Naiset ratissa

Aloittaja Sean80, 22.02.10 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

jni

Meillä taas vaimo ei haluaisi ajaa. Lähtökohta on aina se, että minä ajan. Olen kyllä yrittänyt suostutella, mutta hänellä on tietyt syyt olla mielummin matkustajana. No, se käy minulle, mutta joskus sitä tahtoo itsekin levätä ajamisesta varsinkin pidemmällä reissulla.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

JusKa_2

Ajoin viikonloppuna 1000 kilsaa Helsingin ja etelä-Hämeen seudulla. Itselläni on takana palttiarallaa 550-600tkm, joten ratin takana on istuttu kaikissa keleissä, ruuhkissa ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Viikonlopun kammottavimmat sisäkauttaohitukset sunnuntain Lahdetien ruuhkassa olivat naisten tekemiä. Huomasin myös joustamattomuutta, tai voisiko se olla liikennesilmän puutetta. Tiedän lähipiirissäni olevan hyviä naiskuljettajia, joiden kyydissä ei ole sellainen olo, että tästä ei tule nyt yhtään mitään. Oma puoliskoni ei kuulu näihin. On aika stressaavaa istua vieressä, kun ajetaan jatkuvasti alinopeutta ja kerätään jonoa. Ja auta armias, jos tästä sanon. Vakionopeuden säätimen käyttö ei kuulu valikoimiin; autoa ei saa pysähtymään jos se on päällä.

Rouva myös ankarasti moralisoi vähänkin isompia autoja. Katumaasturit ovat aivan järkyttäviä. Katsotaan mitä siitä tulee, kun seuraava auto on pihassa...
Olen myös huomannut, että aika monelta naiselta puuttuu jonkinlainen paikan taju. Rouva on asunut koko ikänsä samoilla nurkilla, mutta tuntuu edelleen, että hän on ihan pihalla kun mennään "postilaatikkoa kauemmas". Ja minun ajaessani neuvoja tulee kun rakeita kesäisen raekuuron aikana. Aina on väärä reitinvalinta, huomautetaan nopeusrajoituskyltistä tms. Kyllä mä jumalauta tiedän, mikä on oma nopeus ja vallitseva nopeusrajoitus. Hän luulee että olen joku puusilmä, joka ei tiedä että Huopalahdetiellä ei saa ajaa kuin neljääkymppiä. Pystyn kyllä olemaan itse neuvomatta, mutta joskus on pakko sanoa, että aja nyt sillä kuutosella eikä nelosella, kun kerran motarilla ollaan. Siksi se polttoaineen kulutus on niin korkea, kun huudatetaan niitä pikkuvaihteita.

Myös automerkit on luokiteltu. Audi on aina tappaja-auto ja Bemweellä kaahataan. Nämä tietty ovat mustalla listalla eivätkä kuulu perheen fleetiin.

Voi olla että kuullostan himpun kyyniseltä/väsyneeltä parisuhteeseenkin. Niskakakan vastine on "tiukka kakka" Tämä esiintyy mm. silloin kun on ensin tultu lavialla Ruotsiin, käyty Kolmårdenissa kakkaamatta. Siitä ajetaan Göteborgiin ja yritetään saada ummetuksesta kärsivää pikkutyttöä tekemään kikkareensa ammoniakinhajuisessa betonikopissa tien varressa. Siitä ei tule mitään.a

Ma1jalle propsit avautumisesta!

VAG!

K70,

kyllä sitä Tampereellakin osataan:

ettelbruck

;D
Jiihaa, onpas hienoja kertomuksia ja kokemuksia!
Taidan siis olla onnellisessa vähemmistössä (?), vaimo osaa ajaa eikä yleensä sählää ratissa. Ruuhkaliikenteessä on selvästi meikäläistä rauhallisempi.
Merkittävä seikka on myös että menimme alkukesästä koeajamaan Golfia (taloutemme ainoaksi autoksi), mutta vaimo päätti että budjettia venytetään ja ostetaan Scirocco. En nyt erityisemmin vastustellut.

tsiih

Naisia näköjään (yritetään) opettaa ajamaan paremmin nelosella ohjelmassa Naiskuskit - parfyymiä ja pakokaasuja.
Ei yhtään rutattua autoa vielä :P
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

chr

Minulla ei ole mitään valittamista rouvani ajamisesta. Hän ajaa reippaasti, uskaltaa ajaa joka paikkaan ja parkkeeraa luontevasti, eikä valita siitä että auto on 4,8m pitkä.

Osaltaan tähän vaikuttaa tuhannet vuokra-autolla ajetut kilometrit ympäri maailmaa. Taitaa kotimainen liikenne näyttää vähän vaisulta. ;) Joka tapauksessa istun tyytyväisenä tarvittaessa kyydissä.

skriko

Naisiahan usein haukutaan huonoiksi kuskeiksi. Olen usein ajatellut, että mikä on se huonouden mittari. Tässä maassa nainen on kuitenkin se kuski, joka pääsee varmemmmin määränpäähän. Tilastot kyllä kertovat kuinka usein miehet ja kuinka usein naiset aiheuttavat onnettumuuden, eivätkä koskaan saavu sinne minne oli tarkoitus. Jos autolla ajon perimmäisenä tarkoituksena on päästä ehjänä perille sinne mihin on menossa vaarantamatta itsensä ja muiden tielläliikkujien henkeä ja turvallisuutta. Kyllä nainen on parempi kuski kuin mies.

eGetin

Otetaanko tilastoissa ajokilometrejä huomioon? Itselläni ainakin olisi tullut jostain sellainen näppituntuma että miehet ajavat keskimäärin enemmän kuin naiset.

Petri M

Meillä rouva ajelee n.30tkm vuodessa eikä kyllä ole ajossa moittimista.
20 vuoden autoilun aikana yksi parkkipaikkakolhu ja viimetalvena pysäköi auton työpaikan
pihassa ruusupuskiin. Oli ottanut pikkasen liikaa ylämäkeen vauhtia päästäkseen parkkiin ja meni vähän pitkäksi.
No tuosta ei tullut edes vaurioita ja lumia auraamaan tullut traktori kiskaisi pois pusikosta.

ajohansikas

Joskus "entisessä elämässä" minua loukkasi suuresti, kun silloinen poikaystävä ei antanut minun ajaa autoaan. Kyseessä oli kuitenkin ihan tavallista tavallisempikin nissanin lousku, ei pitänyt autoaan mitenkään erityisen silmäteränä tai mitään, mutta jostain syystä kuvitteli olevansa niin ylimaallisen hyvä kuljettaja ja kaikki muut olivat ihan paskoja, ettei minullakaan ollut mitään asiaa hänen autonsa rattiin. Noh, asenne toistui kyllä monessa muussakin asiassa, joten ei ihme että on "entinen"..

Yhdeksän vuotta ja muutaman päivän päälle on nyt ollut ajokortti, isä liikenneopettaja jonka opissa olin ja autolla ajoa takana paljon, asfaltilla, soralla, kaupungissa ja maalla. En pelkää ajaa erilaisia autoja, kuorma-auton rattiinkin lähden mielelläni ja pidän ajamisesta. Tunnustan kyllä olevani joskus vähän ylimalkainen ja tilannenopeutta on joskus liikaa. Nyt ajoin ensimmäisen kolarini (peräänajo motarille mentäessä, kyseessä lyhennetty kiihdytyskaista remontintakia ja oma huolimattomuus.. ) ja sen jälkeen on taas tullut hiukan varovaisemmaksi, mikä on kyllä ihan hyvä asia.

Nykyinen siippa luovutti autonsa käyttööni heti seurustelun alkuvaiheissa ja se tuntui mukavalta. Mies luotti siihen että osaan ja pystyn käsittelemään hänen autoaan, arvosti minua siis tietyllä tavalla.  Siitä lähtien olenkin varmaan ajanut enemmän kuin hän. Ihan työmatkateknisistä ja reissailua vaativasta harrastuksesta johtuen. Harvoin tulee sanomista autossa, oli ratissa kumpi hyvänsä. Ajellaan pidemmät reissut aika tavalla puoliksi. En kyllä voi tietää että tekisikö mieli sanoa jostakin, mutta tajuaa pitää turpansa kiinni... :D

Nyt autonvaihto tehtiin sulassa sovussa, puolisen vuotta tsekkailtiin eri merkkejä ja malleja ja kun minun, eli pääasiallisen autonkäyttäjän työmatka lyheni 40km -> 10km suuntaansa, niin valittiinkin sitten bensakoneella oleva skoda, eikä dieselveturia.

Vrod

Sen enempää en viitsi kommentoida ja kertoa kokemuksia naisautoilijoiden tempauksista mutta sitä ihmettelen että miksi helevetissä hyvin usean naisen auto on kuin kaatopaikka sisältä?? Vaikka kotona oltaisiin kuinka siistejä niin auto on sellainen "roskis" että hirvittää.  :P
MB

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Vrod - 31.10.11 - klo:15:19
Sen enempää en viitsi kommentoida ja kertoa kokemuksia naisautoilijoiden tempauksista mutta sitä ihmettelen että miksi helevetissä hyvin usean naisen auto on kuin kaatopaikka sisältä?? Vaikka kotona oltaisiin kuinka siistejä niin auto on sellainen "roskis" että hirvittää.  :P

Naulan kantaan! Saman huomannut itsekin, enemmän sääntö kuin poikkeus. Syytä en tähän "siivottomuuteen" tiedä, mutta ehkäpä naiset ajattelevat että miehet saa hoitaa autojen putsailut. Tai sitten naiset eivät vaan huomaa lattialla lojuvia tummuneita banaaninkuoria ja niskatukiin tarttuneita puolen metrin hiuskiemuroita.
Octavia III RS TDI

Quality

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 31.10.11 - klo:16:12
Naulan kantaan! Saman huomannut itsekin, enemmän sääntö kuin poikkeus. Syytä en tähän "siivottomuuteen" tiedä, mutta ehkäpä naiset ajattelevat että miehet saa hoitaa autojen putsailut. Tai sitten naiset eivät vaan huomaa lattialla lojuvia tummuneita banaaninkuoria ja niskatukiin tarttuneita puolen metrin hiuskiemuroita.

Luulen, että se on arvostuskysymys. Naiselle auto ei merkitse mitään tärkeää tai merkittävää, saati kiinnostavaa, vaan jossain määrin vastenmielistä kehonsiirrintä paikasta A paikkaan B. Lisäksi auto on useimmille kotiakin yksityisempi paikka, johon harvemmin vieras tunkee (vai onko?). Moni nainen koettaa huolehtia kodista julkisivun vuoksi. Tuo analyysi hiukan ontuu, koska harva meistä taitaa viihtyä siivottomuudessa, sukupuoleen katsomatta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Skula

Voin kuitenkin todistetusti sanoa että on niitä naisia joita kiinnostaa myös auton sisäinen "kunto"..

Eräänkin kerran auton takapenkille kavuttuaan eräs nainen katsoi selkänojia ja osoitti kengänjälkiä niissä, piti heti tilaisuuden tultua pyyhkiä niistä hiekkapölyt pois.. Muutenkin minusta tuntuu että tämä nainen pitäisi siitä että auto, vaikka siirtymisväline enimmäkseen onkin, niin siitä että se on myös sisältä erityisen siisti  ::)

Nainen siis minun makuuni  :-*

Nimimerkki 4: päivän aikana auton 3 kertaa imuroineena, ja huomenna taas pitäisi tämä suorittaa.. Kun tuota hiekkakökköä on takakonttiin ja takapenkille tullut pienissä remonttihommissa apparina nyt ollessa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Quality - 31.10.11 - klo:18:17
Luulen, että se on arvostuskysymys. Naiselle auto ei merkitse mitään tärkeää tai merkittävää, saati kiinnostavaa, vaan jossain määrin vastenmielistä kehonsiirrintä paikasta A paikkaan B. Lisäksi auto on useimmille kotiakin yksityisempi paikka, johon harvemmin vieras tunkee (vai onko?). Moni nainen koettaa huolehtia kodista julkisivun vuoksi. Tuo analyysi hiukan ontuu, koska harva meistä taitaa viihtyä siivottomuudessa, sukupuoleen katsomatta.

Te ette ainakaan asu hesassa. Täällähän ei emännät suostu viemään mukulaa tarhaan jos ei ole vähintään audin maasturia alla, koska kerran kuulopuheiden mukaan matkalla on ollut 2cm syvä vesilätäkkö ja naapurin Maisan etuveto seatti oli jäänyt siihen jumiin ja pitäähän kotimatkalla kaupasta ostetun näkkäripaketinkin mahtua konttiin. Ukothan tolla menee pienillä 1.0 koppimopoilla töihin, että on varaa ostaa emännälle taas vuosimallia tuorreempi kulkine. Hyvä esimerkki on tämä kiinteistö-kaisa  :P

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Vrod - 31.10.11 - klo:15:19
sitä ihmettelen että miksi helevetissä hyvin usean naisen auto on kuin kaatopaikka sisältä?? Vaikka kotona oltaisiin kuinka siistejä niin auto on sellainen "roskis" että hirvittää.  :P
Eipä ole osunut omalle kohdalle moista.Jos naisen kotona on siistiä niin kyllä autokin on ollut hyvin siisti sisältä ja ulkoa.

Jfer

Lainaus käyttäjältä: jni - 21.06.11 - klo:21:31
Meillä taas vaimo ei haluaisi ajaa. Lähtökohta on aina se, että minä ajan. Olen kyllä yrittänyt suostutella, mutta hänellä on tietyt syyt olla mielummin matkustajana. No, se käy minulle, mutta joskus sitä tahtoo itsekin levätä ajamisesta varsinkin pidemmällä reissulla.

Meillä on melkein sama paitsi vaihdetaan tuon vaimon tilalle mies. ;D

Miehellä oli ajokortti ollut jo monta vuotta mutta auto hankittiin vasta kun tarvitsin sitä työmatkoja varten. Ja sitä varten piti hankkia myös ajokortti. En tiedä miten siinä kävi niin, mutta minusta tuli sitten samalla perheemme kuski. Ehkä mieheni arastelee samalla tavalla kuin teillä muilla vaimot. Kun ajaa harvoin, siihen ei tule rutiinia. Ja kaupungissa asuessa ei tarvitse juuri mihinkään periaatteessa ajaa.

Minä sitten rakastuin autolla ajamiseen ja jopa jossain välissä pelkäsin että mitä jos mies innostuukin ajamisesta enkä voikaan olla enää kuskina mutta ei niin onneksi käynyt. :p

Tällä taustalla tätä ketjua on hauska lukea, viimeisimpien viestien perusteella jopa tuntuu siltä kuin te miehet olisitte tutkijoita jotka selvittää tunteman eliön elintapoja, kun analysoitte naisten toimintaa. :D

Minulle auto on jollain tasolla perheenjäsen ja sen myös siistinä pidän. En voi itsekään käsittää miten joillain autojen jalkatilat ovat kunnon kaatopaikkoja. Onko näillä kotikin samanlainen? Okei meillä on kyllä paperipinoja lattioilla (mistä sitö oikein tulee?) mutta autossa ei todellakaan mitään lattialla ja en katso myöskään hyvällä jos joku käy syömään autossamme. Paitsi että olen lipsunut syömisessä jopa karkkien syöntiin, mutta sokeria ei saa tippua penkeille eikä käsiä tahmata.
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 26.11.11 - klo:23:21
Minulle auto on jollain tasolla perheenjäsen ja sen myös siistinä pidän. En voi itsekään käsittää miten joillain autojen jalkatilat ovat kunnon kaatopaikkoja. Onko näillä kotikin samanlainen?

Vaikka mies olenkin, niin samoilla aaltopituuksilla mennään. Tosin en ole kovin pikkutarkka auton maalipinnan puhtaudesta, mutta auton sisätilat pysyvät moitteettomassa kunnossa. Tulee heti jotenkin pas**inen olo itsellekin, jos auton sisustassa liikkuu irtoroskia, hiekkaa, tarpeetonta sälää, CD-koteloita ja vanhoja kuitteja/pysäköintilappuja. Ratin taakse on aina kiva istua, kun ympäristö on vähintään kohtuullisessa kunnossa.

Takapenkillä pitää vähän joustaa, kun muksut ovat muksuja ;)

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 26.11.11 - klo:23:21
Paitsi että olen lipsunut syömisessä jopa karkkien syöntiin, mutta sokeria ei saa tippua penkeille eikä käsiä tahmata.

Suklaa on parasta ja pahinta  ;D

Korvaton

Ihmettelen miksi mies on yleensä se kuski kun lähdetään kauppareissuille jne..?
Itse tykkään istua apparin paikalle ja seurailla maisemia. Mutta sitten tulee tämä vaimon näkökulma... en halua ajaa kun sä oot kyydissä!!
Perhanan jäärä kun sille ei saa sanoa mitään edes siitä että ajoit punasia päiten,oot oikeeseen reunaan ryhmittyny ja käännyt vasemmalle, toi oikeelta tuleva ois saanu ajaa muuten päiten.
Näistä pikku virheistä kumminkin ottanu opikseen ja sanoo aika usein että kyllä jumalauta voit olla varma että seuraan liikennettä tarkemmin kun istut kyydissä ja taas perään tuleekin sitten että miks mun pitää ajaa!!!
Hyvin emännys mun mielestä muuten ajaa jos näitä pikku kömmähdyksiä ei oteta huomioon... jokainenhan meistä virheitä tekee ja ehkä itse tullu tehtyä suurin virhe kun hänen virheistä huomautti  ;)
Pelottavin kokemus tapahtu vuosia sitten kun tarvittiin frendin kanssa baari siirtymiin kuskia ja otettiin yksi just kortin saanu likka kuskiksi ja hyvinhän tämä neitonen ajeli muuten mutta huomautettiin sitä että älä nyt tekstaile koko ajan kun muutamat pienet lukko jarrutukset se joutu tekemään kaupungissa kun oli vähän tekstailu kesken... tekstailua jatku ja sit saikin seuraavana päivänä tilailla uutta umpiota ja puskuria autoon ;D

Kärki

Lainaus käyttäjältä: nall3 - 27.11.11 - klo:07:26
Ihmettelen miksi mies on yleensä se kuski kun lähdetään kauppareissuille jne..?

Kaipa se useimmiten on niin, että meille miehille se auto on tavalla tai toisella tärkeämpi ja varmaankin myös sen auton ylläpitotoimet useimmiten lankeavat perheessä miehen kontolle - ja varmaan siksi myös mies useimmiten ajaa?!

Meillä homma menee niin, että se ajaa kumman autolla ollaan liikenteessä. Ã,,ärimmäisen harvoin on tilanne ollut se, että jos olemme vaimon autolla liikenteessä minä ajaisin/ vaimo ajaisi jos olemme minun autollani liikenteessä. Oikeastaan ainoat tilanteet, jolloin olen ajanut vaimon autoa ovat ne kerrat kun hänen on täytynyt työskennellä matkan aikana läppärillä, mutta niitäkin kertoja on ollut äärimmäisen harvoin. Olen kyllä toki ajanut vaimon autolla useita kertoja viikossa, mutta ne kerrat ovat sitten niitä kun hän ei ole matkassa, vaan ajon tarkoitus liittyy lasten harrastuksiin ym.
Eli yhdessä kun olemme liikenteessä, niin se ajaa jonka autolla olemme liikenteessä.

Bisti

[sovinismia]
Naisautoilijoita on kyllä ihan joka sorttia, siinä missä miesautoilijoitakin, mutta omien havaintojeni perusteella voisin nostaa kolme asiaa esille:  8)

1. Liikennekäyttäytyminen: Naiset ovat varovaisia (usein jopa liian varovaisia) liikenteessä. Tämä ilmenee erityisesti pääkaupunkiseudulla liittymiskaistoilla vatuloimisena, eli ei uskalleta polkea sitä pedaalia ja liittyä liikennevirtaan samalla nopeudella kuin liikenne tiellä soljuu -> liittymäkaista ruuhkautuu -> muutkin kaistat hidastuu kun liittyvät ihmiset ajavat muuta liikennettä hitaammin -> usein aiheutuu totaalipysähtymisiä  >:(. Toinen selvästi havaittava asia on liikennevaloilla ohjatuissa risteyksissä arpominen. Tulee mieleen että naiset ajattelevat tullessaan risteykseen, että "ehdinkö pysähtyä jos valot vaihtuvat keltaiselle", kun taas miehet tuntuvat ajattelevan "ehdinkö vielä risteyksestä läpi, vaikka valot vaihtuisivatkin keltaiselle". Tämä naisten tapa on toisaalta ihan ymmärrettävä ja sinänsä lain mukaan se ainoa oikeakin. Aiheuttaa vaan ikävää haittaa liikenteen sujuvuudelle, kun tavallaan varmuuden vuoksi hidastellaan vaikka vihreät palaa.  :(

2. Auton huolto ja ylläpito: Kuten aiemminkin on todettu, tämä on hyvin usein miehen harteilla. Naisten mukaan (tai ainakin tuon oman paremman puoliskoni) auto on kunnossa niin kauan kun se käynnistyy ja liikkuu. Vaikka auto vähän pitäisikin omituista ääntä (jarrujen kitinää, kolinaa) tai käyttäytyisi omituisesti (puoltaa, vetelee, tuntuu raskaalta kun jarrut laahaa tai renkaat on tyhjänä) niin auto on kunnossa eikä näistä tarvitse välittää niin kauan kunhan auto kulkee (vaikka joutuisikin antamaan hieman enemmän kaasua). Niin ja näistähän ei tarvitse kertoa miehelle jos ei se itse sitä huomaa (jos vaikka sattuisikin jostain syystä joskus ajamaan vaimon autolla). ???

Edellä mainittua auton kunnon laiminlyöntiä näkee valitettavasti kyllä myös liikenteessä: ei ole yksi tai kaksi kertaa kun on tullut todistettua valottomia autoja (siis yksi tai molemmat takavaloista tai etuvaloista rikki) ja kuljettajana nainen. Lisäksi puoliksi irrallisia, roikkuvia pohjapanssareita sekä pakoputkia ym. auton alla roikkuvia tavaroita tulee todistettua huomattavasti enemmän naisten autoista.

3. Auton ja sen laitteiden hallinta: tilahahmotus on heikompi, ei tiedetä missä auton rajat menevät. Toinen, pahempi asia on se ettei osata käyttää auton apulaitteita, esim. tuulilasinpyyhkijöitä. Yksi asia mikä myös vaikuttaa toisinaan olevan ylivoimaista, on pitkien valojen käyttö. Monesti tuntuu, etteivät jotkut naiset edes tiedä, että autossa semmoiset ovat kun ei niitä käytetä, vaikka on pilkkopimeä tie, ketään ei tule vastaan ja katuvaloja ei ole ::). Toinen lajityyppi on se, että tiedetään autossa pitkien olevan, muttei tiedetä miten ne laitetaan päälle (hyvänä esimerkkinä anoppi, jolla oli ollut ajokortti kymmeniä vuosia, mutta edelleenkin ajaessaan käytti pitkiä valoja siten, että piti valoviikseä sormilla koko ajan taakse vedettynä, väläytysasennossa)  ::)
[/sovinismia]

Ja kuten jo alussa sanoinkin, nämä ovat omia havaintojani, joita vahvasti biasoi ennakkoasenteeni naiskuskeja kohtaan  ;D

Hyviä ja huonoja kuskeja löytyy sukupuoleen katsomatta, joten ei herneitä  ;)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Kasis

Itse kyllä luotan oman puolisoni ajotaitohin.
Pidemmillä reisuilla vaihdetaan paikkoja, eikä tuota mitään ongelmaa ummistaa silmät apparinjakkaralla(siis ei pelosta, vaan päiväunet)  ;)

Useammin olen itse kolhinut autoani, kuin puolisoni. Jos puolisoni autoani kolhaisee, en hyökkää hänen kurkkuun kiinni, koska vahinkoja sattuu, enkä oleta sen olevan tahallista.

On hyviä ja huonoja kuskeja, niin miehissä kuin naisissa.

Ai niin..

Auton sotkemisesta kyllä "naputan", koska lähes aina MINÃ,, joudun ne autot pesemään ja siivoamaan.
Joskus kun lähdin pesemään autoa, kuului vaimoni lausahtavan:
"taasko sä menet pesemään sitä. Eikö voitaisi tehdä yhdessä jotain?"
Minä siihen: "no lähde mukaan, niin voit pestä toisen kyljen."
Hetken hiljaisuuden jälkeen kuului: "höh, ei sit tai unen näit."
Nyt on pikku hiljaa oppinut arvostamaan auton puhtautta, niin sisältä ja päältä.
Scirocco & VI Golf Variant

skriko

Naiset ovat yksilöitä, toinen pitää autoista ja autoilusta, huoltaa itse autoaan, pesee, vaihtaa renkaat, siivoaa yms, toinen taas ei. Miehissä sama peli. Itse en yleensä lokeroi ihmisiä johonkin muottiin naiset sitä, miehet tätä. Tosin ainakin ennen prosentuaalisesti miehet olivat enemmän kiinnostuneita autoista kuin naiset. Nykyään miehet (suuri osa) alkavat olla niin uusavuttomia, että eivät juuri osaa, halua, viitsi taii jaksa muutakuin tankata. Munilla ei ajeta paremmin autoa.

Kasis

Jos auto on miehille, "virtsalle haisevan suolenpätkän jatke", niin mikä se auto
naisille on?
Ilmeisesti vain kauppakassi ???

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 27.11.11 - klo:18:53
Jos auto on miehille, "virtsalle haisevan suolenpätkän jatke", niin mikä se auto
naisille on?

Muutama sata naisasiakasta on aikoinaan ostopäätöksen autosta kauttani tehnyt. Osalle niin kuin Kasis sanoi kauppakassi. Moni nainen on kiinnostunut auton ulkonäöstä, väristä, ajo-ominaisuuksista. Osuipa useasti asiakkaaksi nainen joka osti urheiluauton.  Ulkonäön sekä ajettavuuden lisäksi ostopäätökseen vaikuttivat kiihtyvyys 0-100, huippunopeus,vääntömomentti ja moottorin teho. Moni oli kiinnostunut varusteista. Jälleenmyyntiarvo vaikutti myös monen ostopäätökseen. Eniten autosta tiesi, ymmärsi ja vaati nainen joka päätti täydellisesti kaupastaan itse. Tuli yksin, kaverin, miehen tai poikaystävän kanssa, mutta useat naiset eivät itselleen ostaessaan kysyneet miespuoliseltä mitään mielipidettä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 27.11.11 - klo:18:53
naisille on?
Auto on kulkuväline. Jos et sitä tiennnyt  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Kasis

Heh heh, tsiih, tir hah haa,.. :D

Tiesin, mutta "unohdin" että sillä sekin nimitys on.

ma1ja

Muutamia kokomuksia aistivajavaisena ajamisesta:
Miehen oli tunnelmoitava Georg Otsia pelkääjän paikalla autostereoista, joten olin pakotettu kuuntelemaan mp3:sta. Sennheiserin nappikuulokkeet ovat kuitenkin niin tiiviit, ettei niiden läpi kuule mitään. Kiihdyttelin sitten risteyksestä kakkosella yli kuuteenkymppiin, kun musiikista inspiroituneena en tajunnut vaihtaa vaihteita. Olen tottunut vaihtamaan moottorin äänen mukaan ja nyt en kuullut mitään.
Toisella kerralla lähdin ajelemaan jäykät vaelluskengät jalassa, kunnes tajusin etten tuntenut polkimia ollenkaan. Pika pikaa piti ajaa tiensivuun ja vaihtaa lenkkitossua jalkaan.

Ja sitten toisenlaiseen ongelmaan. Ajelen moottoritienopeutta vakionopeudensäätimellä, alan valmistautua poistumaan liittymään ja vaihdan oikealle, hitaammalle kaistalle, vaihdan vaihdetta pienemmälle moottorijarrutuksen takia, edessä matelee joku.....auto lähtee kiihdyttämään takaisin vakkarin nopeuteen ja edessä ajavan perä lähestyy vilkkaasti. Tämä on nyt sattunut useamman viikon peräkkäin. Toivon, että nyt kun raportoin tämän tähän, muistan seuraavalla kerralla jarruttaa...siis ennen vaihteiden vaihtoa, eikä vasta ennen peräänajoa!
Niin se vaan menee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy