III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

biili_

Lainaus käyttäjältä: Lapa - 11.01.14 - klo:23:02
No täältä olen käsittänyt että se kääntyilykin loppuu. Mutta ei ole tosiaan itseä häirinnyt niin että olisin vielä kokeillut.

Asia on kerrottu käyttöohjekirjassa. AUTO-moodissa on äly mukana.

Lapa

Koska noista valoista niin harva sanoo täällä mitään positiivista, niin kehutaan nyt sen verran, että itse olen ollut tyytyväinen myös ajovaloautomatiikkaan. Voi olla hiukka vaikea enää vaihtaa autoon jossa täytyy itse kitkutella pitkien ja lyhyiden valojen välillä. Joillakin tämäkin on toiminut jotenkin liian herkästi, mutta ei kyllä omassa autossa mitään ongelmaa. Samoin vanhassa autossa ärsytti ihan suunnattomasti kun ne ajovalot ei kääntyneet tien suuntaan. Ei ärsytä enää.

Tihkusateella pikkuteillä valokuvio on hassu, mutta siitä pääsee halutessaan eroon. Ei tarvitse myöskään enää pohtia mille korkeudelle ne valot asettaisi ettei vastaantulija häikäisty. Tykkään valoista ainakin vielä. Ja jos en tykkää, alan kliksutella niitä itse päälle ja pois. Ei ne ainakaan muutu siitä enää niin kelmeiksi kuin vanhassa. Voisi tietty toivoa, että toi kääntyily olisi erillinen lisävaruste. Näillä kokemuksilla ottaisin ainakin vielä just tällaisen paketin vaikka se maksaisi pari satasta ekstraa.

Näiltä nettisivuilta tietoa ammentaessa ongelma on yleensä, että vain ongelmat nousevat esiin. Siitä tulee helposti kuva, että kaikki ominaisuudet on pielessä. Jos jossain on ambiente tarjolla koeajolle niin kannattaa koeajaa molemmat ja tehdä ihan omat päätökset tykkääkö vai ei.

Mukavaa silti että volkkarikonsernin autoille on näin asiallinen keskustelupalsta. Esimerkiksi Toyotalle ja monelle muulle ei ole. Autoa ostaessa haluan kovasti tietää mahdolliset ongelmatkin. Lähipiiristä kun olen huomannut, että Toyotakin saattaa seistä monta kuukautta pajalla, jos huono tuuri käy.

Ja kiitos biili täsmennyksestä vaikka innostuin jo saman tiedon itsekin kaivamaan ohjekirjasta  :)

Guido

Lainaus käyttäjältä: Lapa - 11.01.14 - klo:22:53
Eikö ne ole just sellaiset jos ei käytä sitä Auto-asentoa lainkaan?

On.

Arttu

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen uuteen Ocuun. Kohta 11000 kilometriä ajettu ilman ongelmia.

Yhden kerran jäi peruutustutkan näyttö ruutuun vaikka jo eteen päin mentiinkin. Sekin asettui, kun painoi radion nappia.
Valoihin olen ollut tosi tyytyväinen edellisen Ambitionin tuikkuihin verrattuna. Minua ei kääntyilyt ole haitanneet, päin vastoin. Mukava on ajella mutkaisella tiellä.
Öljyäkään ei ole tarvinnut lisäillä, niin kuin edelliseen Ocuun.

Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

enkero

Itse olisin "joutunut" Ambitioniin ruksimaan valot, bluetoothin ja sähköisen takaluukun, ja turhamainen komponentti minussa olisi kuitenkin hankkinut alut ainakin kesäpyörille, joten Elegance oli luonteva valinta. Vielä kun olisi saanut nelivetona (DSG:n kanssa, bensa ei ollut henkisesti sopiva polttoneste ;))...
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

AV

Kyllä tää on asiallinen keskustelupalsta.  Valojen toimintakin selkiytyi kummasti.

Arttu, mikäs kone sun ocussa olikaan?

Mahtaisiko kenelläkään olla vertailupohjaa voiman/kiihtyvyyden puolesta ocuIII 1.4tsi vs. Superb I 1.8t,
mullahan on ollut aiemmin juuri tuo superi ja sen tehoreservit oli meidän nelihenkiselle perheelle just passelit.

Skoda Octavia 1.2T

Onko Elegancessa vakiona tuo että auto hätäjarruttaa 0km asti? Otin kyllä adaptiivisen vakkarin, mutta luulin että sitä pitää käyttää että autoa älyää pysähtyä? Pysähtyy siis esim. kaupungissa (tai ainakin hiljentää jos ei ehdi pysähtyä) automaattisesti, ilman että vakkari käytössä?
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

AV

Ã,,äh, olihan se Artun ocun moottorin koko tossa näkyvissä :P my bad, sori.

livejungle

Lainaus käyttäjältä: AV - 12.01.14 - klo:10:26

Mahtaisiko kenelläkään olla vertailupohjaa voiman/kiihtyvyyden puolesta ocuIII 1.4tsi vs. Superb I 1.8t,
mullahan on ollut aiemmin juuri tuo superi ja sen tehoreservit oli meidän nelihenkiselle perheelle just passelit.
Tässä on kaksintaisto. Suorituskyky aika sama. Octavian keventynyt paino auttaa.
Suberb 1.8TSI 160hp vs Octavia III 1.4TSI 140hp
http://www.zeperfs.com/en/duel2680-4661.htm

Lapa

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 12.01.14 - klo:10:51
Onko Elegancessa vakiona tuo että auto hätäjarruttaa 0km asti? Otin kyllä adaptiivisen vakkarin, mutta luulin että sitä pitää käyttää että autoa älyää pysähtyä? Pysähtyy siis esim. kaupungissa (tai ainakin hiljentää jos ei ehdi pysähtyä) automaattisesti, ilman että vakkari käytössä?

Front assist, eli ohjekirjan mukaan ympäristön valvontajärjestelmä, on vakiona Elegancessa. Ei tarvitse adaptiivista vakkaria.

livejungle

ACC vakkari jos on päällä niin se jarruttaa DSG:llä pysähdyksiin asti ja jos pysähdys kestää vain 1,5s niin lähtee jopa liikkeelle. Manuaali ei jarruta pysähdyksiin.
Mutta jos ei ole ACC päällä ja meinaat ajaa jonkun perään niin Front Assist astuu peliin.
Tässä selitetty tarkemmin kummankin toimintaa:

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Lapa - 12.01.14 - klo:11:09
Front assist, eli ohjekirjan mukaan ympäristön valvontajärjestelmä, on vakiona Elegancessa. Ei tarvitse adaptiivista vakkaria.

Tähän tulokseen itsekin päädyin. Ehdin jo vähän harmitella, että jos esim. kaupungissa en käytä vakkaria, niin hätäjarrutus ei ole mukana. Onneksi olin väärässä  :)
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Ouzi

Onko muut huomannut et etukuraläpät ottaa todella helposti kiinni. Vertasin eilen kun vieressä sukulaismiehen ocu 2 normi alustalla niin ainakin ocu 3 sport alustalla on läpät huomattavasti lähempänä maata. Eilen tuli jo virheilmoitus palanut ajovalopoltin. Onneksi ei ollut palanut :)

livejungle

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 12.01.14 - klo:11:26
Eilen tuli jo virheilmoitus palanut ajovalopoltin. Onneksi ei ollut palanut :)

Samaa herjasi muuten minullakin eilen. Check right dipped beam light tai jotain. Kun päästiin kaupan pihaan niin checkasin valot ja en löytänyt vikaa.
Kaupasta kun lähdettiin ja starttasin niin herjaa ei enää tullut.

Aqua

Kuinkahan valoisaa/kirkasta pitäs olla, että palais pelkät päivävalot edessä? Itsellä palaa aina xenonit ja ledit.

Oct14

Front assist, eli ohjekirjan mukaan ympäristön valvontajärjestelmä, on vakiona jopa ambition varustelussa, ainoastaan activessa puuttuu.

savolaiskollega

Miksiköhän dieseliä ei saa 4wd-tomaattina ?  ???  Eikös edellistä saanut ?

zagg

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 12.01.14 - klo:15:12
Miksiköhän dieseliä ei saa 4wd-tomaattina ?  ???  Eikös edellistä saanut ?

ymmärtääkseni se on tulossa
.

biili_

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 12.01.14 - klo:11:32
Samaa herjasi muuten minullakin eilen. Check right dipped beam light tai jotain. Kun päästiin kaupan pihaan niin checkasin valot ja en löytänyt vikaa.
Kaupasta kun lähdettiin ja starttasin niin herjaa ei enää tullut.

Samasta lampusta herja kerran täälläkin. Kilometrejä lasissa vasta 2000km.

dwntime

Kun noita rekkarivaloja olette ledeiksi vaihtaneet niin mikäli haluatte vaihtaa tilalle OEM VW led valot mutta vcds koodaus ei toimi/haluatte säilyttää tuon palaneen polttimon valvonnan, Kufatec myy adapterisarjaa jolla herja lähtee ja valvonta pelaa :)
Löytyy :
http://www.kufatec.de/shop/en/volkswagen/golf/golf-6-5k/adapter-led-number-plate-light-vw-seat

KopiK

Lainaus käyttäjältä: Aqua - 12.01.14 - klo:12:11
Kuinkahan valoisaa/kirkasta pitäs olla, että palais pelkät päivävalot edessä? Itsellä palaa aina xenonit ja ledit.
Niin kirkasta kuin lokakuussa oli :) Sen jälkeen on mullakin xenonit palaneet rinnalla. Tämä siis Oulussa, jossa
on ollut pilvistä ja harmaata pari kuukautta...
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

livejungle

Nyt se on todettu että uusi 1.4TSI 103kw tehdasweballa lämpiää paljon paremmin kuin vanha 1.4TSI 90kw tehdasweballa.
Sisällä on mukavan ja tasaisen lämmintä, ja nopeammin tulee ajossakin lämpöä. Ikkunat sulaa eri tavalla. Penkilämmittimet tosi tehokkaat.
Hyvä on ja weban kaukosäädin aivan loistava.  :P

voipa

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 12.01.14 - klo:17:02
Samasta lampusta herja kerran täälläkin. Kilometrejä lasissa vasta 2000km.
Mulla kilometrejä vasta 200 ja herja tulee joka toisella ajokerralla.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Ouzi

Täytyy hattua nostaa kyllä konsernille miten hyvin nää lämpenee nykyisin kun parikertaa säteilylämppärillä lämmittänyt ja ajanut pari kilsaa on kone normi lämmöissä. Viimeviikolla kun weballa lämmitin oli lämmöt noussut normaaliksi kun laittoi virrat päällä. Nyt lämmöt nollassa lämmityksen jälkeen vasta muutama minuutti ajoa niin lämpömittari nousee. Eikai mikään kiertovesipumppu sökö  ???
Jos istuu autoon ja painaa jarrua ja sitten start nappia lähtee auto käyntii heti. vai teettekö niin et ennenkuin koskee polkimiin aluksi virta päälle ja sitten jarrua ja start ?

Atro

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 13.01.14 - klo:15:49
Täytyy hattua nostaa kyllä konsernille miten hyvin nää lämpenee nykyisin kun parikertaa säteilylämppärillä lämmittänyt ja ajanut pari kilsaa on kone normi lämmöissä.

Riippuu varmaan siitä, minkälaista ajoa tuo pari kilsaa on. Ruuhkajurnutuksessa kehällä kestää hyvinkin kauan ennenkuin on normilämmöissä säteilytyksen jälkeen ainakin 10 asteen pakkasessa. Kyseessä siis 1.4 tsi.

tet

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 13.01.14 - klo:15:49
Viimeviikolla kun weballa lämmitin oli lämmöt noussut normaaliksi kun laittoi virrat päällä. Nyt lämmöt nollassa lämmityksen jälkeen vasta muutama minuutti ajoa niin lämpömittari nousee. Eikai mikään kiertovesipumppu sökö  ???

Viime viikolla lienee ollut aika paljon lämpimämpää kuin nyt? Jos saman ajan lämmitit, niin luonnollisesti kovemmalla pakkasella lämpenee hitaammin. Jos viime viikolla mittari näytti 90 C virrat kytkiessä, se tarkoitti että lämpö on vähintään 75 C. Jos nyt ei nouse viisari lainkaan, se tarkoittaa että lämpö on alle 50 C.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

redcap

AV kyseli uuden 1.4tsi:n kestävyydestä. Omilla rajallisilla kilometreillä en osaa paljoa sanoa, eipä ole pykinyt mitenkään, vaan ei niin tehnyt edellinenkään 1.4:n kone tai sen dsg. Bensapihiydestä huolimatta tämän uuden koneen jäähdytysnesteen lämpeneminen (ja myös kabiinin) ilman mitään maskeja on ällistyttävän nopeaa. Istuinlämmittimet ansaitsevat myös ylistysoodin! Edellinen Octavia olikin masentavin ja kylmin talviauto millä olen koskaan ajanut! Nykyisessä 1.4:ssä on 15 000km nyt mittarissa ja 1. öljynvaihto on edessä parin päivän päästä. Itse en tämän Octaviani kanssa enää tuohon longlife-systeemiin öljyjen suhteen lähde. Edellinen Ocu vei hieman öljyä, tämä uutukainen sensijaan enemmän! Auton mukana tullut 1L:n Castrol purkki meni kokonaan jo näillä kilometreillä, että pinta olisi pysynyt mittatikun asteikolla. :-\ Turbokonehan tämä on, vie öljyä vapaastihengittävää enemmän jo luonnostaan, mutta silti tämän yksilön kanssa joutuu näemmä ajelemaan aina se litran kannu "taktista reserviä" mukana takapaksissa.

Routa

Lainaus käyttäjältä: AV - 12.01.14 - klo:10:26
Taisin tuossa jo aikaisemmin kertoakin ajaneeni 1.8TSI Ocu II:tä ja 1.4TSI Ocu III:tä aivan peräkkäin. Normaaliajossa ei mitään eroa vaan kummallakin ehtii samalla tavalla. Sitten kun antoi vähän reilummin happea moottorille niin tuo 1.8 potkaisi vähän terävämmin, mutta Superbin Ocua suurempi paino tasoittaa sen taatusti pois.

1.4TSI:ssä on kyllä riittävästi voimaa ja Ocu III:n matala omapaino auttaa vielä lisää. Itseasiassa vähän yllätti kun aavistuksen liukkaalla kelillä motarin rampilla alkoi nelosella luistoneston valo vilkkua kun totesin että tuohon väliin pitää ehtiä ja polkaisin reilummin kaasua.

1.2TSI:tä ei valitettavasti järjestynyt vielä koeajoon paikalliselta joten oma autonvaihtoni on vielä vaiheessa. Seatinkin esittelyauto oli 1.4TSI vaikka myyjä lupaili 1.2:sta.
Entinen VAG-kuljettaja.

Ton-1

TM:n testissä 'paljastuneesta' Octavian keveydestä innostuneena olin tänään liikkeellä ja ajtuksissa oli tuon 1.4 140 hv. version koeajo, todella outo feature oli että paikallisella edustajalla ei ollut antaa yhtään bensakoneellista Octaviaa koeajoon  :P  .

Muutenkin tuo koeajoautojen rekisteröinti ja myynti mennyt vähän villiksi, olivat saamassa kaksi RS:ää pihalle mutta toinen oli kaapattu 'välistä' ennen kuin se edes kerkesi kaupaan ja toinen sitten vielä lattialta ilman koeajon koeajoa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Seva

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 16.01.14 - klo:13:33
TM:n testissä 'paljastuneesta' Octavian keveydestä innostuneena olin tänään liikkeellä ja ajtuksissa oli tuon 1.4 140 hv. version koeajo, todella outo feature oli että paikallisella edustajalla ei ollut antaa yhtään bensakoneellista Octaviaa koeajoon  :P  .

Muutenkin tuo koeajoautojen rekisteröinti ja myynti mennyt vähän villiksi, olivat saamassa kaksi RS:ää pihalle mutta toinen oli kaapattu 'välistä' ennen kuin se edes kerkesi kaupaan ja toinen sitten vielä lattialta ilman koeajon koeajoa.

Viime kesänä olisin halunnut koeajaa 1.4 TSI:n manuaalivaihteisena, mutta missään lähiseudun liikkeessä ei ollut tarjolla kuin 1.2TSI manual tai 1.6TDI DSG.

Malli, joka kiinnosti ostomielessä, oli Combi 1.4TSI manual Elegance, tietyn värisenä ja muutamilla lisävarusteilla. Myyjä tarjosi 4 kk toimitusaikaa. Kerroin, että unohda koko juttu. Suomi on täynnä autoja, jotka saa heti mukaansa. Myyjä soitti seuraavana päivänä, että heillä on tallissa esittelykäyttöön varattu ajamaton Ocu, täsmälleen sellainen kuin mitä olin speksannut. Kerroin, että kiinnostaa, tee tarjous. Muutamaa päivää myöhemmin olin auton omistaja.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy