Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.11.13 - klo:12:35
Olisi ollut aika hienoa luovuttaa tällä kertaa mutterinmuotoinen ratti, ja katsoa kuinka vastaanottajalla pokka pitää  ;D.

;D Aika pahan heitit! Luovutetaan virtuaalisesti porukalla mutteri Suomen Audin edustajille..
"All 4 The Driver"

Enhancer

Kun kerran ohjauksessa ei varsinaista vikaa ole, niin lähtisiköhän ohjauksen suunnittelusta vastaava insinööri seuraamaan van dammen jalanjälkiä?

Luulen että mutteri voisi tuoda tähän oman haasteensa:

https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

fossiili

Pitää pikkaisen raportoida tänne ettei aihe kuole:
Kolme viikkoa hammastangon vaihdosta ja vieläkin ihan ok.
Jos tämmöisenä pysyy niin osaltani ongelma on ohi.
Mitenkäs muilla kohtalotovereilla?
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

zonni

Itsellä aavitonen odottaa edelleen tehtaan päätöstä,tuntuu olevan väsytys taktiikka tehtaan puolelta.En kyllä anna näin helposti periksi,täytyy pommitella huoltoa tasaisesti jatkon osalta  ;D

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: zonni - 22.11.13 - klo:18:44
Itsellä aavitonen odottaa edelleen tehtaan päätöstä,tuntuu olevan väsytys taktiikka tehtaan puolelta.En kyllä anna näin helposti periksi,täytyy pommitella huoltoa tasaisesti jatkon osalta  ;D

En usko että mitään korjaavaa toimenpidettä tulee.

Tehtaan edustajan on saksassa todennut tuon normaaliksi ominaisuudeksi. Siis tuon mukavuusohjaimen, mitä muillakin nimillä kutsutaan.

Merkin vaihto lienee ehkä paras tae korjata ongelma.

nemos

Lainaus käyttäjältä: fossiili - 22.11.13 - klo:18:13
Pitää pikkaisen raportoida tänne ettei aihe kuole:
Kolme viikkoa hammastangon vaihdosta ja vieläkin ihan ok.
Jos tämmöisenä pysyy niin osaltani ongelma on ohi.
Mitenkäs muilla kohtalotovereilla?

Edelleen ok myös minulla hammastangon vaihdon jälkeen.
Volvo XC60 T8 Inscription

zonni

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 22.11.13 - klo:18:48
En usko että mitään korjaavaa toimenpidettä tulee.

Tehtaan edustajan on saksassa todennut tuon normaaliksi ominaisuudeksi. Siis tuon mukavuusohjaimen, mitä muillakin nimillä kutsutaan.

Merkin vaihto lienee ehkä paras tae korjata ongelma.

Tuo taitaa olla ainoa ratkaisu ongelmaan.On niin ylimielistä tuo maahantuojan ja tehtaan käytös,niin ei kait sitä voi kuin antaa periksi ja siirtyä vag-konsernista pois.

zonni

Lainaus käyttäjältä: nemos - 22.11.13 - klo:18:54
Edelleen ok myös minulla hammastangon vaihdon jälkeen.

Minkähän takia minulle ei tuota hammastangon vaihtoa ehdoteta,kun autoon jo pari softaa kokeiltu ja suuntauksiakin on pari kertaa tutkittu.Pitäiskös tuota hammastangon vaihto itse ehdottaa  ::)

tapanixxx

Itse jos omistaisin tällaisen auton niin sanoisin huoltoon että ohjausvaihde vaihtoon ja jos ei tule kuntoon niin kertokaa mitä aiotte tehdä seuraavaksi.

Kun asiakkaat ei valita, niin tehdas tulkitsee että vika on niin pieni ettei aiheuta toimenpiteitä.

Acanthus

Tonni rikki tässä ketjussa!

Keskustelupalstan yleisellä osalla on enemmän suosiota vain perinteisellä Quattro-ketjulla.
Onko niin, että Audi tunnetaan netissä kahdesta asiasta: nelivedosta ja onnettomasta ohjauksesta?

Tämä palstalla kirjoittelu ei ohjausongelmaa ratkaise. Maahantuojan edustajat tuskin täällä aikaansa viettävät, jälleenmyyjistä jokunen, minkä sain pari kuukautta sitten todeta. Vakituiseen Audikauppaan ei ole enää asiaa, tuskin on toisaalta haluakaan, joten tasoissa ollaan!

Ajoin tänään illalla mökilleni juuri vaihdetuilla talvirenkailla. Ei vakuuta ohjaus edelleenkään kolmen softapäivityksen, yhden vaihdetun hammastangon ja puolentoista vuoden turhauttavan odottelun jälkeen. Jos eläisimme Saksassa, olisi minun ja monen muunkin palstalaisen auto jo ostettu takaisin arvoa kilometrien mukaan kohtuullisesti vähentäen, mutta meillä ei ole toivoa moiseen. Kuluttajaviranomainenkin ottaa hoidettavakseen viidenkympin paahtimen vika-asian, mutta ei yli sadan tuhannen hintaisen Audin ohjausongelmaa. Maahantuoja piiloutuu jälleenmyyjäverkoston taakse eikä vastaa kirjeisiin. Asian hoitaminen muutenkin on ollut lähinnä amatöörimäisiä leffalippuineen ja lyhyine persoonattomine kirjeineen. Yksi palstalaisen sai pyynnöstä ilmaisen huollon. Se olisi kuulunut kaikille ja ilman pyyntöä. Lisäksi olisi odottanut jonkinmoista lupausta vastaantulosta, mikäli asiakkaan uskallus enää riittää uuden samanmerkkisen auton hankintaan.

Saksalaisten nettihuhujen mukaan on tehdas nostanut kätensä pystyyn vuosimallien 2012 ja 2013 autojen suhteen ja keskittyy myymään ohjaukseltaan korjattuja, 2013/7 jälkeen tuotettuja autoja. Uusi toimivampi hammastanko ei ole taaksepäin yhteensopiva, joten toivon kunnollisesta ohjauksesta voinee unohtaa.

Toisaalta uusimman huhun mukaan on taas jaossa uusi ohjelma, jolla tuo höyhenen kevyeksi ja totaalisen tunnottomaksi tehostettu ohjaus saadaan jälleen jäykistymään. Minulle onkin muodostunut käsitys, että koko asiassa on kyse mekaanisten osien suunnitteluvirheestä, jota yritetään nyt korjata halvimmalla tavalla ohjelmistoja päivittäen. Jotenkin tämä touhu tuntuu päättömältä.

Ihmeen vähän tämä asia loppujen lopuksi on saanut julkisuutta tiedotusvälineissä. Saksassa Auto Bild julkaisi yhden uutisen ja Ruotsissa Teknikens Värld jopa kaksi artikkelia. Suomalaisissa iltapäivälehdissä oli pari mainintaa ja pienilevikkisessä Talouselämä-lehdessä asiallinen artikkeli, jota tuskin moni huomasi.

Ihmeellistä on, että ongelma kohtasi vain pientä osaa autoista. Onko niin, että jotkut ovat herkempiä ohjauksen puutteille, vai onko pääosa autoista todella kunnossa. Oli niin tai näin, tämä jäi viimeiseksi Audikseni. Kyllähän niitä jo aikamoinen ketju jo olikin!

Mikko

Väittäisin, että ihmiset ei vaan huomaa tai jos huomaa niin ei välitä. Tai jos välittää niin vaan sopeutuu tilanteeseen, varsinkin Suomessa. Ja Audeista iso osa on vielä liisareita, joita käsitellään muutenkin täysin välinpitämättömästi.

Hawtin

Tuosta acanthuksen kommentista, että korjaava hammastanko ei olisi yhteensopiva pre-7-2013-mallien kanssa, niin eikös fossiilin ja nemoksen moisiin kärryihin vaihto onnistuneesti juuri tehty, vai ymmärsinkö jotain väärin... ???
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

fossiili

Ohjauksen onnistumisesta en oikein osaltani osaa sanoa, kun ei ole vertailukohtaa edellisiin vuosimalleihin.
Kuitenkin tämän kanssa voi jo elää, jos tämmöisenä pysyy.
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

InnerC

Acanthus: onko sulla ohjaustanko 4G1 423 055 AA 1.7.2013 asti?

Acanthus

Saksalaisen hyvin vilkkaan ja mallikohtaisen keskustelupalstan kommenttien mukaan uusi hammastanko ei ole yhteensopiva taaksepäin.

Olisiko niin, että mainitsemiisi autoihin on asennettu vanhoista hammastangon versioista uusin vai olisiko totta huhu, jonka mukaan tehtaalla on erikoisvalmistettuja hammastankoja "ongelmatapauksiin". Sellaisen haluaisin minäkin, jos se todella toimii! Pikku hiljaa on tilanne sellainen, että olisin jopa valmis osallistumaan toimivan ohjauksen korjauskuluihin, vaikka eivät ne minulle kuulukaan.

Ikävintä tässä asiassa todellakin on se, että auton korjaus etenee luvattoman hitaasti ja kuluttajaa informoidaan vähintääkin säästeliäästi. Luulisi, että nykyisen avoimen tiedonvälityksen aikana autotehtaatkin toimisivat läpinäkyvämmin. Välillä tulee mieleen, että myös käyttämäni AC on ohjeistettu kertomaan asiakkaalle mahdollisimman vähän. Onhan se vähintäänkin erikoista, että paras tiedonlähde tässä tärkeässä asiassa on netissä käytävä keskustelu osin väärine huhuineen eikä suinkaan huoltoneuvoja, joka kuitenkin asiasta paljon tietää.

Autoni hammastanko vaihdettiin lokakuussa 2012, joten se on viimeisin versio ennen tuotantoon 7/2013 tullutta uutta hammastankoa. Tarkkaa tyyppinumeroa ei minulle tietenkään huollossa kerrottu.

Jonny

Väliaikatietoja 7/2013 jälkeen valmistetusta autosta. Ei mutteria ainakaan toistaiseksi vaikka nyt on mennyt lämpötila jo pakkasen puolelle. Toivotaan, että myös jatkuu näin.
Ps. Missään tapauksessa ei pidä mennä itse osallistumaan mihinkään mutteriohjaukseen liittyviin kustannuksiin.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

nemos

Minullekaan ei osanumeroa annettu, vaikka kirjallisen työselostuksen pyysin. Asentajan ohjeeseen numero oli merkitty. Työssä oli ongelmia auton/uuden hammastangon/ohjelmiston yhteensovittamisessa. Maahantuojalla ei osaamista ollut, joten auto seisoi pari päivää pajalla odottamassa ohjeita Saksasta. Oma-aloitteisesti siis Käyttöauto vaihtoa ehdotti, kun päivitys ja päivityksen päivitys eivät apua tuottaneet ja sen itsekin olivat todenneet jo ennen auton luovutusta päivityksestä asiakkaalle.
Volvo XC60 T8 Inscription

InnerC

Mulle annettiin ja tosiaan tasan yhden kerran on tuo ohjaus vaivannut sitten kesäkuun ja tällöin tosin oli juurivaihdetut talvipyörät aivan liian pienillä paineilla. Eli toistaiseksi tämän kanssa pärjäilee.

pepemt

Kaveri vei vaimonsa Audin A3 Vaasalaiseen merkkiliikkeeseen ohjausongelmien takia (ainakin puolsi kummallisesti oikealle).
Auton noudon jälkeen samat vaivat,vei toiseen liikkeeseen nelipyörä suuntaukseen.Sanoivat siellä,että merkkiliikkeessä
ei oltu mihinkää  pyöränasennon säätöruuveihin koskettukaa. Nyt oli pyörienasentokulmat säädetty ja auto menee kuin
juna kiskoilla. Onko nyt niin,että tämän päivän asentajat vain laittavat testerin töpselin kiinni ja sieltä yrittävät tehdä säädöt.
Nelipyöräsuuntaus tarvitsee hiukan älliä pääkopassa ja sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Ja että viitsii liata näppinsä

McHendry

Ketuttaa kyllä nämä "ominaisuudet". Mulla oli reissussa a3 ajossa 4päivää ja siinä ohjaus ja drive select toimivat mukavasti. Sääli oli palata oman auton rattiin. Muuta vikaa ei kuutosessa ole, mutta tunnoton, keskeltä höttö, yltiökevyt ohjaus ketuttaa varsinkin kun se on kuitenkin saatu toimimaan myöhemmissä malleissa. Mutta mitäpä sitä voi tehdä kuin kiukutella netissä, joka huollossa valittaa ja todeta, että ainakaan seuraava auto ei ole audi. Meidän perheen 5 uuden audin jälkeen luulisi maahantuojankin ketuttavan, mutta tuskin kiinnostaa ketään.
A6 Avant 2.0 TFSI -13
Ex. A5 SB 2.0TFSI Quattro -10

InnerC

Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 22.11.13 - klo:23:54
Uusi toimivampi hammastanko ei ole taaksepäin yhteensopiva, joten toivon kunnollisesta ohjauksesta voinee unohtaa.

Toisaalta uusimman huhun mukaan on taas jaossa uusi ohjelma, jolla tuo höyhenen kevyeksi ja totaalisen tunnottomaksi tehostettu ohjaus saadaan jälleen jäykistymään. Minulle onkin muodostunut käsitys, että koko asiassa on kyse mekaanisten osien suunnitteluvirheestä, jota yritetään nyt korjata halvimmalla tavalla ohjelmistoja päivittäen.

Jaahas, tänään mutteroi jälleen kerran ku oli hiukka pakkasta ja tie jäässä eli se siitä :(

Ilmeisesti tällä uudella tarkoitetaan 4G1 423 055 AB? Tätä ei siis ole ainakaan todistetusti kellään asennettuna ennen 7/13 valmistetulle autolle?

On kyllä täysin varma ettei mutteria ohjelmalla korjata vaan siirretään. Olen kyllä valmis Acanthus about samanlaisen auton kun sulla omistavana valmis vielä vääntämään maahantuojan kanssa aiheesta. En tiedä saisko kahdesta lisämotivaatiota?

Schimanski

Minulle vaihdettiin uutta mallia oleva hammastanko viime viikolla. Paikallisen merkkihuollon huoltoneuvojan mukaan tämä oli ensimmäinen auto, johon he ovat sellaisen asentaneet. Toinen oli kuulemma parhaillaan tilauksessa. Minulle ei selvinnyt, onko tämä tanko samaa mallia kuin 7/13 jälkeen valmistuneissa autoissa vai ihan oma "korjaussarjansa" tuota vanhempiin autoihin. Osanumerosta ei tietoa.

Kolmisensataa kilometriä on nyt takana tällä. Ohjaus tuntuu kautta linjan jäykemmältä kuin aikaisemmin. Mutteria ei ole toistaiseksi esiintynyt ja ohjaustuntuma on aikaisempaa johdonmukaisempi eri nopeuksilla. Auto on vakaampi ajettava ja urissa vetelyä on vähemmän. Tunnoton ja tahmea tuo kyllä edelleen on ja ohjaus voisi keskittää paremmin. Jos tämä pysyy tällaisena eikä mutteria ala tuntumaan, niin huollossa ramppaaminen saa ohjaukseen liittyen minun osaltani riittää.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 22.11.13 - klo:23:54
Ihmeellistä on, että ongelma kohtasi vain pientä osaa autoista. Onko niin, että jotkut ovat herkempiä ohjauksen puutteille, vai onko pääosa autoista todella kunnossa. Oli niin tai näin, tämä jäi viimeiseksi Audikseni. Kyllähän niitä jo aikamoinen ketju jo olikin!

Kyllä se taitaa niin olla, että osissa/komponenteissa on sen verran toleranssia, että ongelma on vain osassa autoja. Minulla oli kaksi näitä vm. 2012 Audi A4:sia. Ensimmäisessä ohjaus oli täydellinen, ei mitään ongelmaa, mutta jälkimmäisessä oli sitten tämä mutteri. Ja tämä mutteri vaivasi ihan ilman lämpötiloista riippumatta.

Huomenna tulee A3 sedan, toivottavasti on mukava ohjailla :)

Acanthus

A3:ssa on ZF:n suunnittelema ja valmistama ohjaus, joten se kyllä toimii! Tämä ongelmallinen ohjaus on Audin omaa suunnittelua.

Olen InnerC:n kanssa valmis kokoamaan asiasta delegaation maahantuojan puheille. Toiveena olisi hiukan isompi joukko, kaksi tuskin on yhtä vaikuttavampi.

Tuntuu, että tässä käydään viivytystaistelua. Schimanski on jo kyllästynyt huollossa ramppaamisen ja sama uhkaa minuakin, tosin silloin näen ainoana ratkaisuna merkin vaihdon. Takuu menee umpeen kahden kuukauden päästä ja silloin taitaa tämä vähäkin into korjausyrityksiin loppua maahantuojan puolelta.

MoFFe

LainaaTakuu menee umpeen kahden kuukauden päästä ja silloin taitaa tämä vähäkin into korjausyrityksiin loppua maahantuojan puolelta.

Miten on muuten takuun kanssa? Kai heidän on silti korjattava ongelman, koska ovat aloittaneet sen mutta eivät saanet sen korjattua. Niin eikö heidän kuulluu jatkaa kunnen vika on korjattu vaikka takuu menee umpeen ennenkuin se on korjattu!  ???

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 25.11.13 - klo:12:16
A3:ssa on ZF:n suunnittelema ja valmistama ohjaus, joten se kyllä toimii! Tämä ongelmallinen ohjaus on Audin omaa suunnittelua.
Onko vakiovarusteinen ohjaus ja se "hienompi" eri ajoasetuksia (Dynamic, Confort, Sport, ...) sisältävä samaa perua? Muistaakseni ainakin Q5:ssa alunperin oli perinteinen ohjaustehostin ja isolla lisärahalla sai tuon "hienomman ja huonomman". Itselläni on tehostimen kulimalli, joka toimii täysin moitteetta. Ei tainnut mutteriohjausta olla vielä keksittynä 2011...

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 25.11.13 - klo:12:23
Miten on muuten takuun kanssa? Kai heidän on silti korjattava ongelman, koska ovat aloittaneet sen mutta eivät saanet sen korjattua. Niin eikö heidän kuulluu jatkaa kunnen vika on korjattu vaikka takuu menee umpeen ennenkuin se on korjattu!  ???

Aivan näin, ei takuuajan loppumisella pitäisi olla yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 25.11.13 - klo:12:29
Onko vakiovarusteinen ohjaus ja se "hienompi" eri ajoasetuksia (Dynamic, Confort, Sport, ...) sisältävä samaa perua? Muistaakseni ainakin Q5:ssa alunperin oli perinteinen ohjaustehostin ja isolla lisärahalla sai tuon "hienomman ja huonomman". Itselläni on tehostimen kulimalli, joka toimii täysin moitteetta. Ei tainnut mutteriohjausta olla vielä keksittynä 2011...

Itsellä on tuo moodeilla varustettu business sportin ohjaus ja pelittää todella mainiosti, kerrassaan miellyttävä ja täydellisesti palauttavakin (käytän dynamicia).
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

batman14

Itse paljon ajanut A4 Allroadilla jossa on se joku ohjaus jonka välitys muuttuu nopeuden mukaan (Dynaamisesti säätyvä?) . Ei ongelmia mutterin kanssa.

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 25.11.13 - klo:12:29

Ã,,lä sotke Q5:n (ja muiden pitkittäiskoneisten joihin tämä on saatavilla) säädettävissä olevaa dynaamista ohjausta A3:n ohjaukseen. Tuo dynaaminen ohjaus kun on välitykseltään muuttuva tilanteen ja kuskin valinnan mukaan. A3:ssa drive select vaikuttaa vain tehostuksen voimakkuuteen. Täysin eri asioita.

Myös A3/S3 progressiivinen ohjaus on eri juttu kuin dynaaminen.

Btw. Jos unohdetaan tämä mutteriohjaus hetkeksi, niin muistakin Audin ohjauksen kommenteista iso osa on melkoista disinformaatiota. Sotketaan teknisesti täysin eri malleja keskenään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy