin mukaan.

jf

Itse löysin vastaavanlaisen kusipään Kaarinan ja Naantalin väliseltä tieltä. Tällä ajokkina 850 volle ja kuskilla ikä kuudenkymmenen ja kuoleman välissä. Auto ei kulkenut 100km/h alueella kuin 90km/h, mutta ohittamiseen tarvittiin kortinhyllytykseen riittävä nopeus.  ::)
Pitäisiköhän noilta ihmisiltä viedä kortti, kun täyttävät 60, tuntuu tuo urea liikkuvan väärään suuntaan tuossa iässä.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Taskukeke

Pikkusen enemmän kun olisi tehoa autossa niin eipä noista olisi haittaa kun eivät ehtisi edes kaasua polkaista kun olisi jo ohi.  ;)

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 12.07.12 - klo:16:47
Pikkusen enemmän kun olisi tehoa autossa niin eipä noista olisi haittaa kun eivät ehtisi edes kaasua polkaista kun olisi jo ohi.  ;)

Juu, Avesta piti kaivaa nelonen esiin jos meinasi, että mitään tapahtuu  ;) Sitten kyllä päästiin sinne kortinmenetys nopeuksille...

Pepeto

Oman kokemuksen mukaan nuo pumppaavaa vauhtia ajavat rinnalla kiihdyttäjät ja valojen vilkuttelijat ajavat useimmiten Nissanilla tai Toyotalla. Almera tuntuu olevan oikea suosikkimalli. Jokaisella pidemmällä automatkalla kohtaa vähintään yhden Almera-kuskin joka ajaa alinopeutta, kiihdyttää ohituskaistojen kohdalla tai jonka vauhti pumppaa koko ajan.
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

P.Alikka

Samat havainnot, ehkäpä itsestänikin kuoriutuu sitten 30 vuoden päästä samanlainen v*ttumainen Toipo-kuski  ;). Muutoin ei reilun 2,5 tkm lomareissulla tullut muita kusjpäitä vastaan, itseni lisäksi. Pari muuta havaintoa tuli kyllä tehtyä:

1. Pohjois-Savossa ei Sawolaiset voi tuolla vitostiellä näköjään ajaa rajoitusten mukaan. Eli kaksikaistaisella osuudella ajateen satasen alueella yheksää kymppiä ja nelikaistaisilla osuuksilla mennään sitten sataakahtakymppiä. Tästä hyvä esimerkki oli eräs 206 farkkupösö joka ajoi tuon Kuopiosta etelään menevän nelikaistaisen köyhän valtion moottoritien oikein mukavaa hiukan reilua satasen vauhtia. Ajettiin lähes koko väli 200 m etäisyydellä toisistamme, minä perässä. Jahka kaksikaistainen osuus alkoi, niin tippui Pösön vauhti sinne 90 km/h lukemiin (100 km/h rajoitus jatkuu tuosta vielä useamman kilometrin etelään).

2. Pohjois-Pohjanmaalla / Lapissa asuu ne kiireiset rekkakuskit, jotka hiillostaa 80-alueella persiissä kiinni jos itse ajaa sitä 84 km/h vauhtia...

Ktk

Paljon leppoisampaa kun ajaa koko ajan rajoitus +20-30. Pysyy mukavasti virkeänä kun ohitettavaa riittää ja diipadaapat ja toipotat ei kauaa taustapeilissä näy.  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy