III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

VAG!

Tuulilasi on nostanut Ocun jo ylempään keskiluokkaan.

Ei mene ainakaan ihan heittämällä mun jakeluun tämä valinta.

Yksi lainaus:

"Autot saatiin vertailuun melko perusvarusteisina, joten hintahaarukka piti kutinsa, eikä "ylimääräisiä" varusteita tarvinnut juuri rajata arvostelun ulkopuolelle."

Onko Ocu oikeasti hinnaltaan vastaava kuin Avensis, 508 ja Mazda 6??? Jotenkin mä olen kuvitellut sen edullisemmaksi. Melko perusvarusteiseksi Ocuksi on valittu Elegance ;D

finnman

Mittoja: Avensis 478cm, 508 481,3cm,  6 486,5cm,  Octavia 465,9cm  (Suberb 488,3cm)

Eli miksi Suberb ei kelvannut, kun siitä on tullut facelift sopivasti?
Lopputulos on, että 6:n ja Octavia ovat keulilla lähes tasapistein ja Ave 508:n kanssa tasaisesti selvästi jäljessä?

nic

Saako jostain asetuksesta laitettu että sivupeilien lämmitys tulis päälle samasta napista mistä takalasin lämmityskin laitetaan päälle? Turhauttava painaa/vääntää monesta eri vivusta pakkasaamuina...
Octavia 1.8 TSI DSG elegance

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: nic - 22.10.13 - klo:13:12
Saako jostain asetuksesta laitettu että sivupeilien lämmitys tulis päälle samasta napista mistä takalasin lämmityskin laitetaan päälle? Turhauttava painaa/vääntää monesta eri vivusta pakkasaamuina...

Ei. Itse taas iloitsen mahdollisuudesta käyttää lämmittimiä erikseen eri tilanteissa. Ymmärrän kyllä pointtisi.

psxgamer

Sanokaa minun sanoneen, Ocu tulee voittamaan tuo testin. Olihan jo edelinen Ocu hirveä testimenestyjä. TM taisi laittaa II koppaisen Ocun silloisia isoja autoja vastaaan ja Skoda pesi nekin aikoinaan, vaikka oli kuitenkin "pienempi" auto.

tet

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 22.10.13 - klo:15:03
Sanokaa minun sanoneen, Ocu tulee voittamaan tuo testin. Olihan jo edelinen Ocu hirveä testimenestyjä. TM taisi laittaa II koppaisen Ocun silloisia isoja autoja vastaaan ja Skoda pesi nekin aikoinaan, vaikka oli kuitenkin "pienempi" auto.

Varmana voittaa, kun kerran Oculla varustetaso Elegance ja muilla varmaankin sitten hintahaarukkaan mahtuvat karvahattu-versiot.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.10.13 - klo:15:09
Varmana voittaa, kun kerran Oculla varustetaso Elegance ja muilla varmaankin sitten hintahaarukkaan mahtuvat karvahattu-versiot.

Riippumatta siitä kuka voittaa, on tuollainen testi ihan päätön. Laittaisivat ensi kerralla Ocun tilalle vaikka Focuksen. Tässä Tuulilasille yksi hyvä testiryhmä:

Passat
Superb
V70
308/Focus/i30/Leon/A3/tjsp.

Huppe

Mazda olisi 8000e kalliimpi (bensa-tomaattina) kuin mun Ocu varusteineen + mazdassa vielä varusteet päälle... Ei oo kovin reilu vertailu kyllä. Oisin itsekin ottanut ehkä Mazdan jos hinta olisi sama. Tosin 2-litrainen vapari... No oishan vanhanaikainen kone ehkä luotettavampi?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Timmu

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2013102217594935_at.shtml

"Ã,,lykäs pilotti on nyt myös vakiona Elegance-versiossa. Se siis tarkoittaa sitä, että vakionopeussäädin osaa pitää etäisyyden edellä menijään vakiona."

Onkohan noin?

finnman

Toimittaja on hosunut muutenkin. Hinta on HB:n hinta ja adaptiivinen vakkari ei ole vakiona Elegancessa.

Timmu

Lainaus käyttäjältä: finnman - 22.10.13 - klo:16:08
Toimittaja on hosunut muutenkin. Hinta on HB:n hinta ja adaptiivinen vakkari ei ole vakiona Elegancessa.

Sitä minäkin mietin.. Ei kait porukka turhaan sitä olisi sitten tilaillut jos olisi ollut  ;D

redcap

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 22.10.13 - klo:01:36
Mikä saa sinut epäilemään toimimattomuutta? Mites sivupeilit, tummuvatko ne?

Ei muuten tummu sivupeilitkään -niidenkin ilmeisesti pitäisi tummua (hyvinpä olen perillä autostani... ::))? Nelisen päivää sitten ajoin ensimmäisen kerran kunnolla matka-ajoa valaisemattomalla valtatiellä, jossa huomasin ohitettujen autojen valojen häikäisevän törkeästi (edell.autossakin oli 4v. ajan tummentuva peili ja totuin siis häikäisemättömyyteen). Samoin olin kirkkaina päivinä kummastellut laskevan auringon häikäisyä sivupeileissä, tämäkin tosiaan korreloisi tuon automaattisen tummentumisen toimimattomuutta... Mutta ajattelin hieman varmistella palstalaisilta kyselemällä, ennen kuin otan yhteyksiä myyjäliikkeen suuntaan, noin varmuuden vuoksi.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:22:29
Entä jos et korjaile vaan annat vain mennä? Liekö tässäkin sivutuulikorjaus kuten edellismallissa? Kakkoskoppasta jos alkoi korjailemaan tienpäällä niin sitä sai ohjastaa ihan koko ajan, mutta rennolla otteella kun antoi mennä niin se meni kuin juna suoraan.

Ajelin tänään Lahdesta Hesaan ja ei tuo kyllä mene kuin juna, piti sitten ratista enemmän tai vähemmän rennosti. Aika huono juttu jos ohjaus ei ole sulalla tiellä varman oloinen. Vielä olen sitä mieltä että vika on autossa eikä kuskissa.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

TTO

Ehdotan Oculle pyöränkulmien tarkastuttamista huollossa.

Ocu

Ne laitettin kuntoon eilen takuuna,  siksipä oikeastaan asiaa täällä kommentoin kun en  ymmärrä miksei vaan nyt mene kuin juna.

TTO

Totta, olithan tuosta kirjoittanut. Ketju luettu, mutta kaikkea ei muista...

TTO

Onko Oculla ajomoodin valinta ja sitä kautta mahdollisuus muuttaa ohjauksen asetusta?

Ocu

Toki, nyt tuli ajeltua normaali modella ja loppupätkästä sport ohjauksella. Eli tuo tekee siis semmosta että pientä korjausta pitää tehdä ratilla koko ajan. Olen ymmärtänyt muiden kommenteista että yleensä Octavia menee kyllä kuin juna suoraan.

Lueskelin just tuolta viat/ murheet ketjusta mutteriohjaus oireista, ettei tässä mullakin ole siitä kyse, jos kerran kylmemmissä keleissä esiintyy. Nuo siellä kuvatut oireet vaan vähän erilaisia. Mulla enemmänkin vaatii pientä korjailua kuin että ohjaus muljahtelisi.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 22.10.13 - klo:22:31
Olen ymmärtänyt muiden kommenteista että yleensä Octavia menee kyllä kuin juna suoraan.
Toivottavasti, olisi kyllä ensimmäinen VAGine itselle joka menee kuin juna, nykyinen Superb tai siten edeltänyt Tourani eivät ainakaan menneet kuin juna, ei vaikka ohjauskulmat tarkistettiin ja säädettiin.

ram1

Mulla ollut 3 kappaletta 2- koppasta Ocua ja ei ne junia olleet.Uudesta ei ole kokemusta, mutta edelliskopassa oli keskialueella juurikin tuota huopaamista.Jollain alustalla, renkailla ja kulmat säädettynä oli juna, mutta ei kyllä muuten.Ohjaus on muuten minun mieleen kyllä, koska siinä sopiva vaste ja tuntuma etenkin mutkapätkillä.Ja tuosta keskialueesta antaisin pojot eilen jonkun haukkumalle Focukselle.Ja tässäkin tapauksessa pitää muistaa eri kuskien mieltymykset/tottumukset.Mutta faktat faktoina.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Rubio

Löytyykös täältä keltään menopeliä Rio Red -värillä? Kovin tuntuu kiven alla olevan kuvat kyseisestä väristä.  :o Olisi mukava nähdä muuallakin kuin konfiguraattorissa.
Seat Alhambra 2,0 TDI 150 Style Business DSG 2017

ex-VAG:
Skoda Superb Combi 2.0TDI Elegance 2011
Skoda Octavia Combi 2.0TDI Elegance 2014
VW Passat GTE Variant 2017
VW Touran Highline 2,0TDI 110kW DSG vm. 2017

Ocu

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.10.13 - klo:22:58
Mulla ollut 3 kappaletta 2- koppasta Ocua ja ei ne junia olleet.Uudesta ei ole kokemusta, mutta edelliskopassa oli keskialueella juurikin tuota huopaamista.Jollain alustalla, renkailla ja kulmat säädettynä oli juna, mutta ei kyllä muuten.Ohjaus on muuten minun mieleen kyllä, koska siinä sopiva vaste ja tuntuma etenkin mutkapätkillä.Ja tuosta keskialueesta antaisin pojot eilen jonkun haukkumalle Focukselle.Ja tässäkin tapauksessa pitää muistaa eri kuskien mieltymykset/tottumukset.Mutta faktat faktoina.

Mullahan siis sport alusta ja 17, periaattessa 16 tuumasilla ei ainakaan urien pitäisi vaikuttaa, jos tuo on uraherkkyyttä ensinkään?

Levjsa

Onko jollakulla tiedossa missä pk-seudulla olisi ajettavissa 1.8TSI/RS manuaalina?

Huppe

Mun 5-sarjan BMW meni kuin juna, riippumatta tiestä. Tosin auto oli 90.000e kalliimpikin, uutena.

Sen mitä nyt huomasin vkl aikana 1100km matkalla, että PK-seudun surkeilla teillä vetely on kyllä aivan uskomatonta, mutta ei tarvitse kovin kauas ajaa kun ajettavuus on ihan hyvä, lähestulkoon mennään "kuin junalla". Turun uudella motarilla oli hyvä ajella kyllä. Eli sangen uraherkät on noi 225/45R17 Hakka8 renkaat ainakin. Lisäksi kumin pehmeys tekee ajettavuudesta sanottaisiinko "epätarkkaa". Rattikaan ei tunnu olevan vinossa nyt kun pääsi tänne pohjoisempaan, pitää käydä vielä isommalla tiellä kokeilemassa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

zagg

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 22.10.13 - klo:23:09
Mullahan siis sport alusta ja 17, periaattessa 16 tuumasilla ei ainakaan urien pitäisi vaikuttaa, jos tuo on uraherkkyyttä ensinkään?

Kokeilin koeajossa 17 ja 16 vanteilla olevia ja 17 oli löysi kyllä urat ihan eritavalla ja piti paimentaa huomattavasti enemmän kuin 90 luvun alun jättivanteilla kulkevaa.
Ei tarvinnut kahdesti miettiä kummat tilasin.
Ulkonäköseikka tämmösissä normaaleissa farkuissa on ihan sama, rumia ne on kaikki.
.

livejungle

Ompa jännä jos Ocu III olisi mennyt huonompaan suuntaan tällä saralla. Itse en huomannut juurikaan eroa koeajossa perus eleganten (16") ja RS:n (17") välillä suuntavakavuudessa. Suoraan meni mielestäni kummatkin.
Nykyinen Ocu II FL menee kuin juna niin 17" 225/45 kuin 15" 195/65 talvirenkailla.
Ei tartte paimentaa. Toivottavasti ei tartte tuota III:stakaan..

prinne

205 leveät kitkat alla huomasin nyt ekan kerran tuota pientä seilaamista suoralla pikatiellä. Ja myös sen että vaikka palavasti tekimieli pientä korjausliikettä tehdä kokoajan, niin kun vaan antoi olla niin ei se metsään tai väärälle kaistalle mennyt.  Mielestäni 225-leveillä kesärenkailla ei tätä ilmiötä ollut.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

BMF

Lainaus käyttäjältä: prinne - 23.10.13 - klo:08:39
205 leveät kitkat alla huomasin nyt ekan kerran tuota pientä seilaamista suoralla pikatiellä. Ja myös sen että vaikka palavasti tekimieli pientä korjausliikettä tehdä kokoajan, niin kun vaan antoi olla niin ei se metsään tai väärälle kaistalle mennyt.  Mielestäni 225-leveillä kesärenkailla ei tätä ilmiötä ollut.

Tismalleen sama havainto itsellänikin. Heti talvinakkien vaihdon jälkeen (225 --> 205) itsekin "seilasin" aikani, mutta hetken päästä ajo muuttui "normaaliksi". Aika outo ilmiö, mutta näköjään vartin totuttelun jälkeen ei enää huomannut koko asiaa.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

finnman

Olen myös huomannut HKL8:n olevan uraherkän. Auto lähtee aika helposti sivusuunnassa luiruamaan ja mielellään ei aja autoa uriin. Syynä voi olla urien raideleveys ja jos Ocun raideleveys ei osu tien uraleveyden kanssa yksiin, tulee helposti suunnan muutosta sivusuunnassa. Ehkä III-malli on herkempi II-malliin verrattuna? Olisi mielenkiintoista kuulla muiden rengasmerkkien (nastarenkaiden nimenomaan) ominaisuuksia urissa. Yksi mitä teen syksyn aikana on etsiä sopivat rengaspaineet. Myös renkaan sisäänajo täytyy olla suoritettu ja sitten voi sanoa lopullisen tuomien 8:n sopivuudesta Octaviaan?

teemur

Muutamat viime talvena raportoivat hieman samaa Golf VII:n kohdalla, eli pientä hakemista maantiellä talvirenkain. Autothan ovat samalla pohjalla...
Kesäkaudella ei enää moista virttä ole kuulunut

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy