Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

re2

^Jospa se bemu käy vähän epätasaisesti? Varmasti kaasuläpässä jotain vikaa?  ;)

Eipä silti, kovin tuntuu olevan yleinen ilmiö Baierilaisten keskuudessa - myös täällä pohjoisemmassa.

Juhaa

Se, että 1-tietä pitää asvaltoida juuri pahimpaan ruuhka-aikaan ja ruuhkasuuntaan...

Ton-1

Hieman sama oli päällänsä Turkkusessa 2 viikkoa sitten torstaina, pääväylä Koulukatu oli asfaltoitavana, kolmesta kaistasta toimi vain yksi iltapäiväruuhkan pahimpaan aikaan milloin ei edes se 3 käytettävissä olevaa kaistaa tahdo riittää + koneita liikkui.
Normaalisti en tuossa ip ruuhkassa autoni kanssa ole, tuolloin kyllä palo hihat. :-X
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Pertsa

T,,ST,, risteyksestä ajan lähes joka aamu yli töihin mennessä. Siinä on kaksi kaistaa rinnakkain, vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikeanpuolimmaiselta kaistalta ajetaan suoraa tai käännytään oikealle.
Tuossa vasemmalle kääntyjien kaistalla on aamuisin yleensä 0-2 autoa, kun taas suoraa ajaville ja oikealle kääntyville on usein 10-30 auton jono kun sattuu tuohon "sopivaan" kellonaikaan.
Nyt on pari kertaa sattunut vähän ajan sisällä joku valopää liikenteeseen joka katsoo että häntä ei liikennesäännöt koske, kun kiirekin varmaan on.
Viikko pari sitten olin oikealla kaistalla ensimmäisenä ja menossa siis suoraa risteyksen yli, takana pitkähkö jono. Viereeni vasemmalle kääntyvien kaistalle ajoi harmaa A3. Kun valot vaihtui vihreiksi, päättikin tämä A3 (näkyi olevan 3.2 koneella, ihan rivakasti lähti kyllä) ajaa suoraa risteyksen yli tuosta vasemmalta kaistalta. Onneksi itse tapojeni vastaisesti :) lähdin valoista suht rauhallisesti, muuten olis ollu kylkikosketus lähellä.
Tänään oli vielä pahempi tapaus. Itse olin oikealla kaistalla kolmantena tai neljäntenä. Vasen kaista oli tyhjä ja siihen ajoi sitten joku umpikoppikuorma-auto. Kun valot vaihtui vihreäksi, oikean kaistan ensimmäinen auto ehti mennä risteyksen yli, mutta toisena oleva joutui äkisti vetämään liinat kiinni, kun tämä kuorma-auto kääntyi tuolta vasemmalta kaistalta oikealle, suoraa eteen. Oli todella lähellä ettei pelti rytissyt. Onneksi ei peräänajojakaan sattunut.

Arcca

^Alkaa mennä aika härskiksi tosiaan. Itsellekin sattunut vastaava tapaus, oli kyllä "mitä helvettiä"-fiilis kun viereinen auto tulikin yli, ja hankala tilanne valmis. Toivottavasti tapa ei yleisty.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 13.09.11 - klo:06:59
Työmaat josta ajatutuu mutaa/savea/soraa tielle. On niin onnellisesti sattunut, että tuossa vieressä on työmaa (hyvin pitkäaikainen) josta kuorma-autot tuovat renkaissan käsittämättömät määrä savea ja soraa tielle. Sateisella ilmalla kura lentää ja auto saa kuorrutukset hetkessä. Kuivalla kelillä harjatraktori yrittää pestä tietä päivittäin ja samalla se kastelee tien. Kura lentää taas vaikka aurinko paistaisi. Hemmetin turhauttavaa, vaikka kuinka peset autyoa niin seuraavana päivänä auto on yhtä paskainen. Tietysti kiertelemällä jostaion muualta välttyisi tuolta harmilta, mutta ei oikein innosta lähtä pujottelemaan muualta.....

Onhan tuo kura ja savi ikävä homma, mutta sen saa onneksi suht helposti pois pesemällä. Toinen juttu on täällä meidän nurkilla nuo työmaat, joilla ilmeisesti nauloja ja ruuveja heitellään maahan, jos niitä ei vahingossa tarpeeksi tipun rojujen seasta maahan. Kolme samanlaista ruuvia olen viimeisen 8kk aikana omista renkaista paikkautanut ja joka kerta paikka renkaan sisäpuolelta. Ongelmaasi väheksymättä, itse valitsisin kuitenkin saven naulojen sijasta :)

tet

Tässä ketjussa on ollut sen verran monta esimerkkiä moottoritiekäyttäytymisestä, että pieni uutislinkki on paikallaan:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011091514391267_uu.shtml

Että tällainen kevennys tällä kertaa.. ::) Itsellä osuu silmään ensimmäisenä se seikka että tämä jarruvalojen välkyttely tapahtui motarin vasemmalla kaistalla. Itse olen kyllä pyrkinyt käyttämään lähinnä kaasupoljinta sillä kaistalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HAL9000

Isävainaalla oli tapana "ottaa luulot pois" muilta kanssakulkijoilta. Jos esmes isommasta risteyksestä käännyttiin yhdeltä kaistalta vasemmalle, keskimmäisestä mentiin ainoastaan suoraan ja oikeanpuoleisesta sekä suoraan että oikealle ja parin sadan metrin jälkeen liityttiin vasemmanpuoleiselle kaistalle, piti hän kunnianasiana sitä ettei tuolta oikeanpuoleiselta kaistalta "kiilattu eteen". Siinä kuulkaas on ihan muutama kerta saanut Turbo Saabi ja 500-sarjalainen PNW kyytiä. Pidin jo silloin toimintaa aivan mulkkujen hommana ja tästä saatiinkin faijan kanssa mukavia riitoja aikaiseksi.

Muutenkin tuntuu että monella 30- ja 40-luvulla syntyneellä oli ja on ihan omansa käsitykset siitä miten liikenteessä käyttäydytään. Pääasiahan on että suvaitsevuus ja joustavuus säästetään johonkin ihan muuhun toimintaan kuin liikenteeseen. Toki, monet näistä alkavat olla sen verta iäkkäitä etteivät enää kamalasti liikenteessä häiriköi.

Seikka minkä olen myös tulkinnut vaikuttavan ainakin jossain mielessä liikenteen joustavuuteen tai siihen pyrkimiseen on - kotipaikkakunnan koko. Kun on vähän autoja, ei tarvitse ottaa sitä vähääkään huomioon, koskei se mihinkään loppujen lopuksi vaikuta. Tässä vähän yleistäen...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jallucola

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 15.09.11 - klo:10:20
En kyllä itse pystyisi ikinä aloittamaan uraa ammattiautoilijana. Ei vaan prkl nuppi kestä kaikkia teiden ritareita, joita tuolla suhailee päivittäin ja luulee omistavansa koko autotien. Itse pyrin ajamaan sillä tyylillä, ettei kenenkään tarvitsisi turhaan provosoitua ja yritän myös ottaa muut huomioon. Välillä vaan näkee sellaisia tilanteita liikenteessä, että ei voi edes ymmärtää millainen mulkku sieltä ratin takana kyhnöttää.

;D

MVA

Alinopeutta ajavat autoilijat ja ns. alinopeusrajoitukset. Ja tarkennus vielä että alinopeusrajoituksilla tarkoitan sitä että esim. Oulun "moottoritiellä" max rajoitus 100 km/h, ja muutenkin valtateillä voitaisiin ajaa ruotsin mallin mukaan 110 km/h.
Ja Helsinki - Tampere moottoritiellä voisi olla vähintään 130 km/h rajoitus.

Olisi soviet-Finlandiaankin paikallaan tämä: http://www.aamulehti.fi/Autot/1194698163279/artikkeli/britannian+keksinto+talouden+vauhdittamiseksi+nostetaan+nopeusrajoituksia+.html!!!

RTWteam

makkis

tet

^Brittilässähän on käsittääkseni myös joissakin paikoissa miniminopeusrajoituksia. Ainakin heikäläisestä liikennemerkistöstä löytyy miniminopeusmerkki. Tiedä sitten onko noita minkälaisilla rajoitusalueilla, varmaankin jossakin aika matalilla, mutta periaate on hyvä. :D
ex-vag:

3.6 V6

Tänään vihdintiellä ajanut polo ottii pannuun. Ensin ajetaan alinopeutta ja sitten kun lähtee normaalisti ohittamaan, niin painetaan kaasu pohjaan. No seuraavien valojen jälkeen sitten kiihdytin sen verran, että ohitus onnistui turvallisesti.

Siitäkös tämä poloinen riemastui ja ajoi ihan perseessä kiinni aina haagan liikenneympyrän tienoille, johon lipuessa sitten teki kaikista autoista bussikaistaa pitkin kolmen kaistan yli hazardi-ohituksen. Huh huh!

Ei vissiin tykännyt, että skoda menee ohi?

eGetin

Kuinkas lähellä sitä Poloista mahdettiinkaan ajella jos noin provosoitui...?

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 02.10.11 - klo:18:23
Ei vissiin tykännyt, että skoda menee ohi?
Kukas nyt siitä tykkäisi...? ???
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

3.6 V6

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 02.10.11 - klo:19:33
Ihan normaalilla turvavälillä kyllä olin, ettei kyllä siitä ollut kyse. Tietty jos provosoituu jo pelkästä skodasta, niin se on tietysti eri juttu... ???

eGetin

Lainaus käyttäjältä: 3.6R - 02.10.11 - klo:20:51
Ihan normaalilla turvavälillä kyllä olin, ettei kyllä siitä ollut kyse. Tietty jos provosoituu jo pelkästä skodasta, niin se on tietysti eri juttu... ???

Mikä on "normaali turvaväli"? Toisille kun se normaali turvaväli tuntuu tarkoittavan metriä ja toisille parin lampputolpan väliä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 02.10.11 - klo:19:33

Miten se tähän liittyy?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 02.10.11 - klo:21:49
Miten se tähän liittyy?
Harvoin se edellämenevä kyseistä toimintaa harrastaa ilman syytä... On niitä vinksahtaneita tapauksia toki olemassa, mutta hyvin usein näitä näkee että perseessä roikutaan metrin päässä ja edellämenevä haluaa sitten täten kostaa.

mol

Ei minua niinkään mutta eilen jotain toista taisi ottaa hermoon…

Tulin rampista moottoriliikennetielle ja näin että peräkärryä vetävän auton takana oli tilaa johon ajattelin mennä. Peräkärryauton takana tulevaa ei miellyttänyt että olisin hänen eteensä tullut joten kiihdytti oitis ja koitti estää minun tielle tuloni. Ehdin kuitenkin siihen väliin ja siitähän alkoi pirunmoinen valojen ja nyrkin vilkuttelu. Ajattelin etten siihen väliin jää vaan ohitan edellä menevän jottei kaverille jää mielikuvaa että hänen eteensä tientukoksi tulin. Ohitinkin mutta sankaripa tulikin perässä tai oikeastaan ajoi saman tien ohitsenikin ja hidasti äkkinäisillä jarrutuksilla (koittaen saada minut takapuskuriinsa) vauhdin 30:een (moottoriliikennetiellä). Näytteli keskisormea takaikkunasta, heitteli roskia sivuikkunasta ja viittoili tien reunaan, vissiin halusi pysähtyä ”juttelemaan”.

Minä en välttämättä halua tuommoisessa mielentilassa olevien kanssa jutella, vieressäni istunut 185 cm /130kg olisi halunnut, mutta välttääkseni oikeusjuttuja päätin polkaista herrasta ohitse. Sepäs ei käynytkään niin helposti koska huomattuaan aikeeni hän käänsi myöskin vastaantulijoiden kaistalle ja siinä sitten mentiin hetki rinnakkain niin että minulla oli toiset renkaat pientareen hiekalla ja tien reunatolpat vilistivät vasemmalla puolella ja toinen auto kiilasi toisella puolella sangen lähellä. Pääsin kuitenkin vaurioitta ohi ja takaisin omalle kaistalleni. Liikennettä oli sen verran etten voinut tyyppiä perästäni karistaakaan joten hetken päästähän se taas kaahasi eteeni. Enää ei kuitenkaan mitään tyhmyyksiä esittänyt, lähinnä keskisormeaan vain. Olisikohan vieressään istunut naispuolinen henkilö saanut huudettua järkeä sulhasensa päähän…

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: mol - 03.10.11 - klo:07:11
Ei minua niinkään mutta eilen jotain toista taisi ottaa hermoon…

Tulin rampista moottoriliikennetielle ja näin että peräkärryä vetävän auton takana oli tilaa johon ajattelin mennä. Peräkärryauton takana tulevaa ei miellyttänyt että olisin hänen eteensä tullut joten kiihdytti oitis ja koitti estää minun tielle tuloni. Ehdin kuitenkin siihen väliin ja siitähän alkoi pirunmoinen valojen ja nyrkin vilkuttelu. Ajattelin etten siihen väliin jää vaan ohitan edellä menevän jottei kaverille jää mielikuvaa että hänen eteensä tientukoksi tulin. Ohitinkin mutta sankaripa tulikin perässä tai oikeastaan ajoi saman tien ohitsenikin ja hidasti äkkinäisillä jarrutuksilla (koittaen saada minut takapuskuriinsa) vauhdin 30:een (moottoriliikennetiellä). Näytteli keskisormea takaikkunasta, heitteli roskia sivuikkunasta ja viittoili tien reunaan, vissiin halusi pysähtyä ”juttelemaan”.

Minä en välttämättä halua tuommoisessa mielentilassa olevien kanssa jutella, vieressäni istunut 185 cm /130kg olisi halunnut, mutta välttääkseni oikeusjuttuja päätin polkaista herrasta ohitse. Sepäs ei käynytkään niin helposti koska huomattuaan aikeeni hän käänsi myöskin vastaantulijoiden kaistalle ja siinä sitten mentiin hetki rinnakkain niin että minulla oli toiset renkaat pientareen hiekalla ja tien reunatolpat vilistivät vasemmalla puolella ja toinen auto kiilasi toisella puolella sangen lähellä. Pääsin kuitenkin vaurioitta ohi ja takaisin omalle kaistalleni. Liikennettä oli sen verran etten voinut tyyppiä perästäni karistaakaan joten hetken päästähän se taas kaahasi eteeni. Enää ei kuitenkaan mitään tyhmyyksiä esittänyt, lähinnä keskisormeaan vain. Olisikohan vieressään istunut naispuolinen henkilö saanut huudettua järkeä sulhasensa päähän…

Kai otit rekkaritiedot ylös? Tuollaisesta pitää ilman muuta tehdä rikosilmoitus poliisille. Tuo kaverihan koittaa saletisti tappaa myös jonkun toisen jos tästä helpolla pääsee. IMHO tuossa täyttyy helposti törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen kriteerit.
-09 V70 2.4DA

mol

Kyllähän siitä vieruskaveri valokuvia otti varmuuden vuoksi. Itse olen sitä mieltä että kun ei ole missään tekemisissä, edes oikeuslaitoksen välityksellä, tuollaisten tyyppien kanssa niin pääsee elämässään helpommalla. Toki asia olisi eri jos autoon olisi tullut kolhuja.

gloter

No enpäs ole vähään aikaan kuullut mistään noin törkeästä toiminnasta. Ilman muuta poliisijuttu mutta tuossa häsäkässä ei välttämättä ensimmäisenä tule mieleen rekkarin ylösottaminen ja soitto.
Lainaus käyttäjältä: mol - 03.10.11 - klo:08:43
Itse olen sitä mieltä että kun ei ole missään tekemisissä, edes oikeuslaitoksen välityksellä, tuollaisten tyyppien kanssa niin pääsee elämässään helpommalla. Toki asia olisi eri jos autoon olisi tullut kolhuja.
Tämä on kyllä täysin ymmärrettävää. Muutama vuosi sitten kesällä Turkuun päin ajellessa vanhaa tietä pitkin meni edellä V-koppainen Golf. Katsottiin kun se seilasi laidasta laitaan (omalla kaistallaan). Sitten rupesi auto kulkeutumaan piennarta kohti oikein kunnolla ja haukkasi hienosti hiekkaa aiheuttaen kunnon pöllyn. Siinä vaiheessa jättäydyin todella reilusti kauemmas (olin jo aiemmin pitänyt kunnon turvaväliä). Tästä selviydyttyään ko. sankari antoi auton taas valua piennarta kohti ja nyt siellä oli myös kaide. Lopulta auto otti kiinni kaiteeseen jotain muovisilppua (peili?) lenteli ilmassa ja Golffi kirjaimellisesti pomppasi takaisin asfaltille. Tässä vaiheessa otin puhelimen ja soitin poliisille. Sen jälkeen tuli hyvä sauma ja painoin ohi niin paljon kuin pääsin ja sivusilmällä kurkattiin (perhe mukana) kuskia: about 40-50-vuotias nainen puhui puhelimeen! Lisättäköön vielä että tie oli suora. En tiedä oliko päihteillä osuutta asiaan, ainakin habitus oli ihan siisti mutta vaarallista touhua oli.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

zoned

Tulin rampista moottoriliikennetielle ja näin että peräkärryä vetävän auton takana oli tilaa johon ajattelin mennä. Peräkärryauton takana tulevaa ei miellyttänyt että olisin hänen eteensä tullut joten kiihdytti oitis ja koitti estää minun tielle tuloni. Ehdin kuitenkin siihen väliin ja siitähän alkoi pirunmoinen valojen ja nyrkin vilkuttelu.

Ihan mielenkiinnosta, minkä merkkinen auto tällä kahelilla oli allaan? Ei niin, että sillä automerkillä mitään korrelaatiota olisi noin sekoboltsin käyttäytymisen kanssa mutta olisipahan vain hauska kuulla.
XC60

mol

Peugeot 307. Ei siis ihan "normikaaharin" auto mutta eipä tuo käytöskään ollut mitään normikaahaamista. Hulluutta se oli...

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: mol - 03.10.11 - klo:08:43
Kyllähän siitä vieruskaveri valokuvia otti varmuuden vuoksi. Itse olen sitä mieltä että kun ei ole missään tekemisissä, edes oikeuslaitoksen välityksellä, tuollaisten tyyppien kanssa niin pääsee elämässään helpommalla. Toki asia olisi eri jos autoon olisi tullut kolhuja.

Ihan ymmärrettävä kanta. Toisaalta sinä et varmaan jää tuon sekopään ainoaksi uhriksi ja niiden tulevien uhrien kannalta olisi parempi viedä asiaa eteenpäin. Vaikka tyypiltä ei tästä nimenomaisesta tapauksesta vielä kortti lähtisikään, niin eipähän sitten seuraavalla kerralla ainakaan kohdeltaisi ensikertalaisena (ellei sitten osaisi olla riittävän monta vuotta kiltistä tuossa välissä).
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Väpä

Minua ottaa hermoon "itsemurhaa" yrittävät autoilijat. Esim: hetki sitten ajoin duuniautolla kohti valoristeystä n.60 km/h, kolme kaistaa siinä oli ja itse ajoin keskimmäistä kaistaa. Kunnes, VW touran oli pysähdyksissä suojatien lähettyvillä ja päätti oikeanpuoleiselta kaistalta tehdä U-käännöksen, eli kahden kaistanläpi suoraan minun edestä. Läheltä se meni mutta ei osunut onneksi. VW kuski ei ilmeisesti missään vaiheessa huomannut minua koska ei pitänyt mitään kiirettä pois alta. Ja duuniautona minulla tietysti on täysperäyhdistelmä...

Docw

Peräkärryauton takana tulevaa ei miellyttänyt että olisin hänen eteensä tullut joten kiihdytti oitis ja koitti estää minun tielle tuloni.

Viimeksi suomessa ajellessa tällaiseen toimintaan tuli todella kiinnitettyä huomiota. (tuo lainaamatta jäänyt pätkähän on selkeä osoitus kyseisen henkilön henkisestä vajauksesta eikä sinänsä liity tähän...)

Ajelin Oulusta Rovaniemelle ja takaisin, yhteensä n. 450km. Tuohon viiden tunnin sessioon sopi kolme kuvatunlaista tapausta. Tällä kertaa siten että ajelin tällaisen sankarin perässä vakionopeudensäädin päällä kilometrien matkan. Kun sitten sivutieltä joku erehtyi kääntymään eteen, mielestäni turvallisen matkan päässä, alkoikin tämä edessäni ajava samantien ottamaan väliä minuun ja ajoi todella lähelle kääntynyttä joutuen samalla jarruttaen hidastamaan vauhtia. Kaikissa tapauksissa kyseessä oli eri kuski.

En sitten tiedä oliko tarkoituksena näpäyttää eteen kääntynyttä vai puhdas alitajuinen reaktio, mutta perässä tulleena tuo vaikutti kyllä todella typerältä.

tet

Eilen alkuillasta oli joku minäminä-itsemurhakandi liikkeellä mustalla Oculla VT15:llä välillä Kotka-Kouvola. Edessä hirveä jono, noin 15-20 autoa ainakin koko ajan näkyvissä joista ainakin puoli tusinaa rekkoja. Niin vaan piti ohitella jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa autoja yksi kerrallaan, ohitettavien takakulmia nuollen. Sen vajaan kymmenen minuutin aikana jonka tuota höyrypäätä katseellani seurasin, voitti hän ajallisesti varmaan kokonaista 20 sekuntia noilla itsemurhaohituksillaan.

Ei nyt varsinaisesti ottanut minua hermoon, tai no ehkä vähän sen takia että koko jono edelläni joutui jarruttelemaan kun tuo oman elämänsä mikahäkkinen tunki Ocuaan väleihin joihin se ei mahtunut.
ex-vag:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy