Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

zonni

Oma a5:nen kävi tutkittavana,ei kuulemma saanutkaan toista softaa kuin tuo edellinen 48K8.Ainoastaan rengas suuntaukset tarkistettiin.Eipä tuolla ainakaan tuntunut olevan vaikutusta ollenkaan.No pitää ilmoittaa että jatketaan talkoita edelleen.
Olen kuullut että sama valmistaja tekee ohjauksen osia uuteen a3:seen ja niistäkin on jo muutama ongelma yksilö löytynyt.Kuulemma uusiin golffein osaan ainakin tulee saman valmistajan palikoita,nyt vaan odetellaan  milloinka niissäkin alkaa kuulumaan ongelmia.

Eagle

Tänään meni A5 päivityksen päivitykseen. Syy ajoittain tuntuva mutterointi ja tahmeus ohjauksessa. Kakkosauton (Prius) ohjaus on parempi kun Audin mikä on aika hauskaa sinänsä...
Sain uudenkarhean A 6 sijaisautoksi ja siinä ohjaus  tuntuu todella hyvältä. Mun auto on siis -12 A5. Palvelu Lahden Laakkosella on hyvää tasoa, auto on nyt korjaamon pihassa yön yli ja toiveissa on kylmä yö että ilmiö tulisi esille hyvin. Keskiviikkona selviää muuttuuko mikään. Nelipyöräsuuntaus nyt ainakin tehdään.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: zonni - 04.11.13 - klo:18:55
Olen kuullut että sama valmistaja tekee ohjauksen osia uuteen a3:seen ja niistäkin on jo muutama ongelma yksilö löytynyt.Kuulemma uusiin golffein osaan ainakin tulee saman valmistajan palikoita,nyt vaan odetellaan  milloinka niissäkin alkaa kuulumaan ongelmia.

Oma hevosmiesten uutistoimistoni sen sijaan sanoo, että ongelma koskee isompia pitkittäismoottorisia Audeja, joiden ohjauksen Audi on itse räveltänyt. A3:ssa ohjauksen on kasannut ulkopuolinen valmistaja, saattoi olla ZF, eikä siinä ainakaan täällä forumilla ole kukaan havainnut mutterointia ja kärryjä on kuitenkin jo vuoden päivät ollut liikenteessä. Omasta puolestani voin sanoa, että ohjaus on kerrassaan erinomainen ja toivottavasti pysyykin sellaisena.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Enhancer

Mielenkiintoinen threadi on tämä, en voi muuta kuin nostaa hattua teille, jotka jaksatte tätä leikkiä tämän hintaluokan autojen kanssa.

Fakta on se, että tuotteessa on virhe. 2 tai korkeintaan 3 kertaa on tuotteen myyjällä mahdollisuus yrittää saada virhe korjattua. Tämän jälkeen puretaan kauppa, tai vaihdetaan tuote uuteen. Näin sanoo kuluttajasuoja tässä maassa. Miksi ette anna paskan olla, ja vaadi uutta autoa pihaan, kun se uusi on kerran tästä ongelmasta jo korjattu?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

zonni

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 04.11.13 - klo:23:35
Oma hevosmiesten uutistoimistoni sen sijaan sanoo, että ongelma koskee isompia pitkittäismoottorisia Audeja, joiden ohjauksen Audi on itse räveltänyt. A3:ssa ohjauksen on kasannut ulkopuolinen valmistaja, saattoi olla ZF, eikä siinä ainakaan täällä forumilla ole kukaan havainnut mutterointia ja kärryjä on kuitenkin jo vuoden päivät ollut liikenteessä. Omasta puolestani voin sanoa, että ohjaus on kerrassaan erinomainen ja toivottavasti pysyykin sellaisena.

Minun huhujen mukaan  ongelmat ovat juuri tuon zf (vai mikö se oli) valmistajan tekeleitä.minulla ainakin on ihan perus 1.8t moottori tuossa aavitosessa ja nyt monet tututkin ovat kiinnittäneet tähän ongelmaan huomiota ja kaikilla on noita perus koneisia audeja.Jännä kun moni ei ole aikaisemmin huomannut ominaisuutta,sitten kun olen ottanut puheeksi hekin ovat ihmetelleet omien autojen ohjauksen käyttäytymistä juuri näillä keleillä.Ei kuulemma olis saanut ottaa asiaa puheeksi kun nyt sitten ominaisuus häiritsee  :)

Hawtin

No jos vaikka Markku J:ltä kysytään, niin ei kai sen mutteroinnin pitäisi olla sellainen, ettei sitä normi-automies huomaan ennen kuin tutut asiasta huomauttavat ;) Olen antanut itseni tämän ketjun perusteella ymmärtää, että ongelma on toodella v-mäinen ja jopa vakava turvallisuusriski. Ja sen verran erilaisia autoja olen kyllä ajellut, että voin sanoa, ettei omassa A3:ssa ole yhtään mitään ohjausongelmaa, päinvastoin (ajolämpötilat toistaiseksi -5...+30.

Mutta jos jotain uutta tietoa olisi nyt tullut, niin se on sitten eri linjalla aiemmin tässäkin ketjussa puhutun kanssa. Uudesta kolmosesta on pian 130-sivuinen ketju täällä, mutta eipä ole ongelmaa ilmaantunut.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Markku J

Minäkin uskalsin A3:n tilata siltä pohjalta, että täällä ei kukaan sellaisen omistava ole ongelmista raportoinut, ja uskon myös ohjausvaihteen olevan identtinen Golfin vastaavan kanssa. Ja niitä on valmistettu vielä paljon enemmän ilman raportoituja ongelmia. Omaani olen Golfissa myös erittäin tyytyväinen (pl. talvirengaskäytös, joka johtunee renkaista).

Tuo ongelmallinen pitkittäismoottoristen ohjausvaihde on "huhujen mukaan" Audin suunnittelema. Valmistus varmaan tapahtuu 2-3 alihankkijalla, joista ZF hyvinkin voi olla yksi. Mielenkiintoinen kysymys on se, miksi vikaa ei ole kaikissa autoissa. Miten esim. yhden alihankkijan valmiste voisi poiketa spekseistä niin paljon, että se aiheuttaa ongelman? Tästä olisi mielenkiintoista saada faktatietoa.

Mutteri on pahimmillaan niin inhottava, että kyllä sen huomaa "tavallinen autonkäyttäjäkin" - kuten vaikka avopuolisoni, joka yleensä ei merkittäviä huomioita auton tekniikan suhteen tee.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.11.13 - klo:07:42
Mutteri on pahimmillaan niin inhottava, että kyllä sen huomaa "tavallinen autonkäyttäjäkin" - kuten vaikka avopuolisoni, joka yleensä ei merkittäviä huomioita auton tekniikan suhteen tee.
Minä kun olen täällä hehkuttanut mutteroinnin puutetta, niin Markku lienee käynyt asentamassa mulle uuden ohjausvaihteen  ::)

Pientä mutterointia ollut havaittavissa nyt määrätyillä lämpötiloilla. Tosin se on niin lievää, että jos ei tästä olisi kirjoiteltu, menisi talvirenkaiden ja tieurien piikkiin.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

AutistiA5

Mulle tehtiin tuo 48k8 päivitys jokinaika sitten ja säädettiin kulmat ja sit mulle riitti, eli leasingsopimus purettiin. Sain kuitenkin vielä soiton huoltoliikkeestä, että taas olis uus päivitys tarjolla. Onko tätä tehty kenellekään?
Mulle ei tarvinu enää sattuneesta syystä tehdä, kun oli luovuttanu auton jo pois, mut tiedoks muille, että uutta korjauksen-korjauksen-korjaavaa päivitys on tullu taas.

MMV

Mikähän tämän mutteroinnin status on uusissa Audeissa? Olen vääntämässä kauppaa A5 SB Quattrosta ja jos vielä uusissakin on ollut samaan ohjausongelmaa, niin pitää harkita viitsiikö vaihtaa. Tosin pikkuisen jarruttaa myös A5:n malli-ikä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.11.13 - klo:07:42
Minäkin uskalsin A3:n tilata
Oletko vaihtanut Skoda-tilauksen Audiin?

Markku J

En ole - vaan tilasin molemmat  ;D.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 05.11.13 - klo:21:12
En ole - vaan tilasin molemmat  ;D.
Ajattelinkin, kun niin haaveilevaan sävyyn kirjoittelit A3 jossain vaiheessa, että ei tuota kauaa jatku. :). Audi lienee sitten "vaimon" auto?

zonni

Tuo oma ei ole asentajien mukaan kovin paha,mutta häiritsevä kumminkin tietyillä keleillä.Aluksi laitoin tuon leveitten renkaitten piikkiin(245/4_-18"),samalla lailla oli tuttavatkin ajatelleet ennekuin otin heidän kanssaan tuosta ominaisuudesta puheeksi .Ainoastaan motarilla liukkaalla vähän vaarallisen oloinen ajaa,korjaus liikkeitten takia tuntuu että perä pää olis irti tiestä :( Kahvi kuppia tuo näytössä ilmoittelee säänöllisen ajoin kun ajelee mutta muuten tuolla nyt jotenkin ajelee.Ehkä sitä alkaa tottumaan tuohon mutterointiin  ::)
En tosiaan tiedä mitä tuolle enään osataan tehdä,uskon kyllä että huolto on tehnyt parhaansa.Tuohon on jo tehty kahdesti renkaitten suuntaukset ja ohjelmaa vaihdettu pari kertaa ja vielä koitettu rengas erillaisia paineitakin kokeilla.
Tuosta huhusta että näitä alkais löytymään jo a3:sistakin on peräisin ihan audicentterin asentajalta,en usko että hän minulle olis tästä valehdellut?On itsellä vähän käynyt mielessä että olis vaihtanut tuon vitosen a3Q sedaniin tai olis pitänyt ostaa sittenkin se uus leon 1.8t fr mitä olin alun perin ostamassa.Muuten tykkään vaan tuon vitosen muotoillusta niin ei haluaisi tätä hävittää.Saa nyt nähdä kun loppuu takuu vuoden vaihteessa niin loppuuko maahantuojaltakin kiinnostus?

petri

Meni hermo, annoin asian nyt liisariyhtiölle ja etenee sitä kautta "lopulliseen" ratkaisuun.

Tuo A3 tq kiinnostaisi myös, on vain meidän perheelle turhan pieni. Milloinkohan oikeasti tuo B9 sedan olisi tulossa härmän markkinoille? Tai sitten täytyy oikeasti ottaa tuo Baijerilainen kun on X-drive kamppis päällä

nicce

Mulla on myös menossa oma A4 jatkokorjauksiin, saa nähdä mitä tehdään. Jos ei tule kuntoon niin ALD hoitaa loput.
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

ARIMO

Lainaus käyttäjältä: zonni - 06.11.13 - klo:07:53
Tuo oma ei ole asentajien mukaan kovin paha,mutta häiritsevä kumminkin tietyillä keleillä.Aluksi laitoin tuon leveitten renkaitten piikkiin(245/4_-18"),samalla lailla oli tuttavatkin ajatelleet ennekuin otin heidän kanssaan tuosta ominaisuudesta puheeksi .Ainoastaan motarilla liukkaalla vähän vaarallisen oloinen ajaa,korjaus liikkeitten takia tuntuu että perä pää olis irti tiestä :( Kahvi kuppia tuo näytössä ilmoittelee säänöllisen ajoin kun ajelee mutta muuten tuolla nyt jotenkin ajelee.Ehkä sitä alkaa tottumaan tuohon mutterointiin  ::)
En tosiaan tiedä mitä tuolle enään osataan tehdä,uskon kyllä että huolto on tehnyt parhaansa.Tuohon on jo tehty kahdesti renkaitten suuntaukset ja ohjelmaa vaihdettu pari kertaa ja vielä koitettu rengas erillaisia paineitakin kokeilla.
Tuosta huhusta että näitä alkais löytymään jo a3:sistakin on peräisin ihan audicentterin asentajalta,en usko että hän minulle olis tästä valehdellut?On itsellä vähän käynyt mielessä että olis vaihtanut tuon vitosen a3Q sedaniin tai olis pitänyt ostaa sittenkin se uus leon 1.8t fr mitä olin alun perin ostamassa.Muuten tykkään vaan tuon vitosen muotoillusta niin ei haluaisi tätä hävittää.Saa nyt nähdä kun loppuu takuu vuoden vaihteessa niin loppuuko maahantuojaltakin kiinnostus?

Ymmärrän Zonnin tuntemukset hyvin. Itsekin olen pähkäillyt pitäisikö vaihtaa A3 Quattroon (sportback tai sedan) tai sitten bemarin X-driveen. Myös Octavia RS voisi olla vaihtoehto, mutta kun sitä ei saa nelikkona. A3:n kokoluokka sopisi itselle hyvin. Toisaalta minuakin miellyttää toi A5:n muotoilu, joten en ihan helposti ole siitä luopumassa. A5:n ohjauksen mutterointia en ole viime aikoina havainnut, mutta ohjaus on muuten epämääräinen ja vaihtelee lämpötilan mukaan.
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

zonni

Lainaus käyttäjältä: ARIMO - 06.11.13 - klo:09:58
Ymmärrän Zonnin tuntemukset hyvin. Itsekin olen pähkäillyt pitäisikö vaihtaa A3 Quattroon (sportback tai sedan) tai sitten bemarin X-driveen. Myös Octavia RS voisi olla vaihtoehto, mutta kun sitä ei saa nelikkona. A3:n kokoluokka sopisi itselle hyvin. Toisaalta minuakin miellyttää toi A5:n muotoilu, joten en ihan helposti ole siitä luopumassa. A5:n ohjauksen mutterointia en ole viime aikoina havainnut, mutta ohjaus on muuten epämääräinen ja vaihtelee lämpötilan mukaan.

Tosiaan tuo fl vitonen on vaan omaan silmään niin kivan näköinen ja muutenkin omaan makuun "unelma"auto(jos näistä tavis autoista saa niin sanoa)
Mutta välillä tuntuu ihan hyvältä tuo ohjaus ja sitten välillä tuntuu siltä ettei saa menemään sitten milläään suoraan ja siksi pitempi matka tuntuu tosi raskaalta.
Jotenkin tuo kyllä pitäis saada korjattua,onkohan tätä ongelmaa muualla kuin täällä pohjolassa,kun tehtaan porukka on käynyt täällä asti muutamaa ongelma autoa tutkimassa.

TT_rex

Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

tuRboman

Kappas. Hyvin kirjoitettu juttu. Paha homma kun tämä tulee nyt laajempaankin tietoon.
"All 4 The Driver"

fossiili

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 06.11.13 - klo:13:33
Kappas. Hyvin kirjoitettu juttu. Paha homma kun tämä tulee nyt laajempaankin tietoon.
Jaa... Mielestäni hyvä homma. Voi muutkin kuin foorumilaiset havahtua vikaan ja valittaa.
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

Acanthus

Asiallinen ja hyvä artikkeli! Ongelma saisi tulla laajemminkin esiin tiedotusvälineissä Ruotsin tapaan.

Omalla kohdallani tulee helmikuussa kaksi vuotta täyteen tämän piinallisen ongelman kanssa, eikä ratkaisua vieläkään ole luvassa. Ilmeistä on, että tehdas jättää nämä "välimallin" autot omaan arvoonsa ja keskittyy uusien vuosimallien ohjauksen kehittämiseen. Selväksi on myös käynyt, että pelkillä ohjelmistopäivityksillä ohjaus ei tule kuntoon.

Aiheeseen liittyen, en malta olla siteeraamatta saksalaiselta keskustelupalstalta (Motor-Talk) viime viikolla lukemaani:
A5:n omistaja oli saanut ohjausasian ajettua siihen pisteeseen, että tehtaan insinööri tuli huoltoon koeajamaan auton. Ajomatkaa erilaisilla teillä kertyi 60 km ja insinöörin toteamus oli, että ohjaus oli juuri sellainen kuin omistaja valitti: mutteria, keskialueen tunnottomuutta ja suoraan ajamisen vaikeutta, MUTTA tehtaan mukaan sellainen tuon vuosimallin ohjaus onkin, eikä asialle siten tehdä mitään! Kirjoittaja oli asiasta kovin tuohtunut ja lupasi viedä asiaa eteenpäin vaikka juristin avustuksella. Ei varmaan kannattaisi, Audilla on kuitenkin paremmat lakimiehet joukoissaan ja kysehän on vain mukavuusongelmasta...

tapanixxx

Jos tällainen on tilanne niin kannattaako edes harkita audia jossa on mahdollisesti tämä ongelma.

Puolet halvemmalla saa auton joka ei ole premium, mutta jossa ajotuntuma on premiumia paljon parempi :)

Acanthus

Jos uutta on harkitsemassa, kannattaa käydä koeajamassa.
Huhujen mukaan kesäkuun jälkeen valmistuneissa autoissa ohjaus toimii paremmin.
Käytetyt tuoreehkot Audit jättäisin liikkeisiin pölyttymään. Sen verran kiusallisesta viasta on kyse, eikä korjauskeinoa todennäköisesti ole näköpiirissä. Ks. postini yllä.

Markku J

Jos tehtaan asenne on tuollainen, kuin Acanthuksen / Motor-Talkin kommentti kertoo, niin ei ole mitään järkeä ostaa käytettyä Audia, joka kuuluu mutteriohjauksen riskiryhmään. Pahimmillaan ongelma pilaa muuten hienon auton ajotunnelmat totaalisesti.

Ihmettelen kyllä, jos tehdas on jo luovuttanut ongelman korjaamisen suhteen. Olisko ollut vaan liian kallis retrofitti, kun ei softalla näytä korjaantuvan.
Hyvä homma, että lehdet kirjoittavat asiasta.

ARIMO

Ensi viikolla A5:n lähtee taas pajalle "korjattavaksi". Saksanpojilta on taas tullut jotakin uutta päivityspakettia ohjaukseen. Huoltoneuvoja totesi, että todennäköisesti se ei tälläkään kertaa tule kuntoon...
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

tapanixxx

En tiedä kuinka paha ongelma tässä on kyseessä kun vikatilanne tulee päälle mutta luulisi että audi on liemessä jos esim. tapahtuu onnettomuus vaikka USAssa. Niillä markkinoilla kuluttajansuoja on sen verran parempi ettei autovalmistajalla ole varaa leikkiä tämänlaisen vian kanssa.

zonni

Jos tuo tehtaan asenne pitää paikkansa että paskat saa olla,niin luulis tuon vaikuttavan jo ostos käyttäytymiseen.Ainakin itsellä on viimeinen audi jos tuota ei saa kuntoon.Ainakin vielä on yritystä huollon puolelta,saa nähdä kun takuu loppuu.Toivon mukaan tästä ainakin muille apua etteivät osta audia jos tuominen on käytös tehtaan puolelta.Vähän tulee semmoinen mieleen että rahat pois tyhmiltä ja karkuun.

tet

Olettekos seuranneet sisarmerkkien keskusteluita? Niin uuden Octavian kuin uuden Leoninkin ketjuissa puhutaan jo mutteroinnista. Siellä jutut ovat sen verran alkutekijöissään ettei selkeää kuvaa asiasta vielä ole, on epäilty esim. kaistavahdin vaikutusta. Mutta selkeästi samansuuntaisia ongelmia joillakin on ollut kuin tämä Audin mutterointi. ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Neppis

Eiköhän volkkarilla olevan riittävästi rahaa ja resursseja, että voisivat (halutessaan) hoitaa mutteriongelman kuntoon.

http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201315125&c=mobile&rss=mob
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy