Kesärenkaat 2013 - testejä, kokemuksia, mielipiteitä

Aloittaja Cayman, 14.01.13 - klo:15:56

« edellinen - seuraava »

Vice

Nyt hetki takana ajoa Nokian Hakka Black ja Nokian zLine renkailla. Pelkkää hyvää sanottavaa molemmista  :)
Nyt sateilla motari nopeudessakaan ei ole vesiliirto ongelmia tai siitä "pelkoa" ollut (kyseessä toki ihan uudet kumit molemmissa autoissa).
Sanoin ohjaustunto hyvä sekä ääneltään hiljaiset (verrattuna toki aiemmin autossa olleisiin kuluneisiin kumeihin autossa jossa nyt zLinet alla).

Itse en huomaa eroa Hakka Blackien ja zLine välillä. Tosin renkaat on eri autoissa ja eri koossa eikä nyt tietysti oo mitään oikeita rengas testejä tullut tehtyä. Molemmissa lukee kyljessä made in Finland. Täytyy katsoa kun aikaa kuluu kuluvatko toiset nopeammin (tosin pitäisi kai olla samaa seosta..?).

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Vice - 16.08.13 - klo:19:20
Itse en huomaa eroa Hakka Blackien ja zLine välillä.
Mites ulkonäkö, ovatko ihan identtisen näköisiä?
Ovatko nuo zLinet paljon edukkaampia kuin Blackit?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:19:29

Just sama kuvio, vain nimi kyljessä on eri. zLine maksaa saksasta tilattuna ~puolet vähemmän kuin Black Suomessa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.08.13 - klo:19:32
Just sama kuvio, vain nimi kyljessä on eri. zLine maksaa saksasta tilattuna ~puolet vähemmän kuin Black Suomessa.
Juuri katsoin että n. 1100â,¬ on listahinta 4 kpl Hakka Black koossa 245/40R19 ja tuo oli listahinta eli aikalaille alle tuon ne saa Suomesta, eli mistäs ton löytää zLine versiona hintaan 500â,¬???

fourvalve

Tuskin mistään löydät zline 245/40-19, 125â,¬/kpl  tai sitten pitää mennä halpismerkkeihin.

BMW z4 3.0i roadster

Jyri

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 16.08.13 - klo:21:00
Tuskin mistään löydät zline 245/40-19, 125â,¬/kpl  tai sitten pitää mennä halpismerkkeihin.
Niin minäkin luulen, mutta kun Karvis oli sitä mieltä että saisi puoleen hintaan Suomen hinnoista. Halvin mitä minä meinaan nopeasti löysin oli luokkaa 220â,¬ / kpl eli 880 + postikulut, niin ei enää ole juurikaan suomen hintoja halvempaa...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:21:04
Niin minäkin luulen, mutta kun Karvis oli sitä mieltä että saisi puoleen hintaan Suomen hinnoista. Halvin mitä minä meinaan nopeasti löysin oli luokkaa 220â,¬ / kpl eli 880 + postikulut, niin ei enää ole juurikaan suomen hintoja halvempaa...

Oma kokemus koosta 225/40-18, paikalliselta 920â,¬ töineen ja saksasta 495+työt 70â,¬=565 koko hoito. Ei nyt aivan puolet halvempi mutta selkeä ero kuitenkin.

fourvalve

18" kumeja löytää helpommin ja eri kokoja enemmän eri merkeillä kuin 19", itse metsästän 265/30-19 "merkkirengasta" ja vaikeaa on löytää sopuhintaan >:(
BMW z4 3.0i roadster

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.08.13 - klo:21:38
Oma kokemus koosta 225/40-18, paikalliselta 920â,¬ töineen ja saksasta 495+työt 70â,¬=565 koko hoito. Ei nyt aivan puolet halvempi mutta selkeä ero kuitenkin.
Tuo on kieltämättä oikein selvä hintaero, mutta tosiaan jostain ihmeen syystä noissa isommissa ei tunnu hinta nousevan suomessa niin paljoa kuin maailmalla ja vaikuttaakin että noissa harvinaisemmissa isoissa kumeissa hintaero vain kutistuu, vaikka muistelen jonkun joskus sanoneen että hintaerot nimenomaan korostuu isoissa kumeissa, ei vaan siltä vaikuta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:21:04

www.reifenversand.com 174â,¬ zLinet haluamassasi koossa.

Tuo 245/40-19 vaan kuulostaa aika kookkaalta kumilta Octaviaan, halkaisija kasvaa yli 4cm alkuperäisestä ::) Olisiko 225/40-19 sopivampi koko?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.08.13 - klo:22:38
www.reifenversand.com 174â,¬ zLinet haluamassasi koossa.

Tuo 245/40-19 vaan kuulostaa aika kookkaalta kumilta Octaviaan, halkaisija kasvaa yli 4cm alkuperäisestä ::) Olisiko 225/40-19 sopivampi koko?
Kiitos hyvin löydetty!
Saattaisi ollakin parempi halkaisija, mutta mutta kun en halua laittaa 225 leveää 8" vanteelle, omaan makuun leviää liikaa, haluan että kumi tulee reilusti vannetta ulommaksi.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:22:50
en halua laittaa 225 leveää 8" vanteelle, omaan makuun leviää liikaa, haluan että kumi tulee reilusti vannetta ulommaksi.

Hmmm., riippuu aika paljon itse renkaasta, en itsekään tykkää mistään amistyylistä mutta oma 205/50 istuu mielestäni oikein nätisti 8" vanteella.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:22:50
Kiitos hyvin löydetty!
Saattaisi ollakin parempi halkaisija, mutta mutta kun en halua laittaa 225 leveää 8" vanteelle, omaan makuun leviää liikaa, haluan että kumi tulee reilusti vannetta ulommaksi.

Tässä 225/40 8,5" leveällä vanteella, Nokian kumi on aika leveää tekoa moneen muuhun verrattuna.

Vice

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.08.13 - klo:19:29

Kuten jo aiemmin vastattu muiden toimesta. Aivan samannäköiset on kuvioltaan ja muutenkin vaikuttaa materiaali, jne samalta. Ainut huomaamani ero nimi kyljessä...

Itse ostin renkaat rengas onlinesta. Suomessa setti olisi ollut tinkimisten jälkeen noin 1000 euroa, Saksasta koti ovelle tuotuna reilu 700 euroa.
Eli hinta oli sama nyt 18" zline:lla mitä maksoin aiemmin 17" Blackistä, mutta halusin testata molemmat itse ja katsoa jos eroa löytyy, kun Nokian edustajan mukaan kyseessä "eri rengas" (mistä jo aiemmin tässä topicissa erot mainitsin, jotka Nokian edustaja kertoi)...

Vice

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 16.08.13 - klo:20:57
Varoituksen sana ainakin Nokian Blackeista.. Ovat todella rasittavat ajaa, melu on kauhea ja uraherkkyys vielä päälle niin ei kyllä voi mitenkään kehua  >:(

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 16.08.13 - klo:21:06
Kyllä itselläkin on hyvä mielipide Nokian renkaista (talvella alla Hakka R:t 235/35/19 koossa  ;D ) ja siksi tilasinkin noi Blackit täksi kesäksi ku vanhoista Conteista loppui urat kesken edessä. N. 6500km noilla ajaneena ainut asia mikä on kehuttava on märkäpito, muttei se pelkästään itselle tee hyvää rengasta. Jos verrataan vaikka wanhaan hyvään Nokian NRY:hyn on nuo aivan hanurista omasta mielestä. Mielipide on niin vahva että sanoisin noita kehuvan ajelevan Nokialasit päässä, vaikka osittain maku- ja tottumusasia onkin.

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 16.08.13 - klo:21:16
Tervetuloa kokeilemaan 235/35/19 koossa Cupra R:ssä  8)

Vastaan Octavia III RS topikissa käytyyn keskusteluun tänne rengas puolelle ettei mene siellä täysin OT:ksi.

Itsellä kokemusta Hakka Black 17" koossa (Audissa), zLine 18" koossa (BMW:ssä) omista autoista. Ja kyydissä tulee useamman kerran kuukaudessa matkustettua autossa, jossa Hakka Blackit 19" koossa (Opelissa). Mistään näistä kolmesta autosta ei oo huonoa sanottavaa renkaiden osalta.
Eli äänekkyyttä (ainakaan suurempaa aiempiin kumeihin nähden) tai uraherkyyttä en ole omissa ajoissa tai toisen kyydissä istuessa huomannut.

Aiemmin ollut 8P Audissa Pirellit alla ja Nokiat 8V Audissa tuntuu selkeästi paremmilta. BMW:ssä oli alla Dunlopit ja tässä ero Nokian hyväksi on TODELLA selkeä. Eikä tämä edes ole Nokian renkaiden maksama mainos, kumpa olisikin koska mielelläni ajelisin ilmaisilla renkailla ;)

Toki jokaisella on omat fiilikset ja tuntemuksensa...

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 16.08.13 - klo:22:57
Tässä 225/40 8,5" leveällä vanteella, Nokian kumi on aika leveää tekoa moneen muuhun verrattuna.

Minä tosiaa kaipaan renkaan tulevan ulommas, en ole ihan vakuuttunut että tuo kumi edes 8" vanteella pullistuisi tarpeeksi omaan makuun.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 17.08.13 - klo:10:15
Minä tosiaa kaipaan renkaan tulevan ulommas, en ole ihan vakuuttunut että tuo kumi edes 8" vanteella pullistuisi tarpeeksi omaan makuun.

Itse myös tykkään siitä, että kumi jatkaa vanteen puolien suuntaisesti ulospäin, jolloin vanteen mahdollinen huuli tai puolien malli korostuu myös näissä ison ET:n VAGeissa.

Täysin makuasioita toki. Mulla on Z3:ssa M-kolmosen vanteet ja takavanteen ollessa muistaakseni 9,5" isolla huulella näyttää nykyiset ylikoko 235/40-18 renkaat huvittavilta hyrriltä takaapäin. Kulutuspinta on kapea ja vanne tulee pienen ET:n takia ihan kaaren lähelle tai ehkä jopa hiukan yli, joten tekee vaikutelman, että raideleveyttä on kasvatettu puolella metrillä. Vaatii mielestäni ehdottomasti 255 leveän kumin (kunhan noi joskus kuluis loppuun).
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Jusa.L

Mitä etelä-suomessa veloitetaan nykyään renkaiden allelaitosta kunnon rengasliikkeessä?

Kun jossain netissä oli, että jopa 100â,¬ voivat ottaa, ja tohon melkein jo sulaa hyöty tilata 225/45/17 gummit esim Camskillistä...

Kun tarkoitus olisi saada nykyisille GoodYearin Efficient Gripeille suraajat, eli suht hiljaiset ja pienehköllä vierintävastuksella...

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 19.08.13 - klo:10:30
Mitä etelä-suomessa veloitetaan nykyään renkaiden allelaitosta kunnon rengasliikkeessä?

Kun jossain netissä oli, että jopa 100â,¬ voivat ottaa

Jopa.. Kyllä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Pienemmissä puljuissa voi paikanpäällä kysymällä päästä halvemmalla ja varsinkin sesonkiajan ulkopuolella.

Irto vanteilla kumien vaihto ja vanteiden nosto peräluukkuun voi halventaa, mutta jos alta otat ja alle laitan niin tuskin hirveästi tippuu hinta.

Parhaimmillaan kuullut, että bmw:n runflattien pois saaminen hki alueella on voinut olla 150-200e.
300ZX
Passat Variant 2013

dosetti

Kun jossain netissä oli, että jopa 100â,¬ voivat ottaa, ja tohon melkein jo sulaa hyöty tilata 225/45/17 gummit esim Camskillistä...
tämä on kyllä kompastuskivi tilattaessa renkaita ulkomailta. Itse sain pienestä nyrkkipajasta rengastyöt 60 eurolla, jota pidin jo edullisena muihin verrattuna. 17 tuuman koko olisi ollut liian iso,16 meni vielä.

Taky

http://www.kakelanrengas.fi/

Normikokoiset renkaat vanha pois, uusi tilalle, 12,50/kpl jos nyt en ihan väärin muista.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Taky - 19.08.13 - klo:12:34
http://www.kakelanrengas.fi/

Normikokoiset renkaat vanha pois, uusi tilalle, 12,50/kpl jos nyt en ihan väärin muista.

Mikä on normikokoiset?
300ZX
Passat Variant 2013

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Jultsu

Kun tarkoitus olisi saada nykyisille GoodYearin Efficient Gripeille suraajat, eli suht hiljaiset ja pienehköllä vierintävastuksella...

Kysäise Tampereelta K.Ylöseltä tarjousta, 205/50 Dunlop Bluresponset oli 700e alleasennettuina tuossa 3 viikkoa sitten. Nuo on tämän hetken huippurenkaat ellei jopa parhaat kumit. Jos välttämättä haluat 225/45 (bluresponseja ei saa tuossa koossa) niin Ylöseltä irronnee samaan hintaan asennettuna renkaat kuin renkaat vrt. tilaus ulkomailta + postikulut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

repomies

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.08.13 - klo:19:35

Kysäise Tampereelta K.Ylöseltä tarjousta, 205/50 Dunlop Bluresponset oli 700e alleasennettuina tuossa 3 viikkoa sitten. Nuo on tämän hetken huippurenkaat ellei jopa parhaat kumit. Jos välttämättä haluat 225/45 (bluresponseja ei saa tuossa koossa) niin Ylöseltä irronnee samaan hintaan asennettuna renkaat kuin renkaat vrt. tilaus ulkomailta + postikulut.

Noinkohan saa samaan hintaan. Minä sain alle neljänsadan euron 205/55R16 koossa bluresponset ja juurikin K.Ylönen toimi asennuspajana. Maksoi 50 euroa se pelkkä allelaitto siellä, pelkät renkaat toimituskuluineen ei paljon päälle kolmeasataa olleet saksasta etsittynä.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.08.13 - klo:19:35

Nuo Blueresponset olisi kyllä jees kumit, mitä niistä nyt olen lukenut...! Ja tuo 205/50 olisi järkevämpi, joskin kalliimpi koko...

Turun seudulta sain muun muassa tarjouksen Contin Sport Contact kumeista 225/45/17 koossa (V) alle 600â,¬ alle vaihdettuna, eli mitä raati on niistä mieltä? Netin mukaan ok gummit, mutta eivät hiljaisimmasta päästä ainakaan.

Sitten on tarjottu GoodYearin Efficient Grip Performanceja ja Eagle F1 Assymmetric 2.

Harmi ettei nyt tunnu saavan mistään nyt alla olevia "tavallisia" Efficient Grippejä, koska ovat olleet todella hyvät!

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: repomies - 20.08.13 - klo:19:47
Noinkohan saa samaan hintaan.

Itsekin tuossa hetkonen sitten pyörittelin tuota Blue Response- ajatusta, muistaakseni 225/45/17 oli miltei 100 e halvempi kuin 205/50/17 kierrosta kohden.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

mixa76

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 21.08.13 - klo:10:45
Harmi ettei nyt tunnu saavan mistään nyt alla olevia "tavallisia" Efficient Grippejä, koska ovat olleet todella hyvät!

Tuolta näyttäisi saavan 225/45/17 koossa normi-Efficientia...  8)  Ja myös muita merkkirenkaita.

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: mixa76 - 21.08.13 - klo:10:56
Tuolta näyttäisi saavan 225/45/17 koossa normi-Efficientia...  8)  Ja myös muita merkkirenkaita.

Muuten näyttää hyvältä, mutta harmi kun noi Efficient Gripitkin on Y-nopeusluokan, kun hakusessa olisi matalin mahdollinen tämän koon kumeille eli V tai sitten backuppina W!

Kun 1.6 litraisella dieselfarkulla riittäisi jopa H:kin  :o. Kun kyllähän tuo nopeusluokka tuntuu hivenen renkaan mukavuudessa ja melussa...

duke7

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 21.08.13 - klo:10:45
mulla oli aiemmin tavalliset Efficient Gripit ja nyt alla uudempi Performance -versio eivätkä kyllä ole yhtään huonommat vaan jopa hiukan mukavemmat.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy